Будь умным!


У вас вопросы?
У нас ответы:) SamZan.net

Могилянська академія

Работа добавлена на сайт samzan.net:

Поможем написать учебную работу

Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.

Предоплата всего

от 25%

Подписываем

договор

Выберите тип работы:

Скидка 25% при заказе до 24.11.2024

Києво-Могилянська академія.

Філософські погляди Сковороди.

У Києво-Могилянській академії, заснованій Петром Могилою, вперше в Україні філософію викладали окремо від теології. Однак філософські курси, які тут читалися, були значною мірою схоластичними. Хоч це не було повторенням схоластики Заходу, а швидше використанням на українському грунті західної філософії у поєднанні із сучасними досягненнями прогресивної наукової думки. Видатні професори Києво-Могилянської академії розуміли філософію як систему дисциплін чи всіх наук, покликаних віднайти істину, причини речей, даних людині Богом, а також як дослідницю життя й доброчеснесті. Істину вони ототожнювали з вищим буттям, тобто з Богом/якого називали також творящою природою. Будучи переконаними у раціональності світу, професори академії шукали істину на шляху дослідження наслідків Божої діяльності створеної природи. Професор академії І.Гізель, зокрема, описує процес пізнання відповідно до поширеної у схоластиці теорії образів. Речі зовнішнього світу, діючи на органи чуття, посилають їм, на його думку, чуттєві образи. Останні, потрапляючи на якийсь із органів чуття, відбиваються на ньому і стають "закарбованими образами". Закарбований образ, діючи на відповідний орган чуття, викликає відчуття, внаслідок чого цей закарбований образ стає вже відображенням. У свою чергу відображений образ, що містить певну інформацію про якусь річ, стає об'єктом діяльності внутрішнього чуття. З діяльністю внутрішнього чуття І.Гізель пов'язує наступний етап пізнання зовнішнього світу. Відображені образи зовнішнього чуття, що є формальним відображенням речей, діючи на внутрішнє чуття, утворюють закарбовані образи цього чуття. Згодом деякі професори академії заперечували теорію образів. Так, Г. Кониський вважав, що відчуття виникають в органах чуття внаслідок модифікації анімальних духів, яка відбувається або в результаті безпосередньої дії об'єктів, або спричиняється субстанціональними потоками. Ця концепція мала на меті усунення зайвих проміжних ланок між об'єктом і суб'єктом сприйняття. Отже, здобуття істини мислилося викладачами Києво-Могилянської академії як результат складного процесу пізнання, здійснюваного на двох рівнях — чуттєвому і раціональному. Важливим джерелом пізнання вони, на відміну від своїх вітчизняних попередників, вважали чуттєвий досвід. Аналогічно І.Гізелю і Г.Кониському уявляв собі процес здобуття істини Теофан Прокопович. Визнаючи важливу роль чуттєвого досвіду в пізнанні істини, він не меншого значення в її осягненні надавав спогляданню. Досвід і споглядання він вважав двома мечами вченого, на які той має спиратися, щоб уникнути небажаного шкутильгання. У курсі філософії Т.Прокоповича, на відміну від курсу І.Гізеля, вже відчутні елементи емпіризму. Предметом істинного пізнання Т.Прокопович вважає те загальне, що повторюється, тотожне в речах, що відтворюється в поняттях. Сутність методу пізнання він визначає як спосіб віднайдення невідомого через відоме і вважає, що розробкою такого вміння, способу або методу пізнання має займатися логіка. Істинне пізнання Прокопович характеризує як певне, очевидне й вірогідне. У філософському курсі Георгія Щербацького простежується дещо інше розуміння філософії і шляху пошуку істини. Г.Щербацький визначає філософію у дусі картезіанського раціоналізму, вказуючи на неї як на науку. Дослідний інтерес філософії при цьому спрямований на пізнання насамперед навколишнього світу й людини, він спирається на людський розум, керується єдиним методом, що уможливлює здобуття істини. Цей метод має спиратися на самосвідомість, сутність якої виражена у Щербацького картезіанською формулою: "Мислю, отже, існую". Спираючись на вчення Декарта, Г.Щербацький усуває традиційне розрізнення розуму й душі і відповідно розподіл пізнання на чуттєве та розумове. Оригінальне у філософії Києво-Могилянської академії представлено вчення про матерію і форму. Згідно з цим вченням, в основі всього існуючого в світі лежить певний субстрат, що завдяки привнесенню форми перетворюється у ту чи іншу річ. Серед натурфілософських проблем, що розглядалися у філософських курсах Києво-Могилянської академії, значна увага приділялася проблемі руху. Рух розумівся як зміна певного кінцевого стану: природний рух — до відповідного даному тілові стану спокою, а вимушений — до цільового прагнення двигуна. За такого підходу рух розумівся як взаємодія протилежностей. На зміну теорії цілісності руху, згідно з якою останній уявлявся як цілеспрямований процес, здійснюваний між двома кінцевими межами, у філософських курсах академії з'являється механістичне розуміння руху як взаємного переміщення ототожнюваних з матерією тіл, що відбувається за встановленими Богом законами. При цьому якісна визначеність матерії і руху поступається місцем їхнім кількісним характеристикам. У лекційних курсах професорів академії простір мислився невід'ємним від речей і середовища, а час як послідовна тривалість кожної речі. Ця тривалість, якій відповідає поняттю внутрішнього часу, властива й ученням інших професорів. Професори Києво-Могилянської академії обгрунтували ідею невіддільності простору і часу від природних тіл, заперечували існування порожнечі. Вони висловлювали оригінальні думки щодо етичних проблем, Етика поділялась ними на теоретичну й практичну. Перша займалася обгрунтуванням ролі людини в світі, розглядала проблеми сенсу життя, свободи волі, міри відповідальності за свої вчинки. Друга вказувала на шляхи й способи влаштування особистої долі, досягнення щастя, розробляла систему виховання відповідно до уявлень про досконалу людину. Сенс життя, твердять професори академії, — у творчій праці, спрямованій на власне й на громадське добро. При цьому можливість досягнення людиною щастя перебуває у стані компромісного поєднання задоволення прагнень і потреб різних частин душі, тобто тілесних і духовних. Так, на думку Т.Прокоповича, необхідною умовою щастя є здобуття певного рівня матеріального добробуту, позаяк бідність і нестатки із щастям несумісні. Здобуття такого рівня він пов'язує з сумлінною працею, яку вважає обов'язком щодо себе, сім'ї, суспільства й держави. В основі праці, на думку вченого, лежить вигода, користь. Останню він зближує з доброчесністю і в такий спосіб дає їй позитивну моральну оцінку. Значну увагу приділяли вчені Києво-Могилянської академії проблемі взаємозв'язку волі й розуму. Визнаючи свободу волі, вони пріоритетного значення надавали переважно розумову Останній, на їхню думку, здійснює моральний вплив на волю, даючи їй різні варіанти вибору між добром і злом. При цьому вони наголошували на необхідності гармонізації раціонального й вольового моментів у людині, що сприяло б здійсненню нею такого життєвого шляху, який привів би її до мети, тобто блага, щастя. Вчені Києво-Могилянської академії зробили значний внесок у розвиток філософії права.

Г.С.Сковорода — видатний український філософ, просвітитель-гуманіст, людина високої моралі.

Філософська концепція Сковороди — це пантеїзм. Бог і природа складають єдине ціле; кожна людина має в собі Бога, він не існує десь поза людиною.

Головна проблема філософії Сковороди — це проблема людини. Він цікавиться насамперед моральною проблематикою. Праведне життя можна побудувати лише на правильних знаннях, на правильній філософії. Своє завдання Сковорода вбачає в тому, щоб донести до простих людей істинні уявлення про світ, про людину, її щастя і шляхи його досягнення. Тому усі твори Сковороди написані в художній формі: у вигляді віршів., діалогів, байок.

Він усвідомлює філософію як практичну систему життєвої орієнтації. На "думку Г.Сковороди, життя необхідно творити як філософський трактат. І він сам реалізує цей експеримент — будує власне життя на засадах, осяяних правдою істини.

Філософські трактати Г.Сковороди можна поділити на чотири цикли. Перший-цикл творів  відкриває праця “Наркіс”. Розмова про те: пізнай себе». Сюди належить твір «Симфонія, звана книга Асхань про пізнання самого себе», діалог «Розмова, звана Двоє про те, що блаженним бути легко». У цьому циклі, виходячи з теорії двох натур будь-якого буття, Г.Сковорода стверджує, що людина невід'ємна від зовнішнього світу, від природи, має спільні з нею засади існування і тому через пізнання своєї родової натури осягає і принципи людяності, і закони природи.

Людина за своєю природою є перш за все істота плотська, земна і в такому вигляді не може безпосередньо поєднатися з світом вишнім

Основними положеннями філософської системи Сковороди є вчення про дві натури та три світи.

Вихідним для нього є погляд на світ, що складається з двох натур. «Весь мір, — пише він, — состоит з двох натур: одна — видимая, другая — невидимая. Видима — називається тварь, а невидима — Бог. Сия невидимая натура, или Бог, всю тварь проницает й содержит; везде й всегда  єсть й будет». Однак дві натури мають неодинакове значення. Основою речей, їх діяльною і рушійною силою є саме невидима натура — Бог. Бог мислиться як безпочаткове начало світу. Він є вічний закон у тварному світі. Видима натура є минущою, не може бути істинною. Але протиставляючи дві натури, Сковорода постійно підкреслює їх нерозривний зв'язок. Невидима натура визначає сутність всього сущого і існує лише у видимій натурі. Натура видима є мовби тінню, що нерозривно пов'язана з тим, відбиттям чого вона є.

Все існуюче, на думку Сковороди, розділяється на три специфічні види буття (світи) — великий (макрокосм), малий (мікрокосм) і символічний (Біблія).

Великий світ — це світ речей. Всесвіт. Великий світ нескінченний і безмежний, він складається з безконечної кількості світів. Слідом за античними мислителями Сковорода вказує, що субстрат тілесного світу утворюють чотири елементи — вогонь, повітря, вода і земля.

Концепція двох натур поширюється й на розуміння Сковородою мікрокосму. Не лише у великому світі, а йв малому світі, в людині є два єства: тіло земне і тіло духовне, таємне, приховане, -вічне. Не заперечуючи реальності тілесного в людині, Сковорода наголошує, що справжньою людиною не зможе стати доти, поки не збагне, що кров і плоть є ніщо, а істинну людину утворює її духовне начало. Суть цього невидимого, духовного начала утворює серце, ця найглибинніша глибина людини. Саме людина, мікрокосм є стрижнем всієї філософської системи Сковороди.

Біблія виступає у Сковороди як самостійна реальність, що забезпечує людині можливість осягнення Бога. Через цей світ Бог являється людині.

Другий філософський цикл  - «Дружня розмова про душевний світ». У цьому циклі Г.Сковорода розробляє свою філософську антропологію: вчення про людину, людське щастя і загальні засади моральності. Цими засадами, на його думку, є принципи наслідування природи, принцип спорідненої («сродної») праці, найповнішого розкриття здібностей людей чи їхньої нерівної рівності.

До третього циклу належать «Ікона Алківіадська», «Жінка Лотова». У цих творах Г.Сковорода аналізує символічний світ, який створює особливу сферу культурного буття, а також обґрунтовує вчення нро загальний ідеал життя.

У четвертому циклі  — «Сварка архістратига Михайла з Сатаною про те, чи легке бути благим», — йдеться про те, з чим повинна боротися справжня людина, що слід перемогти і від чого потрібно звільнитися. В творі «Діалог. Ім'я йому — Потоп зміїний» викладається вчення про незнищеність матерії, про нескінчений процес перетворення її форм.

Необхідно також чітко уяснити суть вчення Сковороди про «сродну працю». При його розробці філософ виходить з того, що кожна людина має природні схильності до якоїсь певної праці, до певного роду діяльності. І саме цю працю вона виконує найбільш якісно, з натхненням, і лише ця праця приносить людині задоволення і є основою для щасливого життя. Однак сучасне суспільство, зауважує Сковорода, влаштоване недосконало, нерозумно: люди змушені під тиском зовнішніх умов займатися не тією працею, яка їм «сродна», відповідає їх нахилам і здібностям, а тією, котра нав'язується їм примусово. Це шкодить і людині, і суспільству, спричиняє невдоволення життям,  є витоком нещастя.  В ідеальному, справедливому суспільстві праця буде розподілена, за думкою Сковороди, у відповідності із здібностями і уподобаннями людей.

Філософія всеєдності Соловйова

«Виправдання добра»

Філософія всеєдності Соловйова була першою в історії російської філософії системою, розробленою на професійному рівні. Контури всеосяжної філософської системи, наміченої в роботах «Філософські початку цільного знання» і «Критика абстрактних начал», знайшли риси закінченості в циклі лекцій «Читання про боголюдство».

Що означає для філософської концепції системність? Це означає, що є фундаментальне поняття або принцип, з яких розгортається весь зміст навчання. Для Платона, наприклад, таким поняттям було поняття ідеї, для Декарта принцип «мислю, отже, існую», для Гегеля - Абсолютна Ідея, для Соловйова принцип всеєдності. На основі цього принципу він прагнув в онтології подолати дуалізм духу і матерії, побачити взаємопроникнення субстанцій, їх цілковиту тотожність, в гносеології відтворити «незбиране» знання, в етиці затвердити єдину для всіх абсолютну мораль, в релігії обгрунтувати необхідність злиття всіх церков і утворення вселенської церкви , в історії уявити єдність і цілісність людства.

В основу своєї філософської системи він поклав принцип про всеєдності. "Все існує в усьому" - така сама загальне формулювання принципу всеєдності. Всеєдність - це гармонія і узгодженість всіх частин Всесвіту.

У своєму вченні про буття Соловйов виходить з того, що абсолютна всеєдність - це остаточне з'єднання з Богом. Наш світ є всеєдність в стані становлення. Він містить божественний елемент (всеєдність) в потенції. Поряд з цим він містить природний, матеріальний елемент. Цей елемент частина цілого. Приватне прагне до всеєдності і поступово досягає цієї мети, об'єднуючи себе з Богом. Сам процес відновлення всеєдності і є розвитком світу.

Якщо початком історії є становлення абсолютного всеєдності в хаосі буття, то її кінець у створенні Царства Божого на землі, коли буде досягнута повнота людського життя і замкнеться коло розвитку.

Рух до абсолюту не може бути тільки природним, відбуватися самою собою. Цей процес активно-духовний і в ньому повинен брати участь людина. «Здійснення самого Царства Божого залежить не тільки від Бога, але і від нас, бо ясно, що духовне переродження людства не може відбутися крім самого людства; воно є справа, на нас покладене, завдання, яке ми повинні вирішувати».

Але абсолютна всеєдність - це ідеал, до якого світ лише прагне. Всеєдність є принципом відносини трьох цінностей, фундаментальних для будь-якої класичної філософської системи, - істини, блага і краси. Їх єднає поняття любові. Принцип всеєдності знаходить своє продовження у вчення В. Соловйова про вселенської теократії. Теократія ("боговластіе"), за задумом філософа, має об'єднати всі християнські народи насамперед у єдність духовне. Вселенська теократія покликана протистояти небезпеці нігілізму і грубого матеріалізму. Основною ідеєю його релігійної філософії була ідея Софії - Душа Світу. Софія являє собою вічну жіночність в Богові і, одночасно, задум Бога про світ. Вчення про Софію яскраво виражає своєрідність філософії В. Соловйова. Софія - не тільки поняття, а й образ, що надає філософським поглядам російського мислителя романтичну піднесеність і поетичну піднесеність. Софії можлива трояким способом: в теософії формується уявлення про неї, в теургії вона знаходиться, а в теократії вона втілюється:

Теософія - дослівно Божественна мудрість. Вона являє собою синтез наукових відкриттів і одкровень християнської релігії в рамках цілісного знання. Віра не суперечить розуму, а доповнює його.

Теургія - дослівно боготворчества. В її основі лежить культивування християнської любові як зречення від самоствердження заради єдності з іншими.

Теократія - дослівно влада Бога. На думку Соловйова, першим кроком до теократії повинно було послужити об'єднання російської монархії з католицькою церквою.

Благо він бачив як прояв волі, істину як вияв розуму, красу як вияв почуття. Людина ж у його філософії виступав сполучною ланкою між Богом і природою. Оскільки людина займає проміжне положення між Богом і природою, його моральна активність проявляється в любові до іншої людини, до природи і до Бога.

"Виправдання добра" - оптимістичний твір Соловйова за своїм духом і твердо протистоїть песимістичним і негативістським концепціям моралі. Головне питання, яке намагається вирішити Соловйов, "виправдовуючи" добро, - чи варто жити, якщо у світі панує зло, і в чому ж полягає сенс життя. Соловйов був твердо переконаний, що сенс життя не з'являється звідкись ззовні. Людина самостійно його визначає. Філософ вважає, що духовне начало людини протидіє матеріальній природі. Ця протидія виражається в соромі і розвивається в аскетизм.




1. Развитие человека и цифровая экономика Организаторы- Экономический факультет Московского госуда.html
2. Програмування ЧДТУ1
3. Глава государства США и Великобритании
4. Анализ финансовой устойчивости, платежеспособности и кредитоспособности организации
5. Организация предпринимательской деятельности в сельском хозяйстве
6. Будь неряхой Иди на риск
7. Происхождение семьи частной собственности и государства
8. Контрольная работа- История создания и анализ работы основных мировых производителей легковых автомобилей
9. Недвижимость как объект гражданских прав
10. дитель Цена руб
11. История создания концентрационных лагерей Страница 5 1
12. Консульт 1999 Автор пособия известный консультант по правовым и экономическим вопросам налогоо
13. Значний вклад у розвиток гігієни праці вніс І
14. ФЕДЕРАЛЬНЫЙ ЗАКОН О СОЦИАЛЬНОЙ ЗАЩИТЕ ИНВАЛИДОВ В РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ
15. новые инфекции обусловленные нетрадиционными микроорганизмами
16. Вестибуловагинит
17. Великобритания (выписка из словаря)
18. тематический учет массовых общественных явлений который осуществляется государственными статистичес
19. Волшебная ленточка ставя своей целью ознакомление и обучение старших дошкольников с одним из видов ручног
20. сохранять. Термин