Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
26
ОДЕСЬКА ДЕРЖАВНА МУЗИЧНА АКАДЕМІЯ
імені А.В. НЕЖДАНОВОЇ
Грібінєнко Юлія Олександрівна
УДК 78.03+781.6
МУЗИЧНА ПОЛІСТИЛІСТИКА
У СВІТЛІ ТЕОРІЇ ІНТЕРТЕКСТУАЛЬНОСТІ
Спеціальність 17.00.03 Музичне мистецтво
Автореферат
дисертації на здобуття наукового ступеня
кандидата мистецтвознавства
Одеса
Дисертацією є рукопис.
Робота виконана на кафедрі історії музики і музичної етнографії
Одеської державної музичної академії імені А.В. Нежданової
Міністерства культури і туризму України
Науковий керівник: доктор мистецтвознавства, професор,
САМОЙЛЕНКО Олександра Іванівна,
проректор з наукової роботи
Одеської державної музичної академії
імені А.В. Нежданової,
зав. кафедрою історії музики
та музичної етнографії
Офіційні опоненти: доктор мистецтвознавства, професор
КИЯНОВСЬКА Любов Олександрівна,
Львівська державна музична академія ім. М.В. Лисенко, зав. кафедрою історії музики
кандидат мистецтвознавства, доцент
КОХАНИК Ірина Миколаївна,
Національна музична
академія ім. П.ІЧайковського
кафедри теорії музики
Провідна установа: Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського НАН України, відділ музикознавства, м. Київ
Захист відбудеться 18 жовтня 2006 року о 14.00 годині на засіданні спеціалізованої вченої ради К 41.857.01 по захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата наук в Одеській державній музичній академії імені А. В. Нежданової за адресою: 65029, м. Одеса, вул. Новосельського, 63, Малий зал.
З дисертацією можна ознайомитися у бібліотеці Одеської державної музичної академії імені А. В. Нежданової за адресою: 65029, м. Одеса, вул. Новосельського, 63.
Автореферат розіслано “”травня 2006 р.
Вчений секретар
спеціалізованої вченої ради,
кандидат мистецтвознавства, доцент А. Д. Черноіваненко
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ
Актуальність теми дисертаційного дослідження. Домінуючою тенденцією культури другої половини ХХ століття стає інтеграція попереднього історичного жанрово-стильового досвіду в музиці й пошук його нового ціннісно-значеннєвого контексту; саме тому музична культура даного періоду може бути віднесена до особливого типу культури, елементами якої стають цілі культурні традиції, міфопоетичні структури, знакові системи різних епох. Стильове ускладнення культури супроводжує вираження накопиченого нею досвіду. Воно змушує підходити до культури як до особливого роду тексту, таким чином, підсилюючи культурологічне значення останнього та, одночасно, виявляючи важливість, необхідність вивчати культуру як особливий інформаційно-комунікативний феномен, структурно-значеннєву цілісність; проблема стильового змісту культури виявляється суміжною з проблемою тексту
Проблема тексту, його специфіки та організації не є традиційною для музикознавства, це, скоріше, галузь семіотики, лінгвістики, літературознавства. Разом з тим її актуальність і для музикознавців стає все більш очевидною. Підтвердженням цього є зростаючий інтерес до даної проблеми в публікаціях вітчизняних музикознавців. Провідні дослідження в цій галузі акцентують увагу на використанні композиторами різних способів текстових взаємодій і прийомів інтертекстуальності, а, таким чином, на розвитку полістилістики.
Саме тому дана дисертація присвячена проблемі музичної полістилістики в її методологічній значущості для сучасного музикознавства. Особливі чинники актуальності названої проблеми можна знайти у двох основних напрямках: у зв'язку з типологією полістилістики, що спричиняється типологією інтертекстуальних відносин та відповідних підходів до них у музикознавстві; у зв'язку з культурологічним розширенням поняттєво-категоріального апарата музикознавства, насамперед, шляхом затвердження основ музичної текстології та обґрунтування теорії гіпертексту як форми й способу функціонування музичної свідомості.
Об'єкт дисертаційного дослідження композиторська творчість другої половини ХХ початку ХХІ століть як сукупність авторських стилів і вираження інтертекстуальних тенденцій сучасної культури.
Предметом дослідження постає музична полістилістика як метод композиторської творчості, що відповідає наміру автора ввести свій задум у загальний стильовий контекст музики, і як знакове вираження множинності музичної свідомості.
Метою дисертації є визначення змісту явища й поняття музичної полістилістики у світлі теорії інтертекстуальності та гіпертексту. Дана мета зумовила необхідність вирішення наступних завдань:
Наукова новизна та теоретична цінність дисертаційного дослідження полягають в наступному:
Методологічною основою даного дослідження є системно-семіологічний метод в його єдності з історико-стильовим; також у роботі розвиваються компаративний, історіографічний, жанрово-номінативний і аналітичний музикознавчий підходи.
У процесі роботи над дисертацією виникла необхідність використання наукових джерел з різних галузей знань; насамперед, це музикознавчі дослідження: література, присвячена проблемам музичного тексту (М. Арановський, Л. Акопян, О. Козаренко, О. Котляревська, В. Москаленко, І. Пясковський, О. Самойленко, С. Шип), а також онтогенезу і культурогенезу музичної творчості (Н. Горюхіна, І. Котляревський, О. Маркова, В. Медушевський, Є. Назайкінський, С. Скребков); джерела, що акцентують увагу на специфіці стилеутворення в музиці ХХ сторіччя (Н. Герасимова-Персидська, Г. Григор'єва, О. Зинькевич, М. Лобанова, Л. Кияновська, І. Коханик, В. Медушевський, М. Міхайлов, С. Савенко, Б. Сюта); ключові дослідження творчості В. Сільвестрова, Б. Тищенка, А. Шнітке, Г. Уствольської, (А. Андрєєв, В. Бобровський, О. Гладкова, Г. Гнатенко, О. Івашкін, Б. Кац, С. Павлішин, В. Сиров, В. Холопова, Є. Чигарьова, Д. Шульгін,), література, присвячена фундаментальним проблемам музичного аналізу (В. Бобровський, В. Задерацький, Л. Мазель, О. Ручь'євська, В. Цукерман, В. Холопова, Ю. Холопов)
Одночасно для дослідження поняттєвої сутності полістилістики в музиці використовуються логіко-методологічна база лінгвістики й літературознавства, представлена працями Р. Барта, М. Бахтіна, Г. Гадамера, Б. Гаспарова, Ж. Дерріда, Ю. Кристєвої, Ю. Лотмана, В. Руднєва, Б. Успенського, У. Еко, роботи з питань комп'ютерних технологій (Дж. Конклін, Дж. Ландау, Д. Лендлєр, Т. Нельсон, В. Овчинніков, В. Першиков, М. Суботін, В. Епштейн).
Аналітичним матеріалом дисертаційного дослідження є твори Ю. Гомельської, В. Сільвестрова, Б. Тищенка, А. Шнітке, Г. Уствольської. Критерії вибору матеріалу зумовлені, по-перше, наявністю широких спадкоємних зв'язків у творчості вищезгаданих композиторів (продовження традицій композиторської школи, значний вплив на творчість еталонної для ХХ століття постаті Д. Шостаковича, теоретичні роботи та висловлення композиторів стосовно сформованої сучасної стильової ситуації тощо), по-друге, вимогою розкрити значення методу полістилістики для композиторів кінця ХХ початку ХХІ століть, по-третє, бажанням виявити відмінності стильових концепцій досліджуваної жанрової форми (інструментальної сонати).
Практична цінність дисертаційного дослідження. Результати даного дослідження можуть бути використані в навчальних курсах історії вітчизняної музики та музичної культурології, в курсі аналізу музичних творів, в процесі теоретичної та практично-виконавської інтерпретації музичних творів в класах по спеціальності, а також в окремих розділах навчальних курсів філософії мистецтва, теорії творчого процесу, історії світової й вітчизняної культури ХХ століття. Дисертація містить новий дослідний матеріал з творчості композиторів Ю. Гомельської й Г. Уствольської, котрий може бути використаний у виконавській практиці (при виконанні творів даних композиторів) та виступати посібником у вивченні сучасної композиторської поетики.
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами і темами. Дисертація виконана відповідно плану науково-дослідної роботи кафедри історії музики та музичної етнографії ОДМА імені А.В. Нежданової. Дисертація також відповідає перспективному тематичному плану науково-дослідної діяльності ОДМА імені А.В. Нежданової на 2000 роки темі № 13 (“Музична семіологія”). Тема дисертації затверджена на засіданні вченої ради ОДМА імені А.В. Нежданової (протокол № 2 від 25.09.2002).
Апробація результатів дисертаційного дослідження. Основні положення та ідеї роботи були апробовані в циклі лекцій з музичної культурології, обговорювалися на засіданнях кафедри історії музики та музичної етнографії, були представлені на наступних наукових конференціях і семінарах (усього 10): Міжнародна науково-практична конференція “Культура та цивілізація: Схід і Захід”(Одеса, 2003 р.); Міжнародна науково-музична конференція “Схід-Захід: музичне мистецтво і культура”(Одеса, 2003 р.); IV науково-практична конференція українського товариства аналізу музики “Стиль та позастильове у композиторській та музично-виконавській творчості”(Київ, 2003 р.); VI Всеукраїнська науково-теоретична конференція “Молоді музикознавці України”(Київ, 2004 р.); Міжнародна науково-музична конференція “Захід-Схід: музичне мистецтво і культура”(Одеса, 2004 р.); Міжнародна науково-творча конференція “Музичні інформаційні технології: досвід та проблема розвитку”(Одеса, 2004 р.); V науково-практична конференція українського товариства аналізу музики “Феномен художньої цілісності в композиторській та музично-теоретичній творчості”(Київ, 2004 р.); Міжнародна конференція-семинар “Культура та цивілізація: Схід і Захід”(Одеса, 2005 р.); VI науково-практична конференція українського товариства аналізу музики “Динаміка музичного смислоутворення”(Київ, 2005 р.); Міжнародна науково-творча конференція “Трансформація музичної освіти і культури в Україні”(Одеса, 2005 р.).
Провідні положення та висновки дисертації були відбиті в 6 публікаціях; з них 4 у фахових виданнях, затверджених ВАК України.
Структура дисертаційного дослідження: робота складається із вступу, двох глав (першої методологічної, що включає п'ять підрозділів, другої аналітичної, що включає чотири підрозділу), висновків, списку використаних джерел, додатків. Загальний обсяг дисертації сторінок, з них 170 основного тексту; перелік літератури включає 333 найменування.
ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ДОСЛІДЖЕННЯ
У Вступі детально обґрунтовується вибір, актуальність, наукова новизна дослідження, визначаються мета й завдання роботи, її методологічні основи, аналітична і теоретична база.
Розділ 1 “Полістилістика та інтертекстуальність в “діалоговому вікні”сучасної композиторської поетики”є методологічним; в ньому розглянуті основні літературознавчі, культурологічні, музикознавчі позиції стосовно феномена інтертекстуальності, обґрунтована актуальність проблеми музичної полістилістики у світлі аспектів теорії інтертекстуальності, запропонована типологія інтертекстуальних відносин і, як наслідок їх, типологія авторських моделей полістилістики. Наприкінці першого розділу висувається положення про гіпертекстуальність музичної свідомості як про показову рису сучасної культури.
У підрозділі 1.1. “Теорія інтертекстуальності” представлені різні позиції літературознавців, культурологів, музикознавців стосовно феномена інтертекстуальності в сучасному гуманітарному знанні. Різні прояви інтертекстуальності відомі досить давно, але поява терміна та теорії невипадково пов'язана саме з останніми десятиріччями ХХ століття. Ознаками цього часу стали фундаментальні культурні бінарні опозиції (В. Руднєв), які виявили себе в симультанній єдності децентралізації, множинності, інформативної перенасиченості та інтегративності, особливого роду синтезу, що дозволяє знаходити єдине в різному і різне в єдиному. Інтертекстуальність, що вдало замінила собою такі описові назви, як вплив, запозичення, відштовхування та деякі інші, у плюралістичному ХХ столітті стає методичною передумовою “прочитання”і інтерпретації (розуміння) культурних явищ і творів мистецтва (будь-якого тексту), одним із шляхів і засобів передачі інформації. Як система взаємодії текстів, галузь функціонування інтертекстуальності завжди передбачає взаємодію “свого”і “чужого”тексту, що дозволяє сприймати її як особливий спосіб включення людської свідомості в процес осмислення культурної дійсності. Крім висвітлення традиційних типів інтертекстуальних відносин (типології Ж. Женетті, Д. Чендлєра), пропонується типологія цього феномена, що ґрунтується на тенденції оцінного вибору автора, а саме, виділяються:
Підрозділ 1.2. “Поняття і явище тексту в музиці: до проблеми музичної текстології” містить панораму поглядів на проблему тексту в сучасній текстології. Музикознавчі визначення тексту в музиці є досить часто розпливчастими і занадто узагальненими, що змушує говорити про невибудованість основних позицій музичної текстології. Однак, незважаючи на це, можна помітити й загальні підходи до визначення основної номінації “музичний текст”, що звернені, насамперед до таких його властивостей, як: складність, поліпластовість, ієрархічність, відкритість. Серед визначень тексту в музиці у світлі питань музичної полістилістики підкреслюється позиція О. Самойленко, яка пропонує підходити до тексту як до множинності композиційних втілень одного й того ж самого смислу (однієї й тієї ж групи смислових значень), та, водночас, як до значеннєво-смислової множинності одного й того ж самого композиційного прийому
Крім розгляду основних позицій щодо понять тексту та твору в сучасному гуманітарному знанні (Р. Барт, Г. Гадамер, В. Руднєв, У. Еко), увага приділяється проблемі коду та його класифікації, що стає ключовою у процесі розуміння сучасної композиторської поетики. Необхідність введення даної дефініції обумовлена, насамперед, тим, що музичний текст може поставати сполученням цитат, алюзій, стилізацій як у вільному спонтанному розгортанні, так і шляхом спеціальної впорядковуючої асиміляції текстової множинності у централізуючому тексті. Композиційне значення елементів такого тексту може бути виявлено тільки на основі авторського коду. Роздивляння шляху авторського “кодування”тексту, причин і цілей даного кодування дозволяє визначати текстовий код як ключ до концепції, отже, до розуміння тексту.
Підрозділ 1.3. “Стилістичні прийоми як засіб утворення міжтекстових зв'язків” містить характеристику чотирьох стилістичних прийомів цитати, алюзії, стилізації, колажу. У музиці другої половини ХХ століття велика кількість прийомів полістилістики надає можливість класифікувати полістилістичні прийоми за ступенем їхнього видалення від стилістичного першоджерела. Критерій вибору названих прийомів обумовлений, насамперед, співвідношенням “свого”і “чужого”у тексті твору: від підпорядкування авторитету “чужого”шляхом освоєння його логічного апарата до автономії та самозаконності стосовно нього, до перетворення “чужої ініціативи”у власну.
Особлива роль у даній класифікації належить алюзії. Від цитації текстова алюзія відрізняється тим, що елементи предтексту в запропонованому тексті виявляються розосередженими та не представляють цілісного висловлення або ж надані у ненаочному вигляді. Дуже часто саме ненаочність розглядається як визначальна властивість алюзії; тому є тенденція до використання цього терміна лише в тому випадку, коли для розуміння тексту необхідні деякі зусилля та наявність особливих знань.
Алюзії можна типологізувати за ступенем їхньої атрибуції, а саме, чи є інтертекстуальний зв'язок спеціально позначеною складовою авторської побудови й читацького сприйняття тексту чи ні, наступним чином:
Стилістичні прийоми, виявлені в даному підрозділі, пропонується трактувати як засіб міжтекстової трансляції, як текстовий прояв полістилістики, що дозволяє належною мірою декодувати творчий задум автора.
У підрозділі 1.4. “Феномен гіпертексту як форма й спосіб функціонування музичної свідомості” вказується, що гіпертекст в якості нової текстуальної парадигми може розглядатися як спосіб комунікації в суспільстві, орієнтованому на множинність інформаційних потоків, які не можуть бути одночасно сприйняті й засвоєні суб'єктом. Засвоєння всієї суми знань стає неможливим, більш того, тверде структурування цих інформаційних потоків також не є можливим. Тому інформаційний простір, що прагне до системності (за будь-яких умов) організується як гіпертекст, тобто як мережа досить автономних повідомлень, які можуть поєднуватися та розділятися в процесі виробництва та споживання інформації. Проаналізувавши достатню кількість визначень гіпертексту, ми прийшли до висновку, що під гіпертекстом можна розуміти наступне:
Дисперсність, нелінійність, різнорідність (мультімедійність) риси, що свідчать про своєрідність і унікальність цього феномена, але найважливішим структурним елементом гіпертексту є “гіперпосилання”або “стрибок”, що представляє собою несподіване переміщення позиції реципієнта в тексті.
Важливо підкреслити, що, поки зв'язки даного твору з іншими текстами (можливості посилань) залишаються схованими, непоміченими і не здобувають функціонального значення, зберігається традиційна текстова організація. Як тільки дані зв'язки відшукуються і свідомості (як автора, так і реципієнта) відкривається можливість взаєморозміщення творів як єдиного тексту, тобто дані зв'язки набувають структуроутворюючої функції, текст перетворюється в гіпертекст, традиційна текстова організація твору втрачається.
Більше того, стаючи гіпертекстом, здобуваючи принципову структурну відкритість, твір прилучається до принципово іншого рівня музичної семантики. Таким чином, гіпертекст, що руйнує детермінованість і однозначність повідомлення, виявляється інструментом, надзвичайно “співзвучним”наступаючій епосі й найбільш адекватно відтворюючим нові взаємини з реальністю. Саме він здатний об'єднати “духовну активність”цивілізації автокомунікативного типу (Ю. Лотман), до якої ми зараз входимо, із класичною цивілізацією “повідомлення”.
Отже, музична культура другої половини ХХ століття відкриває можливість і необхідність вивчення її як гіпертексту в силу єдності й множинності шляхів художньої трансляції.
Підрозділ 1.5. “Актуальні аспекти проблеми полістилістики” носить суміжний характер, тому що розкриває сутність феномена полістилістики в контексті сучасної композиторської творчості, що дозволяє органічно переплітатися теоретичним і аналітичним міркуванням автора.
Відзначається, що метод полістилістики виявився особливо співзвучним тому колу ідей, до якого зверталися великі європейські композитори 80-х років ХХ століття. Полістилістика як композиторський метод виражає певну діалогічну позицію, для якої типова взаємодія “чужого свого”і “свого чужого”(в тім, типова для породження будь-якого тексту, на що, зокрема, справедливо звертає увагу М. Арановський у своєму дослідженні структури і властивостей музичного тексту). Різні авторські позиції стосовно текстологічного матеріалу усередині твору дозволяють позначити основні тенденції полістилістики, а саме:
Переконливі приклади полістилістики ми знаходимо у творчості Ю. Гомельської, В. Сільвестрова, Б. Тищенка, Г. Уствольської, А. Шнітке. Однак всі вони вимагають появи нових номінацій, тому що не укладаються в жоден з відомих типів полістилістики (тут маємо на увазі типологію полістилістики, запропоновану В. Холоповою, а саме, відокремлення дифузійної, колажної і плюралістичної полістилістики). Виділені нами типи полістилістики обумовлені своєрідністю індивідуальної композиторської поетики. Ми пропонуємо наступні номінації:
Монологічна полістилістика метод, що найбільш точно відбиває особливості композиційних прийомів Г. Уствольскої. У такому типі полістилістики першорядно важливими є індивідуальні музично-виразні засоби, які обирає композитор; збагачення мови відбувається через створення нових, невідомих раніше прийомів або як відновлення старих але таке, що самобутністю художнього відкриття заслоняє зв'язки із традицією.
Відцентрова полістилістика ця номінація суттєво прояснює творчий метод Б. Тищенка і В. Сільвестрова. Полістилістичний діалог у музиці цих авторів здійснюється не тільки як діалог “свого-чужого”, але і як “зустріч”старого й нового вже відомого, навіть традиційного, і несподіваного, індивідуалізованого в смислових значеннях та композиційно-стилістичній організації музичних образів. Однак, нове як власна інтонація автора, знайдена їм шляхом складної взаємодії жанрових і стильових “знаків”музики, виявляє себе як відновлення музичної памяті, тобто повторення-поновлення тих музичних ідей, без яких неможливо уявити собі ціннісний комплекс музичної культури. Загадка полістилістичного методу вище названих композиторів полягає в тому, що вони не стільки створюють дистанцію між “своїм”і “чужим”, скільки намагаються підійти до останнього ближче, прагнуть у цьому діалозі знайти нову близькість, новий ступінь тотожності.
Доцентрова полістилістика підсилює внутрішнє напруження образу, дозволяє фокусувати увагу на провідній авторській інтонації, що забезпечує подібність різних стильових модифікацій, пов'язана із драматизацією та стисканням форми. Даний тип найбільше відповідає творчим установкам А. Шнітке (хоча цей автор має схильність у різні періоди творчості експериментувати з різними типами полістилістики) і Ю. Гомельської.
У цілому, ми можемо говорити про три тенденції, характерні для сучасної композиторської творчості. Перша полягає в прямуванні полістилістики до стильового синтезу й моностилю, що, у свою чергу, можна розглядати як своєрідну перемогу авторського стилю над поліцентризмом історичної музичної свідомості. Полістилістика в ХХ сторіччі усвідомлюється як універсальний метод композиторської творчості; у той же час кожний із сучасних авторів знаходить свій шлях до полістилістики, формуючи особливі художні стосунки з нею. Таким чином, можна говорити, про те, що існує стільки видів полістилістики, скільки є індивідуальних композиторських стилів, з огляду на тенденцію останнього (композиторського стилю) до автономності.
Друга тенденція пов'язана з тим, що композиторська поетика ставить більш широкі завдання, насамперед пов'язані з новою відповідальністю художника за свою соціальну місію, у результаті чого зростає інтерес до етичних параметрів композиторської поетики. Одна з найважливіших ідей нашого часу осмислення етичного стану сучасної культури, а разом із культурою етичного стану сучасної людини. Полістилістичний метод дозволив розгорнути панораму музичної культури неосяжної широти та вибудувати у ній різні смислові протиставлення асоціативним шляхом шляхом стильових алюзій та цитат. Композитори вводили у твір всі відомі їм стилі, практично досягаючи вичерпаності всіх відомих (історичних та авторських) стильових парадигм.
Третя тенденція може бути представлена як потреба сучасного автора в нових жанрових формах або в радикальному відновленні попередніх. Хоча Г. Уствольська, Б. Тищенко, наприклад, не вводять помітних жанрових номінацій, як це роблять Ю. Гомельська, В. Сільвестров, А. Шнітке, однак, нове стильове трактування традиційних жанрових форм (прелюдії, сонати, симфонії і т.д.) приводить до їхньої повної деструкції до явища перекомпонування. Подібне жанрове перекомпонування може розглядатися як одна з провідних тенденцій музики другої половини ХХ сторіччя.
Розділ 2 “Полістилістика як художнє явище в музиці в її авторських моделях”складається з чотирьох аналітичних підрозділів монографічного характеру, присвячених камерно-інструментальній творчості сучасних вітчизняних композиторів. Головна увага в даному розділі (і, відповідно, в кожному підрозділі) зосереджена на наступних аспектах:
Підрозділ 2.1. “Полістилістичні тенденції у творчості А. Шнітке” виявляє наступні провідні прийоми у творчому методі композитора:
Підрозділ 2.2. “Парадокси полістилістики у творчості Г. Уствольської”, розкриває наступні характерні риси використання полістилістики у творчості Г. Уствольської:
Підрозділ 2.3. “Індивідуально-авторський аспект стильового синтезу у творах Б. Тищенка й В. Сільвестрова”розкриває сутність однієї з тенденцій “поетики несуперечливості”. Вона може бути віднесена до так званої, посттрагічної сфери, спрямованої на відкриття нових гармонізуючих можливостей різних жанрово-стилістичних груп, інтонаційних утворень при їхньому включенні в нові, незвичайні для них, стильові контексти. Ця тенденція дозволяє побачити сутнісну естетичну близькість таких композиторів, як Б. Тищенко і В. Сільвестров, що й дозволило нам об'єднати творчість цих авторів. Тому наступні позиції є загальними для поетики обох композиторів: затвердження позитивного “стилю світосприйняття”і приналежність до поетики “несуперечливості”, що проявляється в епічності, безконфліктності драматургії циклу.
Виходячи з вищевикладеного в підрозділі аналітичного матеріалу, визначаються наступні переважаючі риси полістилістичного методу Б. Тищенка:
Типовими властивостями полістилістики у творчості В. Сільвестрова є наступні:
Підрозділ 2.4. “Нові тенденції сучасної композиторської поетики (на прикладі творчості Ю. Гомельської)” являє собою перше масштабне дослідження камерно-інструментальної творчості одеського композитора Ю. Гомельської. Виходячи із результатів аналітичної роботи можна зробити висновки, що полістилістичний метод автора обумовлений наступними позиціями:
У Висновках дисертації підводяться підсумки аналізу музичного матеріалу, визначаються результати дослідження інтертекстуальних та полістилістичних тенденцій сучасної композиторської творчості, перспективи подальшого розвитку теми (в бік нового музичного матеріалу та, як наслідок, в бік нових авторських моделей полістилістики та виявлення нових семантичних ознак її функціонування).
У цілому, природа, своєрідність і основні функціональні аспекти музичної полістилістики розкриваються й можуть бути розглянуті на ієрархічно різних рівнях сучасної композиторської поетики:
Звертаючись до матеріалу дослідження в цілому, ми можемо виділити ще дві внутрішньо-опозиційні пари тенденцій у розвитку методу полістилістики: тенденції виправданості невиправданості як художній результат стильової сумісності (несумісності) текстологічного матеріалу, що часом спрямовує в бік парадоксальності, гротеску, шаржу; тенденції навмисності ненавмисності, що повязані з виникненням додаткових ефектів, деякі з яких не передбачені автором і з'являються вже в контексті слухацького сприйняття.
Саме музикознавчий аналіз дозволяє виявити художню значимість ненавмисної полістилістики як важливого показника глубинної семантики (Л. Акопян). Це не скасовує нашого визначення полістилістики як свідомого методу композиторської поетики, що узагальнює й інтегрує стильовий матеріал, створюючи систему відсилань, які збагачують асоціативне сприйняття музики, допомагають роз'яснити, що хотів сказати композитор, не користуючись програмністю.
У музиці сьогодні відбувається процес синтезування, узагальнення знайдених раніше жанрово-стильових реалій, у композиційно єдиному з'єднується різне (з погляду на мовні можливості музики), а в різних стильових тенденціях проявляється нове прагнення до методичної єдності музичної творчості. Як історичний феномен, музично-творчий процес виявляється на початку ХХІ століття в стадії завершення підведення підсумків, поки що без визначеного передбачення кардинальних змін. Однак саме з боку індивідуального композиторського стилю з'являються нові сутнісні властивості художнього синтезу, що веде до полісистемності музичного мислення та відкритості вже не тільки композиційної (як це трактував П. Булез), але й стильової форми музики. Внаслідок цього зростає асоціативна самостійність, образно-значеннєва ініціативність авторського стилю.
Матеріал нашого дослідження дозволив виявити, що проблема полістилістики має як загальні теоретичні, так і конкретно аналітичні аспекти. Полістилістика являє собою необхідну категорію музикознавства, що декларована безпосередньо композиторською поетикою, тобто підказана досвідом сучасних музичних митців. Як музикознавча категорія, полістилістика виявляє широке коло культурологічних значень, що дозволяють їй не тільки входити в систему музично-культурологічних термінів, але й у певному відношенні ними спричинятися.
Поняття полістилістики дозволяє виявляти взаємозумовленість таких понять як текст, стиль, стилістика, гіпертекстуальність, інтертекстуальність, алюзія, цитата, стилізація, колаж і деяких інших.
Воно дозволяє також підходити до гіпертексту як до єдиного музичного хронотопу, що характеризує музику як симультанне метаісторичне явище.
Метод композиторської творчості в другій половині ХХ на початку XXI століття в значній мірі обумовлений інформаційним перенасиченням музичної культури; теорія гіпертексту як особливого інформаційно-комунікативного феномена дозволяє адекватно інтерпретувати взаємодію, шляхи та особливості трансляції цілих інформаційних шарів, таким чином, сприяючи розумінню складної культурної ситуації на зламі століть.
Список опублікованних статей за темою дисертації:
АННОТАЦИЯ
Грибиненко Ю.А. Музыкальная полистилистика в свете теории интертекстуальности. Рукопись
Диссертация на соискание ученой степени кандидата искусствоведения по специальности 17.00.03 музыкальное искусство. Одесская государственная музыкальная академия имени А.В. Неждановой .
Диссертационное исследование посвящено проблеме музыкальной полистилистики в ее тесной взаимосвязи с теорией интертекстуальности. Цель работы заключается в выявлении сущности и уровней проявления феномена полистилистики в творчестве современных композиторов. Концепция диссертации базируется на текстологических тенденциях современного гуманитарного знания, ярко проявляющих себя в теориях интертекстуальности и гипертекста. Данная позиция позволяет рассматривать полистилистику в двух аспектах: как музыковедческую категорию, расширяющую понятийно-категориальный аппарат музыковедения, и как специфически музыкальное явление, отражающее глубинную сущность музыки
Автор предлагает новые аспекты изучения музыкальной полистилистики как метода композиторского творчества, отвечающего намерению автора ввести свой замысел в общий стилевой контекст музыки, и как знакового выражение множественности музыкального сознания. Подчеркивается принципиальная важность использования композиторами различных способов текстовых взаимодействий и приемов интертекстуальности, что позволяет обнаружить пути взаимоперехода “своего”“чужого”в музыке.
С целью обоснования типологии феномена полистилистики, в исследовании особое внимание уделяется анализу ее авторских моделей, проведенному на основе камерно-инструментальных произведений российских и украинских композиторов. Выявление особых типов полистилистики позволило ввести новые номинации, раскрывающие суть творческого метода изучаемых композиторов. Определяются основные подходы, которые сложились по отношению к феномену интертекстуальности в современном гуманитарном знании, а также смежные литературоведческие и музыковедческие позиции в сфере теории интертекстуальности; предлагается типология интертекстуальности с точки зрения ее текстологических, эстетических (ценностных) и композиционно-художественных характеристик. Специальное внимание уделяется теории гипертекста, особая трактовка которого позволяет подходить к гипертексту как к единому музыкальному хронотопу, характеризующему музыку как симультанное метаисторическое явление.
Метод композиторского творчества во второй половине ХХ начале XXI века в значительной степени обусловлен информационным перенасыщением музыкальной культуры; теория гипертекста как особого информационно-коммуникативного феномена позволяет адекватно интерпретировать взаимодействие, пути и особенности трансляции целых информационных пластов, таким образом, способствуя пониманию сложной культурной ситуации на рубеже столетий.
Ключевые слова: полистилистика, текст, интертекстуальность, гипертекст, код, композиторская поэтика, цитата, аллюзия, коллаж, стилизация.
АНОТАЦІЯ
Грібінєнко Ю.О. Музична полістилістика у світлі теорії інтертекстуальності. Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за фахом 17.00.03 музичне мистецтво. Одеська державна музична академія ім. А.В. Нежданової .
Дисертаційне дослідження присвячене проблемі музичної полістилістики в її тісному взаємозв'язку з теорією інтертекстуальності. Мета роботи полягає у виявленні сутності і рівнів прояву феномена полістилістики в творчості сучасних композиторів. Концепція дисертації базується на текстологічних тенденціях сучасного гуманітарного знання, що яскраво проявляють себе у світлі теорій інтертекстульності та гіпертексту.
Автор пропонує нові аспекти вивчення музичної полістилістики як методу композиторської творчості, що відповідає наміру автора ввести свій задум у загальний стильовий контекст музики, і як знакового вираження множинності музичної свідомості. Підкреслюється принципова важливість використання композиторами різних способів текстових взаємодій і прийомів інтертекстуальності, що дозволяє виявити шляхи взаємопереходу “свого”“чужого”у музиці.
У дослідженні пропонується та обґрунтовується типологія музичної полістилістики, аналізуються її авторські моделі; виявляються основні підходи, які склалися стосовно феномена інтертекстуальності в сучасному гуманітарному знанні, а також визначаються суміжні літературознавчі й музикознавчі позиції в сфері теорії інтертекстуальності; пропонується типологія інтертекстуальності з погляду на її текстологічні, естетичні (ціннісні) і композиційно-художні характеристики; особлива увага приділяється теорії гіпертексту як цілісному музичному хронотопу, що характеризує музику як симультанне метаісторичне явище.
Метод композиторської творчості в другій половині ХХ на початку XXI сторіччя в значній мірі обумовлений інформаційною перенасиченістю музичної культури; теорія гіпертексту як особливого інформаційно-комунікативного феномена дозволяє адекватно інтерпретувати взаємодію, шляхи та особливості трансляції цілих інформаційних пластів, таким чином сприяючи розумінню складної культурної ситуації на межі сторіч.
Ключові слова: полістилістика, текст, інтертекстуальність, гіпертекст, код, композиторська поетика, цитата, алюзія, колаж, стилізація.
ANNOTATION
Gribinenko I.А. Musical polystylistics in light of the theory intertextyality. Manuscript
The dissertation on competition of a scientific degree of the candidate of art-criticism on a speciality 17.00.03 Musical art. Odessa State A.V. Nezhdanova Music Academy, Odessa 2006.
The dissertation devoted to a problem of musical polystylistics in her close interrelation with the theory intertextyality. The purpose of job is made in revealing essence and levels of display of a phenomenon of polystylistics in modern creativity of the domestic composers. The concept of the dissertation is based on textological the tendencies of modern culture brightly showing in light of the theories intertextyality and gipertextyality.
The author offers new aspects of study of musical polystylistics as composers method of creativity adequate conscious intention of the author to enter the plan in a general style context of music, and as sign expression of musical consciousness. The basic importance of use by the composers of various ways of text interactions and receptions intertextyality is emphasized, that allows to find out ways “myself”“elses”in music.
In research it is offered and is proved typology of musical polystylistics, its author's models are analyzed; the basic approaches come to light which have developed in relation to a phenomenon intertextyality in modern humanitarian knowledge, and also are defined adjacent literatyrilogical and musicologist of a position in sphere of the theory intertextyality; it is offered typology intertextyality from the point of view of her textological, aesthetic and composite art characteristics; the special attention is given to the theory gipertextyality as special information-communicative phenomenon allowing structurally to perceive, to broadcast the whole layers of the information, that helps to place accents in a complex cultural situation of a boundary of epoch.
Key words: polystylistics, text, intertextyality, gipertextyality, code, composers poetic, citation, allusion, collage, stylizations.