Будь умным!


У вас вопросы?
У нас ответы:) SamZan.net

тематизовані по темах та тести розроблені викладачем і апробовані під час проведення лекційних семінарськ

Работа добавлена на сайт samzan.net:


МІНІСТЕРСТВО АГРАНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

ТЛУМАЦЬКИЙ КОЛЕДЖ ЛЬВІВСЬКОГО НАУ

ТЕСТИ

з навчальної дисципліни

«Основи філософських знань»

спеціальність 5.03050901

«Бухгалтерський облік»

Номінація:

обмін досвідом

2011 р.

Укладач:

Кулинич Л.Я. – викладач соціально-економічних дисциплін

АНОТАЦІЯ

В даній роботі включені тести, які вибрані з підручників, посібників і систематизовані по темах, та тести, розроблені викладачем і апробовані під час проведення лекційних, семінарських занять та при написанні тематичних контролів, та включені в екзаменаційні ббілети.

Матеріали можуть бути використані студентами під час підготовки до занять, екзамену, та викладені в ході проведення занять та тематичного контролю знань студентів.

Рекомендовано цикловою комісією соціально-економічних дисциплін.


Тема 1.

Вступ. Філософія, як специфічний тип знання.

1. Підберіть з графи «Б» визначення, які розкривають зміст понять графи «А».

А

Б

**  1. Світ

      2. Релігія

***3. Міфологія

      4. Світорозуміння

а) пізнавально-інтелектуальна сторона світогляду;

б) ототожнення природного та людського життя;

в) єдність об’єктивної дійсності  (природи і суспільства) і дійсності людських сутнісних сил;

г) відображення дійсності в конкретно-чуттєвих образах;

д) віра в існування надприродних сил і їх роль у створенні світу і життя людини;

е) образно-фантастичне розуміння світу, що ґрунтується на обожненні сил природи;

є) об’єктивна  дійсність.

**** 2. Які з наведених питань з філософськими?

а) Що таке людина і яке її місце в світі?

б) Що таке свобода?

в) У чому сутність гравітації?

г) Які конкретні шляхи вирішення екологічної кризи?

д) У чому сенс людського життя?

е) Чи розшириться Всесвіт?

є) Чи відбувається прогрес суспільства?

3. Хто із стародавніх філософів уперше використовує поняття «філософія»?

а) Конфуцій;

б) Фалес;

в) Піфагор;

г) Сократ;

д) Платон.

4. Що є предметом філософії?

а) людина та її сутнісні виміри;

б) суспільство і його історія;

в) людина          світ;

г) природа у всій її багатоманітності;

д) найбільш загальні закони розвитку суспільства і мислення.

5. Яке з визначень філософії є найбільш повним?

а) філософія – це епоха, схоплена в думці Гегель);

б) філософія є вчення про шляхи здійснення сенсу людського існування (Бердяєв);

в) філософія є сповідь її творця (Ніцше);

г) філософія – універсальний спосіб самоусвідомлення людиною самої себе, свого місця у світі та свого призначення у ньому. Вона є теоретичною формою світогляду, загальною світоглядною методологією;

д) філософія є системою виховання людини близькою до Бога (Шелер).

**6. Філософські знання характеризуються:

а) практичністю;

б) загально значимістю;

в) надприродністю;

г) закритістю;

д) повідомлюваністю.

***7. Наука і філософія відрізняються за:

а) відсутністю чуттєвої конкретності;

б) індиферентністю до людських інтересів;

в) логічною обґрунтованістю положень;

г) теоретичним характером досліджень;

д) світоосяжністю.

**8. Визначте, яка із наведених думок відображає ідеалістичну лінію у філософії.

а) Я: мислю, отже, я існую (Декарт);

б) Природа є причина самої себе (Спіноза);

в) Все дійсне – розумне, все розумне – дійсне (Регель);

г) існувати – значить бути сприйманим (Берклі).

9. Агностицизм -…

а) заперечує буття Бога;

б) визнає первинним дух, ідею, свідомість;

в) прагне витлумачити матерію і свідомість у вигляді двох незалежних одна від одної основ;

г) форма матеріалістичної філософії;

д) заперечення пізнання світу.

10. Емпіризм – це позиція у методології, що характеризується:

а) найпершим цінуванням розумових дедуктивних виведень;

б) наголошуванням найпершої та вирішальної ролі відчуттів у пізнанні;

в) рухом пізнавальної думки від фактів до ідей;

г) визнанням існування в людському розумі вроджених ідей;

д) прагненням виводити наукові теорії із загальних філософських принципів.

11. Кому із мислителів ХІХ ст., належить ясне і чітке формулювання основного питання філософії?

а) Шеллінгу;

б) Фейєрбаху;

в) Гегелю;

г) Марксу;

д) Енгельсу.

**12. В яких життєвих ситуаціях людина найчастіше стикається із світоглядними питаннями:

а) у ситуаціях виробу професії;

б) в екстремальних ситуаціях – на межі життя і смерті;

в) у ситуаціях життєвого та морального вибору;

г) у ситуаціях вибору між традиціями та новаціями;

д) у ситуаціях вибору типу поведінки в різних випадках життя.

13. Філософія виникає:

а) у УІ ст. до н.е.;

б) у ІХ-УШ ст. до н.е.;

в) у ІІ ст. до н.е.;

г) У І ст. н.е.;

д) у У-УІ ст. н.е.

14. Підберіть з графи «Б» вислови, які відповідають ідеалістичному або матеріалістичному розумінню світу графа «А».

А

Б

1. ***Ідеалізм.

2** Матеріалізм.

а) «Філософія – то засіб боротьби проти затьмарення нашого розуму за допомогою мови»;

б) «Наймудріше – число, Бог – це число чисел»;

в) «Із землі все зникає і в землю все повертається»;

г) «свідомість – це причина, а не наслідок, і вона може розвиватись незалежно від матеріального світу»;

д) «Суспільне буття визначає суспільне свідомість».

15. Підберіть з графи «Б» визначення, які відповідають діалектиці, метафізиці, софістиці і еклектиці графа «А».

А

Б

1. Діалектика

2. Метафізика

3. Софістика

4. Еклектика

а) метод, що заперечує якісний саморозвиток буття через протиріччя і тяжіє до побудови однозначної статистичної картини світу;

б) поєднання різнорідних поглядів, ідей, принципів або теорій. Підміна одних логічних основ іншими, абсолютизація мінливості і відносності людського пізнання;

в) свідоме порушення законів і принципів формальної логіки, звернення до невірних аргументів, які видаються за правильні;

г) вчення про найбільш загальні закономірні зв’язки розвитку буття і пізнання, а також заснований на цьому вченні метод творчого пізнання.  

16. Підберіть з графи «Б» судження, що розкривають зміст понять у графі «А».

А

Б

1. Сенсуалізм

2. Догматизм

3. Гносеологія

4. Агностицизм

а)джерелом пізнання світу є апріорні категорії розсудку;

б) істина – це результат процесу пізнання;

в) розуміння істини, я вірної завжди і в усіх умовах;

г) заперечення можливості достовірного пізнання сутності світу;

д) почуття є головною формою достовірного пізнання;

е) джерелом пізнання є досвід;

є) теорія пізнання.

17. Підберіть з графи «Б» визначення, які відповідають діалектиці, метафізиці, софістиці і електиці графа «А».

А

Б

1. Діалектика

2. Метафізика

3. Софістика

4. Еклектика

а) метод, що заперечує якісний саморозвиток буття через протиріччя і тяжіє до побудови однозначної статистичної картини світу;

б) поєднання різнорідних поглядів, ідей, принципів або теорій. Підміна одних логічних основ іншими, абсолютизація мінливості і відносності людського пізнання;

в) свідоме порушення законів і принципів формальної логіки, звернення до невірних аргументів, які видаються за правильні;

г) вчення про найбільш загальні закономірні зв’язки розвитку буття і пізнання, а також заснований на цьому вченні метод творчого пізнання.  

18. Філософія як історична форма світогляду відрізняється від інших форм світогляду передусім:

а)раціональним поясненням світу і людини;

б) своїм предметом «людина        світ»;

в) антропоцентризмом;

г) емоційно-раціональним поясненням світу і людини.

19. Основним питанням філософії є:

а) питання про сенс людського буття;

б) питання про відношення мислення до буття, духу до природи, ідеального до матеріального;

в) проблема загальної структури світу.

20.**** У яких міркуваннях виражена точка зору: емпіризму:

1. теоретичне мислення – головне джерело знань;

2. теоретичне мислення не може виходити за межі досвіду;

3. теоретичне мислення пов’язане з емпіричним пізнанням;

4. емпіричне знання не відображає суті речей і явищ.  

5. тільки на рівні теоретичного пізнання можна розкрити закони світу;

6. відмінність між теоретичним і емпіричним рівнями пізнання відносна;

7.  зміст знань зводиться до опису даних досвіду;

8. теоретичне знання залежить від емпіричного, а емпіричне – не залежить від теоретичного.

21. *** У яких міркуваннях виражена точка зору: раціоналізму:

1. тільки на рівні теоретичного пізнання можна розкрити закони світу;

2. відмінність між теоретичним і емпіричним рівнями пізнання відносна;

3.  зміст знань зводиться до опису даних досвіду;

4. теоретичне знання залежить від емпіричного, а емпіричне – не залежить від теоретичного.

5. теоретичне мислення – головне джерело знань;

6. теоретичне мислення не може виходити за межі досвіду;

7. теоретичне мислення пов’язане з емпіричним пізнанням;

8. емпіричне знання не відображає суті речей і явищ.  

22. Індукція – це

а) розчленування предмета на складові частини з метою їх всебічного вивчення;

б) прийом мислення, за допомогою якого встановлюють властивості і ознаки об’єкта;

в) метод  дослідження і спосіб міркування, на основі якого будується загальний висновок, що випливає з конкретних висновків;

г) спосіб міркування, за допомогою якого із загальних висновків суб’єкт приходить до висновку, що носить конкретний характер.

23. До кожного поняття з графи «А» підберіть відповідне положення з графи «Б»:

А

Б

1. Раціоналізм

2. Емпіризм

3. Сенсуалізм

а) течія, що об’єднує послідовників філософії Декарта;

б) визнання розімі вищою цінністю і основою пізнання;

в) твердження про тотожність Бога і природи;

г) визнання первинності (першості) досвіду в пізнанні;

д) прагнення до античного ідеалу;

е) проголошення відчуття єдиним джерелом пізнання;

є) уявлення про універсальну «оживленість» матерії.

24. Дедукція – це

а) розчленування предмета на складові частини з метою їх всебічного вивчення;

б) прийом мислення, за допомогою якого встановлюють властивості і ознаки об’єкта;

в) метод  дослідження і спосіб міркування, на основі якого будується загальний висновок, що випливає з конкретних висновків;

г) спосіб міркування, за допомогою якого із загальних висновків суб’єкт приходить до висновку, що носить конкретний характер.

25. Яке з визначень світогляду є недостатньо повним?

а) світогляд – це форма самосвідомості особистості та суспільства;

б) світогляд – це сума знань про світ;

в) світогляд – це здоровий глузд;

г) світогляд – це інтегральне духовне утворення, що спонукає до практичної дії.

26. 1. Підберіть з графи «Б» визначення, які розкривають зміст понять графи «А».


А

Б

**  1. Світ

      2. Релігія

***3. Міфологія

      4. Світорозуміння

а) пізнавально-інтелектуальна сторона світогляду;

б) ототожнення природного та людського життя;

в) єдність об’єктивної дійсності  (природи і суспільства) і дійсності людських сутнісних сил;

г) відображення дійсності в конкретно-чуттєвих образах;

д) віра в існування надприродних сил і їх роль у створенні світу і життя людини;

е) образно-фантастичне розуміння світу, що ґрунтується на обожненні сил природи;

є) об’єктивна  дійсність.

27. **Наука і філософія відрізняються за:

а) відсутністю чуттєвої конкретності;

б) індиферетністю до людських інтересів;

в) логічною обґрунтованістю положень;

г) теоретичним характером досліджень;

д) світоосяжністю.

28. У відношенні до світогляду філософія постає:

а) однією з його складових;

б) тою основою, на якій виробляються світоглядні уявлення;

в) проясненням змісту основних світоглядних термінів;

г) теоретичною формою світогляду, що спрямована на його критичний аналіз.

29. Зміст світогляду визначають:

а) знання про світ, спродуковані правознавством;

б) заняття, принципи, переконання, що виконують функцію життєвого орієнтування;

в) політичні, економічні, соціальні програми;

г) ті уявлення про дійсність, які є включно індивідуальними надбаннями людини.

30. Яке із перелічених питань є філософським ?

а) всі тіла складаються з атомів;

б) чи можна створити вічний двигун?

в) як вирішити продовольчі проблеми людства?

г)що таке істина?

д)який шлях запобігання ядерної війни?

31.Що є предметом філософії?

а) людина та її сутнісні виміри;

б) суспільство і його історія;

в) людина         світ;

г) природа у всій її багатоманітністю;

д) найбільш загальні закони розвитку суспільства і мислення.

Тема 2.

Філософія Стародавнього світу

1. Східна філософія на відміну від західної:

а) є афористичною та образною за типом мислення, тяжіє до повчання та настанов на духовне самовдосконалення людини;

б) культивує раціональний, логічно послідовний стиль мислення, тяжіє до абстрактних теоретичних конструювань.

2. «Практріті» та «Пуруша» - це поняття, що позначали початки буття:

а) у даосизмі;

б) у давньоіндійських філософських школах настика;

в) у давньоіндійській філософській школі санкя;

г) у давньокитайському переліку світових стихій.

3.  Давньоіндійські духовні течії та філософські школи:

а) одностайно приймали і схвалювали вчення про сансару;

б) оцінювали перевтілення людських душ як благо та запоруку їх безсмертя;

в) шукали шляхів виходу за межі сансари та подолання закону карми;

г) поділились на протилежні напрями за ознакою прийняття або несприйняття сансари;

д) вважали вчення про сансару виключно релігійною доктриною.

4. Вислів «правитель завжди буде правителем, слуга – слугою, батько – батьком, а син – сином» виражає:

а) сутність закону карми;

б) сутність дії дао як універсального космічного закону;

в) зміст конфуціанського принципу «виправлення імен»;

г) сутність буддистського розуміння долі;

д) давньоіндійський поділ суспільства на касти.

5. «Нірвана» - це одне із основних понять:

а) буддизму;

б) даосизму;

в) синтоїзму;

г) джайнізму;

д) йоги.

6. У філософії даосизму вихідне поняття «дао» позначає:

а) найперший, невимовний початок буття;

б) основу всього сущого;

в) загальний універсальний закон світобудови;

г) закон людської долі;

д) все вищеназване.

7. В якому із напрямів східної філософії стверджується , що буття – це страждання?

А) конфуціанство;

б) чарвака-локаята;

в) даосизм;

г) буддизм;

д) санкх’я.

8. Такі важливі філософські терміни, як «філософія», «космос», «гармонія» були запроваджені:

а) Піфагором;

б) Гераклітом;

в) Фомою Аквінським;

г) Архімедом.

9. Ідея атомістичної будови речовини, висунута Демокрітом, базувалась на:

а) експериментальних підтвердженнях хімічної неподільності атома;

б) тезі про те, що речовина не може зникати безслідно і не може виникати із нічого;

в) вченні про те, що в основі всіх процесів дійсності лежить взаємне перетворення світових стихій;

г) на геометричній концепції світових елементів, розробленій Платоном;

д) тезах олеатів про те, що буття єдине та неподільне.

10. Хто із античних філософів сказав: «Я знаю лише те, що я нічого не знаю».

А)Піфагор;

б) Анаксимандр;

в) Сократ;

г) Зенон;

д) Демокріт.

11. Сократ основну увагу у своїх міркуваннях приділяв:

а) космосу та законам його розвитку;

б) людині та внутрішнім чинникам її дій;

в) співвідношенню світу ідей та світу речей;

г) політичному устрою держави;

д) атомістичній теорії.

12. Наполягання на тому, що справжнє знання є основою правильних моральних вчинків було характерним для:

а) Сократа;

б) Сенеки;

в) Демокріта;

г) Геракліта;

д) Марка Аврелія.

13. За Платоном слід припустити, що в основі речей лежть вічні та незмінні ідеї, тому що:

а) і в світі нічого не виникає із нічого і не зникає в нікуди;

б) тільки за такої умови ми можемо перейти від сприйняття речей до їх мислення;

в) справжнє буття є вічним та незмінним;

г) тільки за такої умови людина зможе мати надійні знання;

д) на поверхні речей все змінюється, але сутність речей залишається незмінною.

14. Філософські школи пізньої античності:

а) опікувались докладним вдосконаленням античної натурфілософії;

б) розробляти вчення про найкращу державу;

в) намагались надати кожному окремому індивіду засоби життєвого самоутвердження;

г) прагнули створювати принципово нові філософські теорії;

д) прагнули підпорядкувати філософію теології.

15. Новаторство Арістотеля полягало в тому, що він розробив:

а) ідею гілеморфізму в питанні про будову всіх речей;

б) науку про закони та форми правильного мислення – логіку;

в) вчення про чотири причини всього сущого;

г) вчення про душу;

д) ідею катарсису – очищення шляхом естетичного переживання.

16. ** До найперших відкриттів пізньої античної філософії слід зарахувати:

а) відкриття автономії людського духу щодо обставин життя;

б) відкриття взаємної доповнюваності всіх шкіл античної філософії;

в) створення нової науки – логіки;

г) переведення спрямування філософського пошуку в бік самопізнання;

д) відкриття найперших засад космосу.

17. Вислів «все тече, все змінюється» належить:

а) Фалесу;

б) Піфагору;

в) Геракліту;

г) Юму;

д) Ніцше.

18. Підберіть з графи «Б» вислови, які належать філософам, чиї імена наведені в графі «А»

А

Б

1. Конфуцій

2. Геракліт

3. Фалес

4. Піфагор

а) в одну і ту ж річку неможливо вступити і один раз;

б) космос є і буде вічно живим вогнем, що мірами спалахує, рівномірно згасає;

в) все із води і все переходить у воду;

г) числу всі речі подібні;

д) про мертвих говори або тільки добре, або нічого;

ж) хто не може керувати собою, той не здатен керувати іншими.

19. Підберіть з графи «Б» вислови, які належать філософам чиї імена наведені у графі «А»

А

Б

1. Сократ

2. Протагор

3.  Демокріт

4. Арістотель

5. Платон

а) людина – це мірило всіх речей;

б) початок всесвіту суть атоми і пустота, все інше вважається лише існуючим;

в) пізнай самого себе;

г) людина – це полісна істота;

д) людина – це двоноге без пір’я, наділене розумом.

20. Представники мілетської школи це:

а) Мо-Цзи;

б) Фалес;

в) Геракліт;

г) Піфагор;

д) Зенон Елеатський.

21. Поняття «брахман» у філософії Стародавньої Індії означає:

а) суб’єктивне начало, душа;

б) єдина абсолютна реальність;

в) персоніфікований Бог-творець.

22. Первоначало усього сущого у стародавній філософії отримало назву:

а) «атман»;

б) «архе»;

в) «стойхейон»;

г) «апейрон».

23. Поняття «брахман» у філософії Стародавньої Індії означає:

а) суб’єктивне начало, душа;

б) єдина абсолютна реальність;

в) персоніфікований Бог-творець.

24. Підберіть концепції з графи «Б», розроблені філософами, чиї імена наведені в графі «А».

А

Б

1. Демокріт

2. Платон

3. Сократ

4. Арістотель

5. Лукрецій Кар

а) атомістична теорія світу;

б) ідея антропоцентричної філософії;

в) теорія світової держави;

г) вчення про закони мислення;

д) телеологія.

25. Як в античній філософії трактувались поняття, що наведені в графі «А» підберіть відповідь з графи «Б»

А

Б

1. Логос

2. Космос

3. Ефір

а) логіка пізнання;

б) всезагальний закон космосу, його порядок і гармонія;

в) заперечення існування богів;

г) структурно-організований і впорядкований світ;

д) частина Всесвіту;

е) піддає сумніву можливості повного і достовірного знання;

є) квінтесенція.

26. Першоначало усього сущого у стародавній філософії отримало назву:

а) «атман»;

б) «архе»;

в) «стойхейон»;

г) «апейрон».

27. Підберіть з графи «Б» визначення, які розкривають зміст понять графи «А».

А

Б

1. Йога;

2. Санкх’я

1. «Пракріті» - першопричина світу об’єктів.

Пурушу (прадхона) – дух, свідомість; пасивна або наділена свідомістю, що становить її сутність. Світ виникає завдяки впливу пурушу на пракриті.

2. Субстанція – це основа всіх якостей, що існує у 9 модифікаціях: земля, вода, повітря, вогонь, ефір, душа (Атман), розум, час і простір.

3. Брахман – конечна і єдина основа буття, єдність буття, свідомості, раю. Атман – тотожна з Брахманом і його емпіричним втіленням.

4. Все існуюче обнімають сім категорій: субстанція, якість, дія, загальне, особливе, притаманне, заперечне (або небуття). Предметом путання є об’єктивно існуючий світ.

5. Стуність відношення душі і тіла, духовного і тілесного у безперервному вдосконаленні душі і тіла шляхом самозаглиблення людини у свій внутрішній світ, що реалізується через безпосереднє бачення і переживання.

28. Філософські вчення яких філософів стародавнього Сходу і Стародавньої Греції виступили підґрунтям середньовічної філософії?

А)Лао-Цзи;

б) Сократа;

в) Піфагора;

г) Платона;

д) Арістотеля

29. Підберіть з графи «Б» вислови, які належать філософам, чиї імена наведені в графі «А»

А

Б

1. Капіла

2. Гаутама (Будда)

3. Конфуцій

4. Лао-Цзи

1. Шлях до позбавлення страждань є восьмиразовим: правильне судження, правильне рішення, правильна мова, правильне устремління, правильне життя, правильна увага, правильне зосередження, правильний шлях в житті.

2. … є чотири основні «діамантові» істини.

30. Підберіть з графи «Б» вислови, які належать філософам, чиї імена наведені в графі «А»

А

Б

1. Капіла

2. Гаутама (Будда)

3. Конфуцій

4. Лао-Цзи

1. Шлях до позбавлення страждань є восьмиразовим: правильне судження, правильне рішення, правильна мова, правильне устремління, правильне життя, правильна увага, правильне зосередження, правильний шлях в житті.

2. … є чотири основні «діамантові» істини.

31. Підберіть з графи «Б» вислови, які належать філософам, чиї імена наведені в графі «А»

А

Б

1. Лао-Цзи

2. Мен-Цзи

3. Конфуцій

4. Школа легістів

(Фа-Цзя)

1.  «Шляхетний муж дбає про обов’язок, а низька людина – про знек»

2. «правитель завжди буде правителем, слуга – слугою, батько – батьком, син – сином»

3. «Дао, яке можна виразити словами, не є стале дао. Ім’я, яке можна назвати – не є стале ім’я. Лише те,що немає імені може бути початком неба і землі… Дао породжує єдине. Єдине породжує два початки: інь і янь. Двоє породжує третє. Третє народжує усе, що існує…»  

Тема 3.

Філософія європейського середньовіччя.

1. З позиції християнського світобачення спасіння душі поставало найпершим життєвим завданням людини внаслідок того, що

а) душа розглядалась як найперша складова людини, гідна вічного життя;

б) душа розглядалась як основа людської індивідуальності, тому її збереження було умовою збереження індивідуальності;

в) душа поставала частинкою чистого буття, тому збереження її чистоти дорівнювало збереженню сили та потенціалу божественного світла;

г) душа була дарунком Бога, а її збереження свідчило про людську вдячність;

д) людина перебувала в особистому діалозі з Богом і повинна була дбати про свою позицію в даному діалозі.

2. Підберіть з графи «Б» назви робіт, які належать філософам, чиї імена названі у графі «А».

А

Б

1. П’єр Абелер

2. Августин

3. Ф. Аквінський

4. Тертуліса

5. Авіцена

а) «Про град Божий;

б) «Так і ні»;

в) «Сума теології»;

г) «Послання апостола Павла»;

д) «Книга зцілення».

3. Згрупуйте приведені по двох вченнях поняття за близькістю філософських вчень середньовіччя:

а) універсалії;

б) розум;

в) віра;

г) реалізм;

д) теорія «двоїстої істини»;

е) номіналізм.

4. До кожного поняття з графи «А» підберіть тлумачення з графи «Б»:

А

Б

1. Патристика

2. Ісихазм

3. Агіографія

4. Кордоцентризм

а) увага до внутрішнього світу людини;

б) група творів релігійно-філософського характеру;

в) етико-аскетичне вчення про шлях людини до Бога через «очищення серця» сльозами;

г) вчення перших християнських теологів, «отців церкви»;

д) життєписи святих і церковних діячів;

ж) серце як основа осягнення світу.

5.  «Бритва Оккама» стосується:

а)п’яти доказів буття Бога;

б) заперечення теорії «двоїстої істини»;

в) критики філософії неоплатонізму;

г) захисту християнської догматики від іудейського світогляду;

д) розуміння природи загальних понять (універсалій).

6. В епоху європейського середньовіччя природне, тілесне, матеріальне розглядалось:

а) як вороже духовному;

б) як єдино можливе виявлення духовного;

в) як необхідна складова створеного світу та людини;

г) як таке створене, що мало власну внутрішню необхідність;

д) як продукт дії диявола.

7. Які характерні риси властиві середньовічній філософії?

а) космоцентризм;

б) теоцентризм;

в) природо центризм;

г) культоцентризм;

д) антропоцентризм.

8. Хто із середньовічних філософів уперше обґрунтував ідею «двоїстої істини»?

а) Терту Ліан;

б) П’єр Абеляр;

в) Августин;

г) Фома Аквінський;

д) Ібн-Рушд.

9. Оберіть правильний варіант, що вказує на місце філософії в духовному житті середньовіччя:

а) теологія є прислужницею філософії;

б) філософія є прислужницею релігії;

в) філософія є проводарем теології;

г) теологія є всебічним виправданням філософії;

д) філософія є прислужницею теології.

10. У підґрунті поділу розвиненої середньовічної філософії на схоластику та містику лежить проблема:

а) співвідношення розуму та віри у питаннях богопізнання;

б) співвідношення логіки та інтуїції в індивідуальному містичному досвіді;

в) співвідношення стихійної та спеціально набутої освіти;

г) співвідношення добровільного вибору життєвих орієнтирів та орієнтирів, санкціонованих церквою;

д) співвідношення свободи волі та наперед визначення Богом людської долі.

11. Реалізм представляють такі середньовічні філософи:

а) Ансельм Кентерберійський;

б) Росцелін;

в) Фома Аквінський;

г) Йоган Скот Еріугена;

д) Роджер Бекон.

12. Засновником концептуалізму був:

а) П’єр Абеляр;

б) Альберт Великий;

в) Фома Аквінський;

г) Дуне Скот;

д) Вільям Оккам.

13. Підберіть концепції з графи «б», розроблені філософами, чиї імена названі у графі «А»:

А

Б

1. Ф. Аквінський

2. Ібн-Рушд

3. Росцелін

4. Ансельм Кентерберійський;

5. Роджер Бекон

а) теорія «двоїстої істини»;

б) вчення номіналізму;

в) теорія гармонії віри і розуму;

г) вчення реалізму;

д) томізм.

14. Ідеї пантеїзму – це:

а) релігійно-філософське розуміння Бога, який, створивши світ, надалі не вміщується в закономірний хід розвитку цього світу;

б) філософське вчення, яке обожнює Бога із світом;

в) релігійний світогляд, який будується на розумінні абсолютного буття як безмежної божественної особистості, що творить світ і керує його розвитком.

Тема 4.

Філософія епохи Відродження

1. «Бритва Оккама» стосується:

а) п’яти доказів буття Бога;

б) заперечення теорії «двоїстої істини»;

в) критики філософії неоплатонізму;

г) захисту християнської догматики від іудейського світогляду;

д) розуміння природи загальних понять (універсалій).

2. Яка провідна тема філософських пошуків епохи Відродження?

а) метафізика;

б) магія;

в) теоцетризм;

г) гуманізм.

3. «Антропоцентризм « - це:

а) розділ підручника з антропології;

б) твір П’єтро Помпонацці;

в) філософські погляди, згідно з якими людина є центром і вищою метою світобудови.

4. До кожного поняття з графи «А» підберіть положення, що розкриває його зміст з графи «Б»

А

Б

1. Гуманізм

2. Пантеїзм

3. Натурфілософія

а) філософія природи;

б) Бог має персональне буття;

в) віра в людину, як вільну і необмежену в своїх можливостях;

г) ідея божественного творіння світу;

д) бог та природа – одне й те ж саме.

5. Пантеїстичні ідеї притаманні філософським системам:

а) Платона;

б) Арістотеля;

в) Дж. Бруно;

г) Ф. Аквінського;

д) Ніколо Макіавеллі.

6. Серед названих філософів вкажіть тих, які представляли: а) емпіризм; б) раціоналізм:

а) Локк;

б) Декарт;

в) Спіноза;

г) Бекон;

д) Лейбніц;

е) Гоббс.

7. Це неправильно, що Декарт:

а) був дуалістом;

б) вважав розум вищою цінністю і основою пізнання;

в) стояв на позиціях сенсуалізму;

г) вважав, що філософія відрізняє нас від дикунів і варварів;

д) був пантеїстом.

8. Підберіть концепції з графи «Б», розроблені філософами, чиї імена названі і графі «А»:

А

Б

1. Декарт

2. Бекон

3. Лейбніц

4. Спіноза

5. Локк

а) вчення про монади;

б) ідея свідомості як «чистої дошки»;

в) ідея про субстанцію як «причину самої себе»;

г) емпірично-індуктивний метод;

д) перший принцип філософії «я мислю, отже, я існую»;

е) «філософія серця».

9. До кожного поняття  з графи «А» підберіть відповідне положення з графи «Б»:

А

Б

1. Раціоналізм

2. Емпіризм

3. Сенсуалізм

4. Картезіанство

а) течія, що об’єднує послідовників філософії Декарта;

б) визнання розуму вищою цінністю і основою пізнання;

в) твердження про тотожність Бога і природи;

г) визнання первинності (першості) досвіду в пізнанні;

д) прагнення до античного ідеалу;

е) проголошення відчуття єдиним джерелом пізнання;

є) уявлення про універсальну «живленість» матерії

10. Характерними ознаками гуманізму слід вважати:

а) опору на факти та ясну логіку;

б) піднесення значущості земного життя людини та її самовдосконалення, як особистості;

в) висування на перший план освіти та моральних засад людського життя;

г) наголос на тому, що людина є перш за все творчою істотою;

д) сповідування принципу співвідношення макрокосмосу та мікрокосмосу.

Тема 5.

Філософія Нового часу.

1. Яка провідна тема філософських пошуків епохи Відродження?

а) метафізика;

б) магія;

в) теоцентризм;

г) гуманізм.

2. Вчення Г. Лейбніца про світобудову отримало назву

а) атеїзм;

б) монадологія;

в) теорія достатньої підстави

г) субстанціалізм;

д) монізм

3. Система поглядів Канта визначається певним взаємозв’язком проблем і площин їх реалізації.

Підберіть ціль «площини» з графи «Б», які відповідають поставленим Кантом питанням у графі «А».

А

Б

1. Що я можу знати?

2. Що я можу робити?

3. На  що я можу сподіватись?

4. Що таке людина?

а) дослідження природи моралі;

б) вирішення проблеми меж пізнавальних можливостей людини;

в) з’яcування сутності релігії;

г) визначення місця і призначення людини.

4. *** Філософію Г. Гегеля можна охарактеризувати такими рисами:

а) системність;

б) планування логіки;

в) динамізм, панування ідеї розвитку;

г) всеохопність;

д) матеріалістична позиція.

5. Який принцип постає вихідним в філософії Л. Фейєрбаха:

а) принцип монізму;

б) принцип гуманізму;

в) принцип активності;

г) принцип тотожності протилежностей;

д) антропологічний принцип.

6. Кантівська «річ в собі» включає:

а) умовивід у якому здійснений синтез понять;

б) об’єкт, що існує сам по собі незалежно від його пізнання;

в) теореми, що підлягають доказу;

г) все, що пов’язане з Богом і безсмертям душі.

7. **Це неправильно, що Декарт:

а) був дуалістом;

б) вважав розум вищою цінністю і основою пізнання;

в) стояв на позиціях сенсуалізму;

г) вважав, що філософія відрізняє нас від дикунів і варварів;

д) був пантеїстом.

8. Підберіть графи «Б» вислови, які належать філософам, чиї імена названі в графі «А»:

А

Б

1. Гегель.

2. Фейєрбах.

3. Кант.

4. Шеллінг;

5. Фіхте.

а) «Людина» - людині Бог»

б) «Чи не так, щоб у твоїх діях інша людина завжди виступала метою й ніколи – засобом»;

в) «Філософія – це епоха, схоплена в думці»;

г) «Діяти! Діяти – ось чому ми існуємо.

9. Це неправильно, що Кант:

а) висунув одну з найпродуктивніших космологічних гіпотез;

б) написав «Феноменологію духу»;

в) сформулював категоріальний імператив;

г) розглянув простір і час як апріорні форми чуттєвого споглядання;

д) сформулював основні закони діалектики.

10. Теза « Я мислю, отже я існую» є важливою вихідною тезою:

а) філософського монізму;

б) раціоналізму;

в) емпіризму.

11. У коло найперших питань філософії згідно з І. Кантом  входять такі:

а) Як налагодити стосунки із світом та досягти життєвого усаіху;

б) Якими є структури Всесвіту та Метагалактики;

в) Чому є буття, а не ніщо;

г) Що я можу знати, що маю робити та на що можу сподіватися.

12. У найперші визначення субстанції Б. Спінозою входили наступні поняття:

а) субстанція – субсистенція – речі;

б) субстанція – атрибут – модус;

в) субстанція – субсистенція – акциденція;

г) монада – протяжна субстанція – мислена субстанція.

13.  Підберіть до кожного поняття з графи «А» підберіть відповідне положення з графи «Б».

А

Б

1. Раціоналізм;

2. Емпіризм;

3. Сенсуалізм;

4. Картензіанство.

а) течія, що об’єднує послідовників філософії Декарта;

б) визнання розуму вищою цінністю і основою пізнання;

в) твердження про тотожність Бога і природи;

г) визнання первинності (першості) досвіду в пізнанні;

д) прагнення до античного ідеалу;

е) проголошення відчуття єдиним джерелом пізнання;

є) уявлення про універсальну «живленість» матерії

14. Підберіть концепції з графи «Б», розроблені філософами, чиї імена названі і графі «А»:

А

Б

1. Декарт

2. Бекон

3. Лейбніц

4. Спіноза

5. Локк

а) вчення про монади;

б) ідея свідомості як «чистої дошки»;

в) ідея про субстанцію як «причину самої себе»;

г) емпірично-індуктивний метод;

д) перший принцип філософії «я мислю, отже, я існую»;

е) «філософія серця».

15. Серед названих філософів вкажіть тих, які представляли: а) емпіризм; б) раціоналізм:

а) Локк;

б) Декарт;

в) Спіноза;

г) Бекон;

д) Лейбніц;

е) Гоббс.

16. Який метод філософії знайшов найбільш глибокий і всебічний розвиток у Гегеля?

а) діалектичний;

б) аналітичний;

в) емпіричний;

г) індуктивний.

17. Підберіть з графи «Б» судження, що розкривають зміст понять у графі «А».

А

Б

1. Сенсуалізм

2. Догматизм

3. Гносеологія

4. Агностицизм

а)джерелом пізнання світу є апріорні категорії розсудку;

б) істина – це результат процесу пізнання;

в) розуміння істини, я вірної завжди і в усіх умовах;

г) заперечення можливості достовірного пізнання сутності світу;

д) почуття є головною формою достовірного пізнання;

е) джерелом пізнання є досвід;

є) теорія пізнання.

Тема 6.

Філософія XIX- XX ст.

1. Основним способом розв’язання протиріччя між свідомим і неусвідомлюваним З. Фрейд вважав сублімацію. Основною формою сублімації є:

а) бажання;

б) страх;

в) творчість.

2. Знайдіть помилку. Ірраціоналістичну спрямованість мають філософські ідеї:

а) Гегеля;

б) Ніцше;

в) Бергсона;

г) Вітгенштейна;

д) пірса.

3. Яка з наведених нижче тез виражає філософську концепцію Ф. Ніцше?

а) світ є переплетенням різних воль, що прагнуть здійснитися;

б) світ є процесом еволюції форми буття в напрямі життя;

в) слід вітати все, що змінює життя, і відкидати все, що веде до його відродження;

г) людина повинна загальмувати сліпу дію волі людини до буття;

д) людина перебуває в абсолютному відношенні до абсолютного.

4. Некласична філософське розуміння буття передбачає його тлумачення як:

а) найпершої інтенції свідомості;

б) найпершої та необхідної умови відношення мислення до будь-чого;

в) емінентної причини.

5. Що означає «слово ноосфера»?

а) вчення Вернадського про становлення загальнопланетарного розуму;

б) розділ науки про мінеральні ресурси Землі;

в) назва психологічного тесту.

6. Що означає поняття «екзистенція»?

а) вчення про логіку як загальну систему знаків;

б) вчення про буття;

в) вчення про практику;

г) філософія існування.

7. Хто є засновником феноменології?

а) М. Хайдеггер;

б) К. Яіліерс;

в) К. Леві-Строс;

г) Ж. Гуссерль.

8. Як називав свою філософію М. Бердяєв?

а) позитивізм;

б) прагматизм;

в) філософія соборного духу;

г) персоналізм.

9. Феноменологічна філософія Е. Гусерля виходила із припущення:

а) що через феномен виходить у з’явлення ноумен;

б) що феномен постає результатом дії речей-в-собі на органи чуттів людини;

в) що феномен є тим, чим він є, що за ним стоїть ніяка інша реальність;

г) що феномен – це те, що виходить за межі повсякденного, що є незвичним та оригінальним.

10. Філософія екзистенціалізму зосереджувалась перш за все на окресленні людського буття:

а) за допомогою науки та наукової термінології;

б) через його відношення до світу природного буття;

в) в його соціальних та психологічних якостях;

г) через його внутрішнє людське сприйняття та переживання.

11. Виберіть ті поняття, що були запроваджені М. Хайдеггером для окреслення людського способу буття:

а) отвір у бутті; горизон предметності;

б) тут-буття; при-бутті-перебування;

в) Воно, Я, Над-Я;

г) аніма, анімус;

д) буття-до-сметрі.

12. Виберіть варіанти правильного окреслення філософської позиції представників екзистенціалізму:

а) М. Хайдеггер оцінював перспективу неминучості смерті людини негативного, а Ж.-П. Сартр вбачав у смерті і позитивний момент;

б) М. Хайдеггер вважав, що найпершим визначенням людини є те, що їй відкрите буття як таке, а Ж.-П. Сартр – що цим є свобода вибору;

в) М. Хайдеггер окреслив причини людської втечі від свободи, а Ж.-П. Сартр подав людське ставлення до дійсності як стурбоване;

г) М. Хайдеггер написав твір «буття і ніщо», А Ж.-П. Сартр – «Буття і час».

13. А. Шопенгауер вважається засновником некласичної філософії тому, що він:

а) подавав світ як найперший предмет філософського осмислення;

б) намагався відродити класичну метафізику;

в) доводив, що те, що ми називаємо світом, є лише наше уявлення;

г) вважав, що в основі всіх світових процесів лежить дія сліпої волі;

д) вважав, що людина не може орозумнити ті сили, що лежать в основі буття.

14. В міркуваннях А. Шопенгауера світ постає лише людським уявленням внаслідок того, що:

а) інтуїція та уявлення постають найпершими здібностями людського інтелекту;

б) людина може вести розмови лише про сприйняте нею;

в) між людським чуттям та ідеями розуму не існує причинного зв’язку;

г) філософське осмилення світу має високий рівень абстрактності.

15. Згідно з Шопенгауером, воля до буття як єдина засада світу:

а) постає тотожною розуму;

б) діє в єдності із розумом;

в) підпорядкована розуму;

г) є принципово поза розумною;

д) стимулює розум до пошуків перших засад буття.

16. Згідно С. Кіркегору людина у своєму внутрішньому відношенні до процесів життя індивідуальності проходить такі стадії сходження:

а) до критичну, критичну та антропологічну;

б) релігійну, метафізичну та позитивну;

в) естетичну, етичну та релігійну;

г) ствердження, заперечення та синтезу;

д) чуття, рефлексія та рефлексія рефлекції.

17. Поняття екзистенції було вперше запроваджене як характеристика особливостей людського буття:

а) І. Кантом;

б) М. Хайдеггером;

в) С. Кіркегором;

г) А. Шопенгауером;

д) О. Кантом.

18. У галузі філософського осмислення дійсності заслуга З. Фрейда полягає в тому, що він:

а) підпорядкував несвідоме свідомому;

б) вперше вжив поняття несвідомого;

в) завдяки відкриттю та окресленню змісту та меж несвідомого суттєво ускладнив розуміння чинників людської поведінки;

г) ініціював розгортання так званої «сексуальної революції» у ХХ ст.;

д) завдяки відкриттю несвідомого зміг пояснити багато явищ культури.

19. Теософія як напрям релігійної філософії ХХ ст. характеризується тим, що:

а) вона вірить у можливість людського розуму осягнути сутність Бога;

б) вона вважає, що всі релігії світу стверджують ту ж саму істину, проте в різних фомах;

в) вона широко застосовує методи науки для проникнення у таємниці релігійних текстів;

г) вона наполягає на тому, що отримує прямі божественні одкровення.

20. Вихідна позиція неотомізму може бути охарактеризована як:

а) сперечення розуму та віри;

б) симфонія розуму та віри;

в) взаємодоповнення релігії та науки;

г) підпорядкування релігії науці.

21. Філософську концепцію Ф. Ніцше називають «філософією життя» внаслідок того, що вона:

а) проводила відмінність між життям та буттям людини;

б) спиралась на новітні дані еволюційної теорії;

в) розглядала всі процеси дійсності як різні виявлення життя;

г) вважала життя найбільш зрілою формою космічних процесів.

22. Яка із наведених нижче тез виражає філософську позицію Ф. Ніцше?

а) світ є переплетенням різних воль, що прагнуть здійснитися;

б) світ є процесом еволюції форм буття в напрямі життя;

в) слід вітати все, що зміцнює життя, і відкидати все, що веде до його виродження;

г) людина повинна загальмувати сліпу дію волі до буття;

д) людина перебуває в абсолютному відношенні до абсолютного.

23. ** Шопенгауер має таке ж відношення до праці «Світ як воля і уява», як Камю до:

а) «Антихрист»;

б) «Самопізнання»;

в) «Чума»;

г) «Феномен людини»;

д) «Міф про Сізіфа».

24. Знайдіть помилку. Теорія конвенціалізму належить:

а) Гегелю;

б) Попперу;

в) Гадамеру;

г) Дьюі.

25.***   Знайдіть помилку. Екзистенціальні ідеї розвивали:

а) Платон;

б) Лейбніц;

в) Бердяєв;

г) Сартр;

д) Леві-Строс.

26. Підберіть для понять з графи «А» близькі за змістом з графи «Б»:

А

Б

1. ** Екзистенціалізм

2. ** Неопозитивізм

3. ** Психоаналіз

а) версифікація;

б) гранична ситуація;

в) несвідоме;

г) екзистенція;

д) сублімація;

е) фальсифікація.

27. Підберіть назви праць з графи «Б», які належать філософам в графі «А»:

А

Б

1. П. Тейяр де Шар ден

2. Л. Вітгенштейн

3. З. Фрейд

4. М. Бердяєв

а) «Самопізнання»;

б) «Феномен людини»;

в) «Буття і час»;

г) «Логіко-філософський трактат»;

д) « Я та Воно»;

е) «Буття та Ніщо»;

є) «Так говорив Заратустра».

28. Як називаються основні ідеї, які розвивались мислителями М. Федоровим, В. Вернадським, К. Ціолковським, Д. Чижевським?

а) стихійний матеріалізм;

б) герменевтика;

в) космізм;

г) екзистенціалізм;

д) феноменологія.

29. *** Натурфілософію Дж. Бруно можна охарактеризувати як:

а) натуралістичний пантеїзм;

б) антропоцентризм;

в) героїчний ентузіазм;

г) ідея нової космології;

д) ідея громадянського суспільства;

е) пантеїзм.

Тема 7.

Філософська думка в Україні

1. **Який особливий напрям  духовної  діяльності  українська філософія виникає:

а) на грунті поступального розвитку слов’янської міфології;

б) на основі розвитку освіти та писемності в Київській Русі;

в) внаслідок навчання русичів в закладах освіти;

г) разом із запровадженням християнства візантійського типу;

д) на основі давніх священних слов’янських текстів.

2. За своїми найпершими особливостями українська філософія тяжіла:

а) до морального повчання та життєвої тематики;

б) до вибудовування абстрактно-теоретичних конструкцій;

в) до містико-афористичної символіки;

г) до космоцентризму та натурфілософії.

3. ** Виділіть ті давньоруські твори, які мали вагомий вплив на формування філософської думки Київської Русі:

а) «Джерела християнської віри»

б) «Ареопагітики»

в) «Про впорядкування людини»

г) «Слово про закон і благодать»

д) «Повість время них літ»

4. На розвиток української філософії в Київській Русі мали найбільший вплив:          

а) неоплатонізм;

б) схоластика;

в) софізм;

г) матеріалістична філософія античності.

5. Професійна філософія вперше виникла в Україні:

а) в монастирях та монастирських школах;

б) в університетах;

в) в Києво-Могилянській академії;

г) завдяки діяльності Григорія Сковороди.

6. Для ідейного спрямування українського гуманізму характерно:

а) реабілітація цінності земного життя та інтерес до суспільно-історичної проблематики;

б) підвищений інтерес до природознавства та точних наук;

в) прагнення протиставити духовно заглиблене православ’я  католицизму;

г) застосовувати дані точних наук до вивчення людини.

7. Назвіть ім’я українського філософа, гуманіста, що наголошував на необхідності поєднання влади та мудрості, сили і знання:

а) І. Вишневський;К.

б)Транквіліон –Ставровецький;

в) Г. Сковорода;

г) П. Беринда;

д) С. Оріховський –Роксолан.

8. Хто із перерахованих нижче видатних українських мислителів енергійно доводить гідність слов’янської мови та її здатність бути носієм найвищих божестенних істин:

а) І. Вишневський;

б) К. Транквіліон –Ставровецький;

в) Г. Сковороди;

г) П. Беринда;

д) С. Оріховський –Роксолан.

9. Національна своєрідність філософського мислення виявляється у таких суттєвих моментах його культурного буття:

а) у відданості філософа національній ідеї;

б) у методі дослідження;

в) у способі побудови філософського знання;

г) у формі вияву філософської думки;

д) у національній належності філософа.

10. До кожного поняття з графи «А» підберіть тлумачення з графи «Б»

А

Б

1. Патристика

2. Ісихазм

3. Агіографія

4. Кордоцентризм

а) увага до внутрішнього світу людини;

б) група творів релігійно-філософського характеру;

в) етико-аскетичне вчення про шлях людини до Бога через «очищення серця « сльозами;

г) вчення перших християнських теологів, «отців церкви»

д) життєписи святих і церковних діячів;

е) серце як основа осягнення світу.

11. Філософію Києво-Могилянської академії можна назвати:

а) схоластичною;

б) неосхоластикою.

12.  ** Знайдіть помилку. До філософів Києво-Могилянської академії належали:

а) П. Могила;

б) І. Гізель;

в) Г. Кониський;

г) М. Смотрицький;

д) Д. Косинський;

е) Ф. Прокопович.

13. Підберіть з графи «Б» назви праць, які написані філософами, названими в графі «А».

А

Б

1. Ілларіон

2. Юркевич

3. Сковорода

4. Костомаров

а) «Натурфілософія, або Фізика»;

б) «Книга буття українського народу»

в) «Слово про закон і благодать»

г) «Серце і його значення в духовному житті людини;

д) «Розмова п’яти подорожніх про істинне щастя в житті»

14. Це неправильно, що Сковорода:

а) розвивав «філософію серця»;

б) був матеріалістом;

в) розвивав теорію «спорідненої праці»;

г) створив теорію «трьох світів».

15. ****Представниками «Кирило-Мефодіївського» братства були:

а) М. Максимович;

б) Т. Шевченко;

в) Ф. Прокопович;

г) М. Костомаров;

д) П.Куліш.

16. Під поняттям «серце» П. Юркевич розуміє:

а) факт єдності людини з природою;

б) поняття, що характеризує емоційне сприйняття світу;

в) поняття, яке характеризує синтез таких духовних сутнісних сил, як розум, почуття, воля;

г) поняття, що використовується для осмислення джерел людського життя і духовної творчості.

17. Некласичний період в історії філософської думки в Україні включає:

а) добу гуманстично-реформаційної ідеології ХУІ ст.

б) добу університетської філософії ХІХ ст.;

в) добу українського романтизму ХІХ ст.;

г) новітню українську філософію;

д) добу Київської Русі Х-ХІІІ ст.

18. Хто із названих нижче філософів викладав філософію І. Канта в Україні:

а) Г.Гегель;

б) Г. Фіхте;

в) Л. Фейєрбах;

г) Й. Шад;

д) О.Г. Баумгартен.

19. Виберіть варіанти правильної відповіді на питання: ** До найперших філософсько-світоглядно ідей Т. Шевченка можна зарахувати:

а) ідею органічної спорідненості людини та природи;

б) ідею віри в кінцеву перемогу вищої божественної справедливості;

в) ідею матеріальної єдності світу;

г) ідею народу як найпершого суверенного суб’єкта історії;

д) ідею відокремлення автентичної народної культури від впливів інших культур.

20 . Франко вважав найпотужнішим чинником суспільного поступу:

а) розвиток засобів комунікації;

б) розвиток освіти та техніки;

в) розвиток державного управління суспільством;

г) розвиток демократії;

д) культивування високодуховної еліти.

21. «Закон Божий. (Книга буття українського народу)» - цей твір виконував роль програмного документа для громадсько-політичного об’єднання:

а) так званого «Громадівського руху»;

б) української Просвіти;

в) наукового товариства ім. Т. Шевченка;

г) Кирило-Мефодіївського братства.

22. Представники Кирило-Мефодіївського братства закликали:

а) українців та поляків до боротьби проти Московщини;

б) всіх слов’ян до обєєднання у вільній федерації вільних країн;

в) українців до повстання проти російського та польського поневолення.

23. Назвіть ім’я професора Київського університету, який одним із перших почав досліджувати загальні особливості слов’янської філософії

а) В. Крпов;

б) П. Лодій;

в) П. Авсенев;

г) В. Зеньковський;

д) О. Новицький.

24. Кантівська «річ в собі» включає:

а) умовивід, у якому здійснений синтез понять;

б) об’єкт, що існує сам по собі, незалежно від його пізнання;

в) теореми, що підлягають доказу;

г) все, що пов’язане з Богом і безсмертям душі.


Література

  1.  П.Ю. Саух «Філософія» : навчальний посібник – К., Центр навчальної літератури.
  2.  Фінанси : Курс лекцій за ред., І.Р. Надольного – К.: Вікар 2000 р.




1. 6летний возраст детей
2. О землеустройстве
3. і При автоматизації машини вже не тільки замінюють фізичну працю людини але і виконують функції управління
4. . Общехристианские традиции
5. делового общения Деловое общение~ это такое взаимодействие людей которое подчинено решению определенно
6. Участники и динамика конфликта
7. Эпоха петровских преобразований
8. Дело Х икс и с вами Лидия Вележева
9. Контрольная работа- Операции с финансовыми деривативами
10. 2013 учебном году Понятие и предмет муниципального права как отрасли права.html
11. Реферат мазм~ндама тезистерді р~сімдеу кезінде MS Word ~олдану м~мкіндігі П~н- ООDОO5 Inf 1105 ИНФОРМА
12. тема комплексних рішень і заходів з реалізації цілей організації і кожного працівника яка дозволяє- ~ забе
13. Брат Томас Тем кого я знаю давно и кем восхищаюсь потому что они хорошие люди и делают важную и пол
14.  Економічні методи менеджменту їх зміст і види Економічні методи зумовлені різноманітними економічни
15. столице Восточной Пруссии Кенигсберге жил скромный преподаватель местного университета Иммануил Кант
16. РОССИЙСКАЯ АКАДЕМИЯ ПРАВОСУДИЯ Центральный филиал Кафедра уголовнопроцессуального пра
17. СеверЮг Проблема СеверЮг это проблема экономических отношений развитых стран с развивающимися с
18. Роль текстовых задач в развитии логического мышления младших школьников
19. тема поддерживающая постоянство состава и обладающая всеми признаками живого биополе биологические ритмы
20. Прикладная информатика в географии ауд