У вас вопросы?
У нас ответы:) SamZan.net

Гносеологія права

Работа добавлена на сайт samzan.net:

Поможем написать учебную работу

Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.

Предоплата всего

от 25%

Подписываем

договор

Выберите тип работы:

Скидка 25% при заказе до 29.12.2024

ГНОСЕОЛОГІЯ ПРАВА

- Гносеологія права вивчає теоретичні проблеми пізнання права.

Існують два типи праворозуміння або два шляхи (концепції) пізнання права: юридичний і легістичний. Звідси і розрізняють юридичну і легістичну правову гносеології.

В юридичній гносеології - право визнається об’єктивним, незалежним від суб’єкту феноменом. Якщо існують закони розвитку суспільства, значить повинне бути і об’єктивне право. Пізнавальний процес у сфері права полягає на теоретичному рівні у пізнані законів розвитку суспільства і природного права. На практичному рівні – пізнання діючих законів з точки зору їх відповідності природному праву. Основним принципом тут виступає прямування закону до права як ідеалу або, можна сказати, ревізія існуючих законів відповідно об’єктивного права.

В легістичній гносеології право виступає залежним від суб’єкта феноменом. Пізнавальний процес у сфері права полягає на теоретичному рівні у пізнані діючого права, як результату правотворчості, тобто у пізнанні законів. На практичному рівні пізнається процес праводотримання, тобто відповідність дій правовим нормам, проводиться систематизація, класифікація, пояснення позицій законодавців. Основним принципом тут виступає наказ, примус владних структур. Тобто процес дотримання членами суспільства існуючих законів.

Доповідь

- Отже, якщо юридична гносеологія вимагає пізнання законів розвитку суспільства і права як незалежного від людей явища, то легістична вимагає пізнавати існуючі закони людства і на цій основі створювати нові, більш досконалі.

Але в такому разі постає питання: який шлях або яка з цих гносеологій є істиною? Отже, центральною категорією гносеології права є істина. Що ж таке істина?

- Істина – це адекватне відображення суб’єктом об’єктивного світу.

- І не тільки об’єктивного, але й суб’єктивного також. Адже суб’єктивний світ теж існує об’єктивно.

- Ну, знаєте, право – інструмент розвитку суспільства. Прогресивний розвиток може відбуватися лише в разі наближення діяльності до ідеалу, а, значить, і до істини. Тож утворення нових законів депутатами повинно наближатися до норм природного права. Принаймні, хоча б не порушувати їх. Чим ближче створений закон до природного права, як до ідеалу, тим більше він відповідає правовій істині.

- Але ж правові норми у суспільстві встановлюються відповідно до об’єктивних умов оточуючого середовища, природного і соціального. Належне повинно відповідати сущому. Тому, якщо правові норми (належне) не будуть відображати об’єктивні умови (суще), то вони стануть неефективними, і тим самим будуть гальмувати прогресивний розвиток. Депутати не завжди можуть правильно розібратися у сущому, тому й помиляються при створенні законів.

Отже, юридична норма є істиною в міру об’єктивного відображення нею правової реальності, як частини реальності соціальної. Тому мета законотворчої діяльності держави є встановлення істинних юридичних норм. А сенс права полягає в регламентації з допомогою юридичних норм суспільного життя. Тобто в гармонізації суспільних відносин.

Взагалі, пізнавальний процес у сфері права можна розділити на дві окремі гілки:

1. Пізнання істинності об’єктивного права з метою правотворчості, 2. Пізнання різних дій відповідно правових норм.

Перше дає теоретичне знання, друге – практичне. Тобто, ми маємо два процеси: правотворчість і праводотримання. Правотворчість може відбуватися на теоретичному і практичному рівнях.

 Наприклад, марксистська філософія надавала право пролетарям змінювати світ. Це теоретичний рівень А от застосування цієї теоретичної посилки на практиці ортодоксальними марксистами Леніним, Троцьким – це вже практичний рівень. Він може бути наближеним до теорії, а може бути віддаленим і, навіть, суперечити йому. Теорія в даному випадку є ідеалом для практики, а от методи досягнення цього ідеалу можуть привести до того, що практика не наблизиться до нього, а, навпаки, віддалиться.

- Отже істину у праві повинна підтверджувати практика!

-Якщо існуючі правові норми є об’єктивними, то практика неодмінно їх підтвердить. Якщо ж цього не станеться, то це означатиме неправильність або застарілість правових норм, їх невідповідність дійсним умовам життя і необхідність створення нових. Отже, потрібно визнати об’єктивне існування законів розвитку суспільства. А, значить, і об’єктивність права, незалежно від того чи вважати його існуючим одвічно у природі, чи створеним якоюсь трансцендентною силою, енергією, Богом-Творцем тощо. Якщо визнати таке, то нам залишається лише пізнавати закони розвитку суспільства і права, так само, як фізики пізнають фізичні закони природи.

І саме це пізнання складає головну цінність права для людини, так само як відкриття певного закону природи. Наприклад, відкриття закону всесвітнього тяжіння сприяло подальшому прогресу людства, і в цьому велика його цінність. Цінність права теж полягає в тому, що воно служить інтересам народу. Тому закони повинні складатися так, щоб можна було допомогти людям оптимально задовольнити їх потреби. Можна казати про те, що є цінності права, як абсолютного, вічного, і цінності закону, як відносні, тимчасові. Тому що кожний закон має певну цінність для суспільства незалежно від того наскільки він відповідає природному праву, бо він утримує у суспільстві певний порядок.

- Але ж це відносна цінність, бо, наприклад, закони рабовласницького суспільства були цінними для вільних людей, але зовсім не були такими для рабів?

- Правильно. Тому цінність закону збільшується відповідно його наближенню до права, вірніше, до мети права: втілення одвічних, абсолютних цінностей, таких як рівність, свобода, справедливість. Мету права по відношенню до закону, таким чином можна виразити ціннісно-правовим імперативом:закон і держава повинні бути правовими! Отже, маємо співвідношення належного і сущого: право - належне, закон – суще.




1.  Почему вы должны думать о вашем времени- http---tgr
2. реферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук Дніпропетровсь
3. Современные методологические аспекты этнографии как науки о народах мира
4. Укажите к какой аналитической группе относится указанный анион
5. Геометрия Успеха
6. е гг. и отражала реалии этих стран
7. разному- варка стекла гипса обжиг клинкера извести керамических изделий
8. оперативное соединение обломков костей
9. Функции операционных систем персонального компьютера
10. 1 Понятие и виды инфляции 5 1
11. Лекция. Рекламное позиционирование или концепция трехуровневого позиционирования Росситера Перси Рекла
12. тема- Физика рентгеновских лучей Разработал- МесяутоваН
13. время или угол поворота коленчатого вала угол п
14. Становление западной политической психологии История политической психологии пока довольно короткая
15. Организация производства и менеджмент
16. задание С В. Н
17. Сотворю человека подобного мне
18. Утверждаю Председатель Иркутской городской молодежной общественной организации Спортивной Федер
19. сверхудивительное и чудесное в самом человеке
20. на тему- Таможенное дело при Екатерине II Автор работы- Cтудентка 2 курса Заочной формы обучения Ф