Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Аксіологічні виміри освіти і виховання
1. Аксіологізація філософії освіти як вимога сучасності
Аксіолоігічні, тобто ціннісні виміри освіти і виховання потрапляють у центр філософсько-педагогічної рефлексії у звязку з необхідністю визначення стратегічних цілей освітньо-виховної практики з точки зору запитів суспільного і особистісного розвитку у їх взаємозвязку. Адже у найбільш загальному сенсі цінності можна визначити як загальновизнані переконання до яких людина повинна прагнути. Цінності це найважливіша інтегративна основа як для окремого індивіда, так і для будь-якої соціальної групи, для культури, нації, суспільства, людства.
Для індивідуальної життєдіяльності цінності є вищим критерієм для орієнтації у світі і опорою особистісного самовизначення. З психологічної точки зору цінністю для людини стає те, що притягує, збагачує і спрямовує індивіда, творить його і його індивідуальність, його буття в усіх їх вимірах, проявах, спрямованості.
Роль цінностей для суспільства полягає в тому, що вони встановлюють міру ладу і спільності цілей; виражають інваріантні аспекти соціального та загальнолюдського досвіду, який привласнюється індивідом; спрямовують функціонування соціальних груп на досягнення спільних цілей і, тим самим, надихають і спрямовують, людей, надають значущості і смислу їх суспільній діяльності, емоційну підтримку з боку інших людей, відчуття міцності і насиченості комунікативних стосунків із ними.
Одним із найважливіших механізмів відтворення і трансляції цінностей у суспільстві є система освіти. Відтворюючи і формуючи певний тип світогляду, система освіти зберігає і продукує цінності, забезпечує передачу культурних цінностей від одного покоління до іншого. Культурні цінності в їх широкому значенні (наукові, політичні, моральні, естетичні, релігійні тощо) відтворюються і передаються в системі освіти не тільки через зміст навчальних дисциплін у процесі навчання та через залучення особистості до певної системи цінностей у процесі виховання, а й у «прихованому» вигляді через сам спосіб організації навчально-виховного процесу, через способи організації управління освітньою діяльністю, через характер педагогічної комунікації, способи і критерії оцінювання знань тощо.
2. Основні парадигмальні побудови філософсько-педагогічної аксіології
Філософія освіти, звертаючись до аксіологічної проблематики, спирається на ті загальні теоретико-методологічні підходи, що вироблені в аксіології як філософській теорії цінностей. Тому основні парадигмальні побудови філософсько-педагогічної аксіології такі:
У вітчизняній літературі поширено визначення цінностей як людського, соціального і культурного значення певних явищ дійсності. Вважається, що цінності не обєктивні чи субєктивні, а субєктні. Тобто цінності є там де є людина, субєкт їх вироблення і сприйняття, але вони не є суто субєктивними, оскільки зумовлені обєктивними чинниками і обєктивними властивостями предметів реальності.
3. Ціннісні засади сучасної педагогічної практики
Пріоритетними світоглядними цінностями вітчизняної системи освіти стають цінності гуманізму, людської та особистісної гідності, соціальної ініціативи і творчості, демократизму, патріотизму, національної самосвідомості. Варто наголосити, що в умовах розбудови національної держави завжди підвищується увага до національно-історичних цінностей як фундаментальних засад формування і розвитку національної самосвідомості. Не стали виключенням і процеси державотворення в Україні. З часів набуття Україною незалежності в суспільній практиці у цілому і в освітній практиці зокрема все більш виразним стає намагання якомога повніше використати виховний потенціал історичних цінностей. Але в освітньо-виховному процесі актуалізація історичних цінностей не повинна бути консервативним оспівуванням минулого. Не всі історичні цінності мають і можуть бути підтриманні, а тільки ти з них, котрі створюють плідний історичний контекст для функціонування і розвитку сучасних людських практик і життя людських індивідів.
За усієї проблематичності і специфіці буття історичних цінностей у сучасному українському суспільстві, ті цінності, які укорінені в ментальності українського народу, зберігають свій виховний потенціал і сьогодні. До таких споконвічних ментальних установок духовності нашого народу дослідники справедливо відносять: «антеїзм любов і вболівання за долю своєї батьківщини; кордоцентризм висока моральна вимогливість, в першу чергу до себе, як громадянина своєї держави; поліфонізм глибока повага та зацікавленість у пізнанні духовно-культурних надбань різних народів і націй».
Особистісно-орієнтована система освіти потребує відповідної системи світоглядно-ціннісного забезпечення. Її важливими складовими є:
4. Вимоги щодо поєднання світоглядних цінностей і педагогічної практики
У сучасному філософсько-педагогічному дискурсі поступово досягається згода щодо розуміння неефективності і навіть неприпустимості абстрактно-нормативного способу сприйняття і трансляції світоглядних цінностей у педагогічну практику.
По-перше абстрактно-нормативне сприйняття і трансляція цінностей призводять до того, що вони постулюються без їх теоретико-рефлексивної проблематизації. Внаслідок такого постулювання вони сприймаються як якісь вічні, незмінні, само собою зрозумілі Абсолюти, на кшталт платонівських вічних ідей. Між тим, у сучасній філософії усі вищезгадані цінності представлені у вигляді відповідних проблематизованих дискурсів, де висвітлюються суперечності їх внутрішнього змісту, здійснюється їх конкретизація з врахуванням специфіки сучасного соціокультурного контексту, визначаються їх рефлексивні і практично-діяльнісні межі, обговорюються засоби їх трансляції у суспільну практику в цілому та у її окремі види тощо.
По-друге, абстрактно-нормативний спосіб сприйняття ціннісних засад сучасної педагогічної практики знаходить прояв і в намаганні здійснити пряму трансляцію цінностей у педагогічну діяльність. У такому разі цінності сприймаються як ідеологеми, як імперативні вказівки щодо кінцевих цілей і результатів навчання і виховання. Неефективність такої прямої трансляції, зумовлена як тим, що не враховується опосередкуюча потребово-мотиваційна - ланка між ціннісними орієнтаціями і діяльністю, життєдіяльністю людини, так і тим, що не враховується розбіжність між ціннісними ідеалами і реальною дійсністю, яка може навіть спростовувати декларовані ціннісні ідеали.
По-третє, абстрактно-нормативний спосіб сприйняття ціннісних засад сучасної педагогічної практики знаходить прояв і в тому, що не враховується специфіка світу дитинства в його конкретно-історичній визначеності. У даному разі таке сприйняття цінностей може виявитися не тільки педагогічно неефективним, але й шкідливим. У даному контексті можна пригадати застереження Х. Арендт, що дітей не можна сприймати як поневолену спільноту, яка потребує звільнення. Сама специфіка світу дитинства актуалізує питання про конкретно-практичні межі впровадження задекларованих цінностей у педагогічний процес, про межі толерантності, про значення авторитету дорослих, про межі індивідуалізму і егоїзму, гуманізму і демонічного естетизму тощо.
Для подолання абстрактно-нормативного способу сприйняття ціннісних засад сучасної педагогічної практики є необхідним їх нове обґрунтування.
Один із таких засобів, який бачиться найбільш перспективним на шляху переходу від ціннісних Абсолютів до нових принципів універсалізації цінностей, пропонує етика дискурсу в її різних теоретичних формах вираження. Цей новий принцип універсалізації продуктивно розробляється в комунікативній філософії. Попри те, що система аргументації, котру впроваджують Ю. Габермас та К.- О. Апель, не є беззаперечною, сама ідея необхідності досягнення згоди щодо ключових принципів та питань спільного співбуття все більше набуває загального визнання. Трансформацію принципу універсалізації Ю. Габермас експлікує так: «Замість накидати всім максиму, яку я хочу зробити універсальним законом, я повинен запропонувати їм цю максиму, щоб вони перевірили в процесі дискусій обґрунтованість її претензій на універсальність. Так відбувається зміщення: центр ваги перебуває вже не в тому законі, який кожен окремо оцінює як універсальний, не бажаючи слухати заперечень, а в тому, який усі одностайно визнають за універсальну норму. Таке формулювання принципу універсалізації має на меті надати процесові аргументації колективного характеру».
Щодо педагогічної практики впровадження нового принципу універсалізації її ціннісних основ передбачає розгортання відповідних дискурсів у межах як самої педагогічної спільноти, так і між усіма учасниками педагогічного процесу педагогами і батьками, педагогами і громадськістю, педагогами і владою (посадовими особами), педагогами і їх вихованцями. Такий розгалужений дискурс ціннісних засад педагогічної практики є не тільки умовою подолання абстрактності і нормативності педагогічного мислення, але й засобом встановлення дієвих партнерських стосунків між усіма учасниками педагогічного процесу, засобом подолання розбіжностей між цінностями, що декларуються у педагогічній практиці і тими, що реально функціонують у педагогічній дійсності та за її межами у суспільному житті у цілому.
Залучення вихованців до дискурсивного обговорення ціннісних засад сучасної педагогічної практики є необхідним не тільки для того, щоб ці засади були свідомо засвоєні як реальні орієнтири власної освітньої діяльності, а й з тієї причини, що в сучасних умовах відбувається суттєва плюралізація стилів життя, які ґрунтуються на різних ціннісних засадах, і проблема особистісного вибору між ними надзвичайно загострюється. За таких умов перевірка у процесі дискусій обґрунтованості претензій ціннісних максим на універсальність (зокрема і ціннісних основ самої педагогічної практики) є важливою складовою підготовки особистості до самостійного рефлексивного обрання тієї соціальної ідентичності, в якій втілюється продуктивний для неї стиль життя.
Внутрішнім благом педагогічної практики є передача знань від вчителя до учня. У звязку цим постають питання: що означає в сучасних умовах передача знань і якого роду знання мають бути передані. Особистісна парадигма освіти орієнтує не на трансляцію знань і їх пасивне засвоєння, а на активне освоєння знань, їх включення до світоглядної системи особистості. Звідси і відповідна орієнтація на застосування активних і діалогових форм навчання, індивідуального підходу в навчанні, виявлення гуманістичного, життєвозначущого сенсу знань. В сучасних умовах змінюються й уявлення про те, які ж саме знання мають бути освоєні. В сучасних умовах виключно важливим освітянським завданням є конструювання «знання про знання», озброєння фахівця вмінням орієнтуватися у безмежному океані ідей, теорій, концепцій, фактів, даних всього того, що охоплюється поняттям «знання. Головне в освітньому процесі формування потреби у власних знаннях, а не заучуванні чужих, тобто потреба здатності їх осмислено застосовувати.
Вже на прикладі того, як змінюється у сучасній педагогічній практиці уявлення про її внутрішнє благо, можна побачити, що для його досягнення важливим є не тільки постулювання нових ціннісних засад педагогічної практики, а системна її перебудова відповідно до цих засад. Така системна перебудова оновлення змісту і форм педагогічної практики - є додатковим способом обґрунтування її ціннісних засад. Але у процесі реформування вітчизняної педагогічної практики часто виникає розбіжність між постулюванням нових ціннісних орієнтирів освітньої діяльності та конкретними формами організації сучасного освітнього процесу.
Типовим прикладом такої розбіжності є впровадження тестування як універсального засобу підсумкового контролю здобутих під час навчання знань. Безумовно, система тестування як засіб вимірювання здобутих знань має важливі позитивні властивості системність, уніфікованість, обєктивність. Але, як це часто буває, своєрідним продовженням позитивних властивостей стають і певні недоліки. Так, за допомогою тестів можна виміряти обсяг, суму засвоєних знань по всьому курсу, уникаючи субєктивізму і одержуючи можливість порівнювати результати різних навчальних груп у різних навчальних закладах. Але за допомогою тестів дуже складно виміряти інноваційний потенціал особистості, а також ступень індивідуальної осмисленості здобутих знань та індивідуальну здатність їх осмислено застосовувати. Тобто виміряти те, що є внутрішнім благом сучасної педагогічної практики. Крім того, зміст предметів гуманітарного циклу в усій його повноті не піддатний вичерпній формалізації. Тому формалізовані тести у разі застосування їх як універсального засобу контролю знань по предметам гуманітарного циклу залишають за своїми межами той обсяг цих предметів, який визначає саму їхню суть.
Така властивість тестів порушує ще один ціннісний орієнтир сучасної педагогічної практики вимогу її гуманітаризації. Остання вимога також порушується тим обсягом гуманітарних дисциплін, який входить до системи загальної підготовки фахівців у вищих навчальних закладах. І до сьогодні у системі вузівської освіти України зберігається ставлення до предметів гуманітарного циклу як другорядних у порівнянні зі спеціальними, фаховими предметами. Ситуація також погіршується тим, що між гуманітарними дисциплінами існують дуже слабкі міжпредметні звязки. Більш за те, у вузах постійно скорочується обсяг філософії як навчальної дисципліни. Між тим, саме філософія є світоглядною і методологічної основою гуманітарних дисциплін і завдяки самої своєї природи здатна забезпечувати міждисциплінарний синтез гуманітарних і спеціальних наукових знань, розкривати їх загально світоглядне, методологічне і гуманістичне значення.
Ще одним додатковим способом обґрунтування ціннісних засад сучасної педагогічної практики є переконлива самопрезентація педагогом відповідних особистісних і фахових якостей. Крім вербальних засобів, відповідної методики викладання, педагог у якості засобу трансляції цінностей, свідомо або несвідомо, застосовує модус «роби як я». Але у сучасних реформаційних перетвореннях вітчизняної педагогічної практики саме педагог, як правило залишається поза межами уваги. У цьому сенсі вітчизняна педагогічна практика значною мірою відтворює недолік просвітницької педагогічної моделі, яка не враховувала, що сам вихователь (вчитель) має бути вихований (освічений) відповідним чином. Вітчизняний педагог, особливо у системі вузівської освіти, залишився сам на сам з проблемами змістовно-наукового, методичного, інформаційно-технологічного тощо забезпечення навчального процесу.
Сумуючи усе вище зазначене, можна зробити висновок, що нові ціннісні засади сучасної педагогічної практики вимагають і нових засобів їх обґрунтування. Останні ж мають включати до себе як нові дискурсивні форми, так і нові способи організації педагогічної діяльності. Саме системне поєднання теоретичної рефлексії, колективного обговорення і практичного втілення нових ціннісних орієнтирів сучасної педагогічної практики може перетворити їх з абстрактних Абсолютів на дійові регулятори функціонування і розвитку освітньої реальності.
Питання:
Список рекомендованої літератури: