Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
27
НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
ІНСТИТУТ ЛІТЕРАТУРИ ім. Т.Г. ШЕВЧЕНКА
УДК 821.111(73)-31.09
Спеціальність 10.01.04 література зарубіжних країн
дисертації на здобуття наукового ступеня
кандидата філологічних наук
Київ
Дисертацією є рукопис.
Робота виконана на кафедрі філології Національного університету “Києво-Могилянська академія”
Науковий керівник: кандидат філологічних наук, доцент
Пронкевич Олександр Вікторович,
Миколаївський державний гуманітарний
Університет імені Петра Могили,
доцент кафедри англійської філології
Офіційні опоненти: - доктор філологічних наук, професор
БЕРЕЗКІНА-ЛІПІНА Вікторія Іванівна,
Дніпропетровський національний університет,
завідувач кафедри порівняльної філології
східних та англомовних країн
- кандидат філологічних наук, доцент
ГОН Олександр Мойсейович,
Інститут міжнародних відносин Київського
національного університету імені Тараса Шевченка,
доцент кафедри англійської філології
Захист відбудеться “13” листопада 2007 р. о 15.00 год. на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 26.178.01 в Інституті літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України (01001, м. Київ, вул. М.Грушевського, 4).
З дисертацією можна ознайомитися в бібліотеці Інституту літератури ім.Т.Г. Шевченка НАН України (01001, м.Київ, вул.М.Грушевського, 4).
Автореферат розісланий “10” жовтня 2007 р.
Учений секретар
спеціалізованої вченої ради Г.М.Нога
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ
Зміни у парадигмі мислення, що відбувалися в культурному та соціальному просторі країн Заходу протягом другої половини ХХ століття, спровокували переосмислення багатьох літературних категорій та філософських канонів. У теоретичному плані ідеї культурного плюралізму, децентрації, заперечення авторитетів, розширення канону сприяли перегляду однієї з основних літературних категорій категорії автора. Визначення місця автора у структурі художнього твору, його ролі у створенні та інтерпретації тексту стало наслідком численних дискусій стосовно статусу автора і проблеми авторства, що велися протягом ХХ століття в межах окремих літературознавчих шкіл та філософських напрямків, таких, як російський формалізм, американська “нова критика”, герменевтика, структуралізм, постструктуралізм, і представлені роботами М.Бахтіна, Р.Барта, М.Фуко, Ю.Крістевої, Ж.Дерріди, Ж.Женетта, П. де Мана, Г.Блума тощо. Безсумнівно, саме постструктуралісти надали особливої гостроти полеміці навколо цієї проблеми оновленням понятійного апарату, по-різному осмислюючи форми процесу “стирання” авторської присутності, який вони побачили в культурі ХХ століття.
Категоричність формул “смерті автора”, “стирання ликів”, “народження читача”, “маски автора” породила множинність аргументів на користь відновлення ролі автора, на яку і сьогодні полемічно відгукуються не лише теоретики, а й митці. Однією з характерних особливостей мистецтва став підвищений ступінь саморефлексії, вписування самого творчого процесу в тканину тексту. Позначена особливою важливістю, проблема автора набуває художньої розробки в текстах визнаного майстра постмодерністської літератури США Джона Барта (John Barth, 1930), який вирізняється своєю активною полемічною позицією стосовно панівних теорій сучасності. Дж.Барт тривалий час викладав у провідних центрах постструктуралістської думки (Університет штату Пенсильванія, Університет штату Нью-Йорк у Буффало, Університет Джонса Хопкінса). Він відгукується і як теоретик, і як митець на гострі дискусії стосовно проблеми автора, тонко вписуючи в художні тексти своє іронічно-полемічне ставлення до резонансних теорій. Для американського письменника головне відновлення сприйняття автор-ської креативності як провідної категорії літератури.
Актуальність теми дослідження полягає у визначенні художніх параметрів діалогу Джона Барта з постструктуралістським дискурсом “смерті автора” та “смерті субєкта”. У теоретичних дослідженнях постмодерністської літератури взагалі і в творчості Дж.Барта зокрема актуалізація проблеми автора в тексті розглядається як ілюстрація до постструктуралістських концепцій. При цьому не враховується ані складність, суперечливість художньої концепції у творчому доробку американського письменника, ані гострота його дискусійних літературно-критичних положень у звязку з цією проблематикою. Категорія автора в художній та літературно-теоретичній практиці Джона Барта стає головною дослідницькою проблемою.
Аналіз проблеми автора в творчості Джона Барта становить значний інтерес, оскільки письменник не тільки вносить доповнення у вирішення проблеми авторства, а й розробляє “поетику авторської присутності”. Даний момент у Дж.Барта передбачає використання і трансформацію основних констант поетики автора, які традиційно складаються з категорій автора-творця, образу автора, автора-наратора (оповідача), точки зору, авторської позиції, авторських наративних стратегій, персонажного автора та ін. Тільки враховуючи багатоскладність цих явищ у творчості письменника, художнє різноманіття іпостасей автора, одночасне (псевдо-серйозне) прийняття канонів та пародіювання або перегравання їх обмеженості, можна зрозуміти значення його художнього новаторства. Відтак предметом дисертаційного дослідження стала проблема автора в творчості Джона Барта, розробка письменником поетики авторства і художніх форм його присутності на різних рівнях текстової реальності.
Обєктом дослідження є романи письменника різних періодів творчості, що представляють визначальні етапи вирішення проблеми автора та дозволяють прослідкувати еволюцію естетичних поглядів Джона Барта, а також літературно-критичні роботи, опубліковані в авторських збірках: “Плавуча опера” (“The Floating Opera”, 1956), “Кінець шляху” (“The End of the Road”, 1958), “Заблукалий у кімнаті сміху: Література для друку, плівки та живого голосу” (“Lost in the Funhouse: Fiction for Print, Tape, Live Voice”, 1968), триптих “Химера” (“Chimera”, 1972), “ПИСЬМЕНА: Роман” (“LETTERS: A Novel”, 1979), “Творча відпустка: Романтичний роман” (“Sabbatical: A Romance”, 1982), збірка есе “Книга пятниць” (“The Friday Book”, 1984), “Припливні сказання: Роман” (“The Tidewater Tales: A Novel”, 1987), книга есе “Пятниці тривають” (“Further Fridays”, 1995).
Мета дослідження визначити форми авторської присутності в творчості Дж.Барта, процеси художнього створення та трансформацій образу автора, а також зясувати співвіднесеність художніх настанов письменника з процесами теоретичного осмислення категорії автора в науці другої половини ХХ століття, на які він полемічно відгукується протягом всієї своєї творчості. Мета дисертації передбачає постановку та вирішення таких завдань:
Методологічні засади роботи. З метою детального вивчення поетики авторської присутності в творчості Дж.Барта, яка формується в діалозі з традиційними літературними моделями і сучасними теоретичними положеннями, у дисертаційній роботі застосовуються культурно-історичний та порівняльно-історичний методи. Художній доробок Дж.Барта вивчається в контексті сучасних теорій постструктуралізму/деконструктивізму, “нового історизму”, методу “close reading”, наратології, рецептивної естетики. Теоретичну основу дисертації становлять праці М.Бахтіна, Р.Барта, М.Фуко, Ж.Дерріди, П. де Мана, Г.Блума, Ю.Крістевої, В.Бута, Ж.Женетта, Ю.Лотмана, Б.Успенського, М.Баль, В.Шміда, А.Компаньйона, Л.Хатчен, Д.Лоджа, В.Спаноса.
Наукова новизна дослідження. Популярність творчості Дж.Барта (особливо раннього періоду) в Сполучених Штатах, його підкреслена спрямованість на експеримент спричинили на Заході появу великого масиву критичної літератури (статей, монографій, дисертаційних досліджень), присвяченої його творчості. На пострадянському просторі творчість Дж.Барта не була у фокусі окремих досліджень і становила лише частину загальних розвідок сучасної американської літератури. В даній роботі набуває подальшого розвитку осмислення багатоаспектної творчості Дж.Барта, вперше зроблено аналіз художніх функцій автора з урахуванням діалогічної спрямованості письменника стосовно літературно-теоретичних дискусій цього часу.
Практичне значення одержаних результатів. Подані в тексті дисертації положення сприятимуть глибшому вивченню творчості Джона Барта та осягненню тенденцій розвитку американської літератури другої половини ХХ століття. Результати дослідження можуть бути використані в лекційних курсах із сучасної зарубіжної літератури, у відповідних спецкурсах і спецсемінарах з проблематики та поетики американського постмодернізму.
Звязок роботи з науковими програмами, планами, темами. Робота виконана в рамках наукового проекту, який здійснює кафедра філології Національного університету “Києво-Могилянська академія”. Тему дисертаційного дослідження затверджено на засіданні Вченої ради НаУКМА від 17 січня 2002 р. (протокол № 12 (2)) та на засіданні Бюро Наукової Ради України з проблеми “Класична спадщина та сучасна художня література” від 21 листопада 2002 р. (протокол № 4).
Апробація результатів дослідження. Матеріали дослідження використовувалися під час викладання навчальних дисциплін “Світова література ХХ століття” та “Сучасна література США” в Миколаївському державному гуманітарному університеті ім.Петра Могили. Результати дослідження викладені у 6 фахових та 4 додаткових публікаціях, головні положення роботи були представлені в доповідях на науковій конференції Національного університету “Києво-Могилянська академія” “Могилянські читання” (2001); V Фулбрайтівській гуманітарній літній школі “Популярна література: Досвід культурної міфотворчості в Америці і в Росії”, МДУ ім. М.В.Ломоносова (2002); ІІ Міжнародній конференції з літератури США “Американська література на рубежі ХХ-ХХІ століть”, Київ, КІМВ (2002); Міжнародній конференції молодих учених Інституту літератури ім. Т.Г.Шевченка НАНУ (2004); Міжнародній конференції Товариства з вивчення культури США, МДУ ім. М.В.Ломоносова (2004); симпозіумі Інституту літератури ім. Т.Г.Шевченка НАНУ та Посольства США в Україні “Просвітницька традиція в літературі США” (2005).
Структура дисертації. Дисертація складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаної літератури (255 позицій) та додатків. Загальний обсяг дисертації сторінка, із них сторінка основного тексту.
У вступі окреслено проблематику дисертаційної роботи, зясовано стан вивчення творчості Джона Барта, обґрунтовано актуальність теми, визначено мету й завдання, обєкт і предмет дослідження, розкрито наукову новизну роботи, теоретико-методологічну основу і практичне значення, подано відомості про апробацію результатів.
У першому розділі “Зміни статусу автора в теоріях ІІ половини ХХ століття”, що складається з трьох підрозділів, розглядаються причини проблематизації категорії автора в постструктуралізмі, висвітлюється розвиток та можливі варіанти вирішення проблеми автора в теоретичних розробках ІІ половини ХХ століття. В роботі зроблено акцент на тих параметрах категорії автора, які знайшли свою реалізацію в літературі американського постмодернізму, і на тих дискусійних питаннях, які викликали полеміку між теоретиками та письменниками, відображену, зокрема, як у ху-дожній творчості Джона Барта, так і в його літературно-критичних роботах.
У підрозділі 1.1. “Категорія автора у постструктуралізмі” розглядаються основні постструктуралістські концепції категорії автора, які обертаються навколо полемічно загостреного твердження про “смерть автора”. Дослідження підходів до даного питання в роботах Р.Барта, М.Фуко, Ю.Крістевої, Ж.Дерріди, П. де Мана дозволяє виокремити і розмежувати різні аспекти проблеми.
Відомо, що загальним підґрунтям, яке послужило для переосмислення статусу автора в ХХ столітті, стали два фактори. Один із них був зумовлений лінгвістичною кризою початку століття. Соссюрівський розподіл на означуване й означник сприяв усвідомленню їхньої невідповідності одне одному і звідси нестабільності значення, розриву між субєктом мовлення та смисловою насиченістю промовленого. Другий полягав в усвідомленні недостатності методології традиційної літературної критики, яка обмежувала текст постаттю письменника, замикала значення твору в біографії творця та в його інтенції. Прагнення запобігти “інтенційній ілюзії” (так визначила “нова критика” цей метод) спричинило відхилення в протилежний бік. Нова теорія літератури заперечувала посередницьку роль автора між текстом і його значенням, ставлячи собі за мету інтерпретацію тексту незалежно від намірів його творця, що і мало наслідком декларацію “смерті автора”, з одного боку, і підвищення значення читацької рецепції, з другого. Проте активне обговорення проблеми в постструктуралізмі сприяло поверненню автора до тексту.
Заявляючи про “смерть автора”, Р.Барт виступає проти цілком конкретного аспекту автора як особистості, автора в усіх його життєвих проявах як пояснювальної системи твору, Автора-Бога, чиє буття випереджає створений ним продукт. Натомість Р.Барт звертається до лінгвістичних параметрів тексту введенням поняття скриптора як поля перетину різних голосів, текстів, культурних кодів, який є лише тим, хто записує, на відміну від традиційної авторської функції самовираження у творі.
Бартівське розуміння тексту як плетива без начала, без центру близьке до ідеї децентрації структури Ж.Дерріди. Останній стверджує, що “нічого не існує поза текстом”, відтак, текст не може оцінюватися через екстратекстуальні фактори, через позатекстову субєктивність автора. Доводячи від-сутність центру, Ж.Дерріда відкриває поле діяльності для множинності значень, для гри значень до нескінченності. Він констатує відсутність автора як центру, “жорсткої ієрархії”, що створює навколо себе структуру. Втім французький постструктураліст визнає наявність авторського контексту та інтенції в значенні тексту, які несуть лише одне з можливих значень, не заперечуючи і не домінуючи над усіма іншими.
Замкненість на текстуальності Ж.Дерріди стала обєктом гострої критики М.Фуко, для якого ступінь співвідношення між автором та текстом визначається насамперед у соціальному просторі. Проблема автора в дослідженнях М.Фуко історично повязана зі смертю субєкта мовлення, внаслідок чого письмо позбавляється “виміру експресії” і замість вираження означуваного вибудовує простір означників, відірваний від референта. Письмо перебуває самостійно в межах певної культурно-історичної епістеми без випереджаючого існування і без залежності від субєкта. Таким чином, М.Фуко підтверджує смерть автора як індивіда або джерела дискурсу. Але при цьому він вказує на важливість імені автора, хоча і з певними застереженнями. За М.Фуко, воно виконує класифікаційну функцію, служить для певного групування (виступає як маркер однорідності груп текстів) та розмежування текстів, а також задає спосіб їх сприйняття, відокремлюючи повсякденне мовлення від тексту як продукту культури. Вже в цьому компромісному зверненні до імені автора ми бачимо проекцію автора як носія письменницького стилю, як утілення індивідуального начала.
Закладене Ж.Деррідою розуміння риторичної природи мови, на відміну від її референційної і репрезентативної функцій, лягло в основу деконструктивізму П. де Мана. Мова, позбавлена звязку з екстралінгвістичними референтами, стає сама основою та джерелом дискурсу, що фактично приводить П. де Мана до висновків “нової критики”, яка наголошувала без-авторську інтерпретацію тексту. Американський деконструктивіст обґрунтовує взаємозалежність тексту та інтерпретатора в розумінні тексту, виключаючи автора з цього ланцюга.
Безпосереднє відношення до проблеми автора має концепція інтертекстуальності Юлії Крістевої, розвинута нею з ідеї діалогізму М.Бахтіна, що стала однією з найбільш впливових теоретичних розробок для практики постмодернізму. Текст, за Ю.Крістевою, утворює не “стійкий смисл”, а постає як “перехрещення текстів”. Вона розглядає діалог не лише всередині текстуального простору, а як спрямований на “іншого” поза текстом, тобто на читача, субєкт читання. У Ю.Крістевої автор постає як “утілення анонімності, зяяння, пробілу”, функція структурування якого належить читачеві як ще одному учаснику діалогу. До цього структурування, яке відбувається в процесі руху між текстом та читачем, автора не існує.
Відтак, стає очевидним, що в теоретичних розробках постструктуралізму відбувається однозначна відмова від єдино правильного авторського смислу. Втрата автора як джерела значень відбувається в теорії в контексті переосмислення звязку означника з означуваним, відкриття несвідомих елементів творчості, осмислення риторичної природи мови, смерті субєкта мовлення та ін. Причому кожна, або майже кожна, з теорій містить внутрішню суперечливість через неможливість повної відмови від субєкта, що написав і оформив текст. Джон Барт, перебуваючи всередині постструктуралістських дискусій, як митець, а не як вчений-теоретик полемізує з однозначністю тверджень, майстерно вписує власне бачення проблеми автора як один з елементів у структуру своїх творів.
Дж.Барт вступає в полеміку з таким обмеженням функції автора, при якому ігноруються авторські зусилля в процесі означування та поєднання кодів, його естетична функція, яка, у визначенні М.Бахтіна, полягає в організації образу героя та архітектоніки цілого твору. Ускладнена, але ретельно продумана структура романів письменника (як один із найбільш “навмисно структурованих” виступає роман “ПИСЬМЕНА”) робить очевидними процеси збирання значень, елементів у цілісність художнього тексту. Відповідь на резонансну теорію автора М.Фуко Дж.Барт вибудовує в “Творчій відпустці”, де фукіанське стирання індивідуальних авторських знаків заперечується присутністю автора як персонажа, який вказує на надзвичайно особистісний характер розказаної історії введенням авторських коментарів і обраною формою нарації від першої особи множини. Концепції втрати письмом “виміру експресії” протистоїть приклад Шахерезади як автора, відновленого в правах у ситуації розказування-рятування. У романах 1980-х років відсутність центру експліцитно проявлена у помноженні іпостасей автора, в розщепленні фігури автора на амбівалентну гру двох начал. Дж.Барт з тонкою іронією реагує і на деконструктивізм П. де Мана, вмонтовуючи мовну полісемантичність у літературний простір, який виступає водночас і як першореальність, і як творення життя.
Підрозділ 1.2. “Наратологічний ракурс проблеми автора” присвячено аналізу наратологічних категорій імпліцитного (абстрактного) автора та “точки зору”, на які по-різному в різні періоди творчого шляху “відповідає” Дж.Барт-митець. Для нього теоретична категорія трамплін для художнього осмислення процесу власної творчості.
Теорії імпліцитного автора В.Бута, В.Шміда багато в чому збігаються з бахтінським розумінням автора як естетичної функції. Найбільш детально ця теорія розроблена в праці В.Бута “Риторика художньої літератури”. Під імпліцитним автором він розуміє той образ, той носій сенсу і моральних оцінок, який вилучається читачем із розказаної історії і не ототожнюється ані з реальним автором, ані з оповідачем (persona, mask, narrator). Імпліцитний автор перебуває всередині художнього твору, позбавлений будь-якого матеріального образу і осягається інтуїтивно. На такий вирок критика Дж.Барт висуває власну концепцію необмеженості авторської свободи і послідовно здійснює її у своїх творах. Як показано в другому розділі, це особливо виразно проявляється в його пізніх романах, таких, як “Творча відпустка” або “Припливні сказання”.
Інший аспект проблеми автора в наратології повязаний із організацією точки зору, теорія якої була розроблена в працях Б.Успенського, Ж.Женетта, М.Баль та ін. Виділення Ж.Женеттом і М.Баль рівнів наратора і фокалізатора має наслідком у літературі постмодернізму помноження наративних інстанцій та рівнів, що сприяє вільному переміщенню між літературним простором і дійсністю. У відповідь на наратологічні положення Джон Барт вводить у свої тексти метанаративні полемічні коментарі з упізнаваними адресатами.
У підрозділі 1.3. “Проблема автора в теоретичних дослідженнях постмодернізму” розглядаються розробки теоретиків постмодернізму (І.Хассан, Л.Хатчен, Д.Фоккема, Ф.Джеймсон, Б.Макгейл, Д.Лодж), які вивчають насамперед історико-літературний аспект проблеми автора. Одна з чільних ролей тут належить Джону Барту, інтерес якого до осмислення законів розвитку літератури постмодернізму яскраво відобразився не лише в його літературно-критичних роботах, а й у художній творчості.
Необхідно зауважити, що мистецтво постмодернізму розвивалося не у відповідності до постструктуралістських концепцій, які містили досить значні розбіжності, а в діалозі, і навіть часом у негативній реакції на деякі заяви, такі, як, наприклад, “смерть автора”, яким ніяк не відповідала дійсність художньої творчості. Так, англійський письменник та теоретик Д.Лодж вважає, що авторська інтенція є основою для створення будь-якого естетичного обєкта, яка проявляється в творі на всіх рівнях художньої організації. Аналіз творчості Дж.Барта підтверджує, що кожна з його книг є свідченням кропіткої праці (яка іноді триває кілька років) з відбору матеріалу, втіленого в чітко організованих структурах і детально розроблених елементах. І цей акцент на самому процесі творчості як один із важливих аспектів розвитку сюжету можна прослідкувати протягом всієї творчості письменника.
Дослідники постмодернізму (Л.Хатчен, Б.Макгейл, У.Бройх, М.Калінеску) переважно погоджуються з визначенням автора як скриптора (в результаті розриву між означником та означуваним, вписаності в інтертекст вже існуючих текстів, епістемологічної невпевненості, відкритості кодової системи тексту до інтенцій читача, навмисної нонселекції), але акцент переноситься не на результат, а на процес створення тексту, відповідальність за який несе його “виробник”, що має наслідком підвищену саморефлексію постмодерністських творів. Художньою відповіддю на заяви про смерть автора стає підкреслена актуалізація фігури автора в тексті, наголос на оповідальному “я”, вторгнення автора в текст. Це порушує онтологічний статус автора тільки як передтекстової реальності, посилює ігрову модальність літератури. Така амбівалентність постаті автора його авторитетність та нерелевантність зумовлює, за визначенням Б.Макгейла, характерне для постмодерністського автора “коливання між авторською присутністю та відсутністю”.
Всупереч постструктуралістським атакам на фігуру автора постмодерністське мистецтво відновлює цю категорію, про що свідчить творчість Дж.Барта. Необхідність цього відновлення зумовлена свідомим наміром автора до створення естетичного обєкта, тому в літературі постмодернізму загострюється і проблематизується його роль у тексті шляхом введення у художній простір персонажа Автора з його акцентацією самого творчого акту.
У другому розділі “Трансформація образу автора в творчості Джона Барта”, що складається з шести підрозділів, досліджено не тільки теоретичну позицію американського письменника стосовно категорії автора, а перш за все художню специфіку її реалізації в творчості 1950-80-х років. Аналіз художніх творів Джона Барта розкриває його полемічне ставлення до теоретичних засад щодо ролі автора та виявляє, як письменник і літературознавець відгукується на теоретичні виклики доби, спростовує можливість однозначного підходу, вступає в дискусію з панівними концепціями на сторінках своєї прози.
У підрозділі 2.1. “Категорія та образ автора в творчості Джона Барта як проблема сучасного літературознавства” представлено огляд найбільш дискусійних питань у сприйнятті естетичного новаторства письменника.
Всупереч постструктуралістській негації авторської інстанції П.Тобін прослідковує створення художнього “я” письменника, формування особистої творчої манери, індивідуального письменницького стилю Джона Барта. Якщо дослідниця використовує теорію (в даному випадку це теорія Г.Блума), щоб її заперечити, то А.Ліндсей, навпаки, потрапляє в пастку помилкового ототожнення постструктуралістської теорії та практики постмодернізму, намагається віднайти точки співпадіння між Р.Бартом і Дж.Бартом, не помічаючи іронічної модальності останнього.
В інших дослідженнях творчості Джона Барта, які зявлялися протягом кількох десятиліть, проблема автора не акцентована, а розглядається в межах інших аспектів постмодерністської поетики письменника. Дж.Волдмейр вказує на зростаючу саморефлексивність його творів. Ч.Харріс, Дж.Гоффманн надають особливого значення невіддільності наративного та екзистенційного актів у романах. Т.Денисова виділяє як характерне звернення до синкретизму міфологічного мислення. М.Шульц, Е.Глазер-Верер підкреслюють установку на діалог із читачем і з усією літературною традицією, який відбувається через поєднання різних естетичних систем. Проблематизація та поєднання онтологічних рівнів реальності та фікції привертає увагу Х.Циглер.
У критичному сприйнятті творчості Джона Барта на зміну звинуваченням у порожньому експериментаторстві приходить розуміння художніх стратегій письменника, спрямованих на реабілітацію ролі автора-творця. Цю думку підтверджує Б.Гросс, зауважуючи, що автор у творах Дж.Барта “всюдисущий”, “всевідаючий” і мінливий, як Протей. Проте окремо ця проблема до цього часу глибоко не вивчена.
У підрозділі 2.2. “Теоретичні погляди Джона Барта на проблему автора” розглядаються основні положення “поетики автора”, сформульовані в літературно-критичних роботах письменника, опублікованих у збірках “Книга пятниць” та “Пятниці тривають”.
Як пояснює Дж.Барт у роботах “Як створити всесвіт” (“How to Make a Universe”, 1960) та “Література виснаження” (“The Literature of Exhaustion”, 1967), для нього важливим є свідоме прагнення автора до створення часо-простору історії та організації наративу, який він контролює та організує, хоча допускає відкритість промовленого слова до набуття множинності значень. Зі свого музичного досвіду письменник переносить поняття автора як головного аранжувальника художніх світів. Таким чином, письменник залучається до полеміки з представниками постструктуралізму. Сутність творчого процесу, проголошена Дж.Бартом ще в “Літературі виснаження”, полягає в поєднанні художньої майстерності та натхнення, пристрасності та віртуозності.
Принципово погляди Дж.Барта на проблему автора не змінюються. В наступних роботах теоретичній рефлексії піддаються різні форми авторської присутності в тексті. В есе “Поняття субєкта в художній літературі” (“The Self in Fiction”, 1979) та “Божевільні вірші” (“Dippy Verses”, 1984) Дж.Барт уже виділяє щонайменше дві іпостасі автора: автор реальний, проявлений у тому, як він створює своїх персонажів та універсум вигаданого світу, і Автор на сторінках твору, інтерактивний по відношенню до інших дійових осіб. Дж.Барт визнає наявність авторського “я” в наративі як одну з характерних рис постмодерністського роману і позначає його як одночасно і присутність, і відсутність: присутність у тому, що це він “несе слово”, та відсутність на рівні трактування значень, що відкриває текст до множинності прочитань.
В есе “4 Ѕ лекції” (“4 Ѕ Lectures”, 1991) Дж.Барт звертається до теорії романтичної арабески Ф.Шлегеля у пошуках джерел специфічного для постмодерністського автора самостирання і водночас вписування в текст фігури творця і самого наративного акту, який наголошує фікціональний характер створеного простору.
Постійною для Дж.Барта є ситуація митця, втілена в образі Шахерезади, де оповідь постає як модальність життя, що перетворюється на відому формулу: “Це не оповідь про наше життя, це наше життя-оповідь” (“Its not the story of our life, its our life-story”). Таким чином, мистецтво повіствування дорівнює самому життю і стає умовою його порятунку та продовження.
Підрозділ 2.3. “Авторські маски” в ранніх романах Джона Барта (“Плавуча опера”, “Кінець шляху”)”. Незважаючи на визначення самим письменником цих романів як “більш-менш реалістичних”, що нібито відділяє їх від його зрілої творчості, в них розробляються ті проблеми, які Дж.Барт ніколи не припиняє обговорювати протягом усього творчого шляху, а саме: літературна саморефлексія, яка передбачає дослідження генезиcу письменництва, авторського ставлення до тексту, авторської гри з читачем, а також ролі наративу в рішенні екзистенційних проблем героїв.
В обох романах “Плавуча опера” і “Кінець шляху” використовується прийом маски. Це стосується образів оповідачів Тодда Ендрюса та Джейкоба Хорнера і виступає одним з можливих життєвих модусів. Авторська маска стає засобом контролю над оповіддю. “Сторонньому” герою Дж.Барта не вдається впоратися з тягарем життєвих ситуацій та екзистенційного стану взагалі, тому вихід, виправдання, запобігання неочікуваному для нього полягає в авторстві. Оскільки для обох персонажів нарація стає формою, сенсом та виправданням існування, обрана форма оповіді стає сюжетним центром історії, а також виконує структуротворчу роль в цілому художнього твору. Маска дає можливість автору бути схованим. Все, від стилю, композиції і вибору сцен до точки зору і образу автора, нібито належить драматизованому наратору, який домінуванням власної особистості заступає будь-яку фігуру поза текстом. Також і естетичні положення, висловлені оповідачами, можна лише довільно приписати авторові, оскільки вони складають основу цих образів не меншою мірою, ніж зумовлюють структуру творів. В обох романах письменник представляє автора невловимого, якого і не потрібно шукати в цілком самостійному романному світі.
Обидва оповідачі представлені як ненадійні автори, які спотворюють свій життєвий досвід заради його естетичної привабливості. Тодд Ендрюс представляє автора по-стернівськи “відверто”-балакучого, через чиї зізнання в щирості проглядає хитрувата посмішка людини, яка використовує в своєму тексті елементи оповідування наївного простака М.Твена, кришталево прозорої оповіді А.Камю, хемінгуеївського наративу, експериментує з лінійністю оповіді, що свідчить про добру обізнаність у методах нарації. У метафорі плавучої опери втілене розуміння Дж.Бартом сутності літератури з її лакунами, невидимими місцями, де збирання смислів залежить від активності реципієнта, який, проте, потрапляє в залежність від творця шоу, і тоді реакція читача є результатом авторського маніпулювання. Отже, “стильову прикмету” авторства Дж.Барта становить домінуюча модальність перформансу, оприявлення процесу творення тексту.
Автор тут схований в образах-масках, він одночасно і зливається з конкретними висловлюваннями оповідачів, і відокремлюється від них. Основою роз-подібнення маски служить метафікціональна природа тексту. Оскільки оповідачеві передається навіть функція організації твору, автор повністю витісняється з його експліцитного рівня. Тим більше, що одним із завдань як автора, так і створеного ним оповідача є гра зі значеннями приховування, надмірне виставляння напоказ або спотворення. В образі Тодда письмо слугує засобом осягнення реальності, Джейка засобом виокремлення одного значення з множинності можливих значень і, таким чином, обмеження та викривлення смислу.
Важливим елементом у цій маніпуляції значеннями постає розуміння Дж.Бартом риторичної природи мови. В даних романах письменник демонструє філологічно тонке ставлення до слова, що не обмежується грою. Автор логофіл, і в цьому основа його проявленості в тексті.
У підрозділі 2.4. “Заблукалий у кімнаті сміху” та “Химера”: розробка нових форм авторської присутності” окремо досліджуються проблема формування творчої особистості та пошуку митцем власного голосу в збірці “Заблукалий у кімнаті сміху” і ситуація художника в збірці “Химера”.
2.4.1. “Заблукалий у кімнаті сміху”: автор як поліваріативність голосів”. За допомогою технологій магнітофонних записів Барт будує текст як голос, що звучить у різних ситуаціях, підкреслюючи авторську присутність. Ідея використання “живого” голосу відсилає до усної літературної традиції, стає символом відновлення культури безпосереднього спілкування між автором, оповідачем, співцем та його слухачем.
У центрі твору постає тема художника, формування творчої свідомості, віднаходження власного письменницького стилю. Особливістю авторської позиції тут постає помноження голосів, якими промовляє Амброз Менш автор збірки. Його голос проявляється у поєднанні методу нарації Дж.Джойса в епіфанічному моменті усвідомлення творчого покликання, М.Пруста в зіставленні точок зору дорослого письменника і підлітка, традиції комічного оповідання М.Твена, можливостей фолкнерівської поліфонії, яка перетворюється на полірецептивну оповідь (оповідач Менелай багато разів переповідає свою історію різним слухачам). Автор присутній у творі і як протагоніст, і як наратор, і як імпліцитний автор, що перебуває за межами тексту. Таким чином, створюється образ фікціонального автора всієї збірки Амброза Менша, який проглядає крізь усі оповідання, а також образ імпліцитного автора Джона Барта, самопроявлення якого стає можливим завдяки індивідуально відзначеній і завжди впізнаваній стилістиці мови (комічно-іронічному використанню омонімії, метафорики, багатозначності слова).
Саме навмисний хаос наративів, утворений протеївською фігурою автора (про цю властивість пишуть такі дослідники, як Е.Глазер-Верер, Х.Циглер, Т.Теннер), вказує на їхній свідомий відбір, складне поєднання та наявність організуючої авторської волі. А створення пародійного та самопародійного образу художника свідчить про бажання письменника розглядати його як частину авторського літературного alter ego. Немов у відповідь на модерністські заяви про необхідність авторського самоусунення, Дж.Барт вводить у текст образ автора-художника і автора-філолога, який створює та контролює свої тексти, чим доводить неможливість безавторського існування твору, про що писали його сучасники-теоретики М.Фуко, Р.Барт та ін.
Однією з центральних тем усієї збірки можна визначити проблему авторства як свободу вибору та помноження оповідальних голосів, композиції, визначення межі між літературою та реальністю, функціонування всіх учасників події художнього твору автора, наратора, персонажів, читача. Образ автора варіюється від самозакоханого і домінуючого Нарциса до анонімного менестреля, чиї закодовані послання втрачають первісний смисл, але набувають багато інших, пройшовши через нескінченність читацького сприйняття.
2.4.2. “Химера”: ситуація митця”. Загальна проблематика збірки визначається місцем оповіді в долі героїв, сутністю ролі автора та пошуками шляхів до подолання літературної виснаженості та “письменницького блокування”. Центральним для збірки є образ Шахерезади, який Дж.Барт розглядає як архетип автора, чиє існування тотожне розказуванню, наратив є умовою екзистенції. Образ для Дж.Барта позачасовий, тому він зображує паралельну “осучаснену” ситуацію автора в образі Джина, письменника з майбутнього, чарівника, який володіє “магічною паличкою” авторучки і який, у свою чергу, ототожнюється з іншим автором Дунязадою (Dunyazade) молодшою сестрою Шахерезади, яка перебуває в стані начебто виснаженості всіх літературних форм і методів. Але цей варіант відомої історії, який досліджує, насамперед, стан автора (де порятунок залежить від мистецтва оповіді, від безмежності джерел історій), доводить невичерпну креативність літератури, бартівський текст відбувається як інтертекст через діалог авторів, що належать різним часам, через взаємне натхнення, що відображено в образі спіралі з невизначеним початком або кінцем, але постійною взаємодією всіх елементів. Цей образ “нескінченності творчості”, художньо сформульований тут, стане центральним у пізніх романах письменника (“ПИСЬМЕНА”, “Творча відпустка” та ін.)
В естетиці Дж.Барта такий самий взаємний звязок утворюється між автором твору та його читачем/слухачем, про що пишуть багато дослідників (М.Шульц, З.Боуен, П.Тобін). Письменник ототожнює наративний акт і акт кохання, де стосунки між партнерами будуються на рівних. Таким чином, художник заперечує крайнощі двох позицій домінування автора та його інтенції в творі, з одного боку, і, з іншого, перекладання всієї ваги відповідальності за інтерпретацію на читача, оскільки художній твір є результатом співтворчості двох свідомостей, залежить від читацької освіченості та здатності до розуміння такою ж мірою, як і від авторського вміння реалізувати свій задум за допомогою “пристрасної майстерності” (passionate virtuosity).
У “Беллерофоніаді” зявляється ще одна іпостась автора у фігурі мінливого Поліейдуса, автора-трікстера, який існує в моменті даного тексту (основна форма існування Поліейдуса документ), керуючи персонажами, їхніми вчинками, представляючи оповідальний голос у постаті протагоніста, наївного героя. Поліейдус є образом автора, створеним для даного тексту. Натомість, Дж.Барт вказує, що завжди існує автор поза текстом, такий, як Гомер, Овідій, Піндар, “автор “Персеїди”, той, хто імітує цього автора”, який володіє всією повнотою авторської активності та виконує в тексті естетичну функцію, на відміну від такого автора, як, наприклад, Меланіппа, яка виступає скриптором, записувачем оповіді Беллерофона. У цьому від-чутна полеміка Дж.Барта з сучасними концепціями автора: його автор існує в тексті як створений образ і як активна авторська свідомість, а також поза текстом як реальна та впізнавана особа з власним іменем та біографією.
У центрі кожної з новел збірки є наративний акт. Це той вихід, який бачить Дж.Барт для сучасного письменника під тягарем власного письменницького блокування та виснаженості певних літературних форм взагалі. Помножуючи іпостасі автора в образах Шахерезади, Дунязади, Джина, Персея, Медузи, Беллерофона, Поліейдуса, Меланіппи, письменник відмовляється від образу єдиного, усталеного.
Підрозділ 2.5. “Роман Джона Барта “ПИСЬМЕНА”: автор як герой”. Сьома книга Джона Барта постала як дослідження літератури, яке сконцентрувало в собі ідеї попередніх творів. Представлена нею квінтесенція бартівської літературної саморефлексії послужила джерелом виявлення нових художніх стратегій. Центром цього роману стає образ Автора як персонажа, до якого звернені сюжетні лінії шести інших дійових осіб.
Семантика образу Автора вельми неоднозначна й полемічна. По-перше, Дж.Барт експліцитно вибудовує “образ автора” як контраргумент відомим теоріям, уводячи його в сюжет книги. З іншого боку, він наче показує теоретикам, і В.Буту зокрема, що будь-який автор (імпліцитний або “автор у тексті”) це є насамперед “сам текст”. Дж.Барт наполягає на існуванні образу автора, який то наближається, то віддаляється від постаті реального письменника, але сприймається як така ж умовність, що й інші персонажі твору. По-друге, Автор зберігає за собою інтенцію до створення та оформлення певної історії в художній текст. У відповідь на заяви про відсутність автора він позиціонує себе як персонажа, присутнього у творі, як композиційний центр, до якого спрямовані монологи персонажів, і водночас (і навіть експліцитно) як понадбуттєву інстанцію, яка складає оповідь у місяці, цифри, букви, тобто в структуру і задум твору, таким чином доводячи присутність автора, вплетеного в тканину тексту. При цьому Автор відмовляється від своєї ролі вигадування історій, сюжетів, від власних оцінок.
Поза цією фікціоналізованою іпостассю автора вимальовується також структура образу автора як мерехтіння його різних личин, втілених у сюжетній лінії кожного з персонажів, де поєднуються митець “попередній” (попереднього твору) та “теперішній” (даного твору). Перша іпостась митця закладена у структуру образу героя в даному романі його вже-створеністю, вже-існуванням у часопросторі іншої історії, вона проглядає крізь даний образ; друга розширює поле функціонування автор входить до історії як її персонаж і залучається до комунікативного акту, спрямованого на нове відкриття героєм самого себе. Відтак, “сюжет героя” нерозривно повязаний із “сюжетом образу автора”, у якому відчутні різні іпостасі самого митця. Так, одна з центральних концепцій творчості Дж.Барта становить художній смисл кількох образів родини Куків реалізувати себе самого, стати автором своєї життєвої оповіді, створюючи себе через через акт висловлювання. Амброз Менш виступає як персоніфікований образ, як alter ego Автора, позбавленого в тексті особистісних ознак. В цьому образі Дж.Барт досягає поєднання гротесковості та ліричності, самопародії та гри з упізнаванням автора.
Введенням у роман персонажного Автора Дж.Барт піддає сумніву будь-яку онтологічну основу кожного з персонажів і всього романного світу, робить прозорою межу між реальним та фікціональним світами. Автор Барта постає водночас і як творець, і як персонаж, проте зберігається його позиція поза фікціональним світом, оскільки він не залучений до дії, його персона не рухає жодної події роману, він промовляє не себе, не свою особистість, а власний роман, його план та задум. Уводячи образ автора, Дж.Барт знову проблематизує теорію “інтенційної ілюзії” з її негацією авторського задуму для розкриття смислу твору, яка була відправною точкою постструктуралістських теорій смерті автора. Таким способом він як митець включається в дискусію “смерті автора”, яка все ще гучно резонувала в культурі цього періоду.
Підрозділ 2.6. “Діалогізм як стратегія створення образу автора: “Творча відпустка: Романтичний роман”, “Припливні сказання: Роман”. В естетиці Дж.Барта книга і сама мова здатні на промовляння лише за умови широкого культурологічного діалогу діалогу відповідей на проблемні питання сучасного літературного процесу. Багатовекторний діалог стає для Дж.Барта провідною стратегією будови твору і створення розпорошеності іпостасей автора, кожна з яких формується у спрямуванні на інші: в дещо зміненій метафориці образу автора даних романів, яка тепер виражена в подвійності подружнього союзу, де відбувається поєднання жіночого та чоловічого начал, автора та наратора, авторського та читацького співавторства, а також постійного діалогу літератур. Ані Фенвік Кі Тернер, ані Пітер Сагамор не можуть відбутися як автори без своїх дружин: муз, коханок, спів-нараторів, спів-творців та читачів. При всіх паралелях у загальній схемі романів принципова різниця полягає в ситуації героїв. Якщо в “Творчій відпустці” літературна плідність стає похідною від фізичної стерильності, творення художніх світів замінює собою народження дітей, то в “Припливних сказаннях” народження літератури стає можливим лише за умови раблезіанської родючості людського тіла Пітер Сагамор позбавляється письменницького блокування лише в момент народження близнюків.
Обрана Дж.Бартом форма людського існування життєтворчість (у значенні бартівської формули “життя-оповіді”, відмінної від “життєтворчості” символістів) вибудовується як оповідь від першої особи і отримує подвійну спрямованість, оскільки заявлена домінантна форма нарації перша особа множини “ми”. Звідси й особлива природа діалогічної структури тексту діалог, що відбувається між Фенвіком та Сюзанною, Пітером та Катериною, постійно звернений також до читача та тексту, що твориться. Відтак, Дж.Барт пропонує читачеві перспективу нарації як перспективу багатопланового діалогізму.
У “Творчій відпустці” автор постає як субєкт і обєкт тексту, відповідальний за симбіоз життя та творчості. Дж.Барту вдається запобігти навязливості саморефлексії твору, яка включає обговорення методів, прийомів написання роману, оскільки письменницький процес становить центральний елемент сюжету. Але досягти розуміння цього шару, який ховається за “реалістичністю” подорожі, можна лише через усвідомлення пародійної мета-основи роману. В концепції життєтворчості існує не послідовність, а одночасність: життя не випереджає оповідь, а проживається разом із нею. Автор та персонажі спів-творять текст і є однаково відповідальними за нього. Життя та оповідь становлять єдине ціле “життя-оповідь” (“life-story”) у визначенні самого письменника.
Зближення життя і наративного акту відбувається завдяки діалогу з усією літературною традицією, плавання водами Чезапікської затоки вибудовується як подорож визначальними моментами американської та світової літератури. Звідси звернення Дж.Барта до романтичної естетики Е.А.По та Н.Готорна в “Творчій відпустці” і до традиції усної оповіді та континуальності часопростору міфу в “Припливних сказаннях”. Дж.Барт вписує свій текст у контекст світової літератури: так, майбутня оповідь Пітера долучається до інших оповідей, інакше кажучи, у загальному просторі літератури відсутня послідовність, кожний текст уже включений як невідємна частина, і в цьому його нова життєва сила.
Важливо підкреслити: Дж.Барт не переписує давні оповіді на сучасний лад. При тому, що його історії дійсно провокують реінтерпретацію відомих сюжетів, їхнє основне завдання полягає в демонстрації позачасовості та необмеженості простору існування міфу і літератури взагалі. Письменник відчуває себе продовжувачем людських історій, осмислює їх нескінченність.
У Висновках підсумовуються й узагальнюються результати дослідження, які зводяться до таких положень.
У творчості одного з найвидатніших письменників американського постмодернізму Джона Барта проблематизація ролі автора тексту стає центром роздумів про долю літератури. У своїх книгах він, як митець, відгукується на резонансні постструктуралістські теорії смерті автора, і це проявляється на всіх рівнях організації тексту: від іронічно загостреної метафікціональності до найскладніших художньо сконструйованих образів-концепцій.
Дослідження зазначених творів Джона Барта, а також збірок літературно-критичних робіт дозволили прослідкувати розвиток його поглядів на роль автора протягом 1950-80-х років, художню розробку ним різних форм авторської присутності. Це і образ “наївного” героя-оповідача, який надягає на себе маску автора; і введення до тексту образу творця і, що важливіше, автора-філолога, який є alter ego письменника в зображенні процесу становлення творчої свідомості митця. Письменник конструює образну систему твору за принципом дослідження паралельних ситуацій автора заради відкриття літератури як вічного джерела оповіді й самого життя. Дж.Барт художньо реалізує різні форми та прикмети можливої авторської присутності й бачить у цьому естетично значимі для літератури явища.
Аналіз творів Дж.Барта дозволяє стверджувати, що центром його художньої концепції є образ автора. Він полемічно заявляє свою присутність і як організатора та керівника оповіді, і як персонажа, учасника діалогу, на якого спрямоване самопромовляння персонажів, і як посередника між історією та світом читацького сприйняття. Він той, хто тримає всі важелі оповіді, не дозволяючи їй розпастися на окремі фрагменти.
В основі різних форм авторської присутності у Дж.Барта багатовекторний діалог, спрямований на відкриття безмежного та позачасового простору існування літератури, а також на співвідношення двох начал чоловічого та жіночого, автора та читача, автора та наратора, світу дійсності та світу уяви. Автор у Дж.Барта завжди зберігає функцію творця, але він поліваріантний, не зводиться до єдиної фігури, яка спостерігає ззовні за ходом дії. Автор є тим, хто проживає життя і веде оповідь у єдиному акті життє-творчості, життя-оповіді.
Творчість Дж.Барта в контексті американського постмодернізму становить багатий матеріал для дослідження естетичних пошуків літератури другої половини ХХ століття. Джон Барт виступив як письменник, який активно реагував на сучасні теоретичні концепції, чия відповідь на проблемні питання доби відзначалася естетичною полемічністю. Складність і поліваріативність художнього світу Дж.Барта, його прагнення до оновлення через дослідження та переосмислення вже створеного традиційних жанрів, наративних моделей постали незаперечним доказом проти виснаженості літературних форм, проти панівної тенденції художнього “усунення” автора, і продовжують демонструвати креативні можливості літератури.
Основні положення дисертації викладено у публікаціях:
Додаткові публікації:
АНОТАЦІЯ
Старшова О.О. Проблема автора в творчості Джона Барта. Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук зі спеціальності 10.01.04 література зарубіжних країн. Інститут літератури ім. Т.Г.Шевченка НАН України, Київ, 2007.
У дисертації досліджується еволюція концепції та образу автора в творчості Джона Барта. Аналіз наративних стратегій у романах різних періодів, а також вивчення літературно-критичних робіт дозволили не лише прослідкувати особливості полеміки Джона Барта із сучасними літературними теоріями, але й зясувати традиційне та нове в поетиці його авторської присутності в тексті. На відмову від авторської інтенції в смислопородженні тексту Дж.Барт реагує навмисним введенням фігури автора в текст через помноження авторських іпостасей і голосів та через створення персонажного автора. Письменник свідомо актуалізує форми авторської присутності за допомогою складних образів-концепцій, наративних стратегій та кодової системи мови, полемічно виділяє роль авторської інтенції як естетичної функції організації цілого художнього твору. Усвідомлюючи нереференційну, риторичну природу мови, Дж.Барт доводить, що він актор, який відпускає текст у вільне циркулювання можливих значень, таким чином провокує читача на співтворчість. Художня концепція Дж.Барта спрямована на доведення невичерпної креативності літератури, яка забезпечується постійним діалогом автора-текста з усією літературною традицією.
Ключові слова: образ автора, імпліцитний автор, персонажний автор, авторська інтенція, естетична функція, скриптор, децентрація, риторична природа мови, наративні стратегії, діалогізм, інтертекстуальність.
АННОТАЦИЯ
Старшова О.А. Проблема автора в творчестве Джона Барта. Рукопись.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук по специальности 10.01.04 литература зарубежных стран. Институт литературы им. Т.Г.Шевченко НАН Украины, Киев, 2007.
В диссертации исследуется эволюция концепции и образа автора в творчестве Джона Барта. Анализ нарративных стратегий в романах разных периодов, а также изучение литературно-критических работ позволили не только проследить особенности полемики Джона Барта с существующими литературными теориями, но и выяснить традиционное и новое в поэтике его авторского присутствия в тексте. На отказ от авторской интенции в смыслопорождении текста Дж.Барт реагирует нарочитым введением фигуры автора в текст через мультипликацию авторских ликов, личин и голосов, а также посредством создания персонажного автора. Писатель сознательно актуализирует формы авторского присутствия при помощи сложных образов-концепций, нарративных стратегий и кодовой природы языка, отмечает роль авторской интенции как эстетической функции организации целого художественного произведения. Осознавая нереференциальную, ритори-ческую природу языка, Дж.Барт доказывает, что он актер, отпускающий текст в свободную циркуляцию возможных значений, и таким образом провоцирующий читателя на со-творчество. Художественная концепция Джона Барта направлена на утверждение неистощимой креативности литературы, которая обеспечивается постоянным диалогом со всей литературной традицией.
Ключевые слова: образ автора, имплицитный автор, персонажный автор, авторская интенция, эстетическая функция, скриптор, децентрация, риторическая природа языка, нарративные стратегии, диалогизм, интертекстуальность.
Starshova O.O. Problem of the Author in John Barths Works. Manuscript.
Thesis for a candidate degree in philology: specialty 10.01.04 literature of foreign countries. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv, 2007.
The dissertation is a systematic research of the works by John Barth in 1950-80s. It is focused on the analysis of the category of the author, which is regarded as central in the writer's poetics. The outstanding American writer is one of the key figures in American postmodernist literature. He contributed an innovative approach to the problem of the author and broadened the artistic forms of the authorial presence in the text. Barth reconsiders the main components of the poetics of the author. His works are analyzed as a reaction to the poststructuralist denunciation of the author. The analysis demonstrates how he responds both as a theoretician and as a writer to the discussions on the death of the author. His attitude to the theories is artistically woven into the fabric of his texts, which provoke his critics to catch the bait and identify Barth's ideas with the notions that he ironically denies.
The analysis reveals that poststructuralist denial of the author as a source of meaning leads J.Barth to advocate his return. He finds himself in the position, when it is crucially important to prove the authors presence legitimate. J.Barth's response to the poststructuralist theories is inscribed into various levels of the text organization: from ironical metafictionality to the complicated conceptual imagery.
The analysis of John Barth's fiction and literary criticism has demonstrated the evolution of his concept of the author and the development of the various forms of authorial presence. Those include but are not reduced to the model of a naпve character-narrator who puts on the author's mask as an overt form of survival in The Floating Opera and The End of the Road; the textual image of the Creator, author-philologist viewed as the writer's alter ego in the process of becoming an author as he appears in the Lost in the Funhouse; the author's double as naпve hero's companion or rival that contains the elements of a picaro or a superman in The Sot-Weed Factor, Giles Goat-Boy or LETTERS; persona of the author that guides the fictional universe as one of its characters in LETTERS. The construction of the imagery of Chimera becomes an investigation of the possible situations of the author in search for the magic of literature as eternal source for the narrative and life itself. J.Barth represents in his fiction different forms and signs of the authorial presence and regards them crucial for literature.
J.Barth posits the author in the center of the discourse. He is represented as a God-Creator, the one that organizes and controls the narrative, as a mediator between the story and reader's reception, and as a participant in the dialogue to whom the self-articulation of the characters is directed. The background for the forms of authorial presence in Barth's fiction is a multifunctional dialogue aimed at the discovery of boundless and timeless sphere for literature, as well as at the correlation of two principles author and reader, author and narrator, reality and fiction. Thus, the image of the author in his books is multidimensional. He is not reduced to a figure that watches the action “indifferently paring the fingernails”. On the contrary, Barths version of the author can be characterized by a Protean nature, ever changing, never the same, whose voice is always lost among many other voices of the text. Author is the one who lives the life and tells the story in a common act of life-story. That is why Scheherazade becomes for Barth an archetype of the author. Thus John Barth answers poststructuralist verdict of the death of the author.
Within the context of American postmodernism John Barths books demonstrate the ongoing literary and aesthetic challenges. Complication and multifariousness of his fictional world, his aspiration to the new through returning to the past (traditional genres, narrative models) proved his main idea inexhaustibility of literature and the evidence against the dominating theoretical plea of “authors effacement”. John Barth continues to demonstrate literary creativity, involving the reader into the discovery, leading him to the depth of the text through language and through the multiple author's voices and guises.
Key words: image of the author, implied author, persona, intention of the author, aesthetic function, scriptor, decentering, rhetorical nature of language, narrative strategies, dialogue, intertextuality.