Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Національний університет “Львівська політехніка”
БІЛІНСЬКА Оксана Богданівна
УДК 72.03+72.04(477)+7.014+7.035(73)4
АРХІТЕКТУРНИЙ ОРДЕР У ЗАБУДОВІ ЛЬВОВА XVI-XVII СТ.
(ПРИНЦИПИ ЗАСТОСУВАННЯ І МЕТОДИ РЕСТАВРАЦІЇ)
18.00.01 Теорія архітектури, реставрація памяток архітектури
АВТОРЕФЕРАТ
дисертації на здобуття наукового ступеня
кандидата архітектури
Львів
Дисертацією є рукопис.
Робота виконана у Національному університеті “Львівська
політехніка” Міністерства освіти і науки України
Науковий керівник: |
доктор архітектури, професор Черкес Богдан Степанович, директор Інституту архітектури Національного Університету “Львівська політехніка” |
Офіційні опоненти: |
доктор архітектури, професор Ричков Петро Анатолійович, кафедра архітектури Національного університету водного господарства та природокористування, м. Рівне |
кандидат архітектури, професор Прибєга Леонід Володимирович, проректор Національної Академії образотворчого мистецтва і архітектури, м. Київ |
|
Провідна установа: |
Полтавський національний технічний університет ім.Ю.Кондратюка Міністерства освіти та науки України, м. Полтава |
Захист відбудеться 8 лютого 2007 р. о 12 годині на засіданні спеціалізованої вченої ради К 35.052.11 у Національному університеті “Львівська політехніка” (79013, Львів, вул.С.Бандери, 12, ауд. 226 головного корпусу).
З дисертацією можна ознайомитися у бібліотеці Національного університету “Львівська політехніка” (79013, Львів, вул. Професорська, 1).
Автореферат розісланий 19 грудня 2006 р.
Вчений секретар
спеціалізованої вченої ради,
кандидат архітектури Петришин Г.П.
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ
Місто Львів XVI-XVII ст. центр архітектурної діяльності Галичини, у середмісті якого за участю іноземних будівничих постали цінні ренесансні споруди, композиційною основою яких став архітектурний ордер. Архітектурна спадщина Львова була і залишається постійним обєктом уваги дослідників, однак до сьогодні не приділялось належної уваги еволюції, вивченню і збереженню архітектурного ордера2.
Актуальність теми дослідження зумовлена наступними чинниками:
1. Необхідністю досліджень та аналізу ордера, як головного елементу формування композиційної основи ренесансної забудови Львова. Проведення досліджень підтверджує належне місце львівської архітектури у загальноєвропейській культурній спадщині.
2. Незадовільним сучасним станом ренесансних деталей, що є частково результатом неправильної архітектурної політики будівельного уряду Львова з кінця XIX ст. до нашого часу.
. Відсутністю інформаційної бази, необхідної для проведення комплексних реставраційних робіт в історичному середовищі та дослідження ордера у спорудах Львова наступних після XVI-XVII ст. періодів.
Звязок роботи з науковими програмами. Напрямок проведеного дослідження збігається з напрямком наукової роботи кафедри дизайну та основ архітектури НУ “Львівська політехніка” “Вивчення архітектурної спадщини та значення художніх дисциплін у формуванні творчого мислення архітекторів”, а також з постановами, концепціями, завданнями, висвітленими НСАУ, УАА, указами президента України (“Про забезпечення реконструкції та реставрації історичних будівель, охорони і збереження памяток, історико-культурної спадщини...”).
Мета дослідження полягає у визначенні особливостей та принципів застосування архітектурного ордера в забудові Львова XVI-XVII ст. та розробці рекомендацій щодо його збереження та реставрації.
Завдання дослідження:
1. Узагальнити досвід вивчення архітектурного ордера в забудові Львова XVI-XVII ст., проаналізувати європейський досвід вивчення ордера та принципи його побудови в трактатах епохи Відродження.
. Обрати основні загальнонаукові методи та розробити методику дослідження архітектурного ордера Львова XVI-XVII ст.
. Встановити прийоми та принципи застосування архітектурного ордера в забудові Львова XVI-XVII ст., провести його структурний аналіз.
. Визначити особливості застосування ордера, сукупність чинників, які вплинули на розвиток ордерних композицій в архітектурі Львова XVI-XVII ст., навести аналоги його використання в архітектурі міст Західної України.
. Виконати графічні реконструкції ордера та розробити рекомендації щодо реставрації памяток архітектури з його використанням на сучасному етапі.
Обєкт дослідження архітектурний ордер у забудові Львова XVI-XVII ст.
Предмет дослідження принципи застосування архітектурного ордера у забудові Львова XVI-XVII ст. та методи його сучасного збереження і реставрації.
Методи дослідження. Для виконання завдань дослідження використано загальнонаукові методи, проведено опрацювання архівних матеріалів, літературних джерел, натурні дослідження (метод дослідження окремих обєктів), які включають методики інвентаризації, опису, фотофіксації, обмірів архітектурного ордера. Розроблено комплексну методику: структурного аналізу ордера, визначення принципів застосування, аналізу факторів впливу, графічних реконструкцій деталей з ордером.
Межі дослідження. Дослідження охоплює ордер споруд середмістя Львова періоду відбудови після пожежі 1527 р. до кінця XVII ст., а також, з метою залучення аналогів, ренесансну забудову міст Західної України (Галичини, Поділля, Волині)3.
Наукова новизна дослідження. Уперше комплексно проаналізовано застосування архітектурного ордера в забудові Львова XVI-XVII ст. У науковий обіг введено невідомі та маловідомі приклади його використання, уперше обміряно понад 150 архітектурних деталей Львова (34 фрагменти міжвіконних колон, 74 портали, 45 вікон); 95 деталей споруд та 80 обломів лапідаріїв міст Західної України. На основі реставраційних досліджень обєктів (інвентаризації, фотофіксації, проведення обмірів) запропоновано методику структурного аналізу ордера (рівневий, метричний, модульний). Виявлено прийоми, принципи, особливості застосування ордера в забудові Львова XVI-XVII ст. Розроблено графічні гіпотетичні реконструкції методами анастилозу та аналогів із залученням обломів лапідаріїв та розроблено науково обґрунтовані рекомендації збереження та реставрації ордера.
Практичне значення дослідження:
1. Матеріали натурних досліджень ордера Львова, єдиного українського міста, історичний центр якого є обєктом охорони ЮНЕСКО, є базовими для проведення реставраційних робіт в історичних будівлях. Зібраний і систематизований матеріал є важливою інформаційною базою для подальших досліджень із даної тематики, оскільки саме ордер XVI-XVII ст. мав визначальний вплив на наступні періоди ордерної традиції в архітектурі Львова.
2. Результати досліджень будуть використані в системі архітектурної освіти: у навчальному процесі з теми “Архітектурні ордери” у предметі “Архітектурне проектування” для І курсу, “Історія архітектури України”, “Загальна історія архітектури”, “Проектування та реставрація архітектурних комплексів” для спеціальностей “Архітектура”, “Мистецтво”, “Дизайн”, у науковій і навчальній літературі з історії архітектури, а також у суміжних галузях: мистецтвознавстві, краєзнавстві, памяткоохоронній діяльності.
3. Визначені принципи формування ордера в архітектурі Львова використовуються у проектуванні споруд в історичній та новій забудові міста.
4. Виконані 28 графічних реконструкцій ордера з близько 60 обломів розширюють перелік аналогів та збільшують можливість практичної реалізації реконструкції.
Особистий внесок автора у працях [4, 6], надрукованих у співавторстві, полягає в опрацюванні літературних джерел, проведенні натурних досліджень, в аналізі, узагальненні результатів та формулюванні висновків.
Апробація результатів. Матеріали дослідження оприлюднено та експоновано на міжнародному рівні на: Міжнародному науковому семінарі “Пятий фасад міста” (Львів, 2001 р.); І Міжнародному форумі реставраторів (Львів, 2002 р.); Міжнародній науково-методичній конференції “Розвиток регіональних архітектурно-художніх шкіл у контексті історико-культурних традицій” (Казань, Росія, 2005 р.), ІІ Міжнародній Літній Школі для Консерваторів культурної спадщини (Замостя, Польща, 1999 р.), Міжнародному конкурсі дипломних проектів ім.Я. Захватовича (Варшава, Польща, 1999 р.); на державному рівні на: науковій сесії Наукового Товариства імені Т.Шевченка (Львів, 2003 р.); науковій конференції “Історичні памятки Галичини” (Львів, 2000 р.); VIII електронній науковій конференції “Молода мистецька наука України” (Харків, 2005 р.). Результати роботи було впроваджено у науково-проектній роботі “Реставрація віконних обрамлень та порталів І поверху будинку на пл.Ринок, 2” (Львів, інститут Укрзахідпроектреставрація, 2001 р.), магістерській роботі “Застосування ордерних систем у камяницях XVІ-XVІІ ст. на пл. Ринок у Львові” (кафедра РРАК, 1998 р.), нагородженій дипломом І ступеня (VIII огляд-конкурс дипломних проектів архітектурних шкіл України, Полтава, 1999 р.).
Публікації. За матеріалами дослідження опубліковано 18 статей, із яких 9 у фахових виданнях ВАК України, 2 у співавторстві, 4 тези доповідей.
Структура й обсяг роботи. Текстова частина складається зі вступу, 5-ти розділів і висновків, списку використаних джерел, додатків, ілюстративної частини. Обсяг дисертації: 130 сторінок основного тексту, 73 сторінки з ілюстраціями та таблицями, список використаних джерел із 457 позицій, 20 сторінок додатків.
ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ
РОЗДІЛ 1. СТАН ДОСЛІДЖЕНЬ АРХІТЕКТУРНОГО ОРДЕРА. Трактати та застосування ордера в архітектурі Італії та країнах Європи періоду Відродження. Висвітленню архітектурного ордера у трактатах Італії періоду Відродження передувала низка Вітрувіанських трактатів XV ст. (близько 40 видань). Незалежні від Вітрувія трактати Італії почали зявлятися на початку XVI ст. (трактати Д.Сагредо, 1526 р.; С.Серліо, 1537 р.; Г.Блюма, 1550 р.; Дж.Б.Віньоли, 1562 р.; О.Р.Бруті, 1637 р.; А.Помпеї, 1735 р.; А.Палладіо, 1570 р.; В.Скамоцці, 1615 р.). Видатним трактатом Італії XVІ ст. був трактат С.Серліо, де вперше представлений канон пяти ордерів. Трактат Дж.Б.Віньоли, А.Палладіо написані як посібники для архітектора в практичній роботі. Трактати В.Скамоцці та Г.Алессі завершили формування системи “римських” ордерів. Ренесансні теоретики Італії на основі вивчення грецьких, римських памяток та античної ордерної системи розробили правила побудови ордерів та пропорцій їх частин на основі модульного масштабу і канонізували ордер. У країнах Європи Вітрувіанські трактати XVІ ст. замінили присвячені ордеру трактати Франції (Ф.де лОрма на поч. XVІ ст.; Р.Ф. де Шамбре, братів Перро, Ф.Блонделя у XVІІ ст.), Німеччини (Г.Блума у XVІ ст.; Дж.А.Бьоклера у XVІІ ст.), Нідерландів (альбоми “нових” італійських зразків ордерів кін. XVI ст.).
Трактати та стан дослідження проблеми архітектурного ордера в Україні. Проблему стилістики архітектурних трактатів в Україні розглянули Д.Kосенко, З.Мєшковський. Серед вітчизняних перекладних видань трактатів, присвячених ордерній тематиці, відомі: переклад В.П. Зубова трактату Л.-Б.Альберті, 1935-1937 р.; переклад А.Мікуліна трактату П.М.Вітрувія, 1936 р., 1938 р.; переклади трьох видань І.Жолтовського трактату А.Палладіо, 1936 р., 1938 р., 1989 р.; переклад А.Габричевського трактату Дж.Б.Віньоли, 1939 р.; переклади А.Венедиктова та А.Саккетті трактату Г.Блюма, 1936 р.; трактат А.А.Філарете, 1999 р.; трактат O.Шуазі, 1935 р. За редакцією та участю А.Габричевського опубліковано переклад трактату Г.Блюма та коментарі до трактату Л.-Б.Альберті. Вивченню класичної ордерної спадщини присвятили роботи вітчизняні та закордонні дослідники: А.Асєєв, І.Бартенєв, О.Бенеш, Я.Буркгардт, А.Габричевський, В.Гращенков, О.Гурєв, І.Жолтовський, А.Іконніков, В.Лазарєв, І.Мак-Грю, І.Михаловський, Л.Таруашвілі, В.Тимофієнко, Д.Яблонський; Д.Аккерман, Ф.Барбієрі, Д.Вебєнсон, Р.Віттковер, Дж.Дзордзі, Є.Ковальчик, М.Кубелік, Л.Пуппі, Дж.Саммерсон, Х.Спейлманн, Дж.Флемінг, Е.Форсман, Д.Харріс та ін.
Застосування архітектурного ордера в забудові Львова XVІ-XVІІ ст. При аналізі публікацій, присвячених архітектурі Львова, встановлено, що найдокладніше опрацьовані питання датування, планування, призначення, авторства споруд. Фактологічно-аналітичний матеріал почали збирати зі середини ХХ ст., однак проблемі застосування ордера в забудові Львова XVI-XVII ст. не було присвячено публікацій. Найбільш повне мистецтвознавче дослідження споруд Львова XVI-XVII ст. провели В.Лозінський, частково: М.Гембарович, Я.-С.Зубрицький, Є.Ковальчик, Т.Маньковський, А.Мілобендський, Вл.Татаркевич, Ч.Тульє, Л.Харевічова, Ф.Яворський, Б.Януш. Окремі повідомлення у ІІ пол. XX ст. про памятки Львова подають М.Бевз, В.Вуйцик, О.Лесик, Р.Липка, Г.Логвин, Ю.Криворучко, А.Мартинюк, І. і Р.Могитич, Л.Міляєва, Ю.Нельговський, В.Овсійчук, Г.Островський, Г.Петришин, Л.Прибєга, К.Присяжний, В.Проскуряков, О.Рибчинський, П.Ричков, А.Рудницький, Т.Трегубова, Б.Черкес, А.Шуляр, П.Юрченко та ін.
РОЗДІЛ 2. МЕТОДИКА ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ЗБЕРЕЖЕННЯ АРХІТЕКТУРНОГО ОРДЕРА. Методика визначення прийомів та принципів застосування архітектурного ордера у забудові Львова полягає в дослідженні окремих обєктів та включає: а) натурні дослідження (попереднє візуальне обстеження, фотофіксація, інвентаризація, опис, обмірна фіксація); б) камеральні дослідження (виконання обмірних креслень-підоснов для проведення метричного, модульного аналізів; опрацювання термінології ордера; порівняння системи мір моделей ордерів трактатів Відродження; визначення прийомів, принципів застосування ордера). В обмірній фіксації (архітектурно-археологічні, архітектурні, схематичні обміри) застосовані професійні реставраційні методи: метод виконання кроків; метод обмірів планів за допомогою тріангуляції; “координатний метод”; метод фіксації діаметра колони; два методи фіксації кривої ентазису колони; метод виконання шаблонів (калькування, одержання відбитків).
Методика структурного аналізу ордера ґрунтується на послідовному виконанні рівневого, метричного та модульного аналізів. Рівневий аналіз полягає у визначенні наявності профілювань частин ордера на певних структурних рівнях: фрагмент споруди ордер (пєдестал, колона, антаблемент) членування ордера (пєдестал: база, тіло, карниз; колона: база, фуст, капітель; антаблемент: архітрав, фриз, карниз) облом (аттична база: плінт, вал, скоція, вал) профіль (вал). Метричний аналіз базується на визначенні фактичної величини модуля кратності і порівнянні з ренесансною будівельною мірою довжини ліктем та львівською цеглою. Модульний аналіз полягає у підтвердженні атрибуції пропорцій, розмірів частин ордерів відповідно до моделей ордерів за Дж.Б.Віньолою.
Методика аналізу факторів впливу охоплює опрацювання словників, довідників, трактатів, присвячених ордерній тематиці (Л.-Б.Альберті, С.Серліо, Дж.Б.Віньоли, А.Паладіо). Для пошуку прототипів для ордера Львова проведено їх порівняльний аналіз із зразками трактатів Відродження, а для залучення аналогів ордера у містах Західної України та Європи натурні та камеральні дослідження ордера за поданою вище методикою. Особливості творчого почерку окремих будівничих Львова виявлено в результаті групування обєктів за авторами споруд і вибором характерних переважаючих прийомів та властивостей.
Методика реставрації ордера в забудові Львова полягає: а) у складанні алгоритму реставрації для відновлення втрачених фрагментів ордера; б) у виконанні теоретичних графічних реконструкцій втрачених фрагментів ордера із використанням професійних реставраційних методів (консервації; фрагментарної, цілісної реставрації за допомогою методу сигнацій, музеєфікації; відтворення втрачених деталей з ордером методом анастилозу та аналогів); в) у визначенні принципів та розробці рекомендацій щодо збереження та реставрації фрагментів ордера.
РОЗДІЛ 3. АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ АРХІТЕКТУРНОГО ОРДЕРА В ЗАБУДОВІ ЛЬВОВА XVI-XVII СТ. Передумови появи та поширення архітектурного ордера у Львові. Після пожежі Львова 1527 р. залишки готичних споруд відбудовували у новому ренесансному стилі. Потребу у будівельних кадрах з ІІ пол. XVI ст. почали задовольняти будівничі італійського походження. У 1572 р. був заснований цех будівничих, а до кінця XVI ст. Львів став будівельним осередком Галичини і масового застосування ордера. У результаті натурних досліджень встановлено прийоми застосування ордера в забудові Львова XVI-XVII ст.: у членуваннях фасадів у вигляді наріжних пілястр, міжповерхових членуваннях, ордерному каркасі, аркадах-галереях; у деталях вікнах, порталах та колонах інтерєрів; у церквах, костелах: у членуваннях фасадів, інтерєрів та деталях. Деталі з ордером (портали) у залежності від їх місця влаштування обєднано у 5 композиційних груп: портали-брами фасадів; портали-входи фасадів двоярусні; портали інтерєрів прямокутні; портали фасадів аркові; комплекси порталів фасадів. Вікна доричного ордера обєднано у 5 груп, міжвіконні колони у 4 групи.
Виконано обміри раніше не досліджених деталей з ордером: загалом це 84 портали (74 портали та 10 реконструкцій); 46 фрагментів колон (34 приклади та 12 реконструкцій); 48 вікон (45 вікон та 3 реконструкції). На основі обмірів проведено структурний аналіз, який включає: рівневий, метричний, модульний. У результаті рівневого аналізу (на трьох рівнях) виявлено основні поділи членувань фасадів (на антаблемент, колону, пєдестал), міжвіконних колон (на надвіконний простір, колону та підвіконник-пєдестал) без дотримання відповідних пропорцій. У деталях (порталах, вікнах) на ІІ-му рівні відсутні певні частини (в антаблементах архітрави, фризи, карнизи; у пєдесталах бази, карнизи). Загалом дотримано вимог поділів ордера на І-му рівні, є окремі відхилення на ІІ-му рівні, та більш масові відхилення на ІІІ-му рівні. Метричний аналіз ордера проведено на прикладах порталів та обрамлень вікон. Встановлено, що пропорції прорізу іонічного (6:12) та коринфського (7:14) ордерів при ширині наличника, рівного 1 частині, не зустрічаються. Визначено модуль кратності (Мкр) та розміри усіх деталей у Мкр: ширина обрамлення 1-2 Мкр, ширина прорізу 2-5 Мкр, загальна ширина 4-9 Мкр, висота прорізу 4-8 Мкр, висота обрамлення над прорізом 1,5-3 Мкр, загальна висота 5-12 Мкр. Визначено фактичну величину модуля кратності у сантиметрах (49-66см). Прийнято припущення, що мірі довжини (Мкр) відповідав лікоть, величина якого не була сталою і дорівнювала за різними джерелами 52,5-57,6 см, або розміри ренесансної цегли Львова, які також були змінні 5,5(6)Ч14,5(15)Ч27(28) см. У результаті модульного аналізу виявлено, що вертикальні елементи фасадів тосканського ордера виконані висотою 3,5-7; доричного -9; іонічного ,5-8; коринфського -9 діаметрів основи. Пропорції колон порталів, вікон тосканського ордера виконані висотою 9-10; доричного ордера ,5-9; іонічного ,5-9,5; коринфського -11; композитного ,5 діаметрів основи. Висота міжвіконних колон -8 (3,7-7,4); капітелей ,3-0,9 (найчастіше 0,5-0,8), баз колон ,5-0,8 діаметрів основи.
Визначені основні принципи застосування архітектурного ордера в забудові Львова XVI-XVII ст. 1. Принцип функціональної залежності полягає в застосуванні членувань у певному типі споруди: великомасштабний ордер враховує перспективні скорочення сакральних обєктів (Успенська церква); масштаб ордера камяниць підпорядковується поверхам (пл.Ринок, 23). Виявлено залежність місця влаштування та композиційної схеми порталу (портали-брами, портали-входи фасадів, портали інтерєрів). Влаштування відокремлених колон не залежить від призначення споруди (галереї на пл.Ринок, 6, Успенської церкви). 2. Принцип обємно-просторової залежності. За місцем та зменшенням частоти застосування ордера можна сформувати ряд: на чільних фасадах у рядовій забудові; в інтерєрах камяниць; на тильних фасадах; як відокремлений. Властивою є наявність у споруді кількох типів деталей: порталу-брами, порталу-входу, порталу інтерєру. 3. Принцип композиційної залежності полягає у застосуванні прийомів компонування ордерів на фасадах та між собою: пропорціонування поповерхового розміщення, відсутності колосальних ордерів (пл.Ринок, 23); ритмізація повторення однакового елементу (пілястр) через певні проміжки (Успенська церква); членування поділ фасаду на окремі частини шляхом введення горизонтальних або вертикальних поділів (пл.Ринок, 28); акцентування виділення окремих частин, деталей фасаду за допомогою ордера (пл.Ринок, 21, 28). 4. Принцип суперпозиції ордера (тектоніки і поєднання ордерів) полягає у дотриманні розширень ордера донизу та доверху; у розміщенні тосканського, доричного, іонічного, коринфського і композитного ордерів відповідно до конструктивної, видимої степені міцності у суперпозиції (допускається пропущення ордера, але не порушення послідовності) (пл.Ринок, 6, 23). 5. Принцип варіабельності ордера і ордерів полягає у збереженні основних рис кожного ордера при можливому змішуванні деталей або декору іншого ордера (рустовані пілястри завершені доричним антаблементом у каплиці Кампіанів). 6. Принцип варіабельності пропорцій визначається незначним відхиленням пропорцій ордерів. 7. Принцип декоративної функції висвітлює трактування ордера, як головної прикраси будівлі (декорування несучих ордерних елементів колон; нехтування конструктивною функцією). 8. Принцип часової залежності відображає динаміку змін ордера протягом періоду з ІІ пол. XVI ст. до кін. XVIІ ст. 9. Принцип стилістичної залежності визначає невідповідність ордера до типу споруди (за С.Серліо): у сакральних спорудах використано доричний (костел Бернардинів) і коринфський (каплиця Боїмів); у камяницях (пл.Ринок, 2, 4, 23) тосканський і доричний, рідше іонічний та коринфський (пл.Ринок, 23) ордери. 10. Принцип поєднання ордера з іншими тектонічними системами: поєднання з рустом (пл.Ринок, 2, 4); аркада на колонах або пілястрах (пл.Ринок, 6, Успенська церква); імітація аркад із заповненням простінків пілястрами (Успенська церква). 11. Принцип поєднання ордера з архітектурним декором полягає у довільній відповідності між типом ордера та сюжетом будівлі (найчастіше використані русти-діаманти та рослинний декор). 12. Принцип семантичної функції як відображення Божої світобудови, подоби та душі людини, будівельної деревяної конструкції у Львові відображений частково.
РОЗДІЛ 4. ВПЛИВИ НА ЗАСТОСУВАННЯ АРХІТЕКТУРНОГО ОРДЕРА В ЗАБУДОВІ ЛЬВОВА XVI-XVII СТ. У ЄВРОПЕЙСЬКОМУ КОНТЕКСТІ. Вагомим слід визнати внесок будівничих італійського походження П.Барбона, П.Римлянина, творчий почерк яких задав тон у формуванні ордера у ренесансній архітектурі Львова. Особливістю творчої манери П.Римлянина є: неповний доричний ордер, завершений антаблементом, високий цоколь, поділ стіни пілястрами на прясла, напівциркульні, круглі або овальні вікна, аркади. На формуванні ордера у спорудах Львова XVI-XVII ст. позначився передусім вплив італійської школи. Вплив трактату С.Серліо на забудову поч. XVII ст. найбільше позначився на архітектурних деталях (порталах, вікнах). Адаптовані “цитати” порталів систематизовані автором дослідження у відповідності до прототипів за композиційними схемами у 8 груп, віконні обрамлення у 9 груп. Наслідування елементів чи членувань будівель із певними змінами зразків С.Серліо свідчить про фахове володіння ордерною мовою та творче переосмислення львівськими майстрами зразків у застосуванні комплексів порталів-серліан (пл.Ринок, 2, 21, 28), русту, деталей, декору.
Північний вплив німецького та нідерландського Ренесансу проявився у спорудах Львова XVІI ст. у наслідуванні ордера Ганзейських міст (торговельного Ґданська) та теоретичних робіт Німеччини (Г.Блюма та Діттерліна) і Нідерландів. Вплив позначився на членуванні і акценуванні низу фуста колон; декоруванні пєдесталів діамантами рустів, масками левів, бешлагверком; приземкуватих пропорціях колон.
Впливів Близького Сходу в архітектурі Львова, про які стверджував Т.Маньковський, виявити не вдалося. Трактовані за східні ознаки споруд (заповнення багетом канелюр колон, баз та фризів порталів, а також певний рослинний орнамент) мають аналоги і є властивими для архітектури Ренесансу.
Місцева будівельна техніка особливо не відрізнялася від способу будівництва в Італії епохи Ренесансу. Для деталей, наріжників фасадів паралельно із цеглою на вапняно-пісчаному розчині вживався місцевий матеріал вапняки та пісковики, для внутрішнього оздоблення мармур та алебастр. На місці будівництва з прямокутних блоків виготовляли деталі, обробляли “на око”, створюючи декор від гліптичних орнаментів до горельєфів. Обовязковою була поліхромія.
Готична традиція будування (обєктивний досвід, будівництво за зразком, готичні профілі) певний час співіснувала з привнесеною іноземними майстрами ренесансною у результаті їх поєднання були створені відмінні від класичних ренесансні деталі.
Вплив львівського архітектурного середовища на забудову міст Західної України XVI-XVII ст. (Жовкви, Язлівця, Камянця-Подільського) виявлено завдяки участі будівничих Львова. Встановлені прийоми застосування ордера у наріжних пілястрах, порталах, вікнах у спорудах міст Галичини та Поділля XVI-XVII ст. відповідають принципам та основним схемам у ренесансних спорудах Львова.
Наслідування ордера у забудові наступних періодів Львова характерне використанням композиційних принципів застосування ордера в акцентації входів, композиції деталей, пропорціонуванні з поповерховим розміщенням колон, астілярному і колосальному ордері з рустованим нижнім поверхом “all antica” у портиках входів із колонами і фронтоном.
Особливості ордера у спорудах Львова XVI-XVII ст. формувались під впливом розуміння ренесансного стилю виконавцями-будівничими та замовниками-міщанами. Особливим є застосування ордера в інтерєрах у вигляді міжвіконних колон, що має аналоги у забудові Європи (Польщі, Угорщині, Чехії). Круглі або гранчасті колони (7 видів фустів) найчастіше доричного, тосканського, композитного ордерів виступають із площини стіни на 1/2-9/10 частин їх діаметра.
Варіабельність ордерів, їх пропорцій. Установлено, що в пропорціях колон, співвідношеннях товщини і висоти, розмірах баз та капітелей ордера Львова не дотримано класичних правил побудови. Ці особливості не вписуються в межівідходжень класичної теорії побудови ордерів.
Поєднання ордера з декором характеризується заповненням орнаментикою незалежно від виду ордера; використанням акантових розет, трьох видів класичного кіматію та інших: іонічного “зубчатого”, іонічного та доричного “листяного”.
Еволюція ордерних схем. На прикладі групування ренесансних елементів за переважаючими характерними властивостями на три умовні групи-періоди показано розвиток архітектурного ордера: І період (сер. XVI ст. - кін. XVIст.) поєднання ренесансних та готичних елементів; ІІ період (кін. XVI ст. (1580 р.) - 1-ша четв. XVIІ ст.) наслідуванням елементів ордера трактату С.Серліо; ІІІ період (2-га четв. XVIІ ст. - ІІ пол. XVIІ ст.) поєднання ренесансних та маньєристичних елементів.
РОЗДІЛ 5. СУЧАСНИЙ СТАН ТА МЕТОДИ ЗБЕРЕЖЕННЯ І РЕСТАВРАЦІЇ АРХІТЕКТУРНОГО ОРДЕРА. Сучасний стан. Дослідженнями виявлено задовільну збереженість ордерних систем Львова у членуваннях фасадів (в 11 спорудах); понад 70 порталів; 45 вікон; 25 міжвіконних колон інтерєрів. Про замуровані або неіснуючі приклади колон (10) відомо лише з джерел. Причинами руйнувань фрагментів ордера є: а) будівельна діяльність (розбір будівель (пл.Ринок, 32); реконструкції І-го пов. (вул.Вірменська, 30); перепланування (пл.Ринок, 21); ремонтні роботи (пл.Ринок, 28); санітарні набіли без розчищення (пл.Ринок, 9); використання цементного розчину (пл.Ринок, 28)); б) вади конструкції, спричинені хімічною дією зовнішнього середовища; біологічними руйнуваннями; погодними умовами. У результаті частково втіленої концепції міського уряду по санації середмістя в кінці XІX ст. було розібрано ряд будівель, а архітектурні деталі з ордером наповнили філії львівських музеїв, формуючи музеї каменю лапідарії. До нашого часу збережено збірки: у подвірї Львівського історичного музею (пл. Ринок, 10), Львівської картинної галереї та її філії у замку м.Золочева. Теоретичні (графічні) реконструкції методом анастилозу та аналогів. На основі реставраційних досліджень обломів лапідаріїв та складеного алгоритму реставрації втрачених частин деталей з ордером, виконано теоретичні (графічні) реконструкції 15-ти фрагментів з міжвіконними колонами, 3-х віконних обрамлень та 10-ти порталів методом анастилозу із доповненням фрагментів методом аналогів. Теоретичні реконструкції збільшують перелік фактологічної інформативної бази (каталогу ордерних деталей) та можливість практичного втілення реконструкцій.
У результаті аналізу сучасного стану та причин руйнувань запропоновано принципи сучасного збереження (реставрації) ордера у забудові Львова: принцип індивідуального підходу до кожної деталі з ордером; принцип консервації, найменшого втручання та змін, забезпечення максимального збереження; принцип фрагментарної або цілісної реставрації або відтворення втрачених деталей з ордером: методом анастилозу та методом аналогів; принцип відповідності і дотримання основних правил побудови ордера (профілювань, пропорцій відповідно до моделей ордерів); принцип сумісності матеріалів та відсутності шкідливої післядії реставраційних матеріалів; принцип застосування поліхромії. Розроблено загальні рекомендації з реставрації ордера виконувати протиаварійні заходи; виконувати обстеження з розкриттям замурованих ордерних елементів памяток; усувати причини руйнування; виявляти поліхромію, відбирати проби на мікрохімічний та петрографічний аналізи; виконувати фрагментарну реставрацію (очистка та обезпилення поверхні; загальне укріплення; відновлення втрат методом сигнацій); відновлювати ордерні елементи із частково збережених блоків методом анастилозу; проводити музеєфікацію знайдених блоків із зазначенням часу та місця знахідки; відновлювати повністю втрачені елементи методом аналогів за алгоритмом реставрації втрачених частин ордера; проводити захист від подальшого руйнування (заходи від вологості; забезпечення t-го режиму; біозахист). Згідно алгоритму послідовності відновлення (частково збережених, по слідах або фрагментах) елементів ордерів визначати їх загальні габарити в масі, розміри ордера та його частин за співвідношеннями та профілюваннями аналогів; виготовляти з окремих блоків базу, фуст колони, капітель, приймаючи їх висоту у модульній шкалі, відповідно до пріоритетних аналогів.
Результати проведеного структурного аналізу ордера стали підосновою створення запропонованих реставраційних рекомендацій, які враховують загальноприйняті професійні принципи та методи; сприяють проведенню памяткоохоронної діяльності та вдосконаленню проектування відтворюваних обєктів; розширюють способи збереження архітектурного ордера цінних споруд історичних міст України.
ВИСНОВКИ
Список опублікованих праць за темою дисертації
Наукові фахові видання України
Публікації у наукових журналах, тези доповідей
АНОТАЦІЯ
Білінська О.Б. Архітектурний ордер у забудові Львова XVI-XVII ст. (Принципи застосування і методи реставрації). Рукопис.
Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата архітектури за спеціальністю 18.00.01. Теорія архітектури, реставрація памяток архітектури. Інститут архітектури Національного університету “Львівська політехніка”, Львів, 2006 р.
У дисертації узагальнено попередні дослідження застосування архітектурного ордера. На основі традиційних та запропонованих методик визначено принципи застосування ордера у забудові Львова XVI-XVII ст.: функціональної, обємно-просторової, композиційної, часової та стилістичної залежності; суперпозиції, поєднання ордера з іншими тектонічними системами; варіабельності ордерів; варіабельності пропорцій; поєднання ордера з декором; декоративної, семантичної функції. У результаті проведення структурного аналізу (рівневого, метричного, модульного) визначено особливості ордера. Виявлено історичні прототипи (у трактаті С.Серліо) та аналоги у забудові міст Західної України. Виконано теоретичні реконструкції фрагментів ордера музеїв Львова. На основі реставраційних методів аналогів, анастилозу, сигнацій, музеєфікації запропоновано принципи сучасного збереження, розроблено спеціальний алгоритм та рекомендації для реставрації ордера.
Ключові слова: Львів, архітектурний ордер, Ренесанс, принципи застосування ордера, теоретичні реконструкції, методи збереження.
АННОТАЦИЯ
Билинская О.Б. Архитектурный ордер в застройке Львова XVI-XVII в. (Принципы использования и методы реставрации). Рукопись.
Диссертация на соискание научной степени кандидата архитектуры по специальности 18.00.01 Теория архитектуры, реставрация памятников архитектуры. Институт архитектуры Национального университета “Львивська политэхника”, Львов, 2006 р.
В диссертации проведено научное обобщение результатов предыдущих исследований использования архитектурного ордера. На основе традиционных методов и разработанной комплексной методики исследования ордера (натурные исследования с обмерной фиксацией, проведение структурного (уровневого, метрического и модульного анализов), экспертного метода опроса, определения факторов влияния, сравнительного анализа, выполнения графических реконструкций, разработки алгоритма и рекомендаций реставрации ордера), были установлены приемы использования ордера в жилищных и сакральных сооружениях Львова (в членениях фасадов, интерьеров, деталях). Выделено 4 композиционные группы порталов, тип которых зависит от места их применения: ворота фасадов с ордером, двоярусные порталы фасадов, арковые порталы фасадов, прямоугольные порталы интерьеров. Использование ордеров подчинено принципам функциональной, объемно-пространственной и композиционной зависимости; суперпозиции ордера (тектоники, соблюдения расширений и соединения ордеров между собой); сочетания ордера с другими тектоническими системами; вариабельности ордеров и их пропорций; декоративной функции ордера; временной зависимости. Принципы стилистической зависимости; соединение ордера с декором; семантической функции ордера соблюдены частично. В результате выполнения обмерных чертежей ордера проведен структурный анализ. Уровневый анализ подтвердил закономерность в использовании и наличие всех составных частей и профилирование ордера, за отдельными исключениями. В результате метрического анализа удалось определить модуль кратности деталей и сопоставить его фактическую величину со строительной мерой длины локтем и размерами ренессансного кирпича Львова; удалось выяснить, что общие пропорции деталей находятся в простых кратных соотношениях. В результате модульного анализа определены пропорции ордерных элементов согласно исходной нижнего диаметра колонны (или модуля). Установлено, что на формирование ордера в архитектуре Львова XVI-XVII в. повлияло ряд факторов: профессиональная образованность итальянских строителей Львова; трактаты эпохи Возрождения Италии и стран Европы; архитектура Италии эпохи Возрождения и стран Европы; местная строительная техника. Проанализирован взнос строителей итальянского происхождения (П.Римлянина) и влияние творческого почерка на формирование приемов применения ордера. Установлено, что приемы применения ордера в сооружениях городов Западной Украины повторяют композиционные схемы и приемы применения ордера в застройке Львова. Выявлены прототипы для львовского ордера в трактатах Возрождения. Историческими прототипами, цитатами, аналогами и прототипами для львовского ордера (6 групп порталов, 9 групп окон, элементов, членений и декора) были образцы трактата С.Серлио, трансформация которых связана с творческой инициативой строителей и требованиями заказчиков. Проанализировано Северное влияние в архитектуре Львова XVII в., которое проявилось в унаследовании архитектуры и теоретических работ Германии, Нидерландов (в несоблюдении пропорций; членении, декорировании колонн; использовании бандельверка, бешлагверка, картушей и т.п.). Установлено, что основные тенденции становления и развития ордера связаны с его копированием и совпадают с аналогичными процессами в странах Европы. Однако львовскому ордеру характерны определенные особенности: частое применение ордерных членений в интерьерах (есть аналоги в застройке Польши, Венгрии, Чехии); вариабельность ордеров, их пропорций с несоблюдением основных границ отступлений от правил построения ордеров; сочетание ордера с декором; динамика развития ордера на примере трех условных периодов. Выявлены причины разрушений ордера Львова XVI-XVII в. (изьяны конструкций, действия физических лиц, строительная политика властей). На основе проведенных исследований и создания фактологической информационной базы автором выполнены теоретические (графические) реконструкции фрагментов ордера. Определены принципы современного сохранения ордера: индивидуального подхода; консервации; фрагментарной реставрации; соответствия ордеров (профилирований, пропорций относительно моделей); совместимости и отсутствия вредного действия материалов; использования полихромии. Разработан алгоритм и рекомендации к реставрации ордера согласно общепринятой методики реставрации (метод сигнаций, анастилоза; аналогов; музеефикации).
Ключевые слова: Львов, архитектурный ордер, Ренессанс, принципы использования ордера, теоретические реконструкции, методы сохранения.
ANNOTATION
Bilinska O.B. The Architectural Order in Lviv Buildings of the XVI-XVII Centuries (Application Principles and Restoration Methods). Manuscript.
PhD thesis in Architecture. Discipline 18.00.01 Theory of Architecture, restoration of the monuments of architecture. Institute of Architecture, National University “Lviv Polytechnic”, Lviv, 2006.
This thesis summarizes previous research regarding order usage. Basing on the traditional methods and methods that are introduced by the author, the principles of order usage in Lviv architecture of the second half of the XVI century and XVII century were determined: functional, special, compositional, periodic and stylistic dependencies; superposition, order composition with other tectonic systems; order variability; proportions variability; order composition with dйcor; decorative and semantic functions. As a result of the structural analysis of the order (tier, metric and modular) the peculiarities of the order usage were discovered. Historical prototypes (in Serlios treatise) and analogues in West Ukraine buildings were discovered. Theoretical reconstructions of the details with orders from Lviv museums were performed. On the basis of restoration methods: analogue, anastylosis, signation and musйification the principles of modern conservation were determined. The special algorithm of restoration and recommendations for performing restoration of architectural order were developed.
Key words: Lviv, architectural order, Renaissance, order usage principles, theoretical reconstruction, methods of preservation.
2 Архітектурний ордер (лат. порядок, стрій) розглядається як стала класична система стійочно-балкових конструкцій, заснована на модульному співвідношенні розмірів, з визначеним порядком у розміщенні частин і елементів.
3 Перемишляни, Свірж, Жидачів, Золочів, Олесько, Підгірці, Пліснесько, Броди, Підкамінь, Городок, Стрий, Самбір, Стара Сіль, Дубно, Остріг, Межиріч Острозький, Підгайці, Поморяни, Бережани, Язлівець, Золотий Потік, Камянець-Подільський, а також міст Польщі.
Прізвище Предко змінено на Білінська згідно свідоцтва про укладення шлюбу І-БК № 287487 від 29.01.2002 р.