Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
ГЕОРГИЯ ХУРОВЬСКА О ОБРАЗЬХЪ
В «Изборник Святослава 1073 года» включено теоретико-литературное сочинение византийского писателя Георгия Херобска, жившего не позднее IX в., «О образъхъ». «Изборник» был переведен в X в. с греческого языка для болгарского царя Симеона, а затем переписан с неизвестного списка в 1073 г. дьяком Иоанном для черниговского князя Святослава Ярославича. В сборник входят церковные, философские, риторические и другие сочинения. Особый интерес представляет теоретико-литературный трактат «О образъхъ». В нем рассмотрены 27 словесно-стилистических приемов создания образности (риторических фигур и тропов): аллегория «инословие», четыре разновидности метафор «преводов», два вида инверсии «преступное» и «возврат», гипербола «лихновьное», четыре вида осмеяния ирония («поругание»), сарказм («похухнание»), шутка («поиграние») и насмешка («посмеяние») сравнение («сотворение»), олицетворение («лицетворение») и др.
Отрывки из статьи «О образьхъ» приводятся из фототипического издания «Изборника Святослава 1073 года» Спб.: Общество любителей древней письменности, 1880.
Творьчьстии образи суть 27:1. инословие. 2. пръводъ. 3. напотръ-бие. 4. приятие. 5. пръходьное, 6. възврать. 7. съприятие. 8. сънятие. 9. именотворие. 10. сътворение. 11. въименомъстьство. 12. отъимение. 13. въспятословие. 14. округословие. 15. нестатькъ. 16. издрядие. 17. лихорьчье. 18. притьча. 19. прикладь. 20. отьдание. 21. лицетворье. 23. сълогь. 24. поругание. 25. видь. 26. последословие.
1. Инословие убо есть ино нъчто глаголюшти, а инъ разумъ ука-зуюшти, яко же еже е речено отъ бога къ змии: «проклята ты и оть всьхь звърии». Слово бо акы змии есть, на диявола же инорьчьнь змьемь нарицаема разумьваемъ.
2. Пръводъ же есть слово оть иного на ино пръводимо. Имать же образы четыри: или бо отъ съдушьныихъ на несъдушьная пръводить-ся, иди оть несъдушьныихъ на съдушьная. Оть съдушьныихь убо на сдушьная, яко же кто цесаря пастуха наричеть людьмъ: пастухъ бо истовое овьчии есть, оба же еста съдушьна, и цесарь и овьчий пастухъ. Оть бьздушьныихъ же на бездушьная, яко же се кто угль съкрывъ въ пепель, глаголе: «сьмя огньное сънабъдьвъся»; иди речеть: «многъ изливаеться изъ дрьва пламы», еже бы лиятися мокриимь сьлучяеться. Оть съдушьныихъ на бездушьная, егда кто высоту горьную врьхъ или главу сушу нарицае: врьхъ бо и главу о съдушьныихъ истовое нарица-еть. Отъ бездушьныихъ же на съдушьная, яко же се речено е: море видь и бъжа, еже бо видъти о съдушьныихъ истовое глаголеться.
5. Пръступное же есть слово пръступая отъ прьвааго, еже е по немь яко же се егда е решти «призываю господа» речеть «къ господу зовомъ есмь».
7. Съприятие же есть слово раздръляя, а Другое съсобу являя, яко же миру сушту въ него же е мъста решти «нъ рати» речемы «нъсть оружия ратьнааго» или «праздьно есть оружие нынь».
10. Сътвореное же есть слово глаголемо нь почесому отъ него же глаголеть ся по подобию, яко же се егда кто съ гнъвъмь и съ яростию на ны възираеть, глаголемы «акы львъ възирае на мя оньсица».
16. Изобилие же есть егда избыва ръчь отъ ръчи ничесо же боле не назнаменуюште, яко же есть противьникъ и супротивьникъ. Поречение же есть слово подъемлемо продлъжения ради, яко се егда о вьдомъемь намъ дълъ въдъние извьштая кто речеть вьдъ дъло то, дъвашьды въдъ рекы или гръху продлъжание назнаменуя речеть: «зълъ гръхъ зълъ есть».
18. Лихновъное же есть речь лишиши истины въздраштения ради. Яко же се кто скоро риштуштааго рече яко риштьть акы вътръ.
20. Притъча же есть ръчь подобьныими и въдомыими на пръдъ очи приводяшти разумъваемое яко же е господьня притьча о блудьнъемь сыну. Въ нейже показаеть многую божию благыну, ти како приходить к каюштиимъся.
21. Вьздание же есть указание въ притьчи лежяштиихъ вештии, яко же се быхомъ рекли, яко ею же рьчью бесъдова отець блудь-нааго, тако же и богь человекомъ прилагаеть. Тъ да укажемъ съла-гаюште вешти притьчьное подобие.
22. Лицетворение же есть егда кто кь бездушьныимъ акы къ тьлеси другоици и словеса стрина прилагаеть, яко же: «се небеса исповъ-дають славу божию».
24. Поругание же е слово лицемьрьно оть супротивьнааго супро-тивьное явление являя. Поругание же образи 4: поругание, похух-нание, поиграние, поемьяние, И поругани(е) есть слово съ укоръмь глаголемо. Яко же се бы кто бьгуни, смъяся речеть: «добли и храбъръ есть». Похухнание же есть слово потяжьбьно сыныимъ похухнани. Яко же се бы зълъ увязъша речемъ похухнавъще носъмь: «добро дъло издрядъно сътворилъ еси, друже, и мудра мужя».
25. Поиграние же есть слово акы добры словесы бечьстье указая. Яко же се вътворимъ и чьсти кого сушта и въ зъло въпадъша и тъми укаря-ема смъюща ся речемъ; въ велику ся еси славу и чьсть въвелъ, друже.
26. Поемьяние же есть слрво особь потяжьбьно. Яко же грубу уму речемъ; «ты» друже, словесьмъ еси слава». Образъ же есть селикъзмии1, отьимы яко же решти: «господь Иоаннъ его же помилуй добръ человекъ есть».
27. Послъдословие же есть слово послъдьнее прежде глаголемо, яко же се быхомъ рекли: «добре ся съврьши оньсица и добре жи». Первое бо прьжде поживеть къто ти тако умирае.
1 селикъзмии переданное по буквам греческое слово, означающее солецизм оборот в котором нарушены синтаксические правила.