Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
на тему:
Викладання предмета християнська етика це ціле мистецтво. Мистецтво важке. Ці специфічні уроки вимагають неабиякої допомоги у підготовці. До фахових обовязків учителя християнської етики, крім традиційних бути обізнаним з педагогікою та психологією, бути професійно компетентним, володіти методикою викладання свого предмета, - входять і інші особливості його педагогічної діяльності. Конкретні вимоги до адекватної рефлексії професійних можливостей учителя зумовлені тим, що досягнення результатів у морально-етичному вихованні визначається педагогічною значущістю ролі особи, котра здійснює виховання.
В умовах класно-урочної системи уроки християнської етики мають такі особливості:
Великого значення у процесі викладання цього предмета надається таким якостям учителя як справедливість, делікатність, вирозумілість, миролюбність, зичливість.
Дидактична структура уроку християнської етики (вимоги до проведення уроку)
Узагальнені вимоги щодо уроків усіх шкільних дисциплін поділяються на:
а) дидактичні;
б) виховні;
в) психологічні;
г) гігієнічні.
Уроки християнської етики носять інформаційно-пояслювальний характер. Вони щоразу несуть нову інформацію, пояснюють її, на ній виховують. Такий підхід у викладанні називається цілісним.
Ці уроки відповідають типу уроків засвоєння нових знань, найбільш поширеному, найбільш ефективному типу уроків. Програмою передбачені узагальнювальні уроки, уроки-бесіди, уроки-лекції, уроки-диспути, уроки контролю знань.
Хоча уроки християнської етики мають свою специфіку, та їх дидактична структура залишається трикомпонентною: а) актуалізація опорних знань; б) здобуття знань; в) застосування знань.
Мета уроків християнської етики завжди двоєдина: пізнавальна і виховна. В обох присутня третя: розливальна. Коли формулюємо мету, стараємося уникати дієслів доконаного виду: не виховати, а виховувати, не навчити, а навчати.
І. Обладнання уроку: Святе Письмо, ікона, свічка...
ІІ. Урок починається із взаємного християнського вітання. Не рекомендується починати урок відразу з молитви. До неї дітей потрібно підвести, а не використовувати її як організуючий та дисциплінуючий момент. Після гучної перерви діти щонайменше думають про Бога. Тому слід якомога природніше підвести дітей до душки про Господа, зробивши вступ.
ІІІ. Молитва триває одну хвилину.
ІV. Після молитви починається І етап дидактичної структури уроку актуалізація опорних знань. Цей етап охоплює опитування або повторення матеріалу, потрібного для нової теми уроку. Форми опитування: індивідуальна, групова, фронтальна; усна та письмова.
V. Мотивація навчальної діяльності (повідомлення нової теми уроку) завжди урочиста. Нею потрібно внести елемент зацікавлення до певної міри навіть заінтригувати.
VІ. ІІ етап уроку здобуття знань. або пояснення нового матеріалу, на нього припадає до 25 хв. робочого часу.
Перед читанням Святого Письма можемо запалити свічку: - умовно названу “запалюванням вогника любові до Бога”. У роботі з дітьми початкової ланки використовуємо “Біблійні історії Старого та Нового Завітів”.
Після читання Святого Письма робимо паузу для того. щоб школярі осмислили, що звучало Слово Боже і починаємо збір думок дітей: неправильних, нерозумних, дивних, смішних, наївних учні мають право на помилку.
Пояснення проводимо у два кола: перший раз - коротко, загально. Тільки основне: другий раз детально, широко, зупиняючись на окремих моментах. Паралельно проводимо словникову роботу. Пояснюємо біблійну символіку.
Далі ведемо розмову в контексті євангельської історії чи біблійного оповідання.
При цьому поурочний матеріал групуємо у два блоки пояснення: блок біблійний та блок моральний. У свою чергу кожн6ий із блоків до зручності розділяємо на напрямки.
Пояснення матеріалу біблійного блоку доцільно подавати як у Новому так і в Старому Завітах. Прийнято вважати, що кожному символу Нового Завіту відповідає конкретний образ Старого Завіту.
Та є ряд тем, пояснення яких на основі святого Письма не є обовязковим. Уроки християнської етики це не уроки біблієзнавства.
Пояснення не зводимо до перк5азування певного сюжету з біблії чи з твору для бесід в дусі християнської моралі сили зосереджуємо на пошуках морального підтексту: що хотів нам цим Господь Бог сказати? Чого ми можемо з яго навчитися? Отже, найважливішим моментом на уроці християнської етики є виведення моралі основної думки уроку. Без цього уроку нема. Це його кульмінаційна точка. Запис моралі учнями в зошити є обовязковим. Мораль може бути виражена основною фразою, цитатою із Святого Письма.
Якщо виведення моралі це найважливіший момент на уроці, то найважчим є на ньому прикладів з літератури, історії, живопису, музики. Мова йде про наповнення морального блоку здобуття знань для того. щоб проілюструвати дану тему та використовувати все світське на користь релігії. Добре роблять ті вчителі християнської етики, які, уникаючи інтернаціонального космополітизму, пропонують дітям у цьому блоці українознавчий матеріал. Адже кожна нація росте “корінням в етнос, гіллям у світову цивілізацію”; кожний народ збагачує світову скарбницю духовної культури чимось неповторним, своїм. Повинні встановлюватись між предметні звязки.
Необхідною є актуалізація кожної теми уроку: достатнє наведення прикладів, які б підтверджували життєдієвість теоретичного матеріалу сьогодні; порівняння обставин за часів Ісуса Христа з теперішніми обставинами.
VІІ. ІІІ етап уроку застосування знань (за кріплення матеріалу). Це повернення до поясненого матеріалу, щоб діти краще його зрозуміли, запамятали. Даний структурний елемент уроку дає можливість вчителеві побачити, як він пояснив дітям тему, чи зрозуміли вони її. В окремих випадках саме на закріпленні можна поправити, ліквідувати недоліки, допущені при поясненні.
Сучасною і популярною є сьогодні на цьому етапі уроку християнської етики робота в групах один з видів інтерактивних методів навчання. Переваги чи ключі цією роботи такі: відхід від авторитаризму; діти вчаться спілкуватись, вільно висловлюватись; йде виховання самостійності і співпраці водночас. Ділимо дітей на групи, наприклад, по дві парти учнів в одну групу, діти обирають собі керівника. Вони дістають завдання і працюють. Коли із завданням справляться, керівник групи представляє її: від імені кількох психологічно легше говорити, ніж від одного себе. В тому немає нічого страшного. Якщо учень не побоїться признатися серед ровесників, що і сам чогось не розуміє, спочатку вислухає в групі пояснення однокласника “на дитячий розум”, а кваліфіковане пояснення вчителя завжди отримати встигне.
VІІІ. Підсумок необхідний. При підведенні підсумку стараємося бути конкретними.
ІХ. Домашнє завдання. Час від часу взагалі не задаємо. Домашнє завдання з християнської етики не повинно бути обтяжливим, непосильним. Наприклад: вивчити мораль уроку думку, яку потрібно запамятати; дати відповідь на конкретне запитання (але не твір); виконати малюнок.
Х.Молитва. Молитва новинка бути короткою, наприклад, “Богородице дво”, “Ісусова молитва”.
ХІ. Християнське прощання.
Методична під структура це система методичних прийомів, форм, через яку реалізується зміст уроку. У викладанні християнської етики немає якихось особливих методів. Загалом типи методів навчання даного предмета мають схожість з методами викладання інших предметів. Крім традиційних педагогічних методів, використовуються і інші можливі комунікації з учнями. Окремі методи й прийоми є специфічними.
Навчальні методи, яких найчастіше вживаємо на уроках християнської етики, можна класифікувати так:
словесний (розповідь, бесіда та ін.);
наочний (аудіовізуальний);
практичний (інсценізація...);
для активізації навчальної діяльності (читання в ролях);
для поглиблення навчального матеріалу (дидактичні угри...)
фронтальний;
груповий;
індивідуальний;
усна;
письмова;
змішана;
метод проблемного навчання;
метод стимулів, зацікавлення;
індивідуальний (від часткового до загального);
дедуктивний (від загального до часткового);
індуктивно-дедуктивний.
під керівництвом вчителя у класі;
самостійна робота учня у класі. Вдома;
Це пояснення на основі співставлення з образами із знайомого середовища. До методу проведення аналогії звертався Ісус Христос, добре знаючи, що до людей треба говорити мовою, яка б відповідала рівню їхнього життя і розуміння.
Наступні форми можливого спілкування на уроках християнської етики (вони є і методи):
Часто методи співпадають з формами.
Найбільш популярні методи, що є, водночас, злиті з формами роботи на уроці:
Зупинимося більш детально на найбільш поширених методів навчальної діяльності словесному, наочному, практичному.
Словесні методи навчання
Розповідь як пояснення і бесіда як діалог. Це два взаємо проникаючі методи. Слово лежить в основі й інших методів навчання: інсценізація, радіоінтервю, кросвордів.
Бесіда. Діалог це найбільш інтенсивний спосіб комунікації.
Розповідь найстарша форма навчання. Цей метод використовував Ісус Христос. Якщо читання ізолює, то розповідь завжди згуртовує слухачів.
Для розповіді необхідно:
Що розповідати:
Вчитель, котрий розповідає, мав би володіти наступники прийомами:
У розповіді використовуємо такі мікрометоди:
а) закінчити розповідь;
(вчитель зупиняється на найцікавішому, пропонуючи дітям закінчити розповідь);
б) розповідь “мухами”:
(вчитель заздалегідь змінює у своїй розповіді слова, пропонуючи дітям виправити помилки “виловити мух” умова мікрометоду: цей текст повинен бути дітям знайомим).
До словесних методів належать і запитання вчителя і учнів на уроці християнської етики.
Наочні методи навчання
(візуальні, аудіовізуальні)
Для повноцінного засвоєння знань потрібний певний чуттєвий досвід. Особливо це стосується уроків християнської етики, де здебільшого матеріал такий, що його безпосередньо спостерігати не можемо велика кількість абстрактних понять. Унаочнити цей предмет важче, ніж інші шкільні дисципліни. Ось чому, перш за все, треба показати в оригіналі все те, що можна показати, і задовольнити цікавість дітей. Наприклад: у церкві: ризи, посуд, престіл, тетрапод і т.д. При поясненні символічних образів, таких як “світло світу”, “сіль землі”, “хліб насущний”, приносило ці предмети свічку, сіль, хліб на урок функціонально демонструємо їх. Необхідно якнайбільше показувати, памятаючи “золоте правило дидактики”: все, що можливе, слід представити для сприймання всіма органами чуття.
Ось предмети і засоби, які впливають на зорові аналізатори:
Вважається, що ікона має більшу силу, ніж слово. Про це гарно сказав навіть св. Василій Великий, котрий, як відомо, чудово володів даром мови. На його думку, малярське зображення більше впливає на віруючих, ніж слово, а ікони привертають увагу християнина сильніше, ніж книги. Прийнято вважати, що є місця в душі людини, куди не добереться слово, туди добереться пензель, а куди дістане пензель, туди сягне звук музики...
Загальні принципи візуальних методів:
Зображення має:
Способи використання аудіовізуальних засобів
Практичні методи навчання.
Інсценізація. Пантоміма. Інтервю.
1. Інсценізація використовується для поглиблення навчального матеріалу. Для дитини найважливіша в ній її власна присутність. Учні вживаються в роль, ототожнюють себе з героями, персонажами, беруть з них приклад. Найцінніше в інсценізаціях їх репетиції, коли проявляються допомога, дружня порода, взаємовиручка.
Практичні поради для проведення інсценізацій
Прийнято, що в східній традиції:
На уроках християнської етики інсценізують, як правило, уривки:
2. Пантоміма цінна тим, що в ній беруть участь діти, які мало говорять. Мовчать, котрі не можуть виразити себе словом.
3. Цінність інтервю у тому, що в ньому дитина скаже те, чого саме по собі б не сказала і руки не підняла б.
До практичних видів діяльності можна віднести:
Яким би методом не користувався вчитель на уроці, не метод вирішуватиме успіх справи, а любов до дітей. творчий пошук, діяння Духа святого. Ласка Божа.