Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
29
Ужгородський національний університет
Алешкевич Ярослав Андрійович
УДК 94 (439) 04/09
КОНТАКТИ УГОРЦІВ
З НАСЕЛЕННЯМ СХІДНОЇ ТА ЦЕНТРАЛЬНОЇ ЄВРОПИ
В ДОБУ РАННЬОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
Спеціальність 07.00.02 - всесвітня історія
Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня
кандидата історичних наук
Ужгород - 2002
Дисертацією є рукопис
Робота виконана на кафедрі історії стародавнього світу та середніх віків історичного факультету Ужгородського національного університету Міністерства освіти і науки України
Науковий керівник:
доктор історичних наук, професор
БАЛАГУРІ Едуард Альбертович
історичний факультет Ужгородського національного університету,
професор кафедри історії стародавнього світу та середніх віків
Офіційні опоненти:
доктор історичних наук, професор
КРІЛЬ Михайло Михайлович
історичний факультет Львівського національного університету
ім. І.Франка, професор кафедри історії словянських країн
кандидат історичних наук,
ШОВШ Калман Калманович
ректор Закарпатського Угорського педінституту, м.Берегово, Закарпатська обл.
Провідна установа:
Чернівецький національний університет ім. Ю.Федьковича, МОН України, м.Чернівці
Захист відбудеться “”листопада 2002 р. о 14.00 на засіданні спеціалізованої вченої ради К 61.051.04. Ужгородського національного університету за адресою: 88000 м.Ужгород, вул.Університетська, 14.
З дисертацією можна ознайомитись у науковій бібліотеці Ужгородського національного університету за адресою: 88000 м.Ужгород, вул. Капітульна, 6.
Автореферат розісланий “”жовтня 2002 р.
Вчений секретар
спеціалізованої вченої ради
кандидат історичних наук І.М. Ліхтей
І. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ
Актуальність теми дослідження. Переселенню угорців із регіону Приуралля до Тисо-Дунайської низовини в добу раннього середньовіччя та широкому спектру проблем, які були повязані із цим явищем, приверталась підвищена увага дослідників. Однак, не зважаючи на це, до нашого часу жодна з цих проблем не була остаточно розвязана. Серед негативних факторів, які впливали на подібне становище, з одного боку була політична та ідеологічна конюктура, яка, керуючись концепцією “інтернаціональних, дружніх звязків між братніми народами”, часто вдавалась до прикрашення фактів, а також свідомо уникала та замовчувала так звані “конфліктні питання”, які безперечно мали місце у системі контактів між угорцями та окремими народами Європи; з іншого - суперечливість відомостей письмових, археологічних, антропологічних джерел, що неодноразово спричиняло досить вільне їх тлумачення. В кінцевому рахунку, вказані недоліки не дозволяли обєктивно досліджувати проблеми стосунків між угорцями та населенням Східної, Центральної та Південно-Східної Європи.
В дисертації робиться спроба комплексного розгляду проблем контактів між угорцями, які перебували в процесі переселення та напередодні утворення Угорської держави, з різноманітними народами Європи. Крім цього, автор намагається визначити рівень та глибину трансформацій, які відбулися завдяки цим контактам в політичній, господарсько-побутовій, соціальній та духовній сферах життя угорського суспільства.
Актуальність теми дисертації очевидна з огляду на відсутність нових комплексних досліджень з цієї проблематики. Крім цього вона обумовлена як потребою введення в науковий обіг нових джерел (зокрема, археологічних знахідок останнього десятиліття ХХ ст.), так і необхідністю зробити підсумок наявних на сьогодні поглядів та підходів в оцінці різноманітних контактів між угорцями та народами Європи в добу раннього середньовіччя.
Хронологічні рамки роботи охоплюють період від початку угорського переселення з регіону Південного Приуралля (з IV ст.) до заснування Угорської держави (1000 р.). Нижня хронологічна межа визначається необхідністю розглянути політичну та етнічну ситуацію в регіоні існування Magna Hungaria, яка небезпідставно вважається прабатьківщиною угорців та визначити причини, що спонукали угорців до переселення у західному напрямку, а верхня - обмежується 1000 роком (подіями, повязаними із коронацією Іштвана І та проголошенням Угорського королівства), що символізувало собою перехід угорців на нову ступінь політичної, етнічної, господарської, суспільної та культурної зрілості.
Що ж стосується територіальних меж, то вони включають досить великий ареал - від Південного Приуралля (тут відбувалося формування мадярської етнолігвістичної спільноти), степової та лісостепової смуги Східної Європи (де угорці активно вступали в контакти із кочовими та напівкочовими народами - болгарами, хазарами та аланами, а також із осілими східнословянськими племенами) до Карпатських гір та межиріччя Тиси і Дунаю (де угорці встановили контакти із місцевим словянським, волоським та аварським населенням і вступили у стосунки із державами Центральної Європи та Балкан).
Звязок роботи із науковими програмами, планами, темами. Дисертаційне дослідження відображає напрямок науково-дослідної роботи кафедри історії стародавнього світу та середніх віків Ужгородського національного університету, повязаний із вивченням історії зарубіжних народів та країн в період середньовіччя. Одним із аспектів роботи кафедри є вивчення давньої історії угорців та міжнародних відносин зазначеного періоду.
Мета і завдання дослідження. Головною метою даного дослідження є визначення характеру та результатів контактів між угорцями в процесі переселення та напередодні утворення держави, із населенням Східної та Центральної Європи в добу раннього середньовіччя. Відповідно до методологічних підходів, які використано в роботі, автор намагається в контексті головної мети вирішити ряд принципових завдань:
- визначити ступінь та специфіку розвитку угорських племен до початку переселення і причини, які спонукали угорців вдатися до цього кроку;
- визначити напрямки та хронологічні межі двох хвиль переселення угорців;
- надати характеристику контактам угорських переселенців із кочовим, напівосілим та осілим населенням Східної Європи (тюрками та східними словянами) у політичній сфері;
- охарактеризувати рівень політичних взаємин угорців із населенням Середнього Подунавя, Південно-Східної та частково Західної Європи, прослідкувати шляхи втягування угорців у систему регіональних міждержавних стосунків;
- проаналізувати глибину впливів народів Європи на подальшу еволюцію соціальної структури угорського суспільства, форм управляння, трансформацію господарської діяльності, побуту, духовної культури та поховальних традицій угорців.
Обєктом дисертаційного дослідження є процедура встановлення, перебіг та результати контактів, які склалися між угорцями та населенням Східної і Центральної Європи у політичній, господарсько-побутовій, соціальній та духовній сферах в добу раннього середньовіччя. .
Предметом дослідження є фактори, які спричинили встановлення та подальший розвиток політичних, господарсько-побутових, культурних та релігійних контактів між угорцями та населенням Східної і Центральної Європи в добу раннього середньовіччя. Лише докладне вивчення дозволить зрозуміти їх природу, сутність та впливовість на “поведінку”угорців, які опинялися на різних етапах свого переселення в оточенні більш цивілізованих та зрілих у соціальному і культурному плані народів.
Методика дослідження. Робота виконана з використанням порівняльно-історичного методу. Вибір методики дослідження визначався із урахуванням комплексного підходу до аналізу наявних в розпорядженні дослідника джерел (письмових, археологічних, лінгвістичних), досягнень історіографії, їх критичної обробки та застосування порівняльних технологій. Останнє положення базується на розумінні того, що контакти із населенням Східної та Центральної Європи в значній мірі лише прискорили процес саморозвитку угорської етнічної спільноти, дозволили їй максимально швидко наблизитися до рівня тогочасної європейської цивілізації, але при цьому зберегти унікальність своїх звичаїв, мови та традицій.
Наукова новизна отриманих результатів полягаює у тому, що вперше у вітчизняній історіографічній науці проводиться комплексне дослідження проблем ранньосередньовічних контактів між угорцями, які перебували у стані переселення та напередодні утворення своєї держави, із населенням Східної та Центральної Європи у політичній, господарсько-побутовій, соціальній, релігійній та інших сферах. Розглянуті в цілісному вигляді специфіка стосунків із конкретними народами вказаного регіону. До наукового обігу були введені нові дані археологічних досліджень ранньосередньовічних угорських памяток. Вперше у вітчизняній історіографії процес становлення ранньосередньовічного угорського суспільства та державності розглядається як результат довготривалого процесу саморозвитку цієї спільноти, який вдало поєднався із активізуючою силою впливів різних народів.
Теоретичне і практичне значення отриманих результатів. Теоретичні розробки дозволяють більш обєктивно переглянути і переоцінити багато існуючих положень і тверджень щодо специфіки контактів угорців із цілим рядом народів Східної та Центральної Європи. Практичне значення роботи полягає у тому, що методологічні підходи, апробовані в роботі, можуть бути використані при вивченні кола проблем, повязаних з історією стосунків між представниками кочового та осілого світів. Фактичний матеріал може бути використаний для підготовки навчальних курсів з історії Угорщини та України, історії міжнародних відносин в добу раннього середньовіччя, спецкурсів, курсових та дипломних робіт.
Особистий внесок здобувача. Дисертація є самостійною науковою розробкою здобувача, яка була викладена в кількох публікаціях у наукових періодичних виданнях.
Апробація результатів. Окремі аспекти дослідження обговорювались на засіданнях кафедри історії стародавнього світу та середніх віків Ужгородського національного університету. Основні положення дослідження були апробовані на міжнародних, республіканських і міжвузівських наукових конференціях, зокрема: на V Міжнародній археологічній конференції студентів та молодих вчених (Київ, 1997), VI Міжнародній археологічній конференції студентів та молодих вчених (Чернівці, 1998), Науково-теоретичній конференції, присвяченії 55-й річниці заснування Ужгородського державного університету та історичного факультету (Ужгород, 2000), Науковій конференції, присвяченії 90-річчю від дня народження Федора Потушняка (Ужгород, 2000), Науковій конференції викладачів історичного факультету (Ужгород, 2000), Міжнародному науковому симпозіумі, присвяченому 70-річчю від дня народження професора Балагурі Е.А. (Ужгород, 2001), 55 - 56-тій підсумкових конференціях професорсько-викладацького складу Ужгородського університету (Ужгород, 2001-2002).
Публікації. Результати дисертаційного дослідження висвітлено у 7 публікаціях без співавторства і в 1-й публікації у співавторстві, з них 6 зареєстрованих ВАК України.
Структура роботи. За своєю структурою робота складається із вступу, трьох розділів, висновків (193 стор.), списку використаних джерел та літератури (16 стор., 216 найменувань) та додатку (18 ілюстрацій). Загальний обсяг роботи 209 стор.
ІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ДИСЕРТАЦІЇ
У Вступі обгрунтовано вибір теми та її актуальність. Вказані хронологічні та територіальні межі, визначено обєкт, предмет, методологію, мету та завдання дослідження. Показано звязок роботи із науковими програмами, а також наукову новизну та практичне значення одержаних результатів. Подається перелік публікацій з теми, що досліджується.
Розділ І. “Джерела та стан вивчення проблеми контактів угорців з населенням Східної та Центральної Європи в добу раннього середньовіччя”. Ранньосередньовічну історію угорців, які під час переселення вступали в різнопланові контакти з народами Східної і Центральної Європи, неодноразово реконструювали за допомогою наявних памятників писемності, лінгвістики, антропології та археології. На жаль, інформація, яка міститься в кожному з цих видів джерел, по-свому епізодична, і тому, відновити перебіг подій можна лише за допомогою їх комплексного аналізу. Це дозволяє визначити глибину впливів окремих народів Східної та Центральної Європи на політичну, господарську, соціальну, культурну та релігійну сторони життя.
Специфіка ранньосередньовічної історії угорців полягала у тому, що власних письмових джерел (хронік, літописів), які б стосувалися опису епохи переселення та надбання нової вітчизни вони не залишили. І тому відомості про них можна отримати з повідомлень іноземних авторів - сучасників тих подій - арабських, словянських, візантійських та германських літописців, істориків, географів та політиків. В основному панують чотири напрямки оцінки угорців - помірковано-ідеалістичний, поміркований, критично-поміркований та ідеалістичний.
Прояв помірковано-ідеалістичного напрямку найбільш помітним є у творах східних істориків та географів, які з уподобанням відносились до “степових лицарів”, їх норовів, звичаїв, традицій та зовнішності. Поміркованістю оцінки угорців відрізняється східнословянський літописець, який обмежувався лише констатацією факту контактів між угорцями та словянськими народами Європи. Можливо, такий підхід, був обумовлений обмеженістю інформації. Критично-поміркований підхід, який поєднується з повним несприйняттям та зневагою до будь-якого варварського народу, панує серед авторів, країни яких були розташовані поряд з угорцями та страждали від їх набігів (Візантійська імперія, Італія, Східно-Франкське королівство та ін.). Ідеалістичний напрямок представляє одне джерело - угорський “Анонім”, автор якого не вдавався у детальний аналіз подій, але із зрозумілою симпатією ставився до історії та діянь угорців.
Незважаючи на вказане різноманіття поглядів та підходів щодо оцінки угорців та їх дій, всі письмові джерела поєднував між собою в різній степені фактор зацікавленості угорцями.
В оцінці угорців східними авторами присутній помірковано-ідеалістичний відтінок. Цьому сприяли елементи угорського стилю життя та побуту, що в сукупності співпадало або дуже наближалося до ідеалів народів Близького Сходу та Центральної Азії. Крім того, араби та перси не зазнали жодного угорського набігу, і тому критикувати їх на цій підставі не було сенсу. Відомості про угорців містяться у творах арабських географів та істориків середини ІХ - Х ст.: Ібн-Русте, Ал-Гардізі, Ал-Марвазі, Мухаммеда ал-Катіби та у автора анонімного трактату на перській мові “Худуд ал-алам мін алмашрік іла-л-магріб”. Враховуючи ідентичність наявної в джерелах інформації та спрощеного стилю викладу, можна отримати достатньо чіткі відомості щодо території розселення угорських племен у Північному Причорноморї, їх соціальний устрій, звичаї, вірування та про відносини з сусідніми народами.
“Повість минулих літ”становить собою цінне джерело з історії не тільки східних словян, але й інших народів, які в той час мешкали у степовій зоні Східної Європи, у тому числі і угорців. Згідно з текстом літопису всього відбулося два великі контакти між русичами та угорцями (у першій половині VII ст. та у кінці ІХ ст. (898 р.)). Можна припустити, що військове протистояння між угорцями і русичами мало епізодичний характер.
Середньовічних візантійських джерел ІХ - Х ст., в яких би згадувалися угорські племена та подавалася оцінка їх відносин із сусідніми народами, не так вже і багато. Серед них виділяються твори двох візантійських імператорів - Лева VI Мудрого - “Тактика”(написаний після 904 р., але не пізніше 912 р.) та Костянтина VII Багрянородного “Про керівництво імперією”(948 - 952 рр.). У “Тактиці”подавалася детальна інформація про манери нападів угорців, їх військові здібності, специфічні риси характеру, відношення до полонених.
Цікаво, що для позначення угорців, Лев VI, а згодом і Костянтин Багрянородний, вживали етнікон “турки”(“тюрки”), а не “мадяри”. Назву “турк”(“тюрк”) почергово використовували по відношенню до різних народів, зокрема - хозар (ІХ ст.), угорців (ІХ - ХІ ст.), сельджуків (ХІІІ ст.).
Роки правління мператора Костянтина Багрянородного (945 - 959) небезпідставно вважаються періодом політичної та військової могутності Візантії. В творі “Про керівництво імперією”- “De administrando imperio” Костянтин повністю присвятив угорцям (“туркам”) 38-у та 40-у глави свого твору. Автор намагався докладно вивчити угорську систему внутріплемінного управління та визначити роль і місце правителів, по відношенню до яких використовував візантійську титулатуру.
Четверта і остання група наративних памяток, в яких містяться згадки про угорців та характеризуються їх стосунки з сусідніми народами, представлена кількома трактатами, хроніками та анналами ІХ - ХІІІ ст., зокрема, “Баварським географом”(приблизно 850 р.), “Хронікою Галла Аноніма” (1113 - 1116 рр) та “Великою Польською хронікою”(ХІІІ - XIV ст.). На жаль, в жодному з них порівняно мало конкретики, а та інформація, яка є в нашому розпорядженні, виявилась досить обмеженою, критичною та занадто субєктивною. Як виняток в сонмі ранньосередньовічних європейських письмових джерел слід розглядати угорську хроніку - “Діяння угорців”- “Gesta Hungarorum”(приблизно 1196 - 1203 рp.), автор якої досить оригінально підходив до трактування взаємодії угорців з сусідніми народами.
Крім ранньосередньовічних наративних памяток, відомості про угорців під час переселення та їх контакти із народами Європи, можна отримати досліджуючи еволюцію угорської мови. Контакти між народами спричинили масову появу мовних запозичень передусім на рівні термінології господарської діяльності та побуту, а також топонімів, гідронімів та етнонімів.
Незважаючи на те, що за останнє століття антропологами була проведена колосальна робота з реконструкції фізичного типу угорців доби раннього середньовіччя, антропологічні матеріали являють собою другорядний вид джерел. Угорці Південного Приуралля, в силу свого географічного місця розташування із самого початку являли собою змішаний антропологічний тип, ознаки якого коливались в залежності від чергового напливу європeїдів чи монголоїдів. Чим далі угорці просувалися на Захід, тим жвавішими були їх контакти з європеїдами. У звязку з цим відбувалися процеси поступової втрати монголоїдних рис і надбання європеїдних ознак.
В останній час суттєво змінюється погляд на археологічне джерело, коли фактологічне відношення поступається місцем сприйняття його історичної інформативності в комплексі, причому в категоріях адекватних уявленням часу, що вивчається. Незважаючи на всю свою розпорошеність, археологічні памятки представників кочового світу (до якого відносилися і угорці) розміщені в межах так званих локально-часових культур. Досить докладно та планомірно вивчаються угорські памятки на території сучасної Закарпатської області. Наприклад, могильника у селищі Чома (Берегівський район). На протязі кількох археологічних сезонів був зібраний багатий речовий матеріал. Імпульсом для активізації подальшого дослідження було святкування 1100-річчя приходу угорців у Тисо-Дунайську низовину (1996 р.).
Дослідження контактів між кочовими та осілими народами, які перебували на різних ступенях політичної, господарської, соціальної та культурної зрілості, було і залишається актуальним в історичній науці. Починаючи з другої половини ХІХ і на протязі ХХ ст., завдяки перекладу текстів письмових джерел та появі матеріалів археологічних експедицій, зявилася можливість визначити перелік питань, які викликають підвищену увагу в середовищі науковців:
- поглиблене дослідження наявних в розпорядженні істориків і пошук нових письмових, археологічних та мовних джерел з вказаної проблематики;
- вплив різних чинників на процес формування угорської мовної та етнічної спільноти, її розселення у Приуральському регіоні та існування першого додержавного обєднання угорців - Magna Hungaria;
- перехід угорців до кочового способу життя, встановлення політичних, господарських та культурних контактів з представниками тюркського світу Східної Європи та утворенням Причорноморських угорських країн Леведії та Ателькузу;
- встановлення перших контактів угорців із східними словянами та розвиток стосунків із Київською Руссю;
- переселення угорців у Тисо-Дунайську низовину та реконструкція їх відносин із населенням регіону;
- визначення місця і ролі угорців як невідємного елементу системи міжнародних стосунків у Центральній Європі напередодні утворення Угорського королівства;
- вплив народів Східної та Центральної Європи на трансформацію господарської та побутової сфер життя угорських племен (поширення нових видів господарської діяльності, зокрема, землеробства та ремесла);
- реконструкція соціальної сфери та системи управління угорського племінного союзу напередодні утворення ранньофеодальної Угорської держави;
- вплив народів Східної та Центральної Європи на духовне життя угорців (реконструкція поховального обряду, первинних вірувань та поширення світових релігій в угорське середовище).
Слід відзначити, що серед істориків по сьогоднішній день відсутня тенденція висвітлення вказаної проблеми комплексним методом. Наведена далі інформація підтверджує той факт, що історики віддають перевагу поглибленому вивченню конкретного питання.
Дослідженням історії угорців на основі письмових та археологічних джерел займалися російські дослідники Д.А.Хвольсон, В.В.Бартольд, Б.Н.Заходер, Т.Левицкий, С.А.Плетньова, В.Д.Шушарин.
Найбільш важливим з точки зору впливу на всю подальшу історію угорців виступає питання формування угорської мовної та етнічної спільноти, її розселення у Приуральському регіоні та локалізації території Magna Hungaria. Фактично, це і є питання про “прабатьківщину”угорців. В контексті розгляду цього питання варто виділити збірку наукових праць радянських та угорських дослідників О.Н. Бадера, Ч.Балінта, В.Ф.Геннінга, А.П. Смірнова, І.Ерделі та ін. - “Проблемы археологии и древней истории угров”(М.: Наука, 1972).
Перехід угорців до кочового способу життя, який був викликаний встановленням контактів з представниками тюркського світу Східної Європи був найбільш помітною подією в історії угорців. Конкретних досліджень з історії угорців, які перебували в степах Східної Європи, де вони вступали в контакти з тюрками та здійснили дві спроби заснувати свої держави Леведію та Ателькузу дуже мало. Серед них виділяються праці Д. Паулера, К.Цегледі, Е.Молнара та сучасного дослідника М.К.Юрасова.
Угорські племена на протязі кількох століть були невідємною частиною кочового степового світу, який безперечно наклав відбитки на різні сфери їх життя, побут, мову і т.д. Закономірності з одного боку непростого, а з іншого - оригінального життя та побуту кочовиків східноєвропейських степів досить докладно описали у своїх наукових працях такі дослідники як - Л.Н.Гумільов, Г.А.Федоров-Давидов, С.А.Плетньова, М.І. Артамонов.
Проблеми стосунків угорців із східними словянами, а пізніше - із Київською Руссю, висвітлені у дослідженях Г.І.Магнера, П.Толочка та В.П.Шушарина.
Переселення угорців у Тисо-Дунайську низовину відкрило новий етап їх контактів з народами Центральної та Південно-Східної Європи. Поява кочового етнічного елементу в середовищі переважно словянського осілого населення не могло не відбитися на характері стосунків між ними. Зрозуміло, що це стало обєктом підвищеної уваги науковців - К.Я.Грота, Р.Марсіної та А.Барти.
Після встановлення політичного і військового домінування у Середньому Подунавї та серії грабіжницьких походів в різні частини Європи, угорці почали сприйматися як складова частина системи міжнародних стосунків. Саме цьому питанню присвячена низка наукових праць угорських дослідників І.Бони, І.Фодора, Д.Дьорффі, Д.Крісто та П.Кіралі, а також російського історика М.К.Юрасова.
Контактуючи на протязі кількох століть з населенням Східної та Центральної Європи, угорці повинні були зазнати суттєвого впливу на господарську, побутову та соціальну сфери життя. Стосовно цієї проблематики варто виділити діяльність таких дослідників як В.Арендта, А.Барти, І.Гедана, Л.Ковач та ін. Соціальні стосунки, виділення нових верств населення та вплив на прискорення темпів руйнації сталих традицій досить повно описані в дослідженнях С.М.Амброза та Г.А. Федорова-Давидова. Еволюцією нової для угорців жупної системи адміністративного управління територіями займався дослідник В.П.Грачов.
Контакти з народами Східної та Центральної Європи не могли не відбитися на такій консервативній сфері життя як духовна. Реконструкція поховального обряду та первинних вірувань кочових народів дуже важлива, оскільки матеріальні памятки (поодинокі могили та поховальні комплекси) досить важко фіксуються та ідентифікуються. Теоретичні положення стосовно еволюції поховальних звичаїв кочовиків докладно викладені у працях Н.С.Алексеєва, А.В.Криганова, В.К.Міхеєва, В.А.Кореняко, І.Діосегі та Ч.Балінта.
На завершення історіографічного огляду з приводу проблеми контактів угорців з населенням Східної та Центральної Європи в добу середньовіччя можна констатувати: незважаючи на те, що до її розвязання підключилося багато істориків з різних країн, загального дослідження серед них поки що немає. Саме тому назріла необхідність у комплексному вивченні названої проблеми.
Розділ ІІ. “Політичні контакти угорців з народами Східної, Центральної та Південно-Східної Європи в добу переселення та напередодні утворення Угорської держави”. Донині залишається спірним і остаточно не зясованим питання щодо географічної локалізації території першого додержавного обєднання угорців Magna Hungaria - “Великої Угорщини”. Ареал поширення угорських памяток майже завжди охоплював одну і ту ж саму територію, яка була обмежена річками Кама, Біла та Чусова (в основному територія сучасної Башкирії). Відносно ізольований розвиток населення Великої Угорщини був перерваний у IV ст. переселенням конгломерату тюркських народів. Контакти угорців з тюрками в політичній сфері виявилися досить серйозними вони призвели до появи частини угорських племен (несторівські “білі угри”) у Північному Причорноморї та Середньому Подунавї вже на початку V ст. Якщо кількома словами визначити характер цього руху, то він, враховуючи обставини, був спонтанним за походженням та майже безперервним у часі. Окремі спорадичні спалахи переселенського руху не припинялися навіть після розпаду Гуннської імперії (454 р.) та утворенням на її уламках кількох тюркських державних обєднань, зокрема Західнотюркського каганату, а пізніше Великої Болгарії та Хазарії. Фактично у складі населення кожного з перерахованих утворень завжди був присутній домішок угорських етнічних елементів.
Після розгрому та переселення болгар у степах Північного Причорноморя та Північного Кавказу запанували хазари, які не один десяток років впливали на політичний, господарський та соціальний розвиток угорців. Оскільки Хазарія в добу найбільшого розквіту контролювала величезну територію, то етнічний склад її населення був досить різноманітним, фактично каганат був взірцевою федерацією кочових спільнот.
У кінці VII - початку VIII ст. відносна стабільність життя Південноуральського регіону була перервана черговим напливом тюркського населення - територія Великої Угорщини стала зоною контактів між угорцями та башкирами. Тиск з боку останніх спричинив другу хвилю переселення угорців, яка розпочалася на межі VIII - IX ст.
Просуваючись по віддалених північних територіях Хазарії, угорці зробили велику зупинку у Верхньому Подонні на території Мещери (район сучасних Тамбовської та Воронезької областей Росії), де вперше зіткнулися із східнословянськими вятичами. Тут був укладений військово-політичний союз між сімома угорськими племенами, який отримав назву - Гетумогер (Hetumoger). Звідси у кінці 20-х рр. ІХ ст. військові загони угорців майже без перешкод дісталися Дніпра.
Місцеве східнословянське населення лісостепової смуги досить довго було обєктом угорських нападів. Арабські та перські письмові джерела насичені повідомленнями про жорстокі сутички з землеробським населенням Східної Європи, про захоплення словян у полон і про торгівлю полоненими.
Угорці припинили набіги на східнословянське населення у звязку із появою у степах Північного Причорноморя нового кочового народу - печенігів. Завдяки великим військовим зусиллям, хазарам вдалося нанести кілька поразок печенігам, але поставити їх під свій контроль вони так і не змогли. Опинившись під загрозою залишитися сам на сам з печенігами, угорці змушені були переселитися у Приазовя і перейти на становище федератів Хозарії. Після переселення у Приазовя угорці заснували там свою “країну”- Леведію. З історичної точки зору час існування Леведії був дуже коротким. Наприкінці 60-х років ІХ ст. угорці зазнали чергової агресії з боку печенігів і змушені були вдатися до нового переселення за Дніпро. У західній частині Північного Причорноморя в степах між річками Південний Буг та Прут вони заснували нову “країну”- Ателькузу, яка за своїми ознаками була копією Приазовської Леведії.
Втеча угорців за Дніпро не звільняла їх від загрози печенізьких нападів. Потреба у створенні антипеченізької коаліції і відкритті “другого фронту”підштовхувала хазарських правителів до переговорів з Леведієм, які в кінці-кінців виявилися безрезультатними. Переважна більшість угорців не проявляла бажання переходити у залежность від хазар і виявила довіру Арпаду - представнику нової генерації, молодого, енергійного, амбітного та дійового лідера. Перші зовнішньополітичні кроки Арпада (біля 890 р.) та його співправителя Кусана (Курсана) свідчили про остаточний розрив відносин між хазарами та угорцями, які відтепер не бажали, навіть формально, визнавати першість Хазарії в степах Східної Європи і поступово переорієнтовувалися на Візантію.
Головними причинами військової поразки угорців і повного розорення їх родинних вогнищ в Ателькузу (895 р.) були результати далекоглядної та прагматичної політики болгарського царя, який шукав засоби послаблення могутності візантійсько-угорської коаліції. Поразка угорців в Північному Причорноморї знову поставила на порядок денний питання про подальшу долю угорського племінного обєднання.
Після переселення за Карпати, угорці намагалися укріпитися у регіоні межиріччя Тиси та Дунаю. Відомості письмових джерел та археології дозволяють встановити, що для регіонів прилеглих до середньої течії Тиси та Дунаю, їх межиріччя, а також для значної частини Трансільванії була притаманна етнічна строкатість, яка сформувалась внаслідок проживання тут невеликого за чисельністю романізованого догунського населення, кочових аварських племен і постійного проникнення в ці райони болгар та словян.
Проникнення угорських племен другої хвилі переселення у Тисо-Дунайську низовину розпочалося у 896 р. і відбувалося трьома напрямками. За період з 896 до 900 рр. угорці повністю оволоділи регіоном Середнього Подунавя та значною частиною Трансільванії. Після того, як угорці оволоділи новими територіями почався новий етап їх контактів з народами Європи, який характеризувався з одного боку значною конфронтацією та грабіжницькими походами, а з другого - поступовим втягненням угорців у європейську політику, дипломатію та матримоніальні звязки.
Починаючи з 862 р., угорці здійснили біля 50-ти походів у різні райони Центральної, Південно-Східної та Західної Європи. Розклад тодішніх політичних сил в Центральній Європі та на Апеннінському півострові дозволяє стверджувати, що в ролі ініціатора походів і покровителя угорців могла виступати Візантійська імперія, яка докладала всі зусилля для повернення свого колишнього політичного впливу.
Щодо специфіки політичних стосунків угорців із франками, то їй потрібно приділити підвищену увагу, оскільки політика східно-франкського короля Арнульфа (887-899) девчому сприяла активізації походів угорців на окремі регіони Європи. Фактично східні франки перехопили у Візантії роль координатора подальших дій угорців, що згодом вилилось у створення військового союзу, спрямованого проти Великої Моравії. На протязі з 902 - 907 рр. угорці здійснили кілька вдалих набігів на великоморавські землі в результаті яких вони зайняли східну частину країни. На протязі перших десятиліть Х ст. на нові землі активно здійснювалась угорська колонізація.
Від нападів угорців страждала не лише Центральна та Західна Європа. Досить привабливими для угорців залишалися райони та країни, що були розташовані на південь та південний-захід від Тисо-Дунайської низовини - Болгарське царство та Візантійська імперія.
На початку 50-х рр. Х ст. активність угорців вступила в фазу згасання. Остаточне припинення угорських грабіжницьких походів на країни Західної Європи відбулося після битви під Аугсбугом на річці Лех (10 серпня 955 р.). Грабіжницькі напади на Фракію (958 та 962 рр.) та участь угорців у походах київського князя Святослава (964 - 972) на Болгарію та Візантію (967 - 971 рр.) сприймалися в Константинополі як останні прояви войовничості і агресивності угорців на Балканах. Політична ситуація другої половини та кінця Х ст. суттєво відрізнялася від тієї, яка була на початку століття. Змінилася Європа, зявилися нові політичні центри, формувалася відповідна система міжнародних відносин, яка відбивала у своїх основних рисах змінений розклад сил у Європі.
Таким чином, політичні контакти між угорцями та населенням степової і лісостепової смуги Східної Європи тривали на протязі кількох століть. Досить тривала зупинка у Північному Причорноморї не тільки сприяла поступовому втягуванню угорців у політичні відносини з хазарами, східними словянами та ромеями, а й впливала на формування у них відповідного рівня самооцінки та визначення свого місця серед народів Східної Європи з точки зору наявних етнічних стереотипів. Своєю появою (896 р.) у регіоні Тисо-Дунайської низовини, угорці внесли суттєві корективи в існуючу етнічну і політичну ситуацію. У стосунках з населенням низовини і країнами Центральної, Південно-Східної та Західної Європи, угорці величезну роль відводили силовим прийомам. Їх грабіжницькі набіги і майже піввікова “угорська загроза”в тій чи іншій мірі впливали на хід розвитку окремих держав регіону та долю їх правителів. Військові поразки у 955 та 970 рр. примусили угорців переглянути свої стосунки із сусідами, вгамуватися і активно підключитися до будівництва нової системи міжнародних стосунків.
Розділ ІІІ. “Вплив народів Східної та Центральної Європи на еволюцію господарської діяльності, соціальну структуру та духовну сферу життя угорців”. На вибір форм господарської діяльності традиційно впливають кілька суттєвих чинників природного і антропогенного характеру: зміни клімату, зростання популяції чи винищення деяких видів промислових тварин і рослин, скорочення обсягів харчових ресурсів, за рахунок збільшення чисельності населення, опосередкований чи безпосередній вплив контактів з носіями інших форм господарювання та побуту. Глибину та наслідки проникнення в угорське середовище господарських та побутових традицій населення Східної і Центральної Європи можна прослідкувати при допомозі комплексного вивчення археологічних матеріалів, письмових джерел та данних лінгвістики.
Матеріальні залишки археологічних культур Південного Приуралля засвідчують, що господарська діяльність та побут угорців Magna Hungaria зовсім не зазнавали зовнішніх впливів і тому їм були притаманні циклічність, надмірна архаїчність та мінімалізм.
Перші, без перебільшення революційні, зміни відбулися у господарстві угорців після приручення коня. Кінь виявився єдиною свійською твариною, яку угорці почали розводити автохтонно, тобто без впливів з боку інших народів. Справжній бум в угорській господарській діяльності, побуті і, відповідно, у стилі життя, відбувся після встановлення контактів з представниками тюркського світу. Поступово розширювалась їх база, змінювався харчовий раціон - і все це було повязано з переходом до нового виду господарювання - кочового скотарства.
Всю еволюцію кочового господарства угорців можна розкласти на три стадії: 1)табірна (VІ - VIII ст.); 2)стадія сезонного перекочування (ІХ ст.); 3)напівосіле кочування (X - XI ст.). В хронологічному плані кожна із вказаних стадій співпадала з основними етапами історії угорських племен, повязаних з їх рухом на Захід.
Ще під час другої стадії кочівництва, угорці вперше у своїй історії здійснили спробу займатися землеробством, що було першим кроком на шляху до остаточного осідання. Всю землеробську традицію угорців можна поділити на дві нерівні за часом та змістом фази: 1)початкова, яка тривала на протязі перебування угорських племен у Північному Причорноморї; 2)основна, яка відродилася після невеликої перерви вже на території Тисо-Дунайського басейну і яка, фактично, продовжується по-сьогодні.
Поступово, різноманітні форми звязків, які складалися між угорцями і словянським населенням Середнього Подунавя, стимулювали процес появи унікального явища - словяно-угорського господарського симбіозу. Окремі елементи такого господарського синтезу, звичайно із своєю специфікою, спостерігалися в усіх обєднаннях, які виникали на основі поєднання двох протилежних за суттю форм господарювання - у Хазарії, Болгарії, а пізніше і в Угорщині.
Про зміни в побуті угорців свідчать памятки матеріальної культури. Передусім - житло, гончарна справа, металообробка, виготовлення одягу, ювелірна справа та ін. Поява постійних поселень, а пізніше - міст, які символізували собою торжество осілого способу життя, дозволила угорцям піднести рівень своєї ремісничої діяльність на значно вищій рівень.
Торгівля та торгівельні звязки з часів гуннської навали і до середини VII ст., у Північному Причорноморї та Тисо-Дунайській низині знаходилися у стадії занепаду і глибокого застою. Однак, саме в таких умовах і зародилась власне угорська торгівля, яка поки що носила характер простого обміну. Перебування у степах Північного Причорноморя дозволило угорцям ознайомитися із тогочасними обіговими грошовими одиницями. Склалася ситуація, коли ні угорець-кочовик, ні осілий словянин вже не могли обходитися без товарів та продуктів, які кожен з них отримував в результаті торгівлі з носієм протилежного господарського устрою.
Завдяки вказаним факторам, угорцям за кілька століть вдалося подолати шлях від максимально спрощених форм лісового господарства Уральського регіону до більш прогресивного кочового скотарства та побуту східноєвропейських степів, а пізніше, вже під час перебування в Тисо-Дунайській низовині - вдало поєднати елементи тваринництва та землеробства і остаточно перейти до осілого способу життя.
Використовуючи уривчасті повідомлення письмових джерел та проводячи порівняльний аналіз, можна не лише максимально точно реконструювати еволюцію соціальної структури та системи управління угорської спільноти під час переселення цього народу з Приуралля до Тисо-Дунайської низовини, а й зафіксувати час, масштаби та глибину змін, яких зазнало їх суспільство завдяки контактам з окремими народами.
Очевидно, що напередодні переселення первинною ланкою у соціальній будові угорського суспільства був патріархальний рід, в якому влада над всіма його членами була сконцентрована в руках батька чи чоловіка. В умовах зростання жорстокої конкурентної боротьби за природні ресурси, поширення набув процес єднання кількох дрібних угорських родів для захисту своїх господарських інтересів, у більш великі обєднання, на чолі яких знаходився головний рід. Така ситуація існувала в угорському середовищі досить довгий час і зазнала суттєвих трансформацій після появи перших ознак, притаманних станові “військової демократії”. Саме з цього часу угорське суспільство в соціальному плані почало являти собою поєднання одразу двох систем, що співіснували паралельно - общинно-кочової та військово-кочової.
В процесі переселення в угорців склалася своєрідна форма правління, в основі якої знаходився яскраво виражений дуалізм верховної влади, який в угорців був представлений двома правителями, які носили титули джила та кенде. Після створення угорських протодержав у Північному Причорноморї місце племінного вождя зайняв князь.
В історії Угорщини період від 895 р. до часів правління воєводи Гейзи (973 - 997) називають “епохою вождів”. Цей період був насичений грабіжницькими походами угорців на народи Західної та Південно-Західної Європи, внаслідок яких відбулося значне майнове та соціальне розшарування. Соціальну диференціацію за часи “епохи вождів”потрібно сприймати як наслідок еволюції кочового скотарства угорців, переходу певної частини населення до напівосілості, зміну масштабів грабіжницьких походів, наділення окремих родів територіями для перекочування та постійного проживання, що символізувало собою остаточний розклад родових відносин та заміну традиційних родових звязків територіальними.
Поступовій зміні соціальних відносин, яка підводила основу для виникнення угорського феодального суспільства сприяло місцеве словянське населення, яке знаходилося на більш високому рівні соціальної зрілості. Тому, однією з найголовніших проблем внутрішньої політики Арпадовичів, була необхідність забезпечення рівноваги між двома різноетнічними прошарками панівного класу посередництвом адміністративного дуалізму. Феодалізація суспільства була останньою передумовою виникнення ранньофеодальної Угорської держави. В основу адміністративного-територіального устрою майбутньої Угорщини був покладений місцевий (словянський) розподіл на жупи або комітати (“megye”).
Первинні релігійні уявлення угорців про потойбічний світ та потойбічне життя впливали на формування поховальних звичаїв і традицій. Угорцям був притаманний звичай ховати своїх померлих не з цілим тілом коня, а тільки з певними частинами - черепом, шкірою, фалангами ніг.
Завдяки контактам з тюрками і еволюцією уявлень про потойбічний світ, в угорців зявилася ідея Бога. Можливо, що в угорців ще до знайомства з монотеїстичними релігіями, існувала віра в єдине верховне божество. Ця обставина значно полегшувала місіонерам втілювати серед угорців віру у єдиного Бога і запроваджувати культ святих. Однак, жодній із релігій поки що не вдалося пустити глибоких коренів в угорському середовищі. Це могло бути повязано з тим, що серед угорців панувало психологічне несприйняття нових вірувань, яке було викликано досить високим рівнем внутрішньої консолідації їх етнічних спільнот та політикою правлячих кіл.
На протязі наступного після переселення століття відбувалися кардинальні соціальні зміни в угорському середовищі, які були повязані із майновим розшаруванням. Крім цього, угорці активно втручалися у систему міжнародних відносин християнських країн Центральної і Південно-Східної Європи. Враховуючи все це, стало зрозумілим, що старі релігійні уявлення, які базувалися на основі етнічного ізоляціонізму та відносної соціальної рівності “епохи вождів”, вже не відповідали вимогам часу, і тому угорські правителі віддали перевагу обєднавчій силі християнської ідеології. Прийняття християнства угорськими правителями трактувалось як вдалий зовнішньополітичний крок, то вірність новій вірі чи відмова від неї визначалися завданнями зовнішньої політики.
У 972 р. новий угорський великий князь Гейза (970-997) прийняв місіонерів від Оттона І і почав процес обернення країни до Христової віри. Що ж до поширення нової віри на рядових угорців, то тут Гейза зробив ставку на насилля та використання зброї, причому таку християнізацію угорців допомагали здійснювати німецькі лицарі, які поступово мадяризувалися і поповнювали ряди елітних верств населення.
Придушення язичницької опозиції та остаточна ліквідація релігійного дуалізму, символізували утвердження християнської віри серед угорців. Відтепер християнство сприймалося як інтегральна частина монархічної системи. Воно виконувало важливу ідеологічну функцію - посилювало владу взагалі і владу князя (короля) - “помазаника божого”. Прийняття нової віри вирішило кілька соціальних проблем, а саме: відбулося єднання вищих кіл угорської та словянської аристократії і була майже ліквідована соціальна відмінність між рядовими угорцями та словянами, що загалом згладжувало політичні суперечки, формувало спільні морально-естетичні та побутові норми, створювало аморфну єдність народу, тобто виникали всі умови для подолання останнього, найбільш стійкого варіанту дуалізму - етнічного. Крім цього, прийняття християнської віри безумовно підвищувало авторитет Угорщини серед країн Європи.
Висновки. Епопея переселення угорських племен з території Південного Приуралля у західному напрямку розпочалась у кінці IV ст. Перебуваючи у степах Північного Причорноморя, угорці першої хвилі переселення з Приуралля увійшли до складу кількох етнополітичних обєднань, зокрема, Великої Болгарії та Хазарського каганату.
Від початку ІХ ст. розпочалася друга хвиля переселення угорців з території Великої Угорщини. Не витримавши натиску башкирських племен, переважна більшість угорців поступово переселилася в регіон верхівя Дону, тобто на територію, яка підпадала під політичний вплив Хазарського каганату. Політичні стосунки між обома спільнотами, які тривали кілька десятків років, виявилися досить мирними і стабільними. За окремими ознаками їх можна визначити як конфедеративні. Амплітуда стосунків із словянським населенням лісостепової смуги Східної Європи коливалась від мирного співіснування до жорстоких сутичок, які особливо загострювалися у зимовий та посушливі сезони. Становище змінилося після утворення Київської Русі. Відтепер угорцям могла протистояти сила держави, яка не тільки стримувала кочові народи, а й проводила активну господарську експансію в степову зону.
Відносна політична стабільність та еволюція внутрішньої структури угорського суспільства вплинули на подальший розвиток державотворчої традиції угорців. В степах Північного Причорноморя вони заснували дві “племінні держави”- Леведію (степова зона між Доном та Дніпром) та Ателькузу (прилеглий до Чорного моря район між Південним Бугом та Дністром).
Візантійська імперія, встановлюючи контакти із угорцями, передусім переслідувала свої зовнішньополітичні плани, в контексті яких угорцям відводилась роль засобу боротьби із “шкідливими”для Константинополя народами, наприклад - болгарами. Болгаро-візантійське протистояння кінця ІХ ст. мало вплив і на угорців, які виступили на візантійському боці за що і були покарані печенігами та болгарами. Трагічні події 895/896 рр., що мали місце в Ателькузу, спричинили новий етап переселення угорців.
Територія Тисо-Дунайської низовини, куди у 896 р. потрапили угорці, відносилась до так званих контактних зон. Падіння могутності Аварського каганату одночасно спричинило дві реакції: боротьбу Болгарського царства, Великої Моравії та Східно-Франкського королівства за його територію і спалах державотворчої активності в середовищі місцевих словян та волохів. У боротьбу за встановлення політичної гегемонії в Тисо-Дунайській улоговині активно підключилися й угорці, яким буквально за кілька років вдалося підкорити словянське та волоське населення.
Характер стосунків угорців із населенням Середнього Подунавя залежав від таких факторів: по-перше, щільність заселення території; по-друге, психологічне сприйняття; по-третє, угорські правителі досить активно практикували залучення до адміністративних та військових структур вихідців із місцевої еліти, доля яких повинна була слугувати заохочувальним прикладом до співпраці з угорцями представників рядового населення.
Дії угорців останніх років ІХ - першої половини Х ст. суттєво вплинули на хід історичного розвитку окремих країн Центральної Європи. Мова, безперечно йде про Велику Моравію. Заради справедливості, варто відзначити, що угорці своїми нападами зруйнували лише політичну організацію, яка називалась Великоморавська держава, що, однак, не припинило її незалежного існування.
В названий період спостерігалось активне залучення угорців до зовнішньополітичних планів Візантійської імперії та Східно-Франкского королівства. Це проявлялось, зокрема, у здійсненні багаточисельних грабіжницьких походів до Італії, Саксонії, окремих регіонів Західної Європи, Болгарії та у цілій низці договорів, які були укладені з угорцями. Лише військові поразки 933, 955 та 970 рр. остаточно припинили еру угорських нападів на народи Європи.
Темп та масштаби господарських, соціальних, релігійних та культурних контактів між угорцями та населенням Східної і Центральної Європи залежали від рівня розбіжності в названих сферах між угорцями та іншими народами, від демографічних і природних особливостей регіонів контактів, від конкретних політичних, господарських і культурно-релігійних умов, в яких угорці вступали в контакти із народами. Пересуваючись по території Європи, угорці завдяки контактам із різними народами переймали нові для них форми господарювання - перегінне скотарство, землеробство, садівництво, городництво, ремесло і торгівлю. Успіхи угорців у господарській сфері залежали від бажання хозарського, словянського, волоського населення поділитися з ними своїм досвідом, навиками. Однак, різноманітні контакти між населенням Східної та Центральної Європи і угорцями відігравали роль своєрідних каталізаторів, завдяки яким угорці поступово оволодівали більш досконалими знаряддями праці, технологією виготовлення зброї, новими предметами побуту, знайомилися із передовими для того часу галузями скотарства, землеробства та ремесла, накопичували інформацію і засвоювали нову організацію внутрішнього та суспільного життя.
Контакти з різними народами Європи, грабіжницькі походи та помітні успіхи у господарському розвитку спричинили поглиблення процесу майнової, а звідси - і соціальної, диференціації серед угорців. Під впливом тюрків угорці змушені були удосконалити систему дуалізму верховної влади своїх правителів, а пізніше, вже під впливом європейських традицій, перейти до одноосібної спадкової влади вождя, князя, короля, запозичити жупну організацію місцевого управління та нову титулатуру сановників.
Найбільш консервативними виявилися угорці у плані трансформації своєї духовної культури та поховальних традицій. Цьому сприяв той фактор, що угорці майже завжди перебували в стані свідомої ізоляції від впливів більш потужних тюркської, словянської, візантійської та інших культур. Однак незважаючи на внутрішній спротив, угорці не могли не уникнути цих впливів завдяки тому, що регіони по яким вони переселялись відносилися до так званих “контактних зон”, де взаємозбагачувались, переплітались культури, мови, традиції, вірування різних народів.
Вагомий вплив на залучення угорців до європейської цивілізації мало поширення серед них християнства. Прийняття нової віри допомогло зміцнити центральну владу, згладити етнічні непорозуміння, налагодити рівноправні стосунки із сусідніми країнами, сформувати уявлення про рівність прав угорських правителів в сімї християнських монархів. Засновником ранньої королівської традиції в Угорщині був Іштван І (997 -1039), який за згодою Оттона ІІІ першим з центральноєвропейських правителів отримав 1 січня 1001 р. патронат і корону з рук папи Сільвестра ІІ. Поява королівського титулу, який передавався у спадок старшому сину монарха, як для Арпадовичів, так і для всіх угорців, символізувала остаточний злам у старій ідеології і соціальній будові їх суспільства та відкривала більш широкий простір для маневрування на міжнародній арені.
Зміни, які охопили всі сфери життя угорського суспільства на протязі Х ст., сприяли подальшій консолідації цього народу, що в кінцевому рахунку створило основну умову для формування державних форм життя. У 1000 році було проголошено утворення Угорського королівства. Угорський народ пройшов багатовіковий шлях як втрат, так і надбань і на порозі нового тисячоліття отримав свою державу. Безперечним залишається факт того, що помітну роль в цьому процесі відіграли різноманітні контакти угорців із народами Східної та Центральної Європи.
СПИСОК ОПУБЛІКОВАНИХ ЗА ТЕМОЮ ДИСЕРТАЦІЇ ПРАЦЬ
Анотація
Алешкевич Я.А. “Контакти угорців з населенням Східної та Центральної Європи в добу раннього середньовіччя”- Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук за спеціальністю 07.00.02 - всесвітня історія. - Ужгородський національний університет, Ужгород, 2002.
Дисертація присвячена комплексному дослідженню різноманітних контактів між угорцями, які перебували в процесі переселення та напередодні утворення своєї держави, з народами Східної і Центральної Європи в добу раннього середньовіччя. Проаналізовані, наявні в розпорядженні дослідника, письмові, лінгвістичні, антропологічні та археологічні джерела з ранньосередньовічної історії угорців, стан та перспективи наукового дослідження проблеми. Розкрито причини, які сприяли кільком хвилям угорського переселення угорців. Визначено характер та специфіку стосунків між угорцями, племінним світом і державними утвореннями степової та лісостепової смуги Східної Європи (тюрками, аланами, східними словянами, Хазарським каганатом та Київською Руссю) у політичній сфері. Розкрито процес переселення угорців у Тисо-Дунайську низовину та їх поступове втягування у систему міждержавних стосунків регіону Центральної Європи доби раннього середньовіччя. Деталізовано взаємовідносини між угорцями та Візантійською імперією, Східно-Франкським королівством, Великою Моравією, Польщею. Проаналізовані наслідки впливів кочового, напівосілого та осілого населення Європи на рівень господарського, побутового, соціального та духовного життя угорців. Особлива увага приділена синтезу власне угорських традицій та набутих ними явищ політичного, господарсько-побутового, соціального та культурного життя, які помітно прискорили процес утворення Угорського королівства.
Ключові слова: угорці, Magna Hungaria, процес переселення, кочовий світ, Леведія, Ателькузу, Східна та Центральна Європа, Середнє Подунавя, система міжнародних стосунків, здобуття нової батьківщини, процес державотворення.
Аннотация
Алешкевич Я.А. “Контакты венгров с населением Восточной и Центральной Европы в период раннего средневековья”- Рукопись.
Диссертация на соискание научной степени кандидата исторических наук по специальности 07.00.02 - всемирная история. - Ужгородский национальный университет, Ужгород, 2002.
Диссертация посвящена комплексному исследованию разнообразных контактов между венграми, которые находились в процессе переселения и образования своего государства, с народами Восточной и Центральной Европы в период раннего средневековья. Проанализированы, имеющиеся в распоряжении исследователя, письменные, лингвистические, антропологические и археологические источники с раннесредневековой истории венгров, уровень и перспективы научного исследования проблемы. Раскрыты причины, которые способствовали образованию нескольких волн венгерского переселения. Определен характер и специфика отношений между венграми, племенным миром и государствами степной и лесостепной полосы Восточной Европы (тюрками, алланами, восточными славянами, Хазарским каганатом и Киевской Русью) в политической сфере. Раскрыт процесс переселения венгров в Тисо-Дунайскую низменность и их постепенное втягивание в систему межгосударственных отношений региона Центральной Европы периода раннего средневековья. Детализированы взаимоотношения между венграми и Византийской империей, Восточно-Франкским королевством, Великой Моравией, Польшей. Проанализированы последствия влияний кочевого, полукочевого и оседлого населения Европы на уровень хозяйственной, бытовой, социальной и духовной жизни венгров. Особенное внимание обращено на синтез собственно венгерских традиций и приобретенных явлений политической, хозяйственно-бытовой, социальной и культурной жизни, которые заметно ускорили процесс образования Венгерского королевства.
Ключевые слова: венгры, Magna Hungaria, процесс переселения, кочевой мир, Леведия, Ателькузу, Восточная и Центральная Европа, среднее Подунавье, система международных отношений, приобретение новой родины, процесс образования государства.
The summary
Aleshkevich Ya. “Contacts of Hungarians with the inhabitants of East and Central Europe in the period of Early Middle Ages”- Manuscript.
The dissertation on competition of a scientific degree of the candidate of historical sciences on a speciality 07.00.02 - world history. - Uzhgorod national university, Uzhgorod, 2002.
The dissertation is devoted to the complex investigation of different contacts between Hungarians and populations of Eastern and Central Europe in time of Early Middle Ages. Observed and analyzed written, linguistic, anthropological and archeological sources at medieval history of Hungarians. The attention is paid on the importance of comparison of different types of sources for the more detailed information about the development of the inner building of a Hungarian society, about agricultural activity and the life of Hungarians in the period of Early Middle Ages. The level of the development of Hungarian tribes to the beginning of their migration and their contacts with the natives of the Southern Ural is investigated. Much attention is paid to the process of the first ethnopolitical formation of Hungarians Magna Hungaria. The sources of several waves of migration of Hungarians. The process of the ghunn tribes migration had a great influence on Hungarians of Southern Pryurallya and caused their splitting which led to the beginning of the Hungarians migration.
Determined character and specific of contacts between Hungarians tribes and states of the South of Eastern Europe (Turks, Allans, Eastern Slaves, Khazar caganat and other) in the political sphere. The factor of the formation of Hungarians dependency from the Khazar caganat is analyzed. Khazary were the first people to create their own state in the stepp region of Eastern Europe.
The level of military opposition between Hungarians and Eastern Slaves till and after the formation of Kyiv Rus is investigated. The reasons and the examples are suggested concerning the attack of Hungarians on the Eastern Slavonic population. The process of the foundation of the Hungarian state unities in the region of the Northern side of the Black Sea - Lebedia, Atelkuzu (their borders are defined) is characterized. The existing duration of both state formation didnt last long. Lebedia and Atelkuzu became the victims of the Pechen tribesattacks in 895.
Migration of Hungarians through the Carpathians and Transsylvania in 896 caused a mass departure of the population inhabiting there regions. The state forming process of the local Slavonic tribes had been ceased. Presented the process of migration of Hungarians to the Middle Danube region and their gradual involving into the international contacts with Byzantine empire, Eastern-Franks kingdom, Great Moravia, Poland.
The attention is paid on the process of involving the Hungarians from the region of Middle Danube in the system of international links, matrimonial relation and external political plans of the separate states of the Central and South-Eastern Europe.
The influence of European people at Hungarians and their level of economical, social, religions and cultural life is under analyzed. For example, a majority of the attacks of Hungarians on the people of Western Europe had been caused by the diplomacy of Byzantine empire. The Eastern- Frank kings politics had favored the Hungarians attacks on Great Moravia. Bigger part of this countrys territory made up a part of a formed Hungarian kingdom. Special attention is devoted to the process of the forms of the primitive society till the extension of the world religions within their elements. A lot of the names of weapons, agricultural equipment, domestic animals, plants had been borrowed by Hungarians from the people they were in contacts with. It is necessary to stress, that Hungarians successfully combined their household occupations with agricultural land cultivation. After the migration to Tisso-Dunaj lowland, Hungarians started doing trade operations. The importance of the Christianity by the Hungarians which caused the process of intensification of the central government, strength of the creation of new Hungarian kingdom among the European countries is underlined.
The special attention is devoted to the synthesis of Hungarian and European traditions which influenced at the process of creation of Hungarian Kingdom. The kingdom had been proclaimed in 1000.
Key words: Hungarians, Magna Hungaria, migration, nomadic world, Lebedia, Atelkuzu, Eastern and Central Europe, Middle Danube region, the system of international contacts, obtaining of Motherland, the process of creation of state.