Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
4
PAGE 4
Лабораторна робота № 22
Графічне відображення результатів МНК.
Мета роботи вивчення та набуття навичок складання алгоритмів та написання програм використання графічних можливостей TURBOBASIC для інтерпретації результатів методу найменших квадратів.
22.1. Загальні відомості
TURBOBASIC має спеціальні команди для виведення графічних зображень на екран. Перед тим як використовувати графічні засоби необхідно перевести екран у графічний режим. Для цього передбачена команда роботи з екраном, тобто переведення екрану у графічний режим, відповідної розподільної здатності та повернення у текстовий режим. Перемикання між графічним та текстовим режимами здійснюється командою SCREEN.
Команда SCREEN
Синтаксис SCREEN [режим]
режим цілочислений вираз, що може приймати значення від 0 до 12.
Режим |
Характеристика графічних можливостей |
0 |
Встановлюється текстовий режим |
1 |
Встановлюється графічний режим середньої розподільної здатності, кількість текстових колонок становить 40. |
2 |
Встановлюється графічний режим високої розподільної здатності, кількість текстових колонок становить 80. |
7 |
Встановлюється графічний режим 320х200 пікселів та 16 кольорів переднього плану. |
8 |
Встановлюється графічний режим 640х200 пікселів та 16 кольорів переднього плану. |
9 |
Встановлюється графічний режим 640х350 пікселів та 16 кольорів переднього плану з палітри 64 кольорів. |
11 |
Встановлюється графічний режим 640х480 пікселів для монохромних моніторів. |
12 |
Встановлюється графічний режим 640х480 пікселів та 16 кольорів переднього плану з палітри 64 кольорів. |
Результатом виконання команди SCREEN є переведення монітору у графічний режим відповідної розподільної здатності. При цьому у користувача зявляється можливість задавати позицію та колір кожного фізичного пікселя екрану. Верхній лівий кут відповідає координаті 0,0, а правій нижній максимальному значенню розподільної здатності. Це треба памятати та враховувати при задаванні координат графічних обєктів. Якщо координати графічних обєктів визначаються розрахунками, то необхідно перевіряти чи не є вони відємними числами та чи не виходять вони за межі поля екрану. У таких випадках необхідно застосовувати перерахунок координат та масштабні коефіцієнти.
Для виведення графічних елементів найчастіше використовуються команди:
line малювання ліній та прямокутників;
pset виведення зображення точки;
circle малювання кола або еліпса.
Команда LINE
Синтаксис line [(x1,y1)] (x2,y2) [color] [,B[F]] [,pattern]]
x1,y1 координати початкової точки;
x2,y2 координати кінцевої точки;
color задавання номеру кольору;
B малювання рамки, при цьому координати x1,y1 та x2,y2 визначають верхній лівий та правий нижній кути, відповідно;
F заповнення рамки заданим кольором;
pattern задає тип лінії (якщо потрібно намалювати не суцільну лінію).
Приклади використання команди line:
line (x2,y2) малює лінію до вказаної кінцевої точки, при цьому за початкову точку вибирається поточне положення курсору;
line (x2,y2),2 малює лінію кольором 2 до вказаної кінцевої точки, при цьому за початкову точку вибирається поточне положення курсору;
line (х1,у1)(x2,y2),2 малює лінію кольором 2 від вказаної початкової до вказаної кінцевої точки;
line (х1,у1)(x2,y2),,В малює рамку відповідно до вказаних координат верхнього лівого (х1,у1) та правого нижнього (x2,y2) кутів;
line (х1,у1)(x2,y2),2,ВF заповнення рамки кольором 2;
Команда PSET (point set).
Синтаксис pset (x,y) [color]
(x,y) координати точки;
color ціле число, що задає колір точки, що виводиться.
Команда CIRCLE
Синтаксис: circle (x,y), radius [,color [, start, end [, aspect]]]
(x,y) координати центру кола, що можуть задаватись, як у абсолютних величинах, так і у відносних;
radius числова величина, що задає радіус кола;
color ціле числове значення або вираз, що визначає колір кола;
start, end числовий параметр у радіанах, що визначає початок та кінець малювання дуги;
aspect параметр, що визначається коефіцієнтом вертикального стиснення та відношенням радіусів Х та У, тобто КВС*RY/RX. Співвідношення RY/RX це видиме на екрані співвідношення довжини осей У та Х еліпса. Коли RY/RX=1, то параметр “aspect” має значення 5/6 для середньої розподільної здатності, або 5/12 для високої розподільної здатності, внаслідок чого на екрані будується коло. У випадку коли RY/RX≠1, на екрані викреслиться еліпс.
22.2. Послідовність виконання роботи
22.2.1. Увімкнути компютер та завантажити ТВ.
22.2.2. Скласти алгоритм та текст фрагменту програми для виведення координатних осей, назви осей, точок, що відповідають експериментальним значенням. Навколо кожної точки зобразити коло діаметром приблизно 1 см. Використовуючи попередньо отримане рівняння зобразити лінію, що йому відповідає. Графічні елементи, що виводяться мають займати приблизно одну третину екрану, для зручності їх читання.
Доповнити попередньо розроблену програму розробленим фрагментом.
Передбачити зупинку програми після виведення текстових результатів розрахунків, та продовження після команди користувача для виведення графічної інформації. Тобто на екрані повинна бути наступна інформація:
- рівняння регресії
- значення коефіцієнту кореляції
- таблиця похибок та залишків
Запустити програму на виконання.
Після продовження на екрані повинні зявитись осі координат, експериментальні точки з колами навколо них та лінія, що відповідає рівнянню регресії.
* При задаванні координат графічних обєктів необхідно використовувати масштабний коефіцієнт та враховувати знак. Координати можуть бути тільки додатними та не можуть виходити за межі максимального значення розподільної здатності графічного режиму монітору. При побудові графічних обєктів необхідно обовязково враховувати, що відлік координат починається з верхнього лівого кута (0,0), тобто від фізичного екранного нуля, а отримані розрахункові дані повинні зображатись вже з перерахунком від умовного нуля, що відповідає перетину осей координат.
22.2.3. У разі успішного виконання переписати виведені результати та перенести графічне зображення до протоколу.
22.2.4. Переписати текст програми, що працює до протокол.
22.2.5 Варіанти завдання.
Варіант |
Значення експериментальних даних |
|
||||||
1 |
-4 |
-2 |
0 |
2 |
4 |
6 |
8 |
x |
-2 |
1,5 |
5 |
8,5 |
12 |
15,5 |
19 |
y |
|
2 |
-4 |
-2 |
0 |
2 |
4 |
6 |
8 |
x |
-13,6 |
-10,3 |
-7 |
-3,7 |
-0,4 |
2,9 |
6,2 |
y |
|
3 |
-4 |
-2 |
0 |
2 |
4 |
6 |
8 |
x |
9,1 |
5,8 |
2,5 |
-0,8 |
-4,1 |
-7,4 |
-10,7 |
y |
|
4 |
-4,5 |
-2 |
-0,05 |
2 |
4,23 |
6 |
7,77 |
x |
9,925 |
5,8 |
2,5825 |
-0,8 |
-4,48 |
-7,4 |
-10,32 |
y |
|
5 |
-4,5 |
-2 |
-0,05 |
2 |
4,23 |
6 |
7,77 |
x |
23,425 |
11,8 |
2,7325 |
-6,8 |
-17,17 |
-25,4 |
-33,63 |
y |
|
6 |
10 |
14 |
16 |
18 |
20 |
22 |
24 |
x |
-4 |
-22,6 |
-31,9 |
-41,2 |
-50,5 |
-59,8 |
-69,1 |
y |
|
7 |
12 |
10 |
8 |
6 |
4 |
0 |
-2 |
x |
-13,3 |
-4 |
5,3 |
14,6 |
23,9 |
42,5 |
51,8 |
y |
|
8 |
12 |
10 |
8 |
6 |
4 |
0 |
-2 |
x |
22,7 |
26 |
29,3 |
32,6 |
35,9 |
42,5 |
45,8 |
y |
|
9 |
12 |
10 |
8 |
6 |
4 |
0 |
-2 |
x |
-17,3 |
-14 |
-10,7 |
-7,4 |
-4,1 |
2,5 |
5,8 |
y |
|
10 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
x |
0,85 |
-0,8 |
-2,45 |
-4,1 |
-5,75 |
-7,4 |
-9,05 |
y |
|
11 |
-1 |
-2 |
-3 |
-4 |
-5 |
-6 |
-7 |
x |
4,15 |
5,8 |
7,45 |
9,1 |
10,75 |
12,4 |
14,05 |
y |
|
12 |
1 |
3 |
5 |
7 |
9 |
11 |
13 |
x |
0,45 |
-3,65 |
-7,75 |
-11,85 |
-15,95 |
-20,05 |
-24,15 |
y |
|
13 |
0,5 |
0,75 |
1 |
1,25 |
1,05 |
1,75 |
2 |
x |
1,475 |
0,9625 |
0,45 |
-0,063 |
0,3475 |
-1,088 |
-1,6 |
y |
22.3. Зміст протоколу.
22.3.1. Протокол лабораторної роботи має містити теоретичну частину в обсязі необхідному для виконання та захисту лабораторної роботи, блок-схему та текст програми.
22.3.2. Результати виконання лабораторної роботи повинні бути відображені відповідно до вимог п.22.2.
22.3.3. Студенти, що не мають належним чином оформлений протокол до виконання та захисту лабораторної роботи не допускаються.