2. Нестеренко В. Вступ до філософії: онтологія людини: Навчальний посібник для студентів вищих учбових закладів / В. Нестеренко. К.: Абрис, 1995. с.144 192.
3. Бердяэв Н.А. Самопознание: Опыт философской автобиографии. М.,1990.
4. Григорій Сковорода: дослідження , розвідки, матеріали. К., 1992.
5. Франкл В. Человек в поисках смысла. М., 1990.
Нестеренко В.Г. Вступ до філософії: онтологія людини. К., 2003. с.253-288.
Семінар №4.
Людина в контексті матеріального і духовного життя.
Питання для обговорення:
Виробництво як суспільна форма життєдіяльності людей. Основні тенденції зміни структурних домінант суспільного виробництва.
Духовне виробництво як “виробництво людини”. Форми духовного виробництва як “зняті” умови людської буттєвості. Роль духовного виробництва у відтворенні ціннісного самовизначення людини.
Нові контексти ідентифікації проблеми духовного в сучасній культурі.
Література:
Філософія. Під ред.. Надольного І.Ф.. К., 1997. С. 501-514.
Современный философский словарь. М.,1996. с..165-170.
Кримський С.Б. Нові контексти ідентифікації духовності. ж. “Вопросы философии”, -1992. - №12, с.21-28.
Шюц А. Избранное: Мир, светящийся смыслом. М., 2004. Разд. Смысловое строение социального мира. С.856-963.
И.М.Савельева, А.В.Полетаев. История и время в поисках утраченного. М.,1997. Гл.I,§2,3. С. 57 89.
Поппер К. Злиденність історицизму. ж. “Філософська і соціологічна думка”, 1990. -№ 9,10.
Франко І. Що таке поступ? Твори у 50-и т. К., 1976-1086. Т.5.
Додаткова література:
Нестеренко В.Г. Вступ до філософії: онтологія людини. К., 12995. с.256-259; 240-251.
Грушин Б. Десять полемических вопросов о свободе. ж. “Вопросы философии”, 1988. -№5.
Сучасна соціальна філософія. В 2-х т. К., 1993. т.2. с.52-60; 60-64.
Семінар №6
Дискусія з питання “Смисл та призначення історії”
Чи створено у попередній історії ідеї, ідеали, принципи, що мають загально цивілізаційну, універсальну значимість?
Чи можлива кінцева раціональна форма суспільства?
Про смисл історії: класика і пост класика.
“Кінець” історії чи мета історія? “Кінець” історії як соціофілософська проблема.
Цінності історії та цінності людського існування.
Хто є “дійовими особами” історії?
Проблема свободи історичного вибору та історичної відповідальності.
Україна в контексті соціокультурних змін та можливостей.
Література:
1. Тойбі Дж. Дослідження історії У 2-х т. К., Основи, 1995. Т.1. с.14-24;
55-58.
2. Ясперс К. Смысл и назначение истории. М., 1991. с.29-62.
3. Философия истории. Антология. М., 1995. с.3-19.
4. Фукуяма Ф. Конец истории? ж. “Вопросы философии”, 1990. -№3.
Додаткова література:
1.Б.Л. Смысл истории. Очерки современных западнях концепцій. М., 1991.
2. Хабермас Ю. Демократия. Разум, Нравственность. М., 1993.
Семінар №7.
Сучасна соціальна стратегія.
Питання для обговорення:
Від класичного до пост класичного образу соціальної реальності. Перехід від техногенної цивілізації до антропогенної як умова оновлення соціального поступу.
Визначення сучасності та її найважливіші ознаки. Сценарії “моделювання” майбутнього.
Поняття глобальної проблеми та методологія дослідження сучасних глобальних процесів. Загрози і небезпеки глобалізації.
Зростання ролі індивідуальної відповідальності людини перед історією. Яким мусить бути новий етос сучасного субєкта історичної дії?
Література:
Сучасна соціальна філософія. К., 1993. Т.2. с. 286-289; 239-304.
Сучасна зарубіжна соціальна філософія. Хрестоматія. К., 1996. с.351-360.
Кримський С.Б. Метаисторические ресурсы философии истории. ж. “Вопросы философии”, 2001. -№6, с.32-42.