Будь умным!


У вас вопросы?
У нас ответы:) SamZan.net

педагогічний факультет Кафедра культурології та методики викладання культурологічних дисциплін

Работа добавлена на сайт samzan.net:

Поможем написать учебную работу

Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.

Предоплата всего

от 25%

Подписываем

договор

Выберите тип работы:

Скидка 25% при заказе до 9.11.2024

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка

Психолого-педагогічний факультет

Кафедра культурології та методики викладання культурологічних дисциплін

ЗАТВЕРДЖУЮ

Голова вченої ради

психолого-педагогічного факультету

.20___р.

____________________Н.Д. Карапузова

УХВАЛЕНО

на засіданні кафедри культурології

протокол № ___1__ від

30 серпня 2011 р. від

Зав. кафедри_________Л.М. Кравченко

 

  

РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДИСЦИПЛІНИ

культурологія

для студентів ІІ курсу

психолого-педагогічного факультету

Розробник: доц. Руденко Т.Я.

Полтава – 2012


Опис предмета навчальної дисципліни

Курс І

Підготовка бакалаврів

Напрям, спеціальність, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

Кількість кредитів, відповідних ECTS: 2

Модулів: 2

Загальна кількість годин: 72

Галузь знань: 0202 мистецтво, 0101 педагогічна освіта, 0301 соціально-політичні науки

Напрям підготовки: 6.020204 Музичне мистецтво;

6.020205 Образотворче мистецтво,

6.020202 Хореографія

6.010106 Соціальна педагогіка

6.030102 Психологія

Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр

вибіркова

Рік підготовки: 2 рік

Семестр: 4

Лекції: 16 год

Практичні: –14

Самостійна робота: 21 год.

Індивідуальна робота: 21 год.

Вид контролю: залік (4 семестр);


Програма

пояснювальна записка

Культурологія входить до складу фундаментальних дисциплін педагогічної освіти. Як інтегрована соціогуманітарна наука вона дає неідеологізоване цілісне знання про відносини людини зі світом і тому є необхідною складовою професійної підготовки майбутніх вчителів. Культурологічне знання надає їм розуміння сутності феномена людини та її життєдіяльності, розвиває світоглядні уявлення і формує орієнтувальні основи вирішення життєвих завдань, визначає способи комунікації з оточуючою дійсністю.  Зміст курсу культурології для майбутніх вчителів включає емпіричний опис культури та вивчення витоків загального і специфічного, постійного і мінливого у  ній через призму становлення людини і суспільства.

Для гуманітарної освіти поняття “культура” є центральним. Воно визначає зміст морально-етичної та соціально-комунікативної компоненти фахової підготовки. Тому Державна програма “Освіта” визначає високий культурний рівень як провідну якість педагогічного працівника.

Метою курсу культурології для майбутніх вчителів є розвиток у них світоглядних основ для розуміння своєї та інших культур, усвідомлення себе суб’єктом культурної творчості, формування національної та державотворчої свідомості майбутніх вчителів.

Предметом курсу є смисл і зміст культурно-творчої діяльності людей. Завдання курса:

аналіз культури як системи культурних феноменів;

дослідження ментального змісту культури;

вивчення типології культур та культурних одиниць;

розгляд проблем соціокультурної динаміки;

дослідження культурних кодів та комунікацій.

Враховуючи важливість і актуальність розвитку державотворчої свідомості майбутніх вчителів, до завдань курсу введені і такі:

виявлення закономірностей формування духовної культури українського народу;

визначення проблем розвитку культури українського народу на тлі культури інших народів.

Внаслідок вивчення дисципліни “Культурологія” студенти повинні знати:

визначення понять культура і культурологія;

функції культури і культурології;

основні принципи типології культур;

сутність різноманітних концепцій соціокультурної динаміки;

принципові відмінності між різними історичними типами європейської культури;

характерні особливості української вітчизняної культури.

Студенти повинні вміти:

аналізувати різноманітні дефініції культури;

виявляти типові ознаки різних культур;

характеризувати різноманітні соціокультурні явища;

виявляти і характеризувати особливості сучасної соціо-культурної ситуації на Україні.

Модуль І. 

Вступ. Поняття культурології. Сутність культури. Мова культури

Специфіка соціогуманітарних знань. Теоретичний фундамент культурології. Культурологія як інтегративне знання, методологічна основа комплексу наук про культуру. Предмет і завдання культурології. Етимологія слова “культура”. Багатоманітність підходів до визначення феномена культури. Зміст поняття “культура”. Функції культури. Поняття мови культури і класифікація мов культури.

Феноменологія культури

Культурні регулятиви: звичаї, стандарти і стереотипи, норми. Мораль і моральність. Право як система соціокультурних норм і стосунків. Політика і політична культура. Релігія як форма культури, феномен віри. Наука і світогляд, критерії науковості. Економіка і економічна культура. Техніка, поняття “техносфери”, соціокультурні аспекти сучасного етапу НТР. Мистецтво і художня культура, їх місце у соціокультурній системі. Теорії виникнення мистецтва, концепції динаміки мистецтва. Критерій художності. Освіта і її функції у культурі.

Культура і цивілізація.

Концепції інтерпретації поняття цивілізації. Співвіднесення понять цивілізації і культури. Цивілізація і особистість.

Модуль ІІ. 

Типологія культур.

Різноманітність культурних форм і складна будова культури. Поняття систематизації і класифікації культур, таксономії і типології. Структура культури (сфери культури, елементи та типи зв'язків між ними, поняття культурної цінності, “ядра” культури, елітарної і масової культури, “базової” культури і субкультури, контркультури і маргінальної культури, культура організацій і організаційна культура). Різноманітні концепції виділення типів культури.

Моделі соціокультурної динаміки.

Культура як процес. Традиції і новації. Фактори впливу на соціокультурні зміни, характер цих змін.  Моделі динаміки  і теорії розвитку культури. Синергетичні ідеї у культурі.

Історичний процес як зміна культурних типів.

Короткий огляд європейської культури у різні історичні періоди. Зміна світоглядних настанов суспільства, основні новації у суспільному устрої, науці і мистецтві. Культура первісного суспільства, Культура Стародавнього світу, Культура Середньовіччя, культура Відрдження, Культура Нового часу, Культура Новітнього часу.

Людина у контексті культури.

Людина з позицій культурології. Моделі соціокультурної природи людини. Проблема смислу людського буття. Сучасні підходи до визначення духовності. Ціннісний компонент і мотивації особистості. Творчість як культурний потенціал особистості. Загальна і професійна культура особистості.


Лекції

№№

Тематика і зміст лекцій

Кількість год.

Література

Обладн., ресурси

1.

Лекція 1. Вступ. Поняття культурології. Сутність культури. Мова культури

Специфіка соціогуманітарних знань. Теоретичний фундамент культурології. Культурологія як інтегративне знання, методологічна основа комплексу наук про культуру. Предмет і завдання культурології. Етимологія слова “культура”. Багатоманітність підходів до визначення феномена культури. Зміст поняття “культура”. Функції культури. Поняття мови культури і класифікація мов культури.

2

Бобахо В.А., Левикова С.И. Культурология: Программа базового курса, хрестоматия, словарь терминов. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. – 400 c.

Ерасов Б.С. Социальная культурология: Учебник для студентов высших учебных заведений. – М.: Аспект Пресс, 2000. – 591 с.

Культурология: Учеб. для студ. техн. вузов / Колл. авт.; Под ред. Н.Г. Багдасарьян. – М.: Высш. шк., 1999. – 511 c.

Лекції з історії світової та вітчизняної культури: Навч. вид. / Кол. авт.; Під ред. Яртися А.В., Шендрика С.М., Черепанової С.О. – Львів: Світ, 1994. – 496 с.

Бібліотечний фонд.

2.

Лекція 2 Феноменологія Культури

Культурні регулятиви: звичаї, стандарти і стереотипи, норми. Мораль і моральність. Право як система соціокультурних норм і стосунків. Політика і політична культура. Релігія як форма культури, феномен віри. Наука і світогляд, критерії науковості. Економіка і економічна культура. Техніка, поняття “техносфери”, соціокультурні аспекти сучасного етапу НТР. Мистецтво і художня культура, їх місце у соціокультурній системі. Теорії виникнення мистецтва, концепції динаміки мистецтва. Критерій художності. Освіта і її функції у культурі.

2

1. Бобахо В.А., Левикова С.И. Культурология: Программа базового курса, хрестоматия, словарь терминов. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. – 400 c.

Ерасов Б.С. Социальная культурология: Учебник для студентов высших учебных заведений. – М.: Аспект Пресс, 2000. – 591 с.

Культурология: Учеб. для студ. техн. вузов / Колл. авт.; Под ред. Н.Г. Багдасарьян. – М.: Высш. шк., 1999. – 511 c.

Лекції з історії світової та вітчизняної культури: Навч. вид. / Кол. авт.; Під ред. Яртися А.В., Шендрика С.М., Черепанової С.О. – Львів: Світ, 1994. – 496 с.

3.

Лекція 3 Культура І Цивілізація Концепції інтерпретації поняття цивілізації. Співвіднесення понять цивілізації і культури. Цивілізація і особистість.

2

Бобахо В.А., Левикова С.И. Культурология: Программа базового курса, хрестоматия, словарь терминов. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. – 400 c.

2. Ерасов Б.С. Социальная культурология: Учебник для студентов высших учебных заведений. – М.: Аспект Пресс, 2000. – 591 с.

  1.  Культурология: Учеб. для студ. техн. вузов / Колл. авт.; Под ред. Н.Г. Багдасарьян. – М.: Высш. шк., 1999. – 511 c.
  2.  Лекції з історії світової та вітчизняної культури: Навч. вид. / Кол. авт.; Під ред. Яртися А.В., Шендрика С.М., Черепанової С.О. – Львів: Світ, 1994. – 496 с.

Схеми, таблиці.

4.

Лекція 4 Типологія Культур

Різноманітність культурних форм і складна будова культури. Поняття систематизації і класифікації культур, таксономії і типології. Структура культури (сфери культури, елементи та типи зв'язків між ними, поняття культурної цінності, “ядра” культури, елітарної і масової культури, “базової” культури і субкультури, контркультури і маргінальної культури, культура організацій і організаційна культура). Різноманітні концепції виділення типів культури.

2

Бобахо В.А., Левикова С.И. Культурология: Программа базового курса, хрестоматия, словарь терминов. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. – 400 c.

Ерасов Б.С. Социальная культурология: Учебник для студентов высших учебных заведений. – М.: Аспект Пресс, 2000. – 591 с.

Культурология: Учеб. для студ. техн. вузов / Колл. авт.; Под ред. Н.Г. Багдасарьян. – М.: Высш. шк., 1999. – 511 c.

Лекції з історії світової та вітчизняної культури: Навч. вид. / Кол. авт.; Під ред. Яртися А.В., Шендрика С.М., Черепанової С.О. – Львів: Світ, 1994. – 496 с.

Відеозаписи на електронних носіях.

5.

Лекція 5 Моделі Соціокультурної Динаміки

Культура як процес. Традиції і новації. Фактори впливу на соціокультурні зміни, характер цих змін.  Моделі динаміки  і теорії розвитку культури. Синергетичні ідеї у культурі.

4

1. Бобахо В.А., Левикова С.И. Культурология: Программа базового курса, хрестоматия, словарь терминов. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. – 400 c.

  1.  Ерасов Б.С. Социальная культурология: Учебник для студентов высших учебных заведений. – М.: Аспект Пресс, 2000. – 591 с.
  2.  Культурология: Учеб. для студ. техн. вузов / Колл. авт.; Под ред. Н.Г. Багдасарьян. – М.: Высш. шк., 1999. – 511 c.
  3.  Лекції з історії світової та вітчизняної культури: Навч. вид. / Кол. авт.; Під ред. Яртися А.В., Шендрика С.М., Черепанової С.О. – Львів: Світ, 1994. – 496 с.

Відеоматеріали.

Лекція 6 Історичний Процес Як Зміна Культурних Типів.

Короткий огляд європейської культури у різні історичні періоди. Зміна світоглядних настанов суспільства, основні новації у суспільному устрої, науці і мистецтві. Культура первісного суспільства, Культура Стародавнього світу, Культура Середньовіччя, культура Відрдження, Культура Нового часу, Культура Новітнього часу.

4

1. Бобахо В.А., Левикова С.И. Культурология: Программа базового курса, хрестоматия, словарь терминов. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. – 400 c.

  1.  Ерасов Б.С. Социальная культурология: Учебник для студентов высших учебных заведений. – М.: Аспект Пресс, 2000. – 591 с.
    1.  Культурология: Учеб. для студ. техн. вузов / Колл. авт.; Под ред. Н.Г. Багдасарьян. – М.: Высш. шк., 1999. – 511 c.
    2.  Лекції з історії світової та вітчизняної культури: Навч. вид. / Кол. авт.; Під ред. Яртися А.В., Шендрика С.М., Черепанової С.О. – Львів: Світ, 1994. – 496 с.

Практичні заняття

№№

Тематика і зміст практичних занять

Кількість год.

Література (основна, додаткова)

Облад-нання ресурси

1.

Практичне 1. Поняття культури в сучасній культурологічній думці основні школи та концепції

1.Філософія Гегеля як теорія культури.. 2.Філософія культури Освальда Шпенглера. 3.Культура і підсвідома основа людини: концепція Фрейда. 4.Концепція ігрової культури.( Й. Хьойзинга, Х.Ортега і Гассет., Е.Фінк). 5.Культура і колективне підсвідоме: концепція Карла Густава Юнга..6.”Виклик  і Відповідь” – рушійна сила в розвитку культури: концепція Арнольда Тойнбі. Теорія ідеальних типів М.Вебера. 2.Матриархальні та патриархальні типи культур (Й.Бахофен,Л.Фробеніус) 3.”Аполлонічні” та “ діонісичні” начала в  типології Ф.Ніцше. 4.Концепція культурних суперсистем П.Сорокіна. 5.Дихотомія “Схід-Захід”.Порівняльне вивчення західних і східних типів культур. 6.Людина, творчість, культура –культурологічна проблема Бердяева.

4

  1.  Бобахо В.А., Левикова С.И. Культурология: Программа базового курса, хрестоматия, словарь терминов. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. – 400 c.
  2.  Ерасов Б.С. Социальная культурология: Учебник для студентов высших учебных заведений. – М.: Аспект Пресс, 2000. – 591 с.
  3.  Культурология: Учеб. для студ. техн. вузов / Колл. авт.; Под ред. Н.Г. Багдасарьян. – М.: Высш. шк., 1999. – 511 c.
  4.  Лекції з історії світової та вітчизняної культури: Навч. вид. / Кол. авт.; Під ред. Яртися А.В., Шендрика С.М., Черепанової С.О. – Львів: Світ, 1994. – 496 с.

Електронні носії інформації.

2.

Практичне 2. Мистецтво як соціальний феномен духовної культури.  

1.Роль мистецтва в культурній еволюції Мистецтво як культурний феномен .Художня картина світу. Теорії походження мистецтва. Роль мистецтво в суспільстві. 2.Мистецтво як система видів мистецтв.

2

  1.  Бобахо В.А., Левикова С.И. Культурология: Программа базового курса, хрестоматия, словарь терминов. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. – 400 c.
  2.  Ерасов Б.С. Социальная культурология: Учебник для студентов высших учебных заведений. – М.: Аспект Пресс, 2000. – 591 с.
  3.  Культурология: Учеб. для студ. техн. вузов / Колл. авт.; Под ред. Н.Г. Багдасарьян. – М.: Высш. шк., 1999. – 511 c.
  4.  Лекції з історії світової та вітчизняної культури: Навч. вид. / Кол. авт.; Під ред. Яртися А.В., Шендрика С.М., Черепанової С.О. – Львів: Світ, 1994. – 496 с.

Відеоматеріали.

3.

Практичне 3. Моделі соціокультурної динаміки  

Еволюційна модель соціокультурної динаміки (Е. Тайлор, П.Тейяр де Шарден), Теорія культурних кругів (А.Тойнбі). Теорія культурних циклів (О.Шпенглер). Теорія хвильових моделей (М.Д. Кондратьев, П. Сорокін). Використання синергетичних ідей для пояснення динаміки соціокультурних процесі (І.Р. Пригожин.,.Г.Хакен)

4

  1.  Бобахо В.А., Левикова С.И. Культурология: Программа базового курса, хрестоматия, словарь терминов. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. – 400 c.
  2.  Ерасов Б.С. Социальная культурология: Учебник для студентов высших учебных заведений. – М.: Аспект Пресс, 2000. – 591 с.
  3.  Культурология: Учеб. для студ. техн. вузов / Колл. авт.; Под ред. Н.Г. Багдасарьян. – М.: Высш. шк., 1999. – 511 c.
  4.  Лекції з історії світової та вітчизняної культури: Навч. вид. / Кол. авт.; Під ред. Яртися А.В., Шендрика С.М., Черепанової С.О. – Львів: Світ, 1994. – 496 с.

Схеми, таблиці.

4.

Практичне 4. Головні особливості культурних змін періоду від Античності до Відродження

1.Античність і її місце в історії світової культури. Витоки і культурні впливи. 2.Характерні особливості давньогрецької культури. Основні етапи розвитку еллінської художньої культури. 3.Культура стародавнього Риму. 4.Кльтура Візантії. 5.Культура середньовічної Західної Європи. 6. Культура Відродження.

2

  1.  Бобахо В.А., Левикова С.И. Культурология: Программа базового курса, хрестоматия, словарь терминов. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. – 400 c.
  2.  Ерасов Б.С. Социальная культурология: Учебник для студентов высших учебных заведений. – М.: Аспект Пресс, 2000. – 591 с.
  3.  Культурология: Учеб. для студ. техн. вузов / Колл. авт.; Под ред. Н.Г. Багдасарьян. – М.: Высш. шк., 1999. – 511 c.
  4.  Лекції з історії світової та вітчизняної культури: Навч. вид. / Кол. авт.; Під ред. Яртися А.В., Шендрика С.М., Черепанової С.О. – Львів: Світ, 1994. – 496 с.

Картки з тестовими завданнями.

5.

Практичне 5. Головні особливості культурних змін періоду від просвітництва до сучасності

1.Реформація і її культурно-історичне значення. Становлення культури Нового часу. 2.Європейська культура доби Просвітництва. 3.Європейська культура ХІХ-ХХ століть 4.Криза культури ХХ століття та шляхи її подолання. 5.Художня культура ХХ століття: модернізм та постмодернізм.

2

  1.  Бобахо В.А., Левикова С.И. Культурология: Программа базового курса, хрестоматия, словарь терминов. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. – 400 c.
  2.  Ерасов Б.С. Социальная культурология: Учебник для студентов высших учебных заведений. – М.: Аспект Пресс, 2000. – 591 с.
  3.  Культурология: Учеб. для студ. техн. вузов / Колл. авт.; Под ред. Н.Г. Багдасарьян. – М.: Высш. шк., 1999. – 511 c.
  4.  Лекції з історії світової та вітчизняної культури: Навч. вид. / Кол. авт.; Під ред. Яртися А.В., Шендрика С.М., Черепанової С.О. – Львів: Світ, 1994. – 496 с.

Комп’ютери Електронні носії інформації.


Завдання для самопідготовки

1.Людина у контексті культури.

Людина з позицій культурології. Моделі соціокультурної природи людини. Проблема смислу людського буття. Сучасні підходи до визначення духовності. Ціннісний компонент і мотивації особистості. Творчість як культурний потенціал особистості. Загальна і професійна культура особистості.

Вивчити тему за конспектом, підручником чи посібником.

2. Ознайомитися із викладом теми у першоджерелах, що входять до списку додаткової літератури і рекомендовані викладачем.

Відповісти на питання для самоконтролю.

Перевірити відповідь за довідником.

Підготуватися до практичного заняття відповідно до запропонованого викладачем переліку питань, що передбачається обговорити на занятті.

Питання для самоконтролю знань

Тема 1.

Дайте визначення категорії “культура”.

Дайте визначення поняття “культурологія”.

Дайте визначення поняття “онтологія культури”.

Дайте визначення поняття “морфологія культури”.

Дайте визначення поняття “культурні універсалії”.

Дайте визначення поняття “символ”.

Дайте визначення поняття “семантика”.

Дайте визначення поняття “семіотика”.

Дайте визначення поняття “традиція”.

Дайте визначення поняття “наука”.

Дайте визначення поняття “релігія”.

Дайте визначення поняття “сакральний”.

Вкажіть відмінні ознаки релігійного мистецтва.

Дайте визначення поняття “мова культури”.

Які існують мови культури?

Що є мовою мистецтва?

Дайте визначення поняття “соціалізація”.

Розкрийте сутність асиміляційних процесів у  культурі.

Дайте визначення поняття “художня культура”.

Що таке художній образ?

Дайте визначення поняття “феномен”.

Розкрийте сутність феномена віри як основи релігії.

Розкрийте сутність творчо-продуктивної функції культури.

Розкрийте сутність репродуктивної функції культури.

Розкрийте сутність трансляційної функції культури.

Розкрийте сутність регулятивної функції культури.

Розкрийте сутність катарсисної функції культури.

Розкрийте сутність аксіологічної функції культури.

Розкрийте сутність прогностичної функції культури.

Розкрийте сутність акумулятивної функції культури.

Розкрийте сутність інтегративної функції культури.

Розкрийте сутність комунікативної функції культури.

Розкрийте сутність пізнавальної функції культури.

Розкрийте сутність гедоністичної функції культури.

Розкрийте сутність семантичної функції культури.

Вкажіть ознаки системності культурологічних знань.

Вкажіть аспекти культури.

Розкрийте сутність функціональної концепції культури.

Розкрийте сутність культурно-історичної концепції культури.

Розкрийте сутність структурально-антропологічної концепції культури.

Розкрийте сутність аксіологічного підходу до трактування поняття культури.

Розкрийте сутність ідей структурної антропології.

Вкажіть характерні ознаки антропологічного підходу до трактування поняття культури.

Розкрийте сутність ігрової концепції культури.

Тема 2.

Наведіть приклади різних культурно-історичних типів.

Вкажіть характерні ознаки чуттєвого типу культури.

Розкрийте сутність ідеаційного типу культури.

Розкрийте сутність ідеалістичного типу культури.

Вкажіть характерні ознаки матріархального типу культури.

Вкажіть характерні ознаки патріархального типу культури.

Розкрийте сутність змішаного типу культури.

Вкажіть характерні ознаки культурного релятивізму.

Тема 3.

Розкрийте сутність “аполлонівського” і “діонісійського” начала у культурі.

Розкрийте сутність теорії культурної еволюції.

Вкажіть характерні ознаки еволюційного напрямку у вивченні культури.

Вкажіть характерні ознаки крос-культурного підходу до вивчення культури.

Дайте визначення поняття “пассіонарність”.

Вкажіть періоди цивілізаційного процесу.

Розкрийте сутність культурно-історичної теорії.

Розкрийте сутність теорії культурних циклів.

Розкрийте сутність теорії культурних кругів.

Розкрийте сутність соціодинамічної моделі культури.

Дайте визначення поняття “синергетика”.

Тема 4.

Дайте визначення поняття “анімізм”.

Дайте визначення поняття “фетишизм”.

Дайте визначення поняття “синкретизм”.

Вкажіть три характерних ознаки культури періоду Античності.

Вкажіть три характерних ознаки культури періоду Відродження.

Тема 5.

Вкажіть три характерних ознаки культури періоду Просвітництва. Вкажіть три характерних ознаки культури періоду Нового часу.

Вкажіть три характерних ознаки культури періоду Барокко.

Вкажіть три характерних ознаки культури періоду Класицизму.

Вкажіть три характерних ознаки культури періоду Новітнього часу.

Дайте визначення поняття “секуляризація”.

Дайте визначення категорії “цивілізація”.

Вкажіть критерії цивілізаційного прогресу.

Вкажіть три характерних типи цивілізаціїі.

Вкажіть характерні ознаки постмодернізму.

Вкажіть три характерних ознаки сучасної культури.

Вкажіть характерні ознаки реалізму в образотворчому мистецтві.

Вкажіть характерні ознаки імпресіонізму в образотворчому мистецтві.

Вкажіть характерні ознаки абстракціонізму в образотворчому мистецтві.

Дайте визначення поняття “кіч”.

Дайте визначення поняття “контркультура”.

Дайте визначення поняття “інтелігенція”.

Вкажіть критерії науковості.

Дайте визначення поняття “ноосфера”.

Дайте визначення поняття “елітарна культура”.

20.Дайте визначення поняття “масова культура”.

21.Дайте визначення поняття “культурна маргінальність”.


ТЕСТОВИЙ КОНТРОЛЬ Тема №1

1.Хто з німецьких філософів запровадив

універсальний діалектичний метод дослідже-

ння за допомогою якого намагався зрівняти

природу й ідею (культуру) і вважав цей метод

абсолютним ?

а) В.Віндельбанд(1848-1915)                             а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    

б) Й.Гердер (1744-1803)                                     б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б   б    б    б    б    

в) Георг Гегель(1770-1831).                               в    в    в    в     в    в    в    в     в    в    в    в    в    в    в    в    в    в    в    

 

2.У ХХ ст.у дослідницькому середови-

щі спостерігається критичне ставлення до

еволюційного методу.На передній план вихо-

дять аналіз причинно-функціональних

зв"зків і умов виникнення культур, а також

їх зумовленість різними факторами. Провідним

у культурологічних дослідженнях стає функціо-

нальний метод. Завдяки кому із англійських

дослідників культури стала можлива актуалізація

цього методу?

а) Чарлз Роберт Дарвін (1809-1882)                  а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а   а    а    

б)Броніслав Малиновський (1884-1942)            б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б   б    

в)Арнольд Тойнбі (1889-1975)                            в    в    в     в    в    в    в    в     в    в    в    в    в    в    в    в    в    в    

 

3.Під упливом релігійних ідей про

єдність людства, керованого  Богом, еволю

-ційної теорії  Ч.Дарвіна та ін. у ХІХ ст багато

культурологів використовують еволюційний метод.

Хто з дослідників культури були прихильниками

цього методу?

а) Г.Спенсер, Л.Морган                                      а    а    а    а    а    а    а    а    а     а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    

б) М.Данилевський,М.Фуко.                               б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    

в) М.Вебер, М.Фуко.                                           в     в    в    в    в    в    в     в    в    в    в    в    в    в    в    в     в    в    

 4.Хто із іспанських філософів у роботі

"Дегуманізація мистецтва" тлумачить гру, як засіб

спасіння культури від "повсякдення мас". Гра в

концепції протиставляється буденності,

утилітаризму буття натовпу. Життя еліти-носія

культуротворчості- він зосереджує саме у сфері

ігрової діяльності. духовній еліті протиставив

масове суспільство і масову культуру, орієн-

товану на виробництво і споживання примітивних

норм і цінностей.

а)Ю.Лотман                                                         а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    

б)К.Леві-Строс                                                     б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б   б    б    б    

в) Х.Ортега - і - Гасет                                          в    в    в    в     в    в     в    в    в    в    в    в    в    в    в   в    в     в    

 5.Хто із соціологів розумів культуру як

Систему значень-цінностей,за допомогою яких

підтримується інтеграція суспільства; стверджу-

вав, що культура не є конгломератом елементів ,

азавжди пронизана одним принципом і виражає

одну цінність. Відповідно культурологічний аналіз

Має бути підкорений пріоритетному виявленню

культурних цінностей. У роботу «Соціальна і

культурна динаміка» виокремлює три типи  культури:

ідеаціональну, ідеалістичну і чуттєву.

а) П.Сорокін (1889- 1968)                                      а    а     а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а     б) О.Шпенглер (1880 -1936)                                   б    б     б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б    б   б    б    б    б     в) М.Данилевський(1822-1885)                           в    в     в    в    в     в    в    в    в    в    в     в    в    в    в    в    в    в    

ТЕСТОВИЙ КОНТРОЛЬ Тема №2

1. На думку авторів структурного методу

які вважають , що завдяки йому можна визначити

розгляд усієї духовно-творчої діяльності людини

з позицій загальнолюдських універсалій, загальних

форм або структур, які визначають буття людини.

Назвіть цих авторів.

а) О.Шпенглер, А. Тойнбі___________________а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а

б) К.Леві – Строс, М.Фуко.__________________б    б   б    б    б    б    б    б    б    б   б    б   б   б    б    б    б    б

в) Г.Спенсер, Г.Морган._____________________в   в    в    в    в    в    в    в    в    в   в    в    в   в    в    в    в    в

2.Хто із австрійських психоневрологів розглядав

культуру як систему норм і заборон, що знімає психоло-

гічний конфлікт між устремлінням людини до індивіду-

альної свободи і стримуючи ці устремління заради інтере-

сів соціуму культурними нормами.

а) Г.Спенсер,(1820 -1903)____________________а    а    а   а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а   а    а    а    а

б) З.Фрейд (1856 -1939)______________________б   б    б   б   б    б    б    б    б    б   б    б    б   б   б   б    б    б

в)К.Юнг.(1875-1961)________________________в    в    в    в   в    в    в    в    в    в    в    в    в   в   в   в    в    в

3.Хто із німецьких філософів вважав, що культура є

зовнішнім проявом внутрішнього складу душі народу.

Розуміючи культуру як організм , він вважав, що кожна

культура має свій темп розвитку , час життя і стадії від

зародження через молодість, зрілість і старість до смерті.

Життєвий цикл культури він визначив у 1000 років, після

чого вона втрачає творчій потенціал розвитку і перерод-

жується на цивілізацію як останню механічну фазу культури.

а) О.Шпенглер (1880 – 1936)_________________    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а     а   а   а   а   а   а   а

б) Е.Фромм (1900 – 1980)____________________    б    б   б    б    б   б    б    б   б    б    б    б   б   б   б   б  б   б

в) М.Вебер (1864 – 1920)____________________     в    в    в    в    в    в   в    в    в    в    в    в   в   в   в   в   в   в

4.Назвіть ім.»я голландського історика, який у книзі

«Homo ludens»  розглядає гру як спонтанну, самодостат-

ню, не орієнтовану на досягнення практичної мети

діяльність. Вона є джерелом, внутрішнім змістом і

рушійною силою культури Культурологічний потенціал

гри пов»язується з продуктивністю людської уяви: перш

ніж створити щось матеріальне, людина має «програти»

цей процес у голові. Культура виникає у формі гри,

вона первісно проігрується.

а) Е. Фромм (1900-1980)______________________      а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а    а

б) П.Сорокін _______________________________      б    б    б    б    б   б    б    б    б   б    б    б    б    б    б    б

в) Й.Хейзинга______________________________      в     в    в    в    в    в    в    в    в    в   в    в     в    в    в    в

5.Хто із англійських соціологів розкрив

діалогічну сутність розвитку культури у своїй концепції

«Виклику і Відповіді». Перешкода сприймається творчим

началам як Виклик Відповіддю на який стає акт

культуротворчості.

а) Й.Хейзинга _______________________________     а    а    а    а    а    а   а    а    а    а    а    а    а     а    а    а

б) К.Ясперс (1883 -1969)_______________________     б   б    б   б    б    б   б    б    б   б    б   б    б    б    б    б

в) А.Тойнбі (1889-1975)._______________________     в    в    в   в    в    в    в    в    в   в   в    в    в    в    в    в


КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ

для самостійної підготовки студентів

до залікового контролю

з дисципліни “КУЛЬТУРОЛОГІЯ”.

1. Які періоди в житті культурного організму виділяє О.Шпенглер?

2. Кому із мислителів належить ідея створення так званої універсальної вселенської церкви – носія релігії майбутнього?

3. Дайте визначення поняття елітарна культура .

4. Сутністю “ аполлонівського” начала в культурі за Ф.Ніцше є;

5. Хто із теоретиків культури ввів термін ”чуттєвий тип культури”?

6. Розкрийте суть “діонісійського” начала у культурі за Ф.Ніцше.

7. Назвіть основний принцип чуттєвого принципу культури.

8. Хто був засновником теорії патріархального типу культури
9. Дайте визначення поняття. ”культурні  універсалії”.
10. Хто був автором, так званої ігрової концепції культури, за якою гра служить критерієм оцінки всіх культурних явищ, є імпульсом виникнення мистецтва і однією із граней його існування?
11. Характерними ознаками патріархального типу культури є –
12. Назвіть фундатора теорії культурної революції
13. Характерною ознакою культурного релятивізму є –
14. Назвіть два різновиди найдавнішої моделі соціокультурної динаміки, яка була сформульована в теорії культурних циклів
15. Назвіть автора соціодинамічної моделі культури
16. Суть теорії культурної революції базується на положенні-
17. Хто був фундатором концепції культурно-історичних типів-
18. У чому заключається суть антропологічного підходу до трактування поняття культури?
19. Що лежить в основі марксистської концепції генезису людини і культури?
20. Назвіть авторів культурно-історичної теорії.:
21. З яким поняттям асоціювалося слово” культура “у середні віки?.
22. Чи може бути масова культура національною за характером?
23. Чи може бути опредмечена в знакових системах така функція , як трансляція?
24. Чи можна назвати субкультурою культуру людей похилого віку?.
25. В який історичний період Стародавнього Єгипту були побудовані  піраміди?
26. Яка культура передувала період культури у Стародавньої Греції?
27. Хто був одним із провідних скульпторів Стародавньої Греції?
28. В якому із видів образотворчого мистецтва відмітилися найвищі досягнення римської художньої культури?
29. Для якого художнього стиля були характерні такі риси:  вертикальність композиції ,стрільчаста арка ,перспективний вхід, круглий вітраж-розетка ?
30. Що означало спочатку слово “culturus”?
31. Чи можна вважати культуру антропогенною?
32. Як називають синтез кращих досягнень всіх національних культур різних народів?
33. До якої форми культури відноситься культура, створена анонімними творцями без професійної підготовки?.
34. Які хронологічні рамки обіймала культура Стародавнього Єгипту?.
35. Який храм був основною спорудою Афінського Акрополя ?
36. Чи був храм Артеміди Ефестської одним із семи чудес світу?
37. Який архітектурний елемент римляни запозичили на Сході і органічно вписали в архітектуру своїх будівель?.
38. Ознаками якого художнього стилю були такі елементи, як криволінійний карниз використання картушів на фасад і велика кількість декоративних прикрас?
39. В який хронологічний період існував стиль готика?.
40. В якому столітті термін “культура” набуває самостійного значення?
41. На основі яких факторів сформульовані культурні універсалії?
42. Як називають культуру різних класів, соціальних прошарків і груп відповідного суспільства?
43. Чи можна віднести до малих культурних світів культуру молоді?
44. Для якого періоду єгипетської історії відноситься храмове будівництво?
45. Який ансамбль був найбільшим здобутком класичного періоду Стародавньої греції?
46. Чи належить до родоської школи  епохи еллінізму статуя Ніки Самофракійської?
47. До здобутків якої культури відносять  Пантеон?
48. Якому стилю належать характерні ознаки: чіткість, строгість, лаконічність форм, елементи ордерної системи ?
49. В який історичний період існував стиль бароко?


ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ.

Тестовий контроль 1.

1.Базовими елементами культури є:

 а).Матеріальна культура, духовна культура;

 б).релігійна культуру, матеріальна культура;

 в).моральна культура , матеріальна культура.

2.На основі яких чинників формуються культурні універсалії?

 а).історичних

 б) біологічних

 в).економічних.

3.Для культури як системи твірними є:

 а) культурна статика,

 б) культурна динаміка.

 в) культурна статика та культурна динаміка.

4.Чи можна віднести до культурних універсалій певні цінності та образи мислення.

 а) так

 б) ні.

5.Яке з понять культури було одне із самих перших:

 а) вихованість, освіченість

 б) міський устрій життя

 в) обробіток землі.

6. Назвіть представників такого культурологічного напрямку як структуралізм.

 а) Е.Тайлор, Г.Спесер, Дж.Фрезер, Л.Морган;

 б) З,Фрейд, Е.Фромм, К.Юнг.В.Вунт;

 в) К.Леві-Строс, М.Фуко, Ж.Лаком, Ж.Дерріда.

7. Назвіть представників еволюціонізму.

 а) Й.Хейзінга, Х.Ортега –і – Гассет, Г.Гессе.;

 б) Е.Тайлор, Г.Спенсер, Дж.Фрезер, Л.Морган.

 в) Ж.Марітен, Е.Жильсон, М.Бубер.

8. Вкажіть головну функцію культури.

 а) адаптаційна;

 в) нормативна;

 в) пізнавальна;

 г) гуманістична

9. Перелічіть групи мов , що входять до загальноприйнятої в культурології класифікації мов.

 а) іноземні , мистецькі ,есперанто;

 б) природні, штучні, вторинні.

 в) наукова, мистецька, іноземні.

10.Що означає термін „ маргінальність”?

 а)сукупність негативно інтерпретованих норм культури;

 б) сукупність норм культури, що суперечить її фундаментальним засадам;

 в) сукупність специфічних норм в у середині культури4

 г) сукупність норм, що визначають існування на межі культур.

Тестовий контроль 2.

1.Дайте визначення терміну ”традиція”

 а)особливості буденної поведінки людини, які визначають її належність певному соціальному колу;

 б) стереотипи поведінки, що транслюються від покоління до покоління

 в)елементи художнього стилю, що зберігалися в культурі тривалий час;

 г)елементи соціокультурного спадку, що передаються від покоління до покоління і зберігаються тривалий час.

2.Назвіть види мистецтва, що належать до образотворчого?

 а)поезія ,музика, художня література;

 б)музика, поезія, хореографія;

 в)скульптура, живопис, графіка;

 г)скульптура , архітектура, дизайн.

3.-Назвіть одну із давніх форм релігії яка являє собою поклоніння предметам неживої природи.

 а) шаманізм;

 б)анімізм;

 в)тотемізм;

 г)фетишизм;

 л)магія.

4.До середньовічної доби європейської історії відносяться такі три стилі:

 а)романський, готичний, візантійський,

 в)еклектика, модернізм, романтизм;

 г)романський, готичний, відродження;

 д)еклектика, класичний, ампір.

5.Чи закріплені законодавчо моральні норми і правила7

 а)так;

 б)ні

6.Що означає наука в широкому розумінні?

 а)практичне відображення дійсності;

 б) теоретичне відображення дійсності;

 в) відображення дійсності в художніх образах

7.В якому столітті відбулася інституалізація науки?

 а) у 10-12ст.

 б) у 17-18 ст.

 в)у 19-20 ст.

8.Назвіть три світові релігії.

 а) іслам, християнство, даосизм.

 б) магія, християнство, конфуціанство;

 в) буддизм, християнство, іслам;

 г) християнство, іудаїзм, даосизм.

9.Вкажіть на які структурні елементи поділяється система науки?

 а)точні, спільні, прикладні;

 б)природничі, гуманітарні, технічні;

 в)соціально – політичні; гуманітарні, природничі.

 г)фундаментальні, прикладні, гуманітарні.

10.Назвіть основні види національних релігій.

 а)християнство , фетишизм, іслам;

 б)іудаїзм, даосизм, конфуціанство, індуїзм;

 в)мормони, Свідки Єгови, індуїзм Рух Харе Крішна

 г)тотемізм, конфуціанство, тотемізм, іслам.

Тестовий контроль 3.

1.Перелічіть політичні  структури суспільства.

 а) соціальні групи, класи , партії, суспільні організації і сама державність

 б)економіка, інтелігенція, класи, суди,

2. Чи може політична діяльність суспільства сприяти його розвитку чи гальмувати економічний процес?

 а) політична діяльність впливає на економіку кожного суспільства безпосередньо

 б) не впливає на економічний розвиток,

 в) гальмує економічний прогрес.

3.З чим повʼязана правова культура?

 а) з економічними нормами;

 б)з моральними нормами;

 в)з нормами права в тому чи іншому суспільстві

4.До якого періоду розвитку людства відноситься виникнення права.?

 а)зародження людської спільноти

 б)виникнення державності

 в)розвинутого індустріального суспільства

5.Яка основна проблема  екологічної культури?

 а)взаємовідношення людини з суспільством;

 б) взаємовідношення людини і суспільства з оточуючим середовищем;

 в) взаємовідношення людини з оточуючим  середовищем та різні форми впливу на неї виробничої діяльності та  результат цього впливу на людину4

 г)взаємовідношення людини з природою та економікою.

6. Хто і коли з вчених вперше звернув увагу людської спільноти на процес руйнування людиною оточуючого середовища та запропонував програму його збереження

 а) ХІХ ст. Д.П.Марш

 б) ХХ ст. В.І. Вернадський

 в)ХХ ст. З.Фрейд

7.Вкажіть основні елементи естетичної культури.

 а)естетична свідомість, естетичне пізнання ,естетична діяльність.

 б)естетичне бачення, естетичні норми, естетичне пізнання.

 в)естетичний ідеал, естетичний смак, естетичне судження.

8.Хто з правителів вперше звів правові норми в систему?

 а)Олександр Македонський,

 б)вавілонський цар Хаммурапі

 в)Юлій Цезар

9.Назвіть ім”я видатного науковця – автора вчення про біосферу та ноосферу як фактори людської діяльності на планеті.

 а) Д.П.Марш

 б)А.Швейцер

 в).В.І. Вернадський.

10.Яке поняття ширше по своєму змістовому значенню „художня культура” чи „мистецтво”?

 а) ідентичні

 б)”мистецтво” ширше за значенням;

 в)”художня культура „ ширше за значенням.

Тестовий контроль 4.

1.Назвіть імʼя вченого який запровадив термін „цивілізація”.

 а)Жуффруа

 б)Буланже

 в)Мірабо

2.У широкому розумінні поняття „цивілізація” характеризують як

 а)як будь-яку форму існування живих істот;

 б) занепад культури або її найвищу стадію;

 в)як історичний тип культури локалізованої в часі і просторі;

3.Про існування цивілізації свідчить наявність таких основних ознак:

 а)землеробство, скотарство, ремесло;

 б)держава, класове суспільство, писемність;

 в)великі міста, монументальна архітектура, писемність.

4.Назвіть ім”я науковця який виділив у своїх дослідженнях 21 цивілізацію

 а)І.Кант;

 б)П.Сорокін;

 в)О.Шпенглер

 г)А.Тойнбі.

5.Хто із науковців тлумачив цивілізацію як останню стадію розвитку культури, що характеризується стрімким розвитком науково-технічного прогрес і занепадом духовності?

 а)М.Вебер

 б)А.Тойнбі

 в)О.Шпенглер

 г)Й.Хейзинга

6.Сутністю”аполонівського”начала в культурі за Ф.Ніцше є:

 а)темне, хаотичне, буйне;

 б)світле, раціональне, споглядальне.

7.Хто із теоретиків культури ввів термін „чуттєвий тип культури”?

 а) Й.Бахофен

 б)П.Сорокін

 в)Л.Уайт

8.Хто був засновником патріархального типу культури?

 а)Й Бахофен,

 б)П.Сорокін

 в)К.Ясперс.

9.Концепція „осьового часу” належить:

 а)М.Веберу

 б)К.Ясперсу

 в)З.Фрейду

 г)М.Фуко

10.Хто був фундатором концепції культурно-історичних типів?

 а)К. Леві - Стросс

 б)К.Ясперс

 в)М.Данилевський.

Тестовий контроль 5.

1. Назвіть два різновиди найдавнішої моделі соціокультурної динаміки, яка була сформульована в теорії культурних циклів.

 а)кругова і хвильова

 б)хвильова і циклічна

2.Назвіть автора соціодинамічної моделі культури

 а)О.Шпенглер

 б)А.Тойнбі

 в)П.Сорокін.

3.Чи відноситься зміна духовних стилів, художніх жанрів і напрямків, орієнтацій та мод до типів культурних змін?

 а) так

 б) ні

4.Вкажіть основні фактори культурної динаміки.

 а) інновації, наслідування, дифузія, синтез

 б)застій, статика, криза,

5.Визначте який із термінів має „культурна спадщина” І „культурна традиція” має біль широке поняття?

 а)більш широким поняттям є „культурна” спадщина”;

 б) біль широким поняттям є „культурна традиція”;

 в) ці поняття рівнозначні.

6.Назвіть автора еволюційної концепції соціокультурної динаміки.

 а) Г.Спенсер

 б)Г.Хакен;

 в)І.Пригожин

7.Хто був автором концепції „християнського еволюціонізму”?

 а) П’єр Тейяр де Шарден

 б)Е.Б.Тайлор;

 в)Л.Моган;

 г)Дж.Фрезер

8.Назвіть автора хвилеподібної соціокультурної моделі динаміки.

 а)П.Сорокін

 б)К.Ясперс.

 в) І. Пригожин.

 Г) Ч.Дарвін

9.Назвіть фундаторів нового наукового напрямку, пов”зяного з необхідністю вивчення динамічних процесі, який отримав назву „синергетика”.

 а)І.Пригожин,Г. Хакен

 б)К.Ясперс, О.Шпенглер

 в)К.Леві-Строс,Дж.Стюарт,

 г)Ч.Дарвін, Пер Тейяр де Шарден

10.Ідею етногенезу, що виникла на межі природознавства та гуманітаристики висловив:

 а)Л.Гумільов.

 б)Н.Кондратьев

 в)П.Сорокін.

Тестовий контроль 6.

1.Що лежить в основі марксистської концепції генезису людини і культури?

 а)праця

 б)рефлексія

 в)пасіонарність

 г)гра

2.Назвіть ім”я філософа, який досліджував проблему відчуження людини від культури.

 а)К.Ясперс, Е.Фром, О.Шпенглер, Е.Тейлор, К.Юнг;

 б)В.Біблер, Ф.Ніцше, К.Ясперс, Е.Фромм, А Камю, З.Фрейд;

 в)К.Ясперс, М.Фуко, К.Леві – Строс, О.Шпенглер,

 г)Н.Бердяєв, Е.Фром, Г.Спенсер, Б.Малиновський.

 д) Л.Морган, Ф.Ніцше, З.Фрейд, В.Біблер, Х.Ортега – і –Гассет.

3.Хто розробив концепцію „одномірноЇ людини”?

 а) М. Хайденгер

 б)А.Камю

 в)Е.Фромм

 г)К.Ясперс

 д)Г.Маркузе.

4.Вкажіть яка з людських потреб полягає в бажанні розпізнати логіку навколишнього світу, задовольнити своє прагнення до розуміння сенсу універсаму:

 а) потреба у спілкуванні;

 б)прагнення до уподібненя, пошук пошук об”акта вшанування;

 г)потреба у творчості;

 д)потреба у відчутті глибоких коренів;

 е)потреба пізнання, оволодіння світом.

5.Найбільш вдалу типологію людських потреб запропонував6

 а)З.Фрейд

 б)Г.Абрамсон

 в)Е.Фром.

 г)М.Вебер

 д)К.Ясперс.

6.Термін „психосфера до наукового обігу вперше введено

 а) М.Вебером;

 б)Л.Уайтом;

 в)О.Тоффлером;

 г)А.Фаржем

 д)Г.Абрамсоном

 

7;Дайте визначення культурної самоідентифікаціїї

 а)самовідчуття людини всередині конкретної культури;

 б)орієнтація людини на конкретний вид культури;

 в)пізнання власної національної культури;

 г)особливості буденної поведінки людей;

 д)елементи культурного спадку, що передаються від покоління до покоління

8.Які три типа взаємовідношень індивідуального світу з оточуючим  можна виділити у світовій культурі?

 а) європейський ,давньокитайський (східний) та індійський тип;

 б)негроїдний, європейський, китайський;

 в)словʼянський , європейський, північно - американський тип.

9.Дайте характеристику європейського типу  взаємовідношень індивідуального світу з оточуючим.

 а)індивідуальне „Я” розглядається як найважливішу культурну цінність;

 б)підпорядкування індивідуального „Я”  культурним звичаям, традиціям, пригніченню свого індивідуального „Я”, почуття обовʼязку та необхідність відповідати певному культурному стандарту.

 в)розуміння людського ”Я” як необумовленої реальності над особистісного духа, поряд з іншими природними утвореннями та живими істотами.

10.В чому заключається „потрійна” цілісна сутність людини?

 а ) в єдності біологічних, психічних та соціальних рис

 б)в єдності  історичних, психологічних та соціальних рис.

 В)в єдності політичних , історичних та соціальних рис.


ТЕМАТИКА КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ З КУЛЬТУРОЛОГІЇ

Для студентів психолого-педагогічного факультету

1. Чим відрізняються філософський, соціологічний та антропологічний підходи до визначення поняття ”культура”

2. Опрацюйте визначення основних культурологічних категорій за енциклопедичним словником з культурології.

3. Як розуміється герменавтичгий підхід до інтерпретації текстів культури?

4. Що таке міфічна  модель світобудови?

5. В чому відмінність афективного і культурно-регульованої поведінки?

6. Роль етикету в різному соціальному і культурному середовищі.

7. Нові інформаційні технології і соціокультурні наслідки інформатизації.

8. Вплив культурної символіки і цінностей на спорт.

9. Мотиви любові-сексу в масовій культурі

10. Реформаторські принципи в різних релігіях.

11. Естетичні та соціологічні підходи до мистецтва

12. Співвідношення науки та релігії, знання та віри

13. Роль права в нормативній регуляції  суспільства

14. Освіта як соціокультурний інститут.

15. Інтелігенція  як ведучий елемент в духовному виробництві.

16. Соціокультурні зміни в країнах; симбіоз, синтез, конфлікт традицій і сучасності.

17. Духовні аспекти масової культури.

18. Основні концепції культури та культурологічні школи.

19. Культура і цивілізація.

20. Субкультура і контр культура.

21. Роль культурних орієнтацій в розвитку суспільства.

22. Поняттякультурної ідентифікації.

23. Антропо та соціокультурогенез первісності..

24. Духовне життя людини первісної доби.

25. Традиція та спадкоємність культури Стародавнього риму.

26. Світове значення античної культури.

27. Духовно-культурна спадщина Візантійської імперії

28. Європейська культура епохи Середньовіччя.

29.Формування та світоглядні засади культури Ренесансу.

30. Ренесанс в українській культурі.

31. Риси новоєвропейської культури ХVІІ ст. Просвітництво. Енциклопедизм.

32. Феномен українського бароко.

33. Світоглядні засади та головні напрямки розвитку європейської культури ХІХ ст.

33. Класицизм, романтизм, реалізм – провідні художні течії в культурі ХІХ ст.

34. Роль інтелігенції в національно-культуроному відродженні України ХІХ ст.

35. Місце Т.Г.Шевченка в українській і світовій культурі.

36. Українська культура другої половини ХІХ – початку ХХст.

37. Модернізм  - культурний феномен ХХ ст.

38. Тоталітаризм і культура.

39. Сучасна масова культура.

40. Течія постмодернізму в культурі межі ХХ – ХХІ ст.


література

  1.  Абрамович С. Культурологія [Текст] : навч. посіб. для студ. вищих навч. закл. / Київ. нац.-економіч. ун-т, Чернівецький торговельно-економічний ін-т / Семен Абрамович, Марія Тілло, Марія Чікарська. –  К. : Кондор, 2007. – 348 с.
  2.  Антология исследований культуры. Т.1. Интерпретация культуры. Санкт-Петербург. – Университетская книга, 1997. – 728 c.
  3.  Багацький В.В. Культурологія [Текст] : Історія і теорія світової культури ХХ ст.: Навч. посіб. для студ. вузів / В.В. Багацький, Л.І. Кормич. – 2-е вид., перероб. і допов. – К. : Кондор, 2004. – 304 с.
  4.  Бичко А.К. Теорія та історія світової і вітчизняної культури: Курс лекцій [Текст] : Навч. посіб. / А.К. Бичко, Б.І. Бичко, Н.О. Бондар. –  К. : Либідь, 1992. – 392 с.
  5.  Бобахо В.А., Левикова С.И. Культурология: Программа базового курса, хрестоматия, словарь терминов. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. – 400 c.
  6.  Ерасов Б.С. Социальная культурология: Учебник для студентов высших учебных заведений. – М.: Аспект Пресс, 2000. – 591 с.
  7.  Кормич Л.І. Культурологія (історія і теорія світової культури ХХ століття) [Текст] : Навчальний посібник / Одеська нац. юридична академія / Л.І. Кормич, В.В. Багацький. – Х : "Одіссей", 2003. – 304 с.
  8.  Культурология: Учеб. для студ. техн. вузов / Колл. авт.; Под ред. Н.Г. Багдасарьян. – М.: Высш. шк., 1999. – 511 c.
  9.  Культурологія: теорія та історія культури [Текст] : Навч. посібн. для студ. вищих навч. закладів / За ред. І.І. Тюрменко; Нац. ун-т харчових технологій. – 2-ге вид., перероб. та доп. – К : Центр навчальної літератури, 2005. – 368 с. – ( іл.+ Предмет. покажчик с.361-365)
  10.  Лекції з історії світової та вітчизняної культури: Навч. вид. / Кол. авт.; Під ред. Яртися А.В., Шендрика С.М., Черепанової С.О. – Львів: Світ, 1994. – 496 с.
  11.  Матвєєва Л. Л. Культурологія [Текст] : курс лекцій: навч. посіб. для студ.вищих навч. закл. / Людмила Леонідівна Матвєєва. –  К. : Либідь, 2005. – 512 с.
  12.  Ничкало С.А. Мистецтвознавство: Короткий тлумачний словник. – К.: Либідь, 1999. – 208 с.
  13.  Теорія та історія світової і вітчизняної культури [Текст] : Підруч. для вузів / Авт. кол.: Н.Я.Горбач, С.Д.Гелей, З.П.Росінська. –  Л. : Каменяр, 1992. – 166 с.
  14.  Хоруженко К.М. Культурология. Энциклопедический словарь. – Ростов - на - Дону: «Феникс, 1997. – 640 c.
  15.  Шимунек Е. Эстетика и всеобщая теория искусств. М.: Прогресс, 1980. – 248 c.




1. Курсовая работа- Земля как объект правового регулирования
2. Вариант 8 Ситуационные задачи Дальтонизм ~ сцепленный с Ххромосомой рецессивный признак
3.  Механика Ньютона
4. Берёзовская специальная коррекционная общеобразовательная школа интернат
5. РЕФЕРАТ дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата ветеринарних наук Київ ~
6. Типи небезпечних природних явищ та катастроф
7. тема правовых норм регулирующих общественные отношения складывающиеся по поводу окружающей среды- ее охран
8. тема 5 11 Правовая система- общая характеристика 5 2
9. тематический факультет Кафедра государственного управления и финансов Разра.
10. а датируется примерно XXIII XVIII веками до н
11. . Понятие профессиональной этики
12. Рефакторинг. Виключення дублювання коду. Розробка бібліотек класів та знайомство з багатопроектними рішеннями
13. Контрольная работа по дисциплине- Проблемы квалификации преступлений
14. Лицензирование отдельных видов предпринимательской деятельности
15. тема управления денежными потоками движением финансовых ресурсов и соответствующей организацией финансовы
16. Взаимосвязь ценностных ориентаций и акцентуаций характера юношей и девушек в подростковом возрасте
17. ДИПЛОМНАЯ РАБОТА- ФИНАНСОВОПРАВОВОЕ РЕГУЛИРОВАНИЕ РЫНКА ЦЕННЫХ БУМАГ ВЫПОЛНИЛА- Студентка 5 курс
18. тема 10; Н Д Егоров докт
19. медиа Дзялошинский Иосиф Михайлович за ангажированность за отсутствие стремления к технологическ
20. КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА 2 по дисциплине Многоканальные системы передачи.