Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
ПОУЧЕНИЯ СЕРАПИОНА ВЛАДИМИРСКОГО
Серапион Владимирский известный проповедник середины XIII в. Его перу принадлежат пять дошедших до нас поучений, сохранившихся в сборниках ХIV в. «Златая цепь» и «Паисиевский сборник». В поучениях Серапиона обличаются социальная несправедливость, суеверия, обрисовывается тяжелое положение русского народа после опустошительного монголо-татарского разорения. Отрывки из этих поучений печатаются по спискам XIV в., изданным Е. В. Петуховым в исследовании «Серапион Владимирский, русский проповедник XIII века» (Спб., 1888).
Из слова второго. Многу печаль в сердьци вижю вас ради, чада; понеже никако же вижю вы примънитеся отъ дъл неподобных. Не тако скорбить мати, видящи чада своя болящя, яко же аз, гръшный отець вашь, видя вы болящя беззаконьными дълы. Многажды глаголах вы, хотя отставити отъ вас зълой обычай: никакоже пре-мьнивъшася вижю вы. Аще кто вас разбойник, разбоя не оста-неть; аще кто крадеть, татьбы не лешиться; аще кто ненависть на друга имать, враждуя не почиваеть; аще кто обидить и въсхвата-еть, грабя не насытиться; аще кто ръзоимець*, ръз емля не пре-станеть...
Страшьно есть, чада, впасти въ гнъв божий! Чего не видим? Что приде на ны в сем житии сушим? Чего не приведохом на ся? Какыя казни от бога не въсприяхом? Не пленена ли бысть земля наша? Не възяти ли быша гради наши? Не въскоръ ли падоша отьци и братия наша трупиемь на земли? Не ведены ли быша жены и чада наша въ плен? Не порабощени ли быхом оставъше горькою си работою отъ иноплеменик? Се уже к 40 лет приближа-еть томление и мука, и тяжьции на ны не престануть глади, моро-ве живот наших; и въ сласть хлъба своего изъъсти не можем; и въздыхание наше и печаль сушить кости наши...
Из слова третьего. Разрушены божественныя церкви; оскверне-ни быша ссуди священии; потоптана быша святая; святители мечю во ядь* быша; плоти преподобныхъ мнихъ птицамъ на снъдь по-вержени быша; кровь и отецъ и братия нашея, аки вода многа, землю напои; князии нашихъ воеводъ кръпостъ ищезе; храбрии наша страха напольншеся, бъжаша; мьножайша же братия и чада наша въ плънъ ведени быша; села наша лядиною* поростоша, и величь-ство наша смърися; красота наша погыбе; богатство наше онъмь в користь бысть; трудъ нашь погании наслъдоваша; земля наша иноп-леменикомь в достояние бысть; в поношение быхомъ живущиимъ въскраи земля нашея; в посмъхъ быхомъ врагомъ нашимъ, ибо све-дохомъ собъ, акы дождь съ небеси, гнъвъ господень; подвигохомь ярость его на ся и отвратихомъ велию его милость; и не дахомъ призирати на ся милосердныма очима. Не бысть казни, кая бы преминула насъ; и нынъ беспрестани казними есмы; не обратихомся к господу; не покаяхомся о безаконии нашихъ, не отступихомъ злыхъ обычаи нашихъ, не оцестихомся калу гръховнаго, забыхомъ казни страшныя на всю землю нашу; мали оставши велиць творимся. Тьм же не престаютъ злая мучаще ны: завъсть умножилася, злоба преможе ны, величанье възнесе умъ нашъ, ненависть на другы вселися въ сердца наша, несытовьство имьнья поработи ны, не дасть миловати ны сироть, не дасть знати человечъчьскаго естества; но, акы звърье жадають насытитися плоти, тако и мы жадаемъ и не престанемъ, абы всъхъ погубити, а горкое то имънье и кровавое к собъ пограбити; звърье ъдше насыщаются, мы же насытитися не мо-жемъ: того добывше, другаго желаемъ. За праведное богатьство богъ не гнъвается на насъ, но, еже речено пророкмъ, с небеси призри господь видъти, аще есть, кто разумъва или взискаяи бога, вси уклонишася вкупъ, и прочее. Ни ли разумъвають все творящи беза-конье, снъдающе люди моя въ хлъба место? Апостол же Павелъ беспрестани въпиеть, глаголя: «братие, не прикасаитеся дълехъ злыхъ и темныхъ; ибо лихоимци грабители со идолослужители осудяться». Моисъеви что рече богь: «аще злобою озлобите вдовицю и сироту, взопьють ко мнъ, слухомъ услышю вопль ихъ, и разгнъваюся яростью, погублю вы мечемъ». И ныне збысться о насъ реченое: не оть меча ли падохомъ? не единою ли, ни двожды? что же подобаетъ намъ творити, да злая престануть, яже томятъ ны? Помяните честно написано въ божественыхъ книгахъ, еже самого владыкы нашего большая заповъдь, еже любити другъ друга, еже милость лю-бити ко всякому человъку, еже любити ближняго своего аки себе, еже тъло чисто зблюсти, а не осквернено будеть блюдом; аще ли оскверниши, то очисти с покаяниемь; еже не высокомыслити, ни вздати зла противу злу ничего же. Тако ненавидить господь богъ нашъ, яко злу помятива человъка. Како речемъ: отче нашъ, остави намъ гръхи наша, а сами не ставляюще? В ню же бо, рече, мъру мърите, отмърит вы ся.