Будь умным!


У вас вопросы?
У нас ответы:) SamZan.net

Тема. Створення компіляція й виконання найпростішого програмного проекту

Работа добавлена на сайт samzan.net:

Поможем написать учебную работу

Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.

Предоплата всего

от 25%

Подписываем

договор

Выберите тип работы:

Скидка 25% при заказе до 2.6.2024

Лабораторна робота №7

 

Тема. Створення, компіляція й виконання найпростішого програмного проекту.

Мета. Ознайомитись із середовищем програмування Turbo Pascal (TP); навчитись створювати, компілювати та виконувати програму, а також вміти налаштовувати параметри проекту та інтерфейсу середовища розробки програм.

Матеріально-технічне забезпечення. ПЄОМ, ОС Windows, ТР, інструкція до виконання практичної  роботи.

Теоретичні положення.

Призначення: засіб для створення і редагування текстів програм на мові програмування TP 7, їх компіляції, відлагодження та виконання. Можна використовувати для роботи з будь-якими текстовими файлами.

Можливості: дозволяє

створювати, записувати і друкувати документи, тексти програм

компілювати тексти програм на TP 7

редагувати тексти, копіювати фрагменти з однієї частини в іншу або з іншого документа

працювати з декількома текстами у різних файлах використовуючи для цього вікна

підтримувати маніпулятор “мишка”

вести пошук і заміну

Запуск на виконання: запустити TP 7 командою Turbo або Ctrl+F9.

Програма – це реалізація алгоритму розв’язку задачі засобами мови програмування

Програма призначена для перетворення початкових даних у результат.

Програма складається з описової і виконуваної частин.

У описовій частині визначаються властивості (типи (розділ TYPE)) елементів даних – констант (розділ CONST), змінних (розділ VAR), , підпрограм (розділи FANCTION та PROCEDURE).  

Виконувана частина містить послідовність операторів (команд), які виконує ЕОМ. Оператори – це структурні елементи програми, які служить для зміни стану пам’яті ЕОМ та для керування ходом виконання програми. Послідовність виконання операторів відповідає порядку їх запису у програмі. Початок виконуваної частини позначається службовим словом BEGIN, закінчення – END ( виконувана частина записується в операторних дужках ).  

У загальному випадку у виконуваній частині можна виділити блок введення початкових даних, блок обробки, блок виведення результату.

Ведення даних у пам’ять ЕОМ можна здійснити оператором READLN( ім’я змінної ).  

Виведення інформації з пам’яті ЕОМ здійснюється оператором WRITELN( ’повідомлення’, ім’я змінної ).

Важливе місце у обробці даних займає оператор присвоєння ( ім’я змінної := вираз ), який змінює вміст пам’яті ЕОМ.  

Всі структурні частини програми (описові структури, оператори) розділяються символом ;.

Вихід з програми:  Alt+X  або пункт меню File, підпункт Quit.

Вхід у меню: натиснути клавішу F10, перейти на потрібний пункт клавішами керування курсором, після натискання Enter або стрілки вниз розгортається підменю. Вийти з меню: клавіша Esc.

Після запуску TP на екрані появиться інтегроване середовище TP з можливо відкритими вікнами. Вікно - це область екрану, яку можна переміщати, змінювати її розміри, перекривати, закривати і відкривати. Може бути довільна кількість вікон, але активним є лише одне з них. Активне вікно - це вікно, з яким Ви в даний час працюєте. Будь-яка вибрана команда, набраний текст відноситься тільки до активного вікна. Існує декілька типів вікон, але більшість з них має наступні загальні елементи: смуга заголовку, закриваюча кнопка, смуга скролінгу, кутик для зміни розмірів вікна, кнопка масштабування, номер вікна.

Робота з вікнами

Перейти у вікно з номером N

Alt+N

Змінити розмір / місцезнаходження вікна

Window .. Size / Move

                         або Ctrl+F5

Розкрити вікно на повний екран або повернутися до попередніх розмірів

Window .. Zoom        або F5

Закрити вікно

Window .. Close         або Alt+F3

Показати список вікон

Window .. List            або Alt+0

Розмістити вікна поруч

Window .. Tile

Розмістити вікна черепицею

Window .. Cascade

Робота з текстами програм

Основні команди редактора

Відкрити нове вікно

File .. New 

Відкрити файл

File .. Open            або F3

Зберегти текст у файлі

File .. Save            або F2

Зберегти під новим іменем

File .. Save as ...

Встановити активний робочий каталог

File .. Change dir ...

Відновити повідомлення про помилку

Ctrl+Q W

Перевірити відповідність пар дужок

Ctrl+Q [          або Ctrl+Q ]

Відновити рядок

Edit .. Restore Line

Знайти

Search .. Find

Знайти і замінити

Search .. Replace

Команди  пересування курсора

На слово вправо / вліво

Ctrl+ / Ctrl+

Скролінг вверх / вниз на один рядок

Ctrl+W /  Ctrl+Z

Верх вікна

Ctrl+Home

Низ вікна

Ctrl+End

Початок файлу

Ctrl+PgUp

Кінець файлу

Ctrl+PgDn

Команди знищення і вставки

Знищити рядок

Ctrl+Y

Вставити рядок

Ctrl+N

Знищити до кінця рядка

Ctrl+Q Y

Робота з фрагментами тексту (блоками)

Виділення фрагмента тексту

клавіатура: ставимо курсор на початок фрагмента, притримуючи Shift, вказуємо потрібний фрагмент тексту клавішами управління курсором

мишка”: вказівник “мишки” ставимо на початок фрагмента, натискаємо ліва кнопку “мишки” і протягуємо вказівник до останнього елемента фрагмента. Для виділення слова двічі натискаємо ліву кнопку “мишки”

Копіювання фрагмента тексту

- копіювати фрагмент у буфер з допомогою меню Edit .. Copy або Ctrl+Ins

- перевести курсор на потрібне місце у тексті програми

- вставити фрагмент з буфера з допомогою меню Edit .. Paste або Shift+Ins

Перенесення фрагмента тексту

- вирізати фрагмент у буфер з допомогою меню Edit .. Сut або Shift+Del

- перевести курсор на потрібне місце у програмі

- вставити фрагмент з буфера з допомогою меню Edit .. Paste або Shift+Ins

Знищення фрагмента тексту

- з допомогою меню Edit .. Clear або Ctrl+Del

Виконання програм

Виконати програму

Run .. Run       aбо Ctrl+F9

Відкомпілювати програму

Compile .. Compile

aбо Alt+F9 aбо F9

Створити ЕХЕ-файл на диску або тримати результат компіляції в оперативній пам’яті

Compile .. Destination ..

Disk/memory

Повноекранно переглянути результати виконання програми

Window .. User screen

aбо Alt+F5

Показати вікно Dos (вводу / виводу результатів)

Windows .. Output

Ввести нові вирази у вікно Watch

Debug .. Watch ..Add Watch

aбо Ctrl+F7

Відкрити вікно перегляду значень змінних (виразів)

Window .. Watch

Встановити / відмінити контрольну точку

Debug .. Toggle Breakpoint

 aбо Ctrl+F8

Покрокове виконання програм із заходом у процедури

Run .. Trace info

aбо F7

Покрокове виконання програм без заходу в процедури

Run .. Step over

aбо F8

Переглянути значення змінних, змінити їх значення, обчислити значення виразів

Debug .. Evaluate / Modify

aбо Ctrl+F4

Зв’язок функціональних клавіш з інтегрованим середовищем ТР 7

Клавіша

Призначення

F1

Підказка по поточній компоненті ТР 7

F2

Збереження поточного файлу

F3

Завантаження файлу з диска

F4

Виконати програму до рядка, де знаходиться курсор

F5

Наблизити/ віддалити активне вікно

F6

Перйти до наступного вікна у списку

F7

Покрокове виконання програми

F8

Пооперативне виконання програми

F9

Скомпілювати програму

F10

Перейти у верхнє вікно

Alt+F1

Показати попередній екран підказки (в списку зберігається попередні 20 екранів)

Alt+F3

Закрити, видалити поточне вікно

Alt+F5

Показати результати виконання програми

Alt+F9

Компілювати поточний файл

Alt+X

Вихід в OС, кінець роботи

Ctrl+F1

Підказка по слову над курсором

Ctrl+F5

Переміщення і зміна розмірів вікна

Ctrl+F9

Виконати програму

Структура програми:

Program <ім’я програми>;                                      – {заголовок програми}

uses

{приєднання бібліотек та модулів};

label

  •  {оголошення міток (позначок)};

const

  •  {оголошення сталих};

type

{опис типів};

var

{оголошення змінних};

procedure

  •  {оголошення процедур користувача};

function

{оголошення функцій користувача};

Приклад розв’язання задачі:

Дано три сторони трикутника ( а=5, b=8 c=9 – відомі сторони трикутника). Знайти площу трикутника?

Розв’яжемо задачу за конкретно вказаними сторонами трикутника згідно умови.

(Обрахунки будемо проводити за формулою Герона –)

Розв’язання:

Program ploshcha;

Uses Crt; /Приєднуємо модуль Crt /

Const а=5; b=8; c=9; /Вводимо довжини сторін/

Var   p, s: real; /Оголошуємо змінні для периметра та площі/

Begin

Clrscr; /Очищуємо екран/

p:= (a+b+c)/2; /Обчислюємо пів-периметр/

 s:=sqrt(p*(p-a)*(p-b)*(p-c)); /Визначаємо площу/

writeln (‘s=’, s:3:2); /Виводимо значення плщі/

end.

Завдання

1.Розв’язати, сформульовану вище, задачу згідно таких умов:

  •  сторони трикутника наперед не визначені, але вводяться з клавіатури після запуску програми на виконання;
  •  додатково обчисліть периметр трикутника.

2. Скласти  програму  обчислення  значення  функції. Y= (a+b)/ (a-c) при  a=6, b=14, c=4.

Питання теоретичного опитування

  1.  Дайте означення алгоритму
  2.  Що таке програма.
  3.  Які оператори використовуються у Pascal – програмі для введення-виведення даних?
  4.  Для чого потрібно описувати у програмі елементи даних?
  5.  Дайте означення типу.
  6.  Які типи даних ви знаєте?
  7.  Приведіть загальну структуру опису типу.
  8.  Коротко опишіть структуру Pascal – програми
  9.  Які розділи Pascal – програми можна не описувати?
  10.  Для чого призначена виконувана частина програми?


Література

Основна

  1.  Глинський Я.М., Анохін В.Є., Ряжська В.А. Паскаль. Turbo Pascal i Delphi. Навчальний посібник.―Львів: Деол,2004. ― 176с.
  2.  Глинський Я.М. Інформатика: навчальний посібник для учнів 8-11 кл. середніх шкіл:― Кн.1 Алгоритмізація і програмування. Мова Паскаль.― Львів: «Деол», 2001. ― 192с.
  3.  Зарецька І.Т. Інформатика: Підручник для 10-11 кл. загальноосвітніх навчальних закладів у 2-х частинах ― К.: Форум, 2004.― 392с.

Додаткова

  1.  Поляков Д. П., Круглов И. Ю., Программирование в среде Турбо Паскаль. – М.: МАИ, 1992.
  2.  Бородич Ю. С., Вальвачев А. Н., Кузьмин А. И. Паскаль для персональных компьютеров: Справочное пособие. – Минск: “Высшейшая школа”, 1991. – 365 с.
  3.  Фаронов В. В. Программирование на персональных ЭВМ в среде Турбо Паскаль. – М.: МГТУ, 1991.

PAGE  3


EMBED Word.Picture.8  




1. Вариант 15 1. Если предложение превышает спрос то рынок называется- а равновесным; б избыточным; в дефи.html
2. Test РУКОВОДСТВО Генри А
3. Методические рекомендации Рассматривая первый вопрос темы следует охарактеризовать общество как систе
4. тематическое обеспечение и администрирование информационных систем Кафедра Компьютерные интеллектуальн
5. на тему Научное и практическое наследие Э
6. Предмет философии
7. Научные факты гипотезы теории как формы научного познания
8. Курсовая работа- Характеристика рынка ценных бумаг
9. Рождественская овация
10. тема высших животных и человека представляет собой результат длительного развития в процессе приспособител
11. издательского совета Байкальского государственного университета экономики и права
12. Тема Экономическое обоснование целесообразности создания нового предприятия Вариант
13. тематики Національного університету водного господарства та природокористування
14. Семейное воспитание в наследии ЯА Коменского
15. реферат на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук КИЇВ ~ Ди
16. 2009 ~ Туристские и экскурсионные услуги
17. и внутреннеполитическая стабильность поддержка и понимание наших партнеров
18. Здания и сооружения как объект собственности
19. Доклад сделанный в Институте философии АН СССР в декабре 1987 г
20. Спрос на деньги