і. Численні хрестоподібні зображення присутні на гончарній кераміці черняхівської культури
Работа добавлена на сайт samzan.net:
Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Предоплата всего
от 25%
Подписываем
договор
Вважалося, що як і вогонь, Сонце помирає й відроджується, рухаючись по небу. Були поширеними уявлення про небесне походження земного вогню, як подарованого лю-дям небом. Хрест вважався язичницьким символом воскресіння та безсмертя. Вірили, що він здатний відлякувати всіляку нечисть і має цілющі властивості. Численні хрес-топодібні зображення присутні на гончарній кераміці черняхівської культури.
- Порівняно часто трапляється на побутових предметах і коло. Цей орнаментальний мотив особливо відомий у черняхівській культурі. Він присутній на гончарній кера-міці, перш за все на кухлях, призначених для ритуальних відправ. Форма кола здавна повязувалася з формою Сонця. Широке застосування кільцевого орнаменту може свідчити про особливе шанування Сонця черняхівським населенням.
- Одним з найпоширеніших орнаментальних мотивів на кераміці багатьох археологіч-них культур України І тис. н.е. є зигзаг, або хвильовий орнамент. Зокрема, він при-сутній на памятках пшеворської культури, на черняхівській кераміці, посуді словян VIIIXIII ст. Є гіпотеза, що зигзагоподібний орнамент був стилізованим зображен-ням змії, яка обожнювалася багатьма давніми народами.
- Аналізуючи етнографічні дані Л. Штернберг дійшов висновку про взаємозвязок хви-лі і зиґзаґу з блискавкою, вогнем і водою силами, що сприяють родючості. Хвиляс-тий орнамент, як правило, прикрашає різноманітні черняхівські гончарні посудини, які не ставилися на вогонь. На горщиках для приготування їжі вони трапляються ду-же рідко. На думку Е. Симоновича, посуд з такими знаками повинен був охороняти воду і їжу, оберігати людину від хвороби, зміцнювати її сили.
- Поширеними на гончарній кераміці черняхівської культури є фігурні штампи у ви-гляді зіркових розеток, концентрично вписаних одне в одне кіл, оточених зубцями і пунктирними лініями. Такі орнаментальні сюжети є ознаками сонця, місяця, зірок. Зубці та пунктири навколо кіл символізували промені, що несуть тепло і родючість.
- Знаки на предметах повсякденного побуту словянських племен І тис. н.е. передають ідеї, повязані з господарським добробутом (родючість, захист від злих сил). Однак є підстави вважати, що населення України цього часу прагнуло глибше розпізнати нав-колишній світ, адаптуватися до нього. Про це, зокрема, можуть свідчити черняхівські сакральні вироби з системою символічних знаків, знайдені в Лепесівці та Ромашках , які науковці інтерпретують як язичницькі календарі.
- Вінчик однієї з двох сакральних посудин, виявлених у жертовнику в Лепесівці, поді-лений на 12 секторів з різними малюнками у кожному. На думку Б. Рибакова, секто-ри символізують 12 місяців, що утворюють річний цикл. У посудинах, можливо, збе-рігалася священна вода для ворожіння на врожай. Сакральна посудина з Ромашок яв-ляє собою глечик, прикрашений орнаментом. У його верхньому ярусі розміщені ма-гічні знаки, а в нижньому квадратики, що зображують окремі дні і календарно точ-но позначають числа важливих язичницьких свят на честь Ярила, Купала, Перуна.
- Цікавим є глек з черняхівського поховання в Гнатках. На ньому у верхньому орна-ментальному ряді спеціальним штампом нанесено сім рослинних символів-колосків, а між ними шість солярних знаків. Нижній орнаментальний ярус заповнено соляр-ними знаками і штриховими лініями, можливо, символом землі. Суть орнаментації, на думку І. Винокура, полягає в ідеї взаємозвязку сонця, землі та рослинності.
- Зрідка у давніх словянських памятках зустрічаються зооморфні зображення, які не-суть важливу ідеологічну інформацію. Це, наприклад, зображення на гончарній кераміці черняхівської культури, подекуди обєднані в сюжетні сцени з глибокою симво-лікою. Зокрема, сюжети, що інтерпретуються науковцями як оранка і просушування зерна перед обмолотом, відображають ідею звязку сонця, землі та родючості. На ри-туальних посудинах словян-черняхівців зображали домашніх тварин. Безумовно, вони відігравали свою роль у їхніх міфологічних поглядах.
- ажливе місце серед памяток міфології не лише на території України, а й усієї Євро-пи посідає обкладка піхов меча з могильника пшеворської археологічної культури з с. Гринів Львівської області (І ст. н.е.). Памятка, яка належала знатній людині, ймо-вірно, племінному вождю, або вождю групи племен Подністровя, дає можливість характеризувати міфологічні уявлення тогочасного населення України.
- Композиція обкладки є пятиярусною. Її центральний ярус заповнений сценою свя-щенного шлюбу. У верхніх двох сценах зображені вовк (або собака), що роздирає жертву, і грифон, у нижніх сценах баран і воїн-вершник на коні в рослинному ото-ченні. Розкриваючи зміст зображень, Д. Козак і Р. Орлов підкреслюють, що їх слід розглядати не як побутові або жанрові, а як втілення певних міфологічних уявлень. Зміст композиції розшифровується за допомогою зіставлення сюжетів з подібними сценами індоєвропейської міфології.
- У центральній сцені гринівської обкладки зображено, очевидно, космогонічний акт, який передає народження першопредка. Центральним персонажем міфології завжди був так званий культурний герой, першопредок, завдання якого полягало у впорядкуванні світобудови, підкоренні сил хаосу. Цей герой виконував також функції родона-чальника. Необхідною умовою цього був священний шлюб, який підтверджував над-природне походження першопредка.
- У верхній частині обкладки, над сценою священного шлюбу, розміщено грифона. Згідно з грецькою міфологічною традицією грифон є істотою, присвяченою сонцю. За індоєвропейською міфологічною традицією грифон втілював у собі вогненну суть і повязувався з перебудовою Всесвіту, космогенезом. Верхній ярус обкладки займає зображення хижака вовка (чи собаки). У словянській міфології вовк ототожнював-ся з богом худоби Велесом і уособлював зооморфного суперника бога грози.
- Нижче сцени священного шлюбу зображено барана, що їсть рослинні паростки, і вої-на-героя на коні з щитом та списом. Військова функція вершника-героя тісно повя-зана із забезпеченням родючості, що передається поєднанням зоо- та антропоморфних персонажів паростками. Тема боротьби бога-героя з силами хаосу для звільнен-ня родючості землі й худоби є провідним космогонічним сюжетом індоєвропейської міфологічної традиції.
- Просторово окремі сюжети обкладки розташовані вертикально, що дозволяє співвіднести композицію з вертикальними моделями міфологічних систем. До них належить так зване світове дерево. Для нього, як і для будь-якої вертикальної космічної моделі, є характерним диференціація і протиставлення верху та низу, життя і смерті.
- Таким чином, семантика сюжетів обкладки дає уявлення про те, як пшеворські пле-мена Подністровя та Волині розуміли структуру світобудови: верхню частину ком-позиції, зображення вовка і грифона, можна співвіднести з небом; з середнім рівнем світового дерева проміжним між небесним та підземним можна співвіднести ба-рана, що їсть паростки цього дерева. А героя-вершника слід, ймовірно, розглядати як сторожа підземного світу.
- Порівнюючи семантику піхов меча з Гриніва з відомою словянською памяткою піз-нього язичництва Збруцьким ідолом (які обєднує територія розміщення Подніст-ровя та приналежність до однієї етнічної групи, хоча й на різних етапах розвитку), науковці підкреслюють ідентичність структурної побудови сюжетів.
- Обом памяткам притаманні вертикальне розміщення, поділ на три частини, що сим-волізують верх середину низ (небо земля підземний світ). Це може свідчити про те, що вже на рубежі нової ери у словянських племен України сформувалися певні і досить розвинені, як для періоду язичництва, світоглядні уявлення, а також про глибоке місцеве коріння такої визначної памятки духовної культури словянст-ва, як Збруцький ідол (детальніше про нього буде сказано далі).
-
- Саме йому, як вважають, були присвячені два могутні стовбури дубів із всадженими у них кабанячими іклами, підняті у 1909 та 1975 pp. з Десни та Дніпра (вище Києва). Існує думка, що кабан був одним з найшанованіших словянами тварин. Це підтверд-жують і численні знахідки кабанячих кісток та ікол на поселеннях, в похованнях різ-них культур І тис. н.е.
- Важливим джерелом для вивчення язичницьких вірувань давніх народів є різнома-нітні предмети, кераміка та малюнки на них. Певну міфологічну функцію виконува-ли сакральні камені символи міцності та вічного існування.
- Цікавими є амулети, які підвішувалися на шнурах, одягалися на шию або ж носилися в торбинках. Оберегами ставали предмети з металу, кістки, каменю, глини. Найпо-ширенішими були різноманітні підвіски, відомі серед населення зарубинецької куль-тури. Підвіски мали пірамідальну, трапецієподібну, квадратну, округлу форми і не-рідко прикрашалися крапками та лініями, що утворювали різноманітні візерунки.
- Характерними для зарубинецької культури були шумливі підвіски-амулети. З них складалися намиста, куди входили металеві дзвіночки, підвіски спіралеподібної фор-ми, різноманітні кільця і ланцюжки. За уявленнями такі шумливі намиста повинні були відганяти злих духів своїм виглядом та звуком, що видавався під час руху.
- У зарубинецькій, черняхівській, київській культурах були поширеними так звані лун-ниці амулети-підвіски, повязані з шануванням Місяця, що сприймався як добре божество, противник усякої погані та зла. Ці властивості переносились і на умовне зображення світила, що мало значення оберегу. Б. Рибаков вважав лунниці складо-вою частиною дівочого убору, виходячи з того, що й Селена (грецька богиня Місяця) була покровителькою дівчат.
- Характерними для черняхівської культури були пірамідальні, дзвоноподібні і верете-ноподібні підвіски, які повязують із сонячним божеством покровителем хлібороб-ства. Як обереги могли використовуватись намиста з антропоморфними зображення-ми. На думку деяких дослідників, оберегами, можливо, були фібули у вигляді птаха, поширені на черняхівських памятках Подністровя.
- Часто словяни використовували для оберегів ікла та кістки хижих звірів, переважно ведмедя чи кабана, які повинні були відганяти зло і оберігати від наврочення. Ці обе-реги повязувались з загальним культом природи, зокрема з поклонінням священним тваринам. Як вважають, роль оберегів могли відігравати і деякі види залізних ножів, які використовували лише для магічних функцій знищення злих духів.
- Багатий матеріал для вивчення ставлення давніх словян до оточуючого світу, їхніх уявлень, повязаних з хліборобським укладом життя дають зображення на кераміці, побутових, господарських предметах. Вважалося, що сакральна символіка забезпечу-вала родючість ґрунту, захищала людину від злих сил, оберігала її від хвороби.
- Серед словянських памяток І тис. н.е. знайдено уламки і цілі посудини із зображен-ням різних солярних знаків та хрестів. Важливим символом був солярний знак у ви-гляді свастики. Як вважають, він походить від рівнобічного хреста, вписаного у квад-рат. Ймовірно, цей символ має звязок із сонцем та вогнем, визначаючи сторони сві-ту, і тісно повязаний із знаком хреста, але відрізняється від нього наявністю парост-ків, що відходять від кожного променя. Є думка, що спочатку ці паростки символізу-вали рух давнього пристрою для добування вогню, а потім трансформувалися в сим-волічне позначення руху сонця по небу.
- Давнім магічним знаком є хрест, утворений чотирма променями. Число 4 у словян, на думку В. Даркевича, як і у більшості народів, було святим (чотири сторони світу, чотири пори року, чотири стихії). Припускають, що спочатку хрест імітував давнє знаряддя для добування вогню (тертям двох перехрещених шматків дерева), а пізні-ше перетворився на символ поєднання небесного вогню (Сонця) і вогню на землі.
Пантеон головних словянських богів на стадії державного язич-ництва (за князя Воло-димира Святославича)
МОКОШ
Заступниця дому, родинного вогнища, покровителька пря-діння, ткацтва, вишивання та інших жіночих занять а також богиня води, дощу, родючості (але на час формування пан-теону богів ці останні функції вона напевно вже втратила).
ПЕРУН
Володар грому і блискавок, покровитель великого князя
та його військової дружини.
ХОРС
Традиційно вважався богом сонця і тепла. Але чимало сучасних вче-них вважають його богом Місяця.
СИМАРГЛ
Божество в образі крилатого пса; охоронець зерна (амбарів) і посівів.
СТРИБОГ
Бог вітру, антипод
Даждьбога (бог, який знищує добро); уособ-лення холоду, негоди.
ДАЖДЬБОГ
Бог сонця, що дає добро. Словяни знали й інших «сонячних» богів, але Володимир вибрав його.
Духовна культура давніх словян на території України
Поклоніння силам природи
- Під духовною культурою давніх словян будемо розуміти увесь комплекс їхніх релі-гійно-міфологічних уявлень, який отримав назву словянського язичництва.
- На думку Миколи Костомарова, суть язичництва полягала в обожненні природи, ви-знанні мислячої сили за предметами та явищами довкілля, поклонінні сонцю, небу, воді та землі, вітру, деревам, птахам, каменям тощо, у різних байках, віруваннях, святах та звичаях, створених і впроваджених на підставі цього обожнення природи.
- «Давній словянин, писав польський історик-славіст Генрик Ловмянський, «жив серед світу духів, рівнозначних за силою та впливом. Вони оживляли та заповнювали рівномірно всю природу, яка їх оточувала. Людина почувала себе залежною від них, намагалася відвернути їх шкідливі дії та прихилити до себе».
- Перш ніж давні словяни почали будувати спеціальні святилища, ставлячи там зобра-ження персоніфікованих язичницьких богів, вони поклонялися різноманітним силам природи. У писемних джерелах зазначається їх поклоніння горам, джерелам, гаям, окремим деревам, де, на їх думку, жили душі померлих.
- Зокрема, єпископ Кирило Туровський (XII ст.) у одній з проповідей висловлював ра-дість з приводу того, що люди вже перестали вшановувати сонце, вогонь, джерела, дерева, а батьки не вбивають дітей на жертву богам. У церковному статуті Володи-мира Великого, виданому в Новгороді у XIII ст., церква засуджує тих, хто молиться «під овеном, в гаю, горах або над водою».
- Велику роль у міфологічних уявленнях словян відігравала вода (річки, озера, джере-ла). Словянські святилища завжди розміщувалися поблизу води. Люди приписували їй особливу животворність. Весняні і літні народні свята завжди супроводжувалися купанням або обливанням, що вказує на віру в животворну, очищувальну силу води. Інша властивість води спонукання родючості, заплідненню. Давні словяни моли-лися воді та приносили їй жертви.
- Вода відігравала в культурі родючості основну роль як джерело всього життя. Поль-ський етнограф Казимеж Мошиньський наводить приклади з етнографії словянсь-ких народів, коли вони відмовлялися рятувати потопаючого, розцінюючи це як жертву, яку взяв собі водний демон.
- Найбільше словяни, як і інші давні народи, обожнювали вогонь, який повязувався із сонцем та блискавкою, що давали тепло та посилали дощ. Культ вогню у словян також має давнє походження. Писемні джерела повідомляють, що люди здавна по-клонялися Сварожичу богу вогню, неба, сонця. Словяни вважали вогонь очищу-вальною силою. Велике значення у світогляді індоєвропейських народів, у тому чис-лі й словян, крім сонця, мало обожнення місяця, землі, зірок, а також вітру.
- У загальному культі природи у словян найбільш був розповсюджений культ дерев, гаїв, священних тварин. Відома символіка дерева життя та світового дерева, яке сягає корінням підземного світу, а верхівкою неба, а загальнословянське слово «гай» ви-значало лісовий простір, який огорожувався і оберігався, де відправлялися священні обряди, відбувалися моління, ворожіння, жертвоприношення. В жертву приносили їжу, речі, тварин (переважно биків, кабанів, овець).
- Серед дерев для словян найбільше значення мав дуб. Напевно, це пояснювалося тим, що в дуб найчастіше вдаряє блискавка, тому словяни вважали його перуновим деревом. Археологічні знахідки вказують на тісний звязок культів священних дерев і звірів у давньословянській міфології, зокрема, на існування обєднаного культу ди-кого кабана з дубом. Обидва культи були повязані з поклонінням богу Перуну.
- В цьому пантеоні з якихось причин не знайшлося місця іншим словянським богам. Хоча в цілому їх зафіксовано немало. Зокрема, Іван Огієнко у своїй праці «Дохристи-янські вірування українського народу» в якості головних дохристиянських богів ви-діляв наступних: Сварог, Перун, Даждьбог, Хорс, Велес, Стрибог, Симаргл, Мокоша, Лада і Ладо, Лель (Полель), Ярило, Купайло, Див і Діва, Тур, Рід і Рожаниця, Троян, Доля, Переплут, Марена. Функції деяких з цих богів не є чітко встановленими. Пові-домлення про них є досить скупими й суперечливими.
- Проте відбір до пантеону 980 року навряд чи був випадковим. Певно, великий князь київський релігійною язичницькою реформою хотів спертися на авторитет та попу-лярність окремих богів з різних регіонів Східної Європи під час феодалізації підлег-лих йому земель, прагнув затвердити офіційний пантеон для надання державі ідеоло-гічної єдності, намагався поставити перепони сепаратистським тенденціям на місцях.
Слов'янські божества. Організація культу
- Характер язичницьких вірувань перш за все визначався способом життя, основними заняттями словян. Насамперед поклонялися богам, повязаним з аграрним культом. Особливе значення мало обожнювання неба i небесних світил, що уособлювали вищі сили. Серед них, зокрема, відомі з літописних джерел словянські божества сонця Даждьбог, Хорс, Сварог. Богом худоби був Велес, що, можливо, був і богом багатст-ва. Певну роль у хліборобському культі відіграв Стрибог бог вітру.
- На думку М. Грушевського, в цей час «русько-словянські боги дуже слабо оперсоні-фікувалися і не втратили свого початкового характеру певних природних сил, ме-теорних явищ, елементів природи»... «це лише початки певної стадії поганського культу шанування богів у формі антропоморфних образів…».
- Давні словяни обожнювали сили природи: воду, вогонь, ліс, дерева, заселяючи їх численними божками. Словянська демонологія досить розвинута. З різних даних ві-домі: ліщук, водяник, полудниці, русалки, берегині, водяниці, упирі тощо. Демони були антропоморфними істотами (мали людиноподібний вигляд), але позбавленими власних імен, індивідуальних рис, виступаючи певними групами, чим відрізнялися від богів, які належали до вищої сфери надприродного язичницького світу.
- Польський етнограф Казимеж Мошиньський, який досліджував словянську демоно-логію, поділяє демонів на ряд груп: домових і кровноспоріднених, тих, що походять від духів людей, померлих не своєю смертю, демонів долі, хвороб, смерті, зла тощо.
- Домові демони (домовики, хлівники, банники, польовики, лісовики та ін.) опікували-ся домом, господарством, природою, які входили до сфери економічної діяльності людини. Домовик, за уявленням словян, мав вигляд невеликої на зріст, невидимої людини, схожої на діда, яка живе біля печі або під стріхою. З ним слід добре поводи-тися, годувати його, і тоді він допомагатиме родині, застереже її від небезпеки тощо.
- Демони уявлялись переважно невидимими, невеликими на зріст, з великою головою і довгим волоссям, вкритими шерстю, з великими червоними, рідше зеленими очима, іноді з одним оком посередині чола, з великими зубами і товстими губами.
- Серед демонів, що походять від душ людей, померлих не своєю смертю, найпошире-нішими були русалки дівчата, які потонули або покінчили життя самогубством. Як правило, вони уявлялися красивими, оголеними, з довгим волоссям, прикрашеним вінком із квітів. Любили, як вважалося, сміятися на різні голоси, танцювати вночі на галявинах і берегах озер та річок, зваблювати перехожих, лоскотати їх до смерті.
- Ще відомі водяники (духи тих, хто втопився), лісовики (ті, хто загинув у лісі). Вва-жалося, що лісовики панують над звірами та можуть ввести людей в оману. До цієї ж категорії належать вовкулаки й берегині. Вовкулаки чи упирі, на думку К. Мошинь-ського, мали у словян двоїсте значення: дух померлої людини і оживлений труп. Бе-регині були водними істотами, спорідненими русалкам. Серед інших демонів поши-реним був образ рожаниці невидимої жіночої істоти, яка визначала долю людини від народження до самої смерті. До таких демонів К. Мошиньський відносив і долю.
- Простір між людьми та демонами заповнювали напівдемонічні істоти: відьми, вовку-лаки. Від демонів вони відрізнялися тим, що повязувалися з конкретними людьми або їх душами. Відьмою вважалася певна особа, яка знаходиться серед живих, але знається з демонами, а вовкулакою оживаючий труп якоїсь конкретної особи.
- Отже, простежується ієрархія словянських божеств від напівдемонів, через демонів, що забезпечували порядок у господарстві і природі, до вищих богів, які впорядкову-вали світ, забезпечували родючість землі, плодючість стада, захист роду. Ця ієрархія була результатом тривалої еволюції системи міфологічних поглядів, що повязува-лось з розвитком суспільних відносин словянських племен. На різних стадіях цього виявляли себе своя міфологічна система і свої форми організації сакральних дій.
- На стадії існування патріархально-родового суспільства у словян переважав, очевид-но, сімейно-родовий культ у вигляді поклоніння предкам і силам природи. Для цього ж часу були характерним й общинні культи, повязані насамперед з хліборобством, як основою економічного розвитку словянського суспільства.
- Поряд з поклонінням силам природи, що не мали чітко визначеного вигляду, серед племен Південно-Східної Європи, в тому числі й словян, вже на рубежі нової ери почала формуватися система зооморфних та антропоморфних божеств з визначенням їх основних функцій. На думку О. Лосєва, героїчний антропоморфний образ міфоло-гічного персонажа є вищим етапом у розвитку міфологічних уявлень давніх народів.
- Більш високому рівню суспільного розвитку словян відповідали племінні і міжпле-мінні центри VIIIIX ст. Культ предків, культ природи відступає тепер на другий план перед поклонінням вищим божествам. На стадії переходу до державних форм правління, племінні і міжплемінні боги та культи трансформуються у державні. Як відомо з літописних джерел, князь Володимир Святославич намагався здійснити таку реформу, влаштувавши на горі біля палацу капище, де поставив основних словянсь-ких богів і звелів приносити їм жертви.
- Михайло Грушевський вважав недостовірними повідомлення писемних джерел про наявність касти жерців у словян-язичників. Такої ж думки дотримується і сучасний російський дослідник В. Сєдов, вважаючи, що родові, племінні і міжплемінні ритуа-ли здійснювалися родовими і племінними старійшинами та князями.
- Проте, на думку інших сучасних дослідників, зокрема Д. Козака, такі твердження су-перечать писемним і археологічним джерелам. Досить високий рівень організації ві-рувань, що випливає з аналізу джерел, передбачав і досить ранню появу служителів культу виконавців ритуальних дій, як це було у всіх індоєвропейських народів.
- Як вважає український вчений М. Попович, у словян волхви могли бути організова-ні у замкнуте, впливове коло хранителів вірувань та духовної культури. Свідченням на користь цього є багата термінологія з магії і чародійства та прямі писемні дані. Так, арабомовний вчений другої половини ІХпочатку Х ст. Ібн Русте повідомляв що влада у царів русів обмежена, оскільки у них є знахарі, з яких окремі керують царем.
- На думку Г. Ловмянського остаточна ієрархія жерців складається у словян вже на етапі формування держави і від неї вони отримують матеріальну допомогу для керу-вання релігійним життям певної територіальної чи суспільної групи. Проте за архео-логічними даними общинні святилища існували у словян вже в перші століття нової ери. Наявність касти жерців не виключає участі старійшин, вождів, князів у культо-вих церемоніях. Ймовірно, їм належала почесна першість у виконанні ритуальних дій, особливо найважливіших і найурочистіших.
- Провідне місце в давніх культах відігравало жертвоприношення вищим і надприрод-ним істотам, молитви для здобуття їх прихильності. Словяни вважали, що ці вони мали людські властивості, потребували їжі, напоїв, задоволення інших потреб, хоча б у символічній формі. В основі ритуалу лежала людська вдячність цим істотам, віра у винагороду за добрі діяння, бажання мати впевненість в успіху якоїсь справи. За пи-семними джерелами словяни приносили у жертву худобу (Прокопій Кесарійський), птицю, хліб, мясо (Костянтин Багрянородний), усяку страву і худобу (Ібн Фадлан).
- Є свідчення, що словяни-язичники, як і більшість індоєвропейських народів, практи-кували й людські жертвоприношення. На це вказують, зокрема, розкопки святилищ ІX ст., де виявлені людські рештки. Візантійський автор Х ст. Лев Диякон розпові-дає, що русини в Доростолі, спалюючи своїх небіжчиків, «справляли жертви за мерт-вими і топили в Дунаю дітей та півнів, кидаючи в течію».
- Ще до кінця не зясоване питання про верховне божество словян. На думку Б. Риба-кова, до X ст. ним був Род, давній хліборобський бог, божество неба, блискавок, до-щу, всієї природи, роду людського і підземного світу, а Перун бог грому і блиска-вок введений у язичницький пантеон аж у X ст. за часів Володимира Святославича.
- В. Сєдов вважає, що Перун став загальнословянським богом грому і блискавок у другій половині І тис. н.е., а Род, панівна роль якого в пантеоні словян сягає глибо-кої давнини, став тоді домашнім божеством, можливо, божеством сімейних общин.
- І. Винокур підтримує думку Б. Рибакова, припускаючи, що більшість жертовників-капищ з ідолами відомих у Середньому Подністровї присвячені богові Роду, та що у другій половині І тис. н.е. бог Род у специфічній формі був уособлений в Збруцькому ідолі Святовиді верховному божестві, образ якого сформувався на пограниччі східнословянських і загальнословянських земель.
- Російський вчений С. Токарєв заперечував Рода як про верховне божество в дохрис-тиянську епоху, вважав, що давні словяни ніколи не були обєднані політично й еко-номічно і не могли мати спільних богів й спільні культури. Ймовірно, вважає він, у кожного племені і роду були власні боги і предмети поклоніння. Однак С. Токарєв не заперечує, що деякі з племінних богів могли мати більшу популярність, стаючи між-племінними божествами. Деякі сучасні українські вчені підтримують цю гіпотезу.