Будь умным!


У вас вопросы?
У нас ответы:) SamZan.net

Лекція 1. Актуальність курсі

Работа добавлена на сайт samzan.net:


МЕТОДИКА ЗАСТОСУВАННЯ КОМПЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Лекція 1. Актуальність курсі. Огляд авторських концепцій навчання інформатики. Програмно-педагогічні засоби навчання для молодших школярів

Важлива проблема сьогодення — впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в усі сфери життєдіяльності держави і суспільства: політику, економіку, освіту, науку, адміністрування, засоби масової інформації тощо. Високі технології перебудовують звичні сфери людської діяльності, у яких набувають широкого застосування комп’ютери, Інтернет, телекомунікації.

Актуальність курсу пояснюється, перш за все, тим, що наразі виникла необхідність істотно скорегувати зміст і процес навчання та виховання в дошкільних закладах, зробити його більш інтересним, інтенсивним, що відповідає вимогам сучасного динамічного життя. Для цього потрібні нові підходи, нові сучасні методи і засоби навчання.

Цілком очевидно, що подальша трансформація дошкільної освіти так чи інакше буде пов’язана зі все більш широким використанням засобів інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для розвитку пізнавальних здібностей старших дошкільників. Необхідною умовою оптимізації даного процесу повинна стати висока професійна готовність вихователів до застосування засобів ІКТ у навчально-виховному процесі дошкільного закладу, що фактично на сьогодні повинно входити до інваріанту підготовки вихователя.

Вивчення дисципліни "Методика застосування комп’ютерної техніки в початковій школі" є невід’ємною частиною у загальному процесі навчання студентів. Знання отримані при вивченні цієї дисципліни, складуть базис для ефективного застосування інформаційно-комунікаційних технологій навчання у майбутній професійній діяльності.

Зміст програми орієнтований на вивчення медико-біологічних і психолого-педагогічних основ використання ІКТ у дошкільному закладі, основних можливостей персонального комп’ютера як засобу розвитку інтелектуальних здібностей старших дошкільників, специфіки організації і проведення занять із використанням засобів ІКТ.

Окрім цього, зміст курсу повинен допомогти студентам реалізувати свої творчі здібності, а також опанувати освітньо-професійною програмою бакалавра за спеціальністю "Початвока освіта".

Програма спрямована на розв’язання таких завдань:

  1.  показати студентам практичну значимість технічних засобів навчання та електронно-обчислювальної техніки у роботі з дітьми, можливостей їхнього використання у майбутній професійній діяльності, а також для самоосвіти;
  2.  ознайомити студентів із прикладними комп’ютерними програмами для дошкільних закладів;
  3.  забезпечити оволодіння студентами методикою ефективного використання прикладного програмного забезпечення для розвитку пізнавальних здібностей старших дошкільників і вивчення санітарно-гігієнічних норм використання ІКТ у дошкільному закладі освіти;
  4.  певною мірою розвинути творчий потенціал майбутнього фахівця, необхідний йому для подальшої самоосвіти, саморозвитку та самореалізації в умовах бурхливого розвитку засобів ІКТ.

Вітчизняний та закордонний досвід використання комп’ютера для розвитку дітей старшого дошкільного віку: огляд концепцій. Методика Г. Домана "Вундеркінд з пелюшок". Комп’ютерний ігровий комплекс "КИД/малыш" Асоціації "Комп’ютер і дитинство" як засіб формування мотиваційної, інтелектуальної та операційної готовності дитини до використання ІКТ у своїй діяльності.

Розвиток мислення старших дошкільників за допомогою мови Logo (С. Пейперт). Основні принципи побудови курсу гуманітарної інформатики (С. Бешенков). Курс "Основи інформатики" для початкової школи (Ю. Первин) і "Програма курсу вивчення інформатики в початковій школі" (Г. Рекун). Основні цілі й завдання нетрадиційного курсу інформатики без комп’ютерів для початкової школи "Інформатика в іграх і задачах" (О. Горячев) і "Програми підготовки дошкільників з інформатики" (О. Горячев, Н. Ключ) та ін.

Сьогодні знання інформаційно-комунікаційних  технологій (ІКТ) є невід’ємною складовою інформаційної культури кожної сучасної людини.

Мета вивчення інформатики в початковій школі

  1.  Надати учням знання, які складають уявлення про інформаційну картину світу та інформаційні процеси, які сприятимуть засвоєнню основних теоретичних понять у базовому курсі інформатики і формуванню алгоритмічного та логічного мислення.
  2.  Сформувати навички і вміння використовувати комп'ютерну техніку як практичний інструмент для роботи з інформацією у навчальній діяльності та повсякденному житті.

Перед школою постає проблема: як за менший проміжок часу можна дати учню більше знань.

У проекті «Концепції програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп'ютеризації сільських шкіл» зазначається, що комп'ютерно-орієнтовані засоби навчання є засобами навчальної діяльності протягом набуття загальної середньої освіти (1–12 класи), а вивчення курсу «Інформатика» як самостійної навчальної дисципліни доцільно здійснювати з 7-го до 12-го класу, а саме:

- з 1-го до 6-го класу застосування комп'ютера відбувається як використання засобу навчальної діяльності, що передбачає оволодіння дитиною первинними навичками роботи за комп'ютером;

- з 7-го до 9-го класу учні мають вивчати базовий курс інформатики;

- з 10-го до 12-го класу курс інформатики має набувати характеру допрофесійної підготовки з урахуванням спеціалізації навчального закладу, а також за вибором учня.

Такий підхід зумовлений певним негативним досвідом уведення окремого курсу інформатики в початкових класах. Головним недоліком при цьому називається «формальність знань», що виникає внаслідок нерозуміння учнями значної частини навчального матеріалу, який уводиться без врахування їх вікових особливостей.

Одною з основних причин таких негативних явищ, в початковому (пропедевтичному) курсі інформатики, є дефіцит необхідного навчально-методичного забезпечення. Адже проведення уроків у початковій школі вимагає дуже специфічної підготовки. Це знання вікової психології, особливостей розвитку пам'яті, уваги, мислення, знання програм предметів та методики викладання в початковій школі, вміння організувати навчальний процес у придатній для дитини даного віку формі (зазвичай ігровій).

Кожний урок – це динамічна система, основними складовими якої є організаційний, дидактичний, психологічний, виховний та санітарно-гігієнічний аспекти. Урок не задля самого уроку, а задля того, щоб впливати на особистість учня (формувати інтелектуальні, моральні та інші якості особистості). Адже зміни в структурі особистості відбуваються лише в тому випадку, коли учень діє за внутрішнім покликанням. Кожний крок уроку покликаний  стимулювати пізнавальну активність та інтереси учня, кожний елемент уроку має виховний аспект. Центральний компонент будь-якого уроку — організація пізнавальної діяльності учнів у доступній для їх віку формі, де провідними пізнавальними процесами є мислення та уява.

Ігрова форма проведення уроків додатково мотивує учнів і сприяє засвоєнню теоретичного матеріалу, розвитку логічного й алгоритмічного мислення, виробленню практичних навичок роботи з комп'ютером. Обов'язковою частиною уроків є физкультхвилинки та хвилинки релаксації.

На кожному уроці повинні бути цікаві ігрові моменти, як «Розминка» та «Фізкультхвилинка». Розминка складається з простих запитань, які тісно пов'язані з життям, цікаві учням  та будуть корисні їм у повсякденному житті. Питання розраховані на кмітливість, швидку реакцію і допомагають підготувати дітей до пізнавальної діяльності, створюють позитивний емоціональний настрій, «ситуацію успіху».

Форми проведення фізкультхвилинок вражають своїм різноманіттям.

Кожні 10–15 хвилин на уроці передбачено  зміну виду діяльності учнів.

Навчальні ситуації (більшість подано в ігровій формі), які наведені в робочих зошитах, тісно пов'язані з життям та завданнями сучасної початкової школи: виховання дитини як особистості, забезпечення розвитку її здібностей й обдарувань та будуть корисні для дитини в повсякденному житті.

Велика кількість цікавих, різнопланових завдань на розвиток логічного мислення, інтуїції позитивно вплине на розвиток творчих здібностей дітей даної вікової категорії. Візуалізація деяких завдань з робочих зошитів-конспектів сприятиме кращому запам’ятовуванню навчального матеріалу.

Слід також відзначити, що простота використання програми не повинна  вимагати від вчителя додаткових професійних знань, умінь та навичок.

Основна заслуга такого пропедевтичного курсу в тому, що він сприяє всебічному розвитку дитини і створює основу для успішного введення в середніх і старших класах основних понять інформатики.

Система навігації комп’ютерної програми навчального призначення досить зручна і проста у використанні.

Програмно-педагогічні засоби навчання для молодших школярів

 Особливості організації навчально-виховного процесу в початкових класах  загальноосвітніх навчальних закладах у 2009-2010 навчальному році

Варіативною частиною кожного з Типових навчальних планів для учнів 1-4-х класів передбачено від 1 до 3 додаткових годин, які можна використовувати за вибором загальноосвітнього навчального закладу з урахуванням особливостей навчального закладу та індивідуальних освітніх потреб учня:

на посилення предметів інваріантної складової;

на вивчення додаткових курсів;

на проведення індивідуальних та групових занять.

Обирати для вивчення слід курси, які реалізуються навчальними програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України. З цією метою можна скористатися чинними навчальними програмами:

«Кроки до інформатики. Шукачі скарбів», 2-4 класи, авт. Коршунова О.В. (Т.: Мандрівець, 2009);

«Сходинки до інформатики», 2-4 клас, авт. Рівкінд Ф.М., Ломаковська Г.В., Колесніков С.Я., Рівкінд Й.Я. (К.: «Світич, 2007; Т.: Мандрівець, 2009);

«Основи комп'ютерної грамотності», авт. Рівкінд Ф.М., Рівкінд Й.Я. (Т.: Мандрівець, 2009);

Визначені курси варіативної складової зазначаються в розкладі уроків після предметів інваріантної частини навчального плану.

Жоден з курсів не може бути нав'язаний учням та вчителям.

Вибір будь-якого курсу має бути обговорено на батьківських зборах та засіданнях педагогічної ради навчального закладу.

Розвивальна сутність ігри. Взаємозв’язок традиційних і комп’ютерних ігор. Комп’ютерні ігри в дидактиці дошкільної освіти, психолого-педагогічні аспекти їх використання. Принципи систематизації дитячих розвивальних комп’ютерних ігор.

Програмно-педагогічні засоби (ППЗ) навчального призначення. Класифікація ППЗ. Основні дидактичні, ергономічні й технічні вимоги до ППЗ.

Медичні особливості взаємодії дитини з комп’ютером, її вплив на організм і фізичний стан дошкільника. Вплив електромагнітного, електростатичного та ультракороткого випромінювань, їх профілактика. Основні прояви комп’ютерного зорового синдрому. Корекція навантаження на опорно-руховий апарат. Синдром зап’ястного каналу. Можливі негативні впливи роботи з комп’ютером на фізичне і психічне здоров’я дитини та їх профілактика.

Оцінювання Оцінювання навчальних досягнень учнів 1-2-х класів здійснюється вербально, у 3-4-х класах - за 12-бальною шкалою.

За рішенням педагогічної ради загальноосвітнього навчального закладу оцінювання навчальних досягнень учнів 2 класу може здійснюватися, розпочинаючи з ІІ семестру, за 12-бальною шкалою.

Учитель початкових класів повинен враховувати, що оцінка впливає на емоційний стан дитини, викликаючи як позитивні, так і негативні емоції, створюючи емоційний комфорт чи дискомфорт. Негативні емоції, як правило, зумовлені неаргументованою оцінкою.

У процесі навчання, зокрема, під час оцінювання, вчителю необхідно виявляти доброзичливість, терпіння, вимогливість поєднувати з індивідуальним підходом, а нормативний спосіб оцінювання - із особистісним, порівнюючи виявлені досягнення дитини не тільки з нормою, але й з її попередніми успіхами.

Навчальні досягнення учнів з обраних предметів варіативної складової навчальних планів не оцінюються

Сходинки до інформатики Курс «Сходинки до інформатики» є пропедевтичним і призначений для учнів 2-4-х класів. Вивчаючи його, учні набувають основних навичок роботи з комп'ютером, отримують уяву про його можливості, навчаються використовувати комп'ютер для складання текстів та малювання, знайомляться з поняттям алгоритму, основними алгоритмічними структурами та вчаться складати алгоритми; працюючи з навчальними комп'ютерними програмами, закріплюють знання та навички, набуті при вивченні інших предметів, розвивають логічне мислення, пам'ять, увагу, просторову уяву та творчі здібності.

При вивченні цього курсу передбачено кілька напрямів навчальної та розвиваючої діяльності учнів.

Перший напрям - пізнавальний. У цьому напрямку учні повинні засвоїти відомості про призначення комп'ютера, про можливості його використання, про його складові частини, основні принципи його роботи. Багато уваги приділяється обговоренню питань застосування сучасних комп'ютерів. Важливою частиною цього напрямку є ознайомлення учнів із властивостями інформації, з інформаційними процесами в оточуючому світі та в комп'ютері.

Другий напрям - прикладний. У цьому напрямку учні здобувають навички роботи з клавіатурою, навички пошуку та запуску потрібних програм, підготовки та редагування текстів у текстовому редакторі, складання простих мелодій у музичному редакторі, створення малюнків у графічному редакторі тощо.

Третій напрям - алгоритмічний. У 3-4-х класах учні засвоюють поняття алгоритму, розрізняють їх основні види, вчаться складати i записувати прості алгоритми для виконавців, відшукувати та застосовувати алгоритми у своїй практичній та учбовій діяльності.

Четвертий напрям - розвиваючий. На цих уроках учні розвивають свої творчі здібності та логічне мислення шляхом виконання різноманітних творчих завдань, як у процесі роботи з навчально-розвивальними програмами (конструктори, кросворди, логічні ігри та інші), так i на теоретичній частині уроку.

П'ятий напрям - підтримка, корекція i пропедевтика знань, умінь i навичок з основних предметів. Це досягається шляхом роботи з різноманітними навчальними, навчально-контролюючими та пропедевтичними програмами з української та іноземної мови, математики, природознавства тощо.

Для забезпечення вивчення курсу використовують ліцензійні програмні засоби: операційна система Microsoft Windows (включаючи текстовий редактор WordPad та графічний редактор Paint); підручник «Сходинки до інформатики», авт. Рівкінд Ф.М., Ломаковська Г.В., Колесников С.Я., Ривкінд Й.Я.; комплекс навчально-розвивальних ігрових програм «Сходинки до інформатики Плюс: комплекс навчально-розвивальних програм для 1-7 кл.», авт. Андрусич О.О. та робочі зошити «Сходинки до інформатики» для 2, 3, 4 класів, авт. Андрусич О.О., Гордієнко С.І (К.: Світич, 2007, 2008, 2009).

Лекція 2. Санітарно-гігєнічні та ергономічні вимоги до ППЗ. Огляд чинних ПЗ з інформатики в початкових класах.

Санітарні норми Впроваджуючи в початкових класах курси за вибором, слід дотримуватися вимог «Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу» (ДСанПіН 5.2.008-01) щодо гранично допустимого тижневого навантаження учнів початкових класів.

Відповідальність за безпеку життєдіяльності кожного учня на уроках, дотримання вимог санітарних правил і норм несуть вчителі-класні керівники, вчителі-предметники, вихователі груп продовженого дня, адміністрація загальноосвітніх навчальних закладів.

При організації навчально-виховного процесу і оснащенні навчального середовища в кабінеті інформатики слід користуватись „Положенням про кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій навчання загальноосвітніх навчальних закладів”,  (затверджено  наказом  Міністерства освіти і науки України 20.05.2004 №407, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.06.2004 р. № 730/9329) та Наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 16.03.2004 року № 81 „Про затвердження Правил безпеки під час навчання в кабінетах інформатики навчальних закладів системи загальної середньої освіти”, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.05.2004, за № 620/9219.

Використання комп’ютерної техніки на уроках збільшує навантаження на дитину. Тому керівникам навчальних закладів необхідно постійно контролювати дотримання вимог Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 № 63 та Державних санітарних норм і правил улаштування і обладнання кабінетів комп’ютерної техніки в навчальних закладах та режиму праці учнів на персональних комп’ютерах, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 30.12.98 № 9.

Огляд чинних ПЗ з інформатики в початкових класах.

Курс “Сходинки до інформатики”

(2-4-й класи)

“Сходинки до інформатики”. Таку назву мають підручники для 2, 3 та 4 класів, які з'явилися в київських школах, а точніше — в 50 школах, що беруть участь в експерименті. Ця назва не випадкова. Вона зразу ж націлює і вчителя, і учня на те, що йтиметься про ознайомлення з інформатикою та про все, що пов'язане з нею. Саме про ознайомлення, а не про систематичне вивчення предмета.

Крокуючи сходинками, сторінками підручника, учні ознайомлюються з основними поняттями інформатики, оволодівають навичками роботи на комп'ютері, отримують комп'ютерну підтримку для засвоєння таких предметів, як українська та англійська мови, природознавство та ознайомлення з навколишнім світом, математика тощо. Використання комп'ютера в навчальній діяльності учнів сприяє розвитку розумових здібностей, пам'яті, просторової уяви,  творчого  нестандартного  мислення  у розв'язанні завдань, підвищує інтерес до навчання.

Як свідчать дослідження, проведені у школах Канади, США, Франції, "...комп'ютер в початковій школі подвоює час довільної уваги в учнів (20 хвилин замість 10 хвилин на традиційному уроці), а ігровий аспект сприяє кращому сприйняттю моделі учнями або осмисленню необхідності застосування алгоритму". Життя маленького школяра стає цікавішим, а нові яскраві сучасні підручники не тільки допомагатимуть у навчанні, а й створюватимуть гарний настрій. Адже веселіше на душі, коли разом з тобою сторінками підручника крокують інопланетянин Елзік з планети Золотавиків, кияночка Ганнуся, гномик Мудрунчик зі школи детективів та хлопчик Олесь зі своїм другом — роботом.

Працювати з підручником легко і цікаво. Вчителеві можна навіть не писати конспекти уроків, а учням не заводити спеціальні зошити. Кожний урок подано на двох сторінках, тобто на розвороті підручника, що дуже зручно. Навіть якщо учень пропустив урок, він може вдома самостійно опрацювати матеріал у підручнику, який представлено у доступній для сприйняття формі.

Структура уроку відрізняється від традиційних уроків у початковій школі. Перша частина — теоретична. Проводиться у формі бесіди, гри, обговорення ситуацій. Друга частина — це ознайомлення з новою комп'ютерною програмою, її демонстрація, робота учнів за комп'ютерами. Третя частина уроку — це цікавинки, завдання з логічним навантаженням, для розвитку пам'яті, кмітливості, ерудиції "для розумників та розумниць". Всі частини уроку відображені у підручнику.

Метою вивчення курсу «Сходинки до інформатики» у 2–4-х класах є ознайомлення учнів із можливостями комп'ютера, забезпечення опанування школярами основних навичок роботи з ним, розвитку в них логічного мислення, комп'ютерної підтримці знань та навичок, набутих на інших уроках шляхом організації роботи з навчальними програмами. Учні навчаються використовувати комп'ютер для складання текстів та малювання, знаходити цікаву і корисну інформацію в Інтернеті, листуватися за допомогою електронної пошти, ознайомлюються з поняттям алгоритму, основними алгоритмічними структурами та навчаються складати алгоритми різних дій, розвивають свої творчі здібності

Вікові особливості учнів молодшої школи і санітарно-гігієнічні вимоги зумовлюють відповідну структуру уроку. Перша частин уроку (20–25 хв) відводиться на обговорення теоретичних питань, друга (15–20 хв) – на роботу з комп'ютерними програмами.

Більшість програм передбачають неодноразове використання. Майже до кожної з них вчитель може повернутися на наступному уроці, або через декілька уроків. Деякі програми побудовані за принципом відкритих систем, що дозволяє вчителю змінювати різні параметри та базу використовуваних програмою слів або речень і  таким чином розширювати спектр  застосування програми.

Шукачі скарбів Основна мета навчання за програмою «Кроки до інформатики. Шукачі скарбів» полягає у формуванні інтелектуально розвиненої особистості, яка володіє вміннями й навичками доводити і спростовувати, методами аналізу й синтезу, абстрагування й узагальнення.

Мета вивчення зазначеного курсу в початковій школі - надати учням знання, які складають уявлення про інформаційну картину світу та інформаційні процеси, які сприятимуть засвоєнню основних теоретичних понять у базовому курсі інформатики і формуванню алгоритмічного та логічного мислення; сформувати навички і вміння використовувати комп'ютерну техніку як практичний інструмент для роботи з інформацією в навчальній діяльності та повсякденному житті.

Пропедевтичний розвивальний курс «Кроки до інформатики. Шукачі скарбів» має чітко виражену практичну спрямованість і відповідає основам будь-якого базового курсу інформатики. Програмою курсу передбачено проведення практичних робіт на кожному уроці з урахуванням вікових особливостей і державних санітарних правил (ДСанПіН 5.5.6.009-98). Практичні роботи розраховані на 15 хвилин.

Мета 1 рівня (2 клас) — виконуючи завдання в ігровій формі, сформувати в учнів початкові поняття про інформацію і предмет інформатики, уміння виділяти в предметах певні ознаки та якості, встановлювати подібність і відмінність між кількома предметами, групувати предмети за видовими і родовими ознаками, розпізнавати відносини у множинах; навчити завантажувати необхідні програми, користуватися «мишею», ознайомити з клавіатурою. Розвивати логічне мислення та творчі здібності.

Мета 2 рівня (3—4 класи) — виконуючи завдання в ігровій формі, сформувати в учнів поняття про інформацію та інформаційні процеси, ознайомити з алгоритмізацією, навчити створювати малюнки на комп'ютері, вводити і редагувати текст. Розвивати логічне мислення та творчі здібності.

Робота за даною програмою дозволяє вчителеві розв'язати такі завдання загального навчального змісту:

  1.  формування загальних умінь, логічного й алгоритмічного
    мислення, розвиток уваги і пам'яті, навичок роботи з ін
    формацією, елементів інформаційної культури;
  2.  формування понять «команда», «виконавець», «алгоритм»
    і вміння складати алгоритми для навчальних виконавців;
  3.  отримання практичних навичок роботи з текстовим і графіч
    ним редакторами, комп'ютерними програмами навчального
    призначення.

Зміст даної програми відповідає основам будь-якого базового курсу інформатики. Отримані знання, вміння і навички, передбачені програмою, необхідні учням для продовження навчання і подальшого освоєння базового курсу інформатики.

У 2-4 класах навчання дана програма є пропедевтичним розвиваючим курсом, який побудований на спеціально дібраному навчальному матеріалі та спирається на такі принципи:

  1.  системність;
  2.  гуманізація;
  3.  міжпредметна інтеграція;
  4.  диференціація;

організація навчального процесу через гру.

Характеристика структури навчальної програми

Навчальна програма складається з:

  1.  пояснювальної записки, де визначено: мету та завдання курсу; знання, уміння та навички, яких мають набути учні; особливості організації навчального процесу; перелік про грамно-технічних засобів, необхідних для успішної реалізації курсу; та критерії оцінювання навчальних досягнень учнів;
  2.  змісту навчального матеріалу та вимог до навчальних досягнень учнів;
  3.  додатків;
  4.  списку рекомендованої літератури.

Курс має чітко виражену практичну спрямованість. Частка часу, відведеного на викладання теоретичного матеріалу, не повинна перевищувати ЗО % від загального обсягу. Програмою курсу передбачено проведення практичних робіт на кожному уроці. З урахуванням вікових особливостей і державних санітарних правил (ДСанПіН 5.5.6.009-98) практичні роботи розраховані як максимум на 15 хвилин. Робота учнів за комп'ютером полягатиме у фронтально-індивідуальному виконанні вправ і практичних робіт. Теоретичний матеріал передбачено викладати невеликими частинами на початку заняття, орієнтовно впродовж 8-15 хвилин. Основний навчальний матеріал має бути засвоєний учнями на уроці. Це досягається застосуванням різноманітних форм навчальної діяльності: виклад навчального матеріалу у формі бесіди, використання ігрових форм, робота в групах, організація самостійної роботи учнів із комп'ютером.

Програма розроблена в комплексі: навчальна програма, робочі зошити учнів із вкладками контрольних робіт, методичні рекомендації вчителеві; програмне забезпечення: комплект програм «Скарбниця знань».

Курс побудовано з урахуванням семестрового навчання, контрольні роботи з тем проводяться за два уроки до кінця семестру. Тому на два останні уроки в кожному семестрі відведені теми розвиваючого характеру з елементами повторення основних вивчених тем. У методичних рекомендаціях для вчителя запропоновано орієнтовне використання резервного часу. Кожен рік навчання закінчується роботою з програмним забезпеченням навчального характеру.

Вивчення курсу здійснюється за навчальними зошитами-посібниками: «Інформатика», 2, 3, 4 клас, авт. Коршунова О.В. (Х.: Весна, 2009).

Навчально-методичний комплект «Шукачі скарбів» Оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4-х класів здійснюється відповідно до Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи (наказ МОН від 20.08.2008 р. № 755).

Курс «Основи комп'ютерної грамотності» призначений для учнів 3-4-х класів.

Метою курсу є пропедевтика теоретичних знань учнів з основ інформатики, формування початкових практичних навичок застосування комп'ютера в повсякденній і навчальній діяльності, здійснення комп'ютерної підтримки вивчення інших предметів початкової школи.

Завданнями курсу є: розвиток в учнів логічного мислення, пам'яті, просторової уяви, уваги, творчих здібностей; ознайомлення учнів із можливостями комп'ютера; навчання використовувати комп'ютер для складання текстів та створення малюнків; ознайомлення з поняттям інформації та алгоритму на інтуїтивно-понятійному рівні; навчання складати алгоритми різних дій, здійснювати комп'ютерну підтримку знань, набутих у процесі вивчення інших предметів.

Вивчення курсу здійснюється за навчальними посібниками: «Основи комп'ютерної грамотності», 3, 4 класи, авт. Рівкінд Ф.М., Рівкінд Й.Я. (К.: Освіта, 2006)

Допрофільна підготовка з інформатики

Метою курсу за вибором «Основи робототехніки» (укладач Кожем’яка  Д.І.) є навчання основам об’єктно-орієнтованого та графічного програмування та підвищення мотивації учня до навчання програмуванню. Курс спрямований на популяризацію галузі робототехніки в Україні, підготовку учнів середнього шкільного віку до вивчення мов програмування для створення програмних засобів, розуміння принципів подання алгоритмів та способів їх реалізації. У курсі застосована унікальна методика — навчання програмування на прикладах, розроблених для конкретного виконавця, сконструйованого самими ж учнями.

Курс «Основи робототехніки» призначений для вивчення у 5-8 класах  протягом одного року із розрахунку 1 година на тиждень. Обов’язковими умовами навчання за програмою є наявність комп’ютерного класу та навчально-методичного комплекту. Комп’ютерний клас має використовуватися на кожному уроці.

Перехід від традиційної (пояснювально-ілюстартивної) методики навчання програмуванню до навчання основам алгоритмізації через робототехніку призводить до підвищення рівня теоретичної підготовки учнів, оскільки всім базовим концепціям програмування, таким як змінні, типи даних, оператори, алгоритмічні структури, підпрограми приділяється увага не менша, ніж того вимагають Державні стандарти навчання інформатики.

Запорукою успішності учня є розв’язання ним численних задач. Тому запропоновані задачі в темі «Середовище програмування LEGO Mindstorms Education NXT» мають формувати в учнів не лише уміння складати алгоритми, подавати їх мовою програмування,  але й виховувати розуміння принципів обробки даних, специфічних для моделей роботів. Варто зазначити, що виконання творчих завдань можуть призвести до підвищення мотивації учнів у вивченні інших навчальних дисциплін за рахунок простоти програмування та груповій ігровій формі проведення уроків даного курсу.

Основною формою проведення уроків є практичні роботи з програмування. При цьому робота за комп’ютером зводиться до мінімуму через додаткові витрати часу на перевірку та корекцію результату експериментальним шляхом та проведення математичних розрахунків. Крім того, курс передбачає виконання творчих робіт, основною метою яких є самостійний пошук оптимальних рішень поставлених перед учнями задач та програмних реалізацій їх алгоритмів.

По закінченні вивчення курсу вчитель може за рахунок резервних годин провести змагання серед команд різних класів по конструюванню і програмуванню роботів (конкурси на швидкість проходження роботом ділянок з перешкодами, на влучність кидання роботом-катапультою м’яча, кількість зібраних кубиків із ігрового поля тощо) та провести презентації учнівських проектів.

Пропонуємо також нові навчальні курси з інформатики, розроблені учителями для до профільної підготовки.

Загальноосвітнім навчальним закладам, у яких вивчення інформатики починається з 5 класу, рекомендовано використовувати навчальну програму та комплект навчально-методичних засобів з пропедевтичного курсу інформатики для учнів 5-6 класів «ІНФОмандри» (автор — О.П. Казанцева, учитель інформатики Херсонського ліцею журналістики, бізнесу та правознавства, переможець конкурсу «Учитель року – 2009»).

Програму розраховано на викладання предмета у двох варіантах: в обсязі однієї та двох години на тиждень. У п’ятому класі програмою передбачено вивчення таких тем:

  1.  вступ до інформатики
  2.  основні пристрої комп’ютера
  3.  операційна система
  4.  графічний редактор Paint
  5.  текстовий редактор

До складу навчально-методичного комплекту «ІНФОмандри» входять кольорові підручник та робочий зошит, методичний посібник для вчителя, а також компакт-диск з презентаційними матеріалами та інтерактивними вправами, оформлений у вигляді веб-сайту з привабливою і простою системою навігації. Цей веб-сайт розміщено також в Інтернеті за адресою http://infomandri.osvita.info .

Найважливішою особливістю курсу «ІНФОмандри» є його повна адаптованість до вікових особливостей п’ятикласників, що поєднується із науково коректним та достатньо ґрунтовним змістовим наповненням. Такого балансу авторці вдається досягти кількома шляхами — завдяки наявності наскрізної ігрової сюжетної лінії (зовнішню канву курсу створено за мотивами відомої серії мультфільмів «Про козаків»), вдалій та апробованій дозованості навчального матеріалу, насиченості курсу творчими, розважальними та релаксаційними елементами (вірші, загадки, фізкультхвилинки), і, головне, завдяки цікавим і захоплюючим навчальним завданням, що поєднують розвивальну функцію із навчанням інформаційних технологій і можуть виконуватися як у друкованому виданні, так і в електронній оболонці.




1. должность правителя Московского княжества в 1462 году территория Руси представляла собой множество фактиче
2. Помойному ведру Перлза но взгля
3. РЕФЕРАТ ПО СОЦИОЛОГИИ НА ТЕМУ- ldquo;ИССЛЕДОВАНИЕ ПРИЧИН САМОУБИЙСТВ
4. ЛЕНИНА АРБИТРАЖНЫЙ ПРОЦЕСС УЧЕБНИК Материал подготовлен с использованием правовых актов по со
5. а АДСОРБЦИЯ от лат
6. ЛАБОРАТОРНАЯ РАБОТА Задача табулирования функции Объекты- Form Lbel Edit Button CheckBox GroupBox Memo Chrt
7. сущ прилаг- 1 едем направо; 4 тоскуешь по дому; 2 помощь друга; 5 слушаю песню
8. Сравнительный анализ формы романсов различных композиторов на один текст
9. Влияние даосизма и буддизма на формирование культурных традиций Китая
10. Тема 5 Этапы и условия профессионального становления и развития План- Этапы профессионального станов
11. Тема 7 Санітарногігієнічні вимоги до умов праці в галузі
12. українську карту козирем у великій дипломатичній грі.html
13. Изучение позиций и переходов при игре на скрипке.html
14. Вариант 5 Содержимое варианта 5 лабораторной работы ’1 должно быть дополнено сценарием выполняющим следующ
15. Цикличность развития экономики
16. Тема 1 1_ 1__.
17. Реферат Получение взятки
18. Моральна цінність шлюбу
19. Test growing softwre pplictions in the world
20. Изучение регистро