Будь умным!


У вас вопросы?
У нас ответы:) SamZan.net

Народився Оскар Уальд у 1854 році в Дубліні столиці Ірландії в сімї де все було прийнято

Работа добавлена на сайт samzan.net:

Поможем написать учебную работу

Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.

Предоплата всего

от 25%

Подписываем

договор

Выберите тип работы:

Скидка 25% при заказе до 24.11.2024

                     Життєвий  і  творчий  шлях  Оскара  Уайльда.

  Народився  Оскар  Уальд  у  1854 році  в  Дубліні , столиці  Ірландії , в  сімї , де  все  було  прийнято  любовю  до  науки  і  мистецтв . Його  батька, сера  Уільяма , знали  не  тільки  як  відомого  хірурга – офтальмолога , а  і  як  архєолога – аматора , знавця  кельтського  фольклору  та  письменника.

  Леді  Уальд , мати  Оскара , теж  була  письменницею  і  активно  боролася  за  свободу  Ірландії. Коли  хлопцю  виповнилося  10  років , перед  ним  розчинилися  двері  найпрестижніших  навчальних  закладів  Великобританії : він  відвідував  школу  Портора  і  Трініті – коледж  у  Дубліні , а  згодом  чи  не  найвідоміший  університет  світу – Оксфорд . Уальд  мав  репутацію  першого  учня. Завдяки  своїм  непересічним  розумовим  здібностям  він  одержував  стипендії  і  премії. 1875 рік  Уальд  подорожував  Італією, а  нступного  року ( разом  з  професором  Мехаффі,  відомим  вченим  і  президентом  Академії  наук  Ірландії) – Грецією.  Його  вчителями  в  Оксфорді  були  видатні  мислителі  й письменники , серед  них  Д.Раскін , У.Пейтер – відомі  провідні  теоретики  естетизму. Тож  не  дивно , що  в  університеті  Уайльд  захопився  естетськими  ідеями. Згодом  йому  судилося  стати  одним  із  апостолів « естетського  руху»  у  Великобританії. 1878  рік  Уайльд  блискуче  закінчив  Оксфорд , здобувши  почесну  премію Ньюдігейта  за  поему  «Равенна».

  Уже  протягом  перших  років  після  закінчення  університету  Уайльд  мав  стійку  репутацію  лідера  естетів  і  справжнього  денді. Його  можна  було  зустріти  на  прогулянці  з  духмяною  квіткою  соняшника. Він  був  неперевершеним  майстром  парадоксів  і  дотепів , які  повторювалися  в  світських  салонах. Цілком  закономірно , що  Уайльд  майже  одразу  потрапив  на  вістря  сатири  модних  карикатуристів  та  фейлетоністів , яких  приваблювала  і  водночас  дратувало  його «строката»  особа. Та й    у  майбутнього  славетного  письменника  було  доволі  гострих  слів , які  глузливим , вїдливим  змістом  боляче  дошкуляли  супротивникам. Постійну  увагу  до  своєї  особи  Уайльд  уміло  використовував  як  засіб  самореклами, і  його  популярність  швидко  зростала. 1882  рік  він  читав  лекції  в  США , а   1883  рік  прожив  кілька  місяців  у  Парижі , де  зустрівся  з багатьма провідними  французьськими  літераторами :Е. Золя, А. Доде , С. Мелларме  та  ін. 29  травня  1884  року  Оскар  Уайльд  одружився  з  Констанцією  Ллольд  і  мав  двох  синів.

  У  другій  половині  80-х  років  19 ст.  Літературна  діяльність  Уайльда  набирала  дедалі  більших  обертів. 1887  рік  побачила  світ  його  пародія  на  готичні  романи «Кентервільський  привид» , того  самого  року  він  став  редактором  журналу «Світ  жінки». Незабаром  були  опубліковані  перша  збірка  казок  Уайльда  «Щасливий  принц  та  інші  історії» , есе «Перо , олівець  і  отрута»  й  «Занепад  брехні» , а  також  оповідання «Портрет  містера  У. Х.».  Широковідомий  роман  Уайльда «Портрет  Доріана  Грея»  зявився    1890 рік , в  одночас  з  ще  одною  його  працею  з  естетики – «Критик  як  митець».

  У  першій  половині  90-х  років  минулого  століття  Уайльд  посідає  одне  з  перших  місць  в  англійській  літературі. Тематичне  багатство  й  жанрова  розмаїтість  його  творів , їхня  художня  довершеність  свідчать  про  неабиякий  талант  письиенника.  Лише  за  один  1891  рік  він  створив  пєсу  «Герцогиня  Падуанська» , есе  «Душа  людини  за  соціалізму» , а  також  випустив  збірники  своїх  критичних  праць  («Задуми») , оповідань  («Злочин  лорда  Артура  Севіла») , казок  («Гранатовий  будиночок»).  Протягом  1892 – 1895  років  Уайльд  досягає  найбільшого  успіху  як  драматург :  з-під  його  пера  виходять  трагедія  «Соломія» ,  комедії  «Віяло  леді  Уїндемір» , «Ідеальний  чоловік»  і  «Як  важливо  бути  поважним».  Уайльд  був  одним  з  тих , хто  разом  з  Б.Шоу ,  сприяли  відродженню  англійської  драматургії  після  відносного  занепаду  в  19  ст.

  1895  рік – пік  слави  і  водночас  падіння  Уайльда. Десь  з  1891  року  його  постійним  супутником  стов  лорд  Альфред  Дуглас.  Батько  Альфреда , маркіз  Квінсберрі , переслідував  писменника , звинувачуючи  його  в  розбещенні  сина . Уайльд  порушив  проти  маркіза  кримінальну  справу , але  невдовзі  сам  постав  перед  судом  і  програв  процес. Його  було  засуджено  на  два  роки , оголошено  банкрутом , позбавлено  батьківських  прав  і  віддано  на  глум  натовпу.

  1897  рік , коли  Уайльд  вийшов  із  вязниці , його  зустріли  ворожість  і  презирство  англійського  суспільства , і  він  виїхав  до  Франції.  Там  на  короткий  час  до  нього  повернулося  натхнення , і  Уайльд  написав  чудову  поему  «Балада  Редінгської  вязниці»  (1898 рік).  Але , на  жаль , більше  нічого , окрім  цього  шедевра , він  уже  не  створив.  Щоправда , збереглося  ще  його  листування , серед  якого  вирізняється  так  звана  тюремна  сповідь  «De  Profundis» , де  письменник  аналізує  свої  заплутані  стосунки  з  Боззі  (лордом  Альфредом  Дугласом).  Помер  Оскар  Уайльд  в  Парижі  30  листопада  1900  року.

  Оскар  Уайльд – один  із  найславетніших  письменників  свого  часу , глибокий , оригінальний  мислитель , який  запропонував  нове  розуміння  мистецтва  та  його  ролі  в  житті  людини  і  суспільства.  Він  був  прихильником  досить  розповсюдженої  протягом  19 ст. Ідеї «мистецтва  

для  мистецтва». Як  його  англійські (« прерафаеліти», Д. Раскін, У. Пей-

тер  та  інші) і французькі  попередники  (Т. Готьє,  Ш. Бодлер, С. Малла-

рме) , він  схилявся  перед  Красою  гідним  обєктом  для  творчості.  Своє-

рідна  уайльдівська  позиція  найповніше  викладена  в  його  збірнику  есе

«Задуми», а  також  у  передмові  до  роману  «Портрет  Доріана  Грея».

Основні  принципи  естетичної  теорії  митця  зводяться  до  таких  тез:

  Мистецтво  не  є  засобом  пізнання  та  перетворення  дійсності, воно  пізнає  лише  Красу,  тобто  саме  себе. Життя  і  мистецтво  абсолютно  не-

сумісні.

  Використана  література : «Христоматія  за  10  клас» ст.333 – 335.

             Логічна  схема—конспект.

             Злочин  і  кара  Доріана  Грея .

                                               ПРИЧИНИ.

Згубний  вплив  лорда  Генрі  Уоттона ,  співця  краси  зла демона – спокусника.

«О ! Розкошуйте, використовуючи  час  доки  юні!..Живіть  своїм  життям,

що  є  у  вас ! Нічого  не  проминіть, шукайте  завжди  дедалі  нових  вражень ! І не  бійтеся  нічого.  Новий  геденізм—ось  що  потрібне  нашо-

му  вікові.  Ви  могли  б  стати  його  наочним  символом».

Пробуджена  Безілом  Голуордом  марнославність.

Егоїстичне  бажання  залишатися  вічно  молодим.

«Якби  це  я  міг  лишатися  повік  молодим , а  старішав  портрет !..  

Я  віддав  би  за  це  навіть  саму  душу !»

 Життєвий  вибір.

«Вічної  молодості ,  безмежних  пристрастей ,  насолод ,  витончених  і  

потаємних ,  несамовитих  веселощів  і  ще  несамовитіших  гріхів—усього

цього  зазнає  він.  А  портрет  нестиме  тягар  його  ганьби...»

    ПОРТРЕТ—МАГІЧНЕ  ДЗЕРКАЛО  ДУШІ.

«Цей  юнак  насправді  був  надзвичайно  гарний. У  ньому  відчувалася  щирість  і  чистота  юності...  забруднило  цієї  молодої  душі».

Самогубство  Сібіл  Вейн.

«... Інакшим  став  вираз,  щось  жорстоке  зявилося  в  рисах  рота...»

Порочне  життя.

«Зойк  жаку  вихопився  у  художника ,  коли... він  побачив  на  полотні

бридке  вишкірене  обличчя.  Вираз  портрета  викликав  лише  призирство  і  огиду».

Вбивство  Безіла  Голуорда.

«Портрет  усе  був  відразливий...»: «червона  волога  на  його  руці  ли—

бонь  ще  пояскравішала ,  стала  більш  схожою  на  тільки—но  пролиту  кров...»

Прагнучи  знищити  портрет—совість ,  вбиває  себе.

«А  на  підлозі  з  ножем  у  грудях , лежав  якийсь  мрець  у  вечірньому

костюмі.  Увесь  у  зморшках ,  змарнілий ,  аж  погляд  відвертало...»

 Роман  «Портрет  Доріана  Грея» -- вершина  естетизму  О.  Уайльда

і  водночас  великої  мистецької  сили  заперечення  крайнощів  цього  естетизму (культу  молодості ,  краси  і  насолоди).  Автор  розвязує  стару  проблему  безкрайності  злочину  по—новому,  в  гуманістичнішому  плані: злочин  залишає  слід  на  ретельно  прихованому  «я»  людини.

  Використана  література: «Всесвітня  література» – журнал  за  лютий                    1999  року  ст. 38.

    ПРЕКРАСНЕ  ЧИ  МОРАЛЬНЕ «ПОРТРЕТ  ДОРІАНА  ГРЕЯ».

Літературна  спадщина  Оскара  Уайльда  напрочуд  різноманітна  і  багатогранна : першими  значними  творами  його  були  «Вірші» ,  збірки  казок  «Гранатова  хатина».  

  Найвідомішим  твором  письменника , який  приніс  йому  всесвітню  славу  і  найповніше  відбив  його  філософські  та  естетичні  погляди , життєве  кредо  і  принципи  художньої  творчості , був  роман  «Портрет  Доріана  Грея»   1891  рік.

  Цей  твір – ідеальний  приклад  парадоксальної  фабули.  Закоханий  у  свою  зовнішність  Доріан  Грей  ладен  закласти  душу  дияволу , аби  не  старіти  і  залишатися  вродливим  юнаком  і  відбувається  незвичайне , протиприродне , фантастичне :  забражений  на  портреті Доріан  Грей  фі-

зично старіє , його  намальоване  обличчя  вкривається  зморшками , його  врода  гине , а  сам  Доріан  у  житті  залишається  молодим  і  гарним.  Та  настає  час , коли  Доріан  готовий  знищити  свій  портрет , який  є  свідком  його  безчестя  і  підступності.  Він  кидається  на  своє  зображення  з  ножем.  Відчайдушний  крик  пролунав  у  великому  будинку.  Слуги , вбігши  до  кімнати  господаря , побачили  на  стіні  прекрасний  портрет  молодого  Доріана  Грея , а  на  підлозі  з  ножем  у  грудях  лежав  мертвий  старий  чоловік.  

  «Портрет  Доріана  Грея»  можна  вважати  взірцем  інтелектуального  роману  кінця  19-го  ст.  У  цьому  творі  втілено  найдорожчі  для  письменника  думки , що  визначали  спосіб  і  стиль  його  власного  життя.  «Розкрити  себе  і  втаїти  митця – цього  прагне  мистецтво» , -- сказано  в  авторській  передмові  до  роману.

  Відомо , як  виник  задум  роману : одного  разу  в  майстерні  свого  приятеля  Уайльд  познайомився  з  натурником , який  вразив  його  досконалістю  своєї  вроди.  «Який  жаль , -- вигукнув  письменник , -- що  таке  славне  створіння  мусить  старіти!».  На  це  художник ,погодившись, додав : «Чудово  було  б , якби  він  залишався  такий  точнісінько , як  зараз , а  натомість  щоб  його  портрет  старів  і  вкривався  зморшками.   Велику  увагу  Уайльд  приділяє  також  одягу  своїх  персонажів.  Його  Доріан  Грей , намагаючись  передати  своє  почуття  до  Сібіл  друзям , детально  описує  не  її  саму , а  костюм : «Якби  ви  її  тільки  бачили!  Очей  не  можна  було  відвести  від  її  стрункої  постаті , коли  вона  вийшла  на  сцену , прибрана  хлопчиком.  На  ній  була  зеленава  оксамитова  куртка  із  світло-коричневими  рукавами , щільно  по  нозу  брунасті  штанці , вишукана  зелена  шапчина  із  соколинм  пером  під  пряжкою  і  плащ  із  каптуром».  Тільки  міиохідь  Доріан  зауважує , що  обличчя  Сібіл  було  мов  бліда  троянда.

  Роман  насичений  детольними  описами  велокосвітських  віталень , будинку  і  кімнат  Доріана  Грея.  Сам  герой  визнає :  «Я  кохався  на  красивих  речах , до  яких   можна  доторкнутись  і  взяти  до  рук.  Старий  грезет , зелена  бронза , лаковані  дрібнички , різблення  із  слонової  кості, вишукані  інтерєри , розкіш , пишно                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ами  зі  всією  складністю  і  багатогранністю  реакцій  на  дійсність , тобто  не  є  характерами  реалістичними.  У  романі  багато  діалогів , майже  на  кожній  сторінці  ведуться  бесіди , що  розкривають  життєву  філософію  кожного  з  героїв , а  в  сукупності – самого  автора.

  Лорд  Генрі – втілення  філософії  насолоди.  Це  витонченний  естет , що  кохається  у  красі  й  вімежовується  від  повторного , бридкого  в  житті.  Це  прагнення  не  помічати  нічого , крім  краси , робить  його  непросто  байдужим  до  всього  іншого , а  й  цинічним : «Добрий  той , хто  живе  у  злагоді  з  самим  собою...   А  хто  змушений  жити  у  злагоді  з  іншими  людьми , той  у  розладі  з  самим  собою...  Своє  власне  життя – це  найважлевіше.  Він  може  собі  козиритися  своєю  моральністю.»  У  лорда  Генрі  холодна  душа  людини , яка не  має  ідеалів.

  Егоїзм  лорда  Генрі – це  егоїзм  естета , який  хоч  і  має  уявлення  про  реальне  життя , але  не  зважає  на  нього .  Навіть  самогубство  Сібіл  лорд  Генрі  впершу  чергу  оцінює  нез  етичного , а  з  естетичного  погляду.  Здібний  учень  лорда  Генрі , Доріан  тільки  спочатку  вражений  тим , що  сталося .  Пройде  небагато  часу , і  він  буде  відчувати  те  ж , що  і  його  натавник : «А  все  ж  те , що  сталося , не  вразило  мене  так , як  би  мало  вразити...  У  ньому – вся  моторошна  краса  грецької  трагедії , в  якій  я  був  один  з  головних  героїв , але  яка  не  поранила  моєї  душі.  Обидва  герої  не  хочуть  визнати , що  у  реальному  світі  кожному  вчинку  обовязково  притаманне  своє  етичне  значення.  Провина  за  смерть  Сібіл  залишається  провиною , вбивство  художника  Безіла  Голуорда – вбивством.  Сам  лорд  Генрі  не  робить  нічого  аморального , його  цинізм  не  тільки  слова , тільки  поза.  Але  ця  поза  його  сутність.  

  Художник  Безіл  Голуорд – втілення  ідеї  служіння  мистецтву.  Він  творить  красу , і  для  нього  немає  нічого  вищого  за  малярство.  Він  має  гаряче , чуйне , добре  серце.  Портрет  Доріана  Грея  став  його  кращим  творінням.  Саме  тому  Безіл  спочатку  не  хоче  виставляти  його , бо  це  означає відкрити свою  душу , її  глибинні  порухи  кожному , хто  прийде  подивитися  нову  роботу.  Безіл  захоплюється  власним  шедевром  настільки , що  вже  не  відділяє  портрета  від  живої  людини , з  якої  його  написано .  Він  обожнює  Доріана , стає  йоиу  другом , відчуває , що  почав  набагато  краще  малювати , як  познайомився  з  цим  юнаком.  Голуорд  приходить  до  Грея , щоб  утримати  його  від  бажання  піддаватися  спокусам , застерегти  від  такого  способу  життя , який  потребує  насолод  різного  роду  за  будь-яку  ціну.  Він  не  міг  передбачити , як  трагічно  завершиться  візит  до  того ,  хто  надехнув  його  на  найкраще  полотно.  Він  спалює  себе  на  вівтарі  служіння  мистецтву.  І  саме  в  цьому  причина  його  трагедії.

  Трагічна  загибель  Безіла , як  і  самогубство  Сібіл  яскравіше  висвітлюють  трагедію  самого  Доріана , який , бажаючи  наповнити  своє  їснування  постійним  відчуттям  прекрасного ,  домігся  протилежного , зробив  своє  життя  повторним .  Здійснивши  свій  етичний  вибір , він  абсолютно  відмовляється  від  відповідальності  за  реальне  життя : «Вічна  молодість , безмежні  пристрасті ,  насолоди , витончені  й  потаємні , розгін  несамовитих  веселощів  і  ще  несамовитіших  гріхів – усього  цього  зазнає  він.  А  портрет  нестиме  тягар  його  ганьби , і  більше  нічого».  Не  тільки  власні  недоліки , пороки , негарні  вчинки , а  й  злочини  спотворюють  душу  Доріана . Гине  Сібіл.  Вбивство  Безіла  стало  ще  одним  кроком  на  шляху  до  того  невідтворного  краху , який  чекає  на  Доріана  Грея.  Він  залишається  юним  і  вродливим , а  його  портрет  відображає  сутність  його  розбещеної  натури , старіння  не  лише  тіла , а  й  душі.  Перші  зміни  на  портреті  зявляються  тоді , коли  Доріан  посварився  із  Сібіл , що  призвело  до  її  сомогубства : «Інакше  став  вираз, щось  жорстоке  зявилося  в  обрисах  вуст».  Доріан  намагається  позбавитися  портрета , але  знищує  не  своє  зображення , а  себе  самого.

  «Портрет  Доріана  Грея»  можна  тлумачити  по-різному , але  не  визнавати  його  безумовну  неординарність  і  художню  довершеність – неможливо.

Використана  література : «Христоматія  за  11  клас»  ст. 54 – 60

.         

                         Бути  красивим  чи  доброчесним ?

Преамбула.

  В  Англії  декадентські  течії  найчастіше  асоціювались  з  еволюцією естетизму , який  формувався  на  основі  романтичної  естетики.

  Першим  естетом  в  Англії  слід  вважати  Ч. О. Суїнберна.  Він  переніс  на  британський  грунт  досвід  парнасців , їх  нахил  до  штучної  краси.  У  віршах  Суїнберна  йдеться  про  любов до  французських  поетів  Готьє , Бодлера , Мелларме. Найбільш  видатним  представником  літератури  естетизму  в  англійській  та  світовій  літературі  є  Оскар  Уайльд.

«Ноктюрн  заснулої  Темзи...»

  Для  глибокого  розуміння  його  творчості  слід  розглянути  його  філософію , естетику , своєрідність  художньої  майстерності.

  О. Уайльд  був  одним  з  теоретиків  естетизму , хоча  в  його  естетиці  нелегко  знайти  стрижень.  Він  постійно  дискутував , частіше  сам  із  собою.  Його  афоризми  і  парадокси  можна  тлумачити  по-різному.  Нерідко  він  жертвував  ідеєю  заради  блискучого  софізму.  Але  головним  у  його  переконаннях  було  служіння  Красі , віра  в  значущість  і  важливість  Мистецтва.  Краса  для  нього – це  «символ  символів» , але  вона  вище  істини  і  добра ,  вона  «відкриває  нам  все , оскільки  не  виражає  нічого»  (трактат  «Критик  як  художник»).  У  книзі  «Задуми» ,  в  діалозі  «Занепад  брехні»  лідер  естетизму  сформолював  свій  принциповий  постулат – парадокс :  «Мистецтво  нічого  не  виражає , крім  себе  самого».  Звичайно , легко  витлумачити  цей  вислів  як  наріжний  камінь  теорії  «читого  мистецтва».  Але  не  слід  забувати  про  парадоксальність  способу  мислення  художника.  Захищаючи  мистецтво , котре  служить  мистецтву , Уайльд  виступав  слідом  за  прерафаелітами , Рескіном , Пейтером  проти  буржуазного  діляцтва  і  прагматизму.

  Захоплення  У. Пейтером  знайшло  відгук  і  в  стелістичній  манері  О.Уайльда.  Вже  в  його  «Віршах»  (1881  рік) , а  пізніше  і  в  прозі  ми  знаходимо  прекрасні  відголоски  емприсіонізму.

  У. Пейтер , як  відомо ,  протиставив  у  «Ренесансі»  естетичне  етичному,  визничив  завдання  критика  мистецтва  як  віднайдення  формули , «яка  найкраще  виражає  те  чи  інше  відкриття  краси».  Сприйняття  «дива  краси» ,  за  Пейтером ,  украй  субєктивне.

  Кращий  вірш  «Симфонія  в  жовтому» , написаний  під  впливом  естетики  імпресіонізму.  Цей  твір  характеризує  імпресіоністська  манера  вибагливого  поєднання  детелей  і  мікрообразів: погляд  ліричного  субєкта  пливе  по  натурі , вихоплює  з  пейзажу  ті  фрагменти , які  допомагають  відтворити  химерний  «пейзаж  душі»  (Верлен).  Омнібус – «жовтий  метелик» , перехожі – ніби  рій  мошок , причал  «похмурий»  (точніше  було б  перекласти  значення : як  «затінений» ,  тобто  нечітко  помітний , схований  в  «жовтому  тумані»).  

  У  перкладі  образ  ліричного  субєкта , розчинений  в  атмосфері  вірша , в  оригіналі  цей  образ  михтить  в  останньому  катрені.

                           І  біля  ніг  моїх  бліда  зелена  Темза...

  Настрій  меланхолії , таким  чином , належить  спостерігачу , який  близько  стоїть  від  обєкта  зображення , а  невиразність  малюнка  пояснюється  точкою  зору , яку  можна  умовно  назвати  «крізь  туман».  Це  «туман»  імпресіоністичного  бачення , пелена  естетизуючої   метафорики , яка  відрізняє  Уайльда  від  європейських  поетів , що  орієтуються  як  на  музику  вірша  (Верлен) , так  і  на  «естетизм»  стилю  (А. Фет , М. Волошин , М. Вороний , М. Філянський ,  ранній  В. Б.)

  Передаючи  через  зовнішній  світ  внутрішній  стон  героя , поет  традиційний – він  не  винаходить  нових  ритмів  та  інтонацію.  Йому  не  без  підстав  дорікали  у  вторинності – занадто  звичні  його  асоціації , літературні  емоції.  Він  ніби  ховається  за  емблему.  Звідси  і  роль  «маски»  в  його  творчості.  Він  не  хотів  виливати  своєї  душі , та , мабуть,  і  не  було  таких  хвилин  творчого  екстазу , які  були б  властиві  іншому  естету -- Ч.О. Суїнберну.  Не  було  в  його  «декоративних  фантазіях»  романтичного  демонізму , також  тяжіючого  до  «маски» , але  з  іншою  метою.  Було ,  повторимо , обєктивування  в  традиційно – емблематичних  образах , субєктивно – примхливих  «імпресій» , було  відчуття  облудної  хитрості  світу.  Так , у  «Ранку»  О.Уайльда  читаємо :

          Ноктюрн  заснулої  Темзи  синьо – золотої

         Акорди  попелясто – жемчужні  змінили.

         Високий  бюст  проплив  над  сонною  водою.

         І  тіні  затремтіли – безвільно  відступили.

  Слід  також  відзначити , що  Уайльд  в  своїй  урбаністичній  ліриці  орієтується  не  тільки  на  естетичні  ідеали  парнасців , а  й  також  на  сімволістів.  Особливо  йому  імпонував  Поль  Верлен.  Їх  можна  назвати  імпресіоністами.  Поета  хвилює  насамперед  «імпресія»  («літописати  власні  враження» – його  кредо).  Звідси  і  висунення  на  перший  план  «антуражу»  і  власного  бачення , пошук  екзотичних  порівнянь  («місяць  сховався  за  жовтуватою , як  сірка ,  хмарою.  З – поза   бурої  гриви  блищить  вона , як  левине  око»).  У  «Могилі  Кітса»  такі ж  часом  манірні  до  втрачання  смаку , інколи  дійсно  цікаві  образи  прикривають  головне – характер  поета , якому  присвячений  твір.  Загальні  визначення  («поет – живописець» , «Гордливе  серце , розбите  приниження»)  не  доповнюють  наших  уявлень  про  поетів – романтиків.  

  Більш  безпорадні  і  по – людському  зворушливі  вірші  і  поеми , змістом  яких  виступають  не  літературні  ремінісценції , не  міфологічні  та  культурологічні  ілюзії , а  власний  трагічний  досвід  поета.  Така  хрестоматійна  «Балада  Редінгтонської  вязниці» , що  переростає  у  філософську  притчу  про  зневажання  краси , про  загибель  кращих  почуттів  у  людині , про  «Смерть.  Виснаження.  Приреченість.»  

  Якщо  в  перших  віршах  Уайльд  проступає  настрій  гедоністичного  імморалізму , то  в  «Баладі...»  основним  мотивом  стає  біль  за  «принижених  і  скривджених».  Немає  виявлень  пересиченого  інтелектуала , що  виграє  духовними  скарбами , картинами  далеких  епох  («Сфінкс» , «Нещастя  Ітиса» , «Людство», «Нова  Гелена»).  Немає  у  творі  ніцшеанської  пози.  Оповідь  ліричного  героя  про  страту  вбивці , деталі  побуту  вязниць , думки  про  Память , Гріх , Жах – все  це  супроводжується сардонічною думкою : «Кожен  вбиває те, що любить».  Використана  л-ра:«Зарубіжна  л-ра  в  навчальних  закладах» за травень 97р., стр. 21-22.

            Імпресіонізм  (від  фр. Impression – враження) – течія  модернізму , яка  відзначається  ушляхетненим , витонченим  відтворенням  особистих  вражень  та  спостережень , мінливих , миттєвих  відчуттів  та  переживань.

          

           Символізм  ( від  грецьк.  Symbolon – знак , символ , ознака) – одна  із  течій  модернізму , в  якій  замість  художнього  образу , що  відтворює  певне  явище , застосовується  художній  символ , що  є  знаком  мінливого  «життя  душі»  і  пошуком  «вічної  істини».

           

           Естетизм – збірна  назва  літературно – мистецьких  течій , представники  яких  у  маніфестах  та  творах  на  перше  місце  висували  естетичні  програми , обстоювали  естетичні  особливості  мистецтва.

           Гедонізм – філософсько-етичне  вчення , згідно  з  яким  насолода , задоволення – це  найвище  благо , до  якого  прагне  людина  у  житті  і  яке  визначає  її  орієтацію  в  моральних  цінностях.

          Цинізм – зневажливе  ставлення до культури , суспільства , його  духовних  і  моральних  цінностей , загальноприйнятих  норм  поведінки.

          Етика – філософська  наука , що  вивчає  походження  і  суть  моралі , її  характер , структуру , досліджує  моральні  категорії  тощо.  Часто  терміни  «етика»  і  «мораль»  використовуються  як  синоніми.

          Культ – релігійне  вшанування  якихось  предметів  або  надприродної  істоти;  обрядовий  бік  релігії ; надмірне  возвеличення  чогось  або  когось.  

          Модернізм – (від фр.Modernisme , новітній ,сучасний) – основний  напрям  буржуазного  мистецтва  доби  імперіалізму , що  характеризується  розривом  з  ідейними  і  художніми  принципами  класичного  мистецтва.

       

Тема:  Загальна  характеристика  драматургії  ХІХ ст.         Оскар  Уайльд  «Портрет  Доріана  Грея».

                                     План.

Нові  риси  імпресіонізму  в  драматургії  ХІХ  ст.

Оскар  Уайльд – видатний  письменник  англійського  раннього  модернізму.

Естетизм  Уайльда , імпресіоністичність  стилю.

Місце  Уайльда  у  світовій  літературі.

                                     Семінар. 

Тема: «Портрет  Доріана  Грея»  як  осереддя  творчості  Оскара  Уайльда.

                                   План.

Життєвий  і  творчий  шлях  письменника.

Філософсько-естетичні  та  моральні  проблеми  твору  «Портрет  Доріана  Грея».

Риси  інтелектуального  роману.

Вплив  імпресіонізму  на  творчість  письменника.

Використана  література: «Христоматія  за  10  клас» ст.333 – 335.

«Всесвітня  література» – журнал  за  лютий     1999  року  ст. 38.

«Христоматія  за  11  клас»  ст. 54 – 60.

«Зарубіжна  л-ра  в  навчальних  закладах» за травень 97р., ст. 21-22.

Журнал «Всесвіт»  ст.  137-139.

«Христоматія»  за  10  клас , ст.21-22. 

.

   Модернізм   має  багато  течій.  Наприкінці  ХІХ – в  першій  половині  ХХ ст.  Сформувалися  імпресіоннізм ,  символізм , акмеїзм , футуризм , сюрреалізм  та  ін.

   Імпресіонізм  (від  фр. Impressionвраження) – течія  модернізму ,  яка  відзначається  ушляхетненим ,  витонченим  відтворенням  особистісних  вражень  та  спостережень ,  мінливих,  миттєвих  відчуттів  та  переживань.

    Сформувався  у  Франції  в  другій  половині  ХІХ ст. Насамперед  у  малярстві  ( назва  походить  від  картини  К. Моне «Імпресія. Схід  сонця»,1873). Його  представники – художники : К. Моне , Е. Мане , О. Ренуар , Е. Дега  та  ін. -- основним  завданням  митця  вважали  найприродніше  зобразити  зовнішній  світ ,  витончено  передати  свої  миттєві  враження ,  настрої. «Я  малюю  те , що  зараз  відчуваю», -- зізнався К. Пісаро.

      Імпресіонізм  виявився  плідним  і  для  музики  (М. Равель, К. Дебюссі,

М. де Фалья,  Дж.Пуччіні,  С. Скотт  та  ін.).К. Дебюссі  зазначав: «Займаються  метафізикою ,  а  не  музикою... Не  дослухаються  навколо  себе  до  нескінченних  шумів  природи...  Ось  на  мою  думку , новий  шлях.  Це  мистецтво  вільне , іскристе , мистецтво  вільного  повітря , мистецтво , порівняне  зі  стихіями , вітром , небом , морем!  Я  тільки  намагаюся  виразити  з  найбільшою  щирістю  відчуття  і  почуття , які  переживаю : інше  мало  що  для  мене важить...»

  У  літературі  представниками  імпресіонізму  є брати  Гонкури , А.Доде,  Гі  де  Мопассан , П. Верлен  (Франція) , С.Цвейг , А.Шніцлер (Австралія), С.Віткевич , С. Жеромський  (Польща) , М.Коцюбинський , М.Вороний , М.Хвильовий , Г.Косинка  (Україна)  та  ін.  Імпресіоністи  змальовували  світ  таким  яким  він  видавався  у   процесі  безпосереднього  бачення. «Бачити , відчувати , виражати – в  цьому  все моє  мистецтво» , -- ці  слова  братів  Гонкурів  можна  вважати  дивізом  творчості  усіх  майстрів  імпресіонізму.  Для  їх  творів  характерні  субєктивність  зображення , підкреслений  ліризм , використання  тропів  (метафор , епітетів , символів  тощо) , які  підсилюють  асоціативність  почуттів  і  вражень.  Описи  стають  більш  епізодичними , фрагментарними , велике  значення  в  них  мають  засоби  відтворення  кольорів , світлотіней , звукових барв і тонів ,

що  передають  зміну  внутрішніх  почуттєвих  станів  автора.  Часто  письменники  вдаються  до  форми  ліричного  монологу , використання  незакінчених  фраз , думок , які  допомагають  відобразити  плин  настроїв  та  вражень  героя.

  У  поезії  імпресіонізм  був  дуже  близький  до  символізму.  

Використана  література: «Христоматія»  за  10  клас , ст.21-22. 

                         Незнаний  Оскар  Уайльд.

  Епоху , коли  творив  О. Уайльд (1859 –1900) , часто  називають  fin  de  siecle – кінець  століття.  За  наших  днів  це  французське  словосполучення  знову  потрапляє  до  літературного  вжитку , хоч  між  нами  й  тим  «кінцем  століття» , пролягає  така  довга  дистанція.  Про  те , мають , очевидно рацію , ті  культурологи , які  знаходять  підстави  для  порівняння  нинішньої  fin  de siecle  з  попереднім.  І  там , і  тут – серйозні  злами  в  соціальній  історії  та  її  розумінні , зіткнення  консервативних  традицій  з  декларативним  ультрановаторством , ускладненість  історико-культурного  процесу , в  якому  сучасникам  нелегко  буває  відрізнити  вічне  від  одноденного , цінне  від  гучного , істину  від  її  імітації.  Може , нам  варто  уважніше  придивитися  до  деяких  культурних  явищ  тієї  доби , щоб  адекватніше  зрозуміти  наше  строкате  сьогодення?

  Про  погляди  Уайльда  на  літературу  і  мистецтво  написано  мабуть , неменш , ніж  про  його  художню  спадщину.  Причиною  цього  є  не  тільки  своєрідність  літературно-естетичних  позицій , але  й  сама  форма  виразу.  Один   з  теоретиків  англійського  естетизму  та  його  провідний  митець – практик , Уайльд  був  схильний  до  парадоксальної  афористичності  у  самовислові  та  оформленні  своїх  суджень  і  його  блискучі  парадокси , які  приваблювали  ще  сучасників  письменника , надовго  пережили  естетизм  як  літературну  течію.

  Власне  естетизм  як  історико-літературний  феномен  має  в  англійській  культурі  досить  точне  датування : 80 –90 – і  року  минулого  століття.  Перелічуючи  основні  принципи  цієї  течії , одразу ж , як  правило , згадують , що  британські  естети  сповідували   культ  «чистого  мистецтва»  і  найвище  місце  на  своїй  шкалі цінностей  відводили  могутній  красі.  В  тім , ще  один  з  попередників  цієї  течії  Джон  Раскін , ставив  красу  вище  над  усе , але , на  відміну  від  свого  вчителя , молодші  естети  вихолощували  з  поняття  краси  будь-який  етичний  зміст , підкреслюючи  байдужість  справжнього  мистецтва  до  будь-якої  моралі.

  Ще  на  початку  своєї  літературної  діяльності  завершують  у  1882 р. своє  лекційне  турне  по  Північноамериканських  Сполучених  Штатах , Уайльд  у  лекції  «Ренесанс  англійського  мистецтва»  твердив , що  справжній  сенс  життя  слід  шукати  в  мистецтві.  Пізніше  він  формулює  й  інші  теоретичні  принципи :  мистецтво  первинне , тоді  як  життя  лише  імітує  його ; сила  митця – у  вмінні  абстрагуватися  від  дійсності , оскільки  звязок  з  нею  руйнує  мистецтво ; життя  митця  саме  по  собі  є  мистецтвом ; будь-яке  мистецтво  не  несе  абсолютно  ніякої  користі.

  Своєрідним  катехізмом  естетизму  стала  книжка  діалогів  Уайльда  «Наміри»  (1891) , де  у  традиційній , платонівській  формі  викладено  вихідні  позиції  письменника.  Не  додатком  до  цих  діалогів , а  квінтесенцією  іхнього  змісту  можна  назвати  півтори  сторінки  блискучих  афоризмів , що  становлять  передмову  автора  до  роману  «Портрет  Доріана  Грея».  Зіставляючи  самі  ці  тексти  з  художніми  творами  письменника , дослідники  з  часом  почали  звертати  увагу  на  помітні  розбіжності  між  естетичною  програмою  та  її  творчою  реалізацією – суперечностів , які  дають  взнаки , але ,  на  диво ,  анітрохи  не  знижують  цінності  уайдільської  спадщини.

  З  багатством  відтінків  і  співіснування , а  згодом  і  протиборством  різних  тенденцій  ми  зустрічаємось  у  літературно-критичних  виступах  Уайльда.  Серед  численних  літературних  амплуа  лідера  англійських  естетів  не  останнє  місце  посідає  критик.  Перші  його  звернення  до  цього  роду  діяльності  припадають на рубіж  1870 –80-х  років, а  з 1884 р.  він  регулярно  пише  критичні  огляди  і  есе  для  різних  періодичних  видань  («Пелл  мелл  газетт» , «Жіночий  світ»  та  ін.).  Крім  того , літературно-критична  думка  Уайльда  дістала  цікавий  вияв  у  багатьох  інтервю  і , нарешті , в  його  листах , чиє  перше  більш-менш  повне  зібрання  було  видане  лише  1962 року.

  Саме  в  цих  різножанрових  текстах  письменник  постає  не  тільки  в  новому  ракурсі , але  й  у  дещо  іншій  якості , ніж , наприклад  в  есеїстиці.  На  відміну  від  есе  та  трактатів  з  продуманою  вишуканістю  логіки , короткі  рецензії , листи  та  інтервю  знайомлять  нас  із  безпосиреднім , сказати б ,  «непідготовленим»  і  найвідвертішим  викладом  думок  Уайльда – теоретика , критика , читача.  З  таких , здебільшого  маловідоміших  у  нас  матеріалів  і  упорядкована  (за  хронологічним  принципом)  добірка ,  якій  передують  ці  зауваження.

    Звичайно , не  можна  казати , що  Уайльд – рецензент  або  Уайльд – кориспондент  дивиться  на  мистецтво  слова  зовсім  інакше , ніж  творець  «Намірів».  Сперечаючись  із  газетярами , які  не зрозуміли  його  роману , письменник  твердив , що  «життя  своїм  реалізмом  завжди  псує  мистецтво» , а  вищим  сенсом  літератури  є  «опанування  неіснуючого». Ці  сентенції  викликають  негайну  асоціацію  з  діалогом   «Занепад  мистецтва  брехні» , пафосом  якого  є  ствердження  згубності  для  мистецтва  тісного  звязку  з  реальністю.

  Епатуючи  багатьох  сучасників , декларації  Уайльда , про  те , що  мистецтво  первинне ,  що  воно  є  вищим  від  життя , варіюються  в  його  листах  і  нататках.  Наприклад , у  рецензії  на  двотомник  Бальзака  він  пише  про  те , що  герої  «Людської  комедії»  живіші  та  значніші  для  читача , ніж  сучасники.  За  спогодами  одного  з  друзів  Уайльда , той  називав  «найбільшою  трагедією  у  своєму  житті»  (звичайно  до  увязнення  1895  року)...  Смерть  Люсьєна  де  Рюбампре.  У  мистецтві  слова  для  нього  існувала  якась  самоціль :  «Заради  однієї  фрази ,-- запевняв  він  А. Конан-Дойля ,-- я  викидаю  у  вікно  правдоподібність , а  заради  епіграми  забуваю  про  правду».  Такого  роду  декларації  не  важко  звести  до  відомого  гасла  «Мистецтво  задля  мистецтва».

  В  одній  з  лаконічних  рецензій  Уайльда  читаємо : «Погано , епоха  шукає  у  мистецтві  своє  відображення», -- і , звичайно ж , згадуємо  два  поєднаних  за  змістом  афоризми  з  передмови  до  «Портрета  Доріана  Грея».

  «Ненависть  ХІХ  ст.  До  реалізму – це  шаленство  Канібана , який  побачив  себе  у  дзеркалі»

  «Ненависть  ХІХ  ст.  До  романтизму – це  шаленство  Канібана , який  не  знайшов  у  дзеркалі   своє  відбиття».

  Втім , у  цих  афоризмах   Уайльд , можливо , сказав  більше , ніж  намірявся.  Тут  обєктом  його    категорично  неприйняття  стає  не  тільки  приземле  мистецтво , що  одновимірно  тлумачить  шекспірівську  формулу: «мета  мистецтва  тримати  дзеркало  перед  природою».  У  романтизм , і  реалізм  для  письменника  це  різні  обличчя  великого  Мистецтва , а  спотворою  Канібаном  порівнюється  ненависне  Уайльдові   утилітарне  та  безлике  ХІХ ст.  Антибуржуазний  пафос , яким  позначені  кращі  творіння  Уайльда – митця , скрізь  забарвлює  його  критичну  думку , і  в  такі  хвилини  питання  співвідношення  мистецтва  та  життя , мистецтва  та  моралі  вирішуються  вже  не  так  однозначно  як  у  полемічно  загострених  афоризмах.      

  «Вам  слід   звернутися  безпосередньо  до  життя»,-- пише  Уайльд  К.Кернагену , радячи  початківцю  утриматися  від  казково-фантастичних  побудов  і  подбати  про  художнє  осягнення  сучасної  діяльності.  Чи  був  щирим  відомий  письменник  у  листі  до  молодого  колеги?  Безперечно!  Саме  інтонація , в  якій  витримано  листа , та  його  аскетично  просте  стилістичне  оформлення  не  залишають  ніяких  сумнівів ; до  того  ж  в  інших  листах , інтервю , знаходимо  у  нього  аналогічні  зауваження.  В  одному  з  листів  до  Б. Шоу  він  захоплено  пише  про  «благородну  довіру»  Шоу  до  драматичної  цінності  простих  життєвих  фактів.  Серед  найбільших  літературних  авторитетів  Уайльда  центральне  місце  посідають  великі  реалісти: Бальзак , Тургєнєв , Флобер , Джордж Елліот , Достоєвський , Толстой.  При  тому  творець  «Доріана  Грея»  не  бачить  у  книгах  улюблених  майстрів  «дзеркального»  відображення  життя.  Його  приваблює  реалізм , як  «художній  склад  розуму»  (скористаємося  з  вислову  Е. Ауербана).  Наприклад ,  його  імпонує  вимисел  у  романі  Достоєвського , але  цей  вимисел , на  думку  рецензента , виростає  на  грунті  чудового  знання  реальності.

  Інерційному  поглядові  на  Уайльда  як  на  адепта  «чистого  мистецтва»  різко  суперечать  критичні  міркування  письменника  про  «чисту  форму».  Так , у  рецензії  на  поетичну  збірку  Суїнберна  він ,  віддаючи  належне  мелодійності  цієї  поезії , сприймає  її  вельми  критично , оскільки  не  знаходить  у  ній  поетичної   ширості – «душі».   «Жовта  книга» , більшість  авторів  якої  були  стурбовані  проблемами  «чистої  форми» , здається  йому  «нудною  та  бриткою».

  Було б невірним  говорити  й  про соціальну  індеферентність  Уайльда – критика.  В  одному  із  оглядів ,  які  було  вміщено  в  журналі  «Жіночий  світ» , чітко  висловлено  думку  про  соціально-політичні  передумови  та  функції  мистецтва  у  різні  часи.  Торкаючись  соціально-політичних  причин  негативного  ставлення  в   Англії  до  його  ранньої  пєси  «Віра , або  Нігілісти»  чи  заборони  британською  цензурою  сценічного  втілення  драми  «Саломея» , Уайльд  висловлює  переконання , що  «квіти  мистецтво»  ростуть  у  чарівному  садку , далеко  від  соціальних  колізій  та  пристрастей.

  Питання  про  взаємини  мистецтва  та  моралі , одне  з  найгостріших  в  естетиці  митця – дебатується  в  його  есеїстиці.  Широко  відомі  афоризми ,  згідно  з  якими  «нема  книжок  моральних  або  аморальних , але  є   книжки  які  добре  чи  погано  написані», а  етичні  симпатії  художника  народжують  лише  «непростиму  манірність  стилю».  Однак  прислухаймося  до  «відвертішого»  Уайльда.

  У  рецензії  на  книгу  В.Вітмена  він  схвалює  «високі  моральні  цілі» , властиві  творчості  американського  поета.  Обурення  викликає  в  нього  тодішня  театральна  цензура , яка  «відбиває  бажання  до  художнього  осягнення  моральних  і  високих  тем».  Його  ображає  і  дивує  те , що  рецензенти – філістери  вважають , «Портрет  Доріана  Грея»  книгою  аморальною.  Уайльд – критик  наголошує  на  етичній  проблематиці  в  творах  класиків  та  сучасників , більше  того – він  не  приховує  і  власного  інтересу  до  цього  кола  проблем.

  Зовсім  не  виключено , що , знайомлячись  із  наведеними  фрагментами  рецензії , листів  чи  інтервю , читач  не  утримається  від  сумнівів.  Чи  то  насправді  О.Уайльд?  Куди  поділася  його  любов  до  парадоксів?  Коли  ж  слід  йому  вірити , які  декларації  брати  всерйоз?  Коли  він  щирий , а  коли  кокетує  з  істиною?  

  Однозначно  відповісти  на  кожне  з  цих  запитань  нелегко.  Творця  «Чарівних  казок»  та  «Портрета  Доріана  Грея»  важко  зрозуміти  без  урахування  разючих  протеріч  у  його  теоретичних  постулатах , так  само  як  і  численних  розбіжностей  між  цими  постулатами  та  художньою  практикою.  До  того  ж  літературно-естетичні  переконання  протагоніста  естетичного  руху  часом  ховалися  за  життєвою  позою  світського  денді , яка  була  для  Уайльда  складовою  частиною  не  тільки  побутового , а  й  літературного  етикету , що  його  було  народжено  «жовтими  1890-ми  роками».  Прагнення  ігнорувати  цю  суперечливість  неминуче  призводить  до  спрощення  нашого  уявлення  про  естетику  і  творчість  письменника.  У  широковідомому  діалозі  «Критик  як  художник»  з   книги  «Наміри»  є  одне  місце , повз  яке  поспішають  пройти  численні  інтерпретатори  естетики  Уайльда:  надто  різко  воно  протистоїть  усій  логіці  міркувань  провідного  естета.  В  тому  місці  один  з  учасників  діалога --  ближчий  до  авторської  позиції – Гілберт  напрочуд  влучно  визначає  завдання  критика : «Він (критик.—М.С.)  завжди  показує  твір  у  якихось  нових  стосунках  з  нашим  часом.  Він  завжди  нагадує , що  великі  твори  сповненні  життя...»   Не  тільки  друга,

але  й    перша  частина  цього  вислову  погано  вписується  в  концепцію

« чистого  мистецтва».

       Можна  припустити  думки,  що  подібні  висловлення  в  есеїстиці  Уайльда  випадкові  й  включені  до  загальної  низки  роздумів,  «заради  красного  слівця».  Проте  це  не  так.  У  стислих  рецензіях,  листах,  інтервю  письменника  ми  знаходимо  своєрідну  мозаїчну  сповідь  художника.  В  короткій  оперативній  нотатці  або  в  листі  він  відсуває  завісу  літературного  дентизму,  розвіює  туман  парадоксів  і  демонструє  часом  такий  високий  ступінь  відвертості,якого  ми  не  знайдемо  в  жодному  з  його  відомихтворів,  за  винятком  посмертно  виданої  книжки « De  Profundis» – цілісної  сповіді,  яка  виросла  з  приватного  листа, і  де  художник  з  непідробною  щирістю  викладає  свої  потаємні  думки  про  істину  в  мистецтві.

     

Втім,  у «відвертих»  писаннях  Уайльда  є  чимало  моментів, які  дозволяють  впізнати  славнозвісного  майстра  слова. Це,  звичайно  ж,  мовне  оформлення  лаконічних  нотаток, афористичність  багатьох  формулювань  і  рідкісне  вміння  не  повторюватись  у  самовиразі,  завше  бути  оригінальним.

       З  широковідомим  Уайльдом  автора  листів  та  рецензій  зближує  також  послідовна  і  непримиренна  антибуржуазність,  ненависть  до  лицемірства  всіх  та  всіляких  тартюфів.  У  рецензії  на  нові  книжки  про  Лонгфелло  та  Колріджа,  в  суперечках  навкого  цензурної  заборони

« Соломеї», у двох листах  до  Бернарда  Шоу  перед  читачем  постає Оскар  Уайльд  без  машкари-антипод  сучасного  йому філістерського  утилітаризму  та  святенництва,  піднесених  до  рангу  політико—ідеологічної  стратегії.

        Ці  сторони  його  світогляду  знайшли  своєрідний  вихід  у  творчості  Майстра ,  схильного  до  вїдливої  іронії  та  несподіваних  парадоксів.  Критична  й  епістолярна  спадщина  проливає  додаткове  світло  на  природу  естетики  Уайльда ,  на  складний  характер  протиріч  між  деякими  його  деклараціями  та  художньою   творчостю.  Вона  не  тільки  репрезентує  індивідуальність «художника  як  критика»,  але  й  допомагає  краще  зрозуміти  позицію  письменника  в  історико - культурному  контексті.

                        Оскар    Уайльд.

                   Хронологічна   таблиця.  

1854 р.         Народився  Оскар  Уайльд  в  Дубліні , столиці  Ірландії ,

                    в  сімї ,  де  все  було  прийнято  любовю  до  науки  і  

                    мистецтва.  Його  батька ,  сера  Уільяма ,  знали  не  тільки  

                    як  відомого  хірурга – офтальмолога ,  а  і  як  археолога –

                    аматора ,  знавця  кельтського  фольклору  та  письменника.

                    Леді  Уайльд ,  мати  Оскара ,  теж  була  письменницею  і  

                     активно  боролася  за  свободу  Ірландії.

1864 р.          Перед  Оскаром  розчинилися  двері   найпрестижніших  

                     навчальних  закладів  Великобританії : він  відвідував

                     школу  Портора  і  Трініті – коледж  у  Дубліні , а згодом

                     чи  не  найвідоміший  університет  світу – Оксфорд.  Уайльд

                     мав  репутацію  першого  учня. Завдячи  своїм  непересічним  

                     розумовим  здібностям  він  одержував  стипендії  і  премії.

1875 р.           Уайльд  подорожував  Італією ,  а  наступного  року (разом

                      з  професором  Мехаффі ,  відомим  вченим  і  президентом

                     Академії  наук  Ірландії) – Грецією.  Його  вчителями  в   

                     Оксфорді  були  видатні  мислителі  й  письменники ,  серед

                     них Д. Раскін , У. Пейтер – відомі  провідні  теоретики  есте—

                     тизму.  Тож  не  дивно , що  в  університеті  Уайльд  захопився  

                     естетськими  ідеями.  Згодом  йому  судилося  стати  одним  із

                     апостолів  «естетського  руху»  у  Великобританії.  

1878 р.          Уайльд  блискуче  закінчив  Оксфорд , здобувши  почесну  пре-

                     мію  Ньюдігейта  за  поему  «Равенна».  Уже  протягом  пер—

                     ших  років  після  закінчення  університету  Уайльд  мав  стійку

                     репутацію  лідера  естетів  і  справжнього  денді.

1882 р.          Оскар  Уайльд  читав  лекції  в  США.

1883 р.          Прожив  кілька  місяців  у  Парижі ,  да  зустрівся  з  багатьма

                     провідними  французькими  літераторами : Е. Золя , А. Доде,

                     С. Малларме  та ін.

29 травня     О. Уайльд  одружився  з  Констанцією  Ллойд  і  мав  двох

1884 р.           синів.

1887 р.           Побачила  світ  його  пародія  на  готичні  романи «Кентер—

                      вільський  привид» ,  того  самого  року  він  став  редактором

                      журналу  «Світ  жінки».

1890 р.            Побачив  світ  його  широковідомий  роман  «Портрет  

                       Доріана  Грея».

1891 р.            Він  створив  пєсу  «Герцогиня  Падуанська» ,  есе  «Душа  

                       людини  за  соціалізму».

1892-1895рр.  Виходить  трагедія  «Соломія» ,  комедії  «Віяло  леді  Уїнде-

                       мір» , «Ідеальний  чоловік»  і  «Як  важливо  бути поважним»       

1895 р.            Пік  слави  і  водночас  падіння  Уайльда.

З 1891 р.         Його  постійним  супутником  став  лорд  Альфред  Дуглас.

                       Його  позбавлено  батьківських  прав  і  віддано  на  глум

                       натовпу.

1897 р.              Уайльд  вийшов  із  вязниці.

1898 р.               Написав  чудову  поему  «Балада  Редінгської  вязниці».

30 листопада    Помер  Оскар  Уайльд  в  Парижі.

1900 р.                                                                                                                                                   

                                  Тести.

В  якому  місті  народився  Оскар  Уайльд ?

а). в Парижі;

б). в  Дубліні;

в). в Києві.

Ким  працював  батько  Оскара  Уайльда ?

а). хірургом , археологом ;

б). вчителем ;

в). директором  університету.

Ким  працювала  мати  Оскара ?

а). вчителькою;

б). письменницею; 

в). медсестрою.

В  якому  році письменник  починає  вчитися  в  навчальних

   закладах  Великобританії ?

а). в 1863р.

б). в 1864р.

в). в 1868р.

Яку  школу  і  коледж  Оскар  відвідував  у  Дубліні ?

а). школу Портора і коледж  Трініті;

б). школу Болдена і  коледж  Трініті;

в). школу Трініті  і  коледж  суїмбала.

В  якому  університеті  вчився  Оскар  Уайльд ?

а). Ліверпуль;

б). Трініті;

в). Оксфорд.

В  якому  році  і  з  ким  Уайльд  подорожував  Грецією ?

а). в1876р. з  професором  Мехаффі;

б). в 1874р.  з  П. Верленом;

в). в1878р.            

Які  видатні  люди  були  вчителями  письменника ?

а).Д. Раскін,  У. Пейтер;

б).Люсьєн  де  Рюбампле;

в).П. Верлен.  

В  якому  році  Оскар  закінчив  Оксфорд ?

а). в 1878 р.

б). в 1879 р.

в). в 1880р.

За  яку  поему Уайльд  здобув  почесну  премію Ньюдігейта ?

а). «Ідеальний  чоловік»;

б). «Равенна»;

в). «Квіти».

Де  Оскар  читав  лекції в  1882 р. ?

а).  Париж ;

б).  США;

в).  Лондон.  

Де  письменник  зустрівся  з  багатьма  провідними  французькими  літераторами ?

а). в  Парижі ;

б). в  Лондоні ;

в). в Ліверпулі.

Як  звали  жінку  Оскара  Уайльда ?

а). Констанція ;

б). Елізавета ;

в). Анастасія.

Скільки  дітей  було  у  Оскара ?

а) 5;

б) 3;

в) 2.

Оскар  Уайльд  став  редактором  журналу...

а). «Дзвін»;

б). «Світ  жінки»;

в). «Нове  життя».

В  якому  році  зявився  широковідомий  роман  «Портрет Доріана  Грея» ?

а). в 1891р.

б). в 1890р.

в). в 1879р.

Хто  з  1891р. став  постійним  супутником  Оскара ?

а). Ш. Бодлер;

б). Альфред  Дуглас ;

в).  П. Верлен.

Де  помер  письменник ?

а). в Дубліні;

б). в Італії

в). в Парижі.  

В  якому  році  помер  Оскар  Уайльд ?

а). 1900р.

б). 1901р.

в). 1899р.

Як  звали  художника  в  романі  «Портрет  Доріана  Грея»?

а). Генрі;

б). Безіл;

в). Доріан.

                                          

                      Відповіді  на  тести.

б). в  Дубліні;

а). хірург , археолог;

б). письменницею;

б). в 1864р.;

а). школу  Портора  і  коледж  Трініті;

в). Оксфорд;

а). в 1878р.;

а). Д.Раскін, У.Пейтер;

а). в 1878р.;

б). «Равенна»;

б). в США;

а). в  Парижі;

а). Констанція;

в).2 ;

б). «Світ  жінки»;

б). в  1890р.;

в). Альфред  Дуглас;

в). в  Парижі;

а). 1900р.;

б). Безіл.

                 Запитання  та  завдання.

Що  таке  модернізм ?

На  які  течії  поділяється  модернізм ?

Що  таке  імпресіонізм ?

Які  ви  знаєте  збірки  казок  О. Уайльда ?

Яку  ви  знаєте  пєсу  і  есе  Уайльда ?

З  якими комедіями О. Уайльда ви ознайомилися ?

В якому журналі працював редактором О. Уайльд ?

В якому   році  помер  Оскар  Уайльд ?

Чим  захоплювався  головний  герой  і  його  творець ?

    Що  він  колекціонував ?

10.Як  звали  художника  в  романі  «Портрет  Доріана  Грея»?   

11.В  кого  був  закоханий  Доріан  Грей ?

12.Хто  трагічно  помирає  в  романі «Портрет  Доріана Грея»?

13.Як  ще  називали  роман  «Портрет  Доріана  Грея»?

14.Як  Уайльд  відносився  до  мистецтва ?

15.Дайте  характеристику  головного  героя  роману.

16.Дайте  характеристику  герою  роману  «Портрет  Доріана  

Грея»  Лорду  Генрі.

17.В  чому  полягає  егоїзм  Лорда  Генрі ?

18.Охарактеризувати  Безіла  Голуорда  у  романі  «Портрет  Доріана  Грея»

Що  висвітлює  трагедію  самого  Доріана ?

Що  відображає  портрет  Доріана  Грея ?

Чому  на  портреті  відбуваються  жахливі  зміни ?

Коли  на  портреті  зявляються  перші  зміни ?

Що  призвело  до  самогубства  Сібіл—Вейн ?

У  чому  полягає  гуманістичний  смисл  роману ?

Перелічити  головних  героїі  роману.

                

                   Відповіді  на  запитання.

Модернізм – ( від фр.modernisme, новітній, сучасний) – основний  напрям  бужуазного  мистецтва  доби  імперіалізму, що  характеризується  розривом  з  ідейними  і  художніми  принципами  класичного  мистецтва.

Модернізм  поділяється  на  імпресіонізм,  символізм, акмеїзм,

футуризм, сюрреалізм та ін.

3.Імпресіонізм - ( від  фр. Impressionnisme , від  impression – враження) – напрям  у  мистецтві  й  літературі  останньої  третини  ХІХ ст. Поч.ХХ ст.,  який  основним  завданням  уважав  витончене  відтворення  реального  світу  в  його  рухливості  й  мінливості,  іноді  без  заглиблення  в  їхню  суть  і  соціальну  зумовленість.

« Щасливий  принц  та  інші  історії»,

   « Гранатовий  будиночок».

Пєса  « Герцогиня  Падуанська»,

   Есе « Душа  людини  за  соціалізму».

« Віяло  леді  Уїндемір»,

   « Ідеальний  чоловік»,

   « Як  важливо  бути  поважним».

« Світ  жінки».

В 1900 р.

Колекціонуванням  коштовного  каміння.

Безіл.

В  Сібіл – Вейн.

Сібіл – Вейн.

Декоративний  роман.

Мистецтво  для  Уайльда  вище  за  життя.

Образом  Доріана  Грея, людини  з  неабияким  мистецьким  темпераментом.  Це  була  дуже  красива  людина.

У  Лорда  Генрі  холодна  душа  людини, яка  не  має  ідеалів.  Лорд  Генрі – втілення  філософії  насолоди.  Це  витончений  естет, що  кохається  у  красі  й  відмежовується  від  повторного,  бридкого  в  житті.

Це  егоїзм  естета,  який  хоч  і  має  уявлення  про  реальне  життя,  але  не  зважає  на  нього. Навіть  самогубство  Сібіл  лорд  Генрі  в  першу  чергу  оцінює  не  з  етичного,  а  з  естетичного  погляду.

Художник  Безіл  Голуорд – він  творить  красу,  і  для  нього  немає  нічого  вищого  за  малярство.  Він  має  гаряче,  чуйне,  добре  серце  і  вкладає  йього  у  кожний  свій  твір.  Портрет  Доріана  Грея  став  його  кращим  творінням.

Трагічна  загибель  Безіла,  як  і  самогубство  Сібіл  висвітлюють  трагедію  самого  Доріана.

Його  портрет  відображає  сутність  його  розбещеної  натури,  старіння  не  лише  тіла,  а  й  душі.

Жахливі  зміни  на  портреті  відбуваються  тому,  що  герой

    знехтував  моральні  норми.

Перші  зміни  на  портреті  зявляються  тоді,  коли  Доріан  

      посварився  із  Сіділ.

Сварка  з  Доріаном  Греєм.

Оскар  Уайльд,  поголошуючи  незалежність  мистецтва  від               

      моралі,  водночас  стверджує  своїм  твором: не  можна без-

     карно  порушувати  норми  людського  життя.  Втрата  мо—

     ральних  устроїв  веде  людину  до  загибелі.

25. Доріан  Грей ,  лорд  Генрі ,  художник  Безіл  Голуорд.                           




1.  Статьи нормативной калькуляции себестоимости единицы изделия на начало планового периода
2. нидерландськие войны
3. а приходи. Меня пригласили на встречу ты мне нуженнужна в качестве поддержки.
4. да я знаю. Как позже выяснилосьиз показаний свидетеля в моем протоколе это был капитан полиции Пермяков Д
5. Полюссіз ковалентті байланыс келесі ~осылысты~ молекуласында- А
6. на тему Я и моя карьера
7. Понятие и предмет трудового права России
8. Оценка кооперативного движения в работах К. Маркса и В. Ленина
9. Социальная психология Предисловие В соответствии с требованиями Государственного образователь
10. Евклид и его Начала
11. Тема- Закупочная логистика и её основные положения.html
12. Единство морали и права в деятельности сотрудников ОВД Перечень вопросов к экзамену
13. Экономическое и социальное развитие Дальнего Востока и Забайкалья
14. Теория организации
15. ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА к курсовой работе ПЕРЕДАЧА И РАСПРЕДЕЛЕНИЕ ЭЛЕКТРИЧЕСКОЙ ЭНЕРГИИ
16. Законодательство в сфере недвижимости
17. ТЕМА 18 МОТИВАЦИЯ К ТРУДУ Основные вопросы по теме- Мотивы и мотивация Теории мотивации и пот
18. ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ 19
19. Проект производства работ на строительство жилого здания
20. тема отсчета траектория путь перемещение скорость ускорение.html