Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
А
Абсолют - поняття ідеалістіч . філософії , що позначає духовне першооснова всього сущого , яке мислиться як щось єдине , загальне , безпочаткове і нескінченне і протиставляється всякому відносного і зумовленого буття.
" Річ у собі " - філос. термін, що означає речі як вони існують самі по собі ( " в собі " ) , в отл . від того якими вони є " для нас" - у нашому пізнанні .
Агностицизм - філос. вчення , згідно з яким не може бути вирішене остаточно питання про істинність пізнання навколишнього людини дійсності. Гекслі 1869
Апперцепція - поняття філософії та психології , що позначає вплив загального вмісту псіхіч . діяльності , усього попереднього досвіду людини на його сприйняття предметів і явищ.
Апостеріорі - знання, що отримується з досвіду.
Апріорі - знання , що передує досвіду і незалежне від нього.
Архетип - в пізньоантичної філософії: прообраз , ідея . У психології Юнга : вроджені психічні структури в колективному несвідомому і апріорно формують активність уяви.
Атеїзм - система філос. і науч. поглядів і переконань , що заперечує існування Бога , до.-л. надприродних сил , істот , релігію взагалі.
Атман - в ін - інд. реліг . умогляді і виходять з нього філос. навчаннях - всеохоплююче суб'єктивне духовне начало , "Я" , душа. Противопост -ся брахманові як вищої об'єктивної реал -сти і збігається з ним , тому що Б. усвідомлює себе і стає А.
Атомізму - вчення про дискретно ( переривчастому ) будову матерії . У шир. сенсі дискретність об'єкту , процесу , властивості .
Атрибут - необхідна , істотна , невід'ємна властивість об'єкта.
Б
Брахман - в ін - інд. реліг . умогляді - вища реальність , безособове абсолютне духовне начало , з кіт - го виникає світ з усім , що в ньому знаходиться. Все, що є у світі , руйнується , розчиняючись у Б.
Буддизм - реліг - філос. вчення, що виникло в др.інд 6- 5в.до н.е. Одна з 3- х мір.релігій .
Буття - філос. категорія, що позначає реальність , існуючу об'єктивно , поза і незалежно від свідомості людини.
В
Волюнтаризм - ідеалістіч . напрям у філософії , рассматр . волю в якості вищого принципу буття. ( в отл . від раціоналізму , інтелектуалізму , у яких на першому місці розум , інтелект ) . Введено : Теніс 1883
Всеєдність - одна з центральних категорій ряду філософських систем , що означає принцип досконалого єдності безлічі , якому притаманна повна взаімопронікнутость і в той же час взаімораздельность всіх його елементів.
Відчуження - соціальний процес , притаманний класово - антагоністичних . суспільству і характеризується перетворенням діяльності людини в і її результатів у самостійну силу , панівну над ним і ворожу йому .
Г
Герменевтика - мистецтво і теорія тлумачення текстів. У др- греч. філос - і - мистецтво розуміння , тлумачення ( іносказань , багатозначних символів) .
Гилозоизм - введено : Кедворт 1678 для позначення натурфілософських концепцій , які заперечують кордон між " живим " і " неживим " і полагающим життя іманентним [ внутрішньо притаманним ] властивістю праматерії .
Гносеологія = теорія пізнання = епістемологія - розділ філософії , в якому вивчаються проблеми природи пізнання і його можливостей , відношення знання до реальності , досліджуються загальні передумови пізнання , виявляються умови його достовірності та істинності . Осн. напрямки: матеріалізм та ідеалізм .
Гуманізм - в шир. сенсі історично змінюється система поглядів , визнає цінність людини як особистості , його право на свободу, щастя , розвиток і прояв своїх здібностей , вважає благо людини критерієм оцінки соціальних інститутів , а принципи рівності , справедливості , людяності бажаною нормою відносин між людьми. У вузькому сенсі - культ . рух епохи Відродження.
Д
Даосизм - поряд з конфуціанством одне з двох осн. течій кит. філософії . Виникло в 2й підлогу. 1го тис - я до н.е.
Деїзм - реліг - філософське переконання , що отримало распростр- е в епоху Просвітництва , згідно к-му Бог, створивши світ , не приймає в ньому до.-л. участі і не втручається в закономірний перебіг його подій. Протівопостоіт теизму й атеїзму .
Деміург - термін др.греч . філософії для позначення "творця " (" майстра" ) . Д. творить космос з со- вічної йому матерії , наділеною вічним безладним рухом , споглядаючи вічний прообраз - парадигму - ейдос .
Детермінізм - філос. вчення про об'єктивну закономірною взаємозв'язку і взаємозумовленості явищ матеріального і духовного світу . Ядро Д. - положення про існування причинності ( зв'язку явищ , коли одне з необх- ю породжує інше ) .
Діалектика - вчення про найбільш загальні закономірних зв'язках і становленні, розвитку буття і пізнання і заснований на цьому вченні метод творчо пізнає мислення . Осн. принципи Д. - загальний зв'язок , становлення і розвиток , які осмислюються за допомогою всієї історично сформованої системи категорій і законів.
Дуалізм - філос. вчення , що виходить з визнання рівноправними , що не зводиться один до одного двох начал - духу і матерії , ідеального і матеріального. Протистоїть монізму .
євразійство
Е
Екзистенціалізм - або філософія існування , ірраціоналістіч . напрямок сучас. бурж . філософії , що виникло напередодні 1-ої світової війни в Росії ( Шестов , Бердяєв ) .
Еклектика , еклектизм , еклектицизм - з'єднання різнорідних поглядів , ідей , принципів або теорій .
Еманація - філос. поняття , спеціально розроблене в неоплатонізмі , що означає перехід від вищої і досконалої онтологічен . щаблі універсуму до менш досконалим і нижчим східцях .
Емпіризм - напрям у теорії пізнання , що визнає почуттів . досвід джерелом знання і вважає , що зміст знання може бути представлене або як опис цього досвіду, або зведено до нього.
Есхатологія - реліг . вчення про кінцеві долі світу і людини.
З
Західництво - напрямок рус. антіфеод . товариств . думки 1840х рр. . , протистояла слов'янофілів. Шлях Росії - йти слідом за Зап. Європою.
І
Ідеалізм - загальне позначення філософських вчень , які стверджують , що свідомість , мислення , психічне , духовне первинно , основоположний, а матерія , природа , фізичне повторно , похідно, залежно , обумовлено .
Іманентна - 1) поняття, що означає внутрішнє притаманне до.-л. предмету , явища, процесу чи інша властивість ( закономірність ) . В історії філ- і протівополагаєтся трансцендентному . 2 ) філос. критика , яка розглядає те чи інше вчення з точки зору послідовного проведення його власних передумов .
Індетермінізм - філос. вчення і методологич . позиція , які заперечують або об'єктивність причинного зв'язку ( онтологіч. І. ), або пізнавальну цінність причинного пояснення в науці ( методологіч. І. ) . Противопост -ся детермінізмові .
Інтуїтивізм - ідеалістіч . течія в філософії , вбачає в інтуїції єдино достовірне засіб пізнання. (різновид ірраціоналізму )
Ірраціоналізм - позначення ідеалістіч . течій у філ- і , кіт. обмежують або заперечують можливості розуму в процесі пізнання і роблять основою світорозуміння щось недоступне розуму або інопріродность йому , стверджуючи алогічний і ірраціональний хар -р буття.
Істина - адекватне відображення об'єкта пізнає суб'єктом , яким він (об'єкт) існує сам по собі , поза людини та її свідомості ; об'єктивний зміст почуттів . , Емпіріч . досвіду , понять , ідей , суджень , теорій і цілісної картини світу в діалектиці її розвитку .
К
Категорії - у філософії гранично загальні , фундаментальні поняття, що відображають найбільш суттєві , закономірні зв'язки і відносини реальної дійсності і пізнання.
Категоричний імператив - основний закон етики Канта : " поступай тільки відповідно до такої максими , керуючись якою ти в той же час можеш побажати , щоб вона стала загальним законом " ( формальне розуміння етики ) ; " роби так , щоб ти завжди ставився до людства і в своїй обличчі , і в особі всякого іншого також як до мети ніколи не відносився б до нього тільки як до засобу " (обмеження формального розуміння етики )
Конфуціанство - ін -кіт . філос. школа , " вчені книжники " ; Конфуцій : етико - політичне життя. вчення , де рассматр -ся питання моральної природи людини, її етики і моралі , життя сім'ї , управління д-вою .
космізм
Креаціонізм - реліг . вчення про створення світу Богом з нічого. Характерний для теістіч . рел : іудаїзму , християнства , ісламу.
М
Майевтика - метод філософствування Сократа . Розмовляючи , ставлячи все нові і нові питання , спонукати інших знаходити істину.
Матеріалізм - одне з двох головних філос. напрямів, який вирішує осн. питання філософії на користь первинності матерії , природи , буття , фізичного і об'єктивного , і розглядає свідомість , дух , мислення , суб'єктивне лише як властивість матерії .
Метафізика - наука про надчуттєвих принципах і засадах буття.
Містицизм ( містика ) - реліг . практика , яка на меті переживання в екстазі безпосередній. " Єднання " з абсолютом , а також сукупність теологич . і філос. доктрин , які виправдовують , осмислюють і регулюючих цю практику.
Модус - 1 ) термін домарксистській філософії , обозн . св-во предмета , властиве йому лише в деяких станах.
Монадологія - філос. система об'єктивного ідеалізму Лейбніца . Вчення про монади ( безтілесних " простих субстанціях " , "істинних атомах природи " , " елементах речей" ) для обгрунтування безперервності психічного життя і загального взаємозв'язку відбуваються у світі.
Монізм - спосіб розгляду різноманіття явищ світу в світлі одного початку , єдиної основи (субстанції ) всього існуючого і побудови теорії у формі логічно послідовного розвитку вихідного положення ( в отл . Від дуалізму та плюралізму ) .
Н
Народництво - ідеологія і рух інтелігенції , об'єктивно відображали антіфеод . інтереси селянства. З'єднання радикальної бурж - дем. програми з ідеями утопічний . соціалізму.
Номіналізм - філос. вчення , що заперечує онтологічне значення універсалій (загальних понять) , тобто затверджує , що універсалії існують не в дійсності , а тільки в мисленні.
Ноосфера - сфера взаємодії природи і суспільства , в межах якої розумна людська діяльність стає головним визначальним чинником розвитку .
Ноумен - поняття ідеалістіч . філософії , що позначає умосяжні сутність , предмет інтелектуального споглядання ( в отл . від феномену як об'єкта почуттів . споглядання)
О
Об'єкт - те, що протистоїть суб'єкту в його предметно -практичної та пізнавальної діяльності . Частина об'єктивної реальності , яка нах- ся у взаємодії з суб'єктом . Виділення об'єкта пізнання здійснюється за допомогою форм практич. і познават . діяльності , отраж. св- ва об'єктивної реальності.
Об'єктивний ідеалізм - одна з основних різновидів ідеалізму , в отл . від суб'єктивного ідеалізму вважає першоосновою світу якесь загальне сверхиндивидуальной духовне начало.
Онтологія - вчення про буття як таке ; розділ філос - і , изуч . фундаментальні принципи буття , найбільш загальні сутності і категорії сущого. Основоположна частина метафізики . Термін введений : Гокленіус 1613 ; закріплений у філ. системі Вольфа .
П
Панлогізм - філос. принцип , згідно з яким дійсність трактується як логічне вираження ідеї , саморозкриття спекулятивного поняття , як мисляча себе субстанція , " сам себе пізнає розум " ( Гегель) ; різновид ідеалістичного раціоналізму .
Пантеїзм - філос. вчення , що ототожнює Бога і світ . Термін " пантеїст " введений : Толанд 1705 ; " П. " - Фай 1709
Парадигма - 1) поняття, що використовується в Антич. і СР -століття . філософії для характеристики взаємини духовного і реального світу , 2) теорія ( модель постановки проблем) , прийнята в якості зразка рішення дослід. завдань.
Патристика - термін, що позначає сукупність теологич . , Філос. і політико - соціологічних доктрин християнських мислителів 2-8 вв. ( отців церкви).
Персоналізм - напрямок сучас. філософії , що визнає особистість первинною творч. реальністю і вищою духовною цінністю , а вест світ проявом творчої активності верховної особи - Бога .
Позитивізм - філос. напрям, заснований на принципі , що все справжнє , " покладе. " ( позитивне ) знання може бути отримане лише як результат окремих спец. наук і їх синтетичні. об'єднання і що філософія як особлива наука , що претендує на самостійне дослідження реальності , не має права на існування. Термін введений : Конт 1830е .
Прагматизм - суб'єктивно - ідеалістичне філософське вчення . Філософія - не роздум про перші засадах буття , а загальний метод рішення проблем, що постають перед людьми в разл. жизн . ситуаціях , у процесі їх практич. деят -сти , що протікає в безперервно мінливому світі.
Психоаналіз - метод психотерапії та психологічне вчення , що ставить в центр уваги несвідомі псіхіч . процеси і мотивації. Витіснення афективних переживань у несвідоме .
Р
Раціоналізм - філос. напрям, що визнає розум основою пізнання і поведінки людей.
Реалізм - філос. напрям, що визнає лежачу поза свідомістю реальність , яка тлумачиться або як буття ідеальних об'єктів , або як об'єкт пізнання , незалежний від суб'єкта , познават . процесу і досвіду.
Релятивізм - методологич . принцип , який полягає в метафізичний . абсолютизації відносності й умовності змісту пізнання. Відмова від наступності в розвитку знання , перебільшення залежності процесу пізнання від його умов .
С
Сенсуалізм - напрям у теорії пізнання , згідно з яким чуттєвість є гол. формою достовірного пізнання.
Слов'янофільство - один з напрямків рус. товариств . і філос. думці 40 -50- х р.р. 19в . з обгрунтуванням самобутнього шляху історич. розвитку Росії , принципово відмінного від шляху західноєвропейського .
Соліпсизм - крайня форма суб'єктивного ідеалізму , в якій безсумнівною реальністю визнається лише мислячий суб'єкт , а все інше оголошується існуючим лише у свідомості індивіда .
софіологія
Софістика - 1) філософське течія в Др.Греціі , створене софістами . 2 ) Міркування ( висновок , док -во) , засноване на навмисному порушенні законів і принципів формальної логіки , на вживання помилкових доводів і аргументів , які видаються за правильні .
Сублімація - у психології , псіхіч . процес перетворення і перемикання енергії афективних потягу на мети соціальної діяльності та культурної творчості . Поняття С. було введено Фрейдом в 1900 р. в розробленій ним концепції психоаналізу.
Субстанція - об'єктивна реальність , розглянута з боку її внутрішньої єдності , матерія в аспекті єдності всіх форм її руху; граничне підставу, що дозволяє зводити почуттів , різноманіття і мінливість властивостей до чогось постійного , щодо сталого і самостійно існуючого.
Суб'єкт - носій предметно - практич. діяльності та пізнання; джерело активності , спрямованої на об'єкт .
Суб'єктивний ідеалізм - одна з основних різновидів ідеалізму , на відміну від об'єктивного ідеалізму , заперечує наявність до.-л. реальності поза свідомістю суб'єкта або розглядає її як щось повністю визначається його активністю .
Схоластика - тип реліг . філософії , характеризується принциповим підпорядкуванням примату теології , з'єднанням догматичний . передумов з раціоналістічен . методикою і особливим інтересом до формальнологіч . проблематики; отримав найбільш повний розвиток і панування в Зап . Європі в СР століття.
Сциентизм - світоглядна позиція , в основі якої лежить уявлення про наукове знання як про найвищу культурну цінність і достатньому умови орієнтації людини у світі.
Т
Теїзм - реліг . світогляд , що виходить з розуміння абс. буття як нескінченної божеств. особистості , трансцендентної світу , що поробила його у вільному акті волі і надалі розпоряджається ним .
Теодіцея - " виправдання бога " , загальне позначення религ. - філос. доктрин , які прагнуть узгодити ідею " благого " і " розумного " божеств. управління світом з наявністю світового зла , " виправдати " це управління перед обличчям темних сторін буття . Термін введений Лейбніцем в одноїм . трактаті ( 1710 ) .
Томізм - напрямок в схоластич . філософії і теології католицизму , породжене впливом Фоми Аквінського . Для Т. в цілому характерне прагнення з'єднати суворо ортодоксальну позицію в реліг . питаннях з підкресленою повагою до прав розуму , здорового глузду.
Трансцендентальний - термін, що виник в схоластич . філософії та позначає такі аспекти буття , які виходять за сферу обмеженого існування , кінцевого , емпіріч . світу.
Трансцендентний - термін, що виник в схоластич . філософії та характеризує все те , що виходить за межі почуттів . досвіду , емпіріч . пізнання світу ; предмет реліг . і метафізичного пізнання.
Тріада - метод філос. конструювання , в античності широко застосовувався в платонізмі і неоплатонізмі .
Універсалії - загальні поняття . У філос. проблемі онтологічен . і гносеологіч . статусу У. ставиться питання про те , що таке реальне буття , яким чином існує ідеальне , як можливо раціональне понятійне пізнання , як співвідносяться мислення і дійсність , загальне і одиничне.
Ф
Фаталізм - світогляд , що розглядає кожну подію і кожен чоловіче. вчинок як невідворотну реалізацію споконвічного приречення , що виключає вільний вибір і випадковість.
Феномен - філос. поняття, що означає : 1) явище , що осягається в почуттів . досвіді , 2) об'єкт почуттів . споглядання , на відміну від його сутнісної основи - ноумена (як предмета інтелектуального споглядання ) .
Феноменологія - спочатку , одна з філос. дисциплін , пізніше - ідеалістіч . філос. напрямок , яке прагнуло звільнити філос. свідомість від натуралістичний. установок ( різко розчленованих об'єкт і суб'єкт) , досягти прив. області філос. аналізу - рефлексії свідомості про свої актах і про даний в них змісті , виявити граничні хар-ки , початкові основи пізнання , чоловіче. існування і культури .
Філософія - форма товариств . свідомості; вчення про загальні принципи буття і пізнання , про ставлення людини до світу ; наука про загальні закони розвитку природи , суспільства і мислення. Ф. виробляє узагальнену систему поглядів на світ і місце в ньому людини; вона досліджує пізнавальне , ціннісне , соціально - політичне життя. , Нравств . і естетичний. ставлення людини до світу.
Фрейдизм - загальне позначення різних шкіл і течій , які прагнуть застосувати психологічний. вчення Фрейда [ психоаналіз ] для пояснення явищ культури , процесів творчості і суспільства в цілому.