Будь умным!


У вас вопросы?
У нас ответы:) SamZan.net

реферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук

Работа добавлена на сайт samzan.net:

Поможем написать учебную работу

Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.

Предоплата всего

от 25%

Подписываем

договор

Выберите тип работы:

Скидка 25% при заказе до 25.11.2024

42

ІНСТИТУТ ФІЛОСОФІЇ імені Г.С.СКОВОРОДИ

НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ

Радіонова Ірина Олександрівна

УДК:  10 (09)

СУЧАСНА АМЕРИКАНСЬКА ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ

ТА ВИХОВАННЯ: ЕВОЛЮЦІЙНІ ТЕНДЕНЦІЇ

ТА ІНТЕРПРЕТАЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ

Спеціальність 09.00.05 –історія філософії

Автореферат

дисертації на здобуття наукового ступеня

доктора філософських наук

Київ - 2002

Дисертацією є рукопис.

Робота виконана на кафедрі філософії Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С.Сковороди Міністерства освіти і науки України

Науковий консультант      доктор філософських наук, професор

                                Култаєва Марія Дмитрівна,

Харківський державний педагогіний

університет ім. Г.С.Сковороди,

завідувач кафедри філософії

Офіційні опоненти             доктор філософських наук, профессор

Єрмоленко Анатолій Миколайович,

Національний університет “Києво-Могилянська

Академія”, профессор кафедри філософії

                                            та релігієзнавства;

                                              

                                            доктор філософських наук, старший

науковий співробітник

                                            Любивий Ярослав Валерійович,

Інститут філософії імені Г.С.Сковороди

НАН України,

                                            провідний науковий співробітник;

                                             доктор філософських наук, профессор

Причепій Євген Миколайович,

Київський державний університет

технологій та дизайну,

завідувач кафедри філософії і культурології.

Провідна установа               Харківський національний університет

                                              ім. В.Н.Каразіна Міністерства освіти і науки

України, кафедра філософії, м. Харків

Захист відбудеться     “ ”лютого 2002 р.  о 11 год. На засіданні

Спеціалізованої вченої ради Д 26.161.02 в Інституті філософії імені Г.С.Сковороди НАН України (Київ-1, вул.Трьохсвятительська,4).

З дисертацією можна ознайомитись у бібліотеці  Інституту філософії

імені Г.С.Сковороди НАН України (Київ-1, вул.Трьохсвятительська,4).

Автореферат розісланий 17 січня 2002р.

Вчений секретар

спеціалізованої вченої ради

кандидат філософських наук                                                 Л.А.Ситниченко

                                            

ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ

Актуальність теми. Проблеми освіти та виховання належать до ключових у сучасній цивілізації. Від ефективності їх розвязання залежить доля усього людства й окремих його представників на макро-, мезо- і мікрорівнях. Тому аналіз спроб філософського осмислення процесу формування людини у широкому розумінні цього слова та їх концептуального оформлення в історичному вимірі має актуальне значення, бо дозволяє різним генераціям критично дивитися на результати взаємодії власної теорії та практики і робити відповідні висновки, інформувати громадськість про наслідки соціально-педагогічного експериментування та вчити запобігати нових культурних катастроф, адже виховання і освіта вже у силу своєї спрямованості у майбутнє несуть у собі як конструктивний, так і деструктивний потенціал. Не буде перебільшенням сказати, що постіндустріальне суспільство, яке визначає за сучасних умов суспільний розвиток, характеризується перетворенням соціально-педагогічних та культурних факторів на фундаментальні характеристики життєздатності соціумів. Про це переконливо свідчить американський досвід.

Дослідження інтерпретаційних можливостей американської філософсько-педагогічної думки сприятиме розвінчанню ілюзій та утопічних мрій, що є небезпечними для сучасного етапу розвитку українського суспільства внаслідок розмитості меж між дійсним і бажаним.
Поруч із цим, тема дисертаційного дослідження має також актуальність як історико-філософське дослідження. Адже довго специфіка американської філософії відтіснялася далеко на задній план навіть у спеціальних дослідженнях. У вітчизняній традиції вважається за правило доброго тону, коли концептуальні побудови американських теоретиків штучно реконструюються на зразок європейських. У дисертації розглядається ускладнена тематична сфера американської філософії, а саме –філософія освіти та виховання, де особливо помітна специфіка американського способу філософування. Розгляд еволюційних тенденцій американської філософсько-педагогічної думки доповнюється аналізом її інтерпретаційних можливостей, в тому числі і у вітчизняному контексті, що додатково актуалізує тему дослідження.

Стан наукової  розробки проблеми. Американська філософія освіти і виховання є складовою духовної культури Нового світу. Історико-філософський вимір цієї культури розглядається у багатьох дослідженнях, серед яких принципове значення для дисертації мали праці О.Богомолова, Ю.Замошкіна, В.Танчера, Н.Юліної. В них простежуються основні тенденції розвитку американської філософської думки, визначаються властиві їй парадигмальні особливості.

Тематичне поле філософії виховання і освіти, його становлення і розгортання в американській традиції частково розглядалося у працях Б.Головка, С.Клепка, К.Райди, О.Соболь, К.Шварцман.

Педагогічний аспект теми дисертації набув висвітлення у працях вітчизняних та зарубіжних дослідників, ідеї яких використовуються у розробці кола проблем даного дослідження. Це насамперед праці Б.Бім-Бада, В.Давидова, З.Малькової, О.Сухомлинської. Були викоростані плідні соціально-філософські ідеї щодо виховання, які розгортаються в історико-філософському дискурсі, а саме: у творах Платона, Арістотеля, Р.Декарта, Т.Гоббса, Дж.Локка, Дж.Руссо, І.Канта, Г.Гегеля, Г.Сковороди. Вони стосуються специфіки суспільних змін, проблем духовності, смислу буття людини та виховання.

Окремі еволюційні тенденції, типові як для американської філософії у цілому, так і для філософсько-педагогічних концепцій простежуються і практично аналізуються у працях Л.Іоніна, М.Михальченко.

Принципове значення для розуміння логіки та основних тенденцій у парадигмальних змінах американської філософсько-педагогічної думки мали роботи, що висвітлюють її генетичні і функціональні зв’язки із західноєвропейською традицією. У дисертації набули подальшого розгортання історико-філософські розвідки А.Бичко, І.Бичка, Б.Григор’яна, А.Єрмоленка, М.Култаєвої, В.Ляха, О.Мамалуя, В.Пазенка, Є.Причепія, В.Шкоди.

Оскільки предметне поле дослідження потребує з’ясування дисциплінарної ідентифікації філософії освіти, у дослідженні використовуються ідеї В.Андрущенка, Є.Бистрицького, А.Бичка, В.Кременя, С.Кримського, Я.Любивого, В.Малахова, М.Мамардашвілі, М.Поповича, Е.Соловйова, В.Табачковського, В.Шинкарука.

Особлива увага у даному дослідженні приділяється рецепції американської філософії в європейській традиції та наслідкам зворотного звязку. Здійсненню цього задуму сприяли плідні ідеї К.Апеля, О.Больнова, Ю.Габермаса, М.Гайдеггера, Г.Гадамера, М.Зура, Г.Корта, К.Шнаубера.

Поліаспектне осягнення предметного поля філософії освіти передбачає визначення її дисциплінарного статусу не тільки в американській, а й у вітчизняній філософській думці. Це обумовило звернення до праць С.Гессена, І.Зязюна, В.Лутая, Ф.Міхайлова, Н.Розова.

У дослідженні широко використовується культурологічний матеріал, що міститься у роботах Е.Баталова, Г.Гачева, Ф.Знанецького, Д.Лахути, М.Оссовської, Е.Еріксона, Е.Фромма.

Особливо слід відзначити плідні для даного дослідження ідеї філософсько-педагогічного змісту, що розвиваються у сучасній політичній філософії. Йдеться, зокрема, про висвітлення проблем демократичного та національно-патріотичного виховання у межах таких соціальних практик, як електорат, демократичні моделі соціальної поведінки і солідарності у контекстах модернізаційних перетворень та мультикультурного суспільства. Найбільш вдало, на наш погляд, аналіз означених проблем здійснюється у працях окремих зарубіжних (Ю.Габермас, Ч.Тейлор) та вітчизняних (В.Андрущенко, О.Дергачов, М.Михальченко, В.Полохало, С.Рябов) фахівців.

Суттєву допомогу для обгрунтування духовних людських засад надають психологічні та психоаналітичні дослідження Л.Виготського, В.Давидова, А.Запорожця, О.Леонтьєва, Ж.Піаже, З.Фрейда.

Але слід зазначити, що американській філософській думці присвячено недостатньо уваги у вітчизняних історико-філософських дослідженнях. Серед її тематичних підрозділів, що довго залишалися поза увагою дослідників, слід в першу чергу назвати філософію освіти й виховання, де сконцентровані всі особливості американського філософування.

Звязок роботи з науковими програмами, планами, темами. Тема дисертації пов’язана з науковим комплексним дослідженням “Філософська культура –освіта –виховання”, яке здійснюється кафедрою філософії разом з іншими гуманітарними кафедрами Харківського державного педагогічного університету імені Г.С.Сковороди і координується Міністерством освіти і науки України. Обраний напрям дослідження пов’язаний із плановою темою, яка досліджувалася у відділі історії зарубіжної філософії Інституту філософії імені Г.С.Сковороди НАН України, м.Києва: ”Обгрунтування гуманістичних перспектив у сучасній світовій філософії”. Дисертація відповідає комплексній цільовій програмі № 0194 ”Вдосконалення змісту та методики викладання філософських дисциплін у вузі як фактор формування свідомості молодого спеціаліста незалежної України”.

Обєкт дослідження: Сучасна американська філософія освіти та виховання.

Предмет дослідження: Еволюційні тенденції американської філософії освіти та виховання, її основні парадигмально-концептуальні побудови та їх інтерпретаційні можливості.

Мета і задачі дослідження: На підставі системного та порівняльного історико-філософського аналізу зробити опис сукупного смислового тематичного поля сучасної американської філософії освіти та виховання, виявити основні тенденції її еволюції шляхом аналізу домінуючих концептуально-парадигмальних  побудов та встановити їх інтерпретаційні можливості.

Досягнення цієї мети здійснюється через низку завдань, поставлених у дисертації, а саме:

- виявити специфіку американського філософування та її прояви у  філософсько-педагогічних рефлексіях;

- визначити основні підрозділи сукупного тематичного поля американської філософії освіти та виховання і показати їх функціональне навантаження;

- виявити міждисциплінарні зв’язки сучасної американської філософії освіти та виховання, можливості реалізації її евристичного потенціалу;

- здійснити опис основних парадигмально-концептуальних побудов сучасної американської філософії освіти та виховання й простежити їх еволюційні тенденції;

- проаналізувати інтерпретаційні можливості основних положень та висновків теоретичних розробок, запропонованих американськими філософами, що працюють у галузі освіти та виховання.

Методологічну і теоретичну основу дослідження склали фундаментальні праці вітчизняних істориків філософії І.Бичка, Ю.Кушакова, С.Кошарного, А.Лоя, Є.Причепія. Розробка загальної методології аналізу історико-філософських конструктів у тематичному полі філософії освіти та виховання здійснювалася шляхом застосування на засадах комплементарності культурно-історичного та системного наближення до історико-філософських феноменів. У дисертації здійснюється онтологічна та генеалогічна реконструкція основних мислительних стратегій, притаманних сучасній американській філософії освіти та виховання, широко застосовується порівняльно-історичний метод, що дає змогу значно розширити інтерпретаційні можливості теоретичного аналізу. Джерелознавчу базу дослідження утворюють тексти трьох генерацій американських філософів, що зробили вагомий внесок до розробки філософсько-педагогічної проблематики. Перша генерація представлена в основному працями Дж.Д’юї, В.Кілпатріка, Дж.Міда. Друга - М.Мід, Ф.Кнеллера, Л.Кольберга, Е.Еріксона, Е.Фромма, М.Бедфорда. Третя - А.Гутманн, Н.Бурбулеса, Е.Пауера, Г.Гірста, В.Франкени та інш.

Переважна більшість першоджерел вперше аналізується у вітчизняній історії філософії.

Наукова новизна дисертації визначається обраною темою, яка започатковує новий напрям у дослідженні філософсько-педагогічної проблематики, а саме: історико-філософський аналіз інтерпретаційних можливостей в їх історичному вимірі. Вперше у вітчизняній філософії здійснено системний аналіз сукупного смислового поля американської філософії освіти та виховання, яке описується як онтологія педагогічної дійсності, як педагогічна епістемологія та з точки зору реалізації свого функціонального потенціалу. В результаті здійсненого аналізу сформульовані нові теоретичні положення, які відображують основні результати та висновки дисертаційного дослідження:

- показано, що американський стиль філософування має низку суттєвих відмінностей від європейського. Це знаходить прояв у витісненні на задній план роботи з категоріальним апаратом, у поєднанні теоретичного дискурсу з публіцистично-есеїстичним розгортанням проблематики, у тяжінні до науково-популярних інтерпретацій теоретичних філософсько-педагогічних концепцій, що не суперечить сцієнтистським установкам, а сприяє їх закріпленню у суспільній свідомості;

- встановлено, що американська філософія освіти та виховання у ході своєї еволюції змінює не тільки соціокультурні форми репрезентації, а й сам характер філософської творчості, йдучи від концептуальних розробок із чітко закріпленим авторством до групової роботи (team-work) інтердисциплінарного характеру;

- доведено, що американська філософія освіти та виховання є складно структурованим відкритим смисловим полем, тематичні підрозділи якого, а саме: філософія освіти, філософія виховання, філософія навчального плану, філософія викладання, філософія педагогіки, моральна філософія мають автономний характер, але разом із тим маніфестують свою приналежність до цілісного простору філософсько-педагогічної теоретичної рефлексії;

- розкрито різні інтерпретаційні можливості філософії навчального плану - від есенціалістськи консервативного, котрий може ототожнюватись як із стабільністю, так із рутиною та косністю - до так званого скритого, який може служити показником початку інноваційних процесів або сигналізувати про кризовий стан у навчально-виховному процесі;

- встановлено, що суттєвою рисою американської філософії освіти та виховання є інтенсивна взаємодія з іншими формами суспільної свідомості, внаслідок чого утворюються соціокультурні синтези на грунті філософсько-педагогічних досліджень, відбувається їх політизація та соціологізація. Останнє знаходить прояв у таких синтетичних напрямах досліджень як розробка освітянської політики на макро-, мезо-, та мікрорівнях, розповсюдження демократичних засад на всю сферу педагогічної дійсності, теоретичним і практичним виразом чого є проекти та досвід громадянської освіти та виховання;

- доведено, що функції метапарадигми у концептуальних побудовах американської філософії освіти та виховання виконує прагматистськи орієнтована філософія (Дж.Д’юї та інш.). Таке її положення обумовлено насамперед методологічною відкритістю. Еволюція американського прагматизму у тематичному полі філософії освіти та виховання здійснювалася у напрямку абсорбції інших течій та напрямів за принципом комплементарності, що дало змогу застосувати здобутки соціального біхевіоризму, а також європейської гуманістично-антропологічної філософії;

- простежено за ходом рецепції європейської філософсько-педагогічної думки, встановлено, що на неї суттєво вплинули як концептуальні побудови прагматизму та біхевіоризму, так  і особливості американського стилю філософування;

- показано, що американська філософія виховання саме в силу спрощених теоретичних конструкцій є мобільною рефлексією соціально-педагогічних ситуацій, від яких залежить життєздатність соціальної системи у цілому. Проявом такої мобільності можна вважати виховання та освіту у мультикультурному суспільстві та концепції компенсаторського виховання;

- доведена необхідність підходу до американської філософії освіти та виховання як до ускладненого герменевтичного конструкту, смислове багатство якого може розкриватись у різних інтерпретаційних просторах та вимірах, котрі задають свою інтерпретаційну інтенціональність;

- обґрунтовано, що американські філософсько-педагогічні синтези можуть у повній мірі розгортати свій потенціал у контекстах динамічної плюралістичної культури, яка гарантує умови для індивідуальної та групової творчості і має захисні механізми для гальмування педагогічного утопізму та безвідповідальних ініціатив у сфері навчання та виховання;

- розкрито зв’язок еволюційних тенденцій американської філософії освіти та виховання з вимогами постіндустріального суспільства, що має принципове значення для розкриття її інтерпретаційних можливостей. Зокрема, це простежується в еволюції філософії навчального плану, яка демонструє ускладнену структуру, що відбиває світ навчального знання постіндустріального типу;

- доведено, що філософія освіти та виховання є невід’ємною складовою частиною американської ідеології. Як теоретичне обгрунтування громадянського виховання вона ініціює критичну рефлексію наявного стану демократії і надає імпульси для реалізації ідеалів свободи, рівності та людської гідності;

- показано, що філософія виховання американського фемінізму є прикладом комплементарного застосування різних концептуальних побудов у висвітленні гендерної проблематики; педагогічний потенціал фемінізму є резервом для поглиблення демократії як у  соціально-політичній сфері, так і у повсякденному житті.  

Теоретичне та практичне значення роботи полягає у реальній можливості застосування основних положень та висновків дисертації при розв’язанні проблем громадянського виховання у посткомуністичній Україні, для раціонального запровадження продуктивних зв’язків між політикою і педагогікою та філософсько-педагогічного підкріплення подальшої розбудови української державності і реалізації її потенціалу як європейської країни. Дослідження сприятиме поширенню та поглибленню існуючих уявлень щодо американського досвіду виховання, досвіду активного залучення філософсько-педагогічних рефлексій до визначення соціальної перспективи, способів та стилів життя. Результати дослідження дозволяють уникнути негативних наслідків усякого роду радикальних спроб оновлення у справі освіти та виховання шляхом прискоренного впровадження запозичень. Доведено, що їх слід розглядати і оцінювати у культурно-соціальному контексті як передумови розгортання конструктивних можливостей. Висновки дисертаційного дослідження можуть бути використаними для подальшого стверджування гуманістичної компоненти в освіті, раціонального здійснення структурної й змістовної перебудови процесу навчання і виховання, свідомого і критичного засвоєння та застосування спеціалістами-практиками досвіду американської освіти та виховання. Результати дисертаційного дослідження можуть бути використані при підготовці підручників і навчальних посібників, методичних матеріалів, читанні лекцій та проведенні практичних занять з філософії, соціології, політології, педагогіки тощо.  

Апробація результатів дисертації. Основні результати і висновки дисертації доповідались на засіданнях кафедри філософії Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С.Сковороди, міжнародних науково-теоретичних та науково-практичних конференціях (Харків, 1996-2001, Полтава, 1997, Київ, 2000), Республіканській школі молодих філософів (Київ, 1999), регіональній науковій конференції ”Харківські  сковородинівські читання”(Харків, 1999) та інш. (усього понад 25).

Систематизовані в дисертації науково-філософські положення, рекомендації й висновки були використані при розробці концепції громадянської освіти в середніх школах України (Проект “Освіта для демократії в Україні”), розробці концепції виховної роботи Української гімназії №6 м.Харкова, а також у навчальному процесі Харківського державного педагогічного університету ім.Г.С.Сковороди.

Основні результати і висновки дисертації доповідались також у Гданьському університеті (Польща, 1998, 1999), Центральному Європейському університеті (Будапешт, Угорщина, 1998), Університеті Берклі ( Каліфорнія, США, 2000).

 Публікації. Основний зміст дослідження викладено в монографії (13 облік.-вид. Арк..), 27 статтях, з них 22 фахових загальним обсягом близько  14 облік.-вид. арк.

Структура і обсяг дисертації. Дисертація складається із вступу, чотирьох розділів, висновків та списку використаних джерел, що містить 357 назв. Повний обсяг дисертації –сторінок.

ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ДИСЕРТАЦІЇ

У вступі обгрунтовується актуальність теми, визначається стан наукової розробки проблеми, з’ясовується зв’язок дослідження з науковими програмами, розкривається його мета, задачі, об’єкт, предмет, методи, формулюється наукова новизна отриманих результатів, встановлюється їх практичне значення, наводяться відомості про апробацію результатів дисертації.

У першому розділі –“Своєрідність американської філософії освіти та виховання: до методології дослідження” визначається специфіка предмету теоретичного аналізу. Американська філософія як така  за своїм стилем та способом філософування відрізняється від європейської традиції. Серед таких відмінностей насамперед слід виділити акцентування  практичної спрямованості будь-якого філософського теоретизування та генетичний зв’язок філософії освіти з американською мрією, прагненням та сподіваннями на так зване “вдале життя”, яке ототожнюється із добробутом (prosperity) - ключовим словом у визначенні суттєвих ознак американського способу життя та стратегій життєтворчості.

Американські філософи, як правило, не будують складних щодо розуміння теоретичних систем із розбудованим категоріальним апаратом. Прихильність до сцієнтистської аргументації подається у вираженні здорового глузду. Характеризуючи цільові інтенції філософії освіти та виховання, американські теоретики, не вдаючись до складних категоріальних побудов, визначають їх як “підготовку до життя”, “допомогу особистості” або “поліпшення життєвих умов“ даної особистості, або молодої генерації тощо (Е.Пауер). Слід також відзначити, що філософсько-педагогічні проблеми, такі як розвиток і самооновлення людства засобами освіти та виховання, емансипація та подолання відчуження, самоствердження та самореалізація особистості –стали предметом літературно-педагогічної рефлексії, виступаючи у формі  педагогічних інтуїцій, втілених у літературно-художній формі (Дж.Апдайк “Кентавр”, Дж.Д.Селінджер “Над прірвою в житі” та інш.). У США виникає різновид секуляризованої агіографічної літератури –життєнариси людей, які досягли життєвого успіху. Останній стає легітимованим ідеалом формування людини, а також критерієм ефективності педагогічних зусиль. У дисертації відзначається, що філософсько-педагогічні рефлексії у літературно-художній формі передбачають наявність критичного мислення у громадськості як співучасника діалогу за схемою “учитель-учень”, де останній виступає у ролі не тільки потенційного або актуального виховання, але також має бути експертом запропонованих рекомендацій. Літературний стиль філософування дозволяє обирати ту читацьку аудиторію, яка зацікавиться предметом теоретичних роздумів саме у такій формі, що обмежує формалізм абстрактного мислення, тим самим посилюючи утилітарно-практичний аспект. Даний стиль філософування є суттєво демократичним, адже він залучає до співавторства, співмедитацій, надає імпульси до наслідування. Поза цими властивостями філософська есеїстика та публіцистика здійснюють алокативну функцію, висуваючи на передній план саме ті ідеї та теоретичні побудови, які користуються попитом у даній культурній та соціально-політичній ситуації. У системі сучасного американського духовного виробництва така белетристична філософія, за винятком незначної кількості високохудожніх творів, органічно вписується у масову культуру і користується її кодом. Потрапляючи до контексту масової культури, філософсько-педагогічні ідеї та кострукти редукуються до власних життєвих коренів, які містифікуються з метою надання їм підвищеного евристичного потенціалу.

Формальностильова визначеність філософсько-педагогічно орієнтованої літературної продукції також впливає на її функціональні можливості. Серед останніх слід виділити популярні дидактичні настанови у вигляді порад до наслідування. Їх конкретна ситуативність виходить за власні межі. Адже тут йдеться про надситуативність, яка, щоправда, існує у рамках літературного хронотопу. Окремо слід сказати про популяризацію біхевіористських та прагматичних схем, які саме завдяки публіцистичному спрощенню, схематизації, ретрансляції у семантику буденної свідомості перетворюються на здобуток масової педагогічної культури.

У дисертації показано, що в американській традиції набуває поширення саме це, так зване “літературне” філософування, стаючи своєрідним рупором філософсько-педагогічної культури і навіть індикатором змін, що відбуваються у суспільній свідомості. Наявність такого роду публікацій в засобах масової інформації свідчить, що вона користується попитом, виступаючи зв’язуючою ланкою між науковцями-теоретиками у різних галузях людинознавства, педагогами-практиками, батьками і дітьми.

Соціально-цементуюче значення філософсько-педагогічних роздумів посилюється у зв’язку з тенденцією перетворення статичних суспільств на динамічні, що дуже чітко простежується в американській історії. Сучасне філософування - а це торкається не тільки його педагогічного аспекту - прагне максимально наблизитись до масової свідомості, час від часу покидаючи терен суто теоретичних пошуків. Одним із пояснень такого сходження ”світу ідей” може служити внутрішня потреба динамічного суспільства у саморегулюванні, здійснення якого передбачає наявність критичної філософської рефлексії суспільної системи, а також усвідомлення шляхів оптимального виховання й освіти підростаючого покоління. Отже, джерелом філософування з чітко визначеною педагогічною інтенціональністю цілком  ймовірно стає небезпека дезорганізації культури, що загрожує стабільності культурного життя в цілому. Ознаки такої небезпеки постійно дають знати про себе у суспільстві з посиленою динамікою соціальних процесів. Для мультикультурного суспільства, яким є США, названа загроза існує не тільки потенціально, але є дійсністю повсякденного життя: постійна міграція населення, поповнення його за рахунок нових переселенців постійно спонукає шукати шляхи до посилення і прискорення процесів соціальної та культурної організації на різних рівнях суспільного життя. Йдеться не стільки про інтегративні процеси з утворюванням груп та спільнот, здатних до самоідентифікації, скільки про навички самовиховання та самоосвіти як першорядних вимог, що висуває до людини сучасна цивілізація.

“Фаховість” філософії виховання та освіти, як вона розглядається американськими теоретиками, полягає не у спорудженні складних теоретичних побудов, а у сприянні створенню нової форми інтелектуального життя, отже у перетворенні філософії на активний культурний чинник. Однак в американській філософії освіти та виховання набирає силу і сцієнтистський напрям, тісно пов’язаний з природознавством, психологією, комплексом наук про людину. У дисертації літературний та сцієнтистський стилі філософування не розглядаються відокремлено. Відповідно до задуму дослідження тут пропонується опис сукупного тематичного поля та аналіз парадигмальних побудов, котрі можуть мати те чи інше, у тому числі і змішане, стильове забарвлення. Це простежується у ставленні філософської рефлексії до власних життєвих коренів. Зокрема надзвичайно ускладненим є зв’язок між життєвими  коренями філософії освіти та виховання і її настановами, розробка яких здійснюється також “для життя”, пропонуючи широкий спектр життєтворчих моделей. Розгляд означеного зв’язку у контексті американської духовної культури дає змогу не тільки окреслити спільний терен філософської рефлексії і суспільної реальності, але й сприяє реабілітації ідеї суспільно-перетворюючого призначення освіти та виховання, що у посткомуністичному світі нерідко ототожнюється із соціальним утопізмом. Філософське обгрунтування “американської мрії” органічно доповнюється ретельним аналізом економічної та соціальної ефективності її втілення у педагогічній практиці. Внаслідок цього розширюється проблемне поле філософсько-педагогічної думки, яка характеризується безперервним залученням нових пограничних змістів, що за певних умов демонструють здатність до багатовимірної тематизації. В наслідок цього створюється розвинута мережа міждисциплінарних зв’язків. Американські філософи наголошують інтерактивний характер філософії освіти, її здатність охопити актуальні та перспективні проблеми самоздійснення людини у відкритому суспільстві, виявити засобами філософського аналізу педагогічний вимір цієї відкритості. Філософська рефлексія має силу ініціативи у створенні соціокультурних синтезів та у побудові моделей інтегративного знання.

У дисертації показано, що теоретична рефлексія американської філософії виховання й освіти спрямована на процес формування людини з максимально широким охопленням усіх його компонентів. У межах цієї тематичної сфери не існує суперництва між різними напрямками та течіями за домінуюче положення. Вони співіснують за принципом комплементарності.

У другому розділі дисертації –“Пошуки дисциплінарної ідентифікації та випробування функціональних можливостей” розглядаються способи репрезентації філософсько-педагогічної думки у різних міждисциплінарних зв’язках та тематичних аспектах. У дисертації доводиться, що соціологізація  філософії освіти та виховання  обумовлена насамперед специфікою предмета рефлексії, ядро якого становить проблематика людини та суспільства. Перехрестя філософії і соціології є неминучим і навіть необхідним моментом у розвитку людино- і суспільствознавства. І справа тут не тільки у спрощенні  або примітивізації, за яку  часто докоряють  американським авторам їх європейські критики. Соціологізація філософсько-педагогічної рефлексії обумовлена наближенням філософії до життя. Останнє слід розуміти  з позицій не традиційної, а нелінійної онтології, можливості якої широко використовуються у філософії освіти та виховання. На відміну від європейської традиції американські філософи, звертаючись до соціальних реалій та ситуацій, прагнуть осягнути не стільки “дух часу або історії”, а опанувати соціальну даність (Дж.Д’юї, Е.Пауер, Р.Мейзон). У дисертації здійснюється порівняльний аналіз американської і марксистської ідеологій під кутом визначення їх педагогічних можливостей. Так, марксистська ідеологія і американська мають певні спільні риси, серед яких слід назвати емансипаторські установки, раціоналізм, сцієнтизм,  визнання необхідності цілеспрямованого формування та самоформування людини, служіння цілому, ототожнення  соціальної перспективи з “вірним” та єдиним шляхом людства (американський та соціалістичний патріотизм, панамериканізм  та інтернаціоналізм з утопічним баченням комуністичного майбутнього людства). Але наявність схожих рис посилює принципові розбіжності у розумінні шляхів та способів формування людини, адже американський індивідуалізм суттєво відрізняється від активної життєвої позиції колишньої радянської людини та моделей життєтворчості у парадигмі вітчизняного постмарксизму.

У дисертації підкреслюється, що філософія освіти та виховання здійснює пошукову функцію у широкому просторі суспільствознавства, але це не означає директивно-ідеологічної педагогізації суспільного і приватного життя, як це мало місце у тоталітарних практиках. Йдеться про відкриття латентного педагогічного змісту соціальних систем, основні функціональні можливості яких розгортаються у вигляді  емансипаторських практик, автопоетичних процесів, що потребують саморегулювання. Соціальний  зміст педагогічних зусиль полягає у здійсненні їх функцій як саморегуляторів. Саме тому й філософсько-педагогічне мислення розгортається як інтердисциплінарне. Причому конкретні втілення такої інтердисциплінарності обумовлюються як практичними проблемами, так і спрямованістю теоретичної рефлексії. Тенденції щодо соціологізації та політизації  філософсько-педагогічної думки  посилюються за рахунок властивостей інтегративної політичної культури американського суспільства. Ця культура базується  в основному на консервативному грунті. Розглядаючи консервативну традицію з позицій духовного виробництва, а саме там філософсько-педагогічні ідеї збігаються з політичними настановами, слід підкреслити, що йдеться насамперед не про самопородження смислових інтенцій, а про збереження, “консервацію” існуючих. Механізми відтворення стержневих моментів консервативної ідеології є необхідно соціально-педагогічними. Американський консерватизм охоче застосовує  виховні заходи і вдається до моралізаторства. 

Розгляд релігійних філософсько-педагогічних концепцій  демонструє тісний зв’язок з американською ментальністю. Саме в них розкриваються збережені смисли американської історії, висловлюється  мовою персоналізму та неотомізму, пієтизм американських колоністів минулих століть. У дисертації показано, що у тематичному полі американської філософії освіти та виховання сфера етики і релігії є тим тематичним підрозділом, де генеруються, зберігаються та відтворюються  ціннісні орієнтації  та ідеали. Через релігійні цінності та ідеали у вихованні  посилюється значення таких ідеалів, як свобода, рівність, солідарність і демократія. Якщо персоналізм основний акцент робить на самовихованні, збігаючись за інтенціями зі своєю західноєвропейською версією, то американський неотомізм  є суто американською рецепцією католицької філософської теології. Показово, що вписуючи класичний томізм та його модернізовану версію в інтерпретаційний простір американського мислення, американські філософи визначають його як супернатуралізм (Г.Г’ютек, Е.Пауер), тим самим вказуючи на можливість натуралістичного тлумачення томістської філософсько-педагогічної концепції.

Привабливість томізму  для представників американської філософії виховання криється насамперед у можливості посилити теоретичний арсенал розробок проблем виховання у мультикультурному суспільстві за рахунок теологічної інтерпретації. Серед положень томізму, що привертають увагу американських дослідників, слід насамперед назвати соціокультурну визначеність людини як єдності душі та тіла. Неотомістські філософські концепції виховання слід вважати різновидом переніалізму. Це поширена в США теоретична позиція, яка відштовхується від положення про існування так званих “вічних та незмінних цінностей”, які обумовлюють універсальний характер “правильної” програми виховання. Переніалізм, на думку багатьох американських дослідників, слід розглядати не стільки як напрям теоретизування, скільки у ролі контексту з певними методологічними та методичними вимогами (Р.Гатчінз). Із переніалізмом американської філософії освіти та виховання тісно пов’язаний есенціалізм.

Запропонована Л.Кольбергом програма оновлення морально-етичного виховання грунтується  на методологічних принципах, що поєднують есенціалізм з еволюціонізмом. Морально-етичне виховання, за Кольбергом, повинно спиратись на концепцію розвитку моральної свідомості, котра має природний характер. При цьому проголошується існування універсальних моральних цінностей та настанов.

У дисертації показано, що підходи до інтерпретації та конструювання світу знання в американській філософії навчального плану одночасно є саморефлексією філософсько-педагогічної думки. Філософська рефлексія навчального плану залежить від інтенціональності теоретичної свідомості. Підтвердженням цього є розгляд навчального плану орієнтованого на дитину, який набув поширення під впливом прогресивізму (Дж.Д’юї, В.Кілпатрік), гуманістичного навчального плану (А.Маслоу, К.Роджерс), консервативного навчального плану (Л.Мартін), ліберального навчального плану (Дж.Брунер, Б.Сміт, Дж.Барнет), ціннісно-орієнтованого (Л.Рат) та інших різновидів. Підкреслюється, що створення світу навчального знання у кожному конкретному випадку повинне відповідати принаймні двом вимогам: вписуватись до певних соціокультурних контекстів, містити у собі загальновизнані культурні коди  і відкривати перспективу у розвитку особистості. Ці висновки сприяли поширенню у США ідеї релевантного навчального плану. Критерієм релевантності знання та навчального плану у цілому є відповідність його цільовим установкам тієї повсякденності, до якої завжди повертається людина після духовних пошуків та екскурсів до світу знання. Саме цим пояснюється прагнення релевантних планів до стандартизації. Навчальний план як єдність дійсного і можливого, потенціального та актуального передбачає багатовимірність у структурі облігатної та факультативної підсистем. Критичне впровадження принципу холізму у даному випадку відкриває можливості визначення так званого  “прихованого” або тіньового навчального плану. Відношення такого прихованого плану до офіційного характеризується ускладненою семантикою. Прихований план може посилювати інтенції офіційного, а може виступати справжньою альтернативою існуючому, створювати напруження між офіційно затвердженою системою упорядкування навчального знання і новою.

У третьому розділі –“Еволюція концептуальних побудов філософсько-педагогічної рефлексії” аналізуються основні напрямки американської філософсько-педагогічної думки, а саме теоретичні побудови прагматизму, біхевіоризму  та інтеракціонізму, феноменології, філософської антропології та екзистенціалізму, а також  психоаналітичні концепції виховання.

Тематична та концептуальна багатоплановість американської філософії освіти та виховання є своєрідним віддзеркаленням багатогранності педагогічного розуму та його активності. Те, що таке віддзеркалення зберегло цілісність, а не перетворилося на мінливі калейдоскопічні візерунки фрагментарних рефлексій, як доводиться у дисертації, обумовлено впливом прагматизму. Вже на ранніх етапах свого існування прагматизм заявив про себе як про інтегративну методологію цілеспрямованих соціокультурних перетворень.

Саме Дж.Д’юї був засновником прагматичної філософії виховання і послідовно застосував інструменталізм при аналізі проблем формування людини. Крім Д’юї, у розробці нової антидогматичної філософії освіти активно брали участь Дж.Каунте, Б.Боуд, В.Кілпатрік. Прагматична філософія доводить, що реальний центр життя дитини міститься не в науці як такій, не в історії і не в географії, а в її особистому соціальному досвіді. У процесі засвоєння довкілля в учнів виникають як особистісні, так і соціальні проблеми. Розв’язуючи ці проблеми, дитина інструментально використовує загальний об’єм знань, накопичених людством. Отже, у прагматизмі здійснюється спроба поєднання антропології дитинства з проблематикою набуття соціального досвіду. Адже метою освіти та виховання є не привласнення знання, досвіду, вмінь та навичок, а досягнення нової якості як індивідуального, так і суспільного розуму. Всюди, де Дюї говорить про інтелект, мається на увазі розвиток розумових здібностей дитини і дорослих. Такий розвиток здійснюється через діяльність, котра постає у прагматизмі предметом функціонально-психологічного та функціонально-соціологічного аналізу.

З європейською гуманістичною традицією Дюї зближує увага до особистості, визнання самоцінності індивіда й часу його життя. Він виступає за свободу особистості і самостійне мислення. У межах школи свобода означає розумову ініціативу, незалежність спостережень, правильне передбачення і широке пристосування. Свобода в школі включає і свободу фізичних рухів, бо інакше обмежується доступ до спостережень і досвіду. У дисертації підкреслюється, що уся система виховання у Дюї грунтується на принципі самовідповідальності особистості. Вирішення проблем відповідно до наукового, тобто прагматичного методу розглядається як процес, за допомогою якого учень приходить до управління і контролю свого досвіду.

Демократія –це одне із ключових понять у теорії Д’юї. При відсутності зовнішніх перешкод і заборон життя в демократичному суспільстві надає кожному майже необмежені можливості. Дюї переконливо доводить, що демократія передбачає здійснення цілеспрямованого політичного виховання. Адже, по-перше, виборці повинні орієнтуватися у складних питаннях управління. По-друге, на думку Д’юї, звільнення людської енергії, що досягається при демократії, сприяє швидкому розвитку науки і техніки, але останнє повинно бути доступним розумінню мас, бо інакше вони стануть зброєю в руках меншості. Серед задач школи Д’юї виділяє необхідність подолання нерівності між окремими суспільними групами і надання дитині можливості перейти в більш сприятливе для неї оточення.

Показово, що й у політичному вихованні, й у дослідженні сукупного поля педагогічної діяльності Д’юї зосереджує основну увагу на методологічному аспекті. Це торкається також і діяльності педагогічних кадрів. При цьому акцентування важливості методологічної культури не означає впровадження нових еталонних методів. Так, Д’юї вважав, що задача вчителя не в тому, щоб вибрати кращий метод із різноманітності існуючих, а в тому, щоб вибрати між методом і його відсутністю. Метод Д’юї вимагає орієнтації на навчання, котре має бути розумним, контекстуальним, холістичним та відповідальним. Якщо ми приймаємо такий метод, то вибір “кращої практики” піде, на його думку, відносно безболісно. Д’юї розділяє поняття інструктивних методів і методу в цілому. Поняття інструктивних методів, за Д’юї, є більш вузьким і технічним.

Аналіз філософії освіти та виховання прагматизму та неопрагматизму (Т.Брамельд, Дж.Брунер, Дж.Манн), що здійснено в дисертації, дає підстави стверджувати, що саме у цих концептуальних побудовах набула максимальної репрезентації американська ментальність.

Вплив біхевіористської орієнтації на американську філософію виховання  є дуже значним. Хоча тут слід зауважити, що, визначаючи межі застосування біхевіористських орієнтацій, потрібно звертатись не до теоретичних розробок, а здійснювати сходження до рівня педагогічної практики, до алгоритмів та методолого-методичних розробок американських педагогів. Теорія тут постає розчиненою у  світоглядній і професійній культурі фахівця. Слід зазначити, що у вітчизняній традиції  цьому аспекту репрезентації теоретичних побудов філософії освіти і виховання присвячується недостатньо уваги. У США навпаки теоретична діяльність учителя, його власна філософія  визначаються як суттєві характеристики педагогічної діяльності. В американському необіхевіоризмі поступово здійснюється відхід від класичної моделі “подразник-реакція” до аналізу соціально обумовлених чинників, що впливають на хід такої реакції (А.Бандура, Р.Уолтерс).

У концепціях Дж.Міда знайшло відображення розуміння людини та процесу її формування як природної даності. Міду притаманно органістичне тлумачення сутності людини, що розвивається за природними законами. Він звертає увагу на ту обставину, що  досвід індивідуальної саморефлексії, надзвичайно важливої для формування людини і процесів самовиховання та самонавчання, за умов наявності психофізіологічного паралелізму, когнітивної дезінтегрованості індивіда,  не можна здобути безпосередньо - через чуттєву або інтелектуальну інтуїцію, як це пропонується у суб’єктивно-ідеалістичних та філософсько-педагогічних концепціях. Такий досвід набувається та накопичується тільки опосередковано  - через комунікативні акти у соціальній групі, до якої належить людина. Центральну роль у такому формуванні  Мід  відводить розуму. Саме розум постає засобом індивідуальної імпортації соціальних процесів. Для опису даного процесу Мід пропонує також бінарну методологічну опозицію “Я” (I) та “Мене” (Me). Ця опозиція дає змогу проcтежити  формування  соціальної рефлексії самосвідомості, яка у своїй саморефлескії висловлюється через певні соціальні та культурні комунікативні коди. Такі коди задаються соціальними ситуаціями, завдяки яким  самосвідомість реалізує власну функціональність. Це дозволило Міду вийти за межі імітаційних схем у  розумінні процесів соціального навчання та виховання, а також розглянути поведінкові моделі як різновид  соціальної творчості людини, котра  здатна реалізувати свої життєві плани і прагнення у соціальних контекстах, тим самим створюючи власні соціокультурні синтези у межах наявних умов і обставин.

У парадигмально-концептуальних побудовах американської філософії освіти та виховання  з 70-х років значну роль починає відігравати  феноменологічна методологія. Її впровадженню сприяли теоретичні дослідження потенціалу феноменологічного методу у галузі суспільних наук. Це насамперед детальний аналіз гуссерлівської категорії “життєвий світ”  та досвіду інтерсуб’єктивності в працях А.Щюца. Феноменологічна методологія  широко застосовується у філософсько-педагогічних розробках американських антропологів та прихильників екзистенціалістського напрямку. Розгляд їх уявлень щодо природи, сутності та функціональних можливостей освіти й виховання передбачає здійснення аналізу специфіки феноменологічного наближення до людини як до істоти, змушеної займатись самоформуванням. Популярність феноменології в інтелектуальному середовищі американського суспільства післявоєнного періоду пояснюється прагненням до оновлення, виходу з полону прагматистських та біхевіористських схем (Е.Тір’якен). Для американських теоретиків, що прагнули оновлення педагогічного мислення, справжнім здобутком  стало відкриття життєвого світу у просторі педагогічної діяльності, а разом із тим - повсякденності, що одразу перетворилася на родовище цінних інтуїцій, даючи нові імпульси для педагогічної творчості. Важливим здобутком феноменологічного підходу слід вважати введення до філософії освіти та виховання категорії інтенціональності і висунення на передній план проблематики інтерсуб’єктивності педагогічних процесів. Внаслідок цього горизонти життєвого світу виховання та освіти насправді розсунулися в описах феноменологічно заангажованих дослідників (Дж.Чамберлін).  Вони почали розглядати формальні та неформальні сторони навчання і виховання, але не як соціологічні опозиції чи культурні альтернативи, а як цілісність педагогічного процесу. Застосовуючи  феноменологічний метод, представники американської філософії освіти намагаються розв’язати комунікативні проблеми, обумовлені суб’єктно-об’єктними відносинами - отже знайти спільну мову для учителя та учня.

На ранніх етапах становлення американської філософської антропології емпіричні дослідження множинності способів маніфестації культурного життя людини  набувають вигляду теоретичних побудов завдяки застосуванню еволюційного методу, який сприяв просторово часовій систематизації культурних подій, явищ, фактів (Л.Морган, Ф.Боас). Проте сам еволюційний метод в американській філософській антропології  також відрізняється  від  європейської континентальної традиції. По-перше, американські антропологи критично осмислюють межі та можливості еволюціоністського підходу. По-друге, цей підхід поєднується з іншими теоретичними можливостями, що дають міждисциплінарні дослідження із застосуванням культурно-порівняльного методу в його історичному вимірі. Американська філософська антропологія намагається теоретично охопити емпіричний матеріал у формі соціокультурних синтезів, враховуючи їх біологічне підгрунтя.

Теоретичні побудови М.Мід  безпосередньо торкаються методологічної переорієнтації американської педагогічної антропології. У проблематику виховання і ширше - соціалізації людини М.Мід вносить історичний вимір, розглядаючи ці процеси крізь призму спадкоємності генерацій. З цієї позиції виховання не може бути цілком науковим або підконтрольним. Адже дослідник не може побудувати на підставі зібраних фактів та описів універсальної концептуальної схеми, як, наприклад, у науковому  біхевіоризмі. Сама еволюційна схема  постає у М.Мід у вигляді антропологічної інтерпретації. У моделі типологізації культур, запропонованої М.Мід, як і в усіх антропологічних побудовах, на перший план висувається механізм спадковості поколінь, не тільки функціонуючий, але й конституйований по-різному в історично визначених типах культур. Даний методологічний підхід набуває особливої  актуальності в ситуації прискореної динаміки соціальних процесів.

М.Мід виділяє три типи культур, в основу диференціації котрих покладено взаємовідносини між поколіннями. Виділено постфігуративну культуру, де діти вчаться в старших поколінь; кофігуративну - діти й дорослі вчаться в однолітків; префігуративну - дорослі вчаться у своїх дітей. Причому, ці типи культур можуть і домінувати в суспільстві, й існувати в якості окремих елементів тої чи іншої культури.

Систематизацію провідних стилів виховання з урахуванням ускладненого хронотопу і самого виховання, і світу дитинства здійснив А.Дімоз. Позиція Дімоза грунтується на американській  прагматичній традиції. Адже він здійснює не формальний опис стилів виховання, а розрізнює їх саме за наслідками  соціально-педагогічної взаємодії. Виховання для Дімоза - це  насамперед процес взаємодії між батьками і дітьми, педагогами і  вихованцями. За Дімозом, стилі виховання змінюються не стільки з ускладненням структур виховання (появою  фігури педагога, посиленням елементів суспільного виховання), скільки зі зміною ціннісних орієнтацій. Саме тому Дімоз у своїх дослідженнях залишається на терені родини і розглядає стилі виховання як стилі родинних стосунків між батьками та дітьми. Він пропонує підійти до дитини і світу дитинства саме як до цінності. Матеріалом для здійснення такого дослідження служить вже не історія конкретних культурних спільнот, а історія людства. Американський емпіричний еволюціонізм у дослідженні Дімоза поєднується з визнанням дифузії стильових рис, які не зникають безслідно, а здатні проникати скрізь просторові та часові кордони. Отже, людська історія, за Дімозом, демонструє зміни дорослих у ставленні до дитини, яка поступово починає розглядатись як соціальна цінність, а потім –і самоцінність.

Активна концепція виховання, запропонована Ф.Знанецьким, суттєво відрізняється від імперативних схем, що набули поширення на початку ХХ ст. Критично аналізуючи традиційну європейську просвітницьку інтерпретацію виховання як підготовки до життя, він прагне до соціально-політичної та національно-культурної конкретизації завдань та функціональної навантаженості виховання. Ф.Знанецький дає визначення виховання як активного соціального процесу, який не обмежується наперед заданою метою, ідеалом тощо, а безпосередньо втручається у трансформаційні процеси суспільних структур та систем, надсилаючи їм нові імпульси до змін і перетворень.

Увага Ф.Знанецького зосереджена на проблемах соціалізації європейських іммігрантів у США. Виховання тут має сприяти входженню іммігрантів в американське суспільство. Однак йдеться не тільки і не стільки про адаптивну функцію, яка є домінуючою у традиційних суспільствах. Погоджуючись з теоретиками культурно-антропологічного напрямку, згідно з якими провідним функціональним змістом виховання є підготовка, Знанецький розглядає її як “приготування до американського громадянства”. На феноменологічному рівні ця вимога є самоочевидною, адже новий соціокультурний і політичний простір має свої комунікативні коди, без володіння якими неможлива суспільна життєдіяльність індивідів, їх продуктивна життєтворчість.

Засвоєння правил і норм демократичного життя починається з демократичного регулювання лінії власної  поведінки –у групі та за її межами. Цей соціально-філософський висновок одного з фундаторів сучасної соціології виховання Ф.Знанецького можна вважати педагогічним імперативом сучасності.

Для повноти аналізу американської філософсько-антропологічної думки в дисертації наведено аналіз теорії компенсаторського виховання (Б.Блум, В.Мюррей, Г.Дж.Перкінсон, Ф.Рісман, Г.Сміт). Теорія компенсаторського виховання є спробою відповіді на соціально-політичні вимоги, що виникли   перед американським суспільством на початку 60-років. Здійснювався поворот від пересічної людини, що ототожнювалась у соціальній свідомості з нормальним (справжнім) американцем до меншості, яка традиційно  вважалась не вартої уваги, або трактувалась як виняток, маргінальне явище, що псує загальну картину, не вписуючись у відповідні контури. Отже, за цільовими установками компенсаторське виховання можна розглядати як програму соціальної терапії. Невипадково, що ряд західних дослідників відносять  теорію і практику компенсаторського виховання до різновиду емансипаторської педагогіки з її претензіями на зміну суспільних відносин суто педагогічними заходами. Теоретики компенсаторського виховання на відміну від прихильників емансипаторського напрямку континентальної філософії  виховання та освіти вважають себе не реформаторами суспільства, а тими, хто здійснює у повному обсязі можливості наявної системи.

У теоретичному плані концептуальні побудови теорії компенсаторського виховання підготували грунт для ствердження критичного виховання, програми якого набули значного поширення у 90-х роках.

Історія засвоєння ідейного арсеналу екзистенціалізму суспільною свідомістю США свідчить, що американська громадськість, а також філософи-фахівці ознайомились насамперед із соціологізованим варіантом екзистенціального мислення, до якого входить також педагогічна рефлексія, що висуває на передній план проблему культурологічних синтезів, у надрах яких розгортається екзистенціально орієнтована філософсько-педагогічна думка.   Одразу ж зауважимо, що екзистенціальне мислення як таке з його інтенціями та провідними значеннями, на перший погляд, суперечить вузловим моментам американської суспільної свідомості, що є соціально-оптимістичною за своїм світоставленням. Екзистенціальна ідея у лоні американського менталітету зазнає суттєвих трансформацій, має місце спроба розглянути її з позицій утилітаризму. Такий підхід до рецепції екзистенціалізму робить його приреченим на спрощення, яке у контексті американської духовності розглядалось як процес популяризації ключових положень екзистенціалізму. Спрощенню концептуальних побудов  американського варіанту екзистенціалізму сприяла також і ситуація суперництва з комуністичною ідеологією та притаманним їй догматизованим марксизмом. Адже у 60-х роках –а саме тоді відбувається інтенсивне опрацювання екзистенціалізму в США - марксизм висував претензії на монополізацію теоретичних проблем людини, її формування та відчужених форм існування. Отже, екзистенціальна філософія перетворюється на ефективне знаряддя в ідеологічній боротьбі (М. Бедфорд). Засвоєння підставових ідей даного філософського напряму йшло як комплементарний варіант до існуючої прагматичної та біхевіористської парадигми.

Всупереч американській традиції екзистенціалізм, як підкреслює Кнеллер, має своє коріння в європейському скептицизмі, який виступає протилежністю оптимістичній світоглядній орієнтації. Остання мала принципове значення для формування американської нації та здійснення стратегії виживання. Отже, потреба у скептицизмі як світоглядній альтернативі виникає не тільки за скрутних соціальних обставин, а й у ситуації стагнації, роздоріжжя, коли у суспільній свідомості дається взнаки брак критичної рефлексії.

Психоаналітичні теорії в американській філософії виховання розробляються на грунті, підготовленому філософською антропологією. Проблема “індивід-культура-виховання” тут набуває специфічного філософсько-терапевтичного вигляду, адже йдеться про пошуки стратегій  не просто для ефективного виховання, а для оптимізації життєтворчості індивіда, який розвивається. Дитина і світ, тема започаткована у філософсько-антропологічних дослідженнях американської школи,  висувається на передній план у гуманістичному психоаналізі, який суттєво вплинув на  еволюцію американської філософії виховання (Е.Еріксон, Е.Фромм). Цей вплив проявився у розхитуванні уяв про можливість стандартизації та уніфікації  у вихованні підростаючого покоління. Американському менталітету, як відомо, притаманний індивідуалізм. Але це так би мовити, стандартизований індивідуалізм, парадоксом якого є відчужена індивідуальність. У дисертації доводиться, що поширення і популярність психоаналітичної практики в США якраз і пояснюється прагненням здобути й усвідоміти власну ідивідуальність, змінити під впливом  відкриття власного “Я” нові, суб’єктивні моделі життєтворчості.

У четвертому розділі –“Соціокультурні розвідки американської філософії освіти та виховання” –аналізуються спроби філософсько-педагогічного осмислення реалій мультикультурного суспільства та зрушень в американському суспільстві, що відбулися в останні десятиріччя.

Кінець ХХ століття ознаменувався тим, що концептуальна схема “плавильного котла” вичерпала себе. На зміну їй приходить нове розуміння американської ідентичності —ідея “салату”, де кожний компонент зберігає свій смак. Цій ідеї відповідає мультикультурне суспільство. Сучасне американське суспільство демонструє посилення мультикультурних тенденцій, котрі визначають також основні інтенції філософсько-педагогічної рефлексії як у другій половині ХХ століття, так і на зламі тисячоліть. У широкому значенні автори розглядають мультикультурну освіту як розв’язання проблем дискримінації за будь-якою відмінною ознакою: гендерною, людей, які мають певні фізичні вади, обдарованих чи розумововідсталих тощо. При цьому збільшення можливостей груп людей, яких обмежували, не повинно привести до зменшення можливостей інших.  На прагматичному рівні в останні роки ці проблеми все частіше розглядалися у контексті реформи навчального плану. Навчальні плани, навчальні посібники і матеріали в США в основному орієнтовані на білих протестантів англо-саксонського походження, домінуючу культурну групу в американському суспільстві, “основний потік американців.” Саме такий навчальний план є одним із основних способів стимулювання відтворення  етноцентризму. Навчальний план, який відштовхується від ідеї “основного потоку”, має негативні наслідки і для самих представників даної домінуючої культурної групи. Такий навчальний план посилює почуття зверхності її представників, дає їм помилкове уявлення про їх взаємовідносини з іншими расовими та етнічними групами. Учні позбавлені можливості побачити свою культуру з позиції інших культур і груп. У них виникає хибна думка, що можна посилити позиції своєї культури, заперечуючи культуру інших груп. У дисертації розглядаються погляди американських дослідників щодо реформування змісту навчальних планів (А.Бенкс, Г.Гай ).

Світоглядні та методологічні пошуки критичної педагогіки є відповіддю на практичні проблеми сучасного мультикультуралізму (М.Еппл, К.Маккарті, П.Макларен, А.Жиро). Як складний соціокультурний синтез критична педагогіка виникає і розвивається за умов ускладнення соціального життя, посилення його внутрішніх конфліктів. Модель розв’язання таких конфліктів, що пропонується критичними педагогами, заслуговує на увагу, оскільки вона одночасно є і легітимацією конфлікту, і конструктивним шляхом його подолання.

Філософсько-педагогічні пошуки фемінізму є адаптацією до нових умов інформаційного мультикультурного суспільства, гендерно обумовлених аспектів виховання і освіти. Філософія виховання американського фемінізму є прикладом комплементарного застосування різних концептуальних побудов у висвітленні гендерної проблематики (Б.Фрідан, Б.Елштайн, Д.Діннерстейн, С.Фаєстоун, А.Оаклі). При цьому підкреслюється, що феміністичні концепції дали новий імпульс для поглиблення демократичних принципів в усіх сферах життєдіяльності жінок, а також сприяли закріпленню партикуляризму в розгляді й організації соціально-педагогічних практик.  Результати дослідження показали труднощі ідентифікації світогляду вчителів-практиків з феміністичною філософією, впровадження наробок цього підходу у шкільне життя на рівні повсякденності та на рівні філософії навчальних планів (М.Хайєт, Е.Ейзнер, Ч.Сатлер).  Підкреслюється складність відносин деяких напрямків фемінізму з мультикультурною орієнтацією. Про це свідчить дискурс дискримінації хлопчиків у школі, який набуває резонансу (Д.Епстайн, Ж.Елвуд, В.Хай).

Сучасне американське духовне життя вже внаслідок його мультикультурності характеризується підвищеною напругою різноманітних інтересів, культур, стилів життя, поведінкових стратегій. Спробою надати цьому процесу скерований характер і тим самим забезпечити цілісність американського суспільства є  обгрунтування основних засад, принципів та функцій громадянського виховання (Г.Алмонд, А.Верба, А.Гутманн). Зміст і призначення цього напряму виховання полягає у цілеспрямованому формуванні  таких громадянських якостей, що забезпечують функціонування демократичного виховання.

Громадянське виховання в американській філософії розглядається, з одного боку, у дусі традицій Дюї як реалізація ідеї добропорядного життя, що послідовно розгортається у соціальній реальністі з її різноманітними соціальними ролями, напруженням інтересів та культурними колізіями. З іншого ж боку, громадянське виховання само є процесом, що має свій алгоритм та логіку розгортання у соціальному  просторі.  Теорія громадянського виховання, як і усяка теорія, що має справу з соціокультурними синтезами, може бути дескриптивною або нормативною. Щоправда,  будь-яку життєздатну  філософсько-педагогічну теорію важко уявити собі без орієнтації на певні соціальні цінності, що набули  соціальної легітимації. Однією із принципових умов, за яких стає можливою теорія і практика громадянського виховання, є наявність розвинутої політичної культури. В свою чергу визначення ступеня її розвинутості передбачає наявність критичної саморефлексії політичної свідомості суспільства, що  спрямовує свою критичну рефлексію на свій педагогічний потенціал.

У дисертації зазначається, що на відміну від тоталітарних моделей політичного виховання, де регламентуються не тільки зміст, а й форми  та стилі  політичного виховання, демократична альтернатива не має наперед заданих зразків, шаблонів,  вона уникає втручання у сферу приватного життя особистості. Суспільство само передає своїм громадянам право на розробку та впровадження у життя  політики у галузі виховання й освіти. Але це не означає, що справа освіти делегується до індивідів, котрі можуть своїм некомпетентним втручанням  дезорієнтувати підростаюче покоління. Громадянське виховання вже у своєму вихідному пункті є суперечливим і має зони підвищенного напруження. Отже, у просторі демократичної політичної культури завжди  виникають проблемні контури. Тут існує цілісність демократичної традиції, але немає одностайності. Демократичне виховання  широко використовує для своєї творчості позитивну свободу. Воно не дає рекомендацій батькам, як краще виховувати громадянина-патріота, тримаючись на солідній відстані від родинного життя.  Фактично громадянське виховання  висуває тільки два табу, порушити які не мають права ані педагоги, ані учні.  Це неприпустимість будь-якого примусу та будь-якої дискримінації.

Хоча на мікрорівні соціального буття політична генерація розпадається на атомізованих індивідів, вона зберігає  цілісність як певний історичний досвід, пов’язаний як з долею нації у цілому, так і кожного її окремого представника. Політична  генерація потенційно має  передрозуміння наявних соціальних проблем і колізій.  Але це передрозуміння слід актуалізувати, визначати основні семантичні коди  та правила політичної гри. Саме це здійснюється засобами громадянського виховання. Головним завданням у вихованні політичної генерації американські філософи вважають формування “демократичного характеру” як запоруки толерантності, готовності до конструктивного розв’язання політичних та культурних конфліктів, відкритості до діалогу.

У висновках наводяться основні результати дослідження. На підставі проведеного аналізу встановлено основні еволюційні тенденції американської філософії освіти та виховання. Вони полягають у розсуненні обріїв прагматичної орієнтації, у відкритті і засвоєнні можливостей екзистенціально-антропологічно орієнтованої філософсько-педагогічної рефлексії.

Американська філософсько-педагогічна думка демонструє суперечливі  методологічні та світоглядні орієнтації, які  співіснують як альтернативні можливості  або як актуальна та потенційна множинність педагогічного досвіду. Сцієнтизм та антисцієнтизм, раціоналізм та ірраціоналізм співіснують у філософсько-педагогічному дискурсі, який характеризується підвищеною толерантністю та повагою до переконливої аргументації.

Плюралізм теоретичних філософсько-педагогічних побудов в американській традиції  є своєрідним банком ідей, що знаходиться у розпорядженні суспільства, батьків та педагогів, а також дітей. Усі вони  розглядаються як активні учасники філософсько-педагогічного дискурсу.

Американська філософія освіти та виховання концентрує свої зусилля на пошуках своєї адекватної репрезентації у складних соціокультурних синтезах, у політичній практиці, у процесах життєтворчості. Теорії компенсаторського виховання, виховання й освіти у мультикультурному суспільстві, концептуальні обгрунтування громадянського виховання та критичної педагогіки є результатом  успішних соціокультурних розвідок філософсько-педагогічної думки.

Плідним здобутком американської філософії освіти та виховання є  філософізація  не тільки педагогічної теорії та практики, а й усього педагогічного життя у цілому. Філософська рефлексія педагогічної творчості робить цей тематичний сегмент відкритим, одночасно наголошуючи та обгрунтовуючи відповідальність за наслідки педагогічного експерементування.

Пошуки гідного існування людини за умов культурної різноманітності, що ведуться у межах філософсько-педагогічного дискурсу, дають змогу визначити нові пріоритети у педагогічній практиці, визначити педагогічну контрфактичність, обгрунтувати  нові стратегії навчання й виховання.

Філософія навчального плану розкриває специфіку американського менталітету у педагогічній площині. Тенденція до спрощення світу навчального знання, притаманна настановам здорового глузду, компенсується наявністю так званих “прихованих планів”, що дає змогу  поглиблювати процес засвоєння знань, умінь та навичок.

Філософія навчального плану  є передумовою конструктивної розробки  системи навчального знання з певною структурною ієрархією та субординацією. Внаслідок цього виникає  організація знання у вигляді навчальних дисциплін, що утворюють між собою системні зв’язки і мають свій автопоезіс.

Інтерпретаційні можливості американської філософії освіти та виховання  є різними в американському, західноєвропейському, українському та інших контекстах, де прихований інтерес визначає специфічний ракурс інтерпретацій та реінтерпретацій. Зокрема в американському контексті домінуючою інтерпретаційною схемою є саморефлексія педагогічного розуму на рівні як теоретичної педагогіки, так і усього суспільствознавства у цілому. Така саморефлексія є переважно критично-конструктивною, з домінуванням творчої компоненти. Розробка теорій та концептуальних побудов тут здійснюється як удосконалення чи поліпшення існуючих. Теоретичні інновації впроваджуються таким чином поступово, без наслідків “шокової терапії” для педагогічної науки  та практики.

Американська філософія освіти та виховання не може розглядатися як готовий рецепт підвищення ефективності системи освіти або її радикальної перебудови. Посткомуністична суспільна свідомість  і притаманна їй світоглядна культура  у своїх інтерпретаційних схемах намагаються створити саме такі “реконструкції”  побудов прагматизму та постпрагматизму, які містять у собі елемент соціального утопізму, котрого уникає американська філософська думка. Такий конфлікт інтерпретацій є типовим для посткомуністичного прочитання  західної філософсько-педагогічної думки.

Освіта  та виховання для постіндустріального суспільства є пріоритетною сферою досліджень американських філософів та педагогів, які  відводять першорядне значення у стратегіях оновлення моральному вихованню та формуванню громадянських чеснот, серед яких особливо акцентується формування відповідальності за долю нації та людського співтовариства.

Творча інтерпретація  ідей американських філософсько-педагогічних концепцій  сприятиме переорієнтації української громадської думки в її оцінці суспільної значущості освіти і людського капіталу у цілому, що слід розглядати як один із шансів духовного оновлення.

Американські теоретики громадянського виховання пропонують філософсько-антропологічний варіант розв’язання проблеми свободи та авторитету у здійсненні завдань скерованої політичної соціалізації підростаючого покоління. Таким авторитетом виступають основні принципи  та цінності демократичного життя, але в їх соціально-антропологічній інтерпретації. Остання передбачає конкретизацію рівнів   демократичних настанов. На цих рівнях утворюється специфічна рольова реальність основних фігур  педагогічного процесу - учня та вчителя, дітей та батьків. Концепція громадянського виховання, розроблена американськими філософами, педагогами та  політиками є відкритою теорією. Її положення є предметом постійного обговорення у рамках сучасного філософсько-педагогічного дискурсу. Імпульс для тематизації окремих проблем  постійно надходить із практики повсякденного життя, від  політичних та соціальних інституцій, від держави та людського співтовариства. Саме це дозволяє впроваджувати американський досвід громадянського виховання  у різних соціокультурних просторах із різною політичною культурою.

ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ ДИСЕРТАЦІЇ ВИКЛАДЕНО В НАСТУПНИХ ПУБЛІКАЦІЯХ:

Монографія:

1.Сучасна американська філософія освіти та виховання: тематичні поля та парадигмально-концептуальні побудови. - Харків: ХДПУ, 2000. - 208 с.

Статті в наукових журналах, збірниках і окремих наукових виданнях:

1.Американська філософсько-педагогічна думка у пошуках самовизначення// Мультиверсум. Філософський альманах. - К., 1999. - Вип.7. - С.199-209.

.Американський стиль філософування та філософсько-педагогічна рефлексія// Філософські перипетії. Вісник Харків. нац. ун-ту ім. В.Н.Каразіна. - №437. - Х., 1999. - С.124-126.

.Відкриття феноменології як загальної методологічної орієнтації у сучасній американській філософії освіти та виховання// Мультиверсум. Філософський альманах. - К., 2000. - Вип.17. - С.38-45.

.Від моральної стагнації до нових обріїв: до характеристики філософсько-педагогічної концепції Л.Кольберга// Мультиверсум. Філософський альманах. - К., 2000. - Вип.19. - С.116-124.

5.До філософського обгрунтування американських програм компенсаторського виховання// Науковий вісник №8. Серія “Філософія”. - Х.: ХДПУ, 1999. - Вип.3. - С.84-90.

6.До характеристики філософсько-педагогічних категорій американського прагматизму// Науковий вісник. Серія “Філософія”. - Х.: ХДПУ, 2001. - Вип.7. - С.15-23.

.Екзистенціальний вимір американської філософії виховання і освіти: проблеми й тенденції// Мультиверсум. Філософський альманах. - К., 2000. - Вип.14. - С.126-135.

8.Значение философии воспитания Дж.Дьюи// Конфликты и культура. Материалы научной конференции. - Х., 1997. - С.42-45.

9.Ідеал таки потрібен//Рідна школа. - 1992. - №2. - С.82-83.

10.Критична педагогіка для мультикультурного суспільства// Мультиверсум. Філософський альманах. - К., 2001. - Вип.22. - С.3-11.

.Методологічна спіраль Еріксона та можливості її застосування у філософії освіти// Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія, педагогіка, психологія. - Харків: ХВУ, 2001. - Вип.Х. - С.141-151.

12.Між стандартизацією та унікальністю: до проблеми управління системою освіти в американській філософсько-педагогічній думці// Науковий вісник Харків. держ. пед. ун-ту ім. Г.С.Сковороди. Серія філософія.-Х., 2000.-№12-Вип.6.-С.31-39.

.Між філософією та соціологією: до визначення специфіки теоретико-педагогічної рефлексії в американському суспільствознавстві// Науковий вісник №12. Серія “Філософія”. - Х.: ХДПУ, 2000. - Вип.4. - С.97-102.

.Освіта - виховання - політика. До характеристики провідних тенденцій сучасної американської філософсько-педагогічної думки// Науковий вісник №7. Серія “Філософія”. - Х.: ХДПУ, 1999. - Вип.2. - С.82-86.

.Педагогічний вимір філософії прагматизму// Вісник Харків. нац. ун-ту. Теорія культури та філософія науки. - Х., 2000. - Вип.23. - №465. - С.224-229.

16.Проблема справедливости в современной американской философии образования и воспитания// Ідея справедливості на схилі ХХ століття. Матеріали VI Харківських міжнародних Сковородинівських читань. - Х., 1999. - С.246-248.

.Рецепція європейського екзистенціалізму в американській філософії виховання та освіти// Філософські перипетії. Вісник Харків. нац. ун-ту ім. В.Н.Каразіна. - №474. - Х., 2000. - С.64-66.

18.Социальная и педагогическая теория Э.Фромма. Европейский дискурс в американском контексте// Европа на пороге 2000 г.: Возможности и перспективы. Материалы международной научной конференции. - Х., 1998. - С.36-40.

19.Соціокультурне обгрунтування навчального плану: досвід американської традиції// Філософські перипетії. Вісник Харків. нац. ун-ту ім. В.Н.Каразіна. - №509. - Х., 2001. - С.186-191.

20.Сцієнтизм американської філософії освіти та можливості її інтерпретації у вітчизняному контексті// Філософсько-антропологічні студії 2000. Європейський вектор та основні цінності української гуманістики. - Істина. Правда. Життя. (До 70 річчя М.Поповича). - К.: Стилос, 2000. - С.340-348.

21.Теоретична рефлексія американського мультикультуралізму: філософсько-педагогічний аспект// Мультиверсум. Філософський альманах. - К., 2001. - Вип.22. - С.126-135.

22.Теория преемственности поколений в современной американской антропологии// Вестник ХДПУ.Социология. - Х., 1998. - С.61-70.

23.Феміністичні орієнтації в американській філософії виховання// Науковий вісник. Серія “Філософія”. - Х.: ХДПУ, 2001. - Вип.9. - С.5-12.

.Філософія навчального плану та реалії мультикультурного суспільства: філософсько-прагматичний аспект// Науковий вісник. Серія “Філософія”. - Х.: ХДПУ, 2001. - Вип.8. - С.20-26.

25.Філософські конструкти навчального плану: американський варіант// Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія, педагогіка, психологія. - Харків: ХВУ, 2001. - Вип.ІХ. - С.55-64.

26.Філософсько-педагогічні інтенції символічного інтеракціонізму Дж.Міда// Мультиверсум. Філософський альманах. - К., 2000. - Вип.18. - С.3-10.

.Эвристический потенциал концепции воспитания и образования  Дж.Дьюи// Педагогічна практика та філософія освіти. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. –Полтава, 1997. - С.98-99.

АНОТАЦІЇ

Радіонова І.О. Сучасна американська філософія освіти та виховання: еволюційні тенденції та інтерпретаційні можливості. -Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук за спеціальністю 09.00.05 - історія філософії. - Інститут філософії ім.Г.С.Сковороди НАН України. - Київ, 2002.

Дисертація містить аналіз принципових особливостей сучасної американської філософії освіти та виховання. Простежуються еволюційні тенденції у межах основних концептуальних побудов, розглядається феномен взаємовпливу американської та європейської філософсько-педагогічної думки. У дисертації доводиться, що інтерпретаційні можливості американської філософії освіти й виховання є різними в американському, західноєвропейському, українському та інших контекстах, де приховані та відкриті інтереси визначають специфічний ракурс інтерпретацій та реінтерпретацій.

Ключові слова: американська філософія освіти та виховання, прагматизм, філософія навчального плану, мультикультурна освіта, громадянська освіта, демократія.

Радионова И.А. Современная американская философия образования и воспитания: эволюционные тенденции и интерпретационные возможности. –Рукопись.

Диссертация на соискание ученой степени доктора философских наук по специальности 09.00.05. - история философии. - Институт философии им.Г.С.Сковороды НАН Украины. - Киев, 2002.

Диссертация содержит анализ принципиальных особенностей современной американской философии образования и воспитания. Прослежены эволюционные тенденции в рамках основных концептуальных построений, рассматривается феномен взаимовлияния американской и европейской философско-педагогической мысли. В диссертации обосновывается, что интерпретационные возможности американской философии образования и воспитания являются разными в американском, западноевропейском, украинском и других контекстах, где скрытые и явные интересы определяют специфический ракурс интерпретаций и реинтерпретаций.

Исследование основных эволюционных тенденций позволило выявить такую устойчивую черту американской философии образования и воспитания, как стремление к усилению связи с жизнью, что находит проявление в специфическом стиле философствования, где здравый смысл и теоретический разум проявляются в общем интерпретационном пространстве не как антагонисты, а в статусе коммуникативных партнеров.

Философия учебного плана раскрывает специфику американского менталитета в педагогической плоскости. Тенденция к упрощению мира учебного знания, свойственная установкам здравого смысла, компенсируется существованием так называемых “скрытых планов”, что дает возможность совершенствовать процесс приобретения знаний, умений и навыков.

В диссертации обосновывается, что эволюция американской философии образования и воспитания происходит как расширение комплементарних возможностей прагматизма. Концептуальные построения сохраняют интенциальную направленность прагматизма, который и непосредственно и на уровне подтекста сохраняется в различных теоретических конструктах. Тем самым создается общее интерпретационное пространство для бихевиористских, экзистенциально-антропологических и психоаналитических концепций образования.

В результате философского анализа установлено, что американская философия образования и воспитания концентрирует свои усилия на поиске адекватной репрезентации в сложных социокультурных синтезах, в политической практике, в процессах жизнетворчества. Теории компенсаторского воспитания, воспитания и образования в мультикультурном обществе, концептуальные обоснования гражданского воспитания, критической педагогики являются результатом социокультурных поисков философско-педагогической мысли.

Эвристические идеи американской философии образования и воспитания содержат импульсы для переориентации посткоммунистического сознания, что следует рассматривать как один из шансов культурного обновления.

Американские теоретики гражданского образования предлагают философско-антропологический вариант решения проблемы свободы и авторитета в осуществлении политической социализации подрастающего поколения. Таким авторитетом служат основные принципы и ценности демократии в их социально-антропологической интерпретации. Концепция гражданского воспитания, разработанная американскими философами, педагогами и политиками является открытой теорией, основные положения которой являются предметом постоянного обсуждения в рамках современного философско-педагогического дискурса.

Ключевые слова: американская философия образования и воспитания, прагматизм, философия учебного плана, мультикультурное образование, гражданское образование, демократия.

Radionova I.O. Modern American Philosophy of Education: evolution tendencies and possibilities of interpretation.  - Manuscript.

Dissertation submitted for the defense of Doctor of Philosophy degree with Specialization 09.00.05 –History of Philosophy. - Institute of Philosophy of UNAS. - Kyiv, 2002.

Dissertation contains analysis of principal peculiarities of modern American Philosophy of Education. It observes evolution tendencies within basic conceptual frames and explores phenomenon of interinfluence between American and European philosophical thoughts. In the dissertation it is being proved that interpretation possibilities of American Philosophy of Education are different in American, Western European, Ukrainian and the other contexts, where hidden and evident interests predetermine specific foreshortening of interpretations and reinterpretations.

Key words: American Philosophy of Education, pragmatism, philosophy of curriculum, multicultural education, civic education, democracy.




1. Да-Нет Они представляют собой высказывание которое участник олимпиады должен оценить- верно ~Да неверн
2. ny no every someone nyone no one everyone somebody nybody nobody everybody something
3. Контрольна робота вирішення задач.
4. Минеральные удобрения
5. вступающие в реакцию указаны в открытом виде.
6. Благовещенский собор
7. противоположных
8. Информатика 9 класс базовый курс для основной школы разработан на основе примерной программы основного
9. Понятие содержание сфера действия международного частного права
10. Реферат Рентгенодиагностика и лечение переломов
11. Тема- Вводная лекция Лектор не может рекомендовать никакого единственного учебника
12. Основные виды деликтов в законах XII таблиц
13. Задание А21 ЕГЭ Русский язык Разбор А21.
14. Firy Christms Создадим новый документ Файл] Создать File] New размером 1000х1000 72 пикс-дюйм цвет белый
15. РЕФЕРАТ дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук КИЇВ
16. Автоматизированные обучающие системы
17. Тема- ГОСУДАРСТВО И ПРАВО
18. Конфуций и его учение
19. статья актива уменьшается а другая на эту же сумму увеличивается.html
20. РЕФЕРАТ дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата сільськогосподарських наук2