Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
17. Натурфілософія Ренесансу і нове природознавство
Вчення про природу. Пантеїзм. В епоху відродження філософія знову звертається до вивчення природи. Але в розумінні природи, як і в тлумаченні людини у цей період, філософія має свою особливість. Ця особливість полягає у тому, що природа тлумачеться пантеїстично. В перекладі з грецької мови «пантеїзм» означає «всебожжя». Християнський бог неначебто зливається з природою, а остання тим самим обожнюється і набуває рис, які не були притаманні їй в античності.
Зростання промисловості, торгівлі, мореплавства військової справи, тобто розвиток матеріального виробництва, обумовило розвиток техніки, природознавства, математики, механіки. Все це вимагало звільнення розуму від схоластики і повороту від суто логічної проблематики до природничо-наукового пізнання світу і людини. Виразниками цієї тенденції були найвизначніші мислителі епохи Відродження.
Одним з характерних представників ренесансної філософії цього спрямування був Микола Кузанський. Аналіз його вчення дає змогу особливо яскраво побачити різницю між старогрецькою трактовкою буття і трактовкою буття в епоху Відродження.
Микола Кузанський, як і більшість філософів його часу, орієнтувався на традицію неоплатонізму. У Платона і у неоплатоників, як ми знаємо, єдине характеризується через протилежність «іншому», неєдиному. Цю точку зору поділяли піфагорійці та елеати, які протиставляли єдине множинності, границю безмежності. Кузанець, який поділяв принципи християнського монізму(все від Бога), заперечує античний дуалізм(у Платона: ідейний та матеріальний зміст предмету) і заявляє, що «єдиному ніщо не протилежне».
З твердження, що єдине не має протилежності, Кузанський робить висновок, що єдине тотожне з безмежністю, нескінченністю. Нескінченність це те, більшим від чого ніщо не може бути. Тому Кузанський називає її «максимумом», єдине ж «мінімумом». Отже, Микола Кузанський відкрив принцип збігу протилежностей максимуму і мінімуму.
Отже, єдність протилежностей є найважливішим методологічним принципом філософії Миколи Кузанського, що робить його одним з родоначальників новоєвропейської діалектики.
Ідеї М. Кузанського поглибив Джордано Бруно. Вихідна теза його філософії - єдність і нескінченність світу, його нестворюваність і незнищуваність. На цьому базуються космологічні уявлення, в яких Дж. Бруно відкрито пориває з теоцентричною концепцією побудови світу. На його думку, Земля рухається навколо своєї осі та навколо Сонця і в той же час є піщинкою в безмежному просторі. Земля не може бути центром Космосу, тому що у Всесвіті взагалі немає ні центру, ні межі.
Відзначаючи постійну мінливість усіх речей і явищ, він стверджував, що впродовж багатьох віків змінюється поверхня Землі, моря перетворюються на континенти, а континенти - на моря. Людина (мікрокосм) тісно пов'язана з природою (макрокосмом). Безмежна любов людини до пізнання нескінченного, сила розуму підносять її над світом.
Філософія Дж. Бруно - новий етап у розвитку філософської думки. В жодній з попередніх філософських систем середньовіччя і Відродження думка про єдність світу, про тотожність Бога і людини не проводилася з такою послідовністю. Натурфілософія Дж. Бруно форма пантеїзму, що межує з його матеріалістичним розумінням.
Галілео Галілей - италійський вчений, один з засновників точного природознавства. Боровся проти схоластики, вважав основою пізнання досвід. Спростував помилкові положення вчення Арістотеля й заклав основы сучасної механіки: видвинув ідею про відносність руху, встановив закони інерції, вільного падіння й руху тіл по нахиленій площині, збудував телескоп з 32-кратним збільшенням й відкрив гори на Місяці, чотири супутника Юпітера, фази у Венери, пятна на Сонці. Галілей довів правдивість теорії Коперника та надалі активно захищав геліоцентричну систему світу за що був засуджений інквизицією.
В напису, викарбованому на його могильному памятнику, було сказано, що хоч під кінець життя мислитель й осліп, це було для нього вже не мало значення, тому що в природі вже не залишалось нічого, чого він в ній ще не бачив.
Леонардо да Вінчі, геніальний художник, великий вчений, скульптор, архітектор, талановитий винахідник( в числі його проектів ідеї танка, парашута, шлюза), стверджував, що будь-яке знання породжується досвідом та завершується у досвіді. Але істинну достовірність результатам експериментування здатна надати лише теорія.
Природа і Бог термінологічно не ототожнюються в філософії Леонардо да Вінчі, але саме природа виступає сукупністю законів, яка збігається з необхідністю, що виходить від Бога першорушія. Духовний початок не протистоїть у філософії Леонардо да Вінчі тілесному, природне Божественному. Прекрасний світ природи є відображення і прояв Бога. Заперечуючи теологічне протиставлення світу земного і небесного, Леонардо да Вінчі проголошує фізичну однорідність Всесвіту: природа Землі і небесних тіл виявляється якщо і не повністю тотожною, то, принаймні, подібною; Земля також світило, як і інші небесні тіла, що складаються з таких же земних елементів-стихій. Леонардо да Вінчі належать геніальні міркування про те, що Земля не є центром створення Всесвіту, про принциповий поліцентризм Космосу, про відносність уявлень.
Дослід у Леонардо да Вінчі засіб осягнення природних законів.
Гуманістичний ідеал втілений в портреті Мони Лізи Джоконди.
Леонардо першим пояснив, чому небо синє. У книзі «Про живопис» він писав: «Синява неба досягається завдяки товщі освітлених часток повітря, що розташоване між Землею та чорнотою угорі».
Леонардо був амбідекстором однаковою мірою добре володів правою та лівою рукою. Вважається навіть, що він міг одночасно писати різні тексти різними руками. Проте більшість праць він написав лівою рукою справа наліво.