У вас вопросы?
У нас ответы:) SamZan.net

РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ЖАНРОВА ПАРАДИГМА СУЧАСНОГО ЗАРУБІЖНОГО РОМАНУ

Работа добавлена на сайт samzan.net:

Поможем написать учебную работу

Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.

Предоплата всего

от 25%

Подписываем

договор

Выберите тип работы:

Скидка 25% при заказе до 29.12.2024

PAGE 1

Київський національний університет

імені Тараса Шевченка

Інститут філології

Кафедра зарубіжної літератури

«ЗАТВЕРДЖУЮ»

       Заступник декана/директора

        з навчальної роботи

       ______________________           «____»_________20__ року

РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

“ЖАНРОВА ПАРАДИГМА СУЧАСНОГО ЗАРУБІЖНОГО РОМАНУ”

для студентів 4 курсу

(спеціальність: іноземна мова та зарубіжна література)

КИЇВ – 2013

Робоча програма  “ЖАНРОВА ПАРАДИГМА СУЧАСНОГО ЗАРУБІЖНОГО РОМАНУ”

для студентів напряму підготовки іноземна филологія, спеціальності іноземна мова та зарубіжна література.

«____» ______________ 2013 року - ___с.

Розробник: Бовсунівська Тетяна Володимирівна, доктор філологічних наук, професор

Робоча програма дисципліни “ЖАНРОВА ПАРАДИГМА СУЧАСНОГО ЗАРУБІЖНОГО РОМАНУ” затверджена на засіданні кафедри (предметної комісії) _________________________________

Протокол № ______від “____” _________________ 20___ року

Завідувач кафедри (циклової, предметної комісії) проф. , док. філол. наук Мегела І.П.

_____________________  (Мегела І.П.)

             (підпис)              

«_____» ___________________ 20__ року

Схвалено науково - методичною комісією факультету/інституту (методичною комісією коледжу за напрямом підготовки (спеціальністю))

_____________________________________________________________________Протокол від «____» _____________ 20___ року №___

Голова науково-методичної комісії ____________________ (________________)   (підпис)    (прізвище та ініціали)

«_____» _________________ 20___ року

© Бовсунівська Т.В., 2013рік

ЖАНРОВА ПАРАДИГМА СУЧАСНОГО ЗАРУБІЖНОГО РОМАНУ

2013/2014 навчальний рік

ВСТУП

Навчальна дисципліна “ЖАНРОВА ПАРАДИГМА СУЧАСНОГО ЗАРУБІЖНОГО РОМАНУ” є базовою нормативною дисципліною для спеціальності «Іноземна мова та зарубіжна література», що читається у 7 семестрі обсягом: у 1 семестрі всього годин 169, з них: 18 лекційних годин, 16 семінарських годин на 1 групу, 4 групи – 64 години, 20 самостійних (4 групи), 63 модульна контрольна робота. Всього 2 кредити. Курс завершується усним заліком, який складається наприкінці 7 семестру.

 Метою навчальної дисципліни є вивчення майбутніми філологами літературного процесу доби Постмодернізму ХХ-ХХІ століть у Західній Європі та США у контексті становлення жанру сучасного зарубіжного роману. Завданнями курсу є ознайомлення студентів із провідними жанровими теоріями та тенденціями, розкриття значення жанрових змін, які відбувалися в літературному процесі, ознайомлення із творами видатних представників доби Постмодернізму ХХ-ХХІ ст., формування навичок критичного жанрологічного аналізу та умінь самостійного витлумачення художнього текстового матеріалу. Предмет навчальної дисципліни включає жанрову (теоретичну та історико-літературну) спадщину країн Західної Європи та США зазначеного періоду.  

Вимоги до знань та вмінь.

В результаті вивчення курсу студент повинен знати:

- основні жанрові теорії та категорії жанрологічного аналізу ХХ-ХХІ ст.;

- жанротворчі чинники літератури доби Постмодернізму та основні періоди жанрового розвитку західноєвропейської літератури в межах визначеної епохи;

- канонічну схему жанру;

- когнітивну модель жанру;

- актуальні та авторитетні  теорії жанру доби Постмодернізму;

- особливості літературного процесу доби Постмодернізму  в аспекті жанрового мислення сучасності;

- систему літературних жанрів західноєвропейської літератури у синхронії та діахронії, жанрову типологію;

- форми  жанрових трансформацій;

- особливості рецепції окремих жанрів в українському контексті (переклади, дослідження);

- науковий доробок найзначніших вітчизняних та зарубіжних дослідників щодо роману.

Студент повинен вміти:

  1.  визначати жанрову приналежність творів західноєвропейської літератури доби  Постмодернізму у загальносвітовому літературному контексті;
  2.  виявляти жанрову своєрідність літератури доби Постмодернізму;
  3.  простежувати жанрову еволюціюв літературі доби Постмодернізму;
  4.  давати характеристику кожного з жанрових різновидів романів в межах доби Постмодернізму;
  5.  вміти будувати родо-видо-жанрову вертикаль;
  6.  виявляти форми жанрових трансформацій;
  7.  давати характеристику таким художнім жанрам та їхнім модифікаціям, які є актуальними для літератури сьогодення;
  8.  виявляти складні взаємозв’язки між розвитком філософської та загальнокультурної думки і літературної практики жанру;
  9.  зіставляти між собою різні літературні жанри в межах визначених обраним періодом.

Базова нормативна навчальна дисципліна «ЖАНРОВА ПАРАДИГМА СУЧАСНОГО ЗАРУБІЖНОГО РОМАНУ» є складовою циклу професійно орієнтованих дисциплін за переліком програм для підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційних рівня «бакалавр».

Навчальна дисципліна «Жанрова парадигма сучасного зарубіжного роману» оцінюється за модульно-рейтинговою системою. Складається із 2-х модулів. Результати навчальної діяльності студентів оцінюються за 100-бальною шкалою.

Форми поточного контролю: оцінювання роботи на практичних заняттях, оцінювання самостійної роботи (написання реферату). Студент може отримати максимально 20 балів за усні відповіді та доповнення на практичних заняттях в межах обох модулів (ЗМ1-10, ЗМ2-10). Студент може отримати максимально 30 балів за самостійну роботу (написання творчого реферату на базі несліджуваного роману).

Модульний контроль складається із 2-х модульних контрольних робіт у 1семестрі. За модульні контрольні роботи студент може отримати максимально 30 балів у 1 семестрі (мод.контр.роб. № 1 – 15, мод.контр.роб. № 2 – 15). Самостійна робота = 30 балів.

Рейтинг ЗМ1 складається із суми балів, набраних за поточним контролем, за модульну контрольну роботу № 1,2 і становить максимум 30 балів.

Рейтинг ЗМ2 складається із суми балів, набраних за поточним контролем,  та самостійну роботу (написання реферату-дослідження), і становить максимум 30 балів.

Підсумковий контроль здійснюється у вигляді усного заліку. Максимальна кількість балів, що студент може отримати під час заліку, становить 40.

За результатами роботи протягом семестру студент отримує підсумкову оцінку за 100-бальною системою.

Змістовий модуль 1

Змістовий модуль 2

Півзалік

Разом (підсумкова оцінка)

Оцінка (бали)

30

30

40

100

При цьому, кількість балів відповідає оцінці:

90-100 – відмінно

85-89 – добре (дуже добре)

75-84 – добре

65-74 – задовільно

60-64 – задовільно (достатньо)

35-59 – незадовільно (з можливістю повторного складання)

1-34 – незадовільно (з обовязковим повторним вивченням дисципліни)

Шкала оцінювання

За шкалою універ-ситету (100-бальна система)

Оцінка за національ-ною шкалою та шка-лою університету

Оцінка за шкалою ECTS

90-100

Відмінно

5

А Відмінно

85-89

75-84

Добре

4

В Добре (дуже добре)

С Добре

65-74

60-64

Задовільно

3

D Задовільно                    

Е Задовільно (достатньо)

35-59

Незадовільно

2

FX Незадовільно з можливістю повторного складання

1-34

Незадовільно

2

F Незадовільно з обовязковим повторним вивченням дисципліни

34 аудиторних год. на рік, у І семестрі – 34 (18л + 16 с),

Тематичний план курсу та орієнтовний розподіл годин

Види занять,  назва та тематика занять                            

Всього годин

3 них:

Лекції    (год.)

Семінарське заняття      (год.)

самост. робота (год.)

І семестр

Змістовний модуль 1: Критика цивілізації в сучасному зарубіжному романі

1.Філософська меніппея (Уельбек)

2

2

2.Сучасний японський роман: Харукі Муракамі.

2

2

3.Гіпертекстуальний роман Мілорада Павича

2

2

4.Роман-екфразис (Нормінтон)

2

2

Змістовний модуль 2: Пошуки нового шляху в сучасному зарубіжному романі

5.Духовний роман (Шмітт) і постапокаліптика (Маккарті)

2

2

6.Постколоніальний роман (Кундера)

2

2

7.Модифікації параболічного роману.  Роман-міф Вільяма Тенна

2

2

8.Біографія і автобіографія (Акройд і Гальєго).

2

9. Роман в умовах дегуманізації: Халед Хоссейні

2

2

Всього за семестр

34

18

16

ПРОГРАМА  НАВЧАЛЬНОЇ  ДИСЦИПЛІНИ

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1 : КРИТИКА ЦИВІЛІЗАЦІЇ В СУЧАСНОМУ ЗАРУБІЖНОМУ РОМАНІ

Тема 1: Філософська меніппея (Уельбек)

М.М. Бахтін про меніппею. Обов’язкові та достатні мови формування меніппейного жанру. Выдродження жанру меніппеъ в сучасній літертаурі. Турньє, Андрухович і Пелевін як автори філософських меніппей ХХ століття. Життєвий та творчий шлях Мішеля Уельбека (нар. 1956 р.). “Світ як супермаркет” – філософська меніппея  письменника. Провідні  ідеї автора. Критика сучасної цивілізації. Утопічні фрагменти. Нова концепція роману.

Тема 2: Сучасний японський роман: Харукі Муракамі

Роман в умовах міжкультурної комунікації. Виявлення антигуманних чинників  існуючої цивілізації, проблема дитячого суїциту як загальносвітова, проблема втрати діалогу між батьками та дітьми, кібернетизація світу людини та наслідки цього процесу. Діалог культур в романі “Кафка на пляжі” Харукі Муракамі: залучення текстів російської літератури. Використання музики для утворення діалогу культур. Акцентація постаті Бетховена в романі “Кафка на пляжі”. Своєрідність фіналу роману: залежність розв’язки від читацького світогляду (матеріалістичний & ідеалістичний). Сюжетно-композиційні особливості роману “Кафка на пляжі”. Роман Харукі Муракамі в контексті духовних пошуків літератури ХХІ століття.

Тема 3: Гіпертекстуальний роман Мілорада Павича

Феномен нелінійної прози, його харатеристики та причини появи. Смерть паперової книги (Умберто Еко) і криза гуманітарного знання (Жан-Марі Шеффер) як проблема романістики Павича. Жанрові варіації нелінійної прози Мілорада Павича у ХХ столітті. Поняття про гіпертекст, теоретики постмодернізму про гіпертекст. Аарсет і ергодична література. Кібернетичне підґрунтя жанрового мислення Мілорада Павича. Гіпертекстуальний роман Мілорада Павича «Хозарський словник». Лінійний роман «Друге тіло» : зіткнення традицій – і гіпертексту. Сербська історія в романі. Своєрідність письменицької теми у Мілорада Павича. Павич про  роман.

Тема 4: Роман-екфразис (Нормінтон)

Екфрастична теорія В.Т. Мітчелла. Жанрові характеристики роману-екфразису. “Корабель дурнів” Грегорі Нормінтона як екфрастичний роман. Босх і Брейгель як сюжетний матеріал твору. Характер переосмислення живопису в романі Грегорі Нормінтона. Критики нашої цивілізації в романі Нормінтона. Символіка  корабля дурнів та наскрізність цього символу (Брандт, кінематограф сучасності, живопис). Мішель Фуко  про історичний сенс карабля дурнів. Композиція роману. Образи розтління та їх жертви в романі. Цивілізаційний коловорот як хибний напрям  людського розвитку.

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1 : ПОШУКИ НОВОГО ШЛЯХУ В СУЧАСНОМУ ЗАРУБІЖНОМУ РОМАНІ

Тема 5: Духовний роман (Шмітт) і постапокаліптика (Маккарті)

Відродження духовних жанрів та сакральної поетики на початку ХХІ століття: причини, генеза, спрямування. Жанр “євангельського роману” в російській традиції. “Євангеліє від Пілата” Еріка-Еммануеля Шмітта і традиція християнських та гностичних євангелій. Неофіт (новонавернений до християнства) і сотворення нового світу Ісусом. Понтій Пілат як неофіт. Багатогранність образу Христа в романі, вагомість “психоаналітичного” розділу тексту. Проблема месіанізму в сучасному світі. Іоанн Богослов і Кормак Маккарті: картини постапокаліптичного світу і проблеми духовного очищення. Філософема дороги в романі. Бог в романі.

Тема 6: Постколоніальний роман (Кундера)

Традиції колоніального роману – в постколоніальному. Цивілізація після розвалу “табору соціалістичних країн”. Переплетіння особистого й соціального в романі “Невідання” Мілана Кундери. Чехія у 1968 році: авторська  інтерпретація. “Театр пам’яті” в романі Кундери. Радянська коммеморація як проблема спотворення  традицій та національної психології. Образи  емігрантів у романі. Проблема деградації особистості на посттоталітарному просторі. Париж очима Мілана Кундери. Еміграція як цивілізаційний вихід і як випробувння.

Тема 7: Модифікації параболічного роману. Роман-міф Вільяма Тенна

Основні модифікації параболічного роману: роман-притча, роман-алегореза, роман-метафора та роман-міф. Провідні характеристики та відмінності між ними. Особливості параболічного мислення. Роман-міф Вільяма Тенна “Лампа для Медузи”. Використання античного міфу в романі. Образи Персея/Персі, Горгони та Гермеса : подвійність тлумачення та проблема варіювання гуманістичних ідей. Цівілізаційна проблематика роману, зокрема перегляд історичного минулого.

Тема 8: Біографія і автобіографія (Акройд і Гальєго)

Авто/біографічна критика сучасності. Співвіднесеність жанрів біографії та автобіографії. “Ньютон” Пітера Акройда як біографічний роман. Всебічне висвітлення постаті Ньютона, не виключаючи його захоплення алхімією. Відповідність художніх фактів життя Ньютона – біографічним. “Біле на чорному” Гальєго як автобіографічний роман. Перегляд концепції героїзму та співчуття. Стоїцизм як складова життя в тоталітарному суспільстві. Залежність розвитку цивілізації від окремих знакових особистостей.

Тема 9: Роман в умовах дегуманізації: Халед Хоссейні

Творчість американо-афганського письменника Халеда Хоссейні в контексті цивілізаційних змагань  початку ХХІ століття. Проблема занепаду цивілізації в умовах технологічного прогресу. Роман «Тисяча сяючих сонць»: жіноча доля в умовах дегуманізації. Образи Лейли та Меріам.  Чоловічий та жіночий світ у романі. Образ СРСР. Паростки нових людських взаємин. Проза Халеда Хоссейні на рубежі нового й старого світу. Ідеологема універсального характеру гуманізму.

МОДУЛЬНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 1

Варіант А

Спільне та відмінне в  романі-притчі та романі-міфі

Рекомендована література:

Блюмберг К. Интерпретация притчей. – М.: Библейско-богословский институт св. Апостола Андрея, 2005.

Пестерев В. В. Модификации романной формы в прозе Запада второй половины ХХ столетия. – Волгоград: Изд-во ВолГУ, 1999.

Варіант Б

Зображальні можливості гіпертексту

Рекомендована література:

Татаренко Алла. Поетика  форми в прозі постмодернізму. – Львів: Паїс, 2010.

Бодріяр Жан. Симулякри і симуляція. – К.: Основи, 2004.

МОДУЛЬНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 2

Варіант А

Особливості сучасної духовної романістики

Рекомендована література:

Бовсунівська Т. Жанр «духовного роману» в сучасній літературі: «Євангеліє від Пілата» Е.-Е. Шмітта // Слово і час.- 2010. - №5. - С.62-73.

Нямцу Анатолій. Идея и образы Нового Завета в литературе // Миф. Легнеда. Литература. – Черновцы: “Рута”, 2007. – С.195-336.

Варіант Б

Доведіть приналежніть «Карабля дурнів» Грегорі Нормінтона до жанру роману-екфразису

Рекомендована література:

Екфразис: Вербальні образи мистецтва. – К.: КНУ, 2013. – 240 с.

Бочкарева Н.С. Функции живописного экфрасиса в романе Грегори Норминтона «Корабль дураков» // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. – 2009. - № 6. – С.81-92.

САМОСТІЙНА РОБОТА

Самостійні творчі роботи можуть бути написані  на основі

ТІЛЬКИ романів  ХХІ століття

Така робота виконується студентом до 1 грудня 2013 року. Обсяг до 25 аркушів А4 разом із бібліографією. Конрольна робота повина бути виконана на комп’ютері, шрифт 14 times new roman, поля 3 х 2 х 2 х 1 см, інтервал 1,5, аркуш А4. Титульний лист оформляйте за існуючим на кафедрі стереотипним зразком. Вимоги: обрати сучасний роман, прочитати та визначити його жанрову принадлежність, аргументувати своє жанрове визначення сучасного роману (орієнтовний список таких романів наводиться нижче, у разі обрання самостійно роману для аналізу необхідне узгодження з викладачем). Мета роботи: визначити жанр сучасного прочитаного студентом роману, зміст не переказувати, охарактеризувати жанрові ознаки. Надсилати до 1 грудня 2013 року на адресу : tetyanabov@i.ua

Поради щодо вибору роману:

  1.  Габріель Гарсіа Маркес «Згадуючи моїх сумних повій» 2004
  2.  Барбері Мюріель «Елегантна їжачиха»  2006
  3.  Барбері Мюріель «Ласощі» 2000
  4.  Шелдон Сідні «Провальні небеса» 2001
  5.  Шелдон Сідні «Зворотній  бік успіху» 2005
  6.  Павич Мілорад «Сербська книга мертвих» 2001
  7.  Павич Мілорад «Дамаскин» 2009
  8.  Павич Мілорад «Мушка» 2009
  9.  Павич Мілорад «Скляна мушля» 2009
  10.  Павич Мілорад «Унікум» 2004
  11.  Павич Мілорад  «Сім смертних гріхів» 2002
  12.   Павич Мілорад  «Зоряна мантія» 2000
  13.   Бегбедер «Романтичний егоїст» 2005
  14.   Бегбедер «Французький роман» 2009
  15.   О’Брайян «Вогонь майя» 2009
  16.   «Моє життя з Моцартом» 2005 Еріка-Еммануеля Шмітта
  17.   Шмітт «Улісс із Багдада» 2008
  18.  Шмітт «Кікі ван Бетховен» 2010
  19.   Шмітт «Борець Сумо, який ніяк не міг погладшати» 2009
  20.  Шмітт «Місьє Ібрагим і квіти Корану» 2001
  21.   Елізабет Джордж «Жінка в червоному» 2008
  22.   Елізабет Джорж «Без жодного свідка» 2005
  23.   «Кишеньковий довідник месії» 2004 Ричард Бах
  24.   «Відьма з Портобелло» 2007 Паулу Коельо
  25.   Уельбек Мішель «Платформа» 2001
  26.   Джонатан Франзен «Поправки» 2001
  27.   Ісігуро «Не відпускай мене» 2005
  28.   Макьюен «Спокута» 2001
  29.   Макьюен «Суббота» 2005
  30.   Макьюен «На березі» 2007
  31.   Фоер Джонатан Сафран «Повна ілюмінація» 2002
  32.  Фоер Джонатан Сафран «Дерево кодів» 2010
  33.  Фоер Джонатан Сафран «Поїдання тварин» 2009
  34.  Джуно Діас «Делла принципа» 2010?
  35.  Діас Джуно «Коротка та дивовижна історія Оскара Уо»?
  36.  Памук Орхан «Сніг» 2002
  37.  Памук Орхан «Стумбул місто спогадів» 2003
  38.  Памук Орхан «Мене зовут червоним»
  39.  Памук Орхан «Музей невинності» 2009
  40.  Памук Орхан «Зображення ландшафтів: життя, вулиці, література» 2010
  41.  Памук орхан «Наївний та сентиментальний романіст» 2011
  42.  Боланьо Роберто «2666» 2004
  43.   Боланьо Роберто «Третій рейх» 2010
  44.   Лінн Тілман «Американський геній» 2010?
  45.   Річард Руссо «Падіння імперії» 2001
  46.   Халед Хоссейні «Той, що біжить за вітром» 2003
  47.  Грегорі Девід Робертс «Шантарам» 2003 (сучасний Жан Жене)
  48.  Вільямс Тед «Війна Квітів» 2003 (фентезі)
  49.  Пітер Кері «Кража» 2006
  50.  Пітер Кері «Моє життя як фальшивка» 2003
  51.  Левицька Марина «Коротка історія тракторів по-українськи» 2005
  52.  Гальєго «Я сиджу на березі» 2005 в рос. перекладі, очевидно 2004?
  53.  Анна Гавальда «Просто разом» 2004
  54.  Анна Гавальда «Ковток Свободи» 2010
  55.  Андрій Курков «Остання любов президента» 2004
  56.  Андрій Курков «Улюблена пісня комополіта» 2005
  57.  Андрій Курков «Львівська гастроль Джоні Хендрікса» 2010
  58.  Вишневський Януш «Самотність в мережі» 2001?
  59.  Дейв Робертс «Моя дівчина живе в мережі»
  60.  Девід Лодж «Думають...» 2001
  61.  Девід Лодж «A Man of Parts» 2011
  62.  Бредбері Малкольм «В Ермітаж!» 2000
  63.  Бредбері Рей «Давайте всі вб’ємо Констанцію» 2002
  64.  Вербер Бернар «Ми, боги» 2004
  65.  Вербер Бернар «Подих богів» 2005
  66.  Вербер Бернар «Таємниця богів» 2007
  67.  Вербер Бернар «Сміх циклопа» 2010
  68.  Вербер Бернар «Зоряний метелик» 2006
  69.  Вербер Бернан «Дзеркало Кассандри» 2009
  70.  Перес-Реверте Артуро «Королева Півдня» 2002
  71.  Перес-Реверте Артуро «Баталіст» 2006
  72.  Перес-Реверте Артуро  «День гніву» 2007
  73.  Перес-Реверте Артуро  «Танго Стара гвардія» 2012
  74.  Перес-Реверте Артуро  «Мост вбивць» 2012
  75.  Маргарет Махі «24 години» 2000
  76.  Махі Маргарет «Фантазія Маддігана» 2005
  77.  Махі Маргарет «Не читайте це!» 2004
  78.  Махі Маргарет «Алхімія» 2004
  79.  Лахірі Джумпа «Тезка» 2003
  80.  Лахірі Джумпа «На новій землі» 2008
  81.  Кларк Сюзанна «Джонатан Стрендж і містер Норрелл» 2004
  82.  Євгенідіс Джеффрі «Середня стать» 2002
  83.  Чимаманда Нгозі Адіче «Половина жовтого сонця» 2006
  84.  Чимаманда Нгозі Адіче “Пурпурний гібіскус” 2003
  85.  Доксіадіс Апостолос «Дядько Петрос і проблема Гольбаха» 2006
  86.  Обер Бріджит «Зайва душа» 2006
  87.  Летем Джонатан. «Амнезія Творця» 2000 (фантастика)
  88.  Хьюстон Ненсі  «Печатка ангела» 2002
  89.   Хьюстон Ненсі «Дольче агонія» 2003
  90.  Хьюстон Ненсі «Обожнення» 2006
  91.  Хьюстон Ненсі «Лінії розлому» 2008
  92.  Аny other

Рекомендована література1 з проблем жанрології:

  1.  Аверинцев С.С. Взаимосвязь и взаимовлияние жанров в развитии античной литературы //  М., Наука, 1989, 276 с.
  2.  Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. М., Искусство, 1986, 444 с [9-192; 250-326; 381-394].
  3.  Бовсунівська Тетяна. Основи теорії літературних жанрів. - К.: КНУ, 2008. - 520с.
  4.  Бовсунівська Тетяна. Теорія літературних жанрів: Жанрова парадигма сучасного зарубіжного роману. – К.: КНУ, 2009. – 521с.
  5.  Бовсунівська Тетяна. Когнітивна жанрологія і поетика. – К.: КНУ, 2010. – 180 с.
  6.  Бовсунівська Тетяна. Роман-екфразис: генеза, дефініції та модифікаціх жанру // Екфразис: вербальні образи мистецтва. – К.: КНУ, 2013. –С.149-176.
  7.  Бовсунівська Тетяна. Ситуація когнітивного дисонансу в сучасній жанрології // Літературознавчі студії. - К.:КНУ, 2009.- Вип. 24. - С.27-33.
  8.  Бовсунівська Тетяна. Форми жанрових трансформацій в сучасній літературі // Мова і культура. - К.: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2009. - Вип.11. - Том. 11(123). - С.211-216.
  9.  Бовсунівська Тетяна. Теорія жанрових трансформацій Фаулера // Мовні та концептуальні картини світу. - Вип.22. Ч.1. - ВПЦ «Київський університет», 2007. - С.29-33.
  10.  Бовсунівська Тетяна. Контекстна детермінація жанру думки в українському романтизмі // Літературознавчі студії. - К: КНУ, 2009. - Вип.23. - №1. - С.49-53.
  11.  Бовсунівська Тетяна. Автобіографія як жанровий патерн роману “Поперовий будиночок” Ф. Малле-Жоріс // Літературознавчі студії. - ВПЦ «Київський університет», 2008. - Вип. 23. - С.76-85.
  12.  Бовсунівська Тетяна. Видіння як включений жанр в літературі романтизму // Біблія і культура. - Чернівці, 2008. - С.21-24
  13.  Бовсунівська Тетяна. Неомарксистська критика жанру Террі Іглтона // Літературознавчі студії- К.: КНУ, 2007. - Вип.19, ч.1. - С. 31-35.
  14.  Іванюк Б.П. Жанрологічний словник. Лірика. – Чернівці: Рута, 2001. – 92 с.
  15.  Веселовский А.Н. Историческая поэтика. М., Высшая школа, 1989, 404 с.
  16.  Волошинов В. (Бахтин под маской). Философия и социология гуманитарных наук. Санкт-Петербург, Аста-Пресс, 1995, 380 с. (Слово в жизни и слово в поэзии. К вопросам социологической поэтики, с.59-87).
  17.  Гринцер П.А. Основные категории классической индийской поэтики. М., 1987.
  18.  Грифцов Б. Теория романа. – М., 1921. Есть  интернет-ресурс.
  19.  Лукач Г.Д. Проблемы теории романа // Литературный критик. - №2,№3. - 1937. http://mesotes.narod.ru/lifshiz/roman-diss.htm
  20.  Жирмунский В.М. Теория литературы. Поэтика. Стилистика. Л., 1977.
  21.  Копистянська Нонна. Жанр, жанрова система у просторі літературознавства. - Львів: Паїм, 2005. -367 с.
  22.  Кристева Юлия. Текст романа // Разрушение поэтики. - М.: РОССПЭН, 2004. - С.395-582.
  23.  Мелетинский Е. М. Введение в историческую поэтику эпоса и романа. М., 1986.
  24.  От мифа к литературе: Уч. пособие по курсу "Теория мифа и историческая поэтика повествовательных жанров" / Е. М. Мелетинский. - М. : изд-во РГГУ, 2000.
  25.  Пронин В.А. Теория литературных жанров: Учеб. пособие. М.: Изд-во МГУП, 1999. 196 с.
  26.  Томашевский Б.В. Теория литературы. Поэтика. М.-Л., 1931.
  27.  Фрейденберг О.М. Поэтика сюжета и жанра. Период античной литературы. Л., 1935.
  28.  Фрейденберг О.М. Миф и литература древности. М., 1978.
  29.  Прието А. Из книги “Морфология романа”. Нарративное произведение. - В: Семиотика. - М., Радуга, 1983. - С. 370-400.
  30.  Фрейденберг О.М. Происхождение литературной интриги. - В: Труды по знаковым системам. Тарту, 1973.
  31.  Фрейденберг О.М. Система литературного сюжета. - В: МОНТАЖ. Театр, искусство, литература, кино. М., Наука, 1988, 214-237.
  32.  Tодоров Цветан. Походження жанру // Поняття літератури та інші есе. - К.: Києво-Могилянська академія, 2006. - 162 с.
  33.  Судьба жанра в литературном процессе. – Изд-во Иркутского университета, 1996. – 146 с.
  34.  Жанры в историко-литературном процессе. – СПб., 2000.
  35.  Бахтин М.М. Автор и герой в эстетической деятельности // Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. – М., 1986.
  36.  Блюмберг К. Интерпретация притчей. – М.: Библейско-богословский институт св. Апостола Андрея, 2005.
  37.  Взаимодействие жанров в художественной системе писателя. - М: МГПИ, 1982.
  38.  Жанровое разнообразие современной прозы Запада. - Киев: Наук. думка, 1989.
  39.  Кирнозе З.И. Дневник писателя во французской литературе 20 -30 годов XX века // О художественно-документальной литературе. - Иваново: Иван. гос. пед. ин-т,1972.
  40.  Егоров О.Г. Русский литературный дневник Х1Х века. История и теория жанра. – М.: Флинта, 2003. – 275 с.
  41.  Лейдерман Н.Л. К вопросу о художественности в документальном повествовании // Художественно-документальные жанры. (Вопросы теории и истории) - Иваново: Иван.гос.пед.ин-т,1970.
  42.  Литература XX века: итоги и перспективы изучения. Материалы Пятых Андреевских чтений. Под редакцией Н.Н. Андреевой, Н.А. Литвиненко и Н. Т. Пахсарьян. М., 2007.
  43.  Лейдерман Н.Л. Движение времени и законы жанра. – М., 1982.
  44.  Пестерев В.В. Модификации романной формы в прозе Запада второй половины ХХ столетия. – Волгоград: Изд-во ВолГУ, 1999.
  45.  Смирнов И.П. Олитературненное время. (Гипо)теория литературных жанров. – СПб.: Рус. християнская гум. академия, 2008. – 264 с.
  46.  Чернец Л.В. Литературные жанры. - М., 1982. + видання 2010 року.
  47.  Шеффер Ж.-М. Что такое литературный жанр? – М.: URSS, 2010. – 192 с.
  48.  Эпштейн М. Эссе и миф // Парадоксы новизны. - М: Прогресс, 1987.
  49.  Ярошенко Л.В. Жанр романа-мифа в творчестве А.Платонова: Монография / Л.В.Ярошенко. ─ Гродно: ГрГУ, 2004.

Рекомендована література з проблем теорії роману доби постмодернізму:

  1.  Харт Кевин. Постмодернизм. – М.: Грант-Фаир, 2006.
  2.  Лиотар Ж.Ф. Состояние постмодерна. – СПб.: Алетейя, 1998.
  3.  Скоропанова И. Русская постмодернисткая литература. – М.: Флинта, 2002.
  4.  Дианова В.М. Постмодрнизм как феномен культуры // Введение в культурологию. – СПб., 2003.
  5.  Маньковская Н.Б. Эстетика постмодернизма. – СПб.: Алетейя. 2000.
  6.  Алейник Р. М. Образ человека во французской постмодернистской литературе // Спектр антропологических учений. — М.: ИФ РАН, 2006. — с. 199—214.
  7.  Андреева Е. Ю. Постмодернизм. Искусство второй половины XX — начала XXI века. — СПб., 2007.
  8.  Ильин, И. П. Постмодернизм от истоков до конца столетия: эволюция научного мифа. — М.: Интрада, 1998.
  9.  Сокал А., Брикмон Ж. Интеллектуальные уловки. Критика философии постмодерна / Перев. с англ. А. Костиковой и Д. Кралечкина. Предисловие С. П. Капицы — М.: Дом интеллектуальной книги, 2002.
  10.  Постмодернизм: Энциклопедия / Грицанов А.А., Можейко М.А.. — Мн.: Интерпрессервис; Книжный Дом; Яндекс, 2001; 2006.
  11.  Ильин И. П. Постструктурализм. Деконструктивизм. Постмодернизм. М.: Интрада, 1996.
  12.  Деррида Ж., Серль Дж.Р. Письма к японскому другу. – Вопросы философии. М., 1992. №4.
  13.  Гидденс Э. Постмодернизм. – В сб.: Философия истории. Ред. Кимелев Ю.М., 1995.
  14.  Козловски П. Культура постмодерна. М.: Республика, 1997.
  15.  Ильин И.П. Постмодернизм. Словарь терминов. М., ИНИОН РАН – INTERADA, 2001
  16.  Модернизм и постмодернизм в культуре 20-21 веков. – СПб., 2008.
  17.   Эпштейн Михаил. Постмодернизм в России. Литература и теория. – М.: Изд. Р. Элинина, 2000.
  18.  Джеймісон Фредрик. Постмодернізм, або логіка культури пізнього капіталізму. –К.: Курс, 2008.
  19.  Торбург М.П. Проблемы религии в постмодернистской философии. - Диссертация на соискание ученой степени кандидата философских наук. - М., 2002. - 152 с. Або на сайті: http://www.twirpx.com/file/568257/
  20.  Рымарь Н. Т. Введение в теорию романа. – Воронеж, 1989. – 156 с. http://www.twirpx.com/file/908660/
  21.  Дуркина Г.Г. Литература постмодернизма. Пособие для студентов.  – Минск, 2010.
  22.  Мрло-Понти М. Дух  и око. – М.: Искусство, 1992.
  23.  Енциклопедія постмодернізму. – К.: Осмнови, 2003.
  24.  Интенциональность и текстуальность. – Томск, 2008.
  25.  Кристева Юлия. Силы ужаса. Эссе об отвращении. – Харьков, СПб., 2003.
  26.  Макарова Л.А. Философия из хаоса. Жиль Делез и постмодернизм в философии, науке, религии. – М.: Канон +, 2004.
  27.  Андерсон Перри. Истоки постмодерна. – М.: Территория будущего, 2011.
  28.  Липовецкий М.Н. Русский постмодернизм. – Екатеринбург, 1997.

Теорія роману ПІСЛЯ постмодернізму:

Бернадська Н.І. Роман: проблеми великої епічної форми. – К.: Логос, 2007. – 116 с.

Бовсунівська Т.В. Теорія крайніх меж роману // Теорія літературних жанрів: Жанрова парадигма сучасного зарубіжного роману. – К.:КНУ, 2009. – С.513-518.

Возможности романа в современном мире. Интервью с Татьяной Толстой  и Виктором Пелевиным. http://pelevinlive.ru/24

Дружников Юрий. Жанр для ХХІ века // Новый журнал. – Нью-Йорк, 2000. – Вып. 218. Або на сайті: http://www.lib.ru/PROZA/DRUZHNIKOV/ZhanrXXI.txt_with-big-pictures.html

Кризис или метаморфозы: Судьба романа на рубеже эпох. – Варшава-Москва, 2001. – 190 с. Шифр Вернадки: ВА 612767

Кутырёв В.А. Философия иного, или Небытийный смысл трансмодернизма // Вопросы философии. - № 12 (2005). - С. 3 – 19.

Пахсарьян Н.Т. Теория постмодернизма и современный французский роман // На сайті: http://magis2000.narod.ru/mg5.htm

Современный роман: русский и зарубежный (сборник статей) / Под ред. А.В. Татаринова. - Краснодар: ZARLIT, 2010. http://lib.znate.ru/docs/index-245261.html?page=11

Шарифова С.Ш. Современные тенденции развития романа и их влияние на жанровое смещение // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. – 2011. - №2 (5). – Т.13. – С.1236-1245. Або читайте на Самарському сайті: http://www.ssc.smr.ru/media/journals/izvestia/2011/2011_2_1236_1245.pdf

Теоретичні праці, які обов’язково знати:

  1.  Андерсон Перри. Истоки постмодерна. – М.: Территория будущего, 2011.
  2.  Лиотар Ж.Ф. Состояние постмодерна. – СПб.: Алетейя, 1998.
  3.  Бодріяр Ж. Симулякри і симуляція. - К., 2005.
  4.  Делез Ж., Гваттари Ф. Ризома // Эстетика и теория искусства ХХ века. - М., 2007.
  5.  Кристева Ю. Текст романа // Разрушение поэтики. - М., 2001.
  6.  Бютор Мишель. Роман как исследование. – М.: МГУ, 2000.
  7.  Пропп В. Морфология волшебной сказки. Будь-яке видання.
  8.  Бахтин М.М. Эпос и роман. + Поэтика Достоевского. Будь-яке видання.
  9.  Тодоров Цвєтан. Походження жанрів // Поняття літератури та інші есе. - К., 2006.
  10.  Башляр Гастон. Психоанализ огня. - М., 1993.

Запропоновані художні тексти:

  1.  Уельбек. Світ як супермаркет.
  2.  Тенн. Лампа для Медузи.
  3.  Муракамі. Кафка на пляжі.
  4.  Кундера. Невідання.
  5.  Павич. Друге тіло.
  6.  Шмітт. Євангеліє від Пілата.
  7.  Нормінтон. Корабель дурнів.
  8.  Маккарті. Дорога.
  9.  Акройд. Ньютон.
  10.  Гальєго. Чорне на білому.
  11.  Хоcсейні. Тисяча сяючих сонць.

СЕМІНАРСЬКІ ЗАНЯТТЯ (1 семестр)

Заняття 1: Сучасний японський роман: Харукі Марукамі. Роман міжкультурної комунікації

Рекомендована література:

  1.  Болдырев H. H. Когнитивная семантика. (Курс лекций по английской филологии). Изд. 2-е, стереотипное. Тамбов, 2001.
  2.  Бовсунівська Тетяна. Когнітивна жанрологія і поетика. – К.: КНУ, 2010.
  3.  Вежбицкая Анна. Семантические универсалии и описание языков. М., 1999.
  4.  Воробьев В. В. Лингвокультурология. Теория и методы. М., 1997.
  5.  Григорьева Т.П. Японская литература ХХ в. Размышления о традиции и современности / Т.П. Григорьева. – М.: ИНФРА - М, 1999.
  6.  Гусарова И.В. Афроамериканская традиция и творчество афроамериканских писателей последней четверти XX века / МГУ им. М.В.Ломоносова. - М., 2003. - 59с.
  7.  Зусман В.Г. «Свое» и «чужое» как концепт культурологии. // Межкультурная  коммуникация. http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Linguist/m_komm/03.php
  8.  Харуки Мураками. Кафка на пляже. 2002. Є на Лібрусек.
  9.  «Свое» и «Чужое» в европейской культурной традиции: литература, язык, музыка. / Под ред. 3. И. Кирнозе, В. Г. Зусмана, Л. Г. Пеер, Т. Б. Сидневой, А. А. Фролова. - Н. Новгород, 2000.
  10.  Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М., 2000.
  11.  Чегодарь Н.И. Человек и общество в послевоенной литературе Японии / Н.И. Чегодарь. - М.: Проспект, 1995.
  12.  Баранов Л. Взрыв пустоты // Эксперт. – 2005. – N 18. – С. 105. - Рец. на кн.: Мураками Х. Кафка на пляже. – М. : Эксмо, 2005. – 640 с.
  13.  Родченкова К. Загадочный "мир Харуки Мураками" / К. Родченкова // Проблемы Дальнего Востока. – 2003. – N 5. – С. 166-172.
  14.  Савицкий В. Ирония судьбы  // Новое время. – 2006. – N 13. – С. 47.

План семінарського заняття:

  1.  Роман Харукі Муракамі «Кафка на пляжі» в контексті японських писемних традицій.
  2.  Інтермедіальні прийоми в романі.
  3.  Символіка назви.
  4.  Ефект  подвійної кінцівки як наслідок духовної ідентифікації читача.
  5.  Сюжетно-композиційні властивості  роману “Кафка на пляжі”.
  6.  Філософія Накати і коти.
  7.  Особливості зображення потойбіччя.
  8.  Музичні тематичні екскурси.
  9.  Метафора лабіринту в романі. Ліс як лабіринт.
  10.  Символіка снів. Реальне й нереальне в романі Муракамі.
  11.  Жанрова  приналежність роману. Роман міжкультурної комунікації.

Заняття 2: Гіпертекстуальні романи Мілорада Павича. Лінійний роман “Друге тіло”.

Рекомендована література:

  1.  Перек Жорж. Жизнь: способ употребления. – СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2009. – 622 с.
  2.  Павич Милорад. Другое тело. – 2009.
  3.  Бедзир  Н.П. Русская постмодернистская проза в восточно- и западнославянском контексте: монография. – Ужгород: Вид-во Олександри Гаркушы, 2007. – 472 с.
  4.  Бодріяр Жан. Симулякри і симуляція. - К.: Основи. 2004. – 236 с.
  5.  Липовецки Жиль. Модернизм и постмодернизм // Эра пустоты. Эссе о современном индивидуализме. – СПб.: Владимир Даль, 2001. – С.120-199.
  6.  Татаренко Алла. Семантизація форми як поєднання текстуальних та гіпертекстуальних стратегій у романній творчості М. Павича // Поетика форми в прозі постмодернізму. – Львів: ПАЇС, 2010. – С.263-392.
  7.  Семків Р. Постмодернізм та іронія // Слово і час. – 2000. – №6. – С.6-12.
  8.  Милорад Павич. Биография. ("Аутобиографија" в оригіналі). Пер. Анна Травкина www.srpska.ru http://www.obozrevatel.com/news/2009/12/2/336663.htm

План семинарского занятия:

  1.  Поняття нелінійної прози Мілорада Павича.
  2.  Чи є роман “Друге тіло” нелінійним?
  3.  Жанрові модифікації роману, що притаманні Мілораду Павичу.
  4.  Поняття гіпертексту і проза Павича.
  5.  Ерготичні  твори, кібертекст і поетика пазлу.
  6.  Бінарна опозиція жіночого/чоловічого в романі “Друге тіло”.
  7.  Захарій Орфелін – історична постать і романний персонаж. Перша сюжетна лінія роману.
  8.  Гавриїл Венцлович і друга сюжетна лінія роману.
  9.  Роль лейтмотивів у романі “Друге тіло”: Богородицині  сльози.
  10.  Символізація душі в романі.
  11.  Жанрові характеристики  роману “Друге тіло”.

Заняття 3: Роман-екфразис: “Корабель дурнів” Грегорі Нормінтона

Рекомендована література:

  1.  Норминтон Грегори. Корабль дураков. Есть на Либрусек.
  2.  Екфразис: Вербальні образи мистецтва. – К.: КНУ, 2013. -237 с. (на розкладці)
  3.  Бочкарева Н.С. Функции живописного экфрасиса в романе Грегори Норминтона «Корабль дураков» // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. – 2009. - № 6.
  4.  Бочкарева Н.С. Роман о художнике как «роман творения»: генезис и поэтика. – Пермь: Изд-во Пермского ун-та, 2000. – 252 с.
  5.  Фуко Мишель. История безумия в клаcсическую эпоху (1961). – М.: АСТ, 2010. – 688с. – читати тільки С. 40-46 про корабель дурнів Narrenschiff
  6.  Генералюк Леся. Екфразис // Універсалізм Шевченка: взаємодія літератури і мистецтва. – К.: Наукова думка, 2008.
  7.  Третьяков Евгений. Экфрасис как форма взаимодействия слова и образа. - С.103-104. http://www.cultureurope.com/Livres/TAT27-111.pdf
  8.  Сидорова А.Г. Роман-экфрасис Ю.В. Буйды «Эрмо» // Интермедиальная поэтика современной  отечественной прозы (литература, живопись, музыка). Диссертация на соискание уч. степ. канд. филол. наук – Барнаул, 2009. Є в інтернеті.
  9.  Ходель Роберт. Экфрасис и «демодализация» высказывания. // Экфрасис в русской литературе. Под редакцией Леонида Геллера. – Москва, 2002.
  10.  Брагинская Н.В. Экфрасис как тип текста (к проблеме структурной классификации) // Славянское и балканское языкознание. Карпато-восточнославянские параллели. Структура балканского текста. - М.: Наука, 1977.
  11.  Каминская Ю.В. «Взаимное озарение» искусств и роман Урса Видмера «Любовник моей матери» (2000) в поэтологической перспективе // Вопросы филологии. Санкт-Петербург, 2007. - С. 64-72.

План семінарського заняття:

  1.  Поняття екфразису та гипотипозису: історія термінів, дефініції, приклади.
  2.  Становлення роману-екфразису в літературі ХХІ століття.
  3.  Грегорі Нормінтон – автор роману-екфразису “Корабель дурнів”.
  4.  Босх і Нормінтон.
  5.  Брейгель і Нормінтон.
  6.  Символіка корабля дурнів.
  7.  Філософема  Божевільної Грети.
  8.  Частотність мистецьких алюзій у романі-екфразисі Нормінтона “Корабель дурнів”.
  9.  Світ Вежі і метафори мудрості в романі.
  10.  Страждання Святого Себастіяна як площина пародіювання.
  11.  Роман-екфразис у перспективі розвитку жанрів.

Заняття 4: Сучасний духовний роман: «Євангеліє від Пілата» Ерік-Еммануель Шмітт. Постапокаліптичний роман “Дорога” Кормака Маккарті.

Рекомендована література:

  1.  Шмітт. Євангеліє від Пілата. Є на Лібрусек.
  2.  Бовсунівська Т.В. Жанр духовного роману в сучасній літературі: «Євангеліє від Пілата» Шмітта // Слово і час. – 2010. - № 5. – C.65-73.
  3.  Захаров, В. Н. Христианский реализм в русской литературе / В. Н. Захаров // Евангельский текст в русской литературе XVIII XX вв.: цитата, реминисценция, мотив, сюжет, жанр: сб. науч. тр. - Петрозаводск : ПетрГУ, 2001.-Вып. 3.-С. 5-22.
  4.  Зенкин С. Зарницы постмодернизма // Иностранная литература. - 2002. - №2. - С.276-280.
  5.  Краснящих Андрей. Жанр романа-евангелия. Иитернет-ресурс: http://www.russ.ru/layout/set/print/pole/ZHanr-romana-evangeliya
  6.  Нямцу Анатолій. Идея и образы Нового Завета в литературе // Миф. Легнеда. Литература. – Черновцы: “Рута”, 2007. – С.195-336.
  7.  Фесенко В.І. Творчість Жоржа Бернаноса: поетика події та пророцтва. - Автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.01.04 / В.І. Фесенко; НАН України. Ін-т л-ри ім. Т.Г.Шевченка. — К., 1999. — 44 с.
  8.  Харт Кевин. “Постмодернистская Библия” // Постмодернізм. М., Гранд, 2006. – 135-163.
  9.  Шевякова Э.Н. Поэтика современной французской прозы. — М., 2002.
  10.  Шоун Фритьоф. Избранные труды. - М.: Номос, 2007.
  11.  Анонімна рецензія на “Дорогу” Маккарті: http://www.mirf.ru/Reviews/print5078.html та http://lazzy.ru/detail/113.html
  12.  Офіційний сайт Маккарті: http://www.cormacmccarthy.com/
  13.  Маккарті Кормак. Дорога читать на http://flibusta.net/b/184846/read
  14.  Гарольд Блум про Маккарті: http://www.avclub.com/articles/harold-bloom-on-blood-meridian,29214/

План семінарського заняття:

  1.  Постмодернізм і  духовний роман. Постмодернізм і Біблія
  2.  Вплив гностичної традиції на  поетику роману “Євангеліє від Пілата” Шмітта.
  3.  Образ Христа у романі “Євангеліє від Пілата”. Принцип біблійного паралелізму.
  4.  Використання  психоаналізу, психосемантики та катартичного досвіду в жанрі духовного роману.
  5.  Апокаліптика і постапокаліптика.
  6.  Персонажі  без імен. Пейзажі в романі.
  7.  Філософія дороги у К.Маккарті та у світовій традиції.
  8.  Postпостмодерністський  провіденціалізм у романі Маккарті.
  9.  Проблема “хлібу насущного” і духовних цінностей у романі Маккарті.
  10.  Прокоментуйте сцену із засмаженим немовлям.
  11.  Постапокаліптика як варіація духовного роману.

Заняття 5: Постколоніальний роман центральноєвропейської традиції: “Невідання” Мілана Кундери

Рекомендована література:

  1.  Кундера Милан. Неведенье. На Флібусті, Лiбрусек.
  2.  Бовсунівська Тетяна. Мнемонічні властивості жанру // Когнітивна жанрологія і поетика. – К.: КНУ, 2010.
  3.  Затонский Дмитрий. Художественные ориентиры ХХ века. Интернет-ресурс в библиотеке Гумер.
  4.  Калмыкова Вера. Постколониальный роман: взгляд изнутри. – НЛО. – 2009. - № 11. http://magazines.russ.ru/inostran/2009/11/ka26.html
  5.  Кольхауєр Михаєль. Роман  и идеология. Точки зрения. Интернет-ресурс: http://yanko.lib.ru/books/db/kundera-about.htm
  6.  Пихоя Р.Г. Чехословакия, 1968 год. Взгляд из Москвы. По документам ЦК КПСС. // Новая и 
новейшая история, 1994, № 6.
  7.  Милан Кундера. Трагедия Центральной Европы. Перевод эссе Милана Кундеры "Трагедия Центральной Европы". Пер. Пустогаров Андрей выполнен с английского по The New York Review of Books. - VOLUME 31, NUMBER 7 • APRIL 26, 1984. http://proza.ru/2005/12/16-142
  8.  Милан Кундера. Когда Панург не сможет рассмещить // Милан Кундера. Нарушенные завещания. – М.: Азбука-классик, 2004. – 288 с.
  9.  Сидорова О.Г. Проза Великобритании конца XX века: расширение границ // Вестник ТюмГУ, № 4,2000. - С.88-92.
  10.  Сидорова О.Г. «Английскость» в постколониальном романе «Остаток дня» К.Ишигуры // Литература Великобритании в европейском культурном контексте: Материалы X Международной научной конф. российских англистов. - Н.Новгород: НГУ, 2000. - С.30-31.
  11.  Солженицин А.И. Чем грозит Америке плохое понимание России. // Русское возрождение. – 1980. - № 10.
  12.  Гундорова Тамара. Після ресентименту: постколоніальний симптом // Транзитна культура. Симптоми постколоніальної травми: статті та есеї. – К.: Грані-Т, 2013. – С.23-108.

План семінарського заняття:

  1.  Традиції політичного і колоніального роману у постколоніальному романі ХХІ ст.
  2.  Постколоніальний дискурс Саїда.
  3.  Жанрові ознаки сучасного постколоніального роману.
  4.  Мілан Кундера як майстер політичного роману (“Жарт”).
  5.   Проблеми еміграції в романі “Невідання”.
  6.  “Театр пам’яті” в романі: мнемотехніка соціуму, штучна пам’ять, коммеморизація.
  7.  Персонажі Кундери у перипетіях соціальних рухів: Ірена, Йозеф.
  8.  Тема привнесеного комунізму в романі “Невідання”.
  9.  Ностальгія як символ невідання.
  10.  Мотив Улісса та Пенелопи у світлі чеської еміграції.
  11.  Кольхауер про Кундеру. “Опірність” роману.
  12.   Проблема переписування історії та перекроювання пам’яті в романі Кундери.

Заняття № 6: Параболічний роман та його модифікації: роман-міф Вільяма Тенна “Лампа для Медузи”

Рекомендована література

  1.  Гулыга А. Миф и современность // Иностранная литература. — 1984. — № 2. — С. 167-174.
  2.  Иванова Ю. Текст романа-мифа как художественная основа реализации мифологического времени // Категория мифологического времени в современном романе-мифе (на примере романа Джеймса Джойса “Улисс”). Дис. На сайте: http://www.james-joyce.ru/articles/kategoriya-mifologicheskogo-vremeni19.htm
  3.  Мелетинский Э. “Мифологизм” в литературе ХХ века // Поэтика мифа. – М.: Восточная литература РАН, 2000. - С.295-372.
  4.  Мусий Б.В. “Святославич, вражий питомец” А.Ф. Вельтмана как роман-миф // http://dspace.nbuv.gov.ua:8080/bitstream/handle/123456789/36715/29-Musii.pdf
  5.  Никитин М.В. Миф в структуре сознания. // Актуальные проблемы стилистики декодирования, теории интертекстуальности, семантики слова и высказывания. — СПб.: АкадемПринт, 1998. — С. 43—54.
  6.  Пестерев В.А. Модификации романной формы в прозе Запада второй половины ХХ столетия. – Волгоград: ВолГУ, 1999. – 312 с.
  7.  Фидарова Ф.Я. Современный осетинский роман-миф. Автореф. Доктор. – Махачкала, 2002. – 48 с.
  8.  Фрейденберг О.М. Миф и литература древности. – М.: Наука, 1978. — 605 с.
  9.  Хюбнер К. Истина мифа. — М.: Республика, 1996. — 448 с.
  10.  Четвертных Екатеринa. Роман-миф в творчестве Г. Л. Олди (по романам «Ахейского цикла») // Культ-товары-XXI: ревизия ценностей (масскультура и ее потребители): Коллективная монография. - Екатеринбург: Издательский дом «Ажур», 2012. - С. 181–188.
  11.  Шкловский В.Б. “Миф” и “Роман-миф” // Тетива. О несходстве сходного. — М.: Директ- Медиа, 2010. — С.337-380.

План семінарського заняття

  1.  Параболічність людського мислення і параболічні жанри.
  2.  Параболічність і притчовість: проблема термінологічного співвіднесення.
  3.  Модифікації параболічного роману: роман-притча, роман-алегореза, роман-метафора, роман-міф.
  4.  Роман-міф нашого часу (Кельо, Маркес, Тенн та інші).
  5.  Використання античних міфів в романі Тенна.
  6.  Сюжетно-композиційні особливості роману “Лампа для медузи” Вільяма Тенна.
  7.  Використання  міфологічних персонажів у романі “Лампа для медузи” Вільяма Тенна.
  8.  Образ Персі/Персея та античні філософеми року та долі.
  9.  Перспективи розвитку параболічного роману.

Заняття № 7: Філософська меніппея “Cвіт як супермаркет” Мішеля Уельбека.

Рекомендована література:

  1.  Джеймісон Фредрик. Постмодернізм і ринок // Постмодернізм, або Логіка культури пізнього капіталізму. – К.: Курс, 2008. – С.294-313.
  2.  Бодрийяр Жан. Символический обмен  и смерть. – М.: Добросвет, 2000.- 386 с.
  3.  Бахтин М.М. Вопросы литературы и эстетики.- М.: Худ. лит., 1975.- 504с.
  4.  Бахтин М.М. Проблемы поэтики Достоевского. М.: Худ. лит., 1972. 470с.
  5.  Бахтин М.М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса. М.: Худ. лит., 1965. 528С.
  6.  Бовсунівська Тетяна. Теорія літературних жанрів. Жанрова парадигма сучасного зарубіжного роману. – К.: КНУ, 2009. – С.397-409.
  7.  Меніппея // Лексикон загального та порівняльного літературознавства. – Чернівці, 2001.- С.322-323.
  8.  Дубин С. ДЕЙСТВИТЕЛЬНО ЛИ SCRIPTA MANENT? "Элементарные частицы" Мишеля Уэльбека два с половиной года спустя // Иностранная литература. - М., 2001, № 5.
  9.  Ногез Доминик. Уэльбек как он есть. – Екатеринбург: У-Фактория, 2006. – 282 с.
  10.  Маркова Т.Н. Мениппейная игра в новой русской прозе // Материалы международной научно-практической конференции "Современная русская литература: проблемы изучения и преподавания". http://www.pspu.ru/sci_liter2005_markova.shtml
  11.  Уельбек Мишель. Мир как супермаркет. Є у Мошкова на lib.ru і на Лібрусек.

План семінарського заняття:

  1.  Жанр меніппеї та карнавальна традиція в літературі.
  2.  Походження жанру. Умови розквіту.
  3.  Жанрові особливості меніппеї за визначенням М.М.Бахтіна.
  4.  Поява філософської меніппеї наприкінці ХХ століття.
  5.  “Світ як супермаркет” Мішеля Уельбека як постмодерна філософська меніппея.
  6.  Жанр інтерв’ю, листа та ін. у структурі філософської меніппеї Уельбека.
  7.  Доведіть, що меніппея є метажанром, або спростуйте це судження.
  8.  Гротеск і меніппея. Гіперболізація, міфологізація, гра сущим.
  9.  Принцип фрагментарності, багатосюжетності у меніппеї. Багатофабульність.
  10.  Філософеми, міфологеми та інші змістовні елементи меніппеї.
  11.  Доведіть, що фрагментарність є композиційним принципом  роману Уельбека.

Заняття 8: Роман в умовах дегуманізації: «Тисяча сяючих сонць» Халеда Хоссейні

Рекомендована література:

  1.  Хоссейні Халед. Тисяча сяючих сонць. Лібрусек.
  2.  Джеймісон Фредрик. Постмодернізм, або Логіка  культури пізнього капіталізму. – К.: Курс, 2008.
  3.  Липовецки Жиль. Дикая жестокость, современная жестокость // Эра пустоты. Эссе о современном индивидуализме. – СПб., 2001. – С.252-316.
  4.  Ортега-и-Гассет Хосе. Восстание масс. Інтернет-ресурс за адресою: http://www.philosophy.ru/library/ortega/vosst.html
  5.  Афганская литература. Энциклопедия Кругосвет. Интернет-ресурс: http://www.krugosvet.ru/enc/kultura_i_obrazovanie/literatura/AFGANSKAYA_LITERATURA.html
  6.  Левин Евгений. Афганистан ближе, чем кажется // На сайте  http://booknik.ru/reviews/fiction/?id=28279
  7.  Халед Хоссейни о своем романе http://readfree.ru/site/book_full/10780/
  8.  Форум по творчості Халеда Хоссейні з фотографіями та критичними зауваженнями http://www.liveinternet.ru/tags/%D5%E0%EB%E5%E4+%D5%EE%F1%F1%E5%E9%ED%E8/

План семінарського заняття:

  1.  Афганський світ у постмодерній обкладинці.
  2.  Маріам і Лейла – центральні образи роману Хоссейні «Тисяча сяючих сонць».
  3.  «Тисяча сяючих сонць» - роман політичної історії Афганістана.
  4.  Поетика сонця і війни в романі.
  5.  Принцип розгортання спогадів у романі як сюжетотворчий чинник.
  6.  Вир історії і людська доля у романі.
  7.  Поетика назви роману (з поеми про Кабул Саїда).
  8.  Гомосексуальні сцени у романі.
  9.  Декструктивні дисонанси, зображення смерті та  духовних втрат у романі.
  10.  Синкретизм афганського й європейського світосприйняття в романі.
  11.  Насильницька глобалізація як причина дегуманізації мистецтва: романний жанр на вістрі планетарних колізій у Халеда Хоссейні.

Заняття 9: Біографія та автобіографія: Пітер Акройд - “Ісаак Ньютон”, Гальєго - “Біле на чорному”

Рекомендована література:

  1.  Акройд Питер. Исаак Ньютон. Биография. Интернет-ресурс на Либрусек.
  2.  Рубен Давид Гонсалес Гальего. Белое на черном. Либрусек.
  3.  Бовсунівська Тетяна. Теорія літературних жанрів. Жанрова парадигма сучасного зарубіжного роману. – К.: КНУ, 2009. – С.423-441.
  4.  Колесник Г. Біографія і постмодернізм: автор помер, хай живе його біографія? / Ганна Колесник // Сучасні літературознавчі студії. Модуси автобіографічного письма. Збірник наукових праць. Гол. ред. В. І. Фесенко – К.: Вид. центр КНЛУ, 2010. – Вип. 7. – С. 212 – 221 www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Sls/2010_7/Kolesnyk.pdf
  5.  Лотман Ю. М. Литературная биография в историко-культурном контексте (К типологическому соотношению текста и личности автора) [Електроний ресурс ] / Ю. М. Лотман // О русской литературе. – СПб.: Искусство-СПБ, 1997 – Режим доступу до статті: http://aptechka.agava.ru/statyi/teoriya/lotman/lotman28.html
  6.  Холиков А.А. Биография писателя как жанр: Учебное пособие / А. А. Холиков. – М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2010. – 96 с.
  7.  Черкашина Т. Ю. Наративні виміри художньо-біографічної прози: монографія / Т. Ю. Черкашина. – Луганськ: СПД Рєзніков В. С., 2009. – 200 с.
  8.  Лежён Ф. В защиту автобиографии. Эссе разных лет. Пер. и вст. Б. Дубина [Електронний ресурс] / Филипп Лежён // Иностранная литература. 2000., №4. – Режим доступу до статті: http://magazines.russ.ru/inostran/2000/4/lezhen.html
  9.  Савкина И. Разговоры с зеркалом и Зазеркальем: Автодокументальные женские тексты в русской литературе первой половины XIX века / Ирина Савкина. – М.: Новое литературное обозрение, 2007. – 416 с.
  10.  Струков В.В. Художественное своеобразие романов П. Акройда. Воронеж, 2000.
  11.  Фесенко Валентина. Автобіографія: до проблеми жанрової ідентичності // Інтернет-ресурс: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Sls/2010_7/Fesenko.pdf
  12.  Gusdorf G. Conditions and limits of Autobiography / George Gusdorf // Olney, James (ed.) Autobiography. Essays Theoretical and Critical. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1980, P. 28-48.

План семінарського заняття:

  1.  Автодокументальні жанри і роман.
  2.  Біографія, її генеза та жанрові властивості.
  3.  Концепція біографеми та сегментація життєвого шляху у біографії-автобіографії.
  4.  Постать Ньютона в інтерпретації Пітера Акройда.
  5.  Доля як мотивація геніальності Ньютона за Пітером Акройдом.
  6.  Автобіографія, її генеза та жанрові властивості.
  7.  Автобіографічний роман Гальєго «Белое на черном»: жанровий аналіз.
  8.  Поняття авто- та біографічного пакту.
  9.  Роман-біографія та роман-автобіографія в літературі post-постмодернізму.
  10.  Перспективи розвитку  жанру біографії (автобіографії).

Орієнтовні контрольні запитання на залік

  1.  Ситуація змішування жанрів  наприкінці ХІХ – початку ХХІ ст.
  2.  Роман як найбільш адаптивна форма літератури сучасності.
  3.  Література postпостмодернізму: когнітивні й художні зміни.
  4.  Охарактеризуйте роман-притчу як модифікацію параболічного роману.
  5.  Охарактеризуйте роман-алегорезу як модифікацію параболічного роману.
  6.  Охарактеризуйте роман-метафору як модифікацію параболічного роману.
  7.  Охарактеризуйте роман-міф як модифікацію параболічного роману.
  8.  Художні властивості роману-міфу “Лампа для Медузи” Вільяма Тенна.
  9.  Міф про Персея і побутовий світогляд Персі в романі-міфі “Лампа для Медузи” Вільяма Тенна.
  10.  Формування жанру роману-екфразису в літературі ХХІ століття.
  11.  Теорія екфразису від  античності до сучасності (Мітчелл, Вебб, Бочкарьова).
  12.  Роман-екфразис Грегорі Нормінтона “Корабель-дурнів”.
  13.  Символіка корабля дурнів в однойменному романі Грегорі Нормінтона.
  14.  Сюжетно-композиційні особливості роману Грегорі Нормінтона “Корабель-дурнів”
  15.  Глобалізація і формування роману міжкультурної комунікації (Муракамі, Ісигуро, Рушді).
  16.  Діалог культур в романі “Кафка на пляжі” Харукі Муракамі.
  17.  Функція музики та постатей композиторів у романі “Кафка на пляжі” Харукі Муракамі.
  18.   Біографічний роман початку ХХІ століття.
  19.  Пітер Акройд і його роман “Ньютон” в аспекті захоплення романом авто/біографічної прози.
  20.  Достовірність фактів у біографічному романі “Ньютон” Пітера Акройда.
  21.   Автобіографічний роман “Біле на чорному” Гільєго.
  22.  Авто/біографічна критика сучасності.
  23.  Феномен нелінійної прози Мілорада Павича і становлення романістики нового типу.
  24.  Гіпертекстуальний роман: генеза, художні властивості, читацьке сприйняття.
  25.  Лінійний роман “Друге тіло” в системі творчості Мілорада Павича.
  26.  Вплив інтернет-технологій на формування  роману сучасності.
  27.  Філософська меніппея: історичний шлях та провідні властивості.
  28.  Філософська меніппея Мішеля Уельбека “Світ як супермаркет”
  29.  Філософія нью-ейдж в меніппеї Уельбека як символ  ідеалу.
  30.  Постколоніальний роман – спадкоємець колоніального й політичного романів.
  31.  Постколоніальний роман східноєвропейської культурної традиції (Кундера, “Невідання”).
  32.  “Невідання” Мілана Кундери – роман про нову хвилю еміграції.
  33.   Постапокаліптичний роман у контексті біблійної апокаліптики й духовних шукань початку ХХІ століття.
  34.  “Дорога” Комрака Маккарті і проблема цивілізаційного переродження.
  35.  Духовний роман “Євангеліє від Пілата” Е.-Е. Шмітта.
  36.  Образ Ісуса Шмітта в галереї подібних образів світової літератури.
  37.  Теорія роману постмодернізму (Бютор, Крістева, Тодоров).
  38.   Теорія роману  поза постмодернізмом (Грифцов, Бахтін, Лукач).

1 Оскільки узагальнюючих досліджень з проблем  сучасної західної літератури немає, то  студентам рекомендовано звертатись до періодики «Иностранная литература», НЛО, Всесвіт.




1. геморрагического воспаления кожи лимфатических узлов и внутренних органов и протекающая в виде кожной или
2. . Метагалактика 1
3. з курсу ldquo;Менеджментrdquo; Для студентів спец
4. Тема- Проверка сопротивления изоляции обмоток электродвигателей Цель- Освоить порядок измерения оце
5. Реферат на тему- Этика сотрудников органов внутренних дел
6. 49 Ідентифікаційний код Затверджена наказом Мінстату України від 22
7. лекция для педагогов школы Янушевская Наталья Анатольевна учитель физики высшей категории МКОУ
8. были мышонок и кот
9. Основы психологического консультирования и коррекции Сущность понятий психологическое консультиро
10. Расчетные банковские сделки
11. тема Укажите какие образования составляют периферическую нервную систему-1 черепные и спинномозговые
12. на тему- ldquo;Активная продажаrdquo; Активная продажа ~ это инициатива продавцаконсультанта в ходе выявления
13. СОШ 1 гГурьевска Калининградской области Урок географии
14. Реферат- Відомості, які обовязково повинні віднайти відображення в договорі на проведення аудиту
15. РЕФЕРАТ дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук КИЇВ ~ Ди.1
16. Социально-психологические факторы эффективности групповой деятельности
17. летие со дня своего образования вызванного разделом Британской Индии
18. Ядерное оружие и его поражающее действие
19. тематичних наук Донецьк ~ Дисертацією є рукопис Робота виконана в Запорізькому нац
20. Тема 1 ФОРМИРОВАНИЕ НАУКИ ОБ ОРГАНИЗАЦИИ 1