Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Лабораторна робота № 3
Маніпулювання графічними примітивами
Мета роботи: Вивчення основних принципів маніпулювання графічними примітивами
Хід роботи
1. Запустити додаток AutoCAD 2000і
2. Ознайомитися с панеллю інструментів "Зміни" і пунктом меню "Зміни".
3. Познайомитися с панеллю інструментів " “Розміри” і пунктом меню "Штрихування".
4. Ознайомитися с методами маніпулювання графічними примітивами.
5. Виконати приклади які приведені в методичних вказівках (Частина 1 і Частина 2).
6. Побудувати зображення приведене у додатку А, згідно свого варіанту.
7. Зберегти результати в файлі і оформити звіт.
Вимоги до звіту.
Звіт виконується на листах А4 формату і повинен містити:
- назву роботи, мету роботи, порядок виконання роботи і отримане зображення;
- відповіді на контрольні питання.
Методичні вказівки
Частина 1
Рисунки в AutoCAD 2000і будуються з набору геометричних примітивів, під якими розуміються елементи креслення, які обробляються системою як ціле, а не як сукупність точок або обєктів. Графічний примітив створюється командами обчислення або рисування, які викликаються з панелі інструментів "Рисування" або з меню "Креслення", або вводяться вручну в командному рядку "Command:". Потім в процесі отримання всього креслення часто виникає необхідність в перетворенні окремих елементів креслення, що можна виконати за допомогою панелі інструментів Зміни Рисунок 1.
Рисунок 1. Панель інструментів «Зміни»
Видалення обєктів
Команда Erase. Дозволяє видаляти ряд примітивів, виділених мишею.
Command: ERASE |
В командному рядку введіть команду "Erase" і натисніть Enter |
Select objects: |
мишею вкажіть обєкти, що видаляються і натисніть Enter |
Копіювання обєктів
Команда Copy. Копіювання примітива або групи примітивів, вибраних мишею.
Ключі команди Copy:
Multiple багаторазове копіювання. Створюється множина копій, відносно базової. При цьому запит координати точки зміщення задається багаторазово.
Command: Copy |
В командному рядку введіть команду "Copy" і натисніть Enter |
Select objects: |
Мишею вкажіть оригінальні обєкти і натисніть Enter |
Specify base point or displacement, or [Multiple]: 100,100 |
Введіть координату базової точки або введіть ключ і натисніть Enter |
Specify second point of displacement or <use first point as displacement>: 150,100 |
Введіть координату точки зміщення і натисніть Enter |
Дзеркальне відображення обєктів
Команда Mirror. Дзеркальне відображення примітива або групи примітивів вибраних мишею, відносно лінії відображення.
Command: Mirror |
В командному рядку введіть команду "Mirror" і натисніть Enter |
Select objects: |
мишею вкажіть оригінальні обєкти і натисніть Enter |
Specify first point of mirror line: 10,100 |
введіть координату першої точки вісі відображення і натисніть Enter |
Specify second point of mirror line: 200,100 |
введіть координату другої точки вісі відображення і натисніть Enter |
Delete source objects? [Yes/No] <N>: |
запит на видалення оригіналу Для дзеркального копіювання виберіть N, для дзеркального переміщення Y |
Створення подібних обєктів
Команда Offset. Команда дозволяє створювати новий обєкт на визначеній відстані від вибраного.
Command: offset |
В командному рядку введіть команду " offset" і натисніть Enter |
Specify offset distance or [Through] <1.0000>: |
введіть величину зміщення або пару точок або виберіть ключ і натисніть Enter |
Select object to offset or <exit>: |
виберіть обєкти для створення їм подібних і натисніть Enter |
Specify point on side to offset: |
вкажіть курсором сторону, в яку необхідно зміщувати створений обєкт і натисніть Enter |
Select object to offset or <exit>: *Cancel* |
У випадку необхідності побудови ряду подібних обєктів, виберіть мишею, створений обєкт і повторіть операцію. Для переривання створення подібних обєктів натисніть "Esc" |
Ключ команди Offset:
Through дозволяє задати зміщення через точку.
Розглянемо приклад побудови креслення з використанням команд креслення і зміни.
Відкрийте файл ІSO А4 і збережіть його під будь-яким іменем.
Побудуйте замкнутий контур, використовуючи команди Line і Arc, у відповідності з рисунком 2:
Рисунок 2. Креслення елементів креслення
накресліть пряму 1, використовуючи команду Line, з наступними координатами 80,220 і 180,183.5;
накресліть дугу 2 кола радіусом 42 мм, використовуючи обєктну привязку;
провести прямую 3 симетрично прямій 1;
замкнути контур дугою 4 кола радіусом 5.5 мм.
Накресліть коло, центр якого співпадає з центром дуги 2:
викликати команду Circle (коло);
підвести курсор приблизно до центру більшої дуги і при появі напису Центр натиснути лівою кнопкою миші, визначивши тим самим центр кола точно в центрі великої дуги;
ввести з клавіатури радіус кола: 22.
Побудувати другу проекцію деталі (прямокутник шириною 20 мм з допоміжними лініями), використовуючи команди прямокутник, лінія і обєктну привязки (рисунок 3).
Встановіть шар з іменем Вісі текучим і накресліть на ньому осьові лінії і коло радіусом 30мм (рисунок 4).
Рисунок 3. Доповнення креслення Рисунок 4. Осьові лінії
Встановіть шар з іменем Контур текучим і створіть дугу подібну дузі 4 (рисунок 2), на відстані 4 мм від неї, використовуючи команду Offset (Відступ):
викликати команду Offset ;
на запит команди Spesify offset distance or [Through]< Through> (визначити величину відступу або [Точка проходження] < Точка проходження > ввести 4 і натиснути Enter;
на запит Select object to offset or <exit> (Виберіть обєкт для подібних або <вихід>) вказати дугу 4 (рисунок 2).
Аналогічно побудувати лінії 1,2 і 3, що подібні зовнішньому контуру (рисунок 5).
Рисунок 5. Доповнення креслення при використанні команди Offset
Накресліть коло радіусом 4 мм з центром в точці 2 (рисунок 6). Побудуйте ще три кола радіусом 4 мм, використовуючи команду Array (Масив):
викликати команду Array;
на запит Select object: (Визначте обєкт) вказати на коло і натисніть Enter;
на запит команди Enter the type array [Rectangular/Polar]<R> (Введіть тип масиву [Прямокутний/Круговий]<П>): ввести Р (латинську) і натисніть Enter;
на запит Specify center point of array (Визначте центральну точку масиву:) вказати точку 1 (рисунок 6);
Рисунок 6. Фрагмент креслення, доповнений новими елементами
на запит Enter the number of items in the array (Введіть число елементів в масиві:) ввести цифру 4 і натиснути Enter;
на запит Specify the angle to fill (+=ccw, -=cw)<360> (Визначити кут заповнення (+=ccw, -=cw)<360>): натиснути Enter;
на запит Rotate arrayed objects? [Yes/No]<Y> (Повернути обєкти масиву [Да/Нет] <Д>: ) натиснути Enter.
Доповнити нижню проекцію деталі (рисунок 6) прямими 3, 4 і 5. При побудові використовувати обєктну привязку до точок 7 і 8.
Видалити лінію 6 між прямими 3 і 4 (рисунок 6), використовуючи команду Trim (Обрізати):
викликати команду Trim;
на запит Select objects (Визначити обєкти) вказати пряму 3, а на повторний запит Select objects (Визначити обєкти) вказати пряму 4 і натиснути Enter;
на запит Select objects to trim or [Project/Edge/Undo/] (Вибрати обєкт, який необхідно обрізати, або [Проекція/ Кромка/ Відміна] : ) вказати пряму 6 і натиснути Enter.
Результат виконання команди представлений на рисунку 7.
Рисунок 7. Видалення лінії при використанні команди Trim
Продовжити прямі 2 і 3 до прямої 1 (рисунок 7), використовуючи команду Extend (розширити):
викликати команду Extend (розширити);
на запит Select objects (Виберіть обєкти) вказати пряму 1 і натиснути Enter;
на запит Select objects to Extend or [Project/Edge/Undo/] (Виберіть обєкт, який необхідно продовжити, або [Проекція/ Кромка/ Відміна]) вказати пряму 2, а на повторний запит Select objects to Extend or [Project/Edge/Undo/] (Виберіть обєкт, який необхідно продовжити, або [Проекція/Кромка/Відміна]) вказати пряму 3 і натиснути Enter.
Округлити краї дугою кола радіусом 3 мм (рисунок 8), використовуючи команду Fillet (Округлення), для цього:
викликати команду Fillet;
на запит Select first object or [Polyline/Radius/Trim] (Виберіть перший обєкт або [Полілінія/Радіус/Обрізати]) натиснути правою кнопкою миші по екрану і з контекстного меню команди вибрати опцію Radius (Радіус);
на запит Spesify fillet Radius <10> (Визначте радіус округлення <10>) ввести цифру 3;
викликати команду Fillet;
на запит Select first object or [Polyline/Radius/Trim] (Виберіть перший обєкт або [Полілінія/Радіус/Обрізати]) вказати пряму 1;
на запит Select second object (Виберіть другий обєкт) вказати пряму 2 і натиснути Enter.
Рисунок 8. Зєднання прямих дугою кола Рисунок 9. Побудова фаски
Повторити вказівки побудови з правої сторони креслення.
Виконаємо фаску с катетом 3 мм по прямій 1 і під кутом 30о до неї (рисунок 9), використовуючи команду Chamfer (Фаска):
викликати команду Chamfer;
на запит Select first line or [Polyline/Distance/Angle/Trim/Method] (Виберіть першу пряму або [Полілінія/ Катет/ Кут/ Обрізати/ Метод]) натиснути правою кнопкою миші по екрану і з контекстного меню команди вибрати опцію Angle (Кут);
на запит Spesify Chamfer length on the first line <10>(Визначити довжину першого катета фаски<10>) ввести цифру 3;
на запит Spesify Chamfer angle on the first line <0> (Визначити кут фаски відносно першої лінії <0>) ввести цифру 30;
викликати команду Chamfer;
на запит Select first line or [Polyline/Distance/Angle/Trim/Method] (Виберіть першу пряму або [Полілінія/ Катет/ Кут/ Обрізати/ Метод]) вказати пряму 1;
на запит Select second line (Вибрати другу пряму) вказати пряму 2 і натиснути Enter.
Побудувати фаску з правої сторони креслення.
Доповнити дану проекцію креслення лініями 1 і 2, 5 і 6 на шарі Контур і осьовими лініями 3 і 4 на шарі Вісі, використовуючи обєктну привязку (рисунок 10).
Рисунок 10. Фрагмент креслення
При побудові креслення і їх модифікації часто необхідно переміщати ті або інші фрагменти креслення або все зображення цілком. Для цих цілей використовується команди Move (Переміщення) і Rotate (Поворот).
Команда Move (Переміщення) забезпечує переміщення обєкту або групи обєктів. Процес переносу обєктів схожий на
процес копіювання.
Command: Move |
В командному рядку введіть команду “Move” і натисніть Enter |
Specify base point or displacement |
введіть координату базової точки і натисніть Enter |
Specify second point of displacement or <use first point as displacement>: |
введіть координати другої точки або переміщення або <використайте першу точку для переміщення> і натисніть Enter |
Команда Rotate (Поворот) дозволяє повертати обєкт або набір обєктів навколо базової точки, яка визначається в процесі діалогу команди.
Command: Rotate |
В командному рядку введіть команду «Rotate» і натисніть Enter |
Specify base point |
введіть координати базової точки і натисніть Enter |
Specify rotation angle or [Referance]: |
можна вказати кут повороту, вводячи його в командний рядок, або вибрати опцію Referance (Посилання) |
Опція Referance (Посилання) визначає кут відносно існуючого кута. При цьому видаються наступні запити
Specify the Referance angle |
Визначте кут посилання (кут, що визначає поточне положення обєкту) |
Specify the new angle |
Визначте новий кут (кут, що визначає нове положення обєкту) |
Повернути все отримане зображення на 90о, для цього необхідно:
викликати команду Rotate;
на запит команди Select object (Виділіть обєкт) виділіть за допомогою рамки всі обєкти і натисніть Enter;
на запит Specify base point (Визначте базову точку) вказати на будь-яку точку, наприклад, на центр кола;
ввести з клавіатури значення кута повороту 90 і натиснути Enter.
При подібному повороті креслення вийшло за межі формату (рисунок 11)
Рисунок 11. Результат застосування команди Rotate
Використовуючи команду Move (Переміщення), розмістіть самостійно зображення в центрі креслення (рисунок 12).
Рисунок 12. Фрагмент відредагованого креслення
Частина 2
Штрихуванням називається заповнення вказаної області по визначеному зразку.
Команда Bhatch формування асоціативного штрихування. Асоціативне тут означає, що при зміні границь змінюється і штрихування. Неасоціативне штрихування не залежить від контуру границь. Визначення контуру в команді Bhatch виконується автоматично на основі вказаної точки, яка належить до області, що заштрихована.
Звернення до команди Bhatch відкриває діалогове вікно (рисунок 1).
Рисунок 1 Діалогове вікно штрихування
Для використання стандартних зразків штрихування необхідно в області Тип списку вибрати Вбудований. Вибір зразка штрихування здійснюється у вікні Заливка. Можна користуватися як списком, що розкривається, так і діалоговим вікном (рисунок 2), що містить піктограми з графічними зразками різних видів штрихування. Для вибору зразка достатньо вказати його зображення.
Штрихування може виконуватися трьома стилями Звичайний, Зовнішній і Пропуск. Вибір режимів (рисунок 3) встановлюється на вкладці Додатково вікна Границі штрихування (рисунок 1).
Рисунок 2 Діалогове вікно з зразками штрихування
Рисунок 3 Діалогове вікно визначення стилів штрихування
Якщо штрихування виконується стилем Звичайний, то штрихування виконується усередину, починаючи від зовнішнього контуру. Якщо виявлено внутрішній перетин, штрихування переривається, а на наступному перетину відновлюється (рисунок 4). При використанні стилів Зовнішній і Пропуск штрихування аналогічного контуру виглядає інакше (рисунки 5 і 6). Стилем Пропуск задається штрихування всієї області, яка обмежена зовнішнім контуром, без урахування вкладених контурів. При використанні стиля Зовнішній штрихування виконується від зовнішнього контуру і остаточно закінчується при першому знаходженні перетину (рисунок 6).
Рисунок 4. Приклад контуру, заштрихованого стилем Звичайний |
Рисунок 5. Приклад контуру, заштрихованого стилем Пропуск |
Рисунок 6. Приклад контуру, заштрихованого стилем Зовнішній |
Приклад. Відкрити файл креслення з попередньої лабораторної роботи. Заштрихувати ліву проекцію деталі у відповідності з рисунком 7:
Рисунок 7. Штрихування деталі
Виконайте наступні дії:
· перейдіть на шар Штрихування;
· необхідно викликати команду Штрихування, натиснувши на відповідній піктограмі;
· в діалоговому вікні (рисунок 3) натисніть по кнопці Вибір точки;
· натиснути чотири рази мишею всередині областей 1, 2, 3 і 4 (рисунок 7) і натиснути ENTER;
· в діалоговому вікні встановіть відповідні параметри і натисніть кнопку Перегляд;
· якщо штрихування не потребує змін, то необхідно знову викликати діалогове вікно штрихування, натиснувши ENTER;
· вийти з діалогового вікна, натиснувши мишею по кнопці ОК.
Нанесення розмірів являється одним з найбільш трудомістких етапів в процесі створення креслення. Команди рисування розмірів викликаються з меню Розмір або за допомогою піктограм відповідної панелі інструментів Розміри (рисунок 8).
Рисунок 8. Випадаюче меню і панель інструментів Розміри
В AutoCAD розміри бувають трьох основних типів: лінійні (рисунки 9, 10 і 11), радіальні (рисунок 12) і кутові (рисунок 13).
Рисунок 9. Горизонтальні, вертикальні і паралельні розміри |
Рисунок 10. Базові розміри |
Рисунок 11. Розмірні ланцюги |
Рисунок 12. Радіальні розміри |
Рисунок 13. Кутові розміри |
Розмір можна задавати двома способами:
· послідовно вказувати точки початку виносних ліній, після чого вказати точку розміщення розмірної лінії;
· вибрати обєкт (початкові точки виносних ліній в цьому випадку визначається автоматично), а потім вказати точку розміщення розмірної лінії.
Після запуску команди на запит:
Specify first extention line origin or <select object>: (Визначте початок першої виносної лінії розміру або <виберіть обєкт>:) вказати на початок першої виносної лінії
Далі виникає запит про початок другої виносної лінії Specify second extention line origin or <select object>.
Після введення початкової точки другої виносної лінії зявиться запрошення Specify dimension line location or [Mtext/Text/Angle/Horisontal/Vertical/Rotated]: (Визначте положення лінії розміру або [Мтекст /Текст /Кут /Горизонтальний /Вертикальний /Повернутий]:).
У відповідь необхідно вказати на екрані точку, через яку буде проходити розмірна лінія, або вибрати для внесення змін одну з перерахованих опцій.
Для проставлення розміру другим способом, тобто по вибору обєкту, необхідно на перший запит команди Specify first extention line origin or <select object>:(Визначте початок першої виносної лінії розміри або <виберіть обєкт>:) натиснути Enter.
Після чого вказати на обєкт. Далі слідує запит про розміщення розмірної лінії і виборі опцій команди.
Інструмент Паралельний розмір дозволяє наносити лінійний розмір з розмірною лінією, паралельною обєкту, він створюється аналогічно горизонтальному і вертикальному.
Інструмент Радіус дозволяє побудувати розмір радіусу кола або дуги. На запит команди select arc or circle: (Вибрати дугу або коло:) необхідно вказати на дугу або коло. Далі встановлюється положення розмірної лінії або вибирається одна з опцій команди: Mtext (Мтекст), Text(Текст), Angle (Кут), - які дозволяють змінити текст або кут нахилу розмірного тексту.
Інструмент Діаметр дозволяє побудувати розмір діаметра кола або дуги. Створюється аналогічно радіальному розміру. Часто на кресленнях розмір діаметра отвору наноситься на тій проекції, де отвір показано в продовжньому розрізі. Тому при його задані необхідно використовувати інструменти простановки лінійних розмірів. При цьому необхідно змінювати текст розміру, вводячи перед цифрою знак діаметра. Наприклад, для простановки розміру отвору діаметром 20 необхідно ввести з клавіатури без пробілів %%С20.
Інструмент Кутовий розмір дозволяє нанести розмір, який показує кут між двома непаралельними лініями. На перший запит команди select arc, circle, line or < specify vertex>: (Виберіть дугу, коло, лінію або <визначте вершину кута>:) необхідно вказати на першу лінію кута або натиснути Enter. Якщо вказати на першу лінію кута, то зявиться запит про введенні другої лінії. Далі визначається положення розмірної дуги або вибирається одна з опцій команди: Mtext (Мтекст), Text(Текст), Angle (Кут).
Якщо на перший запит команди натиснути Enter, то система попросить вказати на вершину кута. Після вибору кута у відповідь на запити вказуються дві точки, через які будуть проходити розмірна дуга.
Інструмент Базовий розмір дозволяє нанести послідовно групу розмірів від базової лінії (першої виносної лінії попереднього розміру) (рисунок 10).
Інструмент Розмірний ланцюг дозволяє продовжувати розміри від другої виносної лінії попереднього розміру.
Інструмент Розмірний стиль дозволяє викликати діалогове вікно Менеджер стиля вимірів і внести зміни в існуючий стиль для простановки розмірів.
Для внесення змін в стиль розміру необхідно натиснути мишею по кнопці Змінити, в результаті чого зявиться діалогове вікно Замінити текучий стиль (рисунок 14).
На сторінці Лінії і стрілки (рисунок 14) встановлюється параметри виносних і розмірних ліній, а також параметри стрілок.
Рисунок 14. Сторінка Лінії і Стрілки
На сторінці Текст (рисунок 15) встановлюється параметри розмірного тексту (стиль тексту, висота тексту, розміщення тексту над/під, всередині/за розмірною лінією…).
Рисунок 15. Сторінка Текст
Опції закладки Підгонка (рисунок 16) управляє способом розміщення тексту, коли він не поміщається між виносними лініями, і способом розміщення розмірної лінії (між виносними лініями або поза них).
Рисунок 16. Сторінка Підгонка
Завдання
1. Відкрийте свій файл з лабораторної роботи № 3 і збережіть його під іншим іменем.
2. Встановіть параметри розмірів у відповідності з ГОСТ 2.307-68:
· за допомогою інструмента Розмірний стиль викликати діалогове вікно Менеджер стиля змін і натисніть на кнопці Змінити;
· відкрийте за допомогою закладок сторінки і встановіть в них опції у відповідності с рисунками 14-16, після чого натисніть на кнопці Закрити.
3. Перейдіть на шар Розміри.
4. Нанесіть розміри у відповідності з рисунком 17.
Рисунок 17. Креслення з нанесеними розмірами
Примітка. При нанесені розмірів 4 отворів діаметром 8 мм у відповідь на запит Specify dimension line location or [Mtext/Text/Angle]: (Визначте положення лінії розміру або [Мтекст/Текст/Кут]) з контекстного меню (натисненням правої кнопки миші по екрану) вибрати опцію Text (Текст); на запит Enter Dimension text (Введіть текст розміру) на російській розкладці клавіатури набрати 4отв., перейти на англійську, і без пробілу набрати %%С8 (рисунок 18).
Рисунок 18. Ввід команд для простановки розмірів
5. При необхідності можна скористатися Командами редагування розмірів. Інструмент Редагування розміру дозволяє змінити (редагувати) текст (розмірне число) і кут нахилу виносних ліній. Опції команди Home (Вернути), New (Новий), Rotate (Повернути) дозволяють маніпулювати з текстом, а опція Oblique (Нахилити) дозволяє змінити кут нахилу виносних ліній. При заміні тексту розміру вибираємо опцію New, зявляється вікно рисунка 19, в якому і вводиться новий текст розміру.
Рисунок 19. Вікно вводу зміненого тексту розміру
При вводі нового тексту кутові скобки необхідно видалити, інакше попередній розмір буде проставлений поряд з новим в кутових скобках. Після вводу тексту натисніть кнопку ОК. В командному рядку зявляється запит Select object (Виберіть обєкт), у відповідь на який відмічаємо розмір текст якого необхідно змінити і натиснути кнопку Enter.
Інструмент Редагувати текст дозволяє змінити місцезнаходження тексту на розмірній лінії і орієнтацію тексту.
Інструмент Обновити дозволяє перевизначити параметри розміру у відповідності з текучими установками розмірного стиля.
6. Самостійно проставити розміри на кресленні шестерні (Додаток А).
Контрольні питання
1. Перерахуйте команди, які виконуються за допомогою панелі інструментів «Зміни».
2. Для яких цілей використовується техніка шарів?
3. Як обраховуються кути (направлення) при їх завдані у відповідь на запит системи AutoCAD?
4. Від чого залежить послідовність вибору обєктів (ліній) при використанні команди Chamfer?
5. В чому різниця команд Copy, Mirror і Offset?
6. В чому різниця команд Подовження і Розширення?
7. В чому різниця команд Розірвати і Обрізати?
8. Які Ви знаєте способи виділення (вибору) обєктів?
9. Яка принципова різниця між командами копіювання і переміщення?
10. Яким чином задаються області для штрихування?
11. В яких випадках застосовується асоціативне штрихування?
12. Коли рекомендується застосовувати не асоціативне штрихування?
13. Назвіть типи штрихування і їх відмінні риси?
14. Як можна здійснити редагування штрихування?
15. Як можна оптимізувати процес штрихування складної деталі?
16. Чим принципово відрізняються способи завдання розміру?
17. Якщо креслення виконується в масштабі 2:1, як це враховується при простановці розмірів?
18. Як вказати місце розміщення розміру на виносній лінії?
19. Для чого призначений Менеджер Стиля вимірювання?
№варіанту |
Завдання |
№варіанту |
Завдання |
№варіанту |
Завдання |
1 |
2 |
3 |
|||
4 |
5 |
6 |
|||
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |