Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Першооснова та будову садів , згідно християнським уявленням , - рай, сад, насаджений богом , безгрішний , святий , рясний всім , що необхідно людині , з усіма видами дерев , рослин , і населений мирно живуть один з одним звірами. Цей початковий рай оточений огорожею , за яку бог вигнав Адама і Єву після їх гріхопадіння. Тому головна « значуща » особливість райського саду - його захищеність ; про сад найчастіше йдеться «hortus conclusus» ( «сад огороджений »). Наступною неодмінною і характерною рисою раю було в уявленнях усіх часів наявність в ньому всього того , що може доставляти радість не тільки оку, але і слуху, нюху , смаку, дотику - всім людським почуттям. Квіти наповнюють рай фарбами і пахощами . Фрукти служать не тільки прикрасою , рівним квітам , а й веселять смак. Птахи не тільки оголошують сад співом , а й прикрашають його своїм барвистим виглядом і т. д. Середньовіччя бачило в мистецтві другий «одкровення» , виявляє в світі мудрість , гармонію , ритм. Ця концепція краси світоустрою виражена в ряді письмових творів середніх віків - у Ерігени, в « Шестодневе » Василя Великого та Іоанна Екзарха Болгарського та ін..
Все в світі мало в тій чи іншій мірі багатозначний символічний або алегоричний сенс , сад ж - це мікросвіт, подібно до того , як мікросвітом були і багато книги. Тому сад часто в середні століття уподібнюється книзі, а книги (особливо збірники ) часто називаються « садами »: « Вертоград » , «Лімонісамі », або « лимонарій » , « Садами ув'язненими » і пр. Сад слід читати як книгу , витягуючи з нього користь і повчання . Книги носили назви також « Бджіл » - назва , знову-таки пов'язане з садом , бо бджола збирає свій мед в саду.
Як правило , монастирські двори , укладені в прямокутник монастирських будівель , примикали до південної сторони церкви.
Монастирський двір , зазвичай квадратний , ділився вузькими доріжками хрестоподібно ( що мало символічне значення ) на чотири квадратні частини. У центрі , на перетині доріжок , споруджувався колодязь , фонтан , невелика водойма для водних рослин і поливання саду , умовно або пиття води. Фонтан теж був символом - символом чистоти віри , невичерпної благодаті і т. д. Часто влаштовувався і невеликий ставок, де розлучалася риба для пісних днів . Цей невеликий сад у дворі монастиря мав зазвичай і невеликі дерева - фруктові або декоративні та квіти. Однак господарські фруктові сади , аптекарські городи і городи для кухні влаштовувалися зазвичай за межами монастирських стін. Невеликий фруктовий сад всередині монастирського двору був символом раю. Він часто укладав у собі і монастирське кладовище . Аптекарський же город розташовувався поблизу монастирської лікарні або богадільні . У аптекарському городі вирощувалися і рослини, які могли служити барвниками для розфарбовування ініціалів та мініатюр рукописів. І цілющі властивості трави визначалися головним чином символічним значенням того чи іншого рослини.
Свідченням того , наскільки велика увага приділялася в середні століття садам і квітам , служить рескрипт 1812 р., яким Карл Великий розпорядився про тих кольорах , які необхідно садити в його садах. Рескрипт містив список близько шістдесяти назв квітів та декоративних рослин. Цей список листувався і розповсюджувався потім по монастирях всієї Європи. Сади культивувалися навіть жебракуючи ми орденами. Францисканці , наприклад , до 1237 за своїм статутом не мали права володіти землею , за винятком ділянки при монастирі , який не можна було використовувати інакше , як під сад . Інші чернечі ордени спеціально займалися садівництвом і городництвом і славилися цим. Кожна деталь в монастирських садах мала символічне значення , щоб нагадувати ченцям про основи божественного домобудівництва , християнських чеснотах .
Особливий характер носили сади в замках. Вони знаходилися зазвичай під особливим спостереженням господині замку і служили маленьким оазисом спокою серед галасливої і густий натовпу мешканців замку , що наповнювала його двори. Тут же вирощувалися як лікарські трави , так і отруйні , трави для прикрас і мали символічне значення. Особлива увага приділялася запашним травам. Їх запашні відповідала уявленням про рай , потішали всі почуття людини , але іншою причиною їх культивування було те , що замки і міста , внаслідок низьких санітарних умов , були повні дурних запахів. У середньовічних монастирських садах саджались декоративні квіти та кущі , особливо вивезені хрестоносцями з Близького Сходу троянди. Іноді тут росли дерева - липи , дуби. Поблизу оборонних укріплень замку влаштовувалися « луки квітів » - для турнірів і світських забав. «Рожевий сад» і « луг квітів » - один із мотивів середньовічної живопису XV -XVI ст. ; Мадонна з немовлям найчастіше зображувалася на тлі саду .