ЗАПИСКА Комплексний характер професійної підготовки майбутнього учителя хореографа передбачає вивченн
Работа добавлена на сайт samzan.net:
Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Предоплата всего
от 25%
Подписываем
договор
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Комплексний характер професійної підготовки майбутнього учителя хореографа передбачає вивчення студентами цілого циклу спеціальних дисциплін, спрямованих на формування основних якостей балетмейстера і хореографа-виконавця. Необхідною умовою ефективності зазначеного процесу є органічне поєднання теоретичної підготовки студентів з їх практичною хореографічною діяльністю, практичним ознайомленням з досвідом діяльності відомих самодіяльних і професійних дитячих танцювальних колективів області, що в цілому сприяє розширенню мистецького світогляду та реалізації творчого потенціалу особистості майбутнього викладача-хореографа.
Можливість продемонструвати набуті практичні уміння і навички з методик викладання класичного, сучасного бального, народно-сценічного танців, а також циклу спеціалізованих хореографічних курсів прикладного характеру студенти отримують під час проходження різних видів спеціальних хореографічних практик.
Зокрема, навчально-методична хореографічна практика є важливим компонентом процесу професійної підготовки майбутнього учителя-хореографа. Зміст практики включає низку теоретичних і практичних завдань, які розкривають основні напрями професійної підготовки майбутнього педагога-хореографа.
Метою навчально-методичної практики з хореографії є комплексна професійна підготовка студента до хореографічної роботи у дитячому танцювальному колективі.
Основні завдання практики:
- ознайомити студентів зі специфікою роботи дитячого хореографічного колективу;
- навчити студентів планувати та проводити різні види хореографічних занять у дитячому танцювальному колективі;
- практично ознайомити студентів з методиками викладання класичного, сучасного бального, народно-сценічного танцю.
У результаті проходження навчально-методичної практики студент повинен:
знати:
- основні завдання та функції дитячого хореографічного колективу;
- специфіку організації та керування дитячим хореографічним колективом;
- психолого-педагогічні основи хореографічної роботи з дітьми різних вікових категорій;
- основні форми організації навчально-виховного процесу у дитячому хореографічному колективі;
- загально-педагогічні та спеціальні хореографічні методи і прийоми навчання хореографії;
- принципи постановочного процесу в дитячому танцювальному колективі;
уміти:
- планувати хореографічні заняття з дітьми різних вікових категорій;
- володіти методикою викладання хореографії у дитячому танцювальному колективі;
- діагностувати рівень хореографічного розвитку дітей;
- підбирати і проводити навчально-тренувальні вправи для танцювальних колективів різної спрямованості;
- підбирати і проводити різні види танцювальних ігор і вікторин у дитячому хореографічному колективі;
- визначати принципи формування репертуару дитячого танцювального колективу;
- здійснювати постановочну роботу у дитячому хореографічному колективі.
Навчально-методична хореографічна педагогічна практика студентів III курсу спеціальності 6.020202 «Хореографія» проводиться у VI семестрі на базі дитячих хореографічних колективів м. Полтави, триває 2 тижні. Робочий день студента-практиканта триває 6 годин. Керівництво практикою безпосередньо покладається на завідуючого та викладачів кафедри хореографії.
Форма звітності:
- робочій план; конспект; академічний показ.
Форма контролю:
- диференційований залік.
СТРУКТУРА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНОЇ
ХОРЕОГРАФІЧНОЇ ПРАКТИКИ
№
п/п
|
Назва змістового модуля
|
Кількість балів
|
1.
|
Організація і керівництво роботою у дитячому хореографічному колективі
|
0-11
|
2.
|
Матеріально-технічне забезпечення хореографічного процесу
|
0-11
|
3.
|
Психофізіологічні особливості розвитку дітей різних вікових категорій
|
0-11
|
4.
|
Навчально-тренувальні вправи в системі хореографічної підготовки
|
0-14
|
5.
|
Методи і прийоми хореографічної роботи у дитячому танцювальному колективі.
|
0-14
|
6.
|
Танцювальні ігри і вікторини в системі хореографічної роботи з дітьми
|
0-14
|
7.
|
Творчо-постановочний процес у дитячому хореографічному колективі
|
0-14
|
8.
|
Особливості хореографічного процесу в системі загальної освіти
|
0-11
|
МОДУЛЬ 1: Організація і керівництво роботою у дитячому хореографічному колективі (11 балів).
МЕТА: Ознайомити студентів зі специфікою роботи дитячого хореографічного колективу, особливостями організаційної і творчої роботи керівника колективу.
План
ПИТАННЯ ДЛЯ ТЕОРЕТИЧНОГО ОПРАЦЮВАННЯ
- Функції дитячого хореографічного колективу.
- Основні напрями роботи у дитячому хореографічному колективі.
- Планування і організація роботи хореографічного колективу.
- Концертні костюми, декорації, реквізит, фонограми, сценічний майданчик.
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ
- Визначити основні професійні вимоги до особистості керівника дитячого хореографічного колективу (охарактеризувати загальнопедагогічні, хореографічні, організаторські, психологічні якості керівника).
- Ознайомитися з графіком та планом роботи дитячого танцювального колективу (з річним, квартальним, місячним, тижневим планами).
- Скласти план роботи хореографічного колективу на 1 місяць.
ЗМІСТ І ФОРМА ЗВІТНОСТІ:
- письмове виконання всіх завдань.
МОДУЛЬ 2: Матеріально-технічне забезпечення хореографічного процесу (11 балів).
МЕТА: Ознайомити студентів з вимогами до матеріально-технічного забезпечення хореографічного навчання.
План
ПИТАННЯ ДЛЯ ТЕОРЕТИЧНОГО ОПРАЦЮВАННЯ
- Вимоги до інтерєру танцювального класу.
- Забезпечення музичного супроводу.
- Танцювальна форма і взуття та зовнішній вигляд дітей.
- Концертні костюми, декорації, реквізит, фонограми, сценічний майданчик.
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ
- Вивчити і проаналізувати обладнання танцювального класу.
- Дати оцінку музичного забезпечення уроку хореографії (якість музичного матеріалу, відповідність музичного супроводу змісту заняття, віковим особливостям дітей).
- Визначити відповідність зовнішнього вигляду учнів (танцювальна форма, взуття, зачіска тощо) вимогам до проведення хореографічних занять.
- Проаналізувати значення матеріально-технічного забезпечення для ефективності уроку хореографії.
ЗМІСТ І ФОРМА ЗВІТНОСТІ:
- письмове виконання всіх завдань.
МОДУЛЬ 3: Психофізіологічні особливості розвитку дітей різних вікових категорій (11 балів).
МЕТА: Навчити студентів аналізувати особливості психічного, фізіологічного розвитку дітей, діагностувати рівень хореографічного розвитку учнів хореографічного колективу.
План
ПИТАННЯ ДЛЯ ТЕОРЕТИЧНОГО ОПРАЦЮВАННЯ
- Анатомо-фізіологічні особливості розвитку дітей.
- Особливості психічного розвитку дітей різних вікових категорій, їх врахування в хореографічній роботі.
- Типові набуті фізичні вади дітей, шляхи їх профілактики та кореляції засобами хореографії.
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ
- Користуючись запропонованою схемою, скласти характеристику на одного учня хореографічного колективу:
- дослідження фізичного розвитку особистості учня: постава; виворітність тазостегнового, колінного та гомілкового суглобів; еластичність мязів ніг, рук, корпусу; пластичність;
- дослідження психічних процесів особистості учня: уява (на матеріалі літературного або музичного твору); память (ритмічні або танцювальні завдання); емоції і почуття (емоційне забарвлення мовної фрази, танцювального або мімічного руху); спілкування (бесіда знайомство з учнем);
- дослідження музично-ритмічного розвитку особистості учня: відчуття характеру музики; відчуття темпу і метро-ритму музики.
- Підібрати комплекс навчально-тренувальних вправ для профілактики та усунення типових фізичних вад дітей.
ЗМІСТ І ФОРМА ЗВІТНОСТІ:
- письмове виконання всіх завдань;
- проведення фрагменту уроку хореографії.
МОДУЛЬ 4: Навчально-тренувальні вправи в системі хореографічної підготовки (14 балів).
МЕТА: Ознайомити студентів з призначенням, змістом, принципами добору навчально-тренувальних вправ; сформувати уміння підготовки і проведення екзерсису.
План
ПИТАННЯ ДЛЯ ТЕОРЕТИЧНОГО ОПРАЦЮВАННЯ
- Значення екзерсису у формуванні танцювальних умінь і навичок в учнів хореографічного колективу.
- Специфіка та призначення класичного екзерсису.
- Особливості підбору тренувальних вправ для дитячих танцювальних колективів різної спрямованості.
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ
- Розкрити специфіку екзерсису у колективі народно-сценічного (бального) танцю. Підібрати власні приклади навчально-тренувальних вправ відповідного характеру.
- Підготувати і провести фрагмент уроку з тренажу: класичного, характерного, сучасного, (за вибором студента).
ЗМІСТ І ФОРМА ЗВІТНОСТІ:
- письмове виконання всіх завдань;
- проведення фрагменту уроку.
МОДУЛЬ 5: Методи і прийоми хореографічної роботи у дитячому танцювальному колективі (14 балів).
МЕТА: Ознайомити студентів з основними компонентами методичної системи хореографічної освіти.
План
ПИТАННЯ ДЛЯ ТЕОРЕТИЧНОГО ОПРАЦЮВАННЯ
- Основні вимоги до навчального хореографічного процесу.
- Поняття методу і прийому у сучасній педагогічній науці.
- Класифікація методів навчання хореографії.
- Критерії добору методів і прийомів навчання хореографії.
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ
- На прикладі одного з рухів: класичного, народно-сценічного, сучасного бального танців описати метод показу з елементами пояснення (застосовуючи емоційно забарвлені слова).
- Проаналізувати хореографічне заняття у дитячому танцювальному колективі. Визначити його макро- і мікроструктуру.
- Скласти план-конспект уроку хореографії.
ЗМІСТ І ФОРМА ЗВІТНОСТІ:
- письмове виконання всіх завдань;
- проведення фрагменту заняття.
МОДУЛЬ 6: Танцювальні ігри і вікторини в системі хореографічної роботи з дітьми (14 балів).
МЕТА: Навчитися організовувати і проводити танцювальні ігри і вікторини з дітьми різних вікових категорій.
План
ПИТАННЯ ДЛЯ ТЕОРЕТИЧНОГО ОПРАЦЮВАННЯ
- Значення гри як дидактичного засобу навчання на заняттях з хореографії.
- Тематика танцювальних ігор і вікторин.
- Ігри, побудовані на лексиці народно-сценічного, класичного, сучасного бального, танців.
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ
- Підібрати хореографічну гру, побудовану на лексиці класичного, народно-сценічного, сучасного бального танців до кожного етапу уроку.
- Підготувати і вивчити з дітьми вправу на створення художнього образу.
ЗМІСТ І ФОРМА ЗВІТНОСТІ:
- письмове виконання всіх завдань;
- проведення фрагменту заняття.
МОДУЛЬ 7: Творчо-постановочний процес у дитячому хореографічному колективі (14 балів).
МЕТА: Охарактеризувати специфіку і основні етапи творчо-постановочного процесу у дитячому хореографічному колективі.
План
ПИТАННЯ ДЛЯ ТЕОРЕТИЧНОГО ОПРАЦЮВАННЯ
- Принципи формування репертуару дитячого хореографічного колективу.
- Основні етапи творчо-постановочного процесу.
- Робота над танцювальною комбінацією, етюдом, номером.
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ
- Проаналізувати репертуар танцювального колективу, визначити його тематичні напрями, джерела формування.
- Підготувати план роботи з вивчення танцювальної комбінації, етюду, (за вказівкою методиста).
- Провести фрагмент уроку з вивчення танцювальної комбінації, етюду.
ЗМІСТ І ФОРМА ЗВІТНОСТІ:
- письмове виконання всіх завдань;
- проведення фрагменту заняття.
МОДУЛЬ 8: Особливості хореографічного процесу в системі загальної освіти (11 балів).
МЕТА: Зясувати характерні особливості різних форм хореографічної роботи з дітьми в умовах загальноосвітніх навчальних закладів.
План
ПИТАННЯ ДЛЯ ТЕОРЕТИЧНОГО ОПРАЦЮВАННЯ
- Місце і значення хореографії в системі загальної освіти.
- Урок як форма організації навчання хореографії.
- Позаурочна хореографічна робота.
- Специфіка роботи шкільного танцювального гуртка.
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ
- Здійснити порівняльний аналіз специфіки хореографічної роботи у загальноосвітніх закладах і позашкільному хореографічному колективі.
- Проаналізувати програму з хореографії для загальноосвітніх закладів, за новим Державним стандартом базової і повної середньої освіти (її структура, зміст, вимоги до знань і умінь учнів).
- Скласти бібліографію статей хореографічної тематики за матеріалами періодичних видань “Початкова школа”, “Дошкільне виховання”, “Мистецтво та освіта” та ін.
ЗМІСТ І ФОРМА ЗВІТНОСТІ:
- письмове виконання всіх завдань.
ЗАГАЛЬНІ КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ СТУДЕНТІВ:
- При оцінці «відмінно» студент:
- послідовно, логічно і глибоко розкриває зміст теоретичних питань практики відповідно до теми заняття;
- уміє творчо й оперативно застосовувати теоретичні знання при вирішенні практичних завдань;
- володіє методикою виконання танцювальних фігур і зєднань;
- теоретичні та практичні завдання практики оформлено в конспекті в повному обсязі.
- При оцінці «добре» студент:
- достатньо повно розкриває зміст теоретичних питань практики відповідно до теми заняття;
- у цілому правильно застосовує теоретичні знання в процесі виконання практичних завдань;
- допускає неточності в практичному виконанні рухів, вживанні спеціальної термінології, методиці вивчення танцювальних фігур і зєднань, які не впливають на конкретний зміст;
- теоретичні та практичні завдання практики оформлено в конспекті в повному обсязі з деякими помилками.
- При оцінці «задовільно» студент:
- демонструє відсутність системності і логічності в знаннях теоретичного матеріалу;
- припускається суттєвих помилок у вирішенні теоретичних і практичних завдань практики;
- розуміє значення спеціальних термінів, але припускається помилок у процесі методики виконання танцювальних фігур і зєднань;
- теоретичні та практичні завдання практики оформлено в конспекті з суттєвими помилками.
- При оцінці «незадовільно» студент:
- не розкриває зміст теоретичного матеріалу практики, припускається суттєвих помилок у його тлумаченні;
- не володіє спеціальною танцювальною термінологією;
- не володіє технікою та методикою виконання танцювальних фігур і зєднань;
- виконання теоретичних та практичних завдань практики у конспекті відсутнє.
Критерії оцінювання роботи студента з навчально-методичної практики з хореографії
Рівень теоретичної готовності до виконання завдань практики (20 балів)
Рівень теоретичної готовності студентів до виконання завдань практики визначається попередніми результатами сесії.
Якість виконання практичних завдань практики (50 балів)
А(46-50 балів)відмінно:
- Студент-практикант володіє методикою виконання навчально-тренувальних та хореографічних вправ;
- Володіє методикою викладання підготовки та проведення хореографічного заняття, екзерсису;
- Уміє підбирати хореографічні ігри, вправи на створення художнього образу4
- Уміє аналізувати навчально-виховний процес у колективі( матеріально-технічне забезпечення, графік роботи, урок проведений вчителем, репертуар та програму колективу);
- Відвідує всі репетиції колективу.
В (42-45 балів) добре:
- Студент-практикант володіє методикою виконання навчально-тренувальних та хореографічних вправ з незначними недоліками;
- Володіє методикою викладання підготовки та проведення хореографічного заняття, екзерсису з незначними недоліками;
- Уміє підбирати хореографічні ігри, вправи на створення художнього образу;
- Уміє аналізувати навчально-виховний процес у колективі( матеріально-технічне забезпечення, графік роботи, урок проведений вчителем, репертуар та програму колективу);
- Відвідує всі репетиції колективу.
С (38-41 балів) добре:
- Студент-практикант володіє методикою виконання навчально-тренувальних та хореографічних вправ, але допускає неточності;
- Володіє методикою викладання підготовки та проведення хореографічного заняття, екзерсису але допускає неточності;
- Уміє підбирати хореографічні ігри, вправи на створення художнього образу;
- Уміє аналізувати навчально-виховний процес у колективі( матеріально-технічне забезпечення, графік роботи, урок проведений вчителем, репертуар та програму колективу);
- Відвідує всі репетиції колективу.
Д (35-37 балів)задовільно:
- Студент-практикант володіє методикою виконання навчально-тренувальних та хореографічних вправ, але припускається помилок;
- Володіє методикою викладання підготовки та проведення хореографічного заняття, екзерсису але припускається помилок;
- Уміє підбирати хореографічні ігри, вправи на створення художнього образу з помилками;
- Відвідує майже всі репетиції колективу.
Е (18-34 балів) задовільно:
- Студент-практикант володіє методикою виконання навчально-тренувальних та хореографічних вправ, але припускається значних помилок;
- Володіє методикою викладання підготовки та проведення хореографічного заняття, екзерсису але припускається значних помилок;
- Уміє підбирати хореографічні ігри, вправи на створення художнього образу з помилками;
- Пропускає майже всі репетиції колективу.
FX (1-17 балів) незадовільно:
- Студент-практикант недостатньо володіє методикою виконання навчально-тренувальних та хореографічних вправ підготовки та проведення хореографічного заняття, екзерсису;
- Пропускає всі репетиції колективу.
F (0 балів) незадовільно:
- Студент-практикант не володіє методикою виконання навчально-тренувальних та хореографічних вправ підготовки та проведення хореографічного заняття;
- Пропускає всі репетиції колективу.
Рівень відповідності звітної документації вимогам програми, захист результатів практики (30 балів)
А(30 балів)відмінно:
Теоретичні та практичні завдання оформлено в повному обсязі( складений план роботи хореографічного колективу, здійснено аналіз матеріально-технічного забезпечення , програми з хореографії, репертуару колективу, хореографічного заняття, складено характеристику на учня та бібліографію статей , підібрано комплекс навчально-тренувальних вправ, розроблено конспект фрагменту уроку з тренажу та конспект уроку, аналіз).
В (27 балів) добре:
Теоретичні та практичні завдання оформлено в повному обсязі з деякими недоліками.
С (25 балів) добре:
Теоретичні та практичні завдання оформлено в повному обсязі з певними недоліками.
Д (23 балів)задовільно:
Теоретичні та практичні завдання оформлено не у повному обсязі з певними помилками.
Е (21 балів) задовільно:
Теоретичні та практичні завдання оформлено не у повному обсязі із значними помилками.
FX (12 балів) незадовільно:
Теоретичні та практичні завдання оформлено не у повному обсязі із суттєвими помилками.
F (0 балів) незадовільно:
Відсутня документація.
Критерії оцінювання рівня професійної спрямованості студента-практиканта установленим програмою вимогам з навчально-методичної практики
На оцінку з практики можуть вплинути показники рівня професійної сформованості особистості студента-практиканта погіршити її (бали знімаються). Якщо студент під час практики дотримується вимог, що висуваються до професійної сформованості особистості майбутнього практиканта, то оцінка виставляється за результатами теоретичної, практичної підготовки та захисту документації практики. У разі порушень вимог, що висуваються до професійної сформованості особистості студента-практиканта, методист має право застосовувати штрафні санкції зняти бали (до -5 балів). До таких порушень може бути віднесено відсутність на настановчій та підсумковій конференціях, відсутність на практиці студента з неповажної причини, відсутність конспектів хореографічних занять, невчасна здача звітної документації, неохайність та невідповідність зовнішнього вигляду студента-практиканта іміджу педагога-хореографа, низький культурний рівень мовленнєвого спілкування з дітьми та студентами, агресивність у стосунках з вихованцями дитячого хореографічного колективу.
За шкалою ECTS
|
За національною шкалою
|
За шкалою навчального закладу
|
A
|
відмінно
|
90-100
|
BC
|
добре
|
75-89
|
DE
|
задовільно
|
60-74
|
FX
|
незадовільно з можливістю повторного складання
|
35-59
|
F
|
незадовільно з обовязковим повторним курсом
|
0-34
|
Форма звітності:
- робочій план; конспект; академічний показ.
Форма контролю:
Навчально-методична хореографічна практика проводиться на базі дитячих танцювальних колективів м. Полтави.
Керівництво практикою безпосередньо покладається на завідуючого та викладачів кафедри хореографії.
ЛІТЕРАТУРА
- Державний стандарт базової і повної середньої освіти.
- Алекс Мур. Пересмотренная техника европейских танцев /Пер. санг. И ред. Пина Ю.С. ISTD, Лондон, С.-Петербург: танцевальный центр Юрия Пина совм. с культурным центром «REST», 1993.
- Барвистий віночок: Зб. сюжетних танців для дітей, вип.. 4. К.: Муз. Укр.., 1982.
- Березова Г.О. Хореографічна робота з дошкільнятами. К.: Муз. Україна., 1989.
- Бондаренко Л.А. Методика хореографической работы в школе и внешкольных заведениях. К.: Муз. Укр., 1985.
- Бондаренко Л.А. Ритміка і танець у 1-4 класах загальноосвітніх шкіл. К.: Муз. Укр.., 1989.
- Весела хвилинка. Дитячі танці та ігри. К.: Мистецтво. 1965.
- Гордієнко В. Методичні поради для дитячих самодіяльних танцювальних гуртків шкіл та позашкільних закладів. К.: Радянська школа, 1949.
- Завацький В.І. Фізіологічна характеристика розвитку організму школярів. Луцьк: Настиря, 1994.
- Лещенко М.П. Зарубіжні технології підготовки учителів до естетичного виховання. К., 1995.
- Настюков Г. Вечер танца, 1965.
- Основы латиноамериканских танцев. Томск: Артис, 1997.
- Пересмотренная техника латиноамериканских танцев /Имперское Общество Учителей Танцев. Пер. с англ. и ред. Пина Ю.С. ISTD, Лондон, С.-Петербург: Танцевальный центр Юрия Пина совм. с культурным центром «REST», 1993.
- Проблемы оценки художественной самодеятельности (в практике работы жюри) /отв. редактор И.Г. Михайлова. Научно-исследовательский институт культуры, 1980.
- Програма інтегрованого курсу “Музика і рух”. К., 1991.
- Роман с танцем / Составитель М.Ю. Еремина СПб., ООО ТФ «Созвездие», 1998. 252 с.
- Стуколкина Н. 4 экзерсиса. М.: Искусство, 1957.
- Танец и ритмика в начальной школе /Под ред. Коноровой. 1960.
- Холфин Н. Опыт и теории хореографии (виды хореографического искусства)/ С.Б., 1998, № 4.
30
PAGE 22