Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
![](images/emoji__ok.png)
Предоплата всего
![](images/emoji__signature.png)
Подписываем
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Предоплата всего
Подписываем
Сучасна світова філософія
. Фрейдизм і неофрейдизм.
Початком сучасного етапу в розвитку світової філософії вважають кінець ХІХ поч. ХХ ст., коли з*явилися «некласичні» форми філософствування, що стали домінуючими в Європі в І пол.ХХст.
Після виникнення філ-ї марксизму, яка продовжувала раціоналістичні традиції класичної філософії, філ-ка думка розвивалася у 2-х протилежних напрямах: зодного боку розширюється сфера впливу марксизму, розвиваються його ідеї і принципи; з іншого виникають нові немарксистські концепції, що по новому тлумачать проблеми світу, людини і суспільства філ-я ІРРАЦІОНАЛІЗМУ.
Одна з головних передумов виникнення некласичної філ-ї розчарування в наслідках соціального і технічного прогресу, який не зробив світ кращим (світова війна, гострі проблеми взаємовідносин в капіталістичному суспільстві). Ставлення філософії до раціоналістичних систем стає негативним, оскільки вони далекі від реалій життя і не здатні відповідним чином орієнтувати людину в житті та історії.
З*являється філ-я ірраціоналістичного гуманізму, основним об*єктом пізнання якої стали почуття, психіка та підсвідомість людини, оскільки людина тлумачиться як істота, що діє переважно під впливом не розуму, а почуттів, емоцій, волі, інстинктів, інтуїції.
Філософія екзистенціалізму
Екзистенціалізм (від лат. існування) . Попередником сучасного ЕК-му вважається датський філ-ф С.К*єркегор (1813-1855). Як напрямок ЕК-зм виник на поч. 20-х років у Німеччині та Франції.Дуже поширений у всьому світі передусім серед інтелігенції. Його найбільш відомими представниками є М.Хайдеггер, К.Ясперс, Ж.-П. Сартр, Г. Марсель, А.Камю.
ЕК-зм проявився як в атеїстичних так і в релігійних формах. Класиками ЕК-ціальної філ-ї вважають нім. Філ-фів Хайдеггера і Яс перса, франц. Письменників Сартра, Камю і Марселя. Екз-ні мотиви присутні також в творчості рос. Письменника Ф.М.Достоєвського та філософа Н. Бердяєва.
Головною темою ЕК-му стало існування людини в абсурдному (відчуженому, жорстокому) світі. Ця філ-ка течія виникла як реакція на
кризу гуманізму, глибокі соціальні, політичні потрясіння після І світової війни. Іноді ЕК-зм називають «філософією кризи», яка відображає буття самотньої людини, що борсається в шаленому потоці нелюдського соціального світу.
Основна категорія ЕК-му є категорія існування, або екзистенція, що ототожнюється з суб*активними переживаннями, духовним світом людини, яка страждає (тривога, відчай, потрясіння, страх), будучи самотньою в цьому абсурдному і жорстокому світі. Кожна людина неповторна особистість. ЕК-зм протиставляє людині суспільство як щось чуже, вороже, абсурдне, що руйнує внутрішній світ індивіда, його свободу.
Екзистенція (переживання людиною її буття в світі), оголошується справжнім буттям людини і основною проблемою філософії.
Екзистенція не може бути пізнана, зрозуміла, пояснена (наука може пояснити об*эктивне, а суб*эктивне, індивідуальне ніколи не може бути описане і пояснене наукою в повній мірі)..
На думку ЕК-тів саме філ-я повинна допомогти людині, що перебуває в «межовій» ситуації (пограничная) (а все життя людини це і є межова ситуація між життям і смертю, буттям і небуттям), знайти вихід і справжній сенс свого існування.
Справді, абсурдний характер світу спонукає людину до вибору моделі, способу своєї поведінки в житті: погодитися з абсурдом («КОНФОРМІЗМ», чи не погодитися з ним («АКТИВІЗМ»). Рішення цієї проблеми і має бути основним завданням для філ-ї.
Розглянемо варіанти рішення цієї проблеми.
Конформізм є не що інше як самогубство - ---- добровільна згода з абсурдом є по суті самознищенням, оскільки призводить до духовної деградації, розпаду особистості, а отже до духовної смерті, а далі і фізичної.
По відношенню до суспільства це означає несприйняття загальнолюдських проблем, їх ігнорування всупереч гостроті та масштабності.
ІНонконформізм - життєва позиція означає не що інше як бунт. Це опір абсурдові, протест людини проти пороків (вад) існуючого світу. Бунтувати означає не підкоритися долі, жити всупереч їй.
Жити як усі значить втрачати свою індивідуальність, свободу.
Пафос нонконформізму, заклик до бунту присутній у філ-ї Сартра, Камю.
Екзистенціалісти в своїх працях часто звертаються до проблеми самогубства. Зокрема, Камю заперечуї самогубство: «Я заперечую самогубство, жити означає не змирятися»,- а смерть і є примирення з абсурдом. Позаяк бунт, з точки зору ЕК-тів є справжнім способом існування людини в якості людини.
«Я бунтую, отже я існую».
Свобода людини, на думку ЕК-тів теж походить з екзистенції (глибин духовного світу людини.
ЕК-ти не визнають загальних принципів моралі, вони вважають, що кожна людина сама вирішує, що слід вважати моральним чи аморальним.
Разом з тим, з головного принципу ЕК-му, який полягає в тому, що людина в межовій ситуації, в стані глибоких потрясінь прозріває свою екзистенцію як корінь своєї сутності і відповідно до неї творить самого себе, випливають принципово важливі наслідки: немає заданої людської природи; ніяка зовнішня сила, ніхто крім данного індивіда не може здійснити за нього його перетворення в людину. І тільки він один відповідальний, якщо це перетворення не відбулося.
«Філософія життя». Концепція Фр. Ніцше.
В середині ХІХ ст. було зроблено ряд відкриттів в біології, бурхливо розвивалась психологія (водночас розчарування наслідками соціального та технічного прогресу).
Формуються погляди, згідно з якими життя, як постійно змінну сутність, раціональними засобами пізнати неможливо. Тільки інтуїція, ірраціональне може виявити його зміст. Це положення в різних модифікованих формах лягло в основу філософії життя, яка зформувалася в кінці ХІХ на поч.. ХХ ст.. Її представниками були в Німеччині Ф.Ніцше, В.Дільтей, Г.Зіммель, та у Франції А. Бергсон.
Ідейним попередником «Ф.ж.» був нім. Філ-ф А.Шопенгауер.
Поняття «життя» розглядається як первинна цілісна реальність, яка не тотожна ні духу, ні матерії і може бути осягнута лише інтуїтивно.
Основою життя і його проявом є ВОЛЯ. Вона незалежна від контролю з боку розуму і не має ні причин, ні основи. Це, за Шопенгауером «абсолютне вільне хотіння». Вона пронизує весь світ і є першоначало і абсолют.
Воля переважає над розумом, вона ВИЗНАЧАЄ спрямованість і результати розумової діяльності.
Ф.Ніцше також визнавав волю основою життя. Але життя є проявом не абстрактної світової волі, як у Шопенгауера, а «волі до влади». Вона (воля до влади) є не лише визначальним, головним стимулом життєдіяльності людини, а й життя взагалі в будь-яких його проявах (вкл. рослинний і тваринний світ).
«Житя для мене тотожне інстинкту зростання, влади, накопичення сил, зміцнення існування, якщо відсутня воля до влади, істота деградує»
Оскільки життям рухає волевиявлення (самовиявлення у будь-який спосіб), у ньому панує боротьба за виживання, в якій (звичайно) перемагає сильніший. Завдяки такій перемозі життя може змінюватись. Слабким не слід ні співчувати, ні допомагати, бо підтримка слабких веде до виснаження і відродження життя.
Н. протиставляє силу і волю життя культурним нормам і цінностям, вважаючи, що саме людська слабкість і незахищеність спричинила виникнення культури як системи штучних засобів виживання. Свою негативну роль у цьому відіграло, на думку Ніцше, і християнство.
Християнствво зробило людину слабкою, покірною і приниженою, культивуючи в ній покірність і страх.(«Все, що було в людині найкраще, знищено хр-вом…. Це порча…»)
Мораль це засіб боротьби слабких проти сильних.
А проте життя не підлягає моральним оцінкам, бо воно є лише таким, яким може бути.
Несправедливість і утиск в суспільстві є природними, оскільки вони спричинені перетинаннями різних устремлінь до влади і поширенням своєї влади (в цьому полягає внутрішня сутність кожної людини).