Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА
ГУДЗЕНКО ОЛЕНА ПЕТРІВНА
УДК 821. 121. 2'06
РОМАНТИЧНІ ЗАСАДИ УКРАЇНСЬКОЇ ДРАМАТУРГІЇ
-x РОКІВ ХХ СТОЛІТТЯ
(І.Дніпровський, Я.Мамонтов, М.Куліш)
10.01.01 українськa літературa
Автореферат
дисертації на здобуття наукового ступеня
кандидата філологічних наук
КИЇВ
Дисертацією є рукопис.
Робота виконана на кафедрі історії української літератури
і шевченкознавства Київського національного університету
імені Тараса Шевченка.
Науковий керівник: доктор філологічних наук, професор
ЗАДОРОЖНА Людмила Михайлівна, Інститут філології
Київського національного університету імені Тараса Шевченка,
завідувач кафедри історії української літератури і шевченкознавства.
Офіційні опоненти: доктор філологічних наук, професор
ДЕМ'ЯНІВСЬКА Людмила Семенівна, Інститут філології
Київського національного університету імені Тараса Шевченка,
професор кафедри української літератури ХХ століття;
кандидат філологічних наук
ЛЕНДА Раїса Іванівна,
Київський національний університет культури та мистецтв
Міністерства культури і мистецтв України,
доцент кафедри гуманітарних дисциплін.
Провідна установа: Інститут літератури імені Т.Г.Шевченка НАН України,
відділ української літератури ХХ століття, м. Київ.
Захист відбудеться “26” квітня 2002 року о 14 годині на засіданні
спеціалізованої вченої ради Д 26.001.15 із захисту дисертацій на здобуття
наукового ступеня доктора філологічних наук у актовому залі
Інституту філології Київського національного університету імені
Тараса Шевченка за адресою: 01017, м. Київ-17, бульвар Тараса Шевченка, 14.
З дисертацією можна ознайомитися у Науковій бібліотеці імені М.О.
Максимовича Київського національного університету
імені Тараса Шевченка за адресою: м. Київ, вул. Володимирська, 58.
Автореферат розіслано “” березня 2002 р.
Вчений секретар
спеціалізованої вченої ради Л.М. Копаниця
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ
Актуальність обраної теми. Тема дисертації стосується проблеми, що належить до актуальних в українському літературознавстві, висвітлення провідних концептів української драматургії 20-х років ХХ століття, яка органічно поєднує новаторство і традицію.
Слід відзначити, що набутий мистецтвом досвід ніколи не зникає назавжди: може на певному етапі вичерпати свої стильові можливості, проте не втратити їх, і вони здатні відродитися в новому контексті, але у модифікованому вигляді.
У 20-і роки здавалося, що новітні художні відкриття заперечують попередні й призводять до розриву з класичним мистецтвом, як квантова механіка з класичною фізикою. Однак із часом зявляється можливість зіставити ці відкриття не тільки одне з одним, а й з минулими художніми надбаннями. Найбільшою мірою здатність до відновлення притаманна тим художнім системам, що за своєю природою належать до відкритих, поліваріантних. Ідея свободи творчої індивідуальності, обстоювана романтизмом, інспірує не лише його власний розвиток, але й позначається на наступних художніх епохах.
Поява дослідження зумовлена необхідністю осмислення драматургії 20-х років ХХ століття, в якій неоднозначно моделювалося силове поле романтичних течій і новітніх віянь. Проблему романтичних джерел української драматургії, украй складну і суперечливу, на сьогодні досліджено недостатньо. Складність її розвязання зумовлена тим, що українська драматургія означеного періоду, перебуваючи у процесі постійного формування, оновлення, не отримала (з огляду на обєктивні історичні умови) логічного завершення.
Водночас природа українського романтизму доби 20-х років ХХ століття явище виняткове і виявляє один із шляхів художнього перетворення успадкованого на ужиткове. Спеціальних праць, що досліджували б цей аспект української драматургії, не створено, а у літературознавчій практиці спостерігаємо своєрідний критичний феномен: відстежувалися лише певні риси романтичної поетики, однак дослідження української драматургії 20-х років ХХ століття у романтичному контексті так і не було здійснено.
Звязок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертацію виконано на кафедрі історії української літератури і шевченкознавства Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка, до комплексних наукових та навчально-методичних планів якої входить проблема дослідження концепцій, зокрема й романтичних, на сучасному етапі літературознавчого аналізу художнього тексту.
Метою дослідження є інтерпретувати та комплексно проаналізувати романтичні засади української драматургії 20-х років ХХ століття в аспекті синкретизації філософської, психологічної та знаково-символістської сфер та охарактеризувати успадковані літературним процесом 20-х років XX століття, зокрема драматургією, художньо-тематичні категорії романтичної традиції. Реалізація поставленої мети передбачає розвязання таких завдань:
зясувати особливості стильової моделі романтизму 20-х років XX століття в українській драматургії;
окреслити варіанти онтологічних моделей, що побутують в українській драматургії аналізованого періоду;
виявити національні ознаки ідеальної романтичної моделі буття у пєсі 20-х років;
охарактеризувати ключові моменти розвязання проблеми “людина суспільство” в українській драматургії 20-х років ХХ століття;
розкрити реалізацію художньої антиномії пророк антипророк у драматургії 20-х років у звязку зі своєрідністю функціонування романтичної думки на власне українському ґрунті;
розглянути основні аспекти романтичного світовідчуття як типу мислення (у концепті проблеми “роздвоєння свідомості особистості”).
Методи дослідження. Для досягнення поставленої у роботі мети застосовано поєднання історико-літературного та порівняльно-типологічного методів, які було використано при зіставленні художніх творів різних періодів, жанрів, стилів, а також психолого-аналітичного методу для ґрунтовного і всебічного аналізу художнього образу. Названі методи допомагають виявити специфіку художнього світу, змодельованого у творчості досліджуваних драматургів. Потреба ґрунтовного аналізу драматичної продукції 20-х років ХХ століття зумовила звернення до історико-літературних та літературно-критичних праць дослідників Ю.Шереха, Г.Семенюка, Л.Мороз, К.Серажим, І.Михайлина, М.Кучерявцева, С.Чорнія, В.Чапленка, Л.Залеської-Онишкевич, Я.Голобородька, Л.Танюка, Н.Корнієнко та ін. Теоретичною основою дисертації стали праці Н.Кузякіної, М.Наєнка, Д.Наливайка, в яких уперше зроблено спробу розглянути творчість драматургів 20-х років у романтичному аспекті, а також філософські концепції Ф.Шлегеля, Н.Бердяєва, Ф.Ніцше, Х.Ортеги-і-Гассета, К.Леві-Строса.
Наукова новизна дослідження полягає у розвязанні проблеми сутності романтичних засад української драматургії 20-х років XX століття:
- здійснено спробу інтерпретувати українську пєсу 20-х років ХХ століття у романтичному контексті. Створено концепцію, що узагальнює творчий спадок драматургів Розстріляного Відродження і розвиває вчення про синкретичність стилю аналізованого періоду, відзначаючи наявність у ньому сильного романтичного струменя;
- уперше окреслено варіанти моделей онтологічного спектру української драматургії означеного періоду і встановлено, що вони трансформуються у руслі романтичної колізії зародження ідеалу сумніви в ньому крах ідеалу. Розкрито процес формування ідеальної романтичної моделі буття в українській драматургії 20-х років ХХ століття і стверджується, що вона нерозривно повязана з національною та особистісною самоідентифікацією;
- у роботі вперше простежено, що драма Миколи Куліша позначена своєрідною театралізацією буття: оповідь у ній розгортається за схемою “п'єса у п'єсі”;
- комплексно розглянуто парадигму художньої антиномії пророк антипророк у драматургії 20-х років, що дозволяє стверджувати: на власне українському ґрунті означена антиномія мала своєрідне втілення, а герой “пророчої” п'єси, як правило, був носієм “антипророчої” функції;
- проаналізовано аспекти проблеми роздвоєння свідомості особистості і розкрито функціонування образу романтичного героя “двійника” в українській драматургії 20-х років ХХ століття; простежено еволюцію цього образу;
- відзначено наявність романтичного синтезу мистецтв у знаково-символістській сфері драми 20-х.
Обєктом дослідження кандидатської дисертації є творчість М.Куліша (пєси “97”, “Прощай, село”, “Комуна в степах”, “Отак загинув Гуска”, “Зона”, “Закут”, “Патетична соната”, “Мина Мазайло”, “Народний Малахій”, “Маклена Ґраса”, “Вічний бунт”), І.Дніпровського (“Любов і дим”, “Яблуневий полон”), Я.Мамонтова (“До третіх півнів”, “Його власність”, “Рожеве павутиння”, “Своя людина”, “Ave Maria”, “Dies irae”), а також Д.Бедзика (“Крик землі”, “Хто кого?”), І.Микитенка (“Диктатура”), М.Ірчана (“Підземна Галичина”, “Родина щіткарів”), О.Пильча (“Кохайтеся, чорновусі, та не з московками”).
Предмет дослідження романтичні засади, які органічно простежуються в українській пєсі 20-х років ХХ століття на будь-якому рівні її прочитання: сюжетному, знаково-символістському, контекстуальному.
Наукове значення роботи. Матеріали і висновки дослідження висвітлюють проблему романтичних засад української драматургії 20-х років ХХ століття і стимулюють подальше осмислення її стильової своєрідності. Оцінка пєси 20-х у романтичному контексті розширить спектр її трактування і суттєво збільшить можливості всебічного аналізу.
Практичне значення отриманих результатів. Результати дослідження можуть бути використані для підготовки занять у вищій школі, у проведенні уроків з української літератури в середніх загальноосвітніх і спеціальних закладах, при написанні курсових, дипломних робіт та інших наукових досліджень, повязаних із новітнім прочитанням драматургії аналізованого періоду в контексті загальноєвропейського літературного процесу.
Апробація результатів дисертації. Основні положення дисертації, результати наукового дослідження та висновки пропонувалися для ознайомлення на засіданнях кафедр історії української літератури і шевченкознавства та української літератури ХХ століття Київського національного університету імені Тараса Шевченка, науково-теоретичній конференції молодих учених при Інституті літератури імені Т.Г.Шевченка НАН України (Київ, 1999); науково-практичних конференціях професорсько-викладацького складу Київського національного університету імені Тараса Шевченка (Київ, 2000, 2001); наукових конференціях з нагоди 185, 186 і 187-ї річниці з дня народження Тараса Шевченка (Київ, 1999, 2000, 2001); ІХ і Х Міжнародних конференціях “Мова і культура” (Київ, 2000, 2001); Міжнародній науковій конференції “Русская литература накануне третьего тысячелетия: Итоги развития и проблемы изучения” (Київ, 2000); науковій конференції “Дискурс сучасної української романістики. Поетика жанру” (Київ, 1999); а також опубліковані в наукових збірниках і часописах.
Публікації. Основні положення та результати дослідження викладено у чотирьох опублікованих працях автора, три з яких розміщено у фахових наукових журналах, рекомендованих ВАК України.
Обсяг і структура дисертації. Дисертація складається зі вступу, чотирьох розділів, висновків і бібліографії. Загальний обсяг роботи сторінок (169 основного тексту). Список використаних літературознавчих та критичних праць містить 185 найменувань; перелік художніх текстів позицій.
ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ
Вступ. Обґрунтовується актуальність обраної теми, характеризується стан її вивчення, зясовується мета і основні завдання дослідження, визначається предмет, методи дослідження, окреслено його теоретико-методологічну основу, наукову новизну, теоретичне і практичне значення одержаних результатів, подається інформація про апробацію роботи та публікацію результатів наукового пошуку.
Розділ І “Стильовий феномен української драматургії 20-х років ХХ століття”. Розглянуто загальні риси драматичного процесу 20-х років і його трактування дослідниками на різних етапах побутування української літературно-критичної думки ХХ століття. Зазначається, що хоча осмислення української драматичної “продукції” 20-х років ХХ століття відбувалося кількома етапами, проте воно не вичерпало всього багатства інтерпретацій, адже на новому історичному етапі літературний твір прочитується по-новому, з урахуванням досвіду минулого, із зазначенням складного спектру проекцій на сучасну добу, здатну актуалізувати у літературознавстві певні акценти.
Незважаючи на амбівалентність, наявну в оцінках дослідників категорій стилю, напряму, в усьому драматургічному масиві 20-х років ХХ століття літературознавство відзначає наявність яскравих романтичних традицій, що оприявнюються на всіх рівнях літературного тексту: колізії, поетики, естетики. У пєсах драматургів зазначеного періоду, навіть тоді, коли митці, на перший погляд, мало співвідносні за характером своєї творчості, простежується один наскрізний струмінь романтичний у сприйнятті людського буття.
Романтичні засади української літератури 20-х років ХХ століття одне із проблемних питань сучасного літературознавства. Український романтизм 20-х років охоплює усі жанри літератури, а в драматургії еволюціонує від перших поштовхів, від інтуїтивного імпульсу, що знайшов відображення і у так званій “безпредметній” пєсі, і в ранніх пєсах-агітках до феномену творчості Миколи Куліша, якій було притаманне філософське осмислення реалій сучасної доби, широка амплітуда настроїв, віянь, які, природно, ускладнюють її модель.
Актуалізувалася згадана проблема у драматургії 20-х років ХХ століття завдяки, насамперед, творчості М.Куліша, Я.Мамонтова, І.Дніпровського, М.Ірчана, Д.Бедзика, І.Микитенка.
Незважаючи на те, що до осмислення засадничих моментів української драматургії 20-х років зверталися у своїх дослідженнях багато літературознавців (серед ґрунтовних розвідок праці Н.Кузякіної, Г.Семенюка, Й.Кисельова, С.Чорнія, Л.Танюка, К.Серажим, А.Матющенко, М.Кудрявцева, І.Михайлина, В.Працьовитого, Я.Голобородька) романтичні тенденції цього масиву художньої літератури потрапляли у поле зору дослідників не часто. І це не мотивовано “невдячністю” теми: романтичні засади епосу і лірики періоду 20-х років знайшли висвітлення в ґрунтовних працях М.Наєнка “Романтичний епос: Ефект романтизму і українська література” і Ю.Коваліва “Романтична стильова течія в українській поезії 20 -х років ХХ століття”.
Характер попередніх досліджень та їх основні параметри дозволяють перейти безпосередньо до вивчення проекцій романтичної традиції на пєсу 20-х років. При цьому належить усвідомлювати: мистецький процес 20-х років ХХ століття не був механічним наслідуванням європейської традиції і копіюванням новітніх віянь. І це простежується в українській драматургії 20-х років, яка, відзначаючись новаторським характером і збагачуючись новими жанрово-стилістичними ознаками, не могла зявитися “з нічого”. Творчо донаснажуючись цінними надбаннями минулого (“старий” німецький романтизм і його пізніші європейські аналоги, творчість українських поетів-романтиків, “новоромантизм” Лесі Українки і Олександра Олеся), створювалася принципово нова літературна модель.
В українській драматургії 20-х років XX століття продукується значний драматургічний масив, увиразнений контуром Шевченкового слова, що побутує на таких рівнях: безпосереднє наслідування тематики, біографічний екскурс, і, нарешті, тонка взаємодія мистецьких систем (певні алюзії простежуються у багатьох п'єсах аналізованого періоду, найяскравіше у творчості І.Дніпровського, Я.Мамонтова, М.Куліша).
Романтичний струмінь у драматургії 20-х років неможливо осмислити, не залучаючи літературного спадку Миколи Куліша провідного драматурга того часу. У драматургічному процесі 20-х творчість Миколи Куліша заявлена найбільш яскраво. На своєрідності стильового синтезу, наявного в драматургії М.Куліша, наголошували окремі дослідники, наші попередники. Незважаючи на усю різноплановість у сприйнятті творчого набутку М.Куліша, не можна не усвідомити того, що його драми були намаганням дошукатися відповідей на злободенні питання та водночас мали яскраво виражені філософські засади, які залишаються до кінця не осмисленими і сьогодні. Ще один важливий аспект полягає в осяганні світосприйняття митця як романтичного, а, отже, трактуванні його творчості у романтичному ключі.
Pозділ II “Художні моделі буття в українській драматургії 20-х років ХХ століття”. Oднією з ключових для митця доби 20-х років є проблема створення художніх моделей буття у межах вибудованої картини світу.
Українська драматична продукція 20-х років ХХ століття моделює життя за специфічними законами. Водночас такі рецепції характерні для тогочасного історичного і культурного етапу тенденційність виражена достатньо яскраво, щоб залишитися непоміченою. Світоглядні орієнтири не можуть не вплинути на характер творчості письменників. Як результат, виникають своєрідні художні моделі буття, які проектуються на загальномистецький процес 20-х, у річищі якого еволюціонує і драматургія. Пояснення цій своєрідності слід, вочевидь, шукати у характеристиці особливостей самого буття, тільки йому притаманних ознак.
На історичну ситуацію перших пореволюційних років чи не найкраще проектується романтична колізія народження ідеалу сумніви в ньому крах ідеалу. Своєрідно вона прописується на рівні художнього твору, зокрема у сфері наших дослідницьких інтересів у драматичному полотні. Ця буттєва колізія наявна в кожному драматичному тексті й простежується на двох рівнях свідомому та підсвідомому. Вона передбачає існування ідеальної моделі буття, яка включає в себе певні настанови.
Побутування ідеалу національної та особистісної незалежності й утілення споконвічної мрії селянина про землю має у драматургії аналізованого періоду характер концепту.
Ідеал буття земний рай українського селянина, де найвища цінність свята земля-годувальниця, належить до надзвичайно поширених в українській драматургії 20-х років. Уявлення персонажів про землю гранично романтизовані й метафоризовані. Зазвичай, поряд з ідеалом “власного ґрунту” як конкретного земельного наділу постає прагнення “власного ґрунту” як уособлення громадянства, державності. Воно йде від усвідомлення людиною своєї національної приналежності. Та суспільні пертурбації коригують особистісні установки, суттєво змінюючи усталену систему цінностей. Вектори сприйняття землі-годувальниці тепер часто направлені на опобутовлення, “заниження” образу. Ті, хто полишають свою землю, відриваються від рідного ґрунту, від батьківського коріння, неминуче переживають моральні страждання і випробування. На перший план для розчарованої у теперішньому житті особистості виходить ідеалізація минулого (козацької вольниці, гетьманщини, початкових етапів української державності) опоетизування героїчного “вчора”, притаманне романтичній традиції (іноді таким “вчора” є навіть події недавні, революційних часів).
Душевний надлом, руйнування системи цінностей призводить до краху людини як особистості. Звідси трагізм драматургії 20-х років, і не лише української. У світовій драматургії італійський драматург Піранделло вперше, за висловом Б.Зінгермана2, визначив больову точку 20-х років: людина не витримує тягаря власної особистості й, таким чином, неодмінно втрачає свою індивідуальність. Література адекватно реагує на тонкі порухи людської психіки та означує можливі їх наслідки у широкому світовому контексті: початок нового етапу історичного розвитку, повязаного із зародженням фашизму і втіленням у життя ідей “воєнного” комунізму. Антитеза “людське звіряче” продукує такий рівень суспільних взаємин, коли біблійне “син на батька, брат на брата” набуває реального втілення. Це один з прикладів того, як деформована свідомість “зони”, "в'язниці", “підпілля” може спроектуватись на свідомість особистості (питання, що сьогодні перебуває у центрі уваги психології).
Своєрідно конструюються в українській драматургії 20-х онтологічні моделі. Основний конфлікт (як і у романтизмі) моделюється через протистояння людини і суспільства. Світ постає як жорстокий і ворожий творчій особистості Хаос, трагікомедія, одночасно страшна і смішна фантасмагорія. Для звичайної, земної людини світ є скоріше жорстоким монстром, ніж добрим другом дається взнаки невідповідність омріяного ідеалу реальній дійсності, осмислення якої приводить героя до зневіри. Саме невпевненість у дні завтрашньому і розчарування у теперішньому породжує картини світу-як-хаосу. У свідомості особистості знову відбувається своєрідна переоцінка цінностей (близька філософії Ніцше, його теорії “надлюдини”), зміна ідеалів і орієнтирів, трансформація моральних критеріїв, що ними вона керувалася до цього часу; драматургія демонструє нового героя, для якого сила і жорстокість стають головними якостями, без них він не мислить виживання у жорстокому світі.
Песимістично забарвлені моделі буття знаходимо у багатьох пєсах аналізованого періоду. Моделює життя як пустку, безвихідь Я.Мамонтов (“Його власність”, “Своя людина”), І.Дніпровський (“Любов і дим”, “Яблуневий полон”), Д.Бедзик (“Крик землі”, “Хто кого?”). Реалії буття не тільки роблять втілення ідеалу у життя особистості неможливим відбувається розчарування людини в омріяних ідеалах. Ось у такій площині герой драми 20-х років ХХ століття входить у естетику романтизму.
Найчіткіше і найпослідовніше означені моделі буття простежуються у творчості Миколи Куліша безперечно, провідного драматурга епохи. Він моделює сучасну йому дійсність як смітник (“Патетична соната”), божевільню (“Народний Малахій”), абсурд (“Вічний бунт”), і таке зображення буття не є випадковим (дається взнаки розчарування наслідками жовтневого перевороту 1917 року, що охопило у 20 -х роках широкі кола прогресивної інтелігенції).
Водночас, кожна драма М.Куліша це своєрідна “пєса у пєсі”, де театральність буття і його парадоксальність досягають апогею. Герой драми настільки відчужений від сучасної йому дійсності, що починає її сприймати як фарс, театральну сцену і діяти відповідно. Сугестивне зображення викривлення реальності, що сприймається читачем тільки на підсвідомому рівні, основний прийом театралізації буття, до якого вдається у своїх творах М.Куліш. Панування гри як основної форми земного існування стає одним із аспектів його філософії.
Розділ ІІІ “Побутування “пророчої” пєси на українському літературному ґрунті: романтичний контекст антиномії “пророк антипророк”. Стосунки людини і суспільства річище основного конфлікту драматургії 20-х років ХХ століття. Антиномія “пророк антипророк” виявилася надзвичайно поширеною в означений період насамперед тому, що дозволяє простежити розвиток стосунків особистості й суспільства у багатьох граничних проявах явища (наприклад, взаємного неприйняття і заперечення). Ця тема знаходить своє втілення у численних тогочасних художніх текстах різних жанрів у поезії, прозі; наявна вона і у драматургії аналізованого періоду, наприклад, у пєсах І.Дніпровського “Любов і дим”, Я.Мамонтова “Ave Maria”, та найбільш плідно проявляється у драматичних творах Миколи Куліша (“Отак загинув Гуска”, “Прощай, село”, “Зона”, “Народний Малахій”).
Саме естетиці романтизму притаманне сприйняття індивідом Універсуму передовсім як таємниці, що виявляє себе як нескінченність, Бог. Таємницю ж неможливо осягнути розумом, адже це магічний акт, на який спроможний тільки геніальний дух окремих одиниць. І діяльність цієї “одиниці”, на думку Ф.Шлегеля, теоретика німецького романтизму, як прояв “самодіяльного духу”, як вираз свободи, є одуховленою.
Особистість може донести до інших людей ідею нескінченності Універсуму за допомогою символу, що є невідємним атрибутом “штучної” культури. Виразником сфери символічного, носієм художнього символу в українській драматургії 20-х років ХХ століття постає пророк. Якщо говорити про загальну емоційну та історико-культурну тональність колективного естетичного поруху до оновлення, наявного на тогочасному історичному етапі, то її слід визначити як романтичну скерованість у майбутнє, намагання передбачити це майбутнє, “прочитати” його орієнтири, зашифровані в системі символічного, очима новітнього пророка.
Герой “пророчої” пєси 20-х це людина, яка стає на шлях активного протесту проти негуманної прози буття, перебираючи на себе місію новітнього месії. Не завжди він є і відчуває себе посланцем Божим, але постійно обстоює власну моральну правоту, впевнено утверджує свої ідеали. Характерно, що візії майбутнього у проповідництвах новітніх пророків, як правило, апокаліптичні.
Зосим (“Прощай, село” М.Куліша), Марко (“Любов і дим” І.Дніпровського), Даніель (“Ave Maria” Я.Мамонтова) герої драми 20-х, пристрасні монологи яких часто насичені пророчими сентенціями. Опосередковано, через вчинки і їх наслідки драматург розкриває антипророчу сутність свого героя, розвінчуючи діяльність нео-месії.
Своєрідний тип “антипророка” подає М.Куліш у пєсі “Народний Малахій”. У роботі зроблено спробу трактувати головну дійову особу драми Малахія Стаканчика як романтичного героя, що не сприймає навколишній світ і тому стає на шлях пророцтва і проповідництва. Він перебирає на себе функції пророка не випадково. Революція відроджує надії щодо перебудови суспільства, яке поглинув філістерський світ. Філістери, одвічні вороги пристрасних романтичних натур, ототожнюються в уяві й автора, і головного героя з тогочасним міщанством.
На початку твору Малахій натура монолітна, пристрасна, не здатна поступитися своїми мріями. Він є позасвідомим борцем із філістерським світом сучасного йому міщанства, і це підносить його на рівень гофманівського Музиканта. Малахій обирає шлях Мандрівного Ентузіаста, намагаючись втілити у суспільстві свої гуманістичні “голубі реформи”, які повинні, на його думку, ощасливити людство. Але проекти героя утопічні. На думку Ю.Шереха, “можна удосконалювати форми суспільного життя, не можна зробити голубої реформи суспільства, бо це проблема і мета індивіда, а не суспільства”3. Розпочинаючи свій шлях із усвідомлення своєї пророчої функції задля перемоги добра і справедливості, фінішує герой трагічною віддаленістю від світу реального, граничним заглибленням у “голубі мрії”. Суспільство вважає Малахія божевільним, і він перебирає на себе навязану соціумом роль. У фіналі герой самотній, гранично віддалений від реальності.
Отже, романтичний герой знову зазнає фіаско, безрезультатно намагаючись культивувати ідеальний світ, що існує в його уяві, у світовому масштабі. Трагізм фіналу підкреслюється засобами романтичного синтезу мистецтв (музичними звуками “змальовуються” ті епізоди, у яких слова лише контури ідеї. Так, фальш Малахієвої дудки прочитується як своєрідний реквієм його “голубим ідеям”, увиразнений песимізмом біблійних мотивів). Крах ідеалів особистості, яка усвідомила себе новітнім пророком, але насправді виконувала антипророчу функцію, побутує як закономірний фінал романтичного твору.
Розділ IV “Роздвоєння свідомості особистості на тлі романтичного конфлікту “людина стихія”. Традиційна для драматургії 20-х років ХХ століття проблема взаємин особистості й суспільства часто у п'єсах трансформується у художній конфлікт почуття і обовязку. Характерно, що такі конфлікти у періоди великих соціальних переворотів безпосередніми учасниками історичного процесу сприймаються як закономірні. Якщо література предметом освоєння обирає такі епохи, на перший план неминуче виходить бунтарська особистість, що розривається внутрішньою суперечністю (конфлікт кохання і зненависті, почуття і обов'язку). У російській драматургії 20-х років (драми К.Треньова, Б.Лавреньова, М.Булгакова) ця суперечність найчастіше вирішується на користь сили революційної стихії. Українська література розробляє конфлікт почуття і обовязку іншим чином, демонструючи катастрофу особистості, яка в епоху жорстокого класового протистояння намагається зберегти вірність загальнолюдським ідеалам. Фінал для неї завжди трагічний, і це підтверджує історія нашого народу: герой, який не зміг вистояти у моральному двобої і зраджує особисті ідеали, приречений на довічні муки совісті, а сильних духом чекає безжалісна машина революційного терору.
Але, незважаючи на деякі розбіжності у вирішенні основного конфлікту, драматургія 20-х років ХХ століття, і російська, і українська, має багато спільних векторів у сприйнятті й проекції тогочасної дійсності. Для неї характерна спільність тематики і проблематики, що концентрується навколо подій революційного перевороту і його осмислення. Свою епоху письменники сприймають неоднозначно, але завжди у їх творах наявна свідома або підсвідома аналогія з образом стихії природної чи соціальної.
Поряд із тим, українська драматургія аналізованого періоду активно розробляє проблему роздвоєння свідомості особистості. Першооснова її закорінена в естетиці романтизму і полягає в одвічному протистоянні людини і суспільства (суспільна формація подекуди асоціюється із неконтрольованою стихійною силою питомо романтичний образ). На українському літературному ґрунті ця проблема, зокрема, знайшла своє втілення в пєсах “Родина щіткарів” М.Ірчана, “Ave Maria” Я.Мамонтова, “Яблуневий полон” і “Любов і дим” І.Дніпровського, та найглибше вона розроблена в драмі “Патетична соната” М.Куліша: у ній вона має характер концепту.
Про романтичні джерела пєси свідчать численні текстуальні докази: колізія і провідні образи, які співвідносяться з романтичною традицією; форма монологу-сповіді, що була найпопулярнішою у романтиків і романтизація драми-спомину мовою поезії; поетична символіка мови героїв; наявність синтезу мистецтв, зокрема, романтичне сприйняття музики як довершеного, найтоншого виду художньої творчості; сон-видіння Ілька, в якому реальне та ірреальне мистецьки переплітається, утворюючи двопросторову віщу проекцію; принцип зіставлення сцен за контрастною подібністю провідний у композиції М.Куліша і улюблений романтиками засіб контрасту. Крім того, автор максимально асимілював головних героїв пєси відповідно до романтичної традиції, зобразивши їх як особистостей з романтичним світосприйняттям, навязавши романтичну поведінку і навіть підібравши красномовні імена Марина (грец. морська) та Юга (синоніми віхола, заметіль буремне природне явище), які прозоро натякають на величні природні стихії, що борються і взаємодіють, визначають сутність людського єства.
Ілько Юга, головний герой “Патетичної сонати” Миколи Куліша, романтичний “двійник”, розіпнутий між полюсами мрії та дійсності, почуття і обовязку. На початку твору це романтичний герой, що, відштовхуючись від світу реальності, перебуває у ворожих стосунках із навколишньою дійсністю і живе мріями та фантазіями. Він протиставляється “прозі життя”, “масі”. Це людина непобутова, незвичайна, як особистість самотня і трагічно віддалена через власні ідеалістичні фантазії від звичайного людського щастя. Захоплення героя різними видами мистецтва свідчить про наявність синтезу мистецтв і дає змогу співвідносити його з гофманівською моделлю Музиканта.
Романтичний герой Ілько Юга втілення романтичного бунту проти дійсності (ця проблема не вирішувалася на емпіричному рівні революції). У ньому послідовно формується протест і виклик, реалізована поетична і романтична мрія, що не бажає миритися з бездуховною і нелюдяною прозою буття. Але згідно з романтичною схемою Музиканта неминуче очікує болюче розчарування, спричинене фатальністю буття, реалії якого руйнують хисткий ілюзорний світ-сховок (у Ілька уявний корабель “Арго”). Розчарувавшись у коханій Марині, що постає не Петрарковою Лаурою, а звитяжницею українською Жанною дАрк, герой втрачає свою цілісність і його особистість терпить муки роздвоєння свідомості. У результаті духовна нівеляція (постріл у власну душу Марину) і фізична загибель романтика.
Результат життєвого змагання Ілька Юги є цілком прогнозованим. Він зумовлений насамперед його романтичним світоглядом, який визначається схемою народження ідеалу сумніви в ньому крах ідеалу. Багато в чому цей результат залежить і від логіки розвитку історичних подій суспільних катаклізмів, що їх символізує образ революційної стихії.
Однак на шляху складних життєвих пертурбацій Ілько Юга сягає високого, і, на думку романтиків, головного мистецтва. Майстерне поєднання музичних і драматичних мотивів пряме свідчення наявності синтезу мистецтв, що акцентує увагу на образі, адекватно окреслює, координує сприймання його читачем, нарешті, визначає романтичний характер твору.
У Висновках подано результати дослідження, що певним чином з'ясовують наявність і функціонування романтичних засад української драматургії 20-х років ХХ століття.
У роботі проаналізовано логіку розвитку романтизму 20-х років XX століття. Зокрема, з'ясовано особливості стильової моделі романтизму 20-х років XX століття в українській драматургії і встановлено, що він розвивався за специфічними канонами, базованими на традиції, і водночас створював принципово нову літературну школу.
Окреслено варіанти моделей онтологічного спектру, що побутують на українському літературному ґрунті, зокрема, у драматургії означеного періоду, і встановлено, що моделі буття трансформуються в руслі романтичної колізії зародження ідеалу сумніви в ньому крах ідеалу. Тому вони позначені, як правило, песимістичним забарвленням і знаходять своє вираження у художніх символах пустки, руїни, божевільні, вязниці.
Дослідження розкриває процес формування ідеальної романтичної моделі буття і виявляє, що ідеальна онтологічна модель в українській драматургії 20-х років ХХ століття нерозривно повязана з національною та особистісною самоідентифікацією людини.
У роботі вперше простежено, що драма Миколи Куліша позначена своєрідною театралізацією буття оповідь у ній розгортається за схемою “п'єса в п'єсі”, оскільки реальність для митця не є об'єктивною категорією, а прибирає гіпертрофованих форм і постає “як-сценічне-дійство”, але не на свідомому, а на сугестивному рівні сприйняття тексту.
Охарактеризовано ключові моменти розв'язання проблеми “людина суспільство”; на основі дослідження значного масиву художніх текстів зроблено висновок, що конфлікт людини і суспільства провідний в українській драматургії означеного періоду.
У роботі розглянуто парадигму художньої антиномії пророк антипророк у драматургії 20-х років, що дозволяє стверджувати: на власне українському ґрунті означена антиномія мала своєрідне втілення, а герой “пророчої” п'єси, як правило, був носієм “антипророчої” функції.
Комплексно проаналізовано основні аспекти романтичного мислення як типу мислення з метою визначення ролі конфлікту “людина стихія” у концепті проблеми роздвоєння свідомості особистості і доведено, що і в українській, і в російській драматургії означеного періоду таке роздвоєння формувалося передовсім унаслідок внутрішнього конфлікту.
Розкрито функціонування образу романтичного героя “двійника” в українській драматургії 20-х років ХХ століття і простежено еволюцію цього образу. Відзначено, що доля героя розвивається в руслі романтичної колізії зародження ідеалу сумніви в ньому крах ідеалу; внутрішній конфлікт спричиняє муки роздвоєності його свідомості .
Відстежено наявність у знаково-символістській сфері драми 20-х романтичного синтезу мистецтв. Наголошено на сприйнятті музики як довершеного, найтоншого виду мистецтва, здатного найточніше відтворити почуття і переживання людини.
Своєрідністю української драми 20-х років є те, що романтичні мотиви письменники переносять на український ґрунт. У М.Куліша національні тенденції наявні у кожній пєсі, тема долі України набуває статусу чолової у всьому його творчому доробку.
Переносячи героя романтизму в річище проблем сучасного їм суспільства, письменники намагаються окреслити коло цих проблем і застерегти людство від можливих помилок. Вони моделюють світ як “смітник”, “руїну” та “божевільню” не випадково: дається взнаки розчарування наслідками соціальної революції; життя уявляється як невпинний рух орбітою.
Українська пєса 20-х років цілковито вписується в контекст світової драми XX століття; вона, на відміну від “старого” театру, показує не трагедію в житті, а трагедію життя. Протистояння людини і суспільства, беручи свої витоки у естетиці романтизму, мало значний вплив на формування героя драматургії аналізованого періоду. У тому, що воно знайшло творче відображення у художніх текстах, і полягає істинна цінність творчої спадщини драматургів 20-х років ХХ століття.
СПИСОК ОПУБЛІКОВАНИХ ПРАЦЬ
ЗА ТЕМОЮ ДИСЕРТАЦІЇ
До проблеми романтичного начала в драматургії Миколи Куліша // Літературознавчі обрії: Праці молодих учених України. К.: Фенікс, 2000. Вип. 1. С.58-63.
Проекції Тараса Шевченка на українську драматургію 20-х років ХХ століття // Шевченкознавчі студії: Зб. наук. праць. К.: ВПЦ "Київський університет", 2001. Вип. 3. С.53-57.
Художні моделі буття в українській драматургії 20-х років ХХ століття // Мова і культура: Наукове видання. Мова і художня творчість: У 6-ти т. К.: ВД Дмитра Бураго, 2001. Вип. 3, Т.4. С.66-70.
Творчість Миколи Куліша у контексті епохи // Дискурс сучасної української романістики. Поетика жанру: Наукові студії. К.: Київський університет, 2000. С.156-166.
АНОТАЦІЯ
Гудзенко О.П. Романтичні засади української драматургії 20-х років ХХ століття (І.Дніпровський, Я.Мамонтов, М.Куліш). Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.01.01 українська література. Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2002.
У дисертації визначаються нові підходи до осмислення стильової своєрідності української драматургії 20-х років; зроблено спробу спроектувати її на романтичну традицію.
Особлива увага приділяється функціонуванню онтологічних моделей в драматургії аналізованого періоду. У роботі проаналізовано розгортання романтичної колізії “зародження ідеалу сумніви в ньому крах ідеалу” і зроблено висновки щодо домінування песимістичного сприйняття дійсності в драмі 20-х років ХХ століття.
Комплексно простежено побутування т.зв. “пророчої” пєси на українському літературному ґрунті у контексті антиномії “пророк антипророк”. У дослідженні осмислюється функціонування образу романтичного героя, зокрема героя -“двійника” у драмі 20-х років ХХ століття, роздвоєння свідомості особистості якого відбувається на тлі романтичного конфлікту почуття і обовязку.
Ключові слова: романтичні засади, модель буття, романтичний герой, символ, театральність, пєса, художній конфлікт, традиція.
АННОТАЦИЯ
Гудзенко Е.П. Романтические основы украинской драматургии 20-х годов ХХ века (И.Днипровский, Я.Мамонтов, Н.Кулиш). Рукопись.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук по специальности 10.01.01 украинская литература. Киевский национальный университет имени Тараса Шевченко, Киев, 2002.
Исследование посвящено значительному массиву украинской драматургии 20-х годов ХХ века (творчеству И.Днипровского, Я.Мамонтова, Н.Кулиша, а также М.Ирчана, Д.Бедзыка). Определяются новые подходы к осмыслению стилевого своеобразия этого массива. При условии глубокого изучения драматических текстов анализированного периода представилась возможность спроецировать этот массив на романтическую традицию. В диссертации раскрываются и обосновываются предпосылки подобного сопоставления, которые базируются на тщательном эмпирическом изучении поставленной проблемы.
В работе осуществлено попытку проанализировать логику развития романтизма 20-х годов XX века и установлено, что он развивался, следуя специфическим канонам, которые базировались на традиции и, одновременно, создавал принципиально новую литературную школу.
Романтические истоки украинской литературы один из концептуальных вопросов современного литературоведения. Украинский романтизм 20-х годов охватывает все жанры искусства, а в драматургии эволюционирует от первых толчков, от интуитивного импульса, который нашел отображение в так называемой “беспредметной” пьесе и в ранних пьесах-“агитках”, до творчества Н.Кулиша, которое характеризируется философским осмыслением реалий того времени и отличается широкой амплитудой настроений и веяний.
Особое внимание в работе уделено функционированию онтологических моделей в украинской драматургии 20-х годов ХХ века и констатируется тот факт, что они трансформируются в русле романтической коллизии “зарождение идеала сомнения в нем крах идеала”. Такие модели в драматургическом массиве носят, как правило, пессимистический характер и выражаются в художественных символах “руины”, “тюрьмы”, “свалки”, “сумасшедшего дома”. Пристальное изучение литературы эпохи свидетельствует, что подобное восприятие действительности было близко подавляющему большинству художников того времени; объяснялось оно, по всей видимости, спецификой действительности и исторической ситуации. Наличие пессимистической символики отслеживается в произведениях драматургов анализированного периода И.Днипровского (“Любовь и дым”, “Яблоневый плен”), Я.Мамонтова (“Ave Maria”, “Его собственность”, “Свой человек”), Н.Кулиша (“Прощай, село”, “Вечный бунт”, “Зона”) и др.
В исследовании охарактеризованы ключевые моменты решения проблемы “человек общество”, в частности отмечено, что конфликт личности и социума является основополагающим в украинской драматургии этого периода.
На основе пьес, в основном ведущего драматурга анализированного периода Н.Кулиша, комплексно прослеживается эволюция романтического героя украинской драматургии 20-х годов ХХ века. Это натура страстная, внебытовая, трагически оторванная от реальной действительности, углубленная в мир внутренних переживаний и иллюзий. Герой пьесы 20-х концентрирует в себе романтический протест и вызов, он не может мириться с негуманной “прозой жизни”.
В диссертации большое внимание уделено своеобразию формирования художественного образа в контексте антиномии “пророк антипророк”. Отмечено, что “антипророческая” функция героя украинской драматургии 20-х была доминирующей. Он часто ощущает себя новым Мессией, но это ощущение является заведомо ошибочным, ведь продиктовано оно, как правило, романтическим “не-восприятием” действительности и болезненным желанием заменить реальность иллюзиями.
В работе проанализировано функционирование образа героя-“двойника” в драме 20-х годов ХХ века. Проблема “двойничества”, получившая активное развитие в художественных текстах, созданных в эстетике романтизма, по-новому зазвучала в пьесе 20-х годов прошлого века. В исследовании делается обобщение, что раздвоение сознания личности героя происходит в результате внутреннего конфликта; и, что характерно, в драматургии 20-х годов ХХ века, как русской, так и украинской, это, как правило, последствия романтического конфликта чувства и долга.
Своеобразием украинской драматургии 20-х годов является то, что романтические мотивы писатели, как правило, переносят на украинскую почву. У Н.Кулиша национальные тенденции присутствуют в каждой пьесе, а тема Украины приобретает статус главенствующей во всем его творчестве.
Пьесы 20-х органично вписываются в контекст всемирной драматургии XX века, которая, в отличие от классической, показывала не трагедию в жизни, а трагедию жизни. Романтическое противостояние человека и общества, хотя и вытекает из прошлого, из традиции, не утратило своей актуальности и нашло полноценное отражение в художественных текстах творческого наследия украинских драматургов периода 20-х годов ХХ столетия.
Ключевые слова: романтические истоки, модель бытия, романтический герой, символ, театральность, пьеса, художественный конфликт, традиция.
SUMMARY
Gudzenko O.P. Romantic fundamental principles of Ukrainian dramaturgy for the 20th years of XX century (I.Dniprovskyy, Ya.Mamontov, M.Kulish). Manuscript.
The thesis is applied for the scientific degree of Candidate of sciences in Philology on speciality 10.01.01 Ukrainian literature. Kyiv National Taras Shevchenko University, Kyiv, 2002.
New approaches to the stylistic originality understanding of Ukrainian dramaturgy of the 20th years of XX century are determined in the thesis; the attempt to project it to the romantic tradition is made.
Special attention is concentrated on the ontological models functioning in the dramaturgy of the analyzed period. Development of the romantic collision “origination of an ideal doubting in it failure of the ideal” is having been analyzed in the thesis. Conclusion referring the domination of the pessimistic apprehension of realty in a drama of the 20th years of XX century.
The existence of so-called “prophets” play at the Ukrainian literary basis under the “prophet - anti-prophet” antinomy context. Functioning of the romantic hero character and “double”-hero in particular in a drama of the 20th years of XX century are complexly determined. The split personality of the hero takes place on the background of the romantic conflict of the feeling and duty.
Key words: romantic fundamental principles, existence model, romantic hero, symbol, theatricality, play, artistic conflict, tradition.
2 Б. Зингерман. Очерки истории драмы ХХ века: Чехов, Стринберг, Ибсен и др. М.: Наука, 1979. С. 267.
3 Ю. Шерех. Шоста симфонія Миколи Куліша // Микола Куліш. Твори: У 2-х т. К.: Дніпро, 1990. Т. 2. С. 329.