Будь умным!


У вас вопросы?
У нас ответы:) SamZan.net

мистецький громадськополітичний світогляднофілософський рух України започаткований у 60х роках XX стол

Работа добавлена на сайт samzan.net:

Поможем написать учебную работу

Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.

Предоплата всего

от 25%

Подписываем

договор

Выберите тип работы:

Скидка 25% при заказе до 25.11.2024

Шістдесятники

Шістдесятництво — соціокультурний (літературно-мистецький, громадсько-політичний, світоглядно-філософський) рух  України, започаткований у 60-х роках XX століття; друге українське відродження національної еліти, винищеної репресіями в 30-х роках; духовна революція).

Шістдесятники — це покоління творчої молоді початку 60-х років XX ст., сформоване в період тимчасової лібералізації суспільного життя в СРСР у 1956-1964рр.

Шістдесятництво порівнюють з епохою Ренесансу. Українське відродження пов’язане з вивільненням людини з-під влади ідеології, народженням гуманістичного світогляду, який у центр світу поставив людину й проголосив її найбільшою цінністю.

Представники шістдесятництва

Поети – Д. Павличко, Л. Костенко, В. Симоненко, І. Драч,  М. Вінграновський, Б. Олійник.

Прозаїки – Є. Гуцало, В. Дрозд, В.Шевчук, Г.Тютюнник.

Майстри художнього перекладу – М.Лукаш, Г. Кочур, А.Перепадя.

Літературні критики – І.Світличний, І.Дзюба,  М.Коцюбинська.

Малярі та графіки – О.Заливаха, А. Горська, В. Зарецький.

Кіномитці й театральні діячі – С.Параджанов, Ю.Іллєнко, Л.Танюк, І. Миколайчук.

Композитори – В.Сильвестров, Л.Грабовський, В.Івасюк.

 

Жанрова система «шістдесятників»

Теми творів

лірична поезія, балади, притчі, етюди, поеми, сонети, рубаї, ліричні новели, історичні романи, роман у віршах, химерна проза

  •  традиційні - природа, Вітчизна, народ, історична пам’ять, людина у всьому багатстві її проявів —суспільне життя, моральність, кохання, творчість; 
  •  нові теми -  підкорення космосу, етична правомірність НТР,

- утвердження неповторності кожної особистості ,

- переосмислення ролі митця в суспільстві;

- органічне злиття фольклорно-пісенного начала з інтелектуальним , філософським.

Стильова різноманітність шістдесятників

  •  Модерністи (І. Драч, В. Голобородько, М. Воробйов)
  •  неоромантики (М. Вінграновський, Р. Лубківський),
  •  неонародники (В. Симоненко, Б. Олійник),
  •  постмодерністи (В. Стус).

 

Притча про візника та чарівного коня

Їхав - ні, не їхав, а ледве волочився степовою дорогою- віз, запряжений парою коней. Гнідий понуро тягнув свою лямку, не підводячи очей, а вороний усе сердито пофоркував, хитаючи головою, але також - тягнув...

На возі - візник. Він немилосердно періщив бідолашну худобу. Так люто вимахував канчуком, аж змучився. Приліг на хвильку на возі, витер піт з чола. І раптом помітив, що коні загнані до смерті. Згадав, що вже тиждень не годував їх, усе примовляючи: "Потерпіть, мої любесенькі, бодай побила вас лиха година, гаспиди неситі, бидло ледаче! Ще трішечки, і прибудемо у щасливий край.- конячий рай, де для вас - море вівса, а для мене - ковбаса!!!". Почухав лису голову, зморщив чоло і вголос проказав сам до себе: "Хе, так далі, їй-бо, не можна". Візник був хитрий: уторопав, що його скинуть схарапуджені, доведені до відчаю огирі, якщо він і далі їх так катуватиме. Тож припинив так часто лупцювати животину і ледь попустив віжки. Але чи щезли від того віжки й канчук, читачу? Ото ж бо й ба: коні не перестали бути уярмленим тяглом, а візник- їх цілковитим паном. Та молоді ще лошаки, почувши полегкість, раптом рвонули вперед, мало не скинувши візника. Той спам'ятався і знову натягнув віжки, вхопився за канчук і за мить нещадними ударами покрив хребти непокірних коней кривавими ранами. Гнідий коник болісно заіржав, став дибки, та знову впокорено схилився в упряжі, опустивши додолу сумовиті очі. Вороний же гнівно вдарив копитом об землю - і раптом із ран його проросли два орлині крила - пружні і сильні. Збентежений візник аж підскочив, щоб спинити диво-огиря; несамовито свиснув канчук... Та дарма: чарівний кінь огненним птахом злетів у степове небо. Ліве крило його було надламане, та не уражене канчуком праве потужними помахами підносило колишнього раба чужої волі, а тепер - вільного володаря власної долі у блакитну височінь - туди, де сяяло сонце.

Ця притча - про жорстокі часи тоталітаризму, котрих тобі, читачу, на щастя, уже не довелося зазнати. Котрі ти, читачу, повинен пізнати, щоб не рости, як бур'ян при дорозі, на згарищах рідної історії, а відкритими очима дивитися в майбутнє, пам'ятаючи гіркий досвід минулого.

Ця притча - про покоління шістдесятників. Покоління непокірних і мужніх вороних та доброчесних за своєю природою, але боязких - гнідих.

...А вірші писать, молоді поети, І як від вчорашнього -

Буду вчитись у вас, Відмовлятись від себе,

Але вчитиму й вас: Щоб собою завтрашнім

Як треба любити цю землю й це небо. Стать назавжди.
Не лякатися щастя, не зрікатись  біди,                  ("Уроки поезії")

Так, молоді поети вчилися у старих майстрів. Вабили їх і символістські осяяння раннього Тичини, й неокласична ясність та земна чуттєвість Рильського, і розчулена ліричність Сосюри, й романтична піднесеність Довженкової "Повісті полум'яних літ" та тихе сяйво "Зачарованої Десни", й сумовито-лагідна пісенність Малишка... Та своїм юним словом дебютанти 60-х спонукали до творчого "омолодження" і своїх сивомудрих учителів. Вітер змін приніс нове дихання й поетам старших поколінь, породивши унікальне явище "серпнево-надвечірнього" ренесансу справжності в їх творчості - так зване "третє цвітіння".- зворушливо-тепле, мов світлий спогад про юність.

Шістдесятництво ніколи не було однорідним , монолітним , єдиним

Три шляхи вибору долі і творчості :

дисидентство (від лат. dissidens незгодний)

«внутрішня еміграція»

конформізм

активне інакодумство, відкрите про тистояння тоталітарному режимові,

цілковите неприйняття його псевдо- ідеалів і псевдоцінностей,опозиційна громадська діяльність — геройська відданість приречених на страту, свідомих своєї приреченості

(В. Стус, І. Світличний, А. Горсь ка…);

самоізоляція у власному внут рішньому світі, втеча в мовчання (Л. Костенко,

В. Шевчук,

М.Коцюбинська);

намагання ціною мораль  них та ідейних вчинків урятувати власне життя й кар’єру; пасивне сприй няття нав’язуваної ідео логгії,підпорядкування «правилам гри» тоталіта ризму заради фізичного виживання (Д.Павличко, І. Драч, В. Коротич…)

 




1. Право России в сравнительном правоведении
2. білети по будові автомобіля
3. Миф и культура.html
4. ВВЕДЕНИЕ В процессе перехода к рынку предприятия столкнулись со многими проблемами выживания
5. Денежное обращение и денежная система 1
6. 52 52557 57562 62567 675715 72577 Аэробика
7. Государь Когда мы пытаемся оценить обычного человека предположим описать своего знакомого людям не з
8. Управление творческим процессом и организация деятельности креативного агентства
9. Разговор с родителями основные психологические потребности дошкольника
10. Признание за зачатым ребенком статуса человеческого существа жизнь здоровье и благополучие ко
11. Анализ систем специального обучения в США, Великобритании, Швеции, Голландии и России
12. Об образовании ориентируют его на свободное развитие человека на творческую инициативу самостоятельн
13. Тема занятия Объемчас Литература Текущий контроль балл
14. Сущность явления транснациональной (трансграничной) преступности
15. тематика 4г Соболева В
16. Блоки мозга и функции психического отражения
17. Реферат Нормативнометодическое и правовое обеспечение системы управления персоналом
18. на тему Организация оплаты труда работников автогаража Ставрополь
19. Вариант 11 Вопрос 1- Функция морали обеспечивающая регулирование поведения людей в обществе и саморегулиров
20. тема принятия решений состоит в том что на рассмотрение готовится проект новшества Японская кольцевая