У вас вопросы?
У нас ответы:) SamZan.net

культурологія при аналізі проблем культури був американський антрополог Леслі Уайт 19001975рр

Работа добавлена на сайт samzan.net:

Поможем написать учебную работу

Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.

Предоплата всего

от 25%

Подписываем

договор

Выберите тип работы:

Скидка 25% при заказе до 26.12.2024

Культурологія – визначає найбільш загальні закономірності формування й функціону-вання культури.

Культурологія – є системою знань про сутність, закономірності існування та розвитку, людське значення та способи пізнання культури.

Вона претендує на вивчення культури в усій повноті її вивчення.

Культурологія теорія культури, яку прийнято називати культурологією. Це порівняно молода наука, хоча своїми витоками вона сягає аж до античного світу. Серед перших дос-лідників, які користувалися терміном «культурологія» при аналізі проблем культури, був американський антрополог Леслі Уайт (1900-1975рр). Цей термін вийшов за академічні межі й набув значного поширення після публікації праць Л.Уайта, в яких була викладена загальна теорія культури і обґрунтована її об’єктивність.

Відомо багато визначень культурології, серед яких можна виокремити три основних:

  •  це комплекс дисциплін, що вивчають культуру по історичній вертикалі її розвит-ку, соціальному функціонуванню з визначенням кінцевого результату системності культурного феномена;
  •  це сукупність дисциплін, що вивчають культуру і намагаються осягнути її як ці-лісне явище з урахуванням надбань супутніх дисциплін, а також, з позиції куль-турології, національних, регіональних особливостей в їх історичному розвитку;

Культурологія є також ІНТЕГРАТИВНОЮ СФЕРОЮ ЗНАННЯ, народженою в полілозі ФІЛОСОФІЇ, ІСТОРІЇ, ПСИХОЛОГІЇ,  МОВОЗНАВСТВА, ЕТНОГРАФІЇ, АРХЕОЛОГІЇ, РЕГІЛІЄЗНАВСТВА,СОЦІОЛОГІЇ КУЛЬТУРИ, МИСТЕ-ЦТВОЗНАВСТВА.

Культурологія – це самостійна наукова дисципліна в системі соціально-гумунітарних знань

Культурологія – це наука, яка вивчає специфіку розвитку матеріальної та духовної ку-льтури цивілізацій, етносів, націй у конкретно-історичному періоді, їх взаємозв’язки та взаємовпливи.

Як ми зазначали, культурологія стає наукою, яка формується на стику соціального і гу-манітарного знання про людину та суспільство і вивчає культуру як цілісність та специ-фічну функцію людського буття.

Культурологічні науки ґрунтуються за трьома номінаціями:

  •  ГУМУНІТАРНО-КУЛЬТУРОЗНАВЧІ,
  •  СОЦІАЛЬНО-КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ,
  •  ПРИКЛАДНІ-КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ.

Нині в системі культурологічних наук виокремились такі напрямки:

  •  історико-культурологічні дослідження загального профілю;
  •  дослідження релігієзнавчих чинників культури;
  •  літературознавчі дослідження історії культури;
  •  історія міфології культури;
  •  етнолінгвістичні дослідження;
  •  мистецтво та естетика, куди входять загальна теорія художньої культури, похо-дження художньої культури, культурологія естетичних знань та ін.

Культурологія – це відносно нова наукова дисципліна соціогуманітарного профілю, яка описує, класифікує і пояснює явища культури. Назва дисципліни є похідною від ла-тинського слова culture і грецького слова logos (слово, вчення, наука). Відповідно, етимо-логічно культурологія перекладається рос.(укр.) мовою, як наука про культуру. Однак таке визначення культурологія має абстрактний характер.

Культурологія має інтегративний характер. Це підкреслюється тим, що досліджує генезис/ґенезу, функціонування і розвиток культури, як цілісності та її складових.

Узагальнюючи різні (три) підходи до інтерпретації даного поняття, можна представити культурологію як науку, яка описує, класифікує і пояснює явища культури у сукупності її ціннісно-смислового, нормативно-регулятивного і знаково-комунікативного характеру.

На сьогодні існує багато уявлень про культурологію. Серед багатьох можна виділити такі підходи.

Перший – розглядає культурологію як комплекс дисциплін, вивчають культуру.

Другий підхід виявляє намагання розглядати культурологію в якості самостійної наукової дисципліни.   

Культурологія             у вузькому сенсі слова представляє собою інтегративне знан

                                      ня про культуру як цілісне явище, яке існує в реальному    

                                      історичному і соціальному просторі і часі.

Культурознавство      представляє собою сукупність окремих різних наукових дисцип-           

                                      лін, які вивчають окремі підсистеми культури: економічну, полі-  

                                      тичну, правову, релігійну, моральну, художню та ін.

Соціальна

культурологія             досліджує механізми, процеси і форми соціокультурної органі-      

                                      зації і регуляції колективного життя людей (цінності, норми,  

                                      звичаї, образи життя, технології діяльності, мови комунікації,   

                                      інструментарій соціального відтворення особистості й суспіль-

                                      ства тощо).  

Гуманітарна 

    культурологія              концентрує свою увагу на вивчені процесів і форм самосвідо-  

    базується на                   мості культури, інтелектуальної і образної творчості рефлексії           

   описово-інтерпри-         та інтерпретації природного і соціального буття з точки зору

  таторській методо-         СМИСЛІВ, втілених в різних вербальних невербальних текс-

 логії або “розумінні”       тах культури.

Теоретична

культурологія             розробляє методичні основи/засади культурологічного пізнання,

                                      формує категоріальний апарат, розглядає культуру в її теоретич-                                          

                                            ному та історичному аспектах

  В межах теорії культурології можна виділити ряд предметних напрямків:

             1. Соціальна і культурна антропологія

             2. Історична культурологія,

             3. Психологічна антропологія,

             4. Культурна семантика.

  

Прикладна

культурологія        -  орієнтована на використання фундаментальних знань про куль-

                                     туру з метою прогнозування, проектування і регулювання актуа-

                                     льних культурних процесів,        

                                  -  орієнтована на використання фундаментальних знань про куль-

                                            туру з метою розробки спеціальних технологій трансляції куль-                           

                                            турного досвіду,

                                 -   орієнтована на використання фундаментальних знань про куль-

                                            туру з метою цілеспрямового управління культурними процеса-

                                            ми.

В межах прикладної культурології розглядають:

- соціокультурні аспекти освіти, культурного-освітньої роботи і дозвілля

- музеєзнавство,

- інформаційну, бібліотечну і архівну справу.

Обєкт   і   предмет  культурології

Для того, щоб глибше розібратися в тому, що являє собою культурологія як наука, перш за все необхідно зясувати (уточнити) її об’єкт  дослідження.

В якості об’єкту тієї чи іншої науки завжди виступає певна галузь реаль-ної дійсності.

Предмет будь-якої науки є результатом теоретичного абстрагування на основі певного , визначеного пояснювального принципу.

На основі такого абстрагування дослідниками виділяються ті сторони і за-кономірності розвитку й функціонування об’єкта, що вивчається, які є специфічними саме для даної науки.

Об’єкт.  В сучасній культурології прийнято вважати, що об’єкт культу-  

рологічного пізнання можна визначити як історичний соціальний людський досвід відбору, накопичення (акумуляції) і застосування таких форм діяльно-сті, які сприяють їх ефективній життєдіяльності.

Цей соціокультурний досвід 

       закріплюється у системах культурних цінностей, нормах, зразках по-ведінки, законах тощо;

       опредмечується у специфічних рисах технології і продуктах (резуль-татах) діяльності людей, спрямованої на задоволення їх індивідуальних і суспільних інтересів, потреб;

       формує особливості мов і культурних кодів;

       визначає зміст і методику процесів соціалізації та інкультурації люд-ської особистості;

       відображається і інтерпретується в культурних текстах, філософ-фії, релігії, соціальних і гуманітарних науках, літературі, праві тощо;

       передається (транслюється)  від покоління до покоління у виді тра-дицій, ціннісних орієнтацій, екзистенціальних життєвих настанов тощо і є змістовною основою процесів соціального відтворення.

Предмет  Предмет культурології, оскільки він є результатом дослідниць-ких дій, не може включити в собі одночасно весь об’єкт дослідження.

Розуміння предмета культурології на протязі всієї історії існування цієї науки змінювалося. Різні мислителі, представники різних шкіл і напрямків в залежності від пояснювального принципу, яким вони керувалися у своїх дос-лідженнях, методів пізнання, які вони використовували, висловлювали і вис-ловлюють різне розуміння предмета культурологія.

ПРЕДМЕТОМ   КУЛЬТУРОЛОГІЇ  є вивчення змісту, структури,             динаміки і технології функціонування цього соціокультурного досліду, з

точки зору його виникнення, генезиса, відбору і накопичення (акумуляції), системної упорядкованості регулятивної практики освоєння, використання і

                                      порушення індивідами його нормативного норма-

                                      тивного відтворення і творчого розвитку тощо, тоб-

                                      то в решті-решт / в остаточному підсумку/ :

                                        

    Предмет                   пізнання того, як цей досвід породжується, пере-  

                                       дається (транслюється) та інтерпретується стихій-

                                       но і цілеспрямовано виробленими соціальними

                                       угодами людей і регулює форми їх спільного

                                       існування і діяльності.

Специфіку предмета культурології, на відміну від інших наук, які вивча-ють окремі аспекти культури, можна побачити в її інтегративності.

Предмет культурології (стисло, варіант 1)

Підкреслюється, що культурологія досліджує генезис (утворення), функ-ціонування і розвиток культури як цілісності та її складових.

На думку Н.С.Злобіна, культурологія виступає в якості інтегративної ме-тодологічної основи, яка поєднує (об’єднує) все розмаїття аспектів вивчення культури як цілісної системи.

Відповідно до інтерпретації терміна «культура».

Предмет культурології (варіант 2) тлумачиться як вивчення семіотичних систем: мови і символів культури (Ю.Лотман, А.Кармін та ін.).

Предмет культурології (варіант 3)

Близькою є інтерпретація культури як універсального способу творчої са-мореалізації людини через покладання смисла, намагання відкрити і стверди-ти смисл людського життя у відповідності до смислу сущого.

Якщо узагальнити дані три підходи то в такому випадку культурологія предстане як наука, яка описує, класифікує і пояснює явища культури у су-купності її ціннісно-смислового, нормативно-регулятивного і знаково-кому-нікативного характеру.

Вітчизняна культурологія вивчає, по суті, те саме, що й комплекс антропо-логічних дисциплін, який сформувався на Заході. (Як ми вже зазначали) полі-фонічність культури вплинула на існування різних версій культурології, таких як:

         семіотична (Ю.Лотман),

         літературознавча (Д. Лихачов, С. Аверинцев, А. Макаров),

         діалогічна (В. Біблер),

         історична (О. Гуревич, М. Попович) та ін.

Сучасна культурологія вважає предметом систему знань, що могла б кон-цепттуально впливати на формування культури суспільства, стати самостій-ною галуззю суспільно-гуманітарних знань.                             

      

Оскільки на сьогодні в культурознавстві ситуація складається таким чи-ном, що теорія і методологія, з одного боку, і історія культури, з іншого боку, і історія культури, з іншого, не просто утворюють рівні наукового знання, але й виявляються цілком самостійними напрямками досліджень, які дуже рідко і внезначній мірі зв’язані між собою, а головне, які не виявляють вагомої заці-кавленості один в одному. В результаті, - за висновками Сапронова П. ,- тео-рія і методологія, які не ставлять перед собою завдання стати теорією і мето-дологією історичного дослідження, носять явно /свідомо/ фіктивний харак-тер.               

З огляду на нагальність цих проблем, необхідно розробити таку концепт-цію культури, яка могла б зв’язати теоретичні уявлення та їх втілення в усі сфери людської життєдіяльності;

розробити методологію для забезпечення комплексного дослідження ку-льтури як цілісного явища;

виробити концепцію єдності набутків культур народів світу та усунути антагоністичності серед них;

упровадити системні підходи аналізу культури до державної політики і втілити її в діяльність системи управління;

сформувати культурні потреби людини як на робочому місці, так і в активно-дієвому використані позаробочого часу;

ураховувати «досягнення» технократизму, раціоналізму, маскультури, що особливо поширились у ХХ ст., з тим щоб уберегти людину від їх згубних впливів і компенсувати їй засобами культурології комфортне співіснування в модернізовано-технологічному світі.

Методи культурологічного дослідження

Методи культурологічних досліджень – це сукупність аналітичних прийо-мів, операцій і процедур, які використовують в аналізі культури.

Оскільки культурологія, як ми вже зазначали, представляє собою інтегра-тивну галузь знань, яка вбирає в себе результати досліджень ряду суміжних наук, остільки культурологічний аналіз реалізується за допомогою комплексу пізнавальних методів і настанов, в тому числі запозичених із суміжних дис-циплін. При цьому методи різних дисциплін використовуються вибірково, враховуючи їх здатність вирішувати аналітичні проблеми загально культуро-логічного плану. Вже це дає підставу говорити про те, що в процесі культу-рологічного дослідження методи суміжних дисциплін зазнають певної тарнс-формації.

Особливості методології культурологічного пізнання обумовлені тим фак-том, що сама культурологія є чітко вираженою гуманітарною дисципліною. За словами Г. Ріккерта, методи культурології належать до «ідеологічних ме-тодів» або методів «розуміння» (В. Ділтей) З точки зору цього підходу, піз-нання культурно-історичної реальності, «сфери духу» - принципово від піз-нання світу природи. Світ природи можна осягнути за допомогою пояснення. Світ культури – тільки за допомогою розуміння – безпосереднього пережи-вання історичної реальності, вживання у внутрішній смисл явищ і цінностей, що пов’язано із позитивно спрямованою ціннісною позицією.

На базі концепції розуміння була розроблена методологія осягання куль-турно-історичних процесів – ГЕРМЕНЕВТИКА. Герменевтика (від грец. Hermeneutics – пояснюю, тлумачу)як мистецтво та вчення про способи тлумачення текстів, первісни смисл яких є неясним в силу їх давності або багатозначності, виникла ще в період античності.

В сучасній культурології цей метод представляє собою інтерпретацію ку-льтурно-історичних явищ і розуміння суб’єкта. Він заснований на внутріш-ньому досвіді людини та її безпосередньому сприйнятті життєвої цілісності. Основу такого підходу до герменевтики заклали В.Ділтей і Г. Гадамар. З їх точки зору носіями розуміння історичних утворень, явищ культури є мова. Герменевтика як «мистецтво тлумачення письмових текстів», «зафіксованих життєвих одкровень» (В. Ділтей) сприяє розкриттю суб’єктивних боків діяль-ності людей, їх спонукальних мотивів і емоцій в культурно-історичному про-цесів, допомагає осмислити окремі явища в якості моментів цілісного душев-но-духовного життя або епохи, яка реконструюється.

Методологія «розуміння» в більшій мірі здатна відображати конкретно-подійний світ культури, потік культурного досвіду людей, а також такі якості культурних явищ, як схоже-несхоже, важковиразиме, унікальне.

Для аналізу соціокультурної динаміки, виявлення об’єктивних причинно-наслідкових зв’язків всередині культури, зясування функцій культури тощо в культурології широко застосовуються методи і прийоми аналізу економічно-го, соціологічного, політичного дослідження. Це:

  •  структурно-функціональний підхід,
  •  типологізація,
  •  факторний і компонентний аналіз,
  •  моделювання з використанням математичного аналізу,
  •  масове опитування (анкетування, інтервювання),
  •  вивчення текстів методом контент-аналізу тощо.

Тільки уміле сполучення всіх методологічних настанов і прийомів може дозволити дати більш адекватну картину культурно-історичного процес.

Як ми вже зазначали, особливою рисою культурології є її орієнтація на виявлення смислової цінності будь-яких явищ культури, реалізацію в них творчого духу людини.

Культурологія відкриває через культуру драму і трагедію буття людини, його духовну безкінечність і високий зміст. Як система смислів з відповід-ною внутрішньою логікою культурно-історичного процесу.

Водночас культура звернена до людської суб’єктивності, тому потребує цілісної інтуїтивно-смислової причетності.

Тому метою культурологічних досліджень має бути саме розуміння культури.

Серед основних завдань культурології можна виділити такі:

  •  аналіз культури як системи культурних феноменів;
    •  виявлення ментального змісту культури;
    •  дослідження типології культур;
    •  розв’язання проблем соціокультурної динаміки;
    •  вивчення культурних кодів та комунікацій.

PAGE  5




1. Социальная политика североевропейских стран
2. Хризантема - любимый цветок японцев
3. НА ТЕМУ- ПРОБЛЕМА ВЫБОРА СРЕДНЕЙ Выполнил студент Кириллов М
4.  11 ноября 1999 года Уполномоченный по правам человека Российской Федерации обратился в Верховный Суд Россий
5. Тема. Чередование звуков в суффиксах слов видимое на письме
6. Контрольная работа- Промышленно-развитые страны в системе мирового хозяйства
7. Философские взгляды Гельвеция
8. було зруйновано Київ головною ареною подій української історії стали Галичина й Волинь
9.  1Основные формы межбюджетных трансфертов
10. Настоящие требования направлены на эффективную организацию образовательного процесса создание деловой а
11. Излившиеся породы состоят из мельчайших кристаллов которые часто даже не различимы простым глазом- порода
12. Аудит и анализ дебиторской задолженности
13. Юриспруденция Авторы- Н.
14. Клещи
15. Преступления, посягающие на мир и мирное сосуществование государств
16. Правовое регулирование, основание возникновения и законный режим права собственности супругов
17. Eduction nd qulifictions
18. Тема моего курсового проекта Текучесть кадров на предприятии и пути ее сокращения
19. Noted tht during his first from July 1 to November 4 1994 nd second from 29 Jnury to 25 ugust 1998 Flight Tlgt Musbyev performed t the sttion
20. снаряжение вооружение