Будь умным!


У вас вопросы?
У нас ответы:) SamZan.net

а любов до мудрості Філософія виникає- в як пот

Работа добавлена на сайт samzan.net: 2016-03-13

Поможем написать учебную работу

Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.

Предоплата всего

от 25%

Подписываем

договор

Выберите тип работы:

Скидка 25% при заказе до 21.5.2024

Слово “філософ” вперше вводить у вжиток грецький мислитель стосовно людей, які  прагнуть до високої мудрості й правильного стилю життя:

 г) Піфагор

 Де зародилась філософія як сукупність знань про природу? ґ) у Давній Греції; 

 Хто уперше увів поняття “філософія” для позначення раціонально-поняттєвого типу знання? б) Платон;    

 Філософія, за Аристотелем, виникає  із: д) Здивування

 Слово “філософія” дослівно означає: а) любов до мудрості                                                      

Філософія виникає: в) як потреба людського духу в нових ідеях та думках 

Чи тотожні, на думку грецьких мислителів, знання та мудрість?  б) ні

 Чи вірно те, що будь-яке знання є софійним?  б) ні

 Якого мислення вимагає осмислююче обдумування? б) рефлексивного

 Філософська рефлексія – це? б) розмірковуюче мислення

Що таке софійне знання? в) виражає сенс людського буття у світі та є опорою людини в її духовних прагненнях

 Чи вірно те, що мудрість містить у собі етичний аспект? а) так; 

 Чи мудрість є  знанням, якого можна було б навчити та не задумуючись використовувати? б) ні

 “Мудрість” у розумінні західної культури це: б) мистецтво жити не на шкоду собі та іншим людям, користуючись власним розумом

 Мудрість – це:   а) результат особистого пошуку значущих цінностей, як регуляторів життєдіяльності людини на основі знання

Шлях осягнення мудрості є:            г) особистим

 “Реальність” як об’єкт філософського мислення передбачає: б) наявне буття системи “людина-світ” і її можливості у минулому та майбутньому 

Спільним об’єктом дослідження для науки і філософії є:                 б) система “людина-світ”

Філософія досліджує систему “людина-світ”: а) як смисложиттєвий горизонт самоутвердження людини

Особливе буття людини у світі полягає у здатності: в) розмірковувати, заглиблюватися в себе

 Чи вказує чітко термін “філософія” на предмет свого дослідження?     б) ні

 Предметом філософії є: в) світ у цілому та взаємовідношення людини й світу

 Філософи прагнуть пізнати: а) тотальність буття, виходячи з його остаточних підстав.

Прикметними рисами філософського знання є: в) універсальність і тотальність

 Філософське знання спрямоване на: а) сутність буття у взаємозвязку речей і явищ

 Яке визначення “філософії” є вірним: д) універсальне світоглядне знання, спрямоване на тотальність і сутність буття

 Філософське знання спирається на досвід:                                  б) духовний

 Філософське освоєння світу включає в себе: г) пізнання й переживання загальновизнаних у суспільстві значень явищ, об’єктів, подій.

 Що є характерним для філософського світогляду?      В. Вільний пошук істини.

 Спекулятивне мислення скероване на: а) цілісне позаявищне пізнання дійсності та граничних основ буття

 Чи вірно, що філософія має науковий статус? а) так;  

 Відповіді на філософські запитання шукають у: в) доказах та умовиводах розуму                 

Філософія є способом: а) трансцендування світу

Чи вірно, що філософія утверджує духовність людини? а) так; 

 Чи може бути доведена різниця між філософськими позиціями?  б) ні

 Які галузі знань охоплювала філософія до XVIII? а) всі існуючі

 Хто першим спробував у XVIII ст. встановити межі наукового та філософського знання? в) Імануїл Кант                                               

Яка філософська течія XIX ст. розробляє проблему співвідношення науки та філософії? а) позитивізм                                       

Чи вірне твердження:  філософія – самостійна  наука,  що  узагальнює  дані конкретних наук.  В. Ні.

 Які філософські течії перебільшували науковий статус філософії? а) позитивізм  б) діалектичний матеріалізм  г) аналітична філософія

 Виокреміть ірраціоналістичні філософські течії:        б) філософія життя в) екзистенціалізм                        

Філософські настанови більше проявляють себе у: б) осягненнях і висновках.

До структури філософського знання належать:  б) онтологія;         г) гносеологія;        д) аксіологія.

 Яке з наведених нижче тверджень є визначенням онтології? А. Онтологія – вчення про сутність і структуру буття людини. 

Яке з наведених нижче тверджень є визначенням аксіології?  С. Аксіологія – вчення про сутність і структуру духовних цінностей

 Яке з наведених нижче тверджень є визначенням метафізики? В. Метафізика – вчення про сутність буття.

Яке з наведених нижче тверджень є визначенням гносеології? В. Гносеологія – вчення про сутність пізнання і знання.

Етика – це: б) вчення про сутність, функції, природу і походження моральних норм, вартостей та ідеалів

 Естетика – це в) вчення про сутність та природу краси, естетичні вартості та їх здійснення у мистецтві та повсякденності.

 До етичного виміру філософських міркувань відносяться питання про: б) найвище добро, щастя, справедливість і правду людського життя.

 До естетичних вимірів філософських міркувань відносяться питання про: а) роль краси, гармонії та творчості у духовному розвитку людини і суспільства

Філософська антропологія ставить загальне питання про: б) сенс людського існування взагалі

 Виділіть функції філософії: б) світоглядна  в) методологічна г) критична

 Світоглядна функція філософії полягає у: в) пошуку відповіді на смисложиттєві питання.

 Чи вірно, що методологічна функція філософії притаманна філософському знанню у будь-який історичний період: а) так

 Критична функція філософії: в) сприяє виробленню неупередженого ставлення до світу та культури людського мислення

 Комунікативна функція філософії полягає у: а) ролі посередника в обміні цінностями між науковими та культурними світами

 Світогляд – це: б) система поглядів людини на світ та її місце у світі, що постає разом з формуванням особи та її досвіду у процесі виховання та освіти

 Самовизначення особи відбувається шляхом: в) утвердження ідеалів, оцінок і переконань, які визначають сенс життя і активну життєву позицію

 Ідеалом називають такий погляд, що: а) є взірцем досконалості поведінки і вчинків людини

 До світогляду людини належать ті знання, які: в) переконують людину та заслуговують на її повну довіру

 Життєва позиція стосується: г) всіх сфер життєдіяльності

 Світовідчування людини передає її: а) емоційно-почуттєвий настрій у відображенні дійсності

 Світосприймання функціонує на рівні: в) образного мислення                    

 Світобачення – це: а) цілісне образне конструювання дійсності

Світорозуміння – це: б) раціонально-логічне пояснення світу і людини на основі світобачення та його рефлексивної інтерпретації

 Пізнавальні аспекти світогляду відображаються у: д) світорозумінні

 У формуванні світорозуміння беруть участь: в) розум і логічні докази

 Як розвиваються структурні рівні світогляду: г) світосприймання – світобачення – світорозуміння

 Повсякденний світогляд ґрунтується на: а) здоровому глузді, що орієнтує на самозбереження, самовиживання й слідування за іншими

Філософування простої людини і мудреця відмінні: б) за способами

Особливістю філософського світогляду є: в) вільнодумство                           

Філософському світогляду притаманні: а) протиставлення людини до природи і світу

 Першим історичним типом світогляду є : б) міфологія;  

 Що принципово відрізняє філософію від міфології? б) раціонально-логічне мислення; 

Міфологічний світогляд є: а) системою образного знання про світ, де світ постає у єдності з людиною

 Для міфологічного мислення характерні: в) синкретична єдність думки та дії, людини і природи

 Анімізм міфологічного світобачення означає: а) одушевлення всього існуючого

 Чи вірно, що міфологічна свідомість у сучасному світі вже не існує: б) ні

 Завдання соціальних міфів ХХ ст. полягає у: б) зануренні у незнання, що виправдовує власну бездіяльність

 Одушевлення всього існуючого властиве для: а) міфологічного світогляду                            

Чи вірно, що антропоморфність означає ототожнення природних сил з людськими: а) так, 

 Релігійний світогляд є: в) системою символічно-містичного знання про світ та місце людини в світі

 Що принципово відрізняє релігію від філософію?    б) сліпа віра;   

 Для релігійного світогляду характерне: в) символічно-образне знання про світ та місце людини у ньому

 Містика є вченням про: б) потойбічне, переживання потойбічного та прагнення злитися з ним

 Релігійному світогляду притаманний: а) монотеїзм                                                         

Абсолют – це: г) вічне, нескінченне, творче, духовне начало, що є основою всього існуючого

 Чи вірно, що плюралізм мислення є спільною рисою філософії та релігії: а) так

 Чи можлива національна філософія? А. Так, філософія – національна, оскільки рефлектує духовний досвід нації. 

Інструментальний зміст культури: б) забезпечує успішну адаптацію людини в соціумі

 Носіями інструментального змісту культури є:б) право  в) наука  ґ) політика

 Смисловий зміст культури існує в: в) духовному світі людини в невербальній формі

 Носіями смислового змісту культури є: а) народні традиції і звичаї

 Асоціативне мислення спрацьовує тоді, коли індивід: а) не контролює хід своїх думок

 Головними рисами національно-культурної ідентичності є: б) мова, ментальність, традиції

 Табу є соціальним регулятором поведінки людей, що: а) не пояснює причин заборони

 Магічна свідомість формується на основі: в) пояснення дійсності на основі асоціативних зв’язків і мовної символіки

 Виберіть правильні відповідь.  Тотемізм – це а) цілісне бачення роду на основі єдиного прабатька;

 Яким є співвідношення філософії та культури?  С. Філософія є рефлексією духовності в культурі.

 Філософію називають “душею культури”, тому що вона: а) виділяє з культури загальнозначущі духовні вартості, підносить їх до рівня критичного теоретичного осмислення

 Виберіть риси українського національного характеру:  B. Кордоцентризм.  C. Емоційність.   Е. Індивідуалізм.                         

 Українська національна філософія має назву: б) філософія серця

 Західна модель ставлення до світу передбачає: в) активне перетворення природи, пошанування цінностей свободи, правової держави, суверенності особи.

 В основі моделі східного світосприйняття лежить: а) гармонійність і цілісність внутрішнього світу людини, глибинний взаємозв’язок з природою та шанування своєї культури;

В основі поділу на східний і західний тип світогляду є: г) особливості світосприйняття і ставлення до світу.

 Світоглядні ідеї Індії і Китаю виражають: б) східний тип культури;

 Основні три періоди розвитку філософської думки Індії: а) ведичний – епічний – період сутр і схоластики;

Які світоглядні принципи обстоювала давньоіндійська філософія? В. Живи сам та іншим жити не заважай.  D. Не чини зла ні помислами, ні діями. . FПізнай себе.

 Які риси давньоіндійського світогляду зумовили філософське осмислення людини й світу? а) відсутність дихотомії світу та людини  б) пасивність у практичному житті

 Засновника буддизму цікавлять такі проблеми, як: б) невід’ємність життя і страждання;

 Феномен страждання є центральним поняттям: г) у буддизмі.

 Чи вірно, що Упанішади (коментарі до Вед) складаються з морально-ціннісних повчань? а) так 

Що для індусів означає “слідувати дгармі”? а) вільно й повно реалізувати себе у межах головного морального закону, який керує життям Усесвіту

 У чому суть кармічного закону? б) визначає порядок перевтілення, який залежить від поведінки та доброчинності людини   

 Чи вірно, що кармічний закон дозволяє людині часом бути нетолерантними й гнівними? б) ні

 “Сансара” у східному розумінні це: в) неперервний перебіг народження, смерті та наступного перевтілення

 Істинна сутність життя, за давньоіндійською філософією, полягає у: а) духовних терпеливих зусиль, рівновазі, вдумливому спогляданні

 Брахман як духовна першооснова світу у світогляді індусів є: г) ірраціональним і неосяжним

 Головною проблемою філософських вчень Давньої Індії було розуміння: а) життя як страждання  

 Спосіб наближення до досконалого брахмана й поєднання з ним передбачає: в) шлях самопізнання, словом й способом життя та поведінки

Чи вірно, що в давньоіндійській філософії усі вчення толерантно співіснували поміж собою? а) так

 Чи вірно, що буддизм і джайнізм належать до неортодоксійних староіндійських вчень? а) так

Які характерні риси релігійно-філософської школи джайнізму? а) вчення про переселення душ                       г) індивідуальне самовдосконалення   д) аскетизм      

22. Згідно з філософією джайнізму, шлях до спасіння визначають:

а) максимальна єдність душі і тіла

б) досконала віра, досконале знання, досконала поведінка

в) прагнення людини до колективного щастя

г) перевага егоїстичного над альтруїстичним

 

23. Які з тверджень належать до головних положень буддизму?

а) світ завжди переповнений стражданнями

б) свідомість здатна саморефлектувати

в) причиною страждань є жага людських бажань

г) шлях звільнення від страждань – у згасанні бажань

ґ) шлях звільнення від страждань є каяття

д) причиною страждань є брак свободи

 

24. Що означає стан “нірвани”?

згасання примарних пристрастей, який досягається лише через духовне самовдосконалення

фізичне знищення пристрастей

найвищий ступінь розуміння священних текстів

 

25. У розумінні буддистів, правильна мова означає:

а) граматичну й стилістичну точність мови

б) утримання від брехні, наклепів й безсенсовних розмов

в) вживання у побуті лише однієї, державної мови

г) есперанто

 

26. Що, на думку давньоіндійських філософів, привносить цивілізаційний поступ?

а) дисгармонію космосу

б) гармонію космосу

в) наближення космосу

г) поширення ноосфери

 

27. Які духовно-культурні джерела давньокитайської філософії?

A. Літопис.  B. Упанішади.  C. Книга пісень.  D. Книга перемін.  E. Біблія.

 

28. Які світоглядні засади визначали філософування Стародавнього Китаю? 

а) слідування ритуалам і культу предків    б) бунтівливість стосовно будь-якої влади чи ієрархії

в) прагнення змінювати світ                                             г) позитивне ставлення до інновацій

ґ) невтручання у державні справи                              ж) любов до життя та форм його прояву

                          

29. Які принципи лежать в основі давньокитайського світогляду?

а) принцип невтручання                 б) живи для інших, слідуй обов’язку

 

30. Які школи репрезентують “золотий вік” давньокитайської філософії?

А. Конфуціанство, моїзм, легізм, даосизм 

31. Чи вірно, що давньокитайська філософії космосоціологічна (життя окремої людини підпорядковане стабільності й вимогам суспільства)?

а) так

 

32. Основні положення конфуціанства стосуються:

в) відносин між людьми за принципами гуманності, справедливості

33. Основна проблема, яку вирішувало конфуціанство, це

В. Мудрої організації суспільного життя шляхом дотримання ритуалів.

34. Який спосіб пізнання істини сповідує конфуціанство?

а) діалог, у якому вчитель промовляє істину для учня

35. Що для Конфуція означало дотримуватися ритуалів?

а) суспільне процвітання, добробут у державі й умиротворення самого себе 

36. “Благородній людині”  у розумінні Конфуція притаманні:

     вихованість у словах

     правдивість у вчинках

     вимогливість до себе

37. Чи вірно, що Конфуцій вбачав ідеал порядку в майбутньому?

б) ні

38. Принцип гуманності конфуціанства стверджує:

а) Не роби іншим того, чого не бажаєш собі

 

 Де вважали дао першоосновою і законом Всесвіту?

    б) у Давньому Китаї;  

 

40. Яка школа заперечувала позитивний вплив освіти, оскільки народом, що має багато знань важко керувати:

г) даосисти.

41. Яку філософську традицію започаткував Сократ?

б) Раціонально-теоретичну;                                                         

42. Сократ основну увагу в своїх міркуваннях приділяв:

б) людині та внутрішнім чинникам її дій;

43. Яка основна проблематика філософії Сократа?

С. Доброчинність і щастя

44. Яку працю написав Сократ:

а) “Пізнай самого себе”;   б) “Маєв тика”;  в) “Діалоги”;

г) “Іронія в спілкуванні’;  ґ) всі перелічені;  д) жодної праці не написав.

 

45. Який метод використовував Сократ у своїх бесідах:

а) критичний;   б) герменевтичний;  в) діалектичний;

г) дедуктивний;  ґ) компаративний.

 

46. Маєвтика – це:

г) віднайдення істини шляхом пізнання себе.

 

47. Що включає в себе діалектичний метод Сократа:

а) дедукцію; б) індукцію;  в) синтез; г) іронію; ґ) абстрагування; д) маєвтику.

 

48. Діалектика за Сократом це:

B. Мистецтво вести діалог, бесіду

49. Що означає  “пізнати самого себе”, за Сократом?

а) віднайти поняття моральних чеснот

                Тема 4. Буття світу та людини в античній філософії

 

1. Які періоди розвитку античної філософії?

в) досократівський–класичний–еллінський

 

2. Які філософські школи репрезентують досократівську філософію?                 

А. Мілетська.  В. Піфагорійська.   С. Елейська.  

 

3. Чи вірно, що за своєю проблематикою досократівська антична філософія була космоцентричною?

а) так

б) ні

 

4. Яка основна проблематика досократівської філософії?

А. Пізнання природних явищ.   В. Пошук першопричин світу.

            

5. Яке з наведених нижче тверджень є визначенням натуралізму?

                С. Онтологічне вчення, де за першооснову світу беруть природні стихії

 6. Засновником мілетської школи був:

а) Геракліт;  б) Фалес;   в) Піфагор;  г) Епікур;    ґ) Демокріт; д) Зенон.

 

7. Хто вважав, що  першооснова світу – вода?

а) Ксенофан;   б) Фалес;  в) Геракліт;   г) Сократ;   ґ) Демокріт;  д) Зенон.

 

8. Хто вважав, що  першооснова світу – повітря?

а) Анаксимен;   б) Фалес;    в) Геракліт;  г) Епікур;  ґ) Анаксимандр; д) Демокріт.

 

9. Хто вважав першоосновою світу апейрон?

а)  Анаксимен;  б) Фалес;  в) Демокріт;  г) Анаксимандр;  ґ) Геракліт; д) Аристотель.

 

10. Хто вважав світ вічним вогнем, що мірою спалахує та мірою згасає?

а) Фалес;  б) Анаксимен;  в) Піфагор; г) Геракліт;  ґ) Демокріт; д) Платон.

 

11. Хто із давньогрецьких філософів сформулював принцип “panta rei” (все тече, все змінюється)?

                   A. Сократ.  B. Аристотель.  C. Геракліт.  D. Демокріт.  Е. Піфагор. F. Плотин.

 

12. Хто перший з філософів помітив, що суперечності є у світі і вони – джерело змін?

а) Піфагор;  б) Платон;  в) Аристотель;  г) Геракліт;  ґ) Епікур; д) Сократ.

 

13. Яке з наведених нижче тверджень є визначенням символізму?

                А. Онтологічне вчення, де за першооснову світу беруть матерію

                В. Онтологічне вчення, де за першооснову світу беруть числа

                С. Онтологічне вчення, де за першооснову світу беруть природні стихії

                D. Онтологічне вчення, де за першооснову світу беруть Бога

                                                                                         

14. Хто вважав основою світу гармонію чисел?

а) Демокріт;  б) Геракліт;  в) Епікур;  г) Фалес;  ґ) Піфагор; д) Парменід.

 

15. Хто вводить у філософію поняття “буття” і “небуття”:

         а) Анаксагор;  б) Парменід;  в) Геракліт;  г) Фалес; ґ) Демокріт; д) Платон.

 

16. Хто з давньогрецьких філософів обстоював атомістичне розуміння світу?

                   A.Піфагор.  B. Фалес.  C. Парменід.  D. Сократ.  Е. ДемокрітF. Плотин.

 

17. Представникам класичного періоду Античності є:

 а) Піфагор;   б) Аристотель;  в) Сократ; 

г) Демокріт;  ґ) Епікур;  д) Платон.

 

18. Хто в античності вважається ученим-енциклопедистом?

а) Демокріт; б) Платон;  в) Сократ;  г) Аристотель;  ґ) Сенека; д) Плотин.

 

19. Онтологія  Платона є вченням про:

А. Ідеальні духовні потреби людини.                В. Матеріальну першооснову світу.

С. Моральні норми життя суспільства.             D. Ідеї як духовні субстанції всього існуючого.

 

20. Речі за Платоном  – це:

а) світ комп’ютерної реальності; 

б) ствердження їх матеріальності;

в) світ ілюзій розуму;

г) тіні ідей;

ґ) продукт людської свідомості.

 

21. Платон розуміє  матерію як:

б) субстрат, тобто те, з чого виникають тіла; 

22. Які риси світу неістинного буття (речей), за Платоном?

        А. Безсмертний.   В. Недосконалий.   С. Чуттєвий.   D. Смертний

 

23. Під істинним буттям Платон розуміє:

а) світ речей,  б) світ ідей

 

24. Які риси світу істинного буття (ідей), за Платоном?

        А. Чуттєвий.   В. Часовий. С. Позачасовий.   D. Досконалий.   Е. Раціональний. 

                                                                                            

25. Ідеї стосовно речей за Платоном є:

в) досконалим взірцем для речей;                                 г) аналогією речей.

 

26. Вчення про ідеї наголошує на їх:

а) вічності

б) безсмертності 

27. До ірраціональних ідей Платона належать:

г) ідея матерії;  ґ) ідея безсмертя душі.

 

28. За Платоном, душа містить три складові частини:

а) сензитивну;  б) розумну;  в) екстравертивну;  г) мотиваційну; ґ) імпульсивнуе) пристрасну

 

29. Хто із античних філософів є автором концепції ідеальної держави:

а) Платон;  

30. Який принцип поклав Платон в основу ідеальної держави?

а) доброчинності; б) справедливості;   в) демократії;   г) тимократії; 

 

31. За Платоном, найкращою формою політичного устрою є:

а) демократична республіка; б) аристократична республіка;

в) олігархічна республіка;   г) тимократична республіка; 

 

32. Кому належить вислів: “Платон мені друг, але істина дорожча”?

а) Сократу; б) Аристотелю;   в) Епікуру;   г) Сенеці. 

 

33. Які праці написані Аристотелем?

а) Метафізика; б) Бенкет;   в) Тімей;   г) Категорії;  ґ) Органон; д) Апологія Сократа

 

34. Речі за Аристотелем  – це:

         самостійно існуючі субстанції

 

365. Згідно зі вченням Арістотеля, основу буття  складають дві причини:

                               А. Бог і природа.   В. Матерія та форми.        С. Матерія та ідеї.

                               D. Любов і ненависть.          Е. Атоми й порожнеча.

 

36. До причин всього існуючого Аристотель відносить:

            а) космічну; б) матеріальну; в) формальну;

             г) дієву; ґ) спонтанну; д) цільову.

 

37. Субстанція за Аристотелем – це:

         чотири елементи світу – повітря, вогонь, вода, земля

         матерія як безформний і невизначений субстрат

         будь-яка річ як самодостатнє буття

         атоми та порожнеча, в якій вони рухаються

 

38. Буття за Аристотелем

а) світ ідей;                                                           б) форми в речах;

в) матеріальний субстрат речі;                            г) одиничне, як єдність матерії і форми.

                                        

39. Бог у Аристотеля є:

а) Єдине; б) Ентелехія; в) Першорушій;  г) Деміурґ.

 

 

40. Які три види душі в людині виділив Аристотель:

а) рослинну, тваринну, людську;

б) пристрасну, імпульсивну, розумну

в) естетичну, етичну, релігійну

г) економічну, екологічну, енергетичну

 

41. Центральною проблемою еллінської філософії є

а) проблема віднайдення першооснови  світу;          б) проблема віднайдення людиною щастя;

в) проблема пізнаваності світу;                                                 г) проблема перевтілення людини після смерті.

 

42. До еллінської філософії належать представники:

а) елейської школи; б) стоїцизму;  в) мілетської школи;

г) епікуреїзму; .ґ) піфагорійського союзу.

 

43. Які світоглядні принципи обстоювала епікурійська філософія?

                А. Проживи непомітно.                 В. У всьому дотримуйся міри.

                С. Вірую, бо це абсурдно     D. Вірую, щоб розуміти.

                Е. Розумію, щоб вірити.     

 

44. Еллінська філософія набуває статусу “першої порадниці” тому, що:

а) вказує кожному стежку до морального вдосконалення і щастя;

б) вказує кожному шлях до пізнання світу та його перетворення;

в) вказує шлях кожному до активної політичної діяльності та успіху 

 

45. Які світоглядні принципи обстоювала філософія стоїцизму?

                А. Пізнай себе.                                 В. У всьому дотримуйся міри.

                С. Вірую, бо це абсурдно.    D. Вірую, щоб розуміти.

              Е. Розумію, щоб вірити.                       

 

46. Хто є автором концепції насолоди?

А) Марк Аврелій;   б) Сенека;  в) Епіктет;  г) Лукрецій Кар; ґ) Епікур.

 

47. Хто є представником стоїцизму в Римі?

а) Епікур;  б) Демокріт;  в) Цицерон;  г) Сенека.

 

Що таке “епікуреїзм”?

         вчення про мудре ухиляння від ударів долі;  

         вчення про безпристрасність і незворушність

         вчення про ідеї як взірці речей

         вчення про форми як сутності речей

 

48. Що таке “стоїцизм”?

а) вчення про позбавлення страждань тіла;                      

б) вчення про скромність і невтручання у державні справи;

в) вчення про мудре ухиляння від ударів долі;                               

г) вчення про щастя та свідоме примирення з долею.

 

 

 

Тема 5. Буття Бога , світу та людини у філософії

              доби Середньовіччя та Відродження

 

1. Які ідеї лежать в основі християнського світогляду?

а) творення; б) теодицеї; в) практики; г) об’яву; ґ) спокою.

 

2. Ідея теодицеї означає:

         Непричетність Бога до зла на землі

         Бога не можна пізнати розумом

         Шлях богопізнання через Святе Письмо

         Бог створив світ за власним задумом

 

3. Згідно з ідеєю креаціонізму:

а) Бог створив світ з нічого і за своєю доброю волею

б) світ створений внаслідок Великого Вибуху

в) світ самодостатній, існує вічно в просторі і часу

 

4. Виберіть правильну відповідь. Теїзм – це:

а) політична влада в державі, що захищає інтереси громадян

б) категорична заборона певних аморальних дій чи вчинків

в) онтологічна позиція, яка ставить виникнення та існування світу в залежність від Бога

г) примітивна форма психіки

 

5. Для епохи Середньовіччя характерним є:

а) Антропоцентризм;б) Космоцентризм;  в) Теоцентризм; 

г) Техноцентризм; ґ) Екоцентризм.

 

6. Хто є засновником неоплатонізму?

а) Плотін;  б) Сенека;  в) Платон;  г) Епікур;  ґ) Лукрецій-Кар.

 

7. Виберіть правильну відповідь: Згідно з вченням неоплатоніків

+Світ - це еманація Єдиного

-Світ є самодостатнім і не потребує Бога

-Світ - результат Божого творення

 

8. Які чотири ступені буття виокремлюють неоплатоніки?

а) Єдине – Світовий Розум – Світова Душа – Природа

б) Єдине – Вогонь – Логос – Природа

в) Бог-демііург – Світ ідей – Душа космосу – Світ речей

 

9. Чи вірно, що неоплатонізм – це ірраціональна філософія, згідно з якою світ постає як еманація Єдиного?  Так

 

10. Патристика (pater– батько):

а) теоретичне обґрунтування привілейованого права чоловіка над жінкою;

б) вчення, що обґрунтовує патріархат;                                                      

в) вчення отців церкви спрямоване на систематизацію християнських догматів;

г) пізній період схоластики.

 

11. У розвитку патристики виділяють два етапи:

а) аполонівський і діонісійський;

б) апологетичний і систематизаторський;

в) аналітичний і синтетичний;

г) прогресивний і виродження.

 

12. Апологети:

а) послідовники бога Аполона;               

б) захисники церкви  і християнських ідей;

в) представники антихристиянських вчень у Римській імперії;

г) друга назва представників схоластики.

 

13. Оберіть варіант правильної відповіді:

а) апологетика – це пізній етап розвитку схоластики;

б) апологетика – це ранній етап розвитку патристики;

в) вчення послідовників давньогрецького бога Сонця і Мудрості – Аполона.

 

14. Кому з отців церкви належить вислів: “Вірую, бо це абсурдно”?

а) Аврелію Августину;  б)Квінту Тертуліану;  в) Григорію Ніському; г) Василію Великому.

 

15. Найвідомішим систематизатором східної патристики був:

а) Квінт Тертуліан, б) Йоан Дамаскин, в) Аврелій Августин, г) Оріген

 

16. Найвідомішим систематизатором західної патристики був:

а) Квінт Тертуліан, б) Йоан Дамаскин, в) Аврелій Августин, г) Григорій Ніський

 

17. Згідно зі вчення отців церкви, людина – образ і подоба Бога. Це означає:

А. Людина вінець Божого творіння; вона розумна і вільна.

В. Людина вінець Божого творіння; вона розумна і доброчинна.

С. Людина вінець Божого творіння; вона розумна і віруюча.

                                 

18. Хто із отців церкви написав працю “Сповідь”?

а) Квінт Тертуліан, б) Йоан Дамаскин, в) Аврелій Августин, г) Григорій Богослов

 

19. Кому з отців церкви належить вислів: “Вірую, щоб розуміти, розумію, щоб вірити”?

а) Аврелію Августину;  б)Квінту Тертуліану;  в) Григорію Ніському; г) Василю Великому.

 

20. Що таке схоластика? Це:

а) спосіб викладання філософії;  б) вчення про пізнання;

в) напрямок середньовічної філософії;  г) формальна логіка.

 

21. Яка ідея була покладена в основу схоластичного філософування?

а) ідея креаціонізму                                         б) ідея гендерної рівності

в) ідея модернізації                                              г) ідея лінгвістичного повороту

 

22. Зріла схоластика (sсhola – школа) – це:

         етап у розвитку середньовічної філософії

         досократівський етап у розвитку античної філософії

         еллінський етап у розвитку античної філософії

         методика навчання студентів у середньовічних університетах

                                                          

23. Виберіть риси середньовічної філософії.

а) раціоналістична;  б) релігійна;   в) космоцентрична;  г) геоцентрична; ґ) теоцентрична.

 

24. Хто дав п’ять доведень буття Бога?

а) Вільям Окам;  б) Йоан Росцелін;   в) Томас Аквінський;  г) П’єр Абеляр.

 

25. До якої епохи належить суперечка номіналістів і реалістів?

а) Античності;  б)  Еллінізму;  в) Середньовіччя;  г) Відродження.

 

26. Дві протилежні позиції в схоластичній філософії виражені:

а) емпіризмом і раціоналізмом;  б) монізмом і плюралізмом;

в) номіналізмом і реалізмом;      г) матеріалізмом та ідеалізмом.

 

27. Яке з наведених нижче тверджень є визначенням номіналізму?

                А. Онтологічне вчення, згідно з яким істинним буттям володіє Бог

                В. Онтологічне вчення, згідно з яким істинним буттям володіють універсалії.

                С. Онтологічне вчення, згідно з яким істинним буттям володіють речі.                

                D. Онтологічне вчення, згідно з яким істинним буттям володіють природні стихії.

                                                                      

28. Яке з наведених нижче тверджень є визначенням реалізму?

                А. Онтологічне вчення, згідно з яким істинним буттям володіє Бог

                В. Онтологічне вчення, згідно з яким істинним буттям володіють універсалії.

                С. Онтологічне вчення, згідно з яким істинним буттям володіють речі.

                D. Онтологічне вчення, згідно з яким істинним буттям володіють природні стихії.

 

29. Головна риса світоглядної орієнтації філософів епохи Відродження це:

а) орієнтація на природно-космічне життя;

б) орієнтація на світське життя, на людину, її щастя;

в) орієнтація на релігійне життя, на спасіння людини;

г) орієнтація на діяльнісне перетворення дійсності.

 

30. Яка головна риса філософського мислення епохи Відродження?

а) теоцентризм                                              б) геоцентризм

в) антропоцентризм                                  г) гедонізм

 

31. Кого вважають засновником геліоцентричної системи світу?

а)  Ніколо Коперніка                                       б) Джордано Бруно

в) Галілео Галілея                                г) Йогана Кеплера

 

 

32. Ренесансні гуманісти захоплювалися ідеями:

а) античності

б) апологетики

в) патристики

г) томізму

 

33. Принцип гуманізму епохи Відродження виявляється у:

а) протистоянні політичному режимові

б) необхідності врахування відмінностей жіночої психології у пізнанні

в) новому трактуванні принципу свободи людини як творця своєї долі та гідного життя

 

34. У ренесансному світогляді “людина” розуміється як:

а) пасивна подоба Божа

б) механізм з м'яса і кісток

в) політична тварина

г) особистість, що стверджує себе у своєму індивідуальному бутті

 

35. Хто подав філософське обґрунтування пантеїзму у добу Відродження?

а) Ніколо Кузанський

б) Данте Аліг’єрі

в) Еразм Роттердамський

г) Юрій Дрогобич

 

36. Чи вірно, що вчення Н. Кузанського про співвідношення Бога і світу  суперечило ортодоксальній релігійній концепції творення світу:

а) так

б) ні

 

37. Чи вірно, що пантеїстичне вчення Дж. Бруно  суперечило ортодоксальній релігійній концепції творення світу?

а) так

б) ні

 

38. Який принцип відкрив Н. Кузанський, опираючись на пантеїзм:

а) принцип верифікації

б) принцип справедливості

в) принцип співпадіння протилежностей

г) принцип доброчесності

 

39. Матерія у розумінні Дж. Бруно є:

а) чистою можливістю безтілесній ідеї набути тілесності

б) активним творчим началом, переповненим життєвими силами

в) небуттям, як пасивно стосовно форми

 

40. Значення пантеїстичного світогляду полягало у:

а) натурфілософських дослідження феноменів, витоків життя і свідомості в самій природи

б) застосуванні певних знань з врахуванням конкретних умов

в) удосконаленні біологічних властивостей людини через втручання у її генетичний код

 

41. Чи вірно, що філософія Ренесансу відстоювала незалежність наукового і філософського знання від теології?

а) так

б) ні

 

42. Які філософські ідеали відроджували мислителі Ренесансу?

а) етичного релятивізму

б) вроженого знання

в) гармонії духу та тіла

г) можливості покращення природи людини шляхом селекційного відбору

 

 

Тема 6. Проблема субстанції та Абсолюту в новочасній філософії

 

1. Розвиток індустріальної цивілізації у Новий час зумовив:

а) руйнацію творчих ініціатив у різних сферах суспільного життя

б) використання певних стереотипів поведінки або мислення

в) деїстичну спрямованість онтології

                                        

2. Хто вперше увів поняття “субстанції”?

а) Бекон;  б) Декарт;   в) Гольбах;  г) Ламетрі.

 

3. Яке з наведених нижче тверджень є визначенням субстанції?

А. Субстанція – це невизначений субстрат, з якого утворюються всі речі.

В. Субстанція – це сама природа, що існує об’єктивно поза свідомістю людини.

С. Субстанція – це першоматерія матерія, з якої утворюються всі речі.

D. Субстанція – це самодостатня основа всього існуючого, яка не потребує нічого для

свого існування. 

 

4. Хто з нижче названих філософів обстоював дуалізм?

                А. Спіноза. В. Демокріт.  С. Анаксимен.  D. Парменід.   E. Декарт.  

 

5. Хто започатковує деїстичну позицію в онтології Нового часу?

а) Б. Спіноза                                         б) Р. Декарт

в) Ґ. Ляйбніц                                                         г) Ф. Бекон

 

6. Які з наук вплинули на спосіб філософування Р. Декарта?

а) фізіологія                                          б) астрономія

в) риторика                                           г) математика

 

7. Основоположною настановою європейської філософії Нового часу було:

а) впровадження процедур мовної реконструкції

б) активне використання ідеї неоплатонізму

в) надання філософській істині математичного характеру

г) поєднання спекулятивної догматики з елементами аристотелізму

 

8. До якого історико-філософського періоду можна віднести вислів “Без математики не проникнути в основи метафізики”?

а) Нового часу                                    б) постмодернізму

в) Романтизму                                      г) патристики

 

9.  Чи можуть догмати релігії та правила віри бути предметом наукового доказу, на думку Р. Декарта?

а) лише догмат існування Бога                      б) ні, жодні

в) так, усі                                                              г) так, молитви

 

10. Згідно з деїстичним світоглядом:

а) Бог відіграє вирішальну роль в історичному процесі усього людства від часу його виникнення

б) Бог творить світ, надаючи йому перший поштовх, а далі не втручається в перебіг природних і соціальних процесів

в) провідну роль у цивілізаційному розвитку починають відігравати технології                          

 

11. Виберіть правильне твердження: Деїзм –  це онтологічне вчення, згідно з яким 

А. Бог творить світ, а надалі не втручається в перебіг природних процесів, залишаючись трансцендентним щодо світу.

В. Бог творить світ і зливається зі світом.                       

С. Бог творить світ актом своєї волі з нічого, постійно утримує світ, залишаючись трансцендентним щодо світу.

 

12. Принцип філософських вчень, які визначаючи Бога першопричиною світу,

   заперечували подальше його втручання в природні процеси як природи,

   так і розвитку суспільства в цілому – це:

а) гедонізм;  б) детермінізм;   в) догматизм;  г) деїзм.

 

13. У філософії Р. Декарта Бог виступає як субстанція:

а) нестворена;      б) короткотривала;  в) вічна; г) випадкова; д) незмінна;  е) штучна;            

 

14. За Р.Декартом, Бог проявив себе у таких субстанціях:

а) номіналістичній і реалістичній        б) матеріальній і духовній

в) просторовій і часовій                                      г) об’єктивній і суб’єктивній

 

15. Що є істотною властивістю субстанції, без якої вона не може існувати?

а) реальність                                                         б) сваволя

в) атрибут                                                           г) синтез

 

16. За Р. Декартом, головним атрибутом духовної субстанції є:

а) мислення                                         б) протяжність

в) системність                                      г) часовість

 

17. Мисляча субстанція у філософії Рене Декарта – це:

         ідеал      

         тіло                       

         душа

         буття

 

18. За Р. Декартом, похідними атрибутивними ознаками мислячої субстанції є:

         уява, почуття, бажання

         тілесність, матеріальність, технічність

         адаптація, урбанізація, реалізація

         утопічність, протяжність, часовість

 

19. За Р. Декартом, атрибутом матеріальної субстанції є:

а) подвійна істина                 б) протяжність 

в) якість                                г) думка

 

20. За Р. Декартом, похідними атрибутивними ознаками матеріальної субстанції є:

а) архе, пропорція, субординація        ;

б) структура, елемент, субстрат ;

в) фігура, положення, рух;

г) діалог, сумнів, суб’єктивне відчуття.                           

 

21. У розумінні Р. Декарта, природа є:

а) виявом матеріальної субстанції                 б) тим, що витворене мистецтвом

в) поверхневим сприйняттям дійсності                             г) сукупністю явищ

 

22. Згідно картезіанської онтології, протяжність є просторово:

а) перервною                                        б) змодельованою

в) неперервною                                  г) ілюзорною

 

23. Як Р. Декарт розуміє рух?               

а) як переміщення під дією зовнішньої сили              

б) як результат впливів природного середовища

в) як мірило оцінки реального стану речей

г) як гранична регулятивна мета людських дій

 

24. Закон збереження руху про постійну кількість руху і спокою в тілесному світі Р. Декарт вивів з:

а) ієрархії структур різних об’єктів                                   б) математичної імовірності

в) незмінності Божистої сутності та його дії                г) медитативних практик

 

25. Чи вірно, за вченням Р. Декарта, що матеріальна й ідеальна субстанції потребують для свого існування Бога?

а) так;  б) ні.

 

26. Самосвідомість, за Р. Декартом, є виявом:

а) мислячої субстанції                                      б) психологічної потреби людини

в) знеособлення людини                                     г) орієнтації на проблеми людської долі

  

27. Чи вірно, що у міркуваннях Р. Декарта власне Я людини є досконалим?

а) так;  б) ні.

 

28. Декартівський принцип “Я мислю, отже, існую” означає:

а) заперечення випадкових та нічим некерованих вчинків

б) безкорисливу діяльність на користь суспільства

в) егоїстичне прагнення людини до задоволення насамперед своїх потреб

г) без самосвідомості немає мислення, духу, душі

 

29. Суть дуалізму Р. Декарта полягає у тому, що:

а) фізичні і психічні процеси в людському організмі існують паралельно

б) фізичні і психічні процеси в людському організмі впливають одні на одних

в) людський організм функціонує за механічними законами

г) тіла самі собою не можуть ні започаткувати, ні призупинити рух

 

30. Онтологія Р. Декарта формувала світогляд:

а) егалітарний                        б) прагматичний

в) догматичний                     г) міфологічний

 

31. Пантеїстичне розуміння субстанції у новочасній філософії запропонував:

         Барух Спіноза

         Джон Лок

         Блез Паскаль       

         Джон Берклі         

         Ґотфрід Ляйбніц

 

32. Тотожність Бога з Природою називаємо:

а) космогонією                     б) пантеїзмом

в) координацією                   г) ноосферою

 

33. Субстанція у розумінні Б. Спінози – це:

а) божественна премудрість                                б) субординація

в) причина самої себе                                       г) чуттєва картина реальності

 

34. Бог у розумінні Б. Спінози:

а) іманентна причина всіх речей                    б) діюча ззовні причина щодо природи

в) серія фіксованих ознак речей                         г) продукт діяльності колективного несвідомого

 

35. Якими характеристиками Б. Спіноза наділяє субстанцію?

         часова, скінчена і прекрасна

         вічна, нескінченна, неподільна

         хаотична, недосконала, смертна                                        

         ізольована, інтегральна, симетрична

 

36. Як називається головний твір Спінози?

а) “Роздуми про метод”;      б) “Етика”; 

в) “Метафізичні роздуми”;  г) “Новий Органон”.

 

37. У якому стилі написана “Етика” Б. Спінози?

         математичний виклад філософського знання

         віршований виклад філософського знання

         описовий виклад філософського знання

 

38. Які атрибути субстанції, за Барухом Спінозою?

         протяжність і мислення

         матерія і форма

         ерос і танатос

         рух і спокій

 

39. Модуси, як одиничні прояви єдиної та неподільної субстанції, містять у собі, за Б. Спінозою:

а) Божисту сутність                                         б) генетичні коди

в) вічність                                                             г) випадковість

 

41. Б. Спіноза вважає людину складним модусом, тому що:

а) у ній поєднане скінчене і нескінченне, вічне і тлінне

б) вона наділена здатністю мовити і спілкуватися

в) вона осмислює й долає відчуття своєї скінченності

 

42. Твердження Б. Спінози про те, що “Свобода – це пізнана необхідність” ґрунтується на тезі про те, що:

а) людина повинна керуватися сліпим життєвим пориванням задля виживання

б) людина під впливом пізнання та технологічного прогресу пригноблює свою душу та розбещується

в) людина як розумна істота підлягає необхідності, але також здатна її пізнавати й досягати певного рівня свободи

 

43. Хто автор твору “Монадологія”?

а) Лок;  б) Спіноза;  в) Ляйбніц;  г) Декарт; д) Кант

 

44. Хто запропонував вчення про монади як першооснову світу?

а) Спіноза;  б) Гассенді;  в) Лок;  г) Ляйбніц; д) Берклі

 

45. Монади, за Ґотфрідом Ляйбніцем, це:

А) духовні атоми буття; В) фізичні атоми  буття; С) елементарні частинки

 

46. Які характерні риси монад, за Ґотфрідом Ляйбніцем:

а) вічні; б) смертні; в) активні; г) духовні; д) фізичні; е) пасивні

 

47. Хто вперше запропонував визначення матерії як субстанції?

а) Спіноза; б) Лок;  в) Гольбах;  г) Гассенді; д) Берклі

 

48. Хто запропонував гіпотезу про походження Всесвіту?

а) Фіхте;  б) Шелінґ;  в) Кант;  г) Гегель; д) Конт

 

49. Хто вважав першоосновою світу Абсолютну ідею?

а) Фіхте;  б) Шелінґ;  в) Кант;  г) Гегель; д) Конт

 

50. Кому з представників німецької класичної філософії належить формулювання

      головних принципів діалектики:

а) Геґелю в його філософській системі,

б) Шелінґу в його філософії трансцендентального ідеалізму;

в) Фойєрбаху в його вченні про людину.

 

51. Теорію якого методу розробив Г. Геґель:

а) аналітичного; б) діалектичного; в) герменевтичного; г) діалогічного; д) структурного;

 

52. В онтології Ґ. Геґель виражає позицію:

а)  дуалізму, тому що в своїй діалектиці відштовхується від принципу тотожності мислення та буття;

б) ідеалістичного монізму, тому що за першопочаток бере Світовий Розум;

в) плюралізму, тому що субстанцією світу, згідно з Ґ. Геґелем, є Абсолют, Абсолютна ідея, Світовий Розум.

 

53. Хто розробив діалектичний метод як теорію розвитку Абсолютної ідеї?

а) Кант;  б) Геґель в) Шелінґ;  г) Фіхте; д) Фройд; 

 

54. В онтології Ґ. Геґель виражає позицію:

           дуалізму, тому що в своїй діалектиці відштовхується від принципу тотожності мислення та буття;

           ідеалістичного монізму, тому що за першопочаток бере Світовий Розум;

           плюралізму, тому що субстанцією світу, згідно з Ґ. Геґелем, є Абсолют, Абсолютна ідея, Світовий Розум.

 

55. Який закон діалектики (за Геґелем) пояснює джерело змін?

а) закон єдності й боротьби протилежностей;

б) закон заперечення заперечення;

в) закон взаємного переходу кількісних змін у якісні.

 

56. Який закон діалектики (за Геґелем) пояснює механізм розвитку?

а) закон єдності й боротьби протилежностей;

б) закон заперечення заперечення;

в) закон взаємного переходу кількісних змін у якісні.

 

57. Який закон діалектики (за Геґелем) пояснює напрям розвитку?

а) закон єдності й боротьби протилежностей;

б) закон заперечення заперечення;

в) закон взаємного переходу кількісних змін у якісні.

 

58. Які елементи включає філософська система Ґ. Геґеля?

    А. Науку віри.  Філософію природи. Філософію техніки.  

   В. Науку логіки. Філософію природи Феноменологію духу.   

   С. Науку життя.  Філософію природи. Філософію мови.  

 

59. Яка тріада понять розкриває зміст закону заперечення заперечення, за Ґ. Геґелем?

                    А. Кількість-якість-міра

                    В. Теза-антитеза-синтеза

                    С. Тотожність-відмінність-суперечність

 

60. У філософії А. Шопенгавера Абсолютом є:

а) воля до влади; б) воля до життя; в) воля до культури; г) воля до політики

 

 

 

Тема 7. Проблеми онтології у філософії  ХХ ст.

 

1. До представників екзистенційної філософії належать:

а) Платон; б) К’єркеґор; в) Аристотель; г) Сартр; ґ) Гайдеґер; д) Сенека. 

 

2. Філософія екзистенціалізму має дві спрямованості. Вкажіть правильну відповідь:

а) матеріалістичну й ідеалістичну;

б) раціоналістичну й ірраціоналістичну;

в) релігійну й іррелігійну.

 

3. Некласична філософія М. Гайдегера ґрунтується на:

а) особливому різновиді ствердження проти правил логіки

б) способі одночасного заперечення і збереження певного змісту

в) виявленні структури людського буття “зсередини”

г) уподібненні та встановленні тотожності між об’єктами реальності

 

4. Чи вірно, що за М. Гайдегером, центральне питання класичної онтології про існування зовнішнього світу немає розв’язання?

а) так

б) ні

 

5. Особливість людського буття, за  М. Гайдегером, полягає у тому, що:

а) людина як мисляча істота є єдиною, яка здатна визначати себе стосовно буття

б) людина має відчуття прекрасного

в) людина може стати месією

г) людина немає почуття міри

 

6. “Належати до буття” у розумінні М. Гайдегера означає:

а) бути вкоріненим у буття, співвідносити себе з ним та відповідати йому

б) комунікувати з іншими

в) практику освоєння культурних та природних ресурсів

г) свідому відмову від будь-яких форм індивідуального володіння життєвими благами

 

7. Вихідним принципом екзистенціальної онтології є:

а) мислення                                                                          б) монада

в) суб’єктивний світ людини                          г) реальна можливість

 

8. Поняття “екзистенція” в екзистенціальній філософії:

а) вказує, що в світі речей “екзистенція” (існування) протилежне “есенції” (сутності);

б) означає несправжнє існування людини;

в) означає справжнє існування людини в протилежність несправжньому;

г) є синонімом поняття “буття взагалі”.

 

9. Поняття “Dasein” тлумачимо, за М. Гайдегером як:

а) присутність мене-знаючого-для-мене-рефлектуючого

б) тут буття людини, що дане їй як безпосереднє переживання наявної ситуації 

в)буття свідомості, що пізнає, досліджує, ставить мету

г) єдність розуму та життя

 

10. До характеристик „Dasein” належать:

а) турбота людини про своє буття, яке зацікавлене іншими людьми та речами у процесі самореалізації

б) умоглядна спроба осмислення наявної ситуації через неможливість віднайти себе у світі

в) невразливість людських переживань щодо часових змін

г) визнання значущості свого вродженого Я

 

11. Які види екзистенції виділяє М. Гайдегер?

а) загальна і конкретна                                        б) рефлексивна та інтуїтивна

в) справжня і несправжня                              г) базова і надбудована

 

12. Відчуженість людського буття виявляється в:

а) неможливості реалізувати індивідуальне покликання

б) віддаленості від природи

в) відірваності від власного “Я”

г) надміру технологічних інновацій

д) браку значущих міжособистісних стосунків

 

13. Сутнісними характеристиками Dasein є:

а) страх                                                                                               б) любов до Батьківщини

в) позитивна оцінка можливостей людини                        г) турбота

ґ) оптимістичне бачення майбутнього                                    е) надія

 

14. Чи вірно, що екзистенціал страху виражає легкодухість людини?

а) так

б) ні

 

15. “Екзистувати” у розумінні екзистенціалістів означає:

а) виходити за межі впорядкованої свідомості та емпіричного світосприйняття

б) раціональне й прогнозоване ставлення до дійсності

в) позбавляти власне життя сенсу, оскільки воно скінчене  

г) відмовлятися від вибору на користь соціально організованого досвіду

 

16. Що, згідно з екзистенціалізмом є екзистенцією?

                               А. Жити в оточенні зручних речей та людей.

                               В. Обстоювати своїм життям власну неповторність.

                               С. Присвятити життя великій політиці або науці.

                               D. Жити як живеться.

 

17. Які  теоретичні джерела марксистської філософії? 

                     А. Патристика Августина.   В. Матеріалізм Фейєрбаха.   С. Діалектика Гегеля.

                 D. Діалектика Сократа.   Е. Філософія Аквінського.

 

18. Основним принципом діалектико-матеріалістичної філософії є

                    А. Еволюція Всесвіту, що вміщує в себе людину. 

    B. Мислення як вільний акт мислення, що дає собі свій предмет.

    С. Первинність матерії, природи та вторинність свідомості, духу.

 

19. Згідно з діалектико-матеріалістичною філософією, матерія – це поняття для позначення:

                    А. Невизначеного і безформного субстрату, що є носієм властивостей речей.

                    ВОб’єктивної реальності, що дана нам у відчуттях та існує незалежно від нас.

                    С. Духовної основи всього існуючого, якою є Бог.

 

20. На яких принципах ґрунтується діалектико-матеріалістична філософія?

         первинності матерії і вторинності духу

         партійності

         матеріальної єдності світу

         індивідуації реального буття

         еволюції всесвіту, що вміщує в собі людину

 

21. Яке з наведених нижче тверджень є визначенням простору в марксизмі?

         Будь-яка зміна взагалі

         Протяжність об’єктів, їх розташування

         Тривалість і швидкість перебігу процесів

         Черговість події серед інших подій

 

22. Яке з наведених нижче тверджень є визначенням руху в марксизмі?

А. Механічне переміщення.   В. Суспільні трансформації.

С. Будь-яка зміна взагалі.                  D. Обмін речовин в організмі.

 

23. Яке з наведених нижче тверджень є визначенням часу в марксизмі?

         будь-яка зміна взагалі

         протяжність об’єктів, їх розташування

         тривалість і швидкість перебігу процесів

         логічна черговість думок

 

24. Виділіть характерні риси відображення.

А. Адекватність.   В. Ілюзорність.   С. Універсальність.                                                                          D. Інформативність.   E. Антропоморфність.  F. Активність.

 

25. Яка онтологія в структурі реального буття виділяє такі шари: матеріальний, органічний,

     психічний і духовний?

А. Діалектико-матеріалістична онтологія Ф. Енгельса.

В. Критична онтологія Н. Гартмана.

С. Екзистенційна онтологія М. Гайдегера.

D. Християнсько-еколюційна онтологія П.  Тейяра де Шардена.

 

26. Виберіть правильну відповідь. Н. Гартман розробив:

                А. Діалектико-матеріалістичну онтологію.    В. Фундаментальну онтологію.

                С. Християнсько-еволюційну онтологію.               D. Критичну онтологію. 

 

27. Виберіть правильну відповідь. Буття, за Н. Гарманом, це:

А. Смисл, який людина накладає на все існуюче.

В. Найширше поняття про існування як матеріального, так і духовного.

С. Самодостатня основа всього існуючого.

 

28. Які сфери буття виокремив Н. Гартман?

А. Соціальну та культурну.    B. Реальну та ідеальну.   

С. Матеріальну та духовну.    D. Фізичну та Психічну.   

 

29. Якому спрямуванню некласичної онтології відповідають філософські погляди П. де Шардена?

а) діалектико-матеріалістичному                                       б) ірраціонально-еволюційному

в) християнсько-еволюційному                                    г) екзистенціалістському

 

30. Що є субстанцією Всесвіту в онтології П. Тейяра де Шардена?

             А. Абсолютний дух.     В. Тканина універсуму.    С. Електромагнітне поле.

           D. Генетичний код.      E.  Елементарні частки

 

31. З поглядами якого філософа порівнюють вчення П.Т. де Шардена?

а) Т. Аквінського                                               б) Б. Паскаля

в) М. Кузанського                                               г) К. Войтили

 

32. Принцип еволюції, запропонований  П. де Шарденом, з’ясовує:

а) можливості й здібності людини у пізнанні Бога

б) можливості й здібності людини у пізнанні Всесвіту

в) головну умову розвитку Всесвіту до єдності, у центрі якого є людина

г) прагнення  людини опанувати стихійним силами природи

 

33. Некласична онтологія П. де Шардена розглядає людину як:

а) вісь, вершину і перспективу еволюції

б) статичний центр всесвіту

в) таку, що наділена надприродними властивостями

г) тотожну іншим біологічним істотам

 

34. Згідно з концепцією християнсько-еволюційної онтології, “тканина універсуму” характеризується:

а) інертністю своїх складових, що однорідно співіснують

б) роздрібненістю й неодноманістю своєї внутрішньої та зовнішньої природи

в) єдністю, плюральністю, енергетичністю

г) монолітністю, містичністю, космологічністю

 

35. Матеріальний світ, згідно з П.де Шарденом, розвивається за:

а) біологічним законом ускладнення                            б) біологічним законом спрощення

в) законом історії колових рухів                                       г) законом лінійної стріли історії

 

36. П. де Шарден виокремлює такі рівні буття:

а) міфологічне, релігійне, філософське, наукове

б) переджиття, життя, думка, наджиття

в) тимчасове, доведене, істинне, надістинне

г) класичне, некласичне, божественне, містичне

 

37. Еволюцію універсуму на рівні життя визначає:

а) глибинний (психічний) порив феномену життя                    б) боротьба за існування

в) поступове спрощення матерії                                                        г) науковий підхід

 

38. Суть ноогенезу полягає у:

а) розвитку анатомо-фізіологічної системи організму

б) індивідуальному розвитку будь-якого організму

в) взаємодії організму із зовнішнім середовищем

г) поступовому розвитку духу людини, її пізнавальних можливостей

 

39. Дайте визначення “ноосфери”:

а) це абсолютно духовна, невидима і реальна сфера думки поза і над біосферою

б) це кінцева фаза еволюційного циклу перетворень тканини Універсуму

в) це видиме нове покриття Землі, що постало у процесі трансформацій в космосі

г) це продукт штучної матерії, створений фізиками

 

40. Чи вірно, що саме людина, нарощуючи духовну енергію, творить ноосферу?

а) так

б) ні

 

41. Зміст “планетизації людства”, за П. де Шарденом, полягає у:

а) некерованому поширенні глобалізаційних тенденцій 

б) масовому згуртуванні людства з метою духовного об’єднання й оновлення

в) інволюціному способі саморозуміння

г) освоєнні енергії еволюції для матеріально-технічного прогресу

 

42. Суть цілісної перспективи людського життя й досвіду базується на:

а) виключно колективному підпорядкуванні Я-свідомостей загалу

б) регулярному випробуванні особистості                       

в)духовній гармонізації та максимальній персоналізації Я-свідомостей

г) усвідомленні скінченності свого існування

 

43. Ноосфера, згідно  з В. Вернадським, це:

      А. Розумне покриття Землі, створене людиною.  

      В. Духовна оболонка Землі, що має Божественне походження.  

      С. Генетична структура життя на Землі.     

      D. Соціальне покриття Землі, створене людиною.

 

44. Під впливом чого біосфера здатна здійснити перехід у ноосферу, згідно зі вченням  В. Вернадського?

а) наукової думки

б) піфагорійської гармонії чисел

в) універсальної обумовленості усіх явищ природної та суспільної дійсності

г) міжкультурного діалогу

 

45. Чи вірно, що на сучасному етапі еволюції людського знання ноосфера вже існує?

а) так

б) ні

 

Тема 8. Філософські традиції в Україні

 

1. Які три періоди виділяють дослідники у розвитку філософської думки в Україна?

         княжа доба

         доба козаччини

         доба Середньовіччя

         доба еллінізму

         доба Романтизму

 

2. Виберіть джерела філософської думки Княжої доби:

а) Біблія;  б) Коран; в) Літописи; г) житія святих; ґ) “житія” грішних.

 

3. Термін “агіографічна література” означає:

а) “житія” грішних                               б) “житія” людей

в) “житія” святих                              г) “житія” ангелів

 

4. Особливості філософування України Княжої доби:

        а)    переважно спекулятивно теологічне філософування;

        б)    переважно символічно-образне з практичним спрямуванням;

        в)    строго теоретичне, спрямоване на розбудову філософської системи.

 

5. Особливість філософування в Княжу добу зумовлена:

а) “зустріччю” слов’янської міфології з християнським віровченням

б) “зустріччю” давньогрецької міфології з християнським віровченням

а) “зустріччю” слов’янської міфології з ісламським віровченням

 

6. Першим самостійним твором України Княжої доби, який містить філософські ідеї є:

а) Джерело знань;   б) Слово про Закон і Благодать;

в) Печерський патерик;  г) Книга буття українського народу (Закон Божий).

 

7. Хто проголосив “Слово про Закон і Благодать”?

а) Клим Смолятич;  б)  Кирило Туровський;

в) Митрополит Іларіон;  г) Володимир Мономах.

 

8. Основна філософська проблема в “Слові про Закон і Благодать”:

а) історіософська; б) натурфілософська; в) антропософська; г) теософська.

 

9. Під Благодаттю митрополит Іларіон розуміє:

а) віру дану Богом усьому людству через свого сина Ісуса Христа;

б) віру дану Богом ізраїльтянам через пророка Мойсея;

в) віру дану Богом мусульманам через пророка Магомета.

 

10. Під Законом митрополит Іларіон розуміє:

а) віру дану Богом усьому людству через свого сина Ісуса Христа;

б) віру дану Богом ізраїльтянам через пророка Мойсея;

в) віру дану Богом мусульманам через пророка Магомета.

                                                               

11. Полемічна література XVIXVII ст. в Україні виражала:

а) протилежні позиції православної і католицької конфесій у християнстві;

б) боротьбу стилів в художній літературі;

в) протилежні позиції щодо зовнішньої політики тогочасної України.

 

12. Де вперше починають викладати професійно філософію в Україні?

а) у братських школах; б) у церковно-приходських школах; в) у монастирських школах.

 

13. Братства – це організації

а) православного населення в Україні, що обстоювали свою віру, національну культуру і мову;

б) польської шляхти в Україні, що поширювали католицьку віру та полонізацію населення.

 

14. Які філософські традиції склалися в ХVІІ ст. в Україні?

а) номіналізм і реалізм; б) аристотелізм і неоплатонізм;

в) епікуреїзм і стоїцизм; г) матеріалізм та ідеалізм.

 

15. Хто розробив теорію “зрідненої праці”?

а) Прокопович;  б) Вишенський;  в) Сковорода;  г) Юркевич; д) Франко.

 

16. Кого називають “українським Сократом”?

а) Прокоповича;  б) Вишенського;  в) Сковороду;  г) Юркевича; д) Франко.

 

17. Хто є автором концепції “трьох світів і двох натур”?

А) Драгоманов;  б) Сковорода;  в) Потебня;  г) Франко;  ґ) Костомаров.

 

18. Щастя за Г. Сковородою:

а) не залежить від самої людини: все залежить від випадку, долі, фатуму;

б) це щось на зразок міражу: людина не може його наздогнати;

в) щастя кожен носить у собі і завдання людини полягає в тому, щоб його пізнати.

 

19. Істинним єством людини Г. Сковорода вважав:

          а) тілесність;   б)  розум і мислення;  в) дух;  г)  чуттєвість.

 

20. Справжнім завданням філософії Г. Сковорода вважав:

а) навчити людину бути щасливою;

б) пізнати загальні закони розвитку дійсності;

в) навчити людину відстоювати свою позицію і бути соціально активною.

 

21. Що розумів Сковорода під мікрокосмом:

а) людину та її внутрішній світ, духовне життя;

б) зовнішній світ, який вважав другорядним;

в) символічний світ Біблії;

г) цього терміна Сковорода не вживав.

 

22. Сковороді належить вчення про три світи:

а) Макрокосм–Мікрокосм–Мінікосм;

б) Макрокосм–Мікрокосм–Символічний світ Біблії;

в) Макрокосм–Мікрокосм–Сродна праця;

г) Символічний світ Біблії–Сродна праця–Двонатурність.

 

23. Що називав Сковорода зрідненою працею:

а) здатність експериментальним шляхом знайти свою роботу;

б) називав “зрідненою працею” таку роботу, яка дає матеріальні блага;

в) називав “ зрідненою працею”  таку роботу, яка дає духовні блага;

г) називав “ зрідненою працею” таке заняття, що призначене кожному Богом, а завдання людини бачив в тому, щоб розпізнати своє призначення.

 

24. Г. Сковорода в онтології виражає позицію

а) пантеїзму; б) матеріалізму; в) монотеїзму; г) деїзму; д) натуралізму.

 

25. Які філософські твори належать перу Г. Сковороди?

А.Сповідь.  В. Наркіс.  С. Кільце.   D. Метафізика.   Е. Алфавіт.

 

На якій позиції стояв Г. Сковорода у поглядах на природу?

 D. Пантеїзму.   

 Щастя людини, згідно із вченням Г. Сковороди, у:

 В. Зрідненій праці.     

 

За вченням Г. Сковороди, зрідненою працею є та, що:

      А. Відповідає нахилам і здібностям людини  

 Кому належить принцип “Пізнай самого себе”:  б) Г. Сковороді;

 Ірраціоналістичну філософську традицію репрезентують в Україні:

б) Г. Сковородав) П. Юркевич;

 

Твір “Серце та його значення в духовному житті людини…” написав:

     г) П. Юркевич.

 П. Юркевич вважає, що два центри душевного життя людини – голова й серце:

         мають гармонійно взаємодіями




1. Категориях Однако после Аристотеля о движении больше никто не вспомнил
2. Статья 1 Утвердить республиканский бюджет на 2011 2013 годы согласно приложениям 1 2 и 3 соответственно в том чис
3. а такие исследования стороннему наблюдателю нельзя провести так как информация об истинных объемах продаж
4. Сущность предпринимательского риска и его классификация [3] 2
5. ОРГАНИЗАЦИЯ УПРАВЛЕНИЯ МОБИЛИЗАЦИОННОЙ ПОДГОТОВКОЙ И МОБИЛИЗАЦИЕЙ ЗДРАВООХРАНЕНИЯ Управление мобили
6. Из истории изучения сельского хозяйства Сибири в начале 1920-х гг
7. Використання проблемних ситуацій на уроках основ здоров’я у початковій школі.html
8. Пакет MATHCAD
9. темам- Морфология Антропология
10. контрольна робота 2 Сучасна модель фахівцяеколога Розробив- проф
11. Финансовая политика Кыргызской Республики1
12. 1.Проблема целей обучения в историческом аспекте.html
13. то реалии ~ вот эта способность слов обозначать те или иные предметы признаки явления действительности и ха
14. государственных интересов определяющих внешнюю политику любой страны ее стратегию на мировой арене- не под
15. Nfng des 20. Jhrhunderts gemcht hben
16. Пояснительная записка Программа разработана на основе Федерального государственного образовательно
17. Высшее и послевузовское профессиональное образование
18. Использование надсмольной воды в качестве ингибитора накипеобразования
19. СевероКавказский федеральный университет НАУЧНАЯ БИБЛИОТЕКА ОФОРМЛЕНИЕ СПИСКА ЛИТЕРАТУРЫ Би
20. Topics f mis chpter OVERVIEW- THE MNGEMENT PROCESS Ihere is no universlly ccepted definition of mngement; different uthors tmd industry nd business observers define the process differe