Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Мистецтво середньовіччя мистецтво доби відродження
1.Середні віки це велика епоха людської історії яка охоплює 4 15 ст . Термін середні віки виник в італ. в 15 ст.
Перша середньовічна держава імперія Каролінгів виникла в 800 р, коли король франків Карл Великий був коронований в Римі
Періодизація
Раннє Середньовіччя 4-8 ст
Зріле середньовіччя 9- 12 ст.
Пізнє 13-15 ст.
Три складових мист С.
*Традиції греко-римської культури
*Дух варварства.
*Християнство, яке від іудаїзму успадкувало ідею єдиного Бога (моноцентризм) і елементи стародавніх східних культів.
Вплив вчених : Філон і Сенека. Філон розробив вчення про Логос, він стверджував, що Месія має ім*я Логос. Вчення Іісуса Христа формувало у свідомості людей нові гуманістичні установи одне з головних аскетизм.
Людина в середньовіччі. В добу С. домінував ірраціоналізм (перебування за межею розуму та містика.Середн. людина керувалася догматичними церковними установами. Вся природа символ вищого невідомого світу. Символ Всесвіту храм Дім Божий,купол небесна сфера,портал небесні ворота.Л жили в атмосфері чуда. Колективне свідоме домінувало над індивідуальним свідомим. Церква засуджувала антич.культ, особливо оголене зображ людини.
Культ аскетизму характерна риса середньовічної культури і мист. Прославлялися пустельники, які відмовлялися від будь яких завдань . Сексуальні стосунки тільки заради дітей. Середньовічний ідеал краси зображення людини: худа, площинна постать, з тонкими руками і ногами, вузькими опущеними плечами, на якому виділяються великі очі спрямовані у невідомий світ
2.1.Середньовічне мистецтво повністю підпорядковане релігії,звідки його спіритуалізм- об*активно ідеалізоване вчення у відповідності з яким дух і душа є першоосновою світу.
2. церква- головний замовник творів мистецтва. Розвивається іконопис, в живоп і скульп домінують біблійні сюжети ,високої досконалості досягла духовна музика, склалися канони урочистого величання свята хорал, меса, реквієм.
3. М . перетворюється у символ потойбічного. Використовується система пластичної мови,виразних засобів, обернена перспектива, декоративність, використання золота, площинний характер постаті, деформація пропорцій.
4.Мрію про розумний устрій світу С.М зображ завуальовано і умовно.
5. Церква завжди розуміла силу М.Його великий вплив на народні маси і ставилися до нього як свящ пис для неграмотних .Головне завдання залуч невіруючих.
6. Близькість мист до народної творчості(поезія, гумор, звичаї) це спричинило розквіт міської субкультури.
7. Винекнення розвиток рицарської культури.
8 С.М. багато у чому втратило , щобуло досягнено художниками античності.
9. Час розквіту:романський і готичний. 10.Боротьба за людську душу між ангелами і сатано. улюблена для митців.
2.Романський стиль. 10-12 ст час повного панування феодально-релігійної ідеології.Термін Романський стиль,або романка- дещо умовний:простежується зв*язок з римською архітектурою, завдяки вик. Арочних мотивів.
Соц-економ особливості: панування феодальних відносин, зростання ролі католицької церкви, прогрес інженерно- будівн. Техніки, активізація міського життя, відродження старих, занедбаних античних міст на перетині торг. Шляхів., в галузі будівництва відбувається активне освоєння склепінчастих конструкцій і використ для будівництва місцевих порід каміння,дерева, цегли. Період романіки- розв кн. Мініатюра, емалеві вироби, худ обробка металу і дерева.Головну роль у романському стилі відігравала сувора, фортечного характеру архітектура: монастирські комплекси, церкви, замки, завжди розташ. На підвищеннях і оточ. Подвійними ровами.
Для романсько архітектури характерні суворість, простота, гладкість стін, різьблення лише на капітелях колон.
Архітектурні споруди в романському стилі
Замок Божансі (XI ст.,Франція)
Абатство Клюні в Бургундії (XII ст., Франція)
Собор у Вормсі (XII ст., Німеччина)
Пізанський собор (1068 1118рр.,Італія)Ансамбль міста Піза є зразком для італійської романіки. Він включає в себе відокремлений баптистерій, дзвіницю (кампанілу) і великий собор. В плані має форму латинського хреста з подовженою частиною і трьохнефним трансептом. Саме у Франції виникає « романська звязуюча система»,яка складається з циліндричних склепінь центральних нефів, хрестових склепінь бокових нефів і контрфорсів зовнішніх стін базиліки
Перед архітекторами романського періоду стояло два завдання:
*Перекрити базиліку склепінням
*Узгодити застосування склепіння відповідно до вимог освітлення.
Найпоширеніші склепіння 1.напівциркулярне, коробове ( у поперечному перетині та торцях являє собою коробову криву)
2. хрестове (утворюється шляхом перетину під прямим кутом двох рівноцінних коробових перекриттів) Зявляються базиліки в формі латинського хреста - найрозповсюджений тип романського і готичного стилів.
Романські колони на відміну від античних ніколи не мали ентазису і були строго циліндричними.
Готичний стиль
Назва від німецького племені готів Зарод. У Франції. Період 12-16 ст.
Гот ст..- заверш розвиток середньовічн м в Є. у Фр проіснувала бл 3 ст.Повязана система « нервюри аркбутани контрфорс» отримала назву « готична каркасна система».
Охоплює період з серед.XII XVIст.
Готика у своєму розвитку пройшла 3 періоди:Рання готика - остання третина XII перша чверть ХІІІ ст.
Зріла або Висока готика з 20-х рр.і до кінця ХІІІ ст.
Пізня готика ХІV- XVст.( пломениста або полумяна )
Найвідоміші готичні архітектурні споруди:
Собор Паризької Богоматері (1163 1257)
Собор Нотр Дам в Реймсі( Франція,1211- 1311)
Кельнський собор ( Німеччина, 12 16 ст.)
Памятники готичної скульптури
Химери собору Паризької Богоматері
Усміхнений ангел. Статуя західного фасаду Реймського собору
Зустріч Марії та Єлизавети. Скульптурна група собору в Реймсі.
Особливості будівництва
1.Розроблена нова готична каркасна система
2.У проміжках між стовпами розташ великі вікна з вітражами
3.На фасадах вежі висотою 150 м
4.Ззовні і зсередини численні скульптури з кам*яним різьбленням
5.Легк за композицією і спрямовані в гору
6.Витіснення стіни великими просторовими вікнами.
7.Визначається зовнішність муніципалітету ратуші, це 2-3 пов будівлі з галереєю на першому пов, на 2 пов парадні зали де засідала міська рада і суд на 3 пов. Допоміжні приміщення. Особливе значення надавалось сторожовій вежі бефруа- символ незалежності. Перед ратушею проводилися диспути,лекції.
8.Готична цивільна арх..:житлові будинки, торг. ряди .
4.Література
1. Винекнення рукописної книги і кн.. мініатюри,розв. Заголовна літера,яскраві барви, оклад з металу, слонової кістки, коштовного каміння, й емалі,книги переписували в скрип торіях, Каролінгський центр рукописної книги( кінець VІІІ- перша полов. ІХ ст.)
Жанри середньовічної літератури:
Героїчний епос:
1.фр. «Пісня про Роланда»,1170р.
2.ісп. «Пісня про мого Сіда»,1207р.
3.нім. « Пісня про Нібелунгів» ,бл.1200-1210рр.
4.вірм. «Давид Сасунський»,між 7 - 10 ст.
5.англ. «Беовульф», між 8 10 ст.
Бардівська поезія
Куртуазний роман
Куртуазна лірика
Куртуазна романістка Марія Французька
Основна тема вірність і любов до дами поезія- ваганти.розкривала феодалів,католицьких священників.
Куртуазний роман рицарська субкультура кодекс честі,культ прекрасної дами. Честь, гдність, відвага основна тема вірність і любов до дами.
Куртуазність складала ритуал відносин .
Куртуазна лірика лірика трубадурів,лицарів,прославляла військові подвиги, служіння дамі,лицарську честь.
Карнавальне м. багатоденні зі скл. Театральними дійствами ,всенародні свята
Музика
Жанри середньовічної музики:,Хорал
,Меса,Реквієм,Літургічна церковна драма ( багатоголосся)Органна музика
5. Наука,техніка, право доби Середньовіччя.
Наука і освіта
1.Світогляд реалістична схоластика
2.Розвиток богословя, філософії, латинської мови
3.Відкриття провідних університетів Оксфорд, Соборна, Парма, Болонья (XII ХІІІ ст.)
4.Визначні вчені: Фома Аквінський, Ульріх Страсбурзький,Роджер Бекон (родоначальник європейської філософії)Університети незалежні, мали свій суд, право обирати посадових осіб. 4 факультети : 1 молодшого (артистичного) вільні мист,3 старшого (богословський, правовий, медичний) Очолював декан. Унтів- ректор. Навч 11 міс. Вакації- літо і великі свята
Два види лекцій :
• Ординарні( обовязкові)
• Екстраординарні ( за бажанням, додаткові)
Наукові ступені, які присвоював університет:
• Бакалавр
• Ліцензіат
• Магістр
Техніка
1 Розвиток посадної та оборонної техніки
2.Водяні і повітряні млини
3.Удосконалювалось гончарство і ковальство
4. розв виноробство, садівництво, селекційне городництво
5.залізні знаряддя праці
6. металургійна і гірнича промисловість
7 ювелірне ремесло і карбування грошей
З кін 14 ст. перш год на ратуші
1445р. Йоган Гутенберг винайшов друкарський станок.
Право
• Магдебурзьке право (ХІІІст., Німеччина)
• Міське самоврядування
• Обрання подеста ( мера міста
Мистецтво доби Відродження.
1.Формування певного світогляду в епоху В.
2.Мист. Італійського Відродження
- Проторенесанс
- Ранній Ренесанс
- Високий Ренесанс
- Пізній Ренесанс
- Маньєризм
3.М-во В. маньєризм країн півночі.
1.Доба В. золотий вік світової культури, Ренесанс - один з найцікавіших епох за всю історію, розвитку світової культ. На 2 ст. стає культ, та мист центром Європи. Вперше термін ренесанс застосов. У 16 ст. Джорджо Вазарі.
Кожа людина тих часів залишалась в душі віруючою, и богобоязкою. Але загальний геоцентризм поступово замінюється антропоцентризмом. Центром уваги, обєктом поклоніння і дослідження стає людина. В центрі уваги мислителів В. знаходитья людина, а не творець як вище мірило всього сущого і саме ця с-ма отримала назву Гуманізм. Усе полягає в тому ,що для людини важливі її особисті якості: ум, воля, освідченність, відчуття власної гідності.
Визначні мислителі:
Ніколо Макіавеллі (1469-1527) Італ.
Томас Мор (1478-1535) Англ.
Томмазо Кампанеллі (1568-1639)
В епоху Р. відбув. Процес формув. Певних буржуазних і ринкових стосунків, які приходять на зміну феодалізму.
Зявляється інтерес до сюжетів: ант. Міфології, культу оголеного тіла, оспівується людська врода, обєктом поклоніння стає тілесна оболонка в яку поміщалася безсмертна душа.
Характеристика митців Р. усебічний розвиток універсальність. Мета митців Р. відродити ант. Її дух, традиції, ідеали.
2.М-во Італійського Відродження
Стилістичні ознаки проторенесанс (перед відродження) кін 13. Ст.
Ранній Р сер 14-15 ст.
Високий Р кін 15-16ст.
Пізній Р. 16ст.
2.За італ. Назвою за століттями.
Дученто(13ст), Триченто (14ст), Кватроченто (15ст), Чіквоченто (16ст).
Проторенесанс надзвичайне піднесення. Література Жили і працювали: Данте Аліг*єрі (1265-1321) Божественна комедія.
Франческо Петрарка (1304-1374) поетична збірка «книга пісень» - «мист. Трактат, Про великих мужів давнини».
Джовані Боккаччо (1313-1375) Декамерон
Центр культ життя проторенесансу Піза, Фроренція, Рим, Сієна, Падуя, Венеція.
Види м-ва Жив,скульптура.
Жив. 13-14 ст.відокремлюється 3 жив.школ.
Римська жив. Школа П*ро Кавалліні
Флорентійська ж.ш. Чімабуе
Сієнська ж.ш.- Дуччо ді Буонінсенья
Кожна с цих шкіл мала власні стилі рис. Панівні жанри. Технологічні особливості. Але їх об*єднували спільні риси:
1.вони творили на зламі між м-вами Середньовіччя та зародженням Ренесансу.
2.Майстри тяжіють до канонів та духу візантійського живопису.
3.головна сфера діяльності митців у монументальному жив. мозаїки та фрески церков, у станковому жив вівтарні образи.
4.Прояви візантизму:золоте тло, площинні зображення , схильності до схематичності та аскетичність.
Другий етап формування П. припадає на 14 ст. Представник жив:
Джотто ді Бондоне (1276-1336\7) живописець флорентійської школи. Роботи: цикл фресок у каплиці дель Арека в Падуї. Шедевр митця фреска Поцілунок Іуди. Саме у його творчості простежується перехід від візантійського канону до реаліст м-ва.
Техніка жив. Майстра: палітра Джотто досить багата , але він користувався приглушенними тонами, його живопис мякий і стриманий. Новаторство митця полягає у тому що він відійшов від площинного зображення, намагався синтезувати площинне і обємне зображення.
Скульптура розвиток пов'язаний з іменами 2 майстрів: Нікколо (1225-1287)
Джованні Пізано ( 1250-1314)
Їх творчість поєднує Сер. І Антич. Риси скульптури. У 1260 р оголена постать Геракла що являє собою алегорію сили. Праці Ніколо Пізано:
-Кафедра в Сієнському соборі (1265-68)
-Оздоблення криниці в Перуджі(1286)
-Каф. Для Пізанського батисферія(1260)
Джовані Пізано робив кафедри, працював над скульптурним оздобленням фасадів соборів, меморіальними ск. Найвизн. Робота 15 років оздоблення фасаду Сієнського собору(1284-99)
- Кафедра для церкви Сант Андреа в Пістонії (1301) динам.і реалістичність культ. композ.
-кафедра для собору в Пізі (1302-1310) Ажурність криволінійність обрисів, насиченість і багато фігурність рельєфів.
-Меморіальн. скульпт. «Надгробок імператриці Маргарити»(1314) відійшов від схематичності, створив динамічну ритмічну скул. Імператриці.
2.2.Ранній Ренесанс (14-15ст)
1. у 1501 епідемія чуми.
2.зміна політ. Влади: до влади приходить клан банківського дому Медичі.
Центром пол..культ і худ. Життя стає Флоренція!
Види м-ва: Арх,Скульп,Жив.
Архітектура основоположник Філіппо Брунеллескі (1377-1446)
Вдалося: 1. Відтворити основ. Елементи ант.арх. 2. Вирішив складне техн..завдання перериття куполом величезного обєму флорентійського собору Санта Марія дель Фльоре(1420-36) 3.Розробив теорію лінійної перспективи.
Найв.арх.споруди майстра:
-купол флор собору
-виховний будинок (1419-40)
-стара сакристія або різниця церкви Сан Лоренцо у Флоренції (1420-45)
-Капелла Пацці у дворі церкви Санта Кроче, Флоренція (1419\20-1443)
Скульптура визначні митці круглої скульпт. Донателло 1386-1466. Створив класичні форми і види ренесанської скульп. 1. Новий тип круглої статуї і скульп групи.
2.живописний рельєф.
3.надзвичайна реалістичність.
Праці: - постать Іоанна для флорентійського собору (1498)
-Постать Марка(1411-12)
-постать пророків для флорентійської дзвіниці (1415)
-мармурова статуя Давида(1409)
-теракотовий бюст Ніколло да Удзано(1432)
Деревяна статуя Магдалини (1453-55)
Живопис визначні представники Раннього Ренесансу 1.Мазаччо (1401-1428-29) 2.Філіппо Ліппі(1406-1469) 3.Сандро Боттічеллі (1445-1510)
1.Мазаччо продовжив реалістичну традицію у жив. Джотто ді Бондоне. Роботи: 1.Розписи каплиці Бранкаччі церкви Санта Марія «вигнання з раю»(1426-28) «Диво зі Статиром»
2.фреска «Трійця» церкви Санта Марія Новелла (1426-27рр)
Характерні риси:
1.енергічне світлотіньове рішення
2.пластична тілесність
3.трьохмірність фігур та їх композиційне поєднання з пейзажем
4.палітра насиченна соковита.
2) Філіппо Ліппі ренесансний художник: реалістичність, натуралістичність « Мадонна під серпанком 1440.
3) Сандро Боттічеллі чудовий рисувальник, живописець, графік, декоратор ( дизайнер), улюблений живописець клану Медічі.
Працював: у міфологічном, портретному, та релігійному жанрі. Для його композицій характерні складність, багато фігурність, масштабність.
Риси жив. Декоративність, тонкий колорит, сумовитість, безтілесність.
Улюблений сюжет живописця: «Поклоніння волхвів» - 4 полотна :1471\72,1473\74, 1475\78, 1481\82.
Для вілли Медичі створив 2 світових шедеври:
-картина «Весна»(1477\78)
-картина «народження Венери» (1484-86)
Останні праці майстра : 1. Графічні роботи до поезій Данте.2. картина«Покинута»-1495
Пізній період творчості майстра різко відрізняється: Відходить від світського життя замислюється над смислом життя, останні 5 років взагалі не працював.
Пізнім творам притаманні: 1.спрощенність,2. драматизм3.небагатофігурність композиції
2.3.Високий Ренесанс
Період Високого Відродження був досить короткий. Пов'язаний з іменами 3-х майстрів: Леонардо да Вінчі(1459-1519)
Рафаель Санті (1483-1526). Мікеланджело (1475-1564)
ЛдВ Універсал і енциклопедист: художник, теоретик м-ва, скул.арх. матем. фізик. механік. астроном. Фізіолог, ботанік,анатом. Про його універсальність свідчать записні книги і рукописи майстра 7 тис листів.
Творчість ділиться на 4 періоди:
1.Флорентійський: 1) 1488, 2)1500-6
2.Римський 1513-1516
3.Французький 1516-1519
Риси жив.
1.особлива манера письма димчаста світлотінь. Ця техніка в поєднанні з лінійною перспективою передавала глубину простору.
2.Джерела освітлювання позаду зображуваних фігур контражур.
3.саме у творчості найбільш повно відобразився універсалізм представників Відродження.
Твори: 1.Мадонна Бенуа або Мадонна з квіткою(1478)
2.Мадонна в гроті (1483\1508)
3.потрет Чечилії Галлерані (1483)
4.Мадонна Літа(1485-90)
5.Фреска трапезної церкви Санта-Марія-делла- Граціє. «Таємна вечеря» 1495-97
6.Мона Ліза 1453
2.) Рафаєль Санті майстер станкового живопису, арх.. рисувальник.
Риси жив:
1.вишуканність, мякий ліризм
2.досконаленість композ.рішень, і колориту
3.надзвичайність експресії
Твори живопису:
1.Флорентійський період цикл мадон:
-Мадонна Констабіле
-Мадонна зі щиглем
Прекрасна Садівниця
Вівтарний образ церкви св. Сікста Сікстинська Мадонна 1514р.
Арх.
-керівник буд.куполу Собору Св.Петра
-Вілла Фарнезіна 1515
3.Мікеланджело Буонаротті
Продовжив роботу над собором Св.Петра
Скульптор,жив,арх.,поет.
Риси: жив.:
1.Натуралістичне зображення персонажів не залежно від духовно соц.. стан, а також натураліст зобр святих у вигляді , здорових, сильних, кремезних людей.
2.усі постаті подано в складних ракурсах.
3.композиція ускладнена що дає змогу вирішити складні завдання щодо рисунку.
Твори живопису.
1.Мадонна Дона 16 ст. єдина станкова робота майстра.
2.Фресковий жив стеля Сикстинської капели 1508-12 600кв.м.
Скульптура:
1.Давид
2.П*єта 1496
3.Оздоблення сходів і площі капіталійського пагорбу
4.Скульптурні композиції усипальниці в капеллі Медичі «Вечір», «Ніч», «День», «Ранок» 1520-34.
Архітектура.
1.Проектувальник, і керівник основної частини приміщення собору Св.Петра в Римі
2.Міські приміщення (бібліотеки, адміністрації)
В період високого і пізнього Відродження свого розвитку набуває Венеціанська школа живопису:
Венеціанський живопис.
-Джорджода Кастельфранко 1476\77\78-1510\11рр.
-Тиціан Вегелліо 1477\80\86\87-1575
Домальовував «Спляча вечеря»
Джордоне. першим надав пейзажу самостійного значення в якості рішення колориту і світла.
Твори
Юдіор 1500р
Спляча Венера 1507\8
Сільський концерт 1510
Тиціан Вегелліо- його учень, визнаний за життя всією Європою.
-полотна майстра захоплюють новизною рішень, колористичних і композиційних завдань.
-Вперше на його полотні з*являється зображення натовпу як складової композиції. Видатний портретист 3-х Європейських монархів.
Праці:
1.Магдалина яка кається 1560
2.Свежий Себастьян 1520\22
3.Мадонна з немовлям 1511
2.4-2.5 Пізній Ренесанс Маньоризм.
Маньоризм видокремлюється у пізньому ренесансі стильова худ. течія.
Посилюється натиск католицької церкви,церква намагається відновити свій вплив на суспільство та на розвиток освіти, науки, культури, та м-ва.
Починаються репресивні заходи щодо визначних науковців. Тому багато жив.ск.поетів, арх., відмовлялися від ідей гуманізму, і наслідують лише манеру творчості титанів Відродження.
Маньоризм це м-во художників які прагнули створити ідеальний стиль, орієнтуючись на великі зразки попередників. Існував як естетична течія з 1520-1620р. Найбільш Розповсюджений був у Тосканській школі.
Представники: 1.Якопо Понторно 1494-1557.
2.Анжело Бронзино 1503-1572.
Маньоризм отримував велику підтримку від ватикану, але не стає провідною худ. Течією.
Знову центром розвитку жив, і м-ва стає Венеція.
Венеціанська школа жив.
Мікеланжело де караваджа 1573-1618
Якопо Тинторентто 1518-1594.
Саме жив.вен. школи жив. Відтворила реалістичні і гуманістичні традиції в жив. Після маньєризму.
Основоположником реаліст.напрямку європейського жив. Караваджо.
Риси жив.
1.полотна відрізняються простотою композиції, емоційним напруженням,яке виражається через контрасти світло тіней.
2.демократизм
3.майстер першим протиставив маньєризму реалістичні сюжети народного побуту Караваджизм
Твори: 1. Хворий Вакх (Рим, 1573-1610)
2.Мучеництво Св.Матвія (1603)
3.Сім страв милосердя 1607
4.Музика 1595
Закінчення епохи Ренесансу 40рр 16ст.
Катол.церква в Італії починає широко застосовувати репресії до прогресивних діячів науки і м-ва. У 1542 інвізиція була реорганізована в трибунал в Римі.
Почалися репресії на діячів науки та мист.
Більшість з них загинула на вогнищах 1559 р. папа Павло 4 вперше видає Список заборонених книг, до якого входили велика кількість творів гуманістичної літ. Відродження. Все це сприяло тому, що епоха В. до початку 40р 17 ст в Італії закінчилась.
Північне Відродження
Гуманістичний напрям в 15 ст вийшов за межі Італії і поширився на країни які знах північніше Італії Німеччина, Нідерланди, Франція, Англія, .
Соц-економ. Чинники впливу на розвиток мист.
1.Реформація основоположник Мартін Лютер (1483 -1546) проти домінування ідеології катол. Церкви.
2.На зміну феодал устрою буржуазія (підтрим реформацію)
31.10.1517 М. Лютер 95 тезисів проти індульгенції,мали антицерковну спрямованість, підтримувані всіма прошарками населення.
3. кровопролитна селянська війна 1525 р. в Німеччині селяни проти феодалів і катол. Церкви
4. 1555 укладено релігійний мир: поділилися на католицизм і лютеранство
5. Розповсюдження реформаторського руху в Швейцарії Кальвінізм (протестантський рух який відстоював республіканські принципи облаштування суспільства і церкви
Лютеранство і кальвінізм забороняли у мист використовувати релігійні теми
3.1 Відродження в Нідерландах
В 15 ст Нід. Стають повідним центром європ. Куль. Цьому посприяв швидкий розвиток економ. Розвиток під впливом Італії.
Визначні представники культури.
Визначний філософ Роттердамський (1469 -1536) похвала невігластву 1509 - глибоко філософська сатирична праця яка сприяла вихованню вільнодумства і прагнення до знань. Найбільше традиція італ. Відродження проявилося в худ. Тв.. Нідерландів.
•Ян ван Ейк (бл 1390 винайшов нову техніку живопису маслом.
•Пітер Брейгель (1525-1569)
•Франс Хайс ( 1581/85-1666
•Ієронім Босх (1450 1516) ФАНТАСГАРМОНІЯ.
•Основоположникинових напрямів мист натюрморт, пейзаж
•Визначні нідерландськ художники сітового рівня.
•Пітер Пауел Рубенсс (1577-1640)
•Рембрандт (1606 -1640)
•Рубенс характерні риси: патетика,експресивність, декоративний блиск колориту невід*ємний від життєвої краси образів. чіткість спостереження дійсностірелігійні і міжологічні сюжети.
Найвизначніші тв.. Рубенса
«Туалет Венери» 1608,«Три грації» 1635,« Союз Землі і Води» 1618«Камеристка» 1625
Рембрант . Хар. Риси.Глибокий психологізм
-виключна майстерність живопису,ефект світлотіні
- близько 60 автопортретів, 300 офортів, 1000 рис.
- визначний портретист
Найвизначн тв..«Флора» 1633- 1634«Даная» 1636«Нічна варта» 1642«Автопортрет з Саскією» 1636
«Пов. Блудного сина» 1606 1669
3.2 Відродження Нім
Ідеї гуманізму потрапляють до Нім в сер 15 ст.Ообливості гуман. Руху визначило опозиційні настрої буржуазії проти катол. Руху. Успіх реформації в Німеч. Сприяв швидкому зростанню гуманістичної культ.
Живописці світового рівню
Альбрехт Дюрер ( 1471 1528) творчість взначила вссю подальшу спрямованість німецьгоко мист.
Харктні риси.Експресивність форми,динамічність,фантастичність
Твори
Серія гравюр « Апокаліпсис» 1498
Серія автопортретів 1493-1498
«портрет матері 1504
Визначні живописці
Ганс Гальбен Молодший (1472 -1553)
3.3 Відродж Франції
Гуманістичний рух охоплює Фр дише на поч. 16 ст. Тому, що Фр абсолютно монархічна за устроєм це відклало відбиток на ровиток її культури.+. Рання риса гуманістичного руху в Фр був його яскраво вираж стиений нац.. характер. Література (Франсуа Рабле «Гаргантюей і Пантграттюєль» 1532- 1564.
Живопис винекн. шк Фонтебло ( маньєризм) Россо Фльорентіно, Франческо Прматіччо, Челліні
Франсуа Клуе ( 1515 1572)Праці
Портрет Генріха 2 1547,Портрет Карла 9 1560Єлизавета Французька. 1671
Портрет Катерини Медічі 1555
Амадуан Карон (1521 -1599) майстер станкового ив
Праці
«Різанина тріумвірату» 1562-основн. Тв..
-«Туалет Венери « 1568.
3.4 Ренесанс англії
Кін 16 поч 17 ст Центр розв. Гуманістичних ідей Оксворд
Філософ і мислитель Томас Мор 1478 -1535 «Утопія 1516
Література
Титан Шекспір (1564 16-16
Завдяки творчості - європейське театральне мистецтво
3.5 Ренесанс Іспанії
На відміну від Англ де перемогла реформація, мистецтво Ісп розвивалося в межах католицької ідеології, яка спиралася на інквізицію. Завдяки завершення реконкісти в кінці 16 перш пол. 17 відбув піднесення культ.14 «Дон Кіхот зразок гуманістичної літ, вагомий вплив
Мігель де Сервантес «Дон Кіхот»Лот де Вега (1562- 1631) основоположник нац. Драми.
Лицарські і комедійні романи, «Собака на сіні» «Вчитель танців)
Живопис:
Ель Греко (1541 -1615)
Дєго Веласкес ( 1599 -1660)працював на стику ренесансу і бароко
Ель Греко- іконописець, автор жанрових картин, скульп, арх.
Риси.
Живопис маньєрестичний
Колорит холодний
Постаті витонченість
Легка театральність.
Жанри:портрет, міфологія, пейзажі
Авторський стиль майстра- усі роботи мають перламутровий блиск
Твори
«Мадонна милосердя» 1603 - 1605
«Лаоокоон» 1606- 1610
Святий Мартін 1599-1603
Трійця 1579
«потрет Фернандо Ніньо де Гевара 1596 -16000)
Веласкес- автор жанрових портреті і картин
Риси
Сміливість романтичних спостережень
Вміння відчувати характер персонажів
Твори
«Вакх» 1629
«прядильниці» 1656
«Меніни» 1657
Венера з дзеркалом 1649 1651
«портрет дами з віялом 1640
Портрет короля Іспанії Філіпта 4 в обладунках 1628