Будь умным!


У вас вопросы?
У нас ответы:) SamZan.net

Тема- Етика як галузь філософських знань План Предмет етики

Работа добавлена на сайт samzan.net:

Поможем написать учебную работу

Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.

Предоплата всего

от 25%

Подписываем

договор

Выберите тип работы:

Скидка 25% при заказе до 24.11.2024

Тема: Етика як галузь філософських знань

План

  1.  Предмет етики.
  2.  Взаємозв'язок етики з іншими науками.
  3.  Методологічні принципи етики.
  4.  Дискусії щодо існування етики як науки.

Етика належить до філософських дисциплін, оскільки вивчає не тільки стосунки між людьми, а й ставлення індивіда до світу Вона досліджує цінності життя і світу, вчить оцінювати відповідність вчинків і дій нормам моралі, налаштовує людину на самооблагородження, вдосконалення свого буття і буття соціуму, до якого вона належить, а також буття людства, з'ясовує місце людини у світі, її призначення, сенс життя.

1. Предмет етики

Термін “етика” походить від давньогрецького слова “ethos” (“етос”), яке спершу означало спільне житло, домівку, звірине лігвище тощо, пізніше — звичай, норов, правило, характер.

Давньогрецький філософ Арістотель (384 — 322 до н. є.) утворив прикметник “ethikos” (“етичний”) для позначення чеснот людської вдачі, душевних якостей. Науку, що вивчає етичні чесноти, він назвав етикою. Їй Арістотель присвятив праці “Нікомахова етика”, “Евдемова етика”, “Велика етика” (стислий конспект двох перших праць).

Давньоримський філософ Марк Туллій Цицерон (106 — 43 до н. є.) запровадив термін “moralis” (“моральний”), який означав характер, темперамент, звичай, покрій одягу, моду. Згодом, у IV ст. н. є., виник термін “moralitas” — “мораль”.

Етикою стали називати одну з філософських наук, а мораллю — реальні процеси, які вивчає ця наука.

Загалом етика є наукою, яка досліджує мораль, своєрідною теорією моралі, що з'ясовує її сутність, природу, походження, історичний розвиток, місце в системі суспільних відносин, сутність та особливості моральної свідомості, моральних відносин, досліджує суспільно-політичні, психологічні механізми, завдяки яким реалізуються моральні норми, судження, оцінки.

Етика — філософська наука, яка досліджує природу, сутність, виникнення, розвиток, структуру, функції моралі, її прояви у різноманітних сферах діяльності.

Предметом етики є мораль як форма індивідуальної та суспільної свідомості, загальні закономірності їх буття.

2. Взаємозв'язок етики з іншими науками

Сформувалася етика у лоні філософії, тому вона споріднена зі всіма основними її розділами — онтологією (вченням про буття), гносеологією (теорією пізнання), аксіологією (вченням про цінності), праксеологією (вченням про буттєву практику людини).

Етика перебуває у взаємозв'язках із футурологією (лат. futurum — майбутнє і грец. logos — слово, вчення) — наукою про майбутнє людства.

Крім того, вона взаємодіє з естетикою, психологією, педагогікою, історією, етнографією, культурологією, мистецтвознавством, іншими науками, які досліджують буття людини.

3. Методологічні принципи етики

Певний час визначальними принципами етики вважали матеріалізм (філософський напрям, який виходить з того, що буття є первинним) та ідеалізм (напрям у філософії, який визнає первинність ідеї, духу). Однак немало матеріалістів та ідеалістів проповідували егоїстичні ідеї. Про це свідчать хоча б такі висловлювання матеріалістів: “О прекрасна! Будемо їсти й пити, адже минуле, о прекрасностегна, не належить тобі. О боязлива, воістину минуле не повертається. Це тільки поєднання (елементів)”; “Єдиний сенс життя людини полягає в задоволеннях, які дають чуттєві насолоди”. Серед ідеалістів теж було немало тих, хто ігнорував мораль, проповідував егоїстичні ідеї. Оскільки ні матеріалістична, ні ідеалістична позиції не гарантують гідного ставлення до моралі, визначальним для етики є принцип гуманізму (лат. humanus — людяний), основою якого є переконання в безмежності творчих можливостей людини, її здатності до вдосконалення, визнання права людини на щастя, її всебічного розвитку, самореалізації.

Не є абсолютним і принцип об'єктивності, оскільки одні мислителі припускають, що людина має добру природу, а інші, навпаки, вважають, що вона від природи зла. Гедоністи (грец. hedone — насолода) найвищим критерієм моралі визнають потяг людини до насолод, а евдемоністи (грец. eudaimonia — блаженство) — прагнення до блаженства, щастя.

4. Дискусії щодо існування етики як науки

Упродовж двох тисячоліть більшість мислителів не сумнівалась у можливості створення наукової етики. Особливий оптимізм щодо цього виявляв нідерландський філософ Бенедикт Спіноза (1632—1677), який був переконаний, що етика може досягти високого ступеня точності й наукової строгості. Він навіть спробував вибудувати етику на зразок геометрії, вдаючись до відповідних аксіом, постулатів, теорем тощо.

Проте останнім часом усі ці системи були піддані критиці. Історії філософії відомі і значно раніші сумніви щодо можливості наукового пізнання, особливо у сфері людських відносин, смаків тощо. Наприклад, про це свідчать факти із життя різних народів: “У лакедемонян, наприклад, вважається прекрасним, щоб дівчата вправлялися і приходили з відкритими руками й без хітонів; в іонійців це потворно. У лакедемонян чудово дітям не вчитися музики й письма; в іонійців не знати всього цього — обурливо. У фесалійців дуже добре, взявши коней зі стада і мулів, приборкувати їх, а биків поїдати, обдирати й убивати; у сицилійців — це потворно і є справою рабів. У македонян вважається прекрасним, щоб дівчата до заміжжя були коханими і сходилися з чоловіками, а коли вийдуть заміж — це обурливо; у греків те й інше — огидно. У фракійців татуювання — прикраса для дівчат, в інших — це знаки покарання для винних...

Гадаю, що коли б хто-небудь наказав усім людям віднести до єдиного потворного, що кожен вважає (таким), і знову з цієї купи взяти прекрасне, що кожен визнає, то нічого не залишилося б, адже всі люди все розібрали б, оскільки всі думають по-різному”.


Запитання

1. Проаналізуйте походження і сутність терміна “етика”.

2. Дослідіть виникнення терміна “мораль”, охарактеризуйте його зміст.

5. Яке місце посідає етика в системі філософських дисциплін?

6. Поміркуйте, який емпіричний матеріал використовує етика, з'ясовуючи загальні закономірності моралі.

7. Проаналізуйте співвідношення моралі та етики.

8. У чому виявляється специфіка мови моралі і мови етики?

9. Які аргументи спростовують твердження про неможливість створення наукової етики?

10. Назвіть і охарактеризуйте функції етики.

11. Чому знання етики ще не може гарантувати людині високу моральну культуру?

12. За яких умов знання етики сприяє піднесенню моральної культури особистості?


Завдання

Прокоментуйте висловлювання:

Добре міркувати про доброчесності — ще не означає бути доброчесним (Арістотель).

Етика є наукою про відносини, які існують між людьми, і про обов'язки, що випливають із цих відносин (П.-А. Гольбах).

Освічений розум облагороджує моральні почуття: голова повинна виховати серце (Ф. Шіллер).

Мораль — не перелік вчинків і не збірник правил, якими можна користуватися, як аптекарськими або кулінарними рецептами (Д. Дьюї).

Переконання — більш небезпечні вороги істини, ніж помилки (Ф.-В. Ніцше).

Правильна поведінка від нестачі волі страждає більше, ніж від нестачі знань (Г. Спенсер).

Існують істини, в яких недостатньо переконати будь-кого, а які треба дати відчути: саме такі істини моралі (Ш.-Л. Монтеск'є).

Коли ясно, в чому полягає істинна мораль, то і все решта буде ясно (Конфуцій).

Етика — це спроба надати всезагальної значущості деяким нашим бажанням (Б. Рассел).

Етика є філософія переконання (І. Кант).

Етика є філософія доброї волі, а не тільки доброї дії (І. Кант).

Думки є тіні наших відчуттів — завжди темніші, пустіші, простіші, ніж останні (Ф.-В. Ніцше).

Етика є естетикою душі (П. Реверді).

Проповідувати мораль легко, обґрунтувати її важко (А. Шопенгауер).

Істинна етика починається там, де перестають користуватися словами (А. Швейцер).

PAGE  1




1.  Максимизация возможно высокого уровня потребления ~ фирмы пытаются увеличить свои продажи максимизиров
2.  Развитие экологических представлений людей с древнейших времен до наших дней
3. Загальні положення 1.html
4. Новые системы оплаты труда
5. Курсовая работа- Устройство и принцип действия шнекового дозатор
6.  2010 г РИМСКОЕ ПРАВО ПРОГРАММА по специальности 030501 юриспруденция
7. на тему Поняття про комп~ютерну графіку студента групи 1 ~ Т Попадюка Захара Коломия.html
8. Лекция 03.09.00 ПРОЕКТИРОВАНИЕ СИСТЕМЫ МЕНЕДЖМЕНТА ОРГАНИЗАЦИИ Благо везде и повсюду зависит от соблюд
9. текстовый редактор содержащий следующие компоненты- меню; панель инструментов; окно документа; окно
10. Анализ технологий совершения компьютерных преступлений
11. .2. Типи криз особистості Кризи особистості у психології розглядають давно однак вони ще не стали предмет
12. Резервы повышения экономической эффективности свекольного производства
13. Определение рыночной стоимости кредитных организаций
14. 6977 zozi@list.ru желаемый способ связи Проживает- Алматы Гражданство- Казахстан есть разрешение
15. Методические рекомендации по теме- Нравственнопатриотическое воспитание детей дошкольного в
16. Лекция по профилактике абортов
17. 31 ст. 345 33 38; И
18. Тема 5 Образование казахского ханства 1
19. Метод аппаратурной имитации случайных чисел, относящихся к нечётким множествам.html
20. тематическое планирование 3 класс 1 раздел- Легкоатлетические у