Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА
Полковенко Тарас Вікторович
УДК 801.81:398.22
МІФОЛОГІЧНІ ОБРАЗИ НАРОДНОЇ ПРОЗИ: ЕВОЛЮЦІЯ
ХУДОЖНЬОГО МИСЛЕННЯ
10.01.07 фольклористика
АВТОРЕФЕРАТ
дисертації на здобуття наукового ступеня
кандидата філологічних наук
Київ
Дисертацією є рукопис
Робота виконана на кафедрі фольклористики Інституту
філології Київського національного університету
імені Тараса Шевченка
Науковий керівник доктор філологічних наук, професор
Дунаєвська Лідія Францівна, завідувач кафедри фольклористики
Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Офіційні опоненти доктор філологічних наук, професор
Бойко Володимир Григорович, професор Київського національного
університету імені Тараса Шевченка
Доктор культурології, кандидат філологічних наук, доцент
Антонюк Валентина Геніївна, доцент Національної музичної
академії України імені П.І. Чайковського.
Провідна установа Інститут мистецтвознавства, фольклористики
та етнології імені М.Т. Рильського НАН України, м. Київ.
Захист відбудеться 13 травня 2003 року о 16 годині на засіданні
спеціалізованої вченої ради Д 26.001.15 із захисту дисертацій на здобуття
наукового ступеня доктора філологічних наук при Київському національному
університеті імені Тараса Шевченка за адресою:
, м. Київ-17, бульвар Тараса Шевченка, 14.
З дисертацією можна ознайомитись у Науковій бібліотеці
імені М.О. Максимовича Київського національного університету
імені Тараса Шевченка за адресою:
, м. Київ-17, вул. Володимирська, 58.
Автореферат розіслано 11 квітня 2003 року
Вчений секретар
Спеціалізованої вченої ради
Доктор філологічних наук Л.М. Копаниця
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ
Протягом тисячоліть у фольклорі різних народів функціонують міфологічні образи. Їхньому дослідженню присвячено чимало наукових праць, які зявилися, головним чином, у ХІХ - на початку ХХ ст. Вивчення міфологічних образів у цей період призвело до накопичення значного обсягу теоретичного й фактичного матеріалу. Сьогодні виникла нагальна потреба в науковому аналізі культурно-історичного та художнього фольклорного масиву з урахуванням сучасних тенденцій інформаційних ресурсів суспільства, науки, культури.
У світлі сучасних культурно-мистецьких течій (особливо в галузі літератури та кіномистецтва) посилюється увага до фольклорних форм і способів інформаційного обміну. Іншим колом зацікавленості міфологічною темою є читацька аудиторія “споживачів” періодичних видань, у яких регулярно зявляються матеріали, присвячені сучасним релігіям і міфологіям (матеріали про так званий “кінець світу”, про “барабашку”, “НЛО” тощо).
Сьогодні особливо популяризується література на міфологічну тематику. В художній літературі, кіномистецтві, мультиплікації міфологічні образи й мотиви подаються в такому контексті, який засвідчує “нове життя” не лише фольклорних персонажів міфології, а й художнього простору “реальних” надприродних істот. Це “співіснування” в художньому просторі з русалками, домовиками; оповіді та сюжети про “напади” демонів тощо.
Актуальність роботи полягає в тому, що тема міфологічних образів набуває широкого суспільного побутування. Антирелігійна пропаганда радянського часу була однією з причин ігнорування радянською наукою міфологічної проблематики, хоч це явище в народі не зникло і сьогодні. Внаслідок посилення різних релігійних течій з одного боку, західних художніх фільмів - з іншого система міфологічних образів продовжує розвиватися. Наукове дослідження міфологічних образів як фольклорного явища сьогодні зумовлює потребу ретельного перегляду наукових здобутків у галузі міфології в контексті новітньої художньої свідомості.
Звязок розвідки з науковими програмами, планами, темами полягає в тому, що дисертаційне дослідження узгоджене з науковими планами кафедри фольклористики Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Мета роботи - спроба комплексного вивчення характеру функціонування міфологічних образів народної прози в контексті сучасної народної культури та інформаційного середовища суспільства. Це передбачає
вивчення феномена міфологічних образів у звязку зі світоглядом людини;
аналіз багатоплановості міфологічних образів у площині народної прози та художнього мислення;
дослідження міфологічних образів у практиці художнього відтворення в літературі, кіномистецтві, мультиплікації.
У звязку з цим постає необхідність розвязати такі завдання:
розглянути міфологічні образи як відображення давніх світоглядних уявлень людини;
визначити передумови появи демонологічних образів у системі міфологічних категорій;
порівняти традиційно фольклорні та сучасні різновиди міфологічних образів для пошуку розбіжностей;
охарактеризувати функціонування міфологічних образів та умови їх переходу в площину художнього відтворення;
систематизувати міфологічні образи з урахуванням їх функціональних особливостей;
окреслити перспективу подальшого функціонування міфологічних образів у контексті еволюційних процесів суспільної свідомості, культури та художнього мислення.
Об'єктом дослідження є міфологічні образи у народних повірях, міфологічних легендах, казках, літературних творах та інших формах мистецтва.
Предметом наукового аналізу є функціональна специфіка міфологічних образів народної прози в сучасному соціально-культурному середовищі.
Теоретичною базою роботи є праці, присвячені проблемам образно-символічної та демонологічної систем фольклору, що розглядають їх у контексті міфологічного простору та інших художньо-функціональних категорій. Зокрема, це праці О.Потебні, М.Костомарова, І.Нечуя-Левицького, П.Чубинського, М.Грушевського, Г.Булашева, В.Проппа, В.Тернера, Х.Керлота, В.Бауера, С.Головіна, І.Дюмотца, Х.-Л.Борхеса, І.Березовського, В.Бойка, М.Пазяка, Н.Пазяк, С.Мишанича, Н.Шумади, В.Качкана, Ф.Погребенника, В.Погребенника, П.Будівського, В.Давидюка, Л.Дунаєвської, О.Таланчук, Л.Копаниці, М.Дмитренка та інших.
Методологічною основою дослідження є засади історико-культурного, описового, аналітичного методів у фольклористиці, які передбачають встановлення загальних і специфічних рис структурних міфологічних елементів, а також систем, аналіз їхнього походження, динаміку розвитку, функціонування тощо. Водночас у дисертації здійснюється диференційований підхід до внесків різних напрямів у фольклористиці, залежно від конкретно поставленого завдання.
Джерелами, які сприяли науковому пошуку стали фольклорні, етнографічні матеріали (казки, легенди, перекази, оповідання, народні вірування) та літературні твори, в яких відображено народну міфологію, демонологічні образи.
Наукова новизна дисертаційного дослідження полягає в тому, що:
уявлення про функціонування міфологічних образів фольклору представлено в контексті еволюції художнього мислення суспільства;
зроблено акцент на видозмінах міфологічних образів у сучасному соціально-культурному середовищі;
проаналізовано нові форми функціонування міфологічних образів у контексті українських та інонаціональних фольклорних традицій.
Теоретичне значення дисертаційної праці полягає:
в розробці методологічної основи для аналізу процесів розвитку міфологічних образів фольклору;
у введенні в науковий обіг термінології на означення етапів еволюції міфологічних образів фольклору: протогенез на означення початкового етапу функціонування міфологічних образів у площині художнього мислення; трансформація на означення першого етапу видозмін, які відбулися з міфологічними образами під впливом соціально-історичних релігійних систем; парастазис на означення етапу співіснування у площині художнього мислення двох видів міфологічних образів (“протогенетичних” і “трансформативних”); трансмутація на означення другого етапу видозмін, які відбулися з міфологічними образами на тлі сучасного соціально-культурного середовища;
в аналізі системних звязків категорій "міфологічний образ" - "демонологічний образ" у контексті еволюції художнього мислення.
Практичне значення результатів дослідження - застосування нових теоретичних і практичних проблем фольклору як джерела наукового та суспільного пізнання для аналізу давньої й сучасної фольклорної свідомості, художнього мислення в етнології, психології, культурології та інших суміжних дисциплінах. Матеріали дисертації передбачають практичне застосування в лекційних курсах із фольклористики, спецкурсах та спецсемінарах із етнопсихології, а також при написанні навчальних програм і посібників із народної творчості для студентів-гуманітаріїв.
Положення, що виносяться на захист:
система міфологічних образів видозмінюється в сучасному соціально-культурному середовищі під впливом художньої літератури, кіномистецтва та інформаційних технологій;
названі чинники видозмінюють міфологічні образи фольклору, надаючи їм нових форм та змісту;
відбувається взаємозбагачення художнього простору міфологічної образної системи фольклору та системи художнього мислення на рівні виражальних засобів;
у сучасному художньому просторі функціонують видозмінені міфологічні образи фольклору поряд із традиційними, що свідчить про адаптацію новітніх міфологічних елементів до сучасного соціально-культурного середовища;
відбувається “інтернаціоналізація” міфологічних образів.
Апробація дослідження та особистий внесок здобувача. Апробація відбувалась у процесі обговорення обраної теми дослідження на засіданнях кафедри фольклористики Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Її основні положення відображені у публікаціях, у навчально-методичній роботі зі студентами-філологами Київського національного університету імені Тараса Шевченка, а також на конференціях, організованих Міжнародним інститутом лінгвістики і права, на конференціях, організованих кафедрою фольклористики Київського національного університету імені Тараса Шевченка, на конференціях у Рівненському державному гуманітарному університеті.
Структура дисертації. Дисертаційне дослідження обсягом 152 сторінки основного тексту складається зі вступу, чотирьох розділів, висновків і списку використаних джерел (170 найменувань).
ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ДИСЕРТАЦІЇ
У "Вступі" обґрунтовується вибір наукової теми, визначаються її актуальність, предмет, мета, завдання роботи, розкриваються її новизна, теоретичне значення та практична цінність, формулюються основні положення, що виносяться на захист, характеризуються дослідницька база та методи роботи, окреслюється особистий внесок здобувача, констатуються обсяг та структура роботи.
Погляди вчених на міфологічні образи фольклору як складову частину світоглядного та соціально-культурного джерел еволюції людства неминуче призводять до феноменізації предмета дослідження. С.Токарєв вказував, що до середини ХІХ ст. у Європі була відома тільки грецька міфологія. Вона усвідомлювалася тільки як сукупність оповідань давніх греків про своїх богів та надприродні істоти. Згодом у науковий обіг увійшли міфи інших індоєвропейських народів - древніх індійців, іранців - після чого стало можливо робити певні порівняння й узагальнення. На цьому тлі виникла міфологічна школа (брати Грімм, Макс Мюллер та ін.) з виразною концепцією походження й розвитку міфології та релігії2. Враховуючи основні наукові точки зору на міфологію - а саме: 1) власне міфологічної теорії, в якій йдеться про відображене у міфах персоніфіковане відтворення й пояснення природних явищ; 2) евгемеристичної теорії, в якій висувається припущення, що у міфах діють реальні люди, предки, а їхні подвиги передаються у піднесеному (гіперболізованому) вигляді; 3) біологічної теорії, згідно з якою міфологія відтворює на виражальному рівні прихований (підсвідомий) сексуальний характер людської природи; 4) соціологічної теорії, що розуміє міфи як безпосереднє вираження звязків первісного суспільства зі світом - стає видно, що віра в надприродне виступає в особливому ставленні до релігійного пояснення світу.
У більшості наукових варіантів пояснень походження міфології так чи інакше представлено визнання в міфах зумовленості людського буття надприродними силами або бажання такі сили опанувати. Однак магічне і релігійне тлумачення цієї зумовленості пояснюється по-різному: якщо релігійна свідомість визнає підпорядкованість світу божественній волі й абсолютну залежність від неї субєкта, то магічна - визнає підпорядкованість світу таємному законові, знанням якого може володіти або людина з надприродними властивостями, або надприродна істота. Міфологія цілком закономірно є площиною відтворення надприродного і основою, на якій ґрунтується один із способів художнього мислення у фольклорі.
Міфологічний простір не позбавлений менш важливих деталей з огляду на структуру тексту, а це є певним протиставленням науковому мисленню, яке намагається з-поміж усіх звязків між речами та явищами виділити основні. Таке диференційоване розуміння категорії значення є механізмом обєктивізації наукового пізнання, що схематизує уявлення про світ. Однак це не виключає можливості поєднання наукових і “ненаукових” підходів, про що засвідчують висновки сучасної антропології про злиття натуралістичного та феноменологічного напрямів або, наприклад, “Окультизм” Коліна Уілсона3.
Аналіз міфологічних текстів, як і фольклорного матеріалу загалом, у традиційному філологічному розумінні без огляду на культуротворчий феномен і контекст розвитку художнього мислення репресує першорядну функцію міфу як джерела передачі відображення історичних умов соціально-культурного та духовного розвитку людини. Вивчення міфології поза її первісною функціональністю анулює, таким чином, саме поняття міфу як сфери “дійсного доісторичного” простору, переводячи її в межі прозового жанру. Виведення міфологічного тексту за межі ортодоксальної науковості, у світ художнього мислення дає змогу опанувати його цінність як передумови розвитку інших жанрів фольклорної прози (легенди, казки).
У першому розділі "Протогенез міфологічних образів у контексті народного світогляду" розкриваються передумови функціонування міфологічних образів, які увійшли в народну прозу та стали важливим складником художнього мислення людини.
Головними світоглядними джерелами, на думку дисертанта, є вірування у "живу" природу, вірування у "життя після смерті", вірування у магічні властивості природних речей і явищ, які вплинули на формування міфологічних образів фольклору.
Початковий етап еволюції міфологічних образів збігся у часі з розвитком основних світоглядних концепцій первісних людей, які полягають:
у перенесенні вітальних ознак на навколишні стихійні явища і супроводжувальних емоціях (страх, захоплення, здивування тощо);
в уявленні про посмертний стан людини (а також віруваннях, повязаних із народними поглядами на існування душі);
у визнанні екстраординарної природи в речах і явищах (під час магічних дійств).
Ці висновки підтверджує науковий аналіз міфологічних текстів різних народів, зокрема українського, білоруського, російського, польського та фольклору окремих народностей Східної Африки й Австралії у збірках П.Чубинського (“Праці етнографічно-статистичної експедиції в Західно-Руський край”), В.Зіновєва (“Міфологічні оповідання російського населення Східного Сибіру”), Л.Коль-Ларсена (“Чарівний ріг. Міфи, легенди й казки бушменів хадзапі”), у книзі В.Давидюка "Українська міфологічна легенда" (у "Додатках") та ін.
Для міфологічного епосу, зокрема, міфологічної прози, характерне явище психологічного паралелізму: у природі боротьба виражається протиставленням життя і смерті та протилежністю пір року (літа й зими, світла й пітьми). В духовній царині життя - добро бореться зі злом, що відображено в міфологічних текстах4 і втілено у низці образів надприродних істот, які функціонують саме в названій площині художнього простору.
Для людини реальне, справжнє існування починається тоді, коли вона включається у висхідну, так би мовити, первинну міфологічну історію і бере на себе відповідальність за її наслідки5. Міфологічна історія має сакральний характер, тому що “діють” у ній надприродні істоти й міфічні предки.
Чимало дослідників міфології (К.Уілсон, М.Еліаде) акцентують на розкритті ставлення людини до того “головного”, що передує її формуванню6. Як засвідчує детальний аналіз текстів міфологічних легенд і міфів (зокрема, текст східно-африканського міфу “Квадудаа й Мулілва”7), зміст “головного”, що закладається в міфічні часи, змінюється залежно від того чи іншого релігійного світогляду та культурно-історичних умов суспільного життя людини.
Загалом, для всіх первісних культур головна ідея сформована в сюжетах, у яких:
Бог створює світ людини, потім віддаляється на небо8;
відсторонення супроводжується розривом зв'язків між небом і землею9;
місце Бога виявляється зайнятим різними божествами та надприродними істотами, що мають одну загальну рису - вони перебувають ближче до людини10.
Дисертант ставить питання про ті джерела художнього мислення, на ґрунті яких виникли міфологічні образи. Це, зокрема, властива людині ідея безсмертя і нескінченності буття. По-різному уявляється в міфах місцеперебування людини після розлучення з тілом, залежно від обставин, у які ставила людину природа; іноді людина уявляла свого мерця в тій же землі, куди його поклали, але вже не в межах могили, а в ширшому просторі підземного царства, іноді ж у навколишній природі - в лісі, у скелях, у воді, траві, вогні тощо.
Внаслідок поєднання традицій вшанування предків із віруваннями у посмертне існування передбачалося посилення з часом тих якостей, що були наявні в земній реальності. Закономірно, що предки втрачали для нащадків своє колишнє земне значення і здобували властивості надприродної істоти.
Віра в безсмертя була найважливішою засадою морального розвитку, висхідним пунктом розумового опанування прогресу. Процес розвитку уявлень, що засновані на цій вірі й випливають з неї, походить із природного для кожного індивіда прагнення до самозахисту й відстоювання свого буття.
Пояснюючи психологічно первісне мислення як асоціацію (О.Потебня), французький учений Л.Леві-Брюль розглядає народження асоціації як інтуїтивного бачення містичного звязку, притаманному всьому буттю. Характерною ознакою первісного мислення, яка визначає асоціації в архаїчних уявленнях, він називає партиципацію (співпричетність). На противагу О.Потебні, який обґрунтовує сутність первісного мислення як результат випадкової асоціації, Л.Леві-Брюль вбачає містичність за змістом уявлень і логічність за асоціацією, що знаходить свій вияв і на рівні міфологічного відтворення світу.
На погляд дисертанта, міфологічна площина світогляду та образи надприродних істот вважаються проявами раннього міфічного пізнання. Так закладається фундамент системного язичницького міфу, проте ця структура ще не потребує “історії”, такої необхідної для міфу канонічного. Втіливши первісне асоціативне мислення, міфологія з її образною системою стимулювала творчу природу людини. Структура міфу відобразила функціональні (світобудівні) властивості11.
Зміст міфологічних текстів, виявлених як у фольклорі українців, так й інших народів (зокрема, кавказьких, африканських), символізує перехід від висхідного стану, який має місце в межах внутрішньої структури міфу, до бажаного через зображення певних дій. В основі цих, по суті магічних, дій лежить елемент світогляду, котрий, за визначенням німецького вченого С.Шайєра, є “законом символічної еквівалентності”. Згідно з цим постулатом, усе у світі повязане між собою “еквівалентністю”, невидима сутність якої прихована і в міфах. Вона моделює необхідну фізичну реальність. Так, магічний світогляд і міфологічний текст представляє єдину сутність світу, обґрунтовану згодом окремими релігіями і філософськими концепціями різних епох і народів. Цю єдину сутність світу, наприклад, розкрив Г.Сковорода, вбачаючи у символічному “подвоєнні” світу видимого і невидимого “цілий” світ (“Сад божественных песней”)12.
У царині “цілого” світу функціонування існуючих різновидів міфологічних образів є цілком закономірним. Образи надприродних істот утілюють на художньо-виражальному, алегоричному та символічному рівнях сутність і форму звязків, які існують у реальному світі. Ці звязки створюються, зокрема, у площині світоглядних уявлень, колі соціальних, культурних, етичних та естетичних концепцій, на яких базується існування соціуму.
Наприклад, у народних казках13, легендах, анекдотах герої перемагають чорта за допомогою хитрощів. Логічним висновком легенди або казки стає думка про невичерпні можливості народної мудрості, що часто є алегорією перемоги над людським невіглаством або, в ширшому розумінні, служить піднесенню людського розуму.
Джерелом міфологічних поглядів людини є і волхвування. Прикладом слугує розповсюдженість гадань і чарів, а також образів чаклунів, магів і знахарів у традиційних і новітніх фольклорних джерелах14. Як засвідчують міфологічні оповіді різних народів, чаклун може на певний час навіть посідати місце божества.
На думку дисертанта, міфологічні образи фольклору зявились у процесі взаємодії трьох світоглядних джерел (перенесення вітальних ознак на навколишні стихійні явища, уявлення про посмертний стан людини; визнання екстраординарної природи в речах і явищах), на функціональному рівні яких є широкі можливості для художніх узагальнень. Так виникає безліч об'єктів віри (тобто значень), які співвідносяться з характером магічних обрядів, міфологічних текстів і, зрештою, переходять у царину художнього мислення з його трансформативними можливостями.
У другому розділі "Трансформація міфологічних образів у період утвердження християнства" аналізується специфіка функціонування основних міфологічних образів на тлі офіційних релігійних систем. Коли народна релігія (зокрема, релігія українців) зіткнулася з християнством, образи місцевих богів і язичницькі вірування "християнізувалися".
Для виявлення певних особливостей міфологічних образів, на функціонування яких у народному світогляді вплинуло християнство, необхідно брати до уваги, що сукупність вірувань у надприродні істоти, наприклад, в українців загалом не є оригінальною - це характерно для всіх слов'янських народів. Порівнюючи міфологічні образи, автор дійшов висновку, що кожний народ у своїй творчості має своєрідні риси відтворення образів надприродних істот, які відрізняються змістовим наповненням чи формальним вираженням, що підтверджує аналіз матеріалів, зібраних фольклористами протягом ХІХ ст. (збірки українських фольклорних текстів П.Чубинського, Б.Грінченка, В.Гнатюка, В.Милорадовича та ін.), а також у ХХ ст. (матеріали фольклорних експедицій кафедри фольклористики Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка та власні записи дисертанта).
Аналізуючи "християнізацію" культури, автор наголошує, що певна частина народної релігії збереглася завдяки злиттю з календарними святами і трансформацією культу святих. Церква змушена була поступатися місцевому язичництву, елементи якого періодично вливалися і в християнські легенди, і в практику християнських обрядів.
Язичницький елемент домінує у фольклорі й сьогодні. Язичництво збереглось у контексті християнства (хоча б тому, що нова релігія стала державною). Політика доби Київської Русі асиміляції язичництва, якого не можна було позбутися, не стала новою: церква вже прийняла й асимілювала більшу частину дохристиянського календаря. З другого боку, люди, внаслідок самого способу свого існування, не виявляли схильності до "історичного" і морального християнства. Специфічний релігійний досвід народу є, по суті, "космічним християнством". Містичне єднання з природними циклами стало ґрунтом, на якому здавна трималося релігійне життя. Як засвідчує народна проза, для християн природа не може бути гріховним світом.
Нова релігія не зуміла знищити основні положення дохристиянського світогляду, а змушена була його коригувати, часом формально (наприклад, у місцях, де стояли статуї бога Велеса, ставилися церкви Св. Власію; замість ідолів родяниць або Мокоші - ставилися церкви Богородиці), часом за змістовим значенням (замість ідола Перуна - церква Св. Іллі). Решти богів, яких не можна було "адаптувати" на догоду монотеїстичному християнству, треба було позбутися. Звідси й пояснення християнських проповідників про те, що всі язичницькі боги й нижчі духи - породження сатани, що вони нечисті.
В результаті релігійного впливу, на соціально-історичному тлі християнської доби, у народних віруваннях почався період “демонології”. Водночас у площині художнього мислення створилися умови для змістового розмежування і співіснування (парастазису) різновидів міфологічних образів у межах однієї групи.
У третьому розділі "Пострелігійний парастазис міфологічних образів" аналізуються образи хатніх і позахатніх духів у площині співіснування традиційних і трансформованих під впливом нових релігійних концепцій міфологічних образів українського фольклору.
В більшості міфологічних образів спостерігається не подвоєння змісту, а "негативізація", оскільки вони, головним чином, космогонічні за характером походження й тривалий час не могли співіснувати з аналогічними - також “космогонічними” - християнськими образами (Ісуса, апостолів, ангелів), які, до того ж, “успадкували” позитивний зміст від язичницьких богів і духів. Тільки духи, які уявлялися народом як “побутові”, тобто мали значення для життєвого простору людини й господарювання (хатні духи, менше - русалки, відьми тощо), закономірно залишили за собою “право” бути позитивними внаслідок специфіки народних вірувань у них (наприклад, існує вірування, що русалка може позитивно вплинути на врожай15).
Традиційні міфологічні уявлення виявилися такими органічними у світоглядній площині народної свідомості, що поодинокі образи язичницького походження не повністю змінили свій прадавній зміст. Як засвідчують фольклорні записи, образ домовика у віруваннях багатьох народів - образ позитивний16.
У дисертації акцентується на тому, що першоосновою образів хатніх духів у народній прозі були повіря про добрих духів - охоронців оселі (М. Костомаров бачить перехрещення цього образу із відповідним йому витвором римської міфології - пенатами, богами-охоронцями хати, родини. Цей культ, на його думку, також повязаний з ушануванням предків17). Аналіз текстів народної прози дає змогу виділити характерні риси образу домовика для порівняння з тими трансформованими образами, які існують у нинішніх народних уявленнях про хатніх духів.
У фольклорі українців, домовики - це домашні духи. За міфологічними легендами, у багатія домовик укритий шерстю. У бідної людини - голий. В одному з варіантів: домовики бувають від довгого життя людей в одній оселі. Домовик виглядає як маленький хлопчик, у червоних штанях і шапочці. Ноги має такі, як у цапа. Часом показується домовик як пастушок з батогом. Він дає ночами їжу худобі, жене до води і заганяє назад до стайні. Домовик може показуватися також у вигляді різних звірів: корови, барана, теляти, щура, пса, кота, голуба18.
Сьогодні в народній міфології, як засвідчують записи, популярні статті, телепередачі, домовики набули рис надприродної сили (“барабашка”, частково - привиди). В народній свідомості домовики переважно не трактуються як чорти. Це добра сила, бо простір людського життя не може мати негативного змісту. Додатковий зміст цього образу (який закономірно мав би стати під впливом християнської ідеології негативним) хоч і зявився, проте транспозиціонував негативні риси в образ іншого духу - хатнього чорта. Існування у народному світогляді й художньому мисленні обох варіантів образів хатніх духів засвідчує парастатичний характер їхнього функціонування.
Один із записів легенди про хатнього чорта19 дає змогу визначити відмінності цього образу від образу домовика: хатній чорт обирає таку людську оселю, де постійно відбуваються сварки або де його накликали, назвавши по йменню, люди, які не відвідують церкви та не дотримуються релігійних канонів. Він зявляється чорним димом уночі або чорним пацюком, який може вкусити господарів так, що ті помруть. Якщо прочитати молитву, не знаючи, що в оселі живе чорт, то нечистий згоряє сам і може викликати пожежу. Якщо люди повертаються до релігійного способу життя, або ж якщо виконати обряд освячення помешкання за християнським ритуалом, то чорт покидає оселю.
Іншим найпоказовішим щодо дуалістичності художнього змісту є образ русалки, в якому відображено розходження дохристиянських народних уявлень про духів води та вірувань, які виникли після утвердження християнства. Це відбилось і в художньому мисленні, що особливо помітно в царині сучасної художньої літератури. Прикладом слугує популярність твору англійської письменниці Дж.Роулінг “Гаррі Поттер”, у якому в одному з епізодів духи води відіграють ключову роль, хоч цей “авторський” варіант уявлення про русалок не ідентичний традиційному народному. Підтверджується це і мультфільмом “Русалонька” (студії “Disney”(США)), в якому образ русалки також має риси, багато в чому суперечливі з народними уявленнями про духів води.
У фольклорі багатьох народів русалки - це водяні красуні. Вони виходять на береги озер, рік, потоків у вінках із осоки, сідають на траву і чешуть коси або танцюють. Можуть уявлятися голими (І.Нечуй-Левицький), у білому вбранні (С.Лінтур), вкритими власним довгим волоссям (архівні матеріали дисертанта) і з довгими розпущеними косами. Можуть заманити людину і спричинити до загибелі20. У віруваннях словян, русалки мають ноги (В.Милорадович). В народних уявленнях європейців, у русалок замість ніг - рибячий хвіст (Г.К.Андерсен). У віруваннях словян та інших народів образ русалки асоціюється з образами померлих предків або мав значення під час містерій вшанування природи21, про що свідчить обряд "тополі" на русалії - водіння дівчини, заквітчаної рослинами.
В народних віруваннях, у фольклорній прозі, в літературних творах, які містять у собі елементи народної демонології, зокрема, образ русалки в поемі "Утоплена" Тараса Шевченка, чітко простежується "подвоєння" змісту міфологічних образів. Цей же “механізм” простежується і у “Вечорах на хуторі біля Диканьки” М.Гоголя, “Русалці” О.Сомова тощо.
Художній дуалізм і світоглядний парастазис закономірно посідають важливе місце серед інших функціональних форм у площині як народного світогляду, так і фольклорних чи літературних текстів, написаних у казковій формі, створюючи передумови трансмутації міфологічних образів. При такому способі відтворення художнього простору фольклорний чи літературний твір, по суті, набуває форми “повноцінного” міфологічного тексту, адже тут враховуються два рівні художньої свідомості - традиційний та новітній, який постійно розширюється на тлі соціально-культурного розвитку суспільства.
У четвертому розділі "Трансмутація міфологічних образів у контексті сучасної еволюції художнього мислення" внаслідок аналізу міфологічних образів та їхньої художньої трансформації у сучасному соціально-культурному середовищі автор дійшов висновку про інтенсивність урізноманітнення функцій міфологічних образів фольклору в культурі, мистецтві та художньому мисленні.
Всі міфологічні й демонологічні уявлення, магічні обряди та ритуали не просто пов'язані з соціально-культурним середовищем. Вони, як правило, відображають досвід багатьох поколінь. Народні вірування та уявлення вбирали в себе все розмаїття культурних, релігійних і духовних ідей, що панували в різні епохи. Механізм їхніх взаємозв'язків змінювався залежно від об'єктивних історичних умов, що впливали на систему вірувань та уявлень.
Спільні риси зароджувалися внаслідок як етнокультурних контактів із сусідніми народами, так і протистояння численним зовнішнім ворогам. Кожна з цих умов створювала своє етнокультурне та конфесійне тло.
Як відомо, основа системи міфологічних образів народної прози спільна для всього людства. Проте ця основа, розвиток якої, за свідченням дослідників, завершився до IX ст., - лише певний етап у загальній еволюції народних вірувань та уявлень як важливого компонента етногенезу людства.
В основі інтеграції загальної східнослов'янської міфології та демонології лежать культурні стереотипи, характерні для індоєвропейської культури. Праслов'янський компонент уявлень наших предків належав до періоду розпаду первіснообщинного ладу й появи великих держав. На цьому етапі праслов'янська культура охоплювала широке коло етносів. З часом культурна спорідненість народів індоєвропейської групи охоплювала також більшість народів Європи.
Постійне розширення сфери міфологічних уявлень людства спонукає до думки про стадіальність цього процесу, що закономірно повязано передусім із соціально-культурними умовами - різними для різних історичних періодів. Одним із таких періодів у межах українського соціально-культурного та історичного середовища був період прийняття християнства, яке радикально позначилося на сутності демонології. Найдавніші дохристиянські уявлення, як правило, пов'язувались із нагальними господарськими інтересами і ґрунтувалися на вірі в особливу силу певних явищ природи, а в багатьох випадках - і на вірі в їхню надприродну силу.
Після впровадження християнства міфологічні уявлення народу функціонували у звязку з новими елементами світогляду (це простежується, зокрема, при аналізі текстів українських замовлянь, де наслідки впливу релігійних форм християнства збереглись у багатьох зразках). Усе, що стосувалося фантастичного, відтоді могло належати до традиції, до поезії чи до казки, де елемент надприродного, вигаданого міг використовуватися вільно. Соціально-культурне середовище ХХ століття з його науково-технічним і культурним прогресом є тим ґрунтом, на якому міфологічна традиція змогла не просто зберегтись, а набути поступального руху в нових формах. Яскравим прикладом цьому є поява серед міфологічних вірувань народів Західної Європи та Америки образу інопланетних прибульців (основа цього образу очевидно походить з наукової гіпотези про існування життя в космічному просторі), який набув у царині народного світогляду значення традиційних міфологічних образів - божеств, демонів тощо, про що свідчать наукові висновки С.Головіна, Тіма Хілдербранда та ін. Народні перекази та легенди підтверджують аналогічні тенденції і в українському фольклорі22.
ХХ століття, науково-технічний прогрес та інформаційні технології принесли новітні чинники впливу на народний світогляд і розвиток вірувань. Відбулися зміни колишніх уявлень, зокрема, уявлень про надприродні істоти.
Художня специфіка міфологічних образів фольклору має особливо помітний вплив на художню літературу, компютерні технології (ігрове програмне забезпечення) та відеофільми. Саме на рівні художнього мислення сучасної людини відбувається взаємовплив системи міфологічних образів і культури та взаємозбагачення менталітету.
Характер художніх видозмін, які відбуваються з міфологічними образами, полягає в тому, що сучасний рівень світогляду людства значною мірою увібрав у себе більшість існуючих культурно-релігійних концепцій різних народів і водночас “технологізувався”. “Змішування” культурних і релігійних традицій закономірно відобразилось і на системі міфології. Спільні за формальним вираженням образи надприродних істот у фольклорі різних народів наповнюються нехарактерним для них змістом. У свою чергу, зміст, традиційно належний певному колу міфологічних образів, мігрує у площину несхожих із традиційними за “зовнішніми” характеристиками елементів художньої уяви.
Ці явища пояснюють характер подвійної видозміни (трансмутації) міфологічних образів народної прози в сучасному соціально-культурному середовищі. Свідченням цьому є образ чорта, який зазнав чи не найбільшої трансмутації у площині відтворення художньою уявою.
Традиційні вірування в чорта, про які є матеріали у фольклористичних розвідках В.Милорадовича, М.Гнатюка, І.Нечуя-Левицького, використовують загальні принципи змалювання демонологічних образів. Чорт - це чорний чоловік із кривим носом, із двома рогами і з кігтями на руках, ліктях, колінах і ногах. Чорт має собачу морду, загнутий хвіст, кігті на руках і ногах, а роги закриває капелюхом. В іншому варіанті, чорт - чоловік невисокого зросту, чорний; ноги в нього собачі або курячі, хвіст короткий, морда широка, ніс довгий, очі, як розжарені вуглики, волосся чорне, довге й шорстке, руки довгі, з довгими кігтями, роги баранячі або козячі, капелюх високий.
Новітні варіанти змалювання художньою уявою демонологічних образів частково перетинаються з традиційними, проте спостерігається значне розширення формальних варіантів: у літературних творах М.Дяченко та С.Дяченка, В.Головачова, П.Андерсена, Дж.Роулінг, Т.Деннінга тощо, у сценаріях художніх фільмів "Ангел помсти", "Спільнота", "Демони" тощо. Наприклад, демонічна істота з книги В.Головачова “Вірус пітьми” зображена так: три бугристих червоно-коричневих торси, які ростуть зі спільної нижньої частини тіла й мають кожен по дві лапи з кинджаловидними кігтями на пяти пальцях, упятеро більших за людські; на кожному з торсів три крокодилоподібних голови з жовтими очима; дві складчасто-бугристих ноги23.
Досить звернутися до каталогу книг у жанрі “fantasy”, відеофільмів та ігрових компютерних програм, щоб побачити, наскільки широко використовується цей образ у сучасному соціально-культурному середовищі. Наприклад: більше половини компютерних ігрових програм, які постійно великими тиражами зявляються в усьому світі, присвячено "боротьбі" з різноманітною "нечистою силою" (тобто злими духами, демонами тощо). Це такі компютерні програми, як “Shadow man”, “Shannara” “Phantasmagoria” і відеофільми “Exorcist”, “Daemons”, “Phantasm” тощо. Для дослідження актуально те, що “класичних” варіантів зображення демонологічних істот у названих варіантах побутування міфологічних образів фольклору зустріти неможливо. Наочним прикладом є використаний у романі П.Андерсона “Операція “Хаос” образ ельфа: традиційна форма уявлення про цю надприродну істоту західноєвропейського фольклору збереглась, а за змістом модернізованим літературою та кіномистецтвом цей образ “осучаснився”. Наприклад: ельф зявляється з цигаркового диму і готує порцію віскі24 тощо. Спільною характеристикою традиційних і новітніх міфологічних образів фольклору в жанрах народної прози і в сучасному культурному та мистецькому середовищі є те, що вони мають широкі адаптивні можливості у площині історичного розвитку художнього мислення, людської уяви. Міфологічні образи продовжують набувати нових рис, водночас зберігаючи головні риси традиційного фольклору.
У "Висновках" зроблено підсумки дослідження, окреслюються перспективи подальшої розробки проблеми та подаються рекомендації щодо науково-практичного використання результатів праці.
Серед висновків головними є такі:
Система міфологічних образів видозмінюється в сучасному соціально-культурному середовищі під впливом художньої літератури, кіномистецтва та інформаційних технологій;
Названі чинники видозмінюють міфологічні образи фольклору, надаючи їм нових форм та змісту;
Відбувається взаємозбагачення художнього простору міфологічної образної системи фольклору та системи художнього мислення на рівні виражальних засобів;
У сучасному художньому просторі функціонують видозмінені міфологічні образи фольклору поряд із традиційними, що свідчить про адаптацію новітніх міфологічних елементів до сучасного соціально-культурного середовища;
Відбувається “інтернаціоналізація” міфологічних образів.
Осмислити складну проблему художнього мислення можна лише за умови звертання до систем, які утворились у процесі становлення народної культури. Однією з цих систем є система міфологічних образів, яка виступає водночас як джерело народного світогляду і як джерело наукового пошуку.
Основний зміст дисертації викладено в таких публікаціях автора:
Образ чорта в українському фольклорі. - 36.: Література. Людина. Духовність. Кривий Ріг, 1997. - С.54-62.
Образ русалки в поемі Тараса Шевченка "Утоплена". - 36.: Українська культура в іменах і дослідженнях. Наукові студії Рівненського державного інституту культури. Рівне, 1997. - С.199-208.
Образ домовика в українському фольклорі. - 36.: Українська культура в іменах і дослідженнях. Наукові студії Рівненського державного інституту культури. Рівне, 1998. - С.115-123.
Нечиста сила в українському фольклорі - Пам'ять століть. № 6. К., 1998. - С.72-82.
Образи надприродних істот: змій та дракон. - Вісник Київського університету. Література. Фольклор. Проблеми поетики. К.,1999.-С.45-54.
Образи надприродних істот у сучасних комп'ютерних іграх. Вісник (літературознавчі студії) Міжнародного інституту лінгвістики і права. - К., 2000, № 3. - С.292-297.
Фазові процеси еволюції фольклорних образів надприродних істот. - Вісник Київського університету. Література. Фольклор. Проблеми поетики. К., 2001. - С.209-219.
АНОТАЦІЯ
Полковенко Т.В. Міфологічні образи народної прози: еволюція художнього мислення. Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.01.07 - фольклористика. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. - Київ, 2002.
У дисертаційному дослідженні аналізуються міфологічні образи народної прози під кутом зору еволюції художнього мислення, що складає вагому частку як фольклору, так і сфери менталітету людства, визначаються етапи їхнього розвитку і процес входження в сучасне соціально-культурне середовище людства.
Ключові слова: міфологічний образ, народна проза, вірування, протогенез, трансформація, парастазис, трансмутація, соціально-культурне середовище.
Аннотация
Полковенко Т.В. Мифологические образы народной прозы: эволюция художественного мышления. Рукопись.
Диссертация на соискание научной степени кандидата филологических наук по специальности 10.01.07 - фольклористика. Киевский национальный университет имени Тараса Шевченко. - Киев, 2002.
В диссертационном исследовании анализируются мифологические образы народной прозы с точки зрения эволюции художественного мышления, составляющего весомую часть как фольклора, так и сферы менталитета человечества, определяются этапы их развития и процесс вхождения в современную социально-культурную среду.
Основа системы мифологических образов народной прозы общая для всего человечества. Однако формирование этой основы - только определенный этап в эволюции народных верований и представлений как важного компонента этногенеза человечества.
В основе этапа интеграции общей восточнославянский мифологии и демонологии лежат культурные стереотипы, характерные для индоевропейской культуры. Протославянский компонент представлений наших предков принадлежал к периоду распада первобытнообщинного строя и появлению больших государств. На этом этапе протославянская культура охватывала широкий круг этносов.
Постоянное расширение сферы мифологических представлений человечества наталкивает на мысль о стадиальности этого процесса, что закономерно связано, прежде всего, с социально-культурными условиями - различными для различных исторических периодов. Одним из таких периодов на фоне украинской социально-культурной и исторической среды был период принятия христианства, которое радикально отразилось на сущности демонологии. Наиболее давние, дохристианские представления людей, как правило, связывались с неотложными хозяйственными интересами и базировались на вере в особую силу определенных явлений природы. Путем выполнения магических действий человек пытался повлиять на достижение поставленной цели: защитить урожай, вылечить больного или обеспечить порядок в жилище.
После внедрения христианства мифологические представления народа с тех пор связывались (в основном) с верой в существование единого Бога. Все, что касалось фантастического, могло принадлежать к традиции, поэзии или сказке, где элемент сверхъестественного, выдуманного мог использоваться свободно.
Можно утверждать, что в общем для народной мифологии и демонологии характерны определенные философские обобщения, основывающиеся не только на обожествлении сил природы, но и на многовековом опыте народа. В то же время этот опыт нередко воспринимался в сознании людей гипертрофировано, с большой долей фантазии. Вера в сверхъестественное - это главное, что соединяло сугубо народные и официально-религиозные верования; соотношение же сверхъестественного и приобретенного опытом определяло разницу между этими слоями духовной культуры.
Осмыслить сложную проблему художественного мышления можно только при условии обращения к системам, которые образовались в процессе становления народной духовной культуры. Одной из них является система мифологических образов, которая определяет множество действующих элементов в современной социально-культурной сфере, влияя на развитие таких явлений как кинематограф, литература, игровое программное обеспечение для персональных компьютеров и т.п.
Ключевые слова: мифологический образ, народная проза, верования, протогенез, трансформация, парастазис, трансмутация, социально-культурная среда.
Summary
Polkovenko T.V. Mythological images of popular prose: evolution of art thinking. Manuscript.
The dissertation is the submitted for the degree of candidate of philological sciences, speciality 10.01.07 - folkloristic. Kiev National Taras Shevchenko University. - Kiev, 2002.
In dissertation research analysis of mythological images in evolution of art thinking takes place, which together comprise ponderable part as folklore, so as humanity mind spheres, determine the stages of their development and lasting process into contemporary culture, art, worldview.
In dissertation research analysis of mythological images in evolution of art thinking takes place, which together comprise ponderable part as folklore, so as humanity mind spheres, determine the stages of their development and lasting process into contemporary culture, art, worldview.
Key words: mythological images, popular prose, belief, protogenesis, transformation, parastasis, transmutation, social & cultural environment.
2 Токарев С.А. Ранние формы религии.-М.,1990.-С.507-508.
3 Уилсон К. Оккультизм.-М.,1994.-255с.
4 Булашев Г. Український народ у своїх легендах, релігійних поглядах та віруваннях.-К.,1992.-414с.
5 Мудрість віків. Українське народознавство у творчій спадщині Павла Чубинського. У 2-х кн.-К.,1995.-Кн.1.-С.148.
6 Элиаде М. Аспекты мифа.-М.,1995.-С.16.
7 Волшебный рог. Мифы, легенды и сказки бушменов хадзапи.-М.,1962.-С.23-28.
8 Там само.
9 Там само.
10 Мудрість віків. Українське народознавство у творчій спадщині Павла Чубинського. У 2-х кн.-К.,1995.-Кн.1.-С.11.
11 Ronald M. Berndt, Djanggavul. An aboriginal cult of North-Eastern Arnhem Land.-New York, 1953.-Pp.139-141.
12 Сковорода Г. У 2-х т.-К.,1994. Т.2.-С.16.
13 Золота книга казок. Українські народні казки. К., 1990. С. 348.
14 Максимов С.В. Нечистая, неведомая и крестная сила.-В 2-х т. Т.1.-М.,1993.-С.173.
15 Соколова В. Весенне-летние календарные игры русских, украинцев, белорусов.-М.,1978.-С.222,227.
16 Нечуй-Левицький І. Світогляд українського народу: ескіз української міфології.-К.,1992.-С.53.
17 Костомаров М. Словянська міфологія.-К.,1994.-С.231.
18 Власні архівні записи дисертанта.
19 Записано від В.Марієнко, с.Красносілки.
20 Див.: Давидюк В.Ф. Українська міфологічна легенда.-Львів,1992.-С.171-172.
21 Там само.-С.98-108.
22 Власні архівні записи дисертанта.
23 Головачев В. Вирус тьмы.-М.,1996.-С.436-437.
24 Андерсон П. Собрание сочинений. В 8 т.-М.,1993.-Т.5.-С.12.