Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
УКООПСПІЛКА
ЛЬВІВСЬКА КОМЕРЦІЙНА АКАДЕМІЯ
ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ
Методичні вказівки і завдання для самостійної роботи
студентів денної і вечірньої форм навчання
напрямів підготовки:
6.030508 „Фінанси і кредит”;
6.030509 „Облік і аудит”;
6.030510 „Товарознавство і торговельне підприємництво”;
6.030401 „Право”;
6.030601 „Менеджмент”;
6.030504 „Економіка підприємств”;
6.030502 „Економічна кібернетика”;
6.030201 „Міжнародні відносини”
ЛЬВІВ
Видавництво Львівської комерційної академії
2010
Укладачі: д. іст. н., проф. Гелей С. Д.,
к. іст. н., доц. Михальський Ю. В.,
к. іст. н., доц. Прокіп А. В.,
к. іст. н., доц. Кухар В. М.,
к. філос. н., доц. Кендус О. З.,
к. іст. н., ас. Клок В. І.,
к. іст. н., ас. Сова А. О.
Відповідальний за випуск: д. іст. н., проф. Гелей С. Д.
Рекомендовано до друку Вченою радою юридичного факультету.
Протокол № 2 від 14.09.2010.
© Гелей С. Д.,
Михальський Ю. В.,
Прокіп А. В. Та ін.,
2010
ВСТУП
Курс історія української культури спрямований на збагачення і розширення гуманітарної підготовки студентів, формування творчості і активності майбутніх фахівців. Ця навчальна дисципліна дає уявлення про етапи історичного розвитку культури, забезпечує розуміння звязку всіх складових культури мистецтва, етнографії, матеріальної культури, наукового знання, усіх форм духовних цінностей, формує світогляд.
Завдання курсу розвинути у студентів почуття патріотизму, національної свідомості, високий рівень духовності, адже саме навернення людей до культури у її глибокому розумінні сприяє утвердженню загальнолюдських цінностей. При цьому не ставиться завдання зробити студентів професіоналами у царині літератури, мистецтва, музики, моралі тощо. Однак фахівець не може бути кваліфікованим, якщо він не має поняття про справжню культуру.
МЕТА, ЗАВДАННЯ ТА РЕЗУЛЬТАТИ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ
Мета викладання дисципліни формування системи знань про закономірності національного історико-культурного процесу, основні досягнення вітчизняної культури, засвоєння загальнолюдських та національних культурних цінностей, збагачення духовного світу, формування моральних і естетичних потреб та здатності зберігати і охороняти культурні здобутки України.
Завдання навчальної дисципліни:
У результаті вивчення дисципліни студент повинен знати:
Після вивчення дисципліни студент повинен вміти:
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ
Оцінка „ВІДМІННО” ставиться студенту, який виявив різнобічні, систематизовані та глибокі знання навчально-програмного матеріалу, вміння на високому рівні виконувати завдання, передбачені програмою, засвоїв основну і додаткову літературу, рекомендовану програмою. Як правило, оцінку „відмінно” отримують студенти, які усвідомили взаємозв'язок основних понять комплексу дисциплін, виявили творчі здібності у розумінні, сприйнятті та використанні навчально-програмного матеріалу.
Оцінку „ДОБРЕ” ставлять студенту, який продемонстрував знання навчально-програмного матеріалу, успішно виконує передбачені програмою завдання, засвоїв основну літературу, рекомендовану програмою. Зазвичай, оцінку „добре” отримують студенти, котрі частково засвоїли матеріал з комплексу дисциплін і здатні його самостійно поповнювати під час подальшого навчання та професійної діяльності.
Оцінка „ЗАДОВІЛЬНО” ставиться студенту, який виявив знання основного навчально-програмного матеріалу в обсязі, необхідному для подальшого навчання і майбутньої роботи за фахом, справляється з виконанням завдань, що передбачені програмою, знає джерела основної літератури, рекомендованої програмою. Як правило, оцінка „задовільно” отримують студенти, які припустилися помилок під час виконання комплексних контрольних завдань, але володіють необхідними знаннями для усунення помилок під керівництвом викладача.
Оцінка „НЕЗАДОВІЛЬНО” ставиться студенту, у якого є прогалини в знаннях навчально-програмного матеріалу та який припустився суттєвих помилок під час виконання комплексного контрольного завдання. Зазвичай, оцінку „незадовільно” отримують студенти, які не володіють необхідними знаннями і не можуть усунути допущені помилки без засвоєння додаткових знань з дисципліни.
РОЗПОДІЛ БАЛІВ, ЩО ПРИСВОЮЄТЬСЯ СТУДЕНТАМ
Оцінювання знань студента здійснюється за 100-бальною шкалою (для екзаменів і заліків).
Шкала оцінювання: вузу, національна та ECTS
Оцінка ECTS |
Оцінка в балах |
За національною шкалою |
||
Екзаменаційна оцінка, оцінка з диференційованого заліку |
Залік |
|||
А |
91 100 |
5 |
Відмінно |
Зараховано |
В |
81-90 |
4 |
Дуже добре |
|
С |
71-80 |
Добре |
||
D |
61-70 |
3 |
Задовільно |
|
Е |
51-60 |
Достатньо |
Протягом семестру проводиться не менше двох модулів або колоквіумів чи контрольних робіт або інших видів контролю.
МЕТОДИКА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
Важлива роль у вивченні курсу історії української культури належить лекціям. Вони визначають зміст, наукову спрямованість предмета. Лекції спонукають студентів самостійно вивчати першоджерела, історичну літературу, виробляють вміння слухати і конспектувати.
Протягом навчання студент має проводити також індивідуальну дослідницьку роботу з проблематики історії української культури, результати якої можуть бути оформлені як реферат чи стаття науково-популярного характеру. Тему і план дослідження слід узгодити з викладачем, він може порекомендувати літературу, прийоми і методи роботи над темою. Результати свого дослідження студент може оприлюднити під час підсумкової науково-практичної конференції чи «круглого столу» за участю студентів, викладачів кафедри історії та політології.
Як бачимо, засвоєння курсу історії української культури потребує систематичної самостійної праці студентів. Вона надзвичайно різноманітна: вивчення історичних документів, складання конспектів, підготовка рефератів, праця з таблицями, картами, фонозаписами тощо.
Мета самостійної роботи полягає у: розвитку здатності аналітичного мислення; сприянні вироблення інтересу до дисципліни, що вивчається; закріпленні та розширенні знань, отриманих на лекціях. Самостійна робота має спонукати студентів виробляти вміння та навички для опрацювання історичної інформації, здатність критично оцінювати результати своєї праці та удосконалювати власне розуміння історії.
Самостійна робота вимагає наполегливості, акуратності, напруженої розумової праці. Тому кожному студенту необхідно вести записи в зошиті.
Готуючи реферати, повідомлення, необхідно користуватись рекомендованою літературою. Дуже важливо навчитись методично грамотно працювати з книгою. По-перше, необхідно зафіксувати прізвище автора, назву праці чи збірника документів, місце і час її видання, переглянути назви розділів, параграфів, тобто скласти уяву про структуру твору. Далі слід перечитати передмову (вступ) і закінчення (післямову), щоб визначити коло тих питань, про які йдеться в книзі. По-друге, конспектувати потрібно те, що стосується проблем, які Вас цікавлять, причому найбільш суттєве. По-третє, конспект має правильно передавати зміст твору і в той же час бути коротким і чітким. Основні положення рекомендовано записувати без змін, у вигляді цитат. Цитувати треба закінчені думки узагальнюючі визначення, основні твердження, висновки. При цитуванні необхідно зазначити сторінки, де вони наводяться.
Пропонуємо два способи конспектування: 1. Текстуальний виклад змісту джерела словами автора. 2. Вільний передача своїми словами змісту джерела. Другий спосіб більш ефективний і відповідає цілям навчальної роботи. Вільна система запису сприяє прояву ініціативи в процесі вивчення рекомендованих джерел і має творчий характер, в той час як текстуальне, або цитатне конспектування, часто виявляється формальністю. У конспекті матеріал викладається економно, в 10-15 разів займає менше місця порівняно з книгою або її розділом. Це забезпечує концентрацію уваги і краще сприйняття тексту.
Складанню конспекту повинно передувати читання. Вміння правильно читати значною мірою полегшує весь процес навчання, в тому числі і конспектування. Існує чотири основних методи читання: 1) читання-перегляд, коли книжку швидко перегортають, затримуючись на окремих сторінках. Мета такого перегляду перше ознайомлення з книгою, отримання загального уявлення про її зміст; 2) читання вибіркове, або неповне, коли детально читають тільки потрібні для конкретних цілей місця; 3) читання повне, коли уважно прочитують весь текст, але не роблять ґрунтовних записів, обмежуючись позначками на закладках; 4) читання з опрацюванням матеріалу, тобто складання різного виду записів прочитаного, конспектування.
Поширеною формою самостійної роботи студентів є підготовка рефератів. Тематика рефератів розроблена до кожної з 8-ми тем курсу, що передбачені програмою. Право вибору теми залишається за студентами.
Під час опрацювання повідомлення не слід обмежуватись списком рекомендованої літератури. Радимо додатково проглянути каталоги бібліотек, картотек, бібліографічні покажчики, навчитись користуватись довідковою літературою. Можна звертатись за консультацією до викладачів, в методичний кабінет кафедри. Необхідно попередньо ознайомитись з темою, обраною для висвітлення. Це дасть можливість уявити основні аспекти проблеми і допоможе скласти план повідомлення. Наявність його дозволяє цілеспрямовано збирати і групувати історичний матеріал, послідовно викладати його. У вступі студент вказує на важливість і актуальність опрацьованої ним теми, описує основні джерела та літературу, які він використовував, викладає концептуальні підходи до вивчення цієї теми у працях попередніх дослідників і своє розуміння методики висвітлення. Виклад основного матеріалу завершують висновки, в яких, як правило, роблять коротке узагальнення вивченої проблеми.
ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ
Тема 1. Історія української культури як навчальна дисципліна
Сутність української культури в контексті основних культурологічних парадигм. Типологія української культури. Становлення української культури як продукту людської спільноти. Складові української культури. Українське мистецтво як квінтесенція художньої культури. Види українського мистецтва. Предмет української культури та зміст навчального курсу.
Тема 2. Витоки української культури
Український народ автохтонне населення України. Особливості трипільської та інших археологічних культур. Культурний процес кімерійського, скіфського і сарматського періодів. Зарубинецька і черняхівська культура та її місце в культурному надбанні слов'ян. Венеди, анти і склавини, їх пам'ятки та матеріальна культура. Духовна культура давніх слов'ян. Торгові й культурні зв'язки з античними містами-державами Північного Причорномор'я.
Тема 3. Культура Київської Русі
Етнокультурні риси „українського” середньовіччя. Християнсько-язичницький синкретизм як його світоглядна основа. Особливості релігійного життя. Світська культура: початок писемності, освіти і наукових знань. Архітектурні пам'ятки. Монументальний живопис, станкові твори та мініатюри. Народна культура Київської Русі. Обряди та звичаї українського народу Українська народна творчість. Українська культура під гнітом татаро-монгольської навали. Давньоруська культурна спадщина у східно європейському ареалі культурних традицій.
Тема 4. Культурні процеси за литовсько-польської і польсько-козацької доби
Спадкоємність культури Київської Русі та творче осмислення нових цінностей західноєвропейського Ренесансу. Утвердження гуманістичних ідей в умовах релігійного протистояння. Поширення просвітництва та відродження ідеалів ранньохристиянської культури. Братський рух та його культурні здобутки: повернення до візантійської спадщини, підтримка шкільництва, розвиток української філології, книгописання та книгодрукування. Києво-Могилянська колегія (академія). Нові явища в галузі церковної культури, перекладна та полемічна література, греко-православне богослужіння. Становлення української літературної мови, ірмолойний спів і партеси.
Тема 5. Українська культура доби козацько-гетьманської держави.
Українське бароко
Реформація церкви та освіти; розвиток науки. Розвиток і поширення друкарської справи. Українська барокова література. Українське бароко в архітектурі, образотворчому мистецтв, граверстві. Передумови формування українського театру. Музичне життя України другої половини ХVІІ-ХVІІІ ст. Вплив української культури на розвиток культурних процесів Росії.
Козацтво та його роль у формуванні національної самовизначеності української культури. Ренесансні тенденції в розвитку міської культури. Шкільний та ярмарковий театр. Вертеп. Жанри побутового музикування. Відродження храмового та цивільного будівництва. Архітектура кам'яна і дерев'яна. Стильові ознаки оборонних споруд. Малярство монументальне та станкове. Становлення світського живопису, портрет. Жанрове оновлення усної народної творчості. Декоративно-ужиткове мистецтво.
Тема 6. Культура в час пробудження української
національної свідомості
Особливості розвитку української культури в умовах австрійсько-польсько-російської експансії. Скасування гетьманщини. Формування української національної свідомості. Народно-побутова культура, фольклор та їхня роль у збереженні національно-культурних традицій. Формування української інтелігенції та громадсько-просвітницька діяльність українських товариств.
Становлення нової української літератури, драматургії та поезії. Формування національної композиторської школи. Художня освіта. Діяльність мистецьких об'єднань. Український музично-драматичний театр. Наукове відродження памяток української давнини. „Українська ідея” як культурна парадигма, етнографічні елементи в образотворчому мистецтві, національно-регіональна своєрідність української культури та форм опосередкування „іншомовних” культурних впливів на Лівобережній та Правобережній Україні. Сталі риси духовної ментальності, її естетична визначеність у контексті загального «портрета» східнослов'янської та західноєвропейської традиції.
Тема 7. Українська культура і духовне життя на початку XX ст.
Особливості розвитку української культури на початку XX ст. Освітній, науковий і технічний рівень в Україні початку новітньої доби. Неоромантична гуманістична концепція особистості в українській літературі. Творчі здобутки корифеїв українського театру. Розвиток музичної культури. Модернізм в архітектурі, скульптурі та малярстві. Особливості українського модерну 1900-1910 рр. Розвиток красного письменства. Образотворче мистецтво, скульптура і граверство у роки визвольних змагань. Радянський період розвитку культури України. Українське національно-культурне відродження 20-х років. Національна культура в умовах панування радянської ідеології 30-50-х років. Соцреалізм як візитівка тоталітарної культури. Культура України під час кризи радянської системи (60-80-ті роки). Релігія і церква в Україні.
Теми 8. Провідні тенденції розвитку сучасної української культури. Модерн і постмодерн
Наростання кризових явищ в культурі глобалізованого світу. Зростання соціально-прагматичного вектора розвитку європейської культури XX-XХІ ст. Дегуманізація культури та її прояви в мистецтві XX ст. Художній світ техногенної цивілізації. Естетика постмодернізму. Посмодерністська модель світу в українській та світовій інтерпретаціях. Постмодернізм як плюралізм стильових напрямків в українському мистецтві. Характерні риси українського постмодерну та їх прояви в українській культурі. Експансія американської «маскультури». Проблема культурною відчуження: поляризація відношень «елітарна культура народна культура». Особливості розвитку української культури XXІ ст. Нове національно-культурне відродження в добу становлення незалежності України. Шляхи та форми впливу інших культур.
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНИХ ДЖЕРЕЛ
ТЕМИ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1
Історичний розвиток української культури: від витоків
до І пол. ХVII ст.
Тема 1. Історія української культури як навчальна дисципліна
1. Розуміння поняття культури як суспільного та духовного феномену: еволюція поглядів та сучасні інтерпретації поняття. Структура та функції культури.
Запитання та завдання для контролю та самоконтролю
1. Розкрийте поняття „культура”.
2. Розкрийте сутність поняття «українська культура як система».
3. Які функції культури?
4. Що є предметом вивчення культури?
5. Що таке народна культура? Дайте визначення та наведіть приклади.
Тести до теми
а) історичний аспект культури;
б) комунікативний аспект культури;
в) ціннісно-смисловий аспект культури;
г) морфологічний аспект культури.
а) самобутній розвиток культури певного народу;
б) здатність сприймати культурні впливи інших народів;
в) історико-культурне минуле народу;
г) всі відповіді правильні.
а) пізнавальна;
б) світоглядна;
в) комунікативна;
г) всі відповіді правильні.
а) мистецтво;
б) музику;
в) архітектуру;
г) всі відповіді правильні.
а) архітектурі;
б) мові;
в) музиці;
г) образотворчому мистецтві.
Теми рефератів
1. Духовна культура як спосіб самореалізації людини (на прикладі України).
2. Роль особистості в культурі.
3. Етнос як носій культури.
4. Українська національна культура в світовому контексті.
5. Вплив розвитку міжнародних відносин на національну культуру.
ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ
Тема 2. Витоки української культури
Запитання та завдання для контролю та самоконтролю
1. До якої мовної сімї належить стародавнє українське населення?
2. Де, крім України, розташовуються памятки трипільської культури?
3. Скільки існувало середньостатистичне „трипільське поселення”?
4. Опишіть типове „трипільське поселення”.
5. Якою була землеробська техніка трипільців?
6. Яким був суспільний устрій трипільців?
7. На які періоди поділяється культура народів Північного Причорноморя залізного віку?
8. Що передбачав „номадичний” стиль життя народів Північного При чорноморя залізного віку?
9. Під якими впливами постала скіфська культура?
10. Що говорить про скіфів античний історик Геродот?
11. Назвіть найвідоміші скіфські кургани. Які основні знахідки цих курганів?
12. Який зміст Ви вкладаєте у поняття „варварська демократія”?
13. Якими рисами характеризується передусім черняхівська і зарубинецька культури?
14. Чим відрізняються черняхівська і зарубинецька культури?
15. Перелічіть основні концепції виникнення словян.
16. Охарактеризуйте матеріальну культуру стародавніх словян.
17. Охарактеризуйте духовну культуру стародавніх словян.
18. Назвіть та охарактеризуйте основні форми релігійних вірувань стародавніх словян.
19. Як сучасна наука трактує сегментацію і зображення Збруцького ідола?
20. Доведіть, що українська культура за типологією К. Леві-Строса є „живою”?
Тести до теми
а) правобережної України і Молдови;
б) східної Румунії;
в) Угорщини;
г) правильні всі варіанти відповідей.
Теми рефератів
1. Релігія слов'янських племен.
2. Особливості язичницьких вірувань і пантеону божеств.
3. Мистецькі надбання слов'ян.
4. Особливості трипільської культури.
5. Особливості культурного процесу скіфського періоду.
6. Черняхівська культура та її місце у культурному надбанні слов'ян.
7. Праслов'янська писемність.
ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ
Тема 3. Культура Київської Русі
Історичні передумови формування культури Київської Русі:
а) язичницька культура давніх русів;
б) християнство та його вплив на культуру.
Писемність, освіта, література, літописання.
Художня культура:
а) архітектура та монументальне мистецтво;
б) іконописання;
в) декоративно-ужиткове мистецтво.
Культура Галицько-Волинської держави.
Запитання та завдання для контролю та самоконтролю
Тести до теми
а) старословянською мовою, якою написано й більшість богослужбових книжок того часу;
б) давньоруською мовою, яка дійшла до нас завдяки документам та літературним творам русичів;
в) племінними говірками, які з часом злилися в територіальні діалекти.
г) латиною.
а) “Cлово про закон і благодать”;
б) “Повість минулих літ”;
в) “Повчання дітям”;
г) “Галицько-волинський літопис”.
а) дитинцем;
б) подолом;
в) посадом;
г) ринком.
а) гривни;
б) підвіски;
в) барви;
г) віра.
а) пророками;
б) волхвами;
в) закупами;
г) рядовичами.
а) Боян;
б) Агапіт;
в) Алімпій;
г) Ярополк.
а) Святослав Завойовник;
б) Володимир Великий;
в) Володимир Мономах;
г) Данило Галицький.
а) папері;
б) пергаменті;
в) бересті;
г) глині.
а) романський;
б) візантійський;
в) готичний;
г) модерн.
а) Бояна;
б) Агапіта;
в) Алімпія;
г) Ярополка.
Теми рефератів
ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ
Тема 4. Культурні процеси за литовсько-польської і польсько-козацької доби
Запитання та завдання для контролю та самоконтролю
Тести до теми
а) Османською імперією;
б) Польщею;
в) Литвою;
г) Московщиною.
2. Велике князівство Литовське найбільше успадкувало культурні традиції від:
а) Візантійської імперії;
б) Польщі;
в) Київської Русі;
г) Угорщини.
а) українська православна церква;
б) римо-католицька церква;
в) уніатська церква;
г) протестантська церква.
а) Юрія Дрогобича;
б) Павла Русина із Кросно;
в) Лукаша з Нового Міста;
г) Станіслава Оріховського.
а) „Про турецьку загрозу слово…”;
б) „Трактат про сонячне затемнення 20 липня 1478 року”;
в) „Напущення польському королю Сигізмунду Августу”;
г) „Хрещення в Русинів”.
а) Герасим і Мелетій Смотрицькі;
б) Стефан Зизаній;
в) Петро Скарга;
г) Христофор Філалет.
а) сольна пісня зі супроводом;
б) спів за голосами;
в) музичний триголосий ансамбль;
г) акапельне соло.
а) „Київський Псалтир”;
б) „Пандекти Антиоха”;
в) „Загорівський Апостол”;
г) „Пересопницьке Євангеліє”.
а) ХІV ст.
б) ХV ст.;
в) ХVІ ст.;
г) ХVІІ ст.
а) Перемишлі;
б) Кракові;
в) Львові;
г) Холмі.
а) «Буквар»;
б) «Адельфотес»;
в) «Апостол»;
г) «Граматика Словенська».
а) Кирил Лукарис;
б) Герасим Смотрицький;
в) Костянтин Острозький;
г) Демян Наливайко.
Теми рефератів
1. Україна в православному культурному просторі ІІ пол. XVI середини XVII ст.
2. Контакти українців із Західною Європою у ХV середині XVI ст.
3. Брестська церковна унія: підготовка, здійснення, наслідки.
4. Утворення Речі Посполитої: територія, населення, особливості соціально-політичного устрою.
5. Вплив Реформації в українських землях.
6. Виникнення та діяльність православних братств.
7. Релігійна полеміка, її основні ідеї та представники.
8. Виникнення і діяльність київського культурного осередку.
9. Відновлення вищої церковної ієрархії. Реформи Петра Могили.
10. Острозький культурний осередок.
11. Становище української православної церкви. Духовенство.
12. Територія, населення, адміністративно-політичний устрій українських земель в ІІ пол. XVI середині XVII ст.
13. Українське козацтво: інтеграція в суспільне життя.
14. Україна очима чужоземних мандрівників.
15. Розвиток книгодрукування в українських землях.
16. Система освіти в Україні ІІ пол. XVI середини XVII ст.
17. Українське міщанство та його роль в культурному відродженні України в ІІ пол. XVI середині XVII ст.
ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2
Історія української культури з ІІ пол. ХVII ХХІ ст.
Тема 5. Українська культура доби козацько-гетьманської держави.
Українське бароко
Запитання та завдання для контролю та самоконтролю
Тести до теми
1. Основні риси стилю бароко в архітектурі:
а) пишність;
б) монументальність;
в) вигадливість ліній фасаду;
г) правильні всі варіанти відповідей.
2. Бароко в детальному перекладі означає:
а) чепурний;
б) неправильний;
в) видовжений;
г) правильні всі варіанти відповідей.
3. У XVIII столітті на Україні виникли перші:
а) опера;
б) романс;
в) багатоголосий хоровий спів;
г) правильні всі варіанти відповідей.
4. Автором «Граматики музичної» є:
а) М. Дилецький;
б) А. Стеценко;
в) М. Лисенко;
г) С. Пекалицький.
5. Рушниковий стиль в архітектурі характерний для:
а) класицизму;
б) бароко;
в) маньєризму.
6. Чиє імя викарбувано на дошці пошани в Болонській музичній академії поряд з іменем Моцарта?
а) А. Веделя;
б) Д. Бортнянського;
в) М. Березовського;
г) І. Григоровича-Барського.
7. Видатними українськими архітекторами епохи козацького бароко є:
а) С. Ковнір;
б) І. Григорович-Барський;
в) В. Растреллі;
г) правильні всі варіанти відповідей.
8. Яка кількість імен українських художників увійшла до списку Жолтовського?
а) 1116;
б) 1126;
в) 1136;
г) 1675.
9. За часів бароко розвивається література:
а) публіцистична;
б) полемічна;
в) історична;
г) правильні всі варіанти відповідей.
10. Улюблений образ “Козака Мамая” є свідченням:
а) любові народу до козаків;
б) поваги народу до козаків;
в) відображення історичної епохи;
г) правильні всі варіанти відповідей.
Теми рефератів
1. Феофан Прокопович видатний діяч просвітництва і культури.
2. Козацькі літописи.
3. Вплив української культури на розвиток культурних процесів Росії.
4. Григорій Сковорода просвітитель, філософ, поет.
5. Театральне мистецтво.
6. Нові тенденції розвитку образотворчого мистецтва другої половини XVІXVIII ст.
7. Культурно-мистецький процес України у XVIII ст.
8. Освіта в Україні у XVIII ст.
9. Архітектура й образотворче мистецтво другої половини XVIII ст.
ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ
Тема 6. Культура в час пробудження української національної свідомості
Запитання та завдання для контролю та самоконтролю
4.Охарактеризуйте основні стилі та напрямки літератури і мистецтва в Україні у XІX ст.
Тести до теми
1. Про який твір йдеться в уривку з історичного джерела?
«Бувають в історії народів дати, які немовби розривають надвоє їхнє життя й кладуть межу високу посеред рівного шляху історичних подій... Ми маємо таку історичну дату це...рік 1798-й. Того року прилетіла перша ластівка українського національного відродження невеличка книжка, од якої початок нового українського письменства рахуємо...»
а) «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського;
б) «Сад божественних пісень» Г. Сковороди;
в) «Енеїда» І. Котляревського;
г) «Кобзар» Т. Шевченка.
2. Яке прізвище є зайвим у логічному ланцюжку: «М. Шашкевич Я. Головацький М. Драгоманов І. Вагилевич»?
а) М. Шашкевич;
б) Я. Головацький;
в) М. Драгоманов;
г) І. Вагилевич.
3. У якому році стараннями Я. Головацького було видано альманах «Русалка Дністровая»?
а) 1837 р.;
б) 1848 р.;
в) 1863 р.;
г) 1875 р.
4. Яка організація у своїх документах задекларувала такі ідеї діяльності:
«...політичне обєднання словян є тією справжньою метою, до якого вони повинні прагнути. При обєднанні кожне словянське племя [українці, росіяни, білоруси] повинно мати свою самостійність. Визначаємо, що кожне племя повинно мати народне правління і дотримуватися повної рівності співгромадян... Має існувати спільний Словянський собор з представників всіх племен. ...правило «Мета виправдовує засоби» визнається безбожним»?
а) Південне товариство декабристів;
б) Кирило-Мефодіївське братство;
в) Братство тарасівців;
г) Руська трійця.
5. Укажіть прізвища діячів національного відродження на західноукраїнських землях другої половини ХІХ ст.
1. Д. Яворницький
2. І. Франко
3. М. Шашкевич
4. М. Кропивницький
5. Ю. Бачинський
6. Ю. Федькович
а) 1, 2, 6;
б) 2, 5, 6;
в) 3, 4, 6;
г) 1, 3, 5.
6. У яких містах розташовані памятки садово-паркового мистецтва «Софіївка» та «Олександрія»?
а) Київ, Ялта;
б) Ялта, Умань;
в) Умань, Біла Церква;
г) Біла Церква, Камянець-Подільський.
7. Відкриття Харківського університету повязано з імям:
а) М. Остроградського;
б) М. Максимовича;
в) В. Антоновича;
г) В. Каразіна.
8. З іменами яких діячів повязано створення національного гімну «Ще не вмерла Україна»?
а) І. Франко, М. Лисенко;
б) М. Лисенко, П. Чубинський;
в) П.Чубинський, М. Вербицький;
г) М. Вербицький, Л. Українка.
9. Про якого митця йдеться в уривку з історичного джерела?
«На початку XX ст. на оперних сценах світу царювали четверо чоловіків Баттістіні, Карузо, Тітто Руффо, Шаляпін. І лише одна жінка спромоглася сягнути їхніх висот і стати в рівень з ними. Найвимогливіші критики світу
називали її «Незабутньою Аїдою», «Найчарівнішою Чіо-Чіо-Сан», «Вражаючою Валькірією».
а) М. Садовську-Барілотті;
б) С. Крушельницьку;
в) Г. Борисоглібську;
г) М. Заньковецьку.
Теми рефератів
1. Культурний процес другої половини ХІХ ст.
2. Українська наука і культура початку ХІХ ст.
3. Розвиток науки в Україні початку ХІХ ст.
4. Організація науково-мистецьких товариств.
5. Тенденції розвитку української літератури ХІХ ст.
6. Реформа освіти в Австрійській імперії.
7. „Театр корифеїв”.
8. Реформа освіти в другій половині ХІХ ст. у Російській імперії.
9. Недільні школи, клубні заклади та бібліотеки в Україні.
10. „Просвіти” та їх роль у культурному процесі.
11. Розвиток музичного мистецтва наприкінці ХІХ на початку ХХ ст.
ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ
Тема 7. Українська культура і духовне життя на початку XX ст.
Запитання та завдання для контролю та самоконтролю
1. Які художньо-естетичні течії розвиваються на Україні в літературі, образотворчому мистецтві та архітектурі на початку ХХ ст.?
2. У чому особливості української культури періоду національно-визвольних змагань?
3. Визначте характерні риси українізації як політики більшовиків в українській культурі.
4. Які кроки для утвердження соціалістичного реалізму здійснила радянська влада у 30-х рр. ХХ ст.?
5. Обґрунтуйте значення терміну «розстріляне відродження».
6. Охарактеризуйте особливості розвитку української культури в роки Другої світової війни.
7. Який внесок здійснили українські «шестидесятники» у розвиток різних видів українського мистецтва?
8. Охарактеризуйте стан української культури доби «застою».
Тести до теми
1. Які стилі не належать до течії модернізму?
а) імпресіонізм;
б) футуризм;
в) символізм;
г) авангардизм.
2. Першу всеукраїнську художню виставку у Львові організував:
а) М. Самокиш;
б) К. Костанді;
в) І. Труш;
г) О. Мурашко.
а) Центральної ради;
б) Гетьманату;
в) Директорії;
г) ЗУНР.
а) К. Стеценко та М. Леонтович;
б) М. Самокиш та С. Васильківський;
в) І. Левинський та В. Кричевський;
г) О. Лушпинський та Г. Гай.
а) перша;
б) друга;
в) третя;
г) четверта.
а) Т. Лисенко;
б) Л. Каганович;
в) М. Хрущов;
г) А. Жданов.
а) П. Майборода;
б) О. Довженко;
в) О. Гончар;
г) Г. Юра.
а) 1960 р.;
б) 1961 р.;
в) 1963 р.;
г) 1964 р.
а) роману О. Гончара «Собор»;
б) роману І. Іваничука «Мальви»;
в) роману П. Загребельного «Диво»;
г) М. Стельмаха «Правда і кривда».
Теми рефератів
1. Нові течії відображення світу у мистецтві початку ХХ ст.: модернізм та реалізм.
2. Діяльність першої Української Академії наук, її значення.
3. Театр «Березіль» нова віха театрального мистецтва України.
4. С. Крушельницька знаменита оперна співачка української та зарубіжної сцени.
5. О. Довженко видатний майстер українського і світового кіномистецтва.
6. Значення та діяльність ВАПЛІТЕ як провідного літературного обєднання 20-тих рр. ХХ ст.
7. Культурні процеси на західноукраїнських землях у 20-30-ті рр.
8. Вплив другої світової війни на художню українську культуру та мистецтво.
9. Поети шестидесятники, їх роль в художній культурі ХХ ст.
ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ
1. Багряна А. Анна Багряна про Марію Заньковецьку, Олену Телігу, Вангу, Марію Приймаченко, Славу Стецько. / А. Багряна. Київ: Грані-Т, 2010.
Тема 8. Провідні тенденції розвитку сучасної української культури. Модерн і постмодерн
Запитання та завдання для контролю та самоконтролю
Тести до теми
а) живопис;
б) література;
в) музика;
г) театр.
а) А. Діамедов;
б) П. Загребельний;
в) Р. Іваничук;
г) Ю. Мушкетик.
а) детектив;
б) історична романістика;
в) пригоди;
г) фантастика.
а) О. Бійма;
б) Ю. Іллєнко;
в) Л. Осика;
г) Г. Кохан.
а) балет;
б) кіно;
в) опера;
г) театр.
а) Ю. Андрухович;
б) В. Медвідь;
в) Є. Пашковський;
г) В. Шкляр.
а) історія;
б) літературознавство;
в) політологія;
г) правознавство.
а) Й. Дунаєвський;
б) М. Мащенко;
в) В. Савельєв;
г) О. Санін.
а) О. Забужко;
б) М. Матіос;
в) І. Карпа;
г) К. Мотрич.
Теми рефератів
ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ
ПИТАННЯ ДО ІСПИТУ
1. Розкрийте поняття „культура”.
2. Розкрийте поняття „матеріальна” і „духовна” культура.
3. Висвітліть сутність понять „світова”, „національна” і „етнічна” культура.
4. Форми культури (масова, елітарна, народна).
5. Які функції культури?
6. Яка роль особистості в культурі?
7. Розкрийте сутність поняття „українська культура як система”.
8. Які характерні ознаки світосприйняття первісної людини?
9. Назвіть джерела вивчення культури стародавніх словян.
10. Трипільська культура та її особливості.
11. Культура скіфської доби.
12. Черняхівська культура та її особливості.
13. Міфологія стародавніх словян та її характерні особливості.
14. У чому, на Вашу думку, полягає основна відмінність художньої від інших компонентів духовної культури?
15. Які існують теорії походження мистецтва?
16. Які функції мистецтва Ви вважаєте найголовнішими і чому?
17. Що зумовило формування зародків мистецтва?
18. Які фактори роблять мистецтво важливим механізмом культурної еволюції?
19. Що відносять до первісного мистецтва?
20. Розкрийте специфіку художнього образу. Що таке умовність, символічність, стиль?
21. Охарактеризуйте основні види мистецтв.
22. Світосприйняття середньовічної людини.
23. Особливості культури Візантії.
24. Вплив культури Візантії на культуру Київської Русі.
25. Що нового було внесено у державну систему освіти за часів князювання Ярослава Мудрого?
26. Літературні памятки Київської Русі.
27. Які Ви знаєте провідні жанри оригінальної літератури Київської Русі?
28. Назвіть видатних діячів Київської Русі.
29. Софія Київська як світоглядна ідея і художній шедевр.
30. Культурна спадщина Київської Русі.
31. Охарактеризуйте основні жанри образотворчого мистецтва Київської Русі.
32. Які види мистецтва набули поширення на Русі?
33. Які досягнення мала візантійська культура?
34. Який новий ідеал людини зявився у період Відродження?
35. Який вплив здійснило Європейське Відродження на українську культуру?
36. Яка специфіка соціально-політичної і культурної ситуації в Галицькій і Волинській землях у ХІІ ХІІІ століттях.
37. Назвіть основні осередки культури у ХІІ ХІІІ століттях.
38. Які духовні і соціальні процеси визначили особливості барокової доби в культурі?
39. Яким є світ і людина у бароковій свідомості?
40. Що характерно для архітектури бароко?
41. Які особливості козацтва визначили його роль у культурній розбудові України ХVІІ ст.?
42. Що значить для української ментальності поняття „козак” стосовно оцінки людської особистості?
43. Хто з козацької старшини взявся першим опікуватися культурними потребами суспільства?
44. У чому полягала реформа церкви та освіти в ХVІІ ст.?
45. Якою була роль Петра Могили у відновленні культурних памяток у Києві?
46. Назвіть основні літературні жанри ХVІІ ХVІІІ ст.
47. Дайте характеристику українському бароко.
48. Назвіть основні види театральних вистав.
49. Що зумовлює національну специфіку іконопису ХVІІ ХVІІІ ст.?
50. Які особливості характерні для портретного живопису цієї доби?
51. Назвіть основні барокові архітектурні ансамблі ХVІІІ ст.?
52. Назвіть особливості української культури ХVIII ст.
53. Українські діячі культури ХVIII ст.
54. Що таке „романтичний тип особистості”, „романтичне двосвіття”?
55. Що таке „історизм” у європейській культурі ХІХ ст.? Чим відрізняється це нове розуміння історії від історичних уявлень у культурах епох античності, Середньовіччя, Нового часу?
56. Що характеризує романтичне світовідчуття?
57. Як розуміють завдання художньої творчості імпресіоністи?
58. Що означає поняття національна самосвідомість?
59. Чому ми вважаємо Тараса Шевченка засновником сучасної культури українського народу?
60. Охарактеризуйте здобутки української суспільної думки ХІХ ст.
61. Як можна сформулювати парадигму української культури кінця ХІХ початку ХХ ст.?
62. Які взаємозвязки української культури з авангардним пошуком у світі мистецтва?
63. У чому виявилась національна своєрідність української культури кінця ХІХ - початку ХХ ст.?
64. Охарактеризуйте основні стилі української культури кінця ХІХ початку ХХ ст.
65. Яким є значення української культури на межі століть?
66. Як змінилося світорозуміння і світовідчуття людини у ХХ столітті і чому?
67. Які особливості культури ХХ ст. Ви можете виділити?
68. Назвіть основні риси стилю модерн.
69. Який новий зміст вніс у мистецтво модерн?
Підписано до друку 14.10.2010 р.
Формат 60х84/16. Папір офсетний.
Гарнітура Times New Roman. Друк на різографі.
2,75 др. арк. 2,57 ум. др. арк. 1,66 облік. видавн. арк.
Тираж 300 прим. Зам.500.
Віддруковано в друк. видавництва Львівської комерційної академії
79011, м. Львів, вул. У. Самчука, 6. Тел. 276-07-75. e-mail drook@lac.lviv.ua
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України
серія ДК № 246 від 16.11.2000 р.