У вас вопросы?
У нас ответы:) SamZan.net

1750 З самого народження був оточений музикою

Работа добавлена на сайт samzan.net: 2015-07-10

Поможем написать учебную работу

Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.

Предоплата всего

от 25%

Подписываем

договор

Выберите тип работы:

Скидка 25% при заказе до 1.2.2025

Йоганн Себастьян Бах 

(1685-1750)

З самого народження був оточений музикою. З'явившись на світ 21 березня 1685 року, він виховувався в сім'ї професійних музикантів. Всі Бахи, які жили у гірській Тюрінгії, з початку XVI ст. були органістами, скрипалями, флейтистами, трубачами, капельмейстерами. Їхнє музичне обдарування передавалося з покоління в покоління. Коли маленькому Йогану Себастьяну виповнилося лише п'ять років, батько подарував йому скрипку, на якій він швидко навчився грати. Хлопчик також мав добрий голос і співав у хорі міської школи.

У 9 років залишається сиротою, і його опікуном стає старший брат Йоган Христоф –церковний органіст і шкільний учитель в м. Ордруф, учень видатного німецького композитора та органіста ХVІІ ст. Йогана Пахельбеля. Він і навчив Йоганна Себастьяна Баха основам музики. Переважно Бах навчався на творах класичної музики, але завжди мріяв дістатися до нот сучасних на той момент композиторів. Ці модні музичні матеріали зберігалися в шафі у брата, і Йоганн Себастьян Бах потай переписував ноти для себе. Коли брат відібрав ці ноти у нього, Бах спересердя пообіцяв написати ще кращу музику.

У 1700 році Йоган переїздить в Люнебург, де у 1702 році закінчує гімназію. Чудовий голос, володіння грою на скрипці, органі, клавесині допомогли йому поступити в хор, де він отримував невелику платню. До цих років відносяться перші композиторські кроки Баха - твори для органу і клавіру.

З 1703 року по 1708 рік він служить у Веймарі, Арнштадті, Мюльгаузені. у цей період зявляються паскальна кантата “Ти не залиши душі моєї в пеклі”, та клавірна сюїта “Капріччіо на від’їзд мого улюбленого брата” - найдавніші його твори, які дійшли до нас. 1703 році, у віці 18 років, Баха запросили в Арнштадт, де він отримав місце органіста. Два роки по тому, Йоганн Себастьян поїхав в місто Любек, щоб послухати гру Дітріха Букстехуде - найвідомішого органіста того часу. Бах і Гендель мріяли зайняти місце Букстехуде, але для цього їм би довелося одружитися на одній з його дочок - це була умова батька. Природно, ні Бах, ні Гендель не були готові принести таку жертву

Веймарський період (1708-1717)

У 1708 році Бах знову оселяється у Веймарі, отримавши місце придворного музиканта у герцога Веймарського, де живе та працює 9 років. Ці роки в біографії Баха стали часом інтенсивної творчості, в якій основне місце належало творам для органа, в їх числі хоральні прелюдії, серед найвідоміших - токата і фуга ре-мінор для органу, пассакалія до-мінор. Композитор писав музику для клавіра, духовні кантати. Притримуючись традиційних форм, Йоганн Себастьян Бах доводить їх до найвищої досконалості.

Тут у Баха народилися сини, майбутні відомі композитори, Вільгельм Фрідеман і Карл Філіп Еммануїл.

Кетенський період (1717-1723)

У 1717 Бах приймає запрошення на службу герцога Ангальт-Кетенського Леопольда. Проживання у Кетені було найщасливішим періодом в житті композитора: князь, освічена на той час людина та непоганий музикант, цінував Баха і не заважав його творчості.

У Кетені були написані Англійські та Французькі сюїти для клавіру, три Сонати і Партити для скрипки соло, шість сюїт для віолончелі соло, шість Бранденбурзьких концертів для оркестру. Особливий інтерес становить цикл "Добре темперований клавір" - 24 прелюдії і фуги, написані у всіх тональностях і на практиці доводять переваги темперованого музичного ладу, навколо затвердження якого йшли гарячі суперечки.

Ляпцигський період (1725-1750)

У 1723 відбулося виконання його «Страстей за Іоанном» у церкві св. Фоми у Лейпцизі, і Бах отримав посаду кантора цій церкві з одночасним виконанням обов’язків вчителя школи при церкви (латина і спів). З 1723 року та до самої смерті Бах живе та працює у Лейпцігу. Тут він займає посаду «музичного директора» всіх церков міста, стежачи за особистим складом музикантів і співаків, контролюючи їх навчання, призначаючи необхідні для виконання твори та виконуючи багато іншої роботи. Одним з обов’язків Баха було написання творів для хору кожну тиждень або кожен святий день у році. Він також навчався в хоровій школі і зміг організувати професійні концерти Collegium Musicum.

Мтитець досяг на той час вершин майстерності. Це духовна музика: кантати (збереглося близько двохсот), «Магніфікат» (1723), меси (зокрема безсмертна «Висока меса»си-минор, 1733), «Страсті а Іоанном», «Страсті за Матфеєм» (1729), «Різдвяна ораторія», десятки духовних та світських кантат (у тому числі — комічні «Кавова» і «Селянська»), твори в галузі органу, оркестру, клавесина (серед останніх необхідно виділити цикл «Арія з 30 варіаціями», звані «Гольдберг-варіації», 1742). У 1747 Бах створив цикл п'єс «Музична офіра», присвячений пруському королю Фрідріху II. Останньою роботою став твір під назвою «Мистецтво фуги» (1749-50) — 14 фуг і 4 канони одну тему.

У "лейпцігський період" побачили світ Партити, Італійський концерт, Гольдбергівскі варіації, ряд концертів для одного, двох, трьох і чотирьох клавірів та 2-й том циклу "Добре темперованого клавіру", який також як і перший том циклу складається з 24 прелюдій і фуг в усіх тональностях. Під кінець життя здоров'я Баха погіршилося, дві невдалі операції з видалення катаракти призвели до того, що він повністю осліп. 28 липня 1750 року Бах помирає, та був похований поблизу церкви св. Хоми, в якій він прослужив 27 років.

За життя Баха його геніальна творчість хоча й була відома, та не була гідно оцінена. Разом з тим справжній інтерес до творчості Баха виникає в 20-і роки 19 ст. Початок йому поклало організоване Ф. Мендельсоном-Бартольді під його ж керуванням публічне виконання "Страстей за Матвієм" (1829, Берлін).

Величезна творча спадщина Баха включає більше 1000 творів різних жанрів. Її можна розділити на 3 основні сфери: вокально-драматичну, органну, інструментальну – пов’язану зі світськими традиціями. Кожна сфера творчості Баха відноситься в основному до певного періоду.

Вокально-драматичні твори в більшості написані в "лейпцігський період" (1723-50), під час перебування Баха на посаді кантора Томаскірхе. Твори для клавіру, скрипки та інших інструментів пов'язані головним чином з періодом роботи придворним музикантом в Кетені (1717-23). Все найзначніше для органу було створено у "Веймарський період" (1708-1717), коли, змінивши ряд місць у Тюрінгії (Арнштадт, Мюльгаузен), композитор служив у Веймарі органістом придворної церкви.

Органна творчість – обширна галузь творчої спадщини для улюбленого інструменту. Основні групи жанрів: хоральні прелюдії та парні цикли. Їм притаманна монументальність і глибина змісту, віртуозність стилю і патетика.

Клавірна музика Баха відображає узагальнення досягнень європейської клавірної техніки, традицій органних імпровізацій та концертного стилю скрипкової музики в клавірній творчості. Їй притаманні найрізноманітніші музичні образи й зв’язок з вокальною та інструментальною музикою.  Розширення  сфери клавірної музики, її жанрових рамок, збагачення стилю, поглиблення змісту пов’язане з прагненням композитора утвердити погляд на клавір як повноцінний сольний концертний інструмент.

Клавірні сюїти Й. С. База розвивають традиції камерного музикування його доби. У його доробку є:

6 Французьких сюїт (написаних в традиціях французьких клавесиністів. В основі -  основні танці і кілька додаткових, проста фактура, численні мелізматичні прикраси),

6 Англійських сюїт (написані на замовлення англійця, дещо масштабніші, більша кількість додаткових танців, є дивертисменти та дублі)

6 партит (італійська модель, не стільки орієнтована на конкретні ужиткові танцювальні жанри, скільки на різноплановий рух і ритм та багаторівневий контраст)

Італійський концерт - оригінальний сольний бахівський концерт, зразок жанру клавірного концерту з будовою швидко-повільно-швидко. Близькими до класичного концерту є втілення тричастинної  композиції та функції кожної частини, характер тематизму наближає до сонатної форми епохи класицизму: наявність двох контрастних тем, експозиційність, розробковість та репризність розділів першої частини.

Хроматична фантазія і фуга – передвісник нового  клавірного жанру концертної  драматичної фантазії. Їй притаманна поглибленість та експресивність ліричних образів, властивих органній та оркестровій музиці. У музичній мові твору наявне відбиття стильових прийомів органної, скрипкової, вокальної музики Баха. У ній продемонстровано свободу модулювання у ході імпровізаційного розгортання, можливу за рівномірної темперації. Фантазія має вільний виклад, контрастно-складову форму, 3 розділи. Середній містить низку щільних модуляційних переходів. Фуга має масштабну тему, невластиву тогочасній клавірній музиці. В середньому розділі – вона проводиться у тих же тональностях, що й у середньому розділі фантазії, але в дзеркальному порядку.

З допомогою циклу з двох томів "Добре темперованого клавіру" Й. С. Бах не тільки розкрив величезні модуляційні перспективи нової темперованої системи, розробленої А. Веркмейстером, але й виявив можливості емоційного забарвлення кожної ладотональності.

”Добре темперований клавір” – цикл з 48 прелюдій та фуг у двох томах, написаний на підтвердження  переваг рівномірної темперації. Два томи, розділені 22 роками (1 том був створений у Кетені в 1722 р., 2 том – у Лейпцигу в 1744 р.), написані, як вказується у передньому слові до першого тому, «…для користі й використання охочого до навчання музичного юнацтва, як і для особливого заняття тих, хто вже досяг успіхів у цьому навчанні; складений і виготовлений Йоганном Себастіаном Бахом – у цей час капельмейстером і директором камерної музики великого князя Ангальт-Кетенського». Деякі з творів у збірнику є переробленими версіями вже написаного Бахом: так, наприклад, теми перших 12 прелюдій, крім прелюдії мі-бемоль мажор, зустрічаються вже в збірнику п'єс, написаних Бахом для свого сина Вільгельма Фрідемана в 1720 р.

Образність творів пов’язана зі Святим письмом:

I. Ветхий завет

  •  d-moll I том Грех и искупление
  •  G-dur II том Рай и грехопадение. Искушение Евы змеем.

II. Рождество

  •  C-dur I том Благовещение
  •  c-moll I том Посещение Марией Елисаветы «Долина слез» (прелюдия)
  •  g-moll I том Посещение Марией Елисаветы
  •  B-dur I том Поклонение пастухов
  •  As-dur I том Поклонение волхвов
  •  A-dur I том Поклонение волхвов
  •  Fis-dur I том Новый год
  •  As- dur II том Сретенье
  •  B-dur II том Симеон — богоприимец
  •  E-dur I том Бегство в Египет

III. Деяния Христа

  •  cis-moll II том Христос в пустыне. Искушение Христа сатаной
  •  a-moll I том Крещение в Иордане
  •  gis-moll II том Встреча с самаритянкой
  •  f-moll II том Христос у Марии и Марфы
  •  Fis-dur II том Воскрешение Лазаря
  •  d-moll II том Изгнание торгующих из храма. «Низложи сильных со престола и вознеси смиренные» (фуга)
  •  F-dur I том Чудо на рыбной ловле
  •  F-dur II том Вход в Иерусалим

IV. Страстная неделя

  •  fis-moll II том Тайная вечеря cis-moll I том Моление о чаше
  •  a-moll II том Мытарства Христа. Избиение Христа
  •  h-moll II том Суд Пилата
  •  g-moll II том Бичевание Иисуса. «Се человек»
  •  fis-moll l том Несение креста
  •  h-moll I том Шествие на Голгофу
  •  gis-moll I том Распятие. Семь слов Спасителя на кресте.
  •  c-moll II том Крестная мука
  •  dis-moll It том Страдания на кресте
  •  f-moll 1 том Stabat Mater
  •  b-moll I том Голгофа. Смерть Иисуса
  •  cis-moll I том Снятие с креста. Плащаница
  •  b-moll II том Положение во гроб

V. Торжественный пасхальный цикл

  •  C-dur II том Ночь перед пасхальным воскресением
  •  G-dur I том Воскресение Христа
  •  H-dur I том Воскресение Христа
  •  c-moll II том Вознесение Христа
  •  H-dur II том Духов день

VI. Догматический цикл.

  •  c-moll I том Пламенеющая вера (Неопалимая купина)
  •  Cis-dur I том Троица
  •  D-dur I том Сошествие Святого Духа
  •  Es-dur I том Троица
  •  Cis-dur II том Троица
  •  D-dur II том Credo
  •  Es-dur II том Троица
  •  E-dur II том Лествица
  •  A-dur II том Слава в вышних Богу

Принцип побудови циклу: в основу покладено парний цикл  (прелюдія та фуга) – композиційна одиниця циклу, вони чергуються за принципом: мажор-мінор вгору по хроматичній гамі. Прелюдії та фуги можуть бути спорідненими, а можуть становити драматургічні, фактурні, змістові контрасти. Прелюдії опираються на побутові та професійні жанри XVII-XVIII ст., гомофонні та поліфонічні прийоми: фантазія, інвенція, токата, канцона, тріо-соната, концерт, сарабанда, танцювальні жанри. Фуги – 2-5 голосів, три дотемні і дві - тритемні фуги. Їх  тематизм – 1-3 такти, фуга притаманні різноманітність і масштаб поліфонічного письма.

Хорові жанри в творчій спадщині Баха. Світські та духовні кантати, їх особливості. Передвістя рис німецької комічної опери в “Кавовій кантаті”. Пасіони і меси: новаторське трактування традиційних жанрів. Монументальність та філософське узагальнення змісту. Підхід до текстів. Будова, внутрішня єдність. Поєднання розповідності і драми, функції  хору , солістів та оркестру.” Пасіони за Матфієм” – монументальний музично-драматичний твір. Прочитання біблійного сюжету, композиція, етичний зміст, виразність лірико-драматичних образів. Меса h-moll .Суттєві відмінності у композиції між месами і пасіонами. Широке і узагальнене трактування тексту. Розширення плану меси, використання  великих можливостей вокально-інструментального складу і його диференціація. Вираження великого кола образів, ідей і почуттів. Своєрідність структури номерів.




1. 1Химическая форма движения материи
2. Организационное поведение1
3. Динамика подводных лодок
4. Адресованы сразу нескольким поколениям они многослойны как всякоенастоящее произведение искусства
5. Вечерах на хуторе По торговым сёлам Реженского уезда было сделано от земского суда следующее объявл
6. реферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидат наукз фізичного виховання і спорту ЛУ
7. 12 пар отходящих от них ребер спереди грудная кость соединяющая первые 7 пар ребер; промежутки между ребрам
8. Пресноводный родственник артемии
9. Тема- Расчет схемы дробления измельчения грохочения и классификации руды и выбор оборудования Авто
10. реферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук2