Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Теорія пізнання
(відповіді на питання)
Теорія пізнання це наука про правдивість і певність людського пізнання. Назви: - епістимологія (з грец. Певне знання)
Відноситься до метафізики, логіки, психології, антропології.
Психологія досліджує самий процес пізнання, але не достовірно.
Логіка дослід. межі або відношення між різними формами пізн.
(на рівні речення субєкт, предикат)
Метафізика розглядає правду онтологічну, згідність речі з задумом Творця.
Парменід предметом була думка. Він не розрізняв предмет і процес пізнання, казав, що це одне і теж.
Емпедокл вважав, що подібне пізнається подібним (тепло теплом)
Анаксагор людина пізнає те, що притаманне її природі (тепле зимним)
Демокріт існують реально самі речі, а колір, смак, і т.д. це витвір уяви людини.
Софісти пропагували відносність, сенсуалізм (чуття), прагматизм (практика), конвенціалізм (угода). Все можна зробити як сам хочеш.
Арістотель світ видимий є предметом дослідження. Цей світ має сотворені субстанції. Інтелект визнає предмети : фізичні, математичні і філософські.
Св. Августин не заперечував чуттєве пізнання, але перевагу надавав інтуіції. Казав, що за життя хоче пізнати дві речі: Бога і свою душу.
Св. Тома пізнання розрізнив:
Два аспекти пізнання: есенційний (суть) та екзестенційний (що як існує)
Душа це буття яке існує саме в собі, а тіло є функцією душі. Пізнавальний обєктивізм людина може правдиво пізнати предмет, який реально існує і є у дійсності, а не в плеромі (Платон).
Аверой є дві правди: щось правдиве у філософії та навпаки.
Вільгельм Окгам (номіналізм) поняття це знак людського інтелекту.
Скептицизм нічого не можна пізнати.
Декарт теорію пізнання поставив перед метафізикою, та відкинув чуттєве пізнання. «Оскільки я мислю я живу».
Лейбніц природний раціоналізм в творі «Нове дослідження над людським умом» полемізує (сперичає) з крайнім емпіризмом (розум).
Кант замість метафізики поставив епістимологію та відкинув чуттєве пізнання, став представником субєктивного ідеалізму. Про правдивість вирішує розум, а не воля. Його вислів «Ми своїми категоріями творимо світ»
Сумнів це стан людського розуму, коли ми утримуємося від оцінки чогось з боязні, що ми помилимося. Можуть бути: універсальний, партикулярний; позитивний, негативний; дійсний, методичний.
Здоровий глузд це збір засад і правд самих собою очевидних, завдяки яким людина відрізняє буття від небуття, життя від смерті, добро від зла. У філософії розрізняють три рівні:
«Чини добро уникай зла».
Інтуєтивне схоплюємо засади (спонтанне)
Дискурсивне поетапне дослідження
Очевидне і неочевидне
Конкретне і абстрактне
Певне та непевне
Природне та надприродне
Адекватне та неадекватне
Побутове та наукове..
Правда (veritas) згідність з дійсністю нашого пізнання, або це згідність інтелекту і речі (Св. Тома). Те, що ми пізнаємо є згідно з предмето пізнання, але пізнання правди не є в повні адекватне. Інші погляди:
Декарт: ознаку правди надає тим поняттям які є ясні і чіткі.
Кант: правда є згідність судження із законами мислення.
Св. Тома: правда є онтологічна (згідність речі з задумом Творця), логічна (згідність розуму з тим, що пізнаєм), моральна (згідність поведінки з моїми переконаннями).
Конвенційна концепція (софісти) правда це домовленість між деякими групами.
Прагматична концепція правда це те, що приносить користь. Не керується дійсністю, а вигодою.
Сенсуалісти та позитивісти все, що підтверджується практичним досвідом. Щоб визначити правду потрібно визначити правильний критерій (предмет на очевидність). Очевидність це ясність баченого предмета.
Ті самі критерії, що в сьомому питанні.
Критерій це чинник яким можна відрізнити правду від фальші. Є внутрішній (той який більше не випливає і належить до процесу пізнання), зовнішній (не достатній, економічність) та остаточний. Головний критерій правди не виключає додаткові критерії це є очевидність, але все є очевидне правдивим.
Очевидність це ясність баченого предмета.
Критерій правди має бути загальний. І це субєктивна їх форма яка дозволяє розуміти правду (те що в девятому питанні)
Протилежність до правди я помилка. Помилку не є не повне пізнання. Джерела:
Гегель неповне пізнання.
Декарт «Акт волі» - помилка.
Середньовіччя Людська обмеженість.
Франциск Бекон у своїй «Novumorganum» ділить 4 джерела помилки :
Аспективність схоплюю тільки те що потрібно.
Вибірковість схоплюю деякі риси.
Активність Я є той хто вибирає.
Рефективність усвідомлюю що я роблю.
Сукцесивність повторюваність.
Рефлекційність Риса людс. Пізнання. Річ стає рефлексом.
Томістична філос. неприменшуючи роль чуттєвого пізнання, але признає наукову вартість, як джерело людського пізнання. Пізнавальна вартість:
Предметом свідомості людини є:
Святий Тома підкреслює вартість цього типу пізнання. Свідомість є вірогідним джерелом людського пізнання, але воно не є непомильним.
Розглядають предмет суттєвий (властивий і спільний) і несуттєвий.
Властивий відноситься до кожного чуття, є адекватний для кожного органу чуття.
Спільний це якості які можна пінавати за допомогою кількох чуттів (величина, форма, рух). Предмет, який є властивий для одного чуття стає випадковим для іншого.
Чуттєве пізнання не вичерпує цілості людського пізнання. Людина прагне пізнати внутр. Природу речей. Воно не вичерпує дійсності процесу людського пізнання бо процесом є образ або може ще творитися уява. Людина прагне пізнати суть предмету або яке воно є. людина має здатність творити загальні поняття, це відбувається за допомогою розуму. Між поняттям і сприйняття існує середня ланка уява, яка відноситься також до конкретних предметів, але має характер загального предмету. Результат має бути образ.
Номіналізм загальні поняття не мають обєктивного значення, існують тільки назви.
Концептуалізм «розумію». Приймає загальні поняття але заперечує їх обєктивність.
Реалізм крайній все реально існує. Поміркований існують загальні назви та поняття і їм відповідають властивості предмета. Реалізм - це віра в те, що все, що нас оточує, тобто, цей світ, існує.
Тотожність ( Буття як буття).
Несуперечність (буття не є небуттям)
Виключення третього. ( Буття є чимось, або не є.)
Рація (причинність).
Свідоцтво це акт за допомогою якого, свідок передає іншим своє набут пізнання.
А́втор ( auctor творець) це фізична особа, творчою працею котрої створено твір. Авторство це витвір чогост який належить автору. Автентичність визначає чи це не підроба, оригінальний текст.Критерії для визн. автентичності:
Зовнішні : Чи сучасники автора приписують чи він є автором того чи іншого твору.Якшо сучасники автора не згадають про цю особу, це не значить що його небуло.
Внутрішні: Досліджуємо самий тест.
Межі людського пізнання це те скільки може людина пізнати світ, і з дрого боку, це те скільки світ може нам відкрити. Це постійні суперечки між реалізмом та дуалізмом.
Свідоцтво це акт за допомогою якого, свідок передає іншим своє набут пізнання.
Свідок це той хто власне знання передає іншим як правду. Вимоги до безпосереднього свідоцтва:
Щодо опосередкованого свідоцтва :