Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Ясинська Вікторія Сергіївна
УДК 323.2:316.422
Особливості трансформації політичної культури в умовах
становлення демократичного політичного режиму
23.00.03 - політична культура та ідеологія
Автореферат
дисертації на здобуття наукового ступеня
кандидата політичних наук
Київ
Дисертацією є рукопис.
Робота виконана на кафедрі політичних наук філософського факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Науковий керівник: доктор філософських наук, професор
Шляхтун Петро Панасович,
Київський національний університет
імені Тараса Шевченка
завідувач кафедри політичних наук
Офіційні опоненти: доктор політичних наук, професор
Чічановський Анатолій Анатолійович,
Інститут журналістики Київського
національного університету
імені Тараса Шевченка,
професор кафедри міжнародної журналістики
кандидат філософських наук, доцент
Логунова Марія Миколаївна,
Національна академія державного управління
при Президентові України,
доцент кафедри політології
Провідна установа: Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, кафедра політології і соціології
Захист відбудеться 07.04.2004 року о 14 годині на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 26.001.34 Київського національного університету імені Тараса Шевченка за адресою: 04119, м. Київ, вул. Мельникова, 36/1, Інститут журналістики.
З дисертацією можна ознайомитись у науковій бібліотеці імені М. О. Максимовича Київського національного університету імені Тараса Шевченка за адресою: 01033, м. Київ, вул. Володимирська, 58.
Автореферат розіслано 05.03.2004 року
Вчений секретар
спеціалізованої вченої ради Н. М. Сидоренко
доктор філологічних наук
загальна характеристика роботи
Актуальність теми дослідження зумовлюється важливими змінами, що відбулися на політичній карті світу: період панування тоталітарно-авторитарних режимів на значній частині європейського континенту залишився у минулому. У середині 70-х років здійснили перехід від авторитаризму до демократії країни Південної Європи - Португалія, Греція, Іспанія, в кінці 80-х - на початку 90-х років розпалися тоталітарні режими в СРСР та країнах Східної Європи. Розширення демократії, її утвердження у нових країнах стає незворотною тенденцією сучасної історії. Трансформація є ключовим терміном у розумінні сучасного стану світової, регіональних і національних спільнот. Радикальних й всеосяжних перетворень зазнають як вся система міжнародних відносин, так і окремі політичні системи, що її складають.
Українське суспільство, разом з іншими посткомуністичними суспільствами Центральної і Східної Європи перебуває в епіцентрі глобальної трансформаційної динаміки. Демократичні перетворення в цих країнах започаткували новий етап у процесі демократизації - третій у світовій політичній історії (за С. Гантінгтоном).
В різних державах процес демократизації є специфічним, але політична наука на основі порівняльного аналізу зясувала цілий ряд економічних, соціальних, культурних, релігійних та зовнішньополітичних факторів, що роблять можливим перехід до демократії, і від яких залежить її стабільність. Одним із таких факторів, який може безпосередньо сприяти або перешкоджати демократичному політичному розвитку, виступає політична культура. Без її ґрунтовного аналізу неможливе пізнання політичного життя будь-якого суспільства. Вивчення цього важливого феномену дозволяє глибше зрозуміти сутність політичної системи, визначити її характер, специфічні особливості та дослідити шляхи розвитку. Деякі дослідники називають політичну культуру матрицею політичного процесу, тому що вона пронизує діяльність усіх структур політичної системи, виступає системоутворюючим елементом політичної сфери, від політичної культури безпосередньо залежить стабільність політичних режимів.
Враховуючи той вплив, який політична культура здійснює на політичну систему, стає зрозумілим необхідність дослідження трансформації політичної культури як складової загального процесу трансформації суспільства. Особливо актуальною ця проблема є для України, де одночасно проходять процеси розбудови держави та консолідації нації.
Звязок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертація виконана у межах комплексної наукової програми Київського національного університету імені Тараса Шевченка „Наукові проблеми державотворення в Україні” і відповідної науково-дослідної теми філософського факультету 01БФ 041 „Філософська та політологічна освіта в Україні на перетині тисячоліть”.
Обєктом дисертаційного дослідження є політична культура як одна з важливих складових політичного режиму.
Предмет дослідження - особливості трансформації політичної культури в умовах переходу до демократичного політичного режиму.
Мета та завдання дослідження. Метою дослідження є зясування основних напрямів, етапів, особливостей трансформації політичної культури в умовах переходу до демократичного політичного режиму.
Реалізація цієї мети зумовила постановку і вирішення таких завдань:
- зясувати місце політичної культури в структурі політичного режиму;
- визначити основні напрями і особливості трансформації політичної культури в умовах переходу до демократичного політичного режиму;
- виявити етапи формування демократичної політичної культури в процесі становлення демократичного політичного режиму;
- зясувати звязок між рівнем розвитку громадянського суспільства і формуванням демократичної політичної культури;
- розкрити особливості трансформації політичної культури в умовах становлення демократії в Україні.
Методи дослідження. Обєкт, предмет і завдання дисертаційного дослідження обумовили використання відповідних методів - системного, структурно-функціонального і порівняльного. Використання системного методу орієнтує дослідження на виявлення багатоманітних звязків, що складаються між елементами політичної системи. Для детального вивчення підсистем політичної системи поряд із системним використовується структурно-функціональний метод. Застосування цього методу дає змогу зясувати взаємозвязок між функціональною підсистемою (політичний режим) і духовно-ідеологічною підсистемою (політична культура). Порівняльний (порівняльно-історичний) метод використовується в дисертації при дослідженні трансформаційних процесів. Застосування цього методу дозволяє дослідити процес становлення демократії в різних політичних системах, національно-культурних і історичних умовах, зясувати спільні риси та особливості. Це, в свою чергу, сприяє детальному дослідженню етапів і напрямків трансформації політичної культури як складової загального процесу трансформації. Для аналізу особливостей становлення демократичної політичної культури в Україні використані
статистичні дані і матеріали соціологічних досліджень.
Наукова новизна дисертації визначається важливістю вибраної теми, постановкою та аналізом недостатньо розроблених питань, повязаних із дослідженням формування демократичної політичної культури в умовах становлення демократії, отриманням наступних наукових результатів:
- на основі розуміння політичної культури як органічного поєднання стереотипів політичної свідомості і поведінки та моделей функціонування політичних інститутів і політичного режиму як функціональної характеристики політичної системи, що включає способи та методи політичного владарювання, а також порядок взаємовідносин громадян, суспільства і політичної влади, вперше зясовано місце політичної культури в структурі політичного режиму: політична культура одночасно виступає елементом (політична свідомість) і функціональним аспектом (політична поведінка і політичні інститути) політичного режиму;
- за допомогою порівняльного аналізу демократичної трансформації різних типів політичного режиму визначено основні напрями трансформації політичної культури як складової загального трансформаційного процесу: становлення демократичного типу політичної свідомості, формування політичної поведінки на демократичних засадах, утвердження демократичної культури функціонування політичних інститутів. Головний зміст цих напрямів складають відповідно: утвердження плюралізму думок; перехід від моноідеології тоталітарного суспільства до ідеологічного плюралізму; становлення плюралізму політичних дій, політичної діяльності; формування плюралізму політичної влади на горизонтальному і вертикальному рівнях;
- відповідно до основних етапів демократичної трансформації політичних режимів виокремлено два етапи становлення демократичної політичної культури: етап переходу до демократії та етап утвердження демократії. Доведено відмінність політичної культури соціальних субєктів, що виступають рушійними силами на цих етапах: на етапі переходу до демократії вирішальне значення має рівень політичної культури еліт, від якого безпосередньо залежить форма і ефективність функціонування політичних інститутів; на етапі утвердження демократії, коли відбувається впровадження нових політичних інститутів і процедур у практику повсякденного життя, зростає значення політичної культури мас;
- розкрито позитивний вплив розвиненого громадянського суспільства на становлення демократичної політичної культури: таке суспільство є сприятливим середовищем для консолідації різних соціальних сил та інтересів на базі демократичних цінностей та ідеалів, для формування і поширення демократичної політичної культури і через неї для зміцнення демократичного ладу, надання процесові демократизації незворотного характеру;
Перераховані основні елементи новизни результатів дисертаційного дослідження виносяться його автором на захист.
Практичне значення одержаних результатів. Зроблені у процесі дослідження висновки дають можливість розширити теоретико-методологічні знання відносно проблем політичної культури, політичних режимів, сприяють розробці теоретичних основ аналізу процесу політичної трансформації, перш за все в плані аналізу політичної культури, дають можливість окреслити перспективи подальшого дослідження цієї проблематики.
Сформульовані в дисертації основні теоретичні положення можуть доповнити зміст навчальних курсів з політології, соціології, філософії, а також вони можуть бути використані політологами і фахівцями інших суспільних дисциплін для розробки спецкурсів з проблем політичної культури, політичних режимів, трансформації політичної системи.
Здійснений в дисертації аналіз проблем становлення демократичної політичної культури в Україні буде корисним різним суспільно-політичним інститутам, державним органам, політичним лідерам, сприятиме комплексному вивченню трансформаційних процесів в Україні.
Апробація дослідження. Матеріали дисертації пройшли апробацію на щорічних наукових конференціях “Дні науки”викладачів, докторантів, аспірантів і студентів філософського факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка: „Дні науки 1996” ( 11-12 квітня 1996 року), „Дні науки 1999” (8-9 квітня 1999 року), „Дні науки 2000” (12-13 квітня 2000 року), методологічних семінарах викладачів та аспірантів кафедри політичних наук філософського факультету у 1997-2000 роках.
Публікації. Основні результати дослідження знайшли своє відображення у трьох статтях і тезах конференції, опублікованих у фахових виданнях з політичних наук, затверджених ВАК України.
Структура дисертації. Робота складається із вступу, трьох розділів, диференційованих на вісім підрозділів, висновків та списку використаних джерел. Загальний обсяг дисертації становить 186 сторінок, із них список використаних джерел 18 сторінок (215 найменувань).
ОСНОВНИй ЗМІСТ ДИСЕРТАЦІї
У вступі подано загальну характеристику дослідження, зокрема, обґрунтовано актуальність теми, наведено методологічні засади дослідження, його обєкт і предмет, сформульовано мету і відповідні завдання, визначено наукову новизну, практичне значення роботи .
У першому розділі „ Методологічні основи дослідження взаємозвязку політичної культури та політичного режиму” проводиться огляд наукових праць вітчизняних та зарубіжних авторів за темою дослідження, зясовується звязок між політичною культурою і політичним режимом.
Як проблема політології, політична культура започатковується в другій половині 50-х - на початку 60-х років в роботах західних політологів Г. Алмонда, С.Верби, Л.Пая, Дж.Пауелла та інших дослідників, у яких ставилось питання про необхідність вивчення специфічної області суспільних явищ, що належать одночасно до сфери політики і до сфери культури політичної культури.
Частково проблема політичної культури досліджувалась і в працях науковців колишнього СРСР. Робилось це в основному в завуальованій формі, як через критику “буржуазних” концепцій, так і через створення власних підходів (в рамках марксистської методології). Серед праць, які мали значний вплив на наукове розкриття змісту поняття „політична культура” в колишньому Радянському Союзі, у першу чергу можна назвати праці Н. М. Кейзерова, Ф. М. Бурлацького та О. А. Галкіна, Е. Я. Баталова, В. А. Житенєва та інших. У роботах цих авторів визначається предметна область дослідження, даються основні методологічні орієнтири вивчення цієї проблеми, виділяється зміст поняття “політична культура”, соціальні функції цього явища, фактори його формування.
Політичну культуру на різних соціальних рівнях: суспільства в цілому, його класів, соціальних груп, прошарків і особи досліджували і російські вчені А. І. Дженусов, К. С. Гаджієв, М. Х. Фарукшин, М. М. Камалов та інші.
Серед сучасних українських дослідників, які займаються як загальнотеоретичними проблемами політичної культури, так і аналізом стану політичної культури українського суспільства та перспективами її розвитку, слід відзначити праці В. М. Бебика, Є. К. Бистрицького, В. А. Ребкала, А. В. Лагутіна, М. М. Логунової, Л. П. Нагорної, В. С. Лісового, О. М. Рудакевича, П. П. Шляхтуна та інших. Окремий напрямок вивчення політичної культури в контексті впливу на її розвиток ЗМІ започаткований у роботах О. Д. Пономаріва, В. В. Різуна, А. А.Чічановського, В. І. Шкляра.
Змістовний матеріал для розуміння перехідного стану українського суспільства та особливостей політичної культури населення сучасної України дають результати соціологічного моніторингу останніх років, який проводився Інститутом соціології НАН України.
Серед представників зарубіжної політичної думки ХХ-го століття політичними режимами, їх різновидами та проблематикою трансформації займалися Є. Вятр, З. Бжезінський, М. Джилас, А. Лейпхарт, С. Гантінгтон, А. Пшеворський, Ф. Шміттер, Дж. ОДоннелл, Д. Растоу та інші.
Вивчення трансформаційних процесів відбувалося в три етапи, відповідно після кожної нової хвилі демократизації. Перший етап у вивченні особливостей перехідного періоду від тоталітаризму до демократії розпочався на Заході в 60 - 70-х роках і був присвячений аналізу трансформації тоталітарних режимів у Європі, які розпалися під впливом зовнішніх факторів після другої світової війни. В працях цього періоду поряд з визначенням основних термінів і критеріїв самого режиму та етапів його трансформації, розроблялась проблематика пошуку необхідних передумов для появи стабільних демократій, підстав для їх успішного функціонування.
Наступний етап розпочався на початку 80-х років і був повязаний з серією трансформацій авторитарних режимів у Латинський Америці та деяких державах Південної Європи (Греція, Іспанія, Португалія), що відбулися в 70-х роках. Дослідження цього періоду висвітлюють динаміку демократичних трансформацій та питання консолідації демократії, що особливо актуально для України.
Посткомуністичні трансформації у Центрально-Східній Європі і колишньому Радянському Союзі знову привернули увагу дослідників до проблем трансформації політичних режимів. Цим питаннями почали займатися вчені нових незалежних держав. Особливістю цих досліджень є намагання показати відмінності трансформації комуністичних режимів від попередніх аналогів в історії.
Особливу увагу привертають роботи російських вчених. Так, аналізу сутності політичного режиму присвячені праці Ю. Г. Сумбатяна та С. С. Андрєєва, дослідженням різновидів режимів займаються К. С. Гаджиєв і А. Мігранян, проблеми політичної трансформації висвітлені в роботах І. М. Клямкіна, Ю. П. Лісовського, Д. А. Фадєєва, О. Г. Харитонової, С. М. Хєнкіна. Загальнометодологічне значення має праця А. П. Циганкова в якій ґрунтовно досліджуються сутність, структура, типологія та динаміка трансформації політичних режимів.
Після проголошення незалежності України значно розширилися дослідження проблеми демократичного політичного режиму. Українські вчені Є. І. Головаха, А. Г. Слюсаренко, В. М. Якушик та інші роблять спроби дослідити стан українського суспільства щодо цієї проблеми.
Незважаючи на велику кількість праць з проблем політичної культури та політичних режимів демократична трансформація політичної культури як складова загального трансформаційного процесу залишається недостатньо дослідженою.
У сучасних політичних теоріях існують різні підходи до інтерпретації і дослідження феномену політичної культури. Значні розходження в поглядах на одне й те ж явище пояснюються його складністю і недостатнім вивченням. Більшість підходів можна звести до трьох груп, головна відмінність між якими полягає у розумінні того, яке коло явищ охоплює політична культура у сфері політичного життя суспільства, соціальних груп, особи.
Традиційний підхід, пов`язаний з першими дослідженнями політичної культури, обмежує об`єкт дослідження виключно суб`єктивними компонентами сукупністю політичних установок стосовно певної політичної системи. Ширший підхід комплексний включає до політичної культури поряд з політичною свідомістю і особливості політичної поведінки людей. Третій підхід, у якому політична культура розглядається як суб`єктивно-об`єктивний феномен, додає до політичної свідомості і політичної поведінки ще й характер і способи функціонування політичних інститутів і системи в цілому, тим самим виводячи політичну культуру у сферу об`єктивних феноменів політичного життя.
У дисертаційному дослідженні у відповідності з третім підходом політична культура розглядається як сукупність стійких форм політичної свідомості та поведінки, а також характеру і способів функціонування політичних інститутів у межах певної політичної системи.
Місце політичної культури у політичному житті суспільства розкриває аналіз її функцій. Політична культура пронизує всю сукупність відношень, які складаються між учасниками політичного процесу, здійснює вплив на форми організації державної влади, будову її інститутів, дозволяє ефективно регулювати відносини між державою і громадянським суспільством, забезпечує соціальний консенсус.
Стабільність і життєздатність будь-якої політичної системи залежить
від ступеня відповідності її цінностей цінностям політичної культури. Тому для формування демократичної політичної системи важливим є становлення демократичної політичної культури. Для того, щоб з′ясувати, який тип культури сприяє демократичній стабільності в дисертації здійснюється типологія політичної культури і досліджуються особливості політичної культури демократичного типу.
Демократична політична культура - це відкрита, індивідуалістична політична культура, основними рисами якої є: спрямування до загальнонаціональної згоди; динамізм, змінність владних структур; плюралізм політичних поглядів, толерантність відносно дій і намірів опонентів; розуміння пріоритетної ролі громадянського суспільства; консенсус між основними соціальними групами і партіями; забезпечення юридичної і фактичної суверенності особи.
Розуміння політичного режиму як функціональної характеристики політичної системи, що включає методи і способи політичного владарювання, а також порядок взаємовідносин громадян, суспільства і політичної влади, дало змогу визначити зв′язок політичної культури з політичним режимом та її місце в ньому: політична культура одночасно виступає елементом (політична свідомість) і функціональним аспектом (політична поведінка і політичні інститути) політичного режиму.
Більшість дослідників вважають політичну культуру лише продуктом політичного режиму, не враховуючи того, що політична культура є більш стійкою, ніж політичний режим, змінюється повільно, має в суспільстві глибоке коріння.
У другому розділі: ”Основні напрями становлення демократичної політичної культури” детально проаналізовано основні проблеми трансформації тоталітарних і авторитарних режимів у демократичні. Перехід до демократії є складним і суперечливим, у різних країнах він відбувається по-різному. Розглянувши існуючі транзитологічні моделі, можна виокремити деякі закономірності. В загальних рисах сам процес демократизації виглядає як послідовна зміна декількох стадій, на кожній з яких вирішується певне коло питань. Виділяють наступні стадії: занепад режиму, період трансформації і встановлення демократичної системи, консолідація демократії.
Певний інтерес для дослідження процесів становлення і розвитку демократичної політичної культури представляє досвід післявоєнної Німеччини та Італії а також Іспанії після смерті Ф. Франко. Для з′ясування особливостей демократичної трансформації політичної культури у роботі розглядається політична культура таких демократичних країн як США та Великобританія.
Трансформація політичної культури, як складова загального процесу трансформації, відбувається за декількома напрямками і включає в себе трансформацію політичної свідомості і поведінки мас та трансформацію культури діяльності політичних інститутів.
Становлення демократичної політичної культури це перехід від моноідеології тоталітарного суспільства до ідеологічного і політичного плюралізму. У демократичних суспільствах відбувається діалог політичних ідеологій. Цей діалог відіграє позитивну роль у тому сенсі, що завдяки йому жодна із важливих цінностей не буде забута і не зазнає знецінення. Навіть крайні праві і крайні ліві політичні сили, якщо вони відмовляються від деяких неприйнятних для демократичного суспільства настанов (збройне захоплення влади тощо) мають свій шанс у цьому діалозі перші наголошують на цінності порядку, другі наголошують на цінності соціальної рівності.
У нормальному стані суспільства ми маємо справу з консенсусною політичною культурою, коли наявний високий рівень злагоди і більшість членів суспільства позитивно ставиться до його політичних інститутів. Такий тип політичної культури базується на центристських ідеологічних орієнтаціях. В умовах поляризованої політичної культури значна частина суспільства поділена у сприйнятті політичних норм і ідеалів. В цьому випадку ідеологічні орієнтації переміщуються від центру до краю, набуваючи виразної правої чи лівої спрямованості.
Як свідчить досвід країн, які здійснили демократизацію, широке поширення на етапі трансформації від недемократичного політичного режиму до демократичного отримує “розірваний”тип масової свідомості, в якому існують протилежні і взаємовиключні орієнтації: поєднання бажання змін і страх перед ними, усвідомлення важливості демократичних перетворень і відмова від участі в них, готовність до діалогу і компромісів в одних випадках і нетерплячість в інших, потреба у свободі, що повязана з відповідальністю, і звичка до підкорення, підпорядкування директивам зверху, недовіра до держави і покладання на неї. Носії такої політичної свідомості приймають нові демократичні правила але в той же час відчувають вплив старих поглядів та уявлень, залишаючись внутрішньо невільними. У перехідні періоди широкі народні маси виходять на арену політичної боротьби, хоча вони ще не є свідомими учасниками демократичної політичної системи.
У процесі трансформації режиму змінюються і форми політичної поведінки. Відбувається перехід від мобілізаційної участі тоталітарного типу та від авторитарної апатії до вільної автономної участі у політичному житті, яка заснована на можливості вибору і властива розвиненому громадянському суспільству, конкуренції у політиці. Лідери і партії шукають підтримку у громадян, бо настрої виборців, їх вибір прямо впливають на формування уряду.
Для розвинених демократичних держав характерною є невисока політична активність населення, яка, як правило, обмежується участю у виборах і інститутах громадянського суспільства. Причини цього відрізняються від причин політичного абсентеїзму у країнах перехідного типу.
Як свідчіть досвід таких розвинутих демократичних країн як США та Великобританія, неучасть громадян пояснюється повною довірою громадян до політичних еліт і лідерів, задоволеністю своїм становищем, стабільністю політичного режиму. Чим більш розвинуті інститути громадянського суспільства, чим у більшій мірі існує простір для самовизначення, тим більша можливість постійного існування абсентеїзму. У країнах, де дотримуються права і свободи людини, спостерігається економічна стабільність і налагодженість соціальної системи, абсентеїзм частини суспільства неминучий.
Зовсім інша справа, коли в абсентеїзмі виражаються протест і незадоволеність політичним курсом, який здійснюється владою, відчуження громадянина від влади, розчарування, недовіра до програм і заяв кандидатів. Це ознаки низької політичної культури, яка несумісна з демократичним політичним режимом.
Демократична політична культура - це культура громадянського суспільства. Саме у межах громадянського суспільства відбувається організація плюралізму, тобто поєднання й урахування інтересів самих різноманітних соціальних і політичних сил. Тільки в розвинутому громадянському суспільстві може сформуватися культура, що відповідає демократичному режиму. Деякі дослідники вважають мобілізацію громадянського суспільства безпосередньою причиною розпаду авторитарного політичного режиму. Дуже рідко зміна політичного режиму здійснюється завдяки зусиллям членів громадянського суспільства, але, безперечно, у подальшому процесі демократизації ступінь розвитку громадянського суспільства відіграє важливу роль, а стабільність демократії багато в чому залежить від того, в якій мірі політичні інститути відображають потреби громадянського суспільства, своєчасно реагують на процеси, що відбуваються в ньому.
Перехід до демократичної політичної культури це - налагодження постійного зворотного звязку в системі „політика - громадська думка”. Розвинуті демократичні країни приділяють велику увагу отриманню достовірної інформації про думки і настрої людей, їх реакції на певні політичні події. Особливе значення громадська думка набуває у процесі вироблення політичних і економічних рішень, які суттєво торкаються інтересів великих груп населення. В демократичному суспільстві довіра до влади безпосередньо визначається її здатністю до реального діалогу із суспільною думкою і його основним джерелом - громадянським суспільством.
Формування демократичної політичної культури на рівні функціонування політичних інститутів починається з встановлення плюралізму політичних дій, політичної діяльності. Плюралізм політичних дій означає право громадян обєднуватись у політичні партії, суспільні організації, передбачає вільну і рівноправну діяльність політичних партій і громадських організацій у рамках багатопартійної політичної системи, надає кожній політичній партії, громадській організації, діючих у межах закону, можливість брати участь у політичному житті країни, впливати через існуючий у суспільстві правовий механізм на діяльність органів влади і управління. Це, по суті, перехід від системи “партія - держава”до багатопартійної системи і розподілу влади.
Плюралізм політичної влади означає: автономію законодавчої, самостійність виконавчої, незалежність судової влади, але не вичерпується тільки вищим рівнем. У демократичних державах існує розподіл владних повноважень за рівнями організації політичної системи: вищий, середній, нижчий, включаючи місцеве самоврядування.
Окремого розгляду заслуговує трансформація політичної культури еліт. Взагалі велика кількість дослідників доводить важливість дослідження політичної поведінки еліт у процесі становлення і закріплення демократії. Все більше поширення отримує так званий акторний підхід, де під демократизацією розуміється згода між різними елітними групами, що вирішили знайти вихід з кризи. Важливість дослідження політичної культури еліт зумовлена і тим впливом, який вони здійснюють на політичні інститути і, відповідно, на характер політичного режиму. Від політичної культури еліт безпосередньо залежить форма і ефективність політичної системи.
Як правило, авторитарним і нестабільним демократичним режимам відповідають розрізнені політичні еліти, тоталітарні режими вирізняються ідеократично обєднаними елітами, а ознакою демократичного політичного режиму виступають консенсусно консолідовані еліти. Демократизація політичної поведінки еліт полягає в переході від розрізнених і ідеократично консолідованих еліт до консенсусно обєднаних еліт.
Безумовний інтерес в цьому плані представляє досвід Іспанії, де перехід до демократичного режиму шляхом реформи став можливим завдяки феномену консенсусу всіх внутрішньополітичних сил, які для порятунку держави і суспільства, запобігання нової громадянської війни ще на початковому, самому складному етапі переходу до демократії, уклали між собою угоду з основних питань внутрішньополітичного життя. Завдяки досягненню консенсусу розколоте до того іспанське суспільство спромоглося змінити парадигму політичної і духовної культури, перейшло з авторитарного на демократичний шлях розвитку. На зміну багатовікової культури конфронтацій- ності прийшла демократична культура діалогу і компромісів.
Дещо по іншому відбувалось становлення демократичного політичного режиму в післявоєнній Німеччині, хоча і тут політичні еліти відігравали особливу роль. Демократичні перетворення стали можливими багато в чому завдяки тому, що при переважанні авторитарних установок в політичній культурі мас в політичній культурі еліт панували демократичні переконання. Це стало можливим завдяки зусиллям окупаційної влади, що здійснила так звану „штучну революцію” в німецьких елітах, в результаті якої керівні посади зайняли особи, що переслідувались при нацизмі, учасники руху опору, політичні емігранти, представники так званої внутрішньої еміграції, відомі демократичними поглядами політики Веймарської республіки.
Внаслідок контрольованої зміни еліт створився суттєвий розрив між політичною культурою еліт і політичною культурою мас. Оскільки формування політичних інститутів і структур демократії здійснюється перш за все елітою, це і дозволило створити демократичну політичну систему. Зрозуміло, що така система не може бути стабільною, так як стабільна демократія вимагає наявності відповідного рівня політичної культури мас, прихильності громадян. Але її стабілізація можлива в результаті довготривалої економічної ефективності і поступового закріплення в масовій свідомості тісного взаємозвязку економічної ефективності і нової політичної системи. Ще один шлях - поступове “підтягування”рівня політичної культури мас до рівня політичної культури еліт, що можливе за допомогою розвитку процесу демократизації знизу: впровадженням місцевого самоврядування, децентралізації, розподілу повноважень.
Окремого розгляду в плані переходу від моноідеології тоталітарного суспільства до ідеологічного плюралізму заслуговують зміни, які відбуваються в засобах масової інформації. В недемократичних країнах ЗМІ повністю підпорядковані державі і використовуються нею для маніпуляції суспільною свідомістю. При демократичних режимах ЗМІ є важливим інструментом соціального управління. Вони не просто інформують населення про процеси, що відбуваються в країні і світі, але й пропагують певні ідеї, погляди, вчення, політичні програми, формують (прямо чи опосередковано) суспільну думку. В умовах демократії ЗМІ виконують важливу функцію громадського, суспільного контролю за діяльністю влади, всіх її гілок, установ, посадових осіб, а в разі виявлення помилок, прорахунків мобілізують громадську думку на боротьбу проти цих явищ.
У третьому розділі „Особливості трансформації політичної культури в умовах переходу до демократії в Україні” сформульовані у другому розділі теоретичні положення використовуються для аналізу трансформації політичної культури в умовах становлення демократичного політичного режиму в Україні.
Сьогодні українське суспільство, як і інші постсоціалістичні країни, перебуває на етапі трансформації своєї політичної системи. Йдеться про перехід від тоталітарно-авторитарного режиму до демократичного. Цей процес охоплює всі сфери суспільного життя, зумовлює необхідність відповідної політичної культури. Від політичної культури головним чином залежать характер й напрями політичного процесу, стабільність і демократизм політичного режиму.
Політична культура України значною мірою визначена історією її розвитку. За довгі роки перебування на перехресті західної та східної політичних культур власна політична культура українського народу, його ментальність сформувались як поєднання різних компонентів культур з перевагою західних компонентів. Проте у посткомуністичному українському суспільстві поширені та мають помітний вплив уявлення, ідеї, ідеали, орієнтації, настрої, стереотипи мислення і поведінки, культивовані радянським режимом, такі як пасивність, інертність, залежність, безвідповідальність, моральний примітивізм. Стан масової свідомості українського суспільства відрізняється суперечливістю, сегментацією, ідейно-політичним різноманіттям. В умовах руйнування традиційних структур та механізмів соціальної інтеграції домінуючим типом соціальних орієнтацій стає амбівалентність. На сучасному етапі українське суспільство гостро потребує термінового вироблення чіткої концепції інтегруючої ідеології, яка б сприяла соціальній і національній консолідації, вказувала напрямки здійснення процесу державотворення.
Зміни, які відбуваються в свідомості українського суспільства, сприяють появі нових форм політичної поведінки. Особливостями політичної участі в сучасній Україні є спонтанно-стихійний, майже не регульований характер дій; суперечливі механізми політичного впливу і протиріччя інтересів великих і малих соціальних груп. Становлення правових форм політичної участі в Україні ускладнюється відсутністю стійких традицій політичного плюралізму, який, поки що, більшою мірою, виступає як плюралізм заперечення чужих поглядів і позицій замість утвердження своїх власних. Це вносить до політичного процесу агресивні форми політичної участі, ворожнечу. У суспільній свідомості стикаються ідеї волюнтаризму, тоталітаризму, авторитаризму й демократизму. Узгодити ці процеси, надати певний напрямок політичній участі за таких умов дуже важко.
Результати соціологічних досліджень свідчать, що психологічний потенціал деструктивного соціального протесту зростає. До певного часу переростанню психологічного потенціалу в актуальну готовність до дій перешкоджає характерна для населення України в цілому доволі стабільна
підтримка переважно легітимних методів соціального протесту. Водночас з 1994 року по теперішній час істотно збільшився відсоток громадян України, які готові обстоювати свої права та інтереси шляхом пікетування державних установ. Суттєво зросла частка громадян, що готові брати участь в законних мітингах та демонстраціях. Цей показник можна розглядати як позитивну тенденцію, яка намітилась у формуванні демократичної політичної культури. В політичному житті України поряд з деструктивними формами прокладає собі дорогу й тенденція до цивілізованих способів політичної участі.
Появу демократичної тенденції підтверджують і результати парламентських виборів 2002 року, коли більшість українських виборців, незважаючи на велику кількість неправдивої інформації, тиск з боку влади, змогла реально оцінити політичну ситуацію в країні, проаналізувати поведінку політичних лідерів та зробити свідомий вибір. Цей вибір засвідчив, що українське суспільство стало більш реформаторським, ніж антиреформаторським, та більш патріотичним, ніж проросійським.
На інституціональному рівні існує фактор гальмівного впливу на формування демократичної політичної культури. Бездіяльність владних структур, їх неспроможність змінити ситуацію на краще, некомпетентність політиків призводять до відчуження громадян від держави, влади і прийняття політичних рішень. Результати соціологічних досліджень фіксують великий рівень недовіри до інститутів влади, а також провідних громадських, державних та політичних діячів. За всі роки розбудови демократичної України повна довіра до парламенту, уряду, профспілок, політичних партій вище 10% не піднімалася.
Існуючий в Україні політичний режим перешкоджає створенню демократичної політичної культури. Це пов′язано з незмінністю політичної еліти. Нова політична еліта в особі національно-патріотичних сил виявилася недостатньо організованою і сконсолідованою, щоб очолити перехід суспільства до демократії. Цим скористалась стара еліта, партійно-державна номенклатура, яка, перехопивши демократичні гасла та зміцнивши свої економічні позиції шляхом перерозподілу державної власності, зберігає свій владний вплив. Її основні ознаки некомпетентність, безвідповідальність, неповага до закону, розуміння права як волі держави тощо. Постійне ситуативне балансування керівної верстви між принципами охлократичної, демократичної та авторитарної організації політичного режиму надзвичайно небезпечне і загрожує демократії і майбутньому соціальному розвитку.
Залишаючись при владі, стара еліта створює гальмівний вплив на процес трансформації; вона не зацікавлена у радикальних змінах і тому процес становлення демократії і, відповідно, демократичної політичної культури носить суперечливий, непослідовний характер.
Одним із базових інститутів сучасного суспільства та носієм певної системи політичної культури виступають політичні партії. В умовах української дійсності партії слабко впливають на прийняття державних рішень. Якщо в перші роки незалежності це пояснювалося слабкістю, роздрібненістю, малочисельністю, невизначеністю позицій та відсутністю соціальної бази, то у другій половині 90-х років відбувається зміна парадигми розвитку
партійної системи. Українські партії відтепер не стільки репрезентують окремі суспільні прошарки, скільки є формою організації публічного функціонування і легітимації окремих груп політичної, бюрократичної та бізнесової еліти. Не знаходячи надійної опори і навіть сприятливого середовища в суспільстві, значна частина партій не стільки формують владу, скільки орієнтуються на неї.
Діяльність політичних партій, прояв рівня розвитку політичної культури в такій діяльності, найбільш повноцінно можна розкрити через дослідження особливостей функціонування сучасного українського парламенту, який адекватно відображає в собі всі ті протиріччя, що вбирає в себе сучасний стан розвитку багатопартійності в Україні. В дисертаційному дослідженні ґрунтовно аналізується ситуація, що склалась в законодавчій владі. Верховна Рада не змогла ствердитися в системі державної влади як впливовий незалежний орган. Цьому перешкоджали фактори як обєктивного, так і субєктивного характеру. Головна з обєктивних причин - діяльність Верховної Ради стає все більш контрольованою Президентом, який справляє значний вплив на її роботу, у тому числі із застосуванням засобів нелегітимного характеру. Це досягається за рахунок тиску: на парламентські вибори, на процес обрання керівництва парламенту, на процес політичної структуризації Верховної Ради, на процес формування більшості, а також на законодавчий процес, зокрема шляхом застосування права вето на закони, що визначають процедури здійснення повноважень парламентом або його взаємодії з іншими органами влади.
До субєктивних факторів належить неспроможність Верховної Ради створити прозору, внутрішньо несуперечливу та послідовну систему законодавства, що сприяла б розвитку демократії та соціально-ринкових відносин у країні.
Детального розгляду заслуговує ще один важливий елемент політичної системи опозиція. У розділі пропонуються критерії визначення опозиційності політичних сил в Україні; здійснюється класифікація опозиції; наводяться результати соціологічних досліджень, що характеризують ставлення українських громадян до опозиції.
Як засвідчує розвиток політичних процесів в Україні у 2000-2003 роках, у стосунках між владою та опозицією в Україні існує надто багато
гострих проблем. Ставлення влади до опозиції в Україні далеке від демократичних стандартів. Як влада так і опозиція у психологічному плані не готові сприймати одне одного як партнери. Натомість характер їх стосунків визначається як „взаємопоборювання”, де компроміси практично неможливі. Значною мірою це спричинено несформованістю у більшості представників політичної еліти (це стосується як носіїв владних повноважень, так і опозиціонерів) демократичної політичної культури, існування в їх середовищі пострадянських стереотипів на зразок „хто не з нами той проти нас”.
Посередником для початку діалогу між владою та опозицією мали б виступити засоби масової інформації. Але ситуація, що склалась в інформаційному просторі нашої країни, не сприяє такому діалогу. Необхідно констатувати, що сьогодні рівень свободи слова є критично низьким, активно запроваджується державний контроль над ЗМІ та застосовується політична цензура реалізується варіант недемократичного розвитку.
ВИСНОВКИ
Виходячи з поставленої мети, у дисертаційному дослідженні розкрито основні напрями, етапи й особливості трансформації політичної культури в умовах переходу до демократичного політичного режиму, проаналізовано основні тенденції формування демократичної політичної культури в Україні. Найбільш важливими є наступні результати дослідження.
На основі аналізу основних концепцій політичної культури і політичного режиму зясовано місце політичної культури в структурі політичного режиму. Політична культура одночасно виступає як елемент (політична свідомість) і функціональний аспект (політична поведінка і політичні інститути) політичного режиму, знаходить свій вияв у ідеологічній складовій, політичному плюралізмі або монізмі, типі партійної системи, ступені гласності в суспільстві. Крім цього, політична культура виступає важливим джерелом легітимності режиму, бо жоден політичний режим не може ігнорувати ставлення до нього підвладного населення.
Дослідження демократичної трансформації різних типів політичного режиму дозволило визначити основні напрями та етапи трансформації політичної культури. Основними напрямами трансформації політичної культури є: становлення демократичного типу політичної свідомості, формування політичної поведінки на демократичних засадах, утвердження демократичної культури функціонування політичних інститутів.
Етапами трансформації політичної культури є: етап переходу до демократії та етап утвердження демократії. Демократичний політичний режим може зявитися і без відповідного рівня політичної культури більшості населення, але для цього необхідне переважання демократичних ідей і установок в правлячих елітах. Формування ж демократичної політичної культури мас є результатом ефективного функціонування демократичних політичних інститутів, а для цього потрібен час.
Досліджено вплив громадянського суспільства на становлення демократичної політичної культури. У межах громадянського суспільства відбувається організація плюралізму, тобто поєднання й урахування інтересів різноманітних соціальних і політичних сил, формується консенсусний тип політичної культури, який передбачає: політичну толерантність до опонентів; повагу до чужої, навіть протилежної думки; діалог як головну форму політичного спілкування; компроміс як головний принцип вирішення суперечностей.
Встановлено особливості політичної культури України в умовах переходу до демократичного політичного режиму. Сучасне українське суспільство поляризоване і сегментоване, його політична культура має виразні ознаки фрагментарності. Поляризація суспільства по лініях „багаті - бідні”, „ліві - праві”, „схід - захід”, „православні - греко-католики” тощо заважає виробленню консенсусу щодо базових цінностей й ідеалів суспільного розвитку.
Економічний стан у державі ускладнює формування демократичної політичної культури. Конфлікт між потребами і інтересами та реальними умовами життя гостро переживається громадянами України, породжує відповідні політичні настрої мас.
Формуванню політичної культури демократичного типу перешкоджає також незмінність політичної еліти, нерозвиненість інститутів громадянського суспільства, слабкість політичних партій, їх нездатність впливати на прийняття державних рішень, державний контроль над ЗМІ, низький рівень свободи слова тощо.
І все ж за роки трансформації значна частина українського суспільства сприйняла основні демократичні ідеали. За роки незалежності зазнали значного оновлення усі структурні елементи цінності, навички, орієнтації, методи і прийоми політичної діяльності. Суспільство поступово звикає до політичного плюралізму, до значної диференціації підходів, відкритого висловлювання думок. Відроджуються такі традиційні риси української політичної культури як народоправство, толерантність.
Процес становлення демократичної політичної культури триває. Поки що політична культура України є культурою перехідного суспільства. Перспективи її розвитку полягають у кардинальному оновленні влади, утвердженні демократичних форм управління, формуванні громадянського суспільства, забезпеченні пріоритету прав і свобод громадян.
Список опублікованих праць здобувача за темою дисертації
АНОТАЦІЯ
Ясинська В.С. Особливості трансформації політичної культури в умовах становлення демократичного політичного режиму. Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата політичних наук за спеціальністю 23.00.03 політична культура та ідеологія. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ, 2004.
Дисертацію присвячено дослідженню трансформації політичної культури в умовах становлення демократичного політичного режиму. Встановлено звязок між політичною культурою та політичним режимом, зясовано місце політичної культури в структурі режиму. На основі порівняльного аналізу процесів трансформації тоталітарних і авторитарних режимів у демократичні визначено основні напрями, етапи та особливості демократичної трансформації політичної культури. Доведено відмінність соціальних субєктів, що виступають рушійними силами на цих етапах. Розкрито позитивний вплив розвиненого громадянського суспільства на становлення демократичної політичної культури. Досліджено особливості формування політичної культури демократичного типу в умовах переходу до демократії в Україні.
Ключові слова: політична культура, політичний режим, політична свідомість, політична поведінка, культура функціонування політичних інститутів, демократичні перетворення, трансформація, перехідне суспільство.
АННотация
Ясинская В.С. Особенности трансформации политической культуры в условиях становления демократического политического режима. Рукопись. Диссертация на соискание научной степени кандидата политических наук по специальности 23. 00.03 политическая культура и идеология. Киевский национальный университет имени Тараса Шевченко. Киев, 2004.
Диссертационная работа посвящена исследованию трансформации политической культуры в условиях становления демократического политического режима. В диссертации устанавливается связь между политической культурой и политическим режимом, выясняется место политической культуры в структуре политического режима. На основе сравнительного анализа процессов трансформации тоталитарных и авторитарных режимов в демократические выделены основные направления, этапы и особенности трансформации политической культуры. Подтверждено различие политической культуры социальных субъектов, выступающих в
качестве главной движущей силы на этих этапах. Реалии общественно-политического развития в странах, переживающих посттоталитарные и пост- авторитарные изменения, предоставляют множество конкретных примеров зависимости осуществления первичных институциональных преобразований от уровня политической культуры элиты. Утверждение политической демократии, обретение ее институтами необходимой устойчивости возможно лишь при приобщении подавляющей части общества к ценностям демократии, то есть когда массы осознают ее как наиболее совершенную форму политического устройства по сравнению со всеми другими его формами. Раскрыто позитивное влияние развитого гражданского общества на процесс формирования демократической политической культуры. Использование статистического материала и результатов социологических исследований способствовало исследованию политической культуры украинского общества. Политическая культура современной Украины представлена разными типами. Она включает в себя элементы разнородных структур, что обуславливает ее фрагментарность. В фрагментарной политической культуре нет согласия относительно базовых ценностей, идеалов и целей общества между носителями разных субкультур. Наличие фрагментарной политической культуры не только результат своеобразия
исторического прошлого страны, но также следствие глубокого раскола в украинском обществе, результат все углубляющегося социального неравенства. Повышенная конфликтность и социальная напряженность, характерные для сегодняшнего украинского общества, обуславливают и его политическую нестабильность.
Ключевые слова: политическая культура, политический режим, политическое сознание, политическое поведение, культура функциони-рования политических институтов, демократические преобразования, трансформация, переходное общество.
Annotation
Yasynska V. S. Essentials of political culture transformation when establishing a democratic political regime. - Manuscript. The dissertation is to gain a scientific degree of candidate in Political science by speciality 23.00.03 - political culture and ideology. Kyiv national Taras Shevchenko niversity. - Kyiv, 2004.
Thesis is on the research of political culture transformation in the making a democratic political regime. The link between political culture and political regime is established; the place of political culture in a regime is defined. With help of comparative analysis of the process transformation the totalitarian and authorative regimes into democratic, the main directions, stages and details of democratic and political culture transformation are recognized. The difference between social that are the motive forces on these stages is demonstrated. The positive influence of developed civil society to establishing the democratic and political culture is revealed. Essentials of political culture formation of democratic type at the democratic transition in the Ukraine are shown.
Key words: political culture, political regime, political thought, political behaviour, the culture of political institutions functioning, interdependence, transformations, transitional society.