Будь умным!


У вас вопросы?
У нас ответы:) SamZan.net

Тема моєї курсової це природний світ Сафарі

Работа добавлена на сайт samzan.net: 2016-06-20

Поможем написать учебную работу

Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.

Предоплата всего

от 25%

Подписываем

договор

Выберите тип работы:

Скидка 25% при заказе до 20.5.2024

Вступ

Роботу виканоно  в техніці витинанка(див дод .1)На мою думку, витинанка не менш важлива, ніж інші техніки декоративного - прикладного мистецтва, якщо дуже майстерно виконати роботу. Завдяки майстерності  рук та багатстві уяви та фантазії  може вийті достатньо непогана творча робота.

Тема моєї курсової - це природний  світ Сафарі. Мені завжди подобався природний світ, його мешканці і клімат, в якому вони проживають .Теплі та сонячні кольори, які використані  в моїй курсовій роботі  підкреслюють цю атмосферу.

Витина́нки (від українського слова — «витинати» — «вирізувати») — вид давнього слов'янського, зокрема українського народного декоративного мистецтва. Включає сюжетні та орнаментальні прикраси житла — ажурні, силуетні тощо. Виготовляється за допомогою ножиць, ножа, сокирки тощо знарядь. Матеріалом для витинанок є папір (білий або кольоровий), дерево, рослинні заготовки. Використовують витинанки для прикрашання приміщення (хати) — стін, вікон, полиць, коминів, печей. Витинанки застосовують як у побуті, так і перед релігійними чи світськими святами.

Техніка витинанки дуже важлива для гуртків художньої творчості .Вона розвиває в дітях різного віку багато корисних якостей таких, як :дрібна моторика ,художній смак , уяву ,фантазію ,здібності вирізання дрібних деталей ,акуратність.

Техніка витинанки виховує у дітях гармонію ,терпіння ,цілеспрямованість

потребу і вміння доводити почате до кінця ,долати трундощі. Гуртківці вчаться у своїх роботах розкривати різні художні образи, мати уявлення про декоративне зображення.

виховувати розуміння взаємозв’язку внутрішньої та зовнішньої краси навколишнього світу через створення художнього образу засобами витинанки та естетичне ставлення до народного мистецтва. Формувати уміння та навички при виконанні варіантів композиції декоративних витинанок різних видів. Розвивати координацію рухів, окомір, просторову уяву, творчість, самостійність. Виховувати інтерес до роботи, естетичну насолоду, творчу активність.

                                            

                                        Історія розвитку витинанки

Витина́нки (від українського слова — «витинати» — «вирізувати») — вид давнього слов'янського, зокрема українського народного декоративного мистецтва. Включає сюжетні та орнаментальні прикраси житла — ажурні, силуетні тощо. Виготовляється за допомогою ножиць, ножа, сокирки тощо знарядь. Матеріалом для витинанок є папір (білий або кольоровий), дерево, рослинні заготовки. Використовують витинанки для прикрашання приміщення (хати) — стін, вікон, полиць, коминів, печей. Витинанки застосовують як у побуті, так і перед релігійними чи світськими святами.

Традиції витинання на території України віднаходять зокрема у трипільській кераміці. Зустрічаються витинанки у артефактах кочових народів Алтаю, на півночі Європи, Балканах і в слов'ян. Це часто ажурні аплікації зі шкіри і хутра на одязі і предметах домашнього побуту. У VII—XII ст. у Китаї набули широкого поширення паперові прикраси: зображення божеств, духів, драконів, квітів, птахів, риб, які наклеювали на вікна. У XIII ст. подібні витинанки були розповсюджені в Персії, згодом у Європі. У XVI ст. з'явилися кустоди — орнаментальні ажурні шкіряні підкладки під канцелярську печатку. Українські народні паперові витинанки, як прикраси сільських хат, з'являються у середині XIX ст.

Історія витинанки в Україні

Витинанки кінця XIX — початку XX століття вирізняються високою художньою майстерністю. У кожному регіоні та в багатьох осередках населення вони набули своєрідних локальних рис щодо трактування матеріалу, форми, технічної вправності, відчуття ритму, пропорцій, силуетів, багатства орнаментики.

Орнамент традиційних витинанок здебільшого геометричний і рослинний, трапляються також антропо- та зооморфні фігурки, зображення предметів побуту, архітектури тощо. Папір при витинанні складали вдвоє, вчетверо, увосьмеро, що дозволяло створити сталі структури, композиції. Традиційні витинанки у вигляді сніжинок слугували прикрасами на вікнах на Новий рік.

Витинанки були розповсюджені на Поділлі, Подніпров'ї, Прикарпатті, Подніпров'ї. «Витинанки до окраси хат» описані у творах Григорія Квітки-Основ'яненка, Михайла Коцюбинського, Бориса Грінченка. Іван Франко теж відзначив «незвичайну оригінальність узорів і відпрацьовану техніку тих витинань».

У 1980-х роках відомі майстри українських витинанок: Дмитро Мимрик (с. Великий Говилів Тернопільської області), Софія Приймак (с. Петриківка Дніпропетровської області), Любов Процик (Львів), Людмила Лузгіна (Запоріжжя), Галина Хміль (Київ), Андрій Пушкарьов (Дніпропетровськ) та ін. Матеріалом для сучасних витинанок є глина, метал, дерево, тканина, камінь .

- один з видів українського народного декоративного мистецтва, що має глибокі й багаті традиції. Це сюжетні та орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно витяті ножицями, вирізані ножем з білого й кольорового паперу. У давнину їх використовували для прикрашання стін, вікон, полиць, груб, печей.

1.2. Історія аплікації Аплікація народилася дуже давно. Вона з'явилася як спосіб прикраси одягу й взуття, домашнього начиння і знарядь праці, інтер'єру свого житла. Можливо, першим поштовхом до появи аплікації з'явилася необхідність зшивати шкури для одягу, і перший стібок підказав людині, що їм можна не тільки з'єднувати деталі одягу, але і прикрасити її. Пізніше стали використовувати шматочки шкіри, хутра, повсті інших відтінків і кольорів для прикраси одягу. Деталі, викроєні з цих матеріалів, стали прикріплювати до одягу. Так з'явилася аплікація. Кого і що зображували люди в аплікації? Сюжетом ставали тварини, птахи, самі люди, фантастичні чудовиська, красиві квіти і рослини, сцени полювання та повсякденному житті. З часом аплікація ставала все більш різноманітною щодо використання матеріалів. Крім шкіри і повсті, застосовуються кольорові намистини, бісер, шерстяні нитки, металеві карбовані пластини, всіляка матерія - оксамит, атлас, шовк. З винаходом паперу в моду входять паперові аплікації-силуети, які вирізалися з темної паперу. Плоскі профільні силуети були популярні як у знатних, так і бідних людей. Силуетні зображення стали предметом мистецтва, з паперу вирізалися цілі сценки-ілюстрації, батальні та побутові сюжети. Це були високохудожні, тонко виконані зображення. Не тільки професійні художники займалися силуетної аплікацією. Протягом багатьох століть мистецтво паперової вирізний аплікації жило в народі. На Україні й Білорусії і зараз роблять паперові силуети - витінянкі, або вирезанкі. Виконують їх ножицями без попереднього малюнка. Найпростішу вирезанку зробить навіть малюк: хто з вас не вирізав сніжинки до новорічного свята? Отже, аплікація міцно увійшла в наше життя. Що ж означає це слово? У перекладі з латинської аплікація означає прикладання, це образотворча техніка, заснована на вирізуванні, накладення деталей на фон, закріплення на ньому за допомогою різних клеїв, ниток. У сучасній аплікації використовуються всілякі матеріали, часом найнесподіваніші: різна папір, тканини, берест, нитки, хутро, солома, висушені рослини, дерево та інші природні матеріали.

Витинанки — один із видів українського народного декоративного мистецтва, що має глибокі й багаті традиції. Це сюжетні та орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно витяті ножицями, вирізані ножем з білого й кольорового паперу. їх використовували для прикрашання стін, вікон, полиць, груб, коминів, печей.

Українські народні паперові витинанки як прикраси сільських хат з'являються у середині XIX ст. незалежно від писарських і дворянських витинанок. Орнамент традиційних витинанок здебільшого геометричний і рослинний, трапляються також антропо- та зооморфні фігурки, зображення предметів побуту, архітектури тощо. Папір при витинанні складали вдвоє, вчетверо, увосьмеро, що дозволяло створити сталі структури, композиції.

Найбільш поширеними витинанки були на Поділлі, Подніпров'ї та Прикарпатті. На Подніпров'ї вони часто доповнювали хатні розписи. Для Поділля властиві два типи розташування витинанок на стінах — шпалерний і килимовий. На Прикарпатті їх наліплювали поздовжніми стрічками попід стелею, по сволоку, навколо вікон. Витинанки побутували у поєднанні зі шкіряними прикрасами, настінними розписами, вишивками, збагачуючи свої форми й орнаментальні мотиви.

Сучасні витинанки перестали бути лише селянськими виробами та хатніми прикрасами. У 20—30-ті роки їх використовували для оздоблення клубів, читалень, стіннівок і плакатів. З 60-х років витинанки експонуються на виставках, їх застосовують для оформлення поліграфічної продукції.

На початку 80-х років над витинанками працювали Дмитро Мимрик з с. Великий Говилів Тернопільської області, Софія Приймак з с. Петриківка Дніпропетровської області, Любов Процик зі Львова, Людмила Лузгіна із Запоріжжя, Галина Хміль з Києва та ін. Група самобутніх майстрів займалася витинанням у селах Тлумацького району Івано-Франківської області. Паперові витинанки придатні й в умовах сучасного міста. Вони застосовуються як новорічні прикраси вітрин і вікон. До техніки витинання і мотивів народних візерунків все частіше звертаються сучасні художники.

Той чи той матеріал, аби заграти в руках майстра-митця як твір мистецтва, вимагає оволодіння тільки йому притаманною технікою, особливою технікою. Чи то буде глина, метал, дерево, тканина, камінь... Ми ж зараз бодай коротенько скажемо про творення доступних для кожної людини, навіть дитини, декоративних прикрас із паперу.

Це — витинанки, грайливе мереживо симетрично повторюваних елементів, що складають цілі шпалери квітів, стриганців, зірочок, хрестиків, козаків, найхимерні-ших звірів... І все те досягається з допомогою білого чи кольорового аркуша, складеного в кілька разів (удвоє, учетверо, увосьмеро), звичайнісіньких ножиць і, неодмінно ж, уяви.

Витинанки, заступаючи іноді стінні розписи на площинах, мали ті ж мотиви орнаменту або композиції і відзначалися, як правило, легкістю і швидкістю у виготовленні. На перший погляд, ніби кожен здатний створити тут «свій шедевр», а спробуєш узяти до рук ножиці — і раптом відчуєш розгубленість.

«Витинанки до окраси хат» запримічені та описані у творах Григорія Квітки -Основ'яненка, Михайла Коцюбинського, Бориса Грінченка. Іван Франко теж відзначив «незвичайну оригінальність узорів і відпрацьовану техніку тих витинань».

Шкода, але паперових ажурних візерунків збереглося від давнини дуже мало. Та дещо залягло у музейних фондах та приватних зібраннях. Донедавна апологети мистецтва соціалістичного реалізму вважали витинанки атрибутом міщанського побуту. І шпетили цей вид народного промислу, як тільки могли.

Килими, вишивки й картини підмінили мальований і паперовий декор, але вони все ж неспроможні у багатьох випад¬ках позмагатися із простою своєрідністю витинанки. Витинанка потрапила в оздобу поліграфічної продукції, ба навіть в орга¬нізацію сценічного простору театральної вистави. Бо в ній закладена надзвичайна сила декору та образу, тільки їй властиве силуетне вирішення, ритмічна виразність візерунка, дзеркальна симетрія, лаконізм та логічна узгодженість між матеріалом, формою і технікою виготовлення. Будь-який натуралізм у витинанні відсутній.

Витинанка увібрала в себе пластику трипільської кераміки, килимові орна-менти-мотиви кролевецьких «Берегинь».

Тому особливе місце серед різних видів народного мистецтва України займають витинанки.

Із стародавніх часів у кочових народів Алтая, на півночі, Балканах і слов'ян існували ажурні аплікації з шкіри і хутра на одязі і предметах домашнього побуту. У VII—XII ст. у Китаї набули широкого поширення паперові прикраси: зображення божеств, духів, драконів, кольорів, птахів, риб, які наклеювали на вікна. У XIII в. вони з'явилися в Персії, а потім і в Європі у вигляді багатофігурних дзеркально-симетричних композицій. Паралельно з ними в XVI в. з'явилися кустодии — орнаментальні прикраси, підкладки під канцелярський друк з ажурним краєм, вирізаний з шкіри.

У другій половині XVII в. у російських і українських дворян придбали популярність силуети — графічні зображення з чорного паперу.

Народні витинанки як прикраса сільської хатини з'явилися у середині XIX в. Вони розповсюдилися по всій Україні. Найцікавіші були на Прікарпатье, в Подолії і Придніпров'ї. У Подолії і Прікарпатьі вони часто замінювали настінні розписи, композиційно повторюючи їх. У Подолії — у вигляді шпалер або килимків з ромбів, зірочок, кольорів, дерев з фігурками людей, Прікарпатьі — у вигляді фризів з розет, ромбів геометричного і рослинного характеру. У деяких селах появу витинанок пов'язують з вирізуванням сніжинок, які є символами різдвяних зірок.

Витинанки Поднепровья ближчі настінним розписам. У них переважають багатоколірні рослинні композиції — букети, вазони. Зміні витинанок за формою орнаментальних мотивів, композицій і колірного рішення сприяв їх взаємозв'язок з іншими видами народних ремесел: декоративним розписом, художньою вишивкою і різьбленням.

У своєму розвитку витинанки на Україні мали декілька періодів. Захоплення цим мистецтвом і широке його розповсюдження  в  20—30-і  рр.  XX  в.  змінилися  деяким занепадом в 40—50-і рр. Новий етап і розквіт витинанок спостерігався з 60-х р., існує і зараз. Роботи провідних майстрів експонуються на виставках у вигляді сюжетно-тематичних і орнаментальних композицій. Принципи контурного, ажурного вирізування  знайшли практичне застосування в професійному мистецтві, поліграфії, сценографії, моделюванні одягу і оформленні інтер'єрів. Робота над виготовленням витинанок привчає знаходити пропорції, силует, форму орнаменту, наочно демонструє виникнення малюнка дзеркального раппорта. Нескладність технічних засобів, її доступність і можливість створення високохудожніх творів роблять витинанку популярним і улюбленим видом творчості як народних майстрів, так самодіяльних і професійних художників.

 

                                            Технологія виконання витинанки

Звичайно для виготовлення витинанок використовують різний папір різної фактури. Це може бути папір на яєчній основі дерев’яній, крафт, компресний тощо.

Починають роботу з ескіза, в якому необхідно виразити те, що представляють побачити в кінці роботи. Підбір кольорової гамми за даним ескізом  Визначають композиційний центр. Якщо композиція центральна , лист згинають по лінії симетрії для освіти надалі дзеркально-симетричного зображення. При необхідності намічають контури відповідно до ескіза, потім вирізують, дотримуючи межі вибраного контура. При цьому закриті ділянки визначають наперед, тобто як вони при вирізуванні віддаляються. Якщо їх потрібно зберегти, продумують елементи, які б їх сполучали.

Цікаві рішення одержують при одночасному використанні декількох шарів паперу різних кольорів. Для цього краю паперу скріпляють скріпками, шпильками, затисками для запобігання зрушенню листів.

Для посилення виразності малюнка використовують чергування крупних і дрібних деталей. Це створює контраст великого і малого.

По завершенню роботи акуратно розгортають шари паперу, уникаючи можливих розривів.

Для збереження легкості, легкості, ажурності роботу не приклеюють до поверхні, а лише притискують склом.Фоном для витинанки може бути кольоровий щільний папір або картон. Деякі майстри закріплюють витинанки за допомогою клею ПВА. Це роблять так: площину, на якій буде прикріплена витинанка, покривають клеєм ПВА в співвідношенні 1:10. Після того, як клей повністю висохне, витинанку накладають на підготовлену площину, зверху накривають тонкою бавовняною тканиною, потім гарячою праскою (потрібну температуру підбирають досвідченим шляхом) і приклеюють.

У витинанках можна використовувати аплікацію. Сюди-можна-вставити-абзац-про-аплікацію))

Під вирізане зображення підкладають кольоровий папір. Окремі деталі витинанки можуть бути виконані в різній колірній гаммі з наперед продуманою композицією.

Існує додатковий спосіб підготовки паперу для витинанки. Беруть тонкий лист паперу, зволожують його, потім наносять акварельними або аніліновими фарбами по вологому листу довільний малюнок або колірну розтяжку, перехід одного кольору в іншій (типу веселки). Цікавий колір одержують при використанні міцно завареного чаю, кави або розчину марганцівки. При цьому лист паперу (гладкий чи ж заздалегідь зім'ятий) занурюють у ванну з розчином. Якщо перед зануренням в розчин папір був зім'ятий, то вона забарвлюється нерівномірно (у вигинах темніше, ніж на решті поверхні), створюючи ефект пергаменту. Не чекаючи повного висихання, папір пропрасовують гарячою праскою, вирівнюючи її.

Симетричні витинанки у вигляді розеток. При вирізуванні симетричних витинанок беруть лист паперу, звичайно квадратної форми, складають удвічі по одній з діагоналей квадрата. Одержаний трикутник складають навпіл, новий трикутник — знову навпіл і так далі. Вирізують ножицями узор, одночасно прорізаючи всі шари. Вирізаний узор може бути з рослинним, тваринним орнаментом або геометричної форми.

При одноразовому складанні виходить фігура, що має одну площину симетрії. При двократному — витинанка матиме дві площини симетрії. При триразовому утворюються чотири площини симетрії. Із збільшенням числа складань листа паперу удвічі збільшується кількість існуючих симетричних зображень.

Щоб одержати витинанку тільки з однією віссю симетрії складають папір в декілька шарів, не перегинаючи її. Для цього з паперу вирізують круг, прорізають його по одному з радіусів, потім згортають з круга конус так, щоб обидва краї розрізу знаходилися точно один під іншим. Можна згортати конус два, три, чотири і більш шарів паперу.

Для того, щоб конус не розгортався, його сколюють шпилькою або склеюють декількома крапельками клею. Потім приступають до вирізування. Після закінчення розгортають конус і одержують витинанку.

Цікаві узори виходять при довільному складанні паперу.

Витинанки у вигляді орнаментальних смуг. Для вирізування симетричних витинанок беруть довгу смужку паперу, складають її гармошкою два, чотири, вісім і більше разів. На лініях вигину утворюються симетричні повторення зображень .

Окрім багатократних поперечних складань, можна зробити одне подовжнє. При цьому після вирізування утворюється симетричне зображення малюнка в подовжньому напрямі .

Витинанки у вигляді ажурних, сітчастих орнаментів. Їх вирізують з паперу, що має форму прямокутника, квадрата, правильного трикутника або шестикутника. Якщо узяти лист паперу прямокутної форми, багато разів скласти навпіл по лініях, паралельним сторонам прямокутника і потім вирізувати, то в результаті виходить витинанка.

Якщо лист має форму квадрата, його перегинають навпіл не тільки у напрямі сторін, але і по діагоналях.

З правильного трикутника або шестикутника, якщо перший складати по бісектрисах, а другий — по напрямах, паралельних сторонах вписаного трикутника, виходить узор витинанки з потрійними осями симетрії.

Якщо вирізування витинанок пов'язане з об'єднанням різних прийомів виконання узорів, то в цьому випадку доцільно вирізувати окремі елементи, а потім їх з'єднати в загальну композицію, керуючись законами симетрії.

Види витинанок:

За кольором їх можна поділити на:

  1.  Однокольорові (Витинанки, які виконані в одному кольорі )
  2.  Багатокольорові (При створенні яких використовують де кілька кольорів. )
  3.  З підкладкою (Які розташовані на тлі іншого кольору. )
  4.  За сюетом розподіляються на такі групи:
  5.  дерево життя
  6.  зображення тварин та птахів
  7.  зображення сюжету із фігурками людей
  8.  геометричний (((якщо-все-з-великої-букви-то-роби-вже-так-скрізь,або-ж-з-маленької)))і-вирівняй-стовбчик)))

За технікою виконання витинанки бувають:

  1.  ажурні (Зображення міститься у прорізях)
  2.  . силуетні (Зображення виступає силуетом)
  3.  одинарні (Виготовленні з одного аркушу паперу)
  4.  складні (Аплікаційні з кількох аркушів паперу, і тому завжди багатокольорові)
  5.  аплікаційні поясни-і-тут-до-кінця-яка-це-витинанка))
  6.  накладні
  7.  складені

За сюжетом розподіляються на такі групи:

  1.  дерево життя  
  2.  зображення тварин та птахів  
  3.  зображення сюжету із фігурками людей
  4.  геометричний
  5.  За технікою виконання витинанки бувають: це-мабуть-треба-виокремити!!
  6.  ажурні

                                               Майстри витинанок

Оксана Городинська- Майстер народної творчості, заслужений працівник культури Оксана Городинська розповідає, що це мистецтво прийшло в Україну зі сходу десь у ХІХ столітті. Доступність матеріалу і прагнення українського народу до краси та прикрашання свого житла, зробили його досить розповсюдженим, особливо на Поділлі та Подніпров’ї. Згодом паперове мистецтво так закріпилося у Могилів-Подільському, що місто стали називати столицею української витинанки. Коли витинанці стало тісно на столах та у шухлядах подільських майстрів, її урочисто перенесли у музей. А згодом туди потягнулися й майстри з інших регіонів України. Тож раз у три роки тут проводиться Всеукраїнський фестиваль витинанки.

Папір та манікюрні ножиці – ось і все, що потрібно для цього мистецтва. Щоправда, як розповіла пані Оксана, деякі майстри примудряються цілі картини вирізати… величезним кравецьким інструментом! Класична витинанка робиться з паперу, який згинається або вдвоє, або вчетверо. Тоді малюнок виходить симетричний на дві чи чотири сторони.

Дмитро Власійчук — професіонал високого рівня, працює у різних техніках. Це і різьба по дереву, флористика, аплікація соломкою, кольорова графіка, колаж, витинанка. Його виставки проходили у Києві, Каневі, Ямполі, Могилеві-Подільському, Львові, Вінниці. Роботи митця зберігаються у приватних колекціях Польщі, Румунії, Англії, США та Канаді, а також у Вінницькому обласному художньому музеї, Могилів-Подільському будинку народної творчості. На батьківщині майстра у селі Малятинці створена кімната-музей.

Незважаючи на багатогранний талант митця, улюбленим видом народної творчості, в якому він один з провідних майстрів України, є мистецтво витинанки. У творчому доробку Дмитра Івановича нині понад 2000 унікальних виробів. Проведено близько сотні його персональних виставок. Витинанки Дмитра Власійчука ілюструються у книгах, зокрема у кіноповісті Василя Остапова «Та понесу з України».

Дмитро Власійчук розповів, що займатись витинанками почав ще у вісімдесятих роках, причому зовсім несподівано для себе.

З того часу цей вид мистецтва заполонив мою душу, ставши невід'ємною частиною мого буття. У його солодкій неволі я перебуваю й досі. Мистецтво витинанки своїм корінням сягає у давнину. У сільських оселях дівчата вирізали з паперу різноманітні фігури: людей, тварин, квіти, сніжинки... Робили вони це на свята. Подільська витинанка має свою особливість, що полягає у домінуванні символу квітки. Пояснення просте: квітка символізує єдність людини і землі.

А-Пушкарьов???у-тебе-замало-текста-для-курсової!!!знайди-ще-матеріал-про-відомого-всім-Пушкарьова))і-по-тексті-потрібно-робити-посилання-наприклад-на-роботи-майстрів,а-також-на-свою-роботу(це-в-додатки))


                 

                           




1. имость возвратной тары в данном случае имеется в виду стоимость стеклопосуды так как при расчете продаж.html
2. Здесь мы посадим огурчики На этом кустике вызреет малина
3. РЕФЕРАТ дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата сільськогосподарських наук3
4. Функции неустойки
5. Московское хлебосольство
6. Место и центр затрат, критерии их образования, методы группировки издержек
7. тема. Универсальный характер языка
8. Общие положения Налог на добавленную стоимость НДС в Российской Федерации действует с 1 января 1992 года
9. теоретичної конференції молодих вчених і студентів Менеджмент та маркетинг- сучасні глобальні викликиrdq
10. всего и не перечислить
11. правовых актах положения нуждаются в их осмыслении с учетом изменившегося правосознания
12. іЫ~ысу то~ыны~ реал материя екендігін д~лелія~ни ы~ысу то~ыны~ ~зге то~тардай магнит ~рісін тудыру
13. Вариант 1 Вариант 2
14. ТЕМАТИКА 1
15. Работа в MS Еxcel
16. Методические рекомендации Предмет- география Класс- 611 Организация работы с учеб
17. Собственные средства банка общие понятия
18. тематичних наук Харків 2001 Дисертацією є рукопис
19. 22 18 век Упр 1 Прочитайте текст и найдите в нём 3 ошибки их нумеровать XVIII век в истории Западной Европы на
20. Дандыбаевская культуры Конец III тыс