Квіти зла. Поетична спадщина принца поетів П.
Работа добавлена на сайт samzan.net:
Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Предоплата всего
от 25%
Подписываем
договор
Практичне заняття № 1
Поетична спадщина поетів-символістів
Мета: ознайомитися із зародженням літературного напряму символізму й відображенням його в творчості Ш.Бодлера, П.Верлена, А.Рембо.
Ключові слова: символізм, силабічне віршування, верлібр.
План
- Історія зародження і становлення, теоретичні засади символізму.
- Ш.Бодлер як предтеча символізму. Філософське осмислення прекрасного, намагання поета віднайти його земне відтворення у збірці «Квіти зла».
- Поетична спадщина «принца поетів» П.Верлена (зб. «Сатурнічні поеми», «Романси без слів», «Вишукані свята» та інші).
- Поезія «ясновидіння» А.Рембо («Моя циганерія», «Зайдателі», «Голосівки» (або «Голосні»), «Пяний корабель», «Крізь пекло» та інші).
Рекомендована література
- Антокольский П. Артюр Рембо / П. Антокольский /Собр. соч.: В 4 т. М., 1972. Т.3. С. 505-534.
- Бодлер Ш. Об искусстве: Пер. с франц. / Ш.Бодлер. М., 1986.
- Войнов О. Хто ж Ви, пане Рембо? / О.Войнов // Зарубіжна література в навчальних закладах. 1997. № 7. С. 39-42.
- Ніколаєнко О. «Вже нічого більше хочу тільки флейти…». Поезія Поля Верлена / О.Ніколаєнко// Зарубіжна література в навчальних закладах. 2000. № 1. С. 45-49.
- Пропкевич О. Символізм. Його естетика й історія / О.Пропкевич // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. 2001. № 7. С. 62-64.
- История зарубежной литературы ХІХ века/ Под ред. Н.Соловьевой. М.,2007. 656 с.
- История зарубежной литературы ХІХ века. М., 1991. 221 с.
- Світової поезії світ: Програмні твори: Хрестоматія. К.,2003. 496 с.
Контрольні питання
- Передумови виникнення, філософсько-естетичні засади формування європейського символізму.
- Ідейно-художній аналіз поезій Ш.Бодлера, П.Верлена, А.Рембо (на вибір).
Самостійна робота
Підготуватися до виразного прочитання улюбленої поезії поета-символіста напамять.
Практичне заняття № 2
Особливості прози кінця ХІХ століття
Мета: ознайомитися з прозовою спадщиною письменників кінця ХІХ ст.
Ключові слова: реалізм, натуралізм, естетизм, роман.
План
- Загальна характеристика прозової спадщини письменників кінця ХІХ століття.
- Естетизм як провідний принцип світогляду і художньої творчості Оскара Вайльда.
- Критика сучасного буржуазного суспільства в романі Джека Лондона «Мартін Іден».
- Анімалістичні твори та твори про Аляску Джека Лондона («Біле ікло», «Поклик крові» та ін.).
Рекомендована література
- Луков В.А. История литературы: Зарубежная литература от истоков до наших дней / В.А. Луков. М., 2003.
- История зарубежной литературы ХІХ века. М., 1991.
- Літературознавчий словник-довідник / За ред. Гром'яка Р. та інших. К., 1997
- История зарубежной литературы ХІХ века/ Под ред. Н.Соловьевой. М.,2007. 656 с.
- История зарубежной литературы ХІХ века. М., 1991. 221с.
- Проскурин Б. История зарубежной литературы ХІХ века: Западноевропейская реалистическая проза: Учеб. пособие. / Б.Проскурин. М.,2006. 416 с.
- Соколянский М.Г. Оскар Уайльд. Очерк творчества / М.Г.Соколянский. К., 1990.
- Зверев А.М. Джек Лондон / А.М.Зверев. М., 1975.
Контрольні питання
- Чи зміг Оскар Вайльд своїм романом «Портрет Доріана Грея» довести вірність принципів естетизму?
- Доведіть на прикладі аналізу творів Джека Лондана,що письменник став засновником анімалістичної прози ( творів про тварин).
- У чому полягає автобіографізм роману «Мартін Іден» Джека лондона.
Самостійна робота
Письмово спростуйте або доведіть слушність афоризмів Оскара Вайльда ( за романом «Портрет Доріана Грея»).
Практичне заняття № 3
Європейська драматургія на межі ХІХ ХХ століття
Мета: ознайомитися з особливостями драматичної спадщини письменників кін. ХІХ поч. ХХ ст.
Ключові слова: драма-дискусія, драма ідей, символістська драма, ліро-психологічна драма, натуралістична драма, «театр парадоксів», міф.
План
- Оновлення європейської драматургії на межі ХІХ ХХ ст.
- Новаторство у драматургії Г.Ібсена:
- 2.1. Художні знахідки творів «Бранда» і «Пер Гюнта», їх вплив на створення драми нового типу.
- 2.2. Ідейно-художній аналіз «драми ідей» «Ляльковий будинок»:
- 2.2.1. Історія написання пєси «Ляльковий дім».
- 2.2.2. Своєрідність зображення головних героїв.
- 2.2.3. Сюжетно-композиційні особливості твору, символізм назви
- Сенс духовних пошуків у драмі Б.Шоу «Пігмаліон»:
- 3.1. Порівняння сюжету з античним міфом, характеристика спільних та відмінних рис.
- 3.2. Роль митця у пєсі.
- 3.3. Образи головних героїв.
- 3.4. Значення відкритого фіналу в творі.
- 4. Морально-етичний аспект драматичних творів кінця ХІХ століття. Вплив на подальший розвиток світової драматургії.
-
Рекомендована література
1.Луков В.А. История литературы: Зарубежная литература от истоков до наших дней / В.А. Луков. М., 2003.
2.История зарубежной литературы ХІХ века. М., 1991.
3.История зарубежной литературы конца ХІХ начала ХХ в. М., 1970.
4.Копистянська Н., Тодчук Н. У пошуках відповідей на вічні питання. Структурні паралелі: Г.Ібсен І.Франко / Н.Копистянська, Н.Тодочук // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. 2000. № 4. С. 47-49.
5.Зарубежная литература кон. ХІХ нач. ХХ века: Учеб. пособие/ Под ред. В.М.Толмачева. М.,2003. 496 с.
6.История зарубежной литературы ХІХ века/ Под ред. Н.Соловьевой. М.,2007. 656с.
7.История зарубежной литературы ХІХ века. М., 1991. 221 с.
Самостійна робота
Дати письмову ґрунтовну відповідь на питання: «У чому полягає сенс людського життя (за творами Б.Шоу, Г.Ібсена)».
Практичне заняття № 4
Модернізм у світовій літературі
Мета: ознайомитися з особливостями художньої літератури початку ХХ століття.
Ключові слова: модернізм, «потік свідомості», «епічний театр», драма-пересторога.
План
- Світоглядні й естетичні засади модерністського мистецтва та його вплив на мистецтво початку ХХ століття.
2. Ідейно-художній аналіз найтрагічнішої новели «Перевтілення» Ф.Кафки:
2.1. Життєвий та творчий шлях письменника.
2.2. Причини написання новели, сутність трагічного становища Г.Замзи.
2.3. Викривальний пафос твору, своєрідність побудови новели.
3.Світосприйняття «втраченого покоління» та його відображення у драматургії 30-х років ХХ ст.:
3.1«Епічний театр» Б.Брехта.
3.2«Матінка Кураж та її діти» як драма-пересторога напередодні Другої світової війни:
3.2.1. Ідейно-художній аналіз твору( тема, проблема, характеристика головних героїв…).
3.2.2. Виховний потенціал драми.
Рекомендована література
1. Луков В.А. История литературы: Зарубежная литература от истоков до наших дней / В.А. Луков. М., 2003.
- История зарубежной литературы ХХ века. М., 1973.
- Ніколаєнко О. Основні тенденції розвитку зарубіжної літератури ХХ століття / О.Ніколаєнко. // Зарубіжна література в навчальних закладах. 1998. № 8. С. 39-43.
- История немецкой литературы: В 3 т. М., 1995. Т.3.
5.Зарубіжна література ХХ ст. Посібник. К., 1997.
6.Зарубежная литература ХХ века: Учеб. для вузов. М., 2000. 345с.
Контрольні питання
1.Характеристика основних модерністських напрямів і стилів початку ХХ століття.
2.Метафоричність новели „Перевтілення” Ф.Кафки.
3.Особливості „епічного театру” Б.Брехта.
Самостійна робота
Письмово дайте відповідь на питання : « Чому руйнуються одвічні сімейні цінності( на прикладі творів Ф.Кафки та Б.Брехта)»?
Практичне заняття № 5
Відлуння екзистенційних настроїв
у повоєнній літературі
Мета: ознайомитися з розвитком західноєвропейської літератури середини ХХ століття
Ключові слова: екзистенціалізм, роман-притча, роман-застереження, роман-утопія
План
- Філософські основи літератури екзистенціалізму.
- Ідеї абсурдності буття, визнання незахищеності людини у ворожому їй світі у творчості письменників середини ХХ століття:
- 2.1.Роман-притча «Чума» А.Камю.
- 2.2. Боротьба сильної духом людини над обставинами світу у творах Ернеста Хемінгуея ( «Старий і море» та ін.).
-
Рекомендована література
- Луков В.А. История литературы: Зарубежная литература от истоков до наших дней / В.А. Луков. М., 2003.
- Кабкова О. Опираючись пошесті, зберегти власне «Я». Матеріали до вивчення роману А.Камю «Чума» / О.Кабкова // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. 2000. № 4. С. 56-58.
- Долгов К. От Кьеркегора до Камю. Философия. Эстетика. Культура / К.Долгов. М., 1990.
Контрольні питання
- Філософія екзистенціалізму і вплив її на повоєнну літературу.
- Ідейно-художній аналіз творів письменників ( тема, проблеми, своєрідність сюжета, композиція, характеристика образів, ідея).
Самостійна робота
Письмово визначте риси притчі у романі «Чума» А.Камю.
Реферат
Ідейно-художній аналіз улюбленого твору Ернеста Хемінгуея.
Практичне заняття № 6
Особливості світової драматургії середини ХХ століття
Мета: ознайомитися з розвитком екзистенціалістської драми, антидрамою
Ключові слова: екзистенціалістська драма, антидрама, театр абсурду.
План
- Відлуння екзистенціалістських настроїв у повоєнній драматургії:
1.1. Ідейно-художній аналіз драми «Мухи» Ж.-П. Сартра. Сюжетно-композиційні особливості твору.
2. Розвиток і становлення «театру абсурду»:
2.1. Історія виникнення, естетичні засади антидрами або
«театру абсурду».
- Тематика і проблематика драми «Ендшпіль» С.Беккета. Характеристика головних героїв, проблематика твору, вічні теми.
- Ідейно-художній аналіз драми «Носороги» Е. Йонеско. Символізм і метафоричність назви, алегоричність образів.
Рекомендована література
1.Луков В.А. История литературы: Зарубежная литература от истоков до наших дней / В.А.Луков. М., 2003.
- Зенкин С. Человек в осаде. Художественный мир Ж.-П. Сартра / С.Зенкин // Литературное обозрение. 1990. № 3. С. 33-39.
- Ионеско Э. Лысая певица: Пьесы / Є.Ионеско. М., 1990.
- Ионеско Э. Между жизнью и сновидением / Є.Ионеско // Иностранная литература. 1997. № 10.
- Зарубіжна література ХХ ст./ За ред. М.Борецького. Львів, 2000. 245 с.
- Зарубежная литература ХХ века:Учеб. пособие для вузов/ Под ред. В.Толмачева. М., 2003. 640 с.
- Зарубежная литература ХХ века:Учеб. пособие для вузов/ Под ред. Л.Г.Андреева М., 2003. 559 с.
- История зарубежной литературы ХХ века: Учебник/ Под ред. Л.Г.Михайловой и др. М.,2003. 544 с.
Контрольні питання
- Визначення „театру абсурду” або „антидрами”.
- Філософське осмислення творчості Е.Йонеско („Носороги”), С.Беккета („Ендшпіль”).
Самостійна робота
Визначити сюжетно-композиційні особливості драми «Ендшпіль» С.Беккета. Для чого автор використав у творі жанр анекдот? Як розуміти значення цього анекдоту?
Практичне заняття № 7
Література постмодернізму
Мета: ознайомитися з художньо-стильовими особливостями світового літературного процесу кінця ХХ початку ХХІ століття.
Ключові слова: постмодернізм, семіотика, «подвійний код», «авторська маска».
План
- Постмодернізм як один із найзначніших напрямків мистецтва кінця ХХ початку ХХІ ст.
- Філософсько-естетичні засади постмодернізму та їх вияв у художній літературі:
- 2.1.Осмислення явищ постмодернізму і масова культура у творчості У.Еко.
- 2.2.Відображення кризової свідомості в романі «Імя троянди» У.Еко. Відсутність віри та історичний прогрес як основна проблема роману.
- Сучасні проблеми ролі мистецтва в житті суспільства в романі «Запахи» П.Зюскінда.
Рекомендована література
- Денисова Т., Сиваченко Г. Наприкінці ХХ ст.: постмодернізм, мультикультуралізм // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. 1999. № 1.
- Бігун Б. Нариси про літературу постмодернізму // Зарубіжна література. 2000. № 29-32.
- Затонський Д. Постмодернизм в историческом интерьере // Вопросы литературы. 1996. № 3.
- Эко У. Модернизм и постмодернизм (Из заметок к роману «Имя розы») // Тема. 1999. № 3.
- Киреева Н. Постмодернизм в зарубежной литературе. М., 2004. 216 с.
- Коваленко А. Література и постмодернизм: Учеб. пособие. М.,2004. 142 с.
- Зарубіжна література ХХ ст./ За ред. М.Борецького. Львів, 2000. 245 с.
- Зарубежная литература ХХ века:Учеб. пособие для вузов/ Под ред. В.Толмачева. М., 2003. 640 с.
- Зарубежная литература ХХ века:Учеб. пособие для вузов/ Под ред. Л.Г.Андреева М., 2003. 559 с.
Самостійна робота
Переглянути екранізацію фільмів за творами У.Еко та П.Зюскіцнда й визначити спільні та відмінні риси. Поміркувати, на які моменти у книгах режисери не звернули увагу, а які епізоди фільму домислили.
Реферат
Аналіз твору улюбленого письменника-постмодерніста.
Індивідуальне завдання
( виконується у вигляді реферату і творчого захисту)
«Срібне століття» російської поезії
Мета: ознайомитися з художньо-стильовими особливостями російської поезії початку ХХ століття.
Ключові слова: символізм, акмеїзм, футуризм, «срібне століття».
План
- «Срібне століття» російської літератури, розмаїття літературних напрямків, течій і шкіл.
- Література символізму:
- Поетична символіка лірики О.Блока. Трагічний пафос поеми «Дванадцять».
- Літературна спадщина Д.Мережковського, К.Бальмонта, В.Брюсова, О.Бєлого.
- Література акмеїзму:
- Основні теми і мотиви лірики Г.Ахматової. Осмислення теми сталінського терору в поемі «Реквієм».
- Тематика і проблематика художньої спадщини М.Гумільова і О.Мандельштама.
4. Література футуризму:
4.1. Ліричний герой в поезії Маяковського.
4.2. Поетична спадщина Б.Пастернака, В.Хлєбнікова.
5. «Нові селянські» поети (М.Клюєв, С.Єсенін).
6. Поети поза літературними угрупуваннями (М.Волошин, М.Цвєтаєва).
Рекомендована література
- Борецький М. Творцем покликаний Орфей / М.Борецький // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. 2000. №1. С. 42-44.
- Бродский И. Скорбная муза / И.Бродский // Юность. 1989. № 6. С. 65-67.
- Бродский И. Марина Цветаева /И.Бродский // Новый мир. 1991. № 2.
4.Зарубіжна література ХХ ст. Посібник. К., 1997.
5.Зарубежная литература ХХ века: Учеб. для вузов. М., 2000. 345 с.
6.Зарубіжна література ХХ ст./ За ред. М.Борецького. Львів, 2000. 245 с.
7.Зарубежная литература ХХ века:Учеб. пособие для вузов/ Под ред. В.Толмачева. М., 2003. 640 с.
8.Зарубежная литература ХХ века:Учеб. пособие для вузов/ Под ред. Л.Г.Андреева М., 2003. 559 с.
9.Російська та зарубіжна література: Навч. посібник / Авт.-упоряд.: Л.І.Дудка, Л.В.Нетурко. Запоріжжя, 1998. 167 с.
Контрольні питання
- Характеристика епохи „срібного століття” в російській літературі.
- Ідейно-художній аналіз поезій Г.Ахматової, О.Блока, М.Гумільова, В.Маяковського.
Творчий захист
Підготуватися до виразного читання поезії напамять улюбленого поета (на вибір).