Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
20
Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені
М. Т. Рильського НАН України
Горак Яким Романович
УДК 78.03 (477) „18/19”+ 78.07
Анатоль Вахнянин і становлення музичного професіоналізму в Галичині (друга половина ХІХ початок ХХ ст.)
17.00.03. - музичне мистецтво
Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства
Київ 2003
Робота виконана в Інституті мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України
Науковий керівник
Доктор мистецтвознавства, професор
Пархоменко Лю Олександрівна
провідний науковий співробітник ІМФЕ НАНУ
Офіційні опоненти
Шамаєва Кіра Іванівна, доктор мистецтвознавства, професор НМАУ ім. П.Чайковського
Івченко Лариса Василівна, кандидат мистецтвознавства, науковий співробітник відділу ЦНБ ім. Вернадського
Провідна установа
Харківський державний інститут мистецтв ім. І.Котляревського
Захист відбудеться „ 3 ” липня 2003 року о 16.00 год. на засіданні спеціалізованої вченої ради Д.26.227.01 в Інституті мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського НАН України (01001, м. Київ, вул. М.Грушевського, 4)
З дисертацією можна ознайомитись у бібліотеці Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Рильського НАН України.
Автореферат розісланий 2 червня 2003 р.
Вчений секретар спеціалізованої вченої ради Микитенко О.О.
Загальна характеристика роботи
Наприкінці ХІХ століття в українській культурі зявляється новий тип митця універсала з величезною працездатністю і енциклопедичними знаннями, багатством інтересів у різних ділянках мистецтва і науки.
Таким був і Анатоль Климентович Вахнянин (1841-1908). Композитор, диригент, співак, громадський діяч, політик, літератор, засновник ряду культурно-просвітницьких інституційці обємні поняття окреслюють універсальність його діяльності. Актуальність пропонованої роботи полягає у обєктивному і різнобічному вивченні діяльності митця, що є малодослідженою в історії української музики й музичної культури, її звязків з іншими ділянками суспільно-духовного життя нації. Робота повязана з плановими розробками ІМФЕ ім. М.Рильського.
Обєктом дослідженняє музична культура в Галичині, що розкривається крізь призму творчості і діяльності однієї яскравої особистості. Предметом дослідженняє багатостороння діяльність Вахнянина, а метоюроботи простежити становлення музичного професіоналізму в Галичині і роль Вахнянина в цьому процесі.
Шлях до поставленої мети полягає у вирішенні таких завдань:
Наукове вивченнярізносторонньої діяльності Вахнянина є недостатнім. Досі немає монографічного дослідженняз повним її висвітленням, відсутня науково опрацьована бібліографія його творів. Існує декілька досліджень присвячених окремим ланкам діяльності Вахнянина (літературної в „Історії літератури руської” Огоновського, громадсько-політичної у монографії та статях Т.Батенка, композиторської у статті Людкевича та брошурі Гриневецького), а також принагідні згадки у музикознавчих працях М.Загайкевич, Л.Кияновської, другому та третьому томах академічної шеститомової „Історії української музики”). Джерелами даного дослідження є мистецький доробок Вахнянина, періодика,архівні матеріали,тадрукованіавтобіографічні матеріали.
Панівним методом дослідженняє джерелознавчий метод, застосування якого дозволяє залучити тогочасний архівний матеріал і цілісно охопити діяльність митця. Для характеристики музичної спадщини використано музично-стильовий і структурний аналіз музичного матеріалу.
Наукова новизнаотриманих результатів полягає в тому, що:
Практичне значенняотриманих результатів полягає у їх впровадженні в навчальну практику (в курсах історії української музики, культурології). Робота спрямована на корекцію ставлення до спадщини Вахнянина і докорінну переоцінку її значення.
Складовіпропонованої роботи були апробованів доповідях, виголошених автором на Пятій (Ряшів, Польща, 1999) та Шостій (Коломия, 2000) міжнародних наукових сесіях “Musica Galiciana”, в рамках засідань музикознавчої комісії на Десятій (березень 1999), Одинадцятій (березень 2000), Дванадцятій (березень 2001) та Тринадцятій (березень 2002), Чотирнадцятій (березень 2003) сесіях Наукового Товариства ім. Т.Шевченка у Львові, на ІІІ (Київ, березень 2001р.), IV(Київ, березень 2002р.) та V (Київ, березень, 2003) Всеукраїнській науково-теоретичній конференції “Молоді музикознавці України”, наукових конференціях “Мистецтво молодих ” (Львів, вересень 2001) та „Мистецтво молодих ” (Львів, вересень, 2002), Міжнароднійнауковій конференції до 250 річчя Дмитра Бортнянського (Львів, листопад 2001), Всеукраїнській науковій конференції “Родина Колессів у духовному та культурному житті України кінця ХІХ ХХ століття (з нагоди 130-річчя від дня народження академіка Філарета Колесси” (Львів, листопад 2001), Науково-теоретичній конференції „Микола Лисенко та українська композиторська школа” (Київ, квітень 2002). Дослідженняобговорювалося на двох засіданнях музикознавчої комісії ІМФЕ ім. М.Рильського.
Дисертація обсягом 169 сторінок складається зі Вступу, двох частин та Висновків. До роботи долучено Список використаної літератури (158 найменувань) та Додатки (15 нотних прикладів іХронологія життя та творчості Вахнянина).
Зміст роботи
У вступіобґрунтовується актуальність, обєкт та предмет дослідження, мета, завдання, методи дослідження, наукова новизна, практичне значення роботи, інформується про апробацію різних її частинта роботи в цілому.
Першу частину„ Анатоль Вахнянин в історії української культури” - відкриває розділ „Громадська діяльність А.Вахнянина”, адже митець увійшов в історію, проявивши себе як особистість з організаторським хистом,як політик і засновник багатьох культурно-громадських товариств та установ.
Вахнянин був першим головоюукраїнськогостудентськоготовариства„Січ”, заснованого 1868 р. у Відні. Головна метатовариства репрезентаціяУкраїни як окремого народу поміж словян, йогомови, пісні, літератури.
У Львові Вахнянин виношував думку про створення товариства для просвіти народу. Таким товариством, організованим за його активної участі, стало товариство „Просвіта”, яке Вахнянин очолював до 1870 р. Товариство взяло під свою опіку роботу спеціально створеної комісії для укладання й видання підручників, довголітнім членом якої був Вахнянин.
У 1881 році Вахнянин був одним із співзасновників „Руського Педагогічного Товариства”, основною метою якого було заснування, примноження кількості українських народних шкіл надання їм матеріальної допомоги.
Вахнянин брав участь у становленні Наукового Товариства ім. Т.Шевченка.травня 1893 року на загальних зборах НТШйогобуло обрано директором історико-філософської секції. Після обрання Вахнянина послом до парламенту, 1894 р. він склав повноваженя директора секції.
Шлях Вахнянина до політичної карєри був нелегким. Першою його спробою у політиці стала участь у керівному виділі „Руської Ради”, що виникла 1870р. Однак провід у раді взяли москвофіли і Вахнянин опісля покинув діяльність у ній. Неодноразово будучи кандидатом, він лише в грудні 1893 року був обраний послом до австрійського парламенту. На політичній арені був репрезентантом політики „нової ери”.
Вінцем громадської праці Вахнянина стало створення музичних товариств та інституцій, які сприяли становленню українського музичного професіоналізму. Є дані про спорадичну участь Вахнянина у деяких польських музичних товариствах Галичини. У 1870 р. він заснував музичне товариство „Теорбан”, яке не розвинуло ширшої діяльності.
року Вахнянин був одним із засновників хорового товариства „Львівський Боян”. З часом осередки „Боянів” почали виникати в різних містах Галичини і постала потреба обєднати їх однією організацією. Нею став „Союз співацьких і музичних товариств”, під патронатом якого було відкритомузичну школу Вищий музичний інститут під керівництвом Анатоля Вахнянина. 1907 р. „Союз...” було перейменовано в „Музичне Товариство ім. М.Лисенка”.
Розділ „Літературна спадщина” розглядає різні грані літературного таланту Анатоля Вахнянина.
У підрозділі „Белетристика та мемуаристика А.Вахнянина” подається його характеристика як художника слова. Вахнянин найбільшповнореалізувавсебев невеликих за обсягом прозових жанрах нарисах та гуморесках. У 1902 році побачила світ збірка його прозових творів „Оповіданя і гуморески”, яка, за винятком повісті „Женщина”, охоплювала всю белетристику автора.
В еволюції української малої прози ХІХ початку ХХ століть Вахнянин є репрезентантом етапу соціологічного оповідання й суспільно-політичної студії. За своєю тематикою оповідання поділяються і аналізуються за двома групами: оповідання з громадсько-політичним підтекстом і твори на побутову тематику.
Вахнянину належать також переклади повістей М.Гоголя та І.Тургенєва.
Окремемісце у белетристиці Вахняниназаймаютьнезавершені „Спомини з житя”, написані 1907 р.ідоведені лише до початку 1870-х років, становлять цінний документ громадського зростання автора, характеристики його літературного оточення.
Іншому профілю літературного таланту Вахнянина присвячено підрозділ „Праці з історії літератури та літературної критики”. Історією літератури та літературною критикою Вахнянин цікавився протягом усього життя. Першимикроками в царині літературної критики стали статті „Гадки за читаннєм поеми „Гостина на Україні” (1862) та „Денещо за Музу Шевченкову та розбір думи передсмертної” (1863), яка стала першою в Галичині розвідкою про творчість Шевченка.
Початком праці Вахнянина як історика літератури є його переклад праці Прижова „Малороссия (Южна Русь) и исторія її літератури, почавши від ХІ до XVIII віку”. Найвищим досягненням у ційгалузі є дослідження „О докторі Франциску Скорині і єго літературной діяльности”, опубліковане 1879 року.
Цікавим аспектом літературознавчої роботи Вахнянина є його клопотання щодо публікації невідомої частини спадщини українських поетів (Шашкевича, Федьковича).
Оглядуісторичних праць Вахнянина присвяченоостанній розділ першої частини дисертації“Праці на історичну тематику”. Повернувшись до Львова випускникомвідділу історії та географії Віденського університету, він став серйозно займатися історією. Цьому сприяло знайомство з П.Кулішем, котрий вказав Вахнянинові на потребу вивчення історії України за джерелами. Враховуючи це,Вахнянинпублікує праціна історичні теми у львівській „Правді” 1868-1869 року: „Взаємини проміж козаччиною а Перзиєю у літах 1618,1619 і 1620”, „Про кургани на Литві і западній Руси”, „Катехизис, історія і землепись”. Одним з видів історичних праць Вахнянина є реферування праць видатних істориків. Окрему групу становлять два політичні трактати про „руську справу” - „Причинки до історії руської справи в Галичині в літах 1848-1870” та „Руська справа в Галичині в роках 1891-1894”. Обидва трактати повязані ідеєю національного розвитку Галичини в різних часових відтинках.
Друга частинароботи „Музично-естетичні погляди та композиторська спадщина Анатоля Вахнянина” складається з семи розділів. Перший розкриваєпогляди митця намузично-естетичні проблеми,місцемузики в ієрархії мистецтв, походження музичного мистецтва. Про це йдеться у статтях „Листи про музику”, „Переднє слівце” та „Наукове поняття про повстання музики”. Вахнянин дефініціює музику як „звуковий образ почувань людських, зеркало пережитої долі людьми з єї світлими і темними сторонами”. Поділяючи погляди Штура, Вахнянин відводить музиці друге (після поезії) місце у ієрархії мистецтв.
Вахнянин наводить три теорії походження музичного мистецтва: про зародження музикиз крику, який під впливом різних емоційних вражень перетворюється в мелодію; про фізіологічне походження музики, в якійВахнянин поділяє позитивістські погляди Г.Спенсера; про божественність походження музичного мистецтва, що ілюструється прикладамизміфології древніх народів, зокремасловян.
Другий розділ „Хорова творчість і солоспіви” присвячений характеристиці головних жанрів композиторської творчості Вахнянина, вагомим поштовхом до яких був безпосередній контакт Вахнянина з Вербицьким та Лаврівським, участь у виконанні їх творів. Фундаментом хорової музики Вахнянина були німецькаLiedertafel, розповсюджена у творчості австро-німецьких романтиків та позначена його впливами старогалицька пісенність.
Обсяг хорової творчості Вахнянина нині є дещо більшимвід того, що був досі відомиймузикознавцям. На основі бібліотечних та архівних фондів, повідомлень періодики, спогадів поданосписок збережених і не збережениххорових творів композитора. Їх класифіковано за 4 групами, які відповідно аналізуються: 1) хори героїко патріотичної тематики („По морю, по морю...”, „Піснь свободи”, хорові опрацювання пісень „Я щасний...”, „При Чигрині”); 2) хори на соціальне замовлення з нагоди приїзду і зустрічі високих посадовців, ювілеїв Папи Римського (кантати „Витай нам, Достойний...”, „Гімн в честь архикнязя Рудольфа”, „Із низьким поклоном...”, „Честь і поклон, вірні серця і щиру любов...”); 3) ліричні хори („Молоді сни...”, „Наша жизнь”); 4) твори максимально наближені до зразків старогалицької пісенності („До чарки”, „Ой йшли наші славні запорожці”).
Скромнішими є здобутки Вахнянина в жанрі солоспіву. Відомі 4 зразки цього жанру: „Була колись гетьманщина...”, „Тяжко важко в світі жити” (обидва до сл.Шевченка), „Прощаньє” (сл. Вахнянина) та „Помарніла наша доля” (сл.Федоровича у ред.Партицького). Нотний текст перших трьох солоспівів не знайдено. Популярний донині солоспів „Помарніла наша доля”, створений 1870 року, завдяки патріотичному спрямуванню і блискучій інтерпретаціїО.Мишугою, ще за життя автора здобув велику популярність.
Третій розділ „Фольклорні інтереси та обробки народних пісень”. Захоплення народними піснями зародилося у Вахнянина ще підчас навчаня у Перемиській гімназії. Поштовхомдо дослідження фольклорних зразківстала праця Марцинковського (Новосельського) „Lud ukrainski”. Провелике значення, яке надавав Вахнянин збиранню і вивченню фольклору свідчать листи до Ф.Колесси, рецензія на книгу Демуцького „Ліра та її мотиви”, статті „Дещо про значеннє народних пісень у Словян, імено у Русинів”, „Листи про музику”. У композиторській творчості звернення Вахнянина до фольклору найяскравіше позначилося у трьох хорових „Вязанках народних пісень”, 4 хорових обробках народних пісень, вміщених у збірці чоловічих вокальних квартетів „Кобзар” та першій дії опери „Купало”.
На 1870-80-ті роки припадає звернення Вахнянина до жанру хорової обробки народної пісні. Утрактуванні цього жанру галицький композитор залишився на тому рівні, на якому цей жанр перебував в середині ХІХ ст. ХоровафактураВахнянина цепереважно чотириголосийсклад, хоч автор зберігає і дотримується його непостійно: іноді виділяє окремі мелодичні ходи в унісон („Калина”), чи застосовує ефект зіставлення різних груп хорових голосів („Журбо моя”). Формаобробок народних пісень Вахнянина переважно є не більшоювід періода, в межах якого композитор прагне сягнути інтонаційної заокругленості пісні („Калина”, „Де б я”, „Ой ти хлопче”, „Жаль”). Гармонічнамоваобробок виявляє тенденціюдо хроматизації голосів. Показовимщодо цього є порівняння двох опрацювань пісні „Калина” ( з „Кобзаря” та з „Вязанки народних пісень”) з її першоджерелами: збірником „Пісні, думки і шумки руського народа...”, упорядкованого Коціпінським, та опрацюванням цієї пісні Маркевичем для голосу та фортепіано у виданніКуліша „Записки о Южной Руси”.
Намаганням наблизитися до старих фольклорних фольклорних зразків пройняті і хори з першої дії опери „Купало” („Ходили дівоньки...”, „Гей на Івана, гей на Купала”, „Палай, палай, Купалоньку наш...”).
Четвертий розділ “Дослідження і творчість у сфері духовної музики” - базується на дослідженні друкованих статей Вахнянина „Дмитрій Степанович Бортнянський”, „Два реформатори церковного співу”, а також збережених недатованих рукописних матеріалів і „Співаника церковного”.
Збережені рукописні матеріали свідчать про ознайомлення Вахнянина з працями Разумовського „Церковное пение в России” (фрагменти з якої конспектуються майже дослівно), Смоленського, Львова, Потулова. Системного викладу історії церковної музики Вахнянин не залишив, а у спробі її поділуна 4 етапи брав за основу періодизацію, запропоновану в праці Разумовського.
Найбільше зацікавлення Вахнянина викликала постать та творчість Дмитра Бортнянського. Спробу порушити питання національного в його музиці містить стаття „Дмитрій Степанович Бортнянський”, яка є вільним перекладом статті І.Божеярова „К портрету Д.С.Бортнянскаго”. При цьому Вахнянин зробивперестановкиу „монтажі” матеріалу, не змінюючи суті думок першоджерела. Він наголошує на українському походжені Бортнянського і спорідненості його мелодики з українськими піснями. Характеристику Божеяровим творчості Бортнянського він вважає абстрактною і однобічною.Вахнянин знаходить у творах Бортнянського відгомін автентичних церковних наспівів.
У статті „В справі потреби заснування „Музичного Інститута” у Львові” авторвперше назвав Бортнянського „реформатором церковного співу” і порівнявйого роль в історії музики Східної церкви з роллю Палєстріни в музиці Західної церкви. Цепорівнянняобґрунтованеу статті„Два реформатори церковного співу”.
У композиторській спадщині Вахнянина є опрацювання набожних (термін М.Возняка) українських пісень, якіувійшли доукладеногоним та опублікованогороку „Співаникадля середніх шкіл”.Їх характеризує спрощений триголосий гомофонно-гармонічний уклад, простий і невибагливий з гармонічної точки зору. У „Співанику...” містяться 3 пісні з памятки набожної поезії та пісні „Богогласника”: „Ієрусалиме світел над звізди”, „Піснь до Пресвятої Богородиці” („О всепітая Мати...”) та „Пісня до Підкамянецької Богородиці” („Пречистая Діво Мати...”). Використанняостанньої в опері „Купало” порівнюється з нотним текстом у„Богогласнику” (р.), записом П.Демуцького у виданні „Ліра та її мотиви” та обробкою цієї пісні Лисенком.
Вахнянинові судилося стати першим галицьким композитором, який познайомився з Лисенком. Історія їх взаємин становить зміст пятого розділу “Анатоль Вахнянин і Микола Лисенко: з історії контактів”.
Це знайомство відбулося 1867 р., коли, їдучи на навчання до Ляйпциґа, Лисенко зупинився у Львові. Відтоді Вахнянин виявляв постійний інтерес до діяльності Лисенка: переклав українською мовою і посприяв публікації у журналі „Правда” рецензії з чеської газети „Narodni listy” навиступ Лисенка вконцерті Агренєва-Славянського 26 грудня 1867 року. Починаючи з кінця 60-х років, в ряді шевченківських вечорів Вахнянин виступає з виконанням таких солоспівів Лисенка до слів Шевченка, як „І багата я”, „Минають дні”, „Гетьмани”, „Тарасова ніч”, „Ой чого ти почорніло...”, що сприяло популяризації і музики Лисенка, і Шевченкового слова в Галичині.
Працюючи над виданням збірників власних обробок народних пісень,Лисенко у-1870 рр.просив Вахнянина віднайти для ньогозбірки пісень різних словянських народів.
Особливо активізувалися контакти з Лисенком 1891 року, коли Вахнянин став одним із засновників та першим диригентом хорового товариства „Львівський Боян”. З перших днів існування „Боян” виконував Лисенкові твори, був ініціатором відзначеня 25-літнього ювілею його творчої діяльності у 1892 році. Коли при товаристві було започатковано нотне видавництво, Лисенко надсилавдля друку власні твори.За сприяннямВахнянина 1893 року у львівському журналі „Зоря” Лисенко опублікував свою працю про українські народні музичні інструменти.
Апогеєм їх взаємин став 1903 рік, коли у Львові українська громадськість відзначала 35-літній ювілей творчої діяльності Миколи Лисенка. Для організації урочистостейбуло створено ювілейний комітет, очолюваний Вахнянином. Урочиста академія, на яку прибув сам ювіляр, відбулася 7 грудня 1903 року. Кошти, виручені з ювілейних концертів(коло 2000 корон), організатори передалина розвиток і утримання Вищого музичного інституту, відкритого у Львові в жовтні того ж року.
У шостому розділі “Діяльність А.Вахнянина в галузі музичної теорії” розглядаються музично-теоретичні праціВахнянина:підручник „Наука гармонії” та дві рецензії.
Підручник залишився у вигляді недатованого рукопису. Вахнянин працював над ним вліткуроку і писав його для потреб Вищого музичного інституту. Підручник Вахнянина порівнюється з російськими підручниками Чайковського та Римського-Корсакова, при цьому виявлено часом текстову схожість, подібність у побудові і використанні термінології.
Друга проблема відсутність української музичної термінології.Уроці Іван Кипріян, готуючи до друку укладений ним „Учебник початкових відомостей музики і співу”, радиться з Вахняниним стосовно точності перекладу термінів. Композитор не вніс коректив до пропонованої термінології, однак з патріотичних міркувань і нагальної потреби підручників такого типу підтримав роботу Кипріяна, опублікувавши у „Ділі” рецензію на цей підручник. З тих же міркувань Вахнянин рецензією підтримав появу у 1881-1886 рр. „Малого катехизу музики” Матюка, де подано доволі повні відомості з теорії музики.
Останній розділ другої частини“Анатоль Вахнянин і становлення українського театру в Галичині”.
У громадсько-організаційному плані початки співпраці Вахнянина з театром припали на 1869 рік, коли за дорученням Виділу для контролю проведення вистав було утворено так звану „Артистичну комісію”. Композитор пропрацював уній до 1898 року. Вахнянин доклав також зусиль до збору коштів на будівництво театрального будинку у Львові.
Окремо характеризуються рецензії Вахнянинана театральні вистави. Вонистворюють певну панораму театрального життя Львова того часу. У дисертації розглядаються рецензії на виконання у Галичині опер „Запорожець за Дунаєм” С.Гулака-Артемовського,”Різдвяна ніч” М.Лисенка, „Олеся” П.Бажанського, а також драматичних творів О.Огоновського та К.Устияновича.
Вахнянин не оминувувагою імузикудо драматичних вистав. На сцені театру при товаристві „Руська Бесіда” було поставлено чимало пєс зйого музикою: драми Ф.Заревича „Бондарівна”, „Назар Стодоля” Т.Шевченка, „Гальшка Острожська” О.Огоновського, „Ярополк ІСвятославович” К.Устияновича, комедія „Гаркуша” О.Стороженка. На жаль, усі зазначені твори втрачено.
Найбільшим досягненям у музичній спадщині Вахнянина є його опера „Купало”. Роботанад твором розпочаласьрокуі продовжувалась аждо 1892 року. При цьому операпостійно доповнювалась і поправлялась. Вперше її було поставлено 1929 року у Харкові за участю І.Паторжинського, М.Голинського, М.Литвиненко-Вольгемут. Наприкінці 70-х років ХХ ст.оперу було поставлено у Торонто, а 1990 силами Оперної студії при Вищому музичному інституті ім. Лисенка на сцені Львівського оперного театру була здійснена постановка в редакції М.Скорика, а 1992-го у тій же редакції на сцені Національної опери у Києві.
Твір Вахнянина найкраще вписується в контекст ранньоромантичних опер, переважно німецьких (К.М.Вебер). Як і у „Вільному стрільцеві” Вебера, в „Купало” велика роль відводиться народно-побутовим сценам, опорі на хорові сцени, використанню народно-пісенних форм. Спільними є і жанрові витоки обидвох опер це німецький зінґшпіль, від якогоструктурачотирьохдій, принцип „швидкого фіналу” з ансамблевими та хоровими номерами.
У творі переплелиськілька драматургічних ліній: народно-обрядова (представлена в хорах першої дії і підкреслена символікою назви твору), героїко-прославна або визвольна (проведена в кульмінаційних фіналах другої та четвертої дій), лірико-любовна (пісня Одарки, балада Максима) та умовно-екзотична лінія (третя дія, що характеризує „східний табір”). Точкою перетину всіх цих ліній є балада Максима зчетвертоїдії.
Вокальна сторона опери розкривається в яскравих індивідуальних характеристиках, втілених у розгорнених за формою номерах: аріозо Омара „І я любив колись в житті”, аріозо Одарки „Нема мені порадоньки” та балада Максима.
Істотне місце в драматургії опери належить хорам, які сприяють гнучкому розгортанню драматичної ситуації. Вони характеризуються за трьома групами: 1) народно-обрядові („Гей на Івана...”, „Палай, палай”, „Ходили дівоньки”); 2) релігійного характеру („Під твій Покров...”, „Пречистая Діво”); 3) героїчного плану („Урра у бій”,який перегукується з групою героїко-патріотичних хорів композитора).
Вельми різноманітними є ансамблі. Їх роль в будові опери полягає в динамізації сценічної дії і логічному втіленнідраматичних сцен сюжету. Ансамблі є в усіх діях опери, особливо багато у третій дії, що випливає з розгортання сюжету (захоплення в полон, переляк Одарки, розгубленість Максима). Яскравимприкладоммайстерноїпобудови ансамблів є різноплановий квартет „Смерті, ах смерті прошу”.
З поміж усіх компонентів опери найбільш вразливим є оркестр.Композиторнамагався надати йому роль виразового компонента (сцена нападу татар), однак не досягнув належного ефекту. Недоліком оркестрової партитури твору є брак єдиної лінії мотивно-тематичного розвитку.
УВисновкахподано узагальнючий погляд на діяльність Вахнянина, окреслено його композиторський стиль і риси музичної мови.
Віддаючи перевагу громадсько-політичній та літературній діяльності, Вахнянин визнавав принагідність власних музичних спроб. Але в еволюції музичної культури Галичини діяльність Вахнянина сприяла переходу від аматорської композиторської творчостідо подальшого розвитку на професійній основі. Найяскравішим свідченям цього є пройдений ним шлях від участі в окремих аматорських музичних і співацьких товариствахдо заснування Вищого музичного інституту у Львові.
Збережена частина творів свідчить про цілісність композиторського обличчя Вахнянина. Спостерігається взаємовплив різних ділянок його музичної спадщини, причому вузловим перехрестям є опера “Купало” найвище творче досягнення композитора, перша повноцінна опера в Галичині.
Вахнянин працював виключно у двох сферах хорової та театральної музики. Факт існування і успішного сценічного життя його солоспівів, віддзеркалений у повідомленнях преси, доводить, що композитор розвивав цей жанр.
Стиль композитора ґрунтується на засадахромантичної естетики.Умовно його джерела поділяються на дві категорії. До першої з них належать абсорбування національних традицій, до другої засвоєння здобутків європейського музичного романтизму.
Одним з найвагоміших джерел творчості Вахнянина є фольклорний матеріал. У ньомукомпозитора найбільше ваблять такі жанри:
Продовження традицій перемиської композиторської школи у творчостіВахнянина проявляється в наданні переваги хоровій музиці, опорів тематизмі творів на старогалицьку елегію і Liedertafel, тенденції до продовження лінії українських пісень-гимнів середини ХІХ століття ( “Я счастний”, “Я русин був” і т.д.).
Значне місце в творчості перемиських композиторів становить звернення до поширеного в українському театрі жанру співогри. Опера Вахнянина, ввібравши в себе риси співогри, стала кроком до повноцінної опери, а отже, й кроком до професійності у цьому жанрі.
ЄднаєВахняниназ композиторами перемиської школи великий інтересдо творчості Бортнянського. Вахнянин порівнював роль Бортнянського в історії музики Східної церкви з роллю Палестріни в історії музики Західної церкви, підняв питання про “національну закраску” (І.Франко) музики Бортнянського.
Вахнянин першимз галицьких музикантів заприязнився з Лисенком, сприяв популяризації лисенківських композицій у Галичині, що сприяло становленню музичного професіоналізму в Галичині.
Важливими джерелами стилю Вахнянина було засвоєння здобутків європейського музичного романтизму. Першим з нихє німецька пісенність, зокрема Liedertafel.Про це свідчить простий, невибагливий мелодизм та тематичне спрямування цілої групи хорових творів (“До чарки”,“Стіймо разом”).Гомофонно-гармонічна фактура, чіткість і рельєфність форми, гармонічна простота чоловічих хорів німецьких композиторів-романтиків були для Вахнянина зразком, якимвін проте не обмежувався. Від німецьких романтиків Вахнянин запозичиві первинну жанрову модель для опери “Купало” німецький зінгшпіль.
Комплексний аналіз композиторської спадщини Вахнянина дає можливість відзначити і деякі характерні риси його музичної мови.Характер тематизму в музиці Вахнянина двоякий. Одні теми максимально подібні до народних, як коломийкові теми в кантатах, хорахз першої дії, баладіМаксима, аріозо Одарки з опери. Композитор ніде (крім хорових обробок народних пісень) не вдається до цитування народних мелодій. Інші теми орієнтовані на жанри європейської романтичної музики: баркарольні теми в кантатах, вальсовість у аріозо Степана “Не плач Одарко”, баладіОмара “І я любив”, фінальномуполонезіопери, романсовість солоспіву “Помарніла наша доля”.
Гармонічне мислення Вахнянина виявляє себе на ладо-тональномурівні. Характерними його рисами є часте застосування терцевих тональних співвідношень (хор “Наша жизнь”, будова кантат), тональної перемінності (у “Хорі Норманів”, чи на початку пісні “Ой йшли наші славні запорожці”), окремих ладах(двічігармонічний мінор у солоспіві “Помарніла наша доля”, види мінору для передачі східного колориту у третій дії опери). Раціональність і продуманість тонального плану оперних сцен ілюструєдруга дія опери “Купало”.
Вахнянин виявляє своєрідність мислення і на рівні музичних форм. Хоч діапазон застосовуваних ним форм загалом невеликий, протесеред них трапляються розвинені зразки (як концентрична у “Витай нам, Достойний”). Про добревідчуття композитором форми свідчитьопера“Купало”, де кожна дія вибудована раціонально і компактно за формою.
Значення Вахнянина у культурно-історичному процесідругої половини ХІХ ст. загалом і в становленнімузичного професіоналізму зокрема значне і багатогранне. Безліч ініціатив композитора високий зразок жертовної праці для рідного народу, його культури в імя піднесення її значенняв світі.
Основніположеннядисертаціїрозкриваютьтакіпублікації:
.Горак Я.Анатоль Вахнянин і фольклор // Народознавчі зошити. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2000. - №1. С.102-107.
.Горак Я. Діяльність Анатоля Вахнянина у становленні українського театру в Галичині // Теоретичні та практичні питання культурології. Вип.5. Мелітополь, 2001. С.5-16. Міністерство освіти та науки України, Мелітопольський Державний педагогічний університет, Центр музичної україністики НМАУ ім. П.Чайковського.
.Горак Я. До характеристики хорової творчості Анатоля Вахнянина // Київське музикознавство: збірка статей. Вип./ Редкол. Котляревський І. (голова), Грица С. та ін. Київ, 2002. С.23-27.
. Горак Я. Взаємини між Анатолем Вахнянином та Миколою Лисенком (до історії контактів М.Лисенка з галичанами) // Київське музикознавство: збірка статей. Вип.10 / Редкол.: Котляревський І.А. (голова), Грица С., Зільберман Ю. та ін. Київ, 2003. С.24-35
.Горак Я. Три листи Анатоля Вахнянина до невстановленого адресата // Записки Наукового товариства ім. Т.Шевченка. Т.ССХХХІІ. Праці музикознавчої комісії / Ред. Купчинський О., Ясіновський Ю. Львів: НТШ, 1996. С.286-293.
.Горак Я. Ігнацій Гунєвич і формування Анатоля Вахнянина як музиканта (до історії українсько-польських взаємин) // Musica Galiciana. T.5. Rzeszow: Wydawnictwo Wyzsey Skoly Pedagogiczney, 2000. S.219-224.
.Горак Я. Листи Івана Кипріяна та Порфирія Бажанського до Анатоля Вахнянина // Musica Galiciana. T.VI / Ред. Зелінський О., редкол.: Павлишин С., Терещенко А. та ін. Львів, 2001. С.185-196. Міністерство культури і мистецтв України, Львівська державна музична академія. Серія: Наукові збірки ЛДМА ім. М.Лисенка, вип.5.
.Горак Я. Анатоль Вахнянин як дослідник духовної музики // Musica Galiciana. T.VI / Ред. Зелінський О., редкол.: Павлишин С., Терещенко А. та ін. Львів, 2001. С.157-164. Міністерство культури і мистецтв України, Львівська державна музична академія. Серія: Наукові збірки ЛДМА ім. М.Лисенка, вип.5.
.Горак Я. Анатоль Вахнянин і Наукове товариство імені Т.Шевченка // Дзвін. . - № 3-4. С.146-148.
.Горак Я. До історії празького концерту М.Лисенка 1867р. // Дзвін. . - № 2. С.130.
.Горак Я. До історії „Союзу співацьких і музичних товариств” у Львові // Дзвін. . - № 10-12. С.102-104.
.Горак Я. До історії становлення українського театру в Галичині // Дзвін. . - № 7. С.106-111.
.Горак Я. Микола Лисенко та Анатоль Вахнянин // Дзвін. . - № 11-12. С.94-97.
.Горак Я. Найвизначніший серед старшої генерації // Дзвін. . № 2. С.110-113.
.Горак Я. Листування Івана Франка з Анатолем Вахняниним // Науковий вісник музею Івана Франка у Львові. Вип.2. Львів: Каменяр, 2001. С.274-280.
. Горак Я. Взаємини між Анатолем Вахняниним та Миколою Лисенком (до історії контактів М.Лисенка з галичанами) // Тези IVвсеукраїнської науково-теоретичної студентської конференції „Молоді музикознавці України”. 23-27 березня 2002. Київ, 2002. С.26-27.
Горак Я.Р. Анатоль Вахнянин і становлення музичного професіоналізму в Галичині (друга половина ХІХ початок ХХ ст.).Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата мистецтвознавства. На правах рукопису. .00.03 Музичне мистецтво. Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Рильського НАН України. Київ, 2003.
Вперше подано цілісну характеристику багатогранної діяльності Анатоля Вахнянина композитора, диригента, співака громадського діяча, літератора, а також вводиться в обіг чимало нового архівного матеріалу. На його основі систематизовано погляди Вахнянина на різні галузі музичного мистецтва (музичну естетику, фольклор, духовну музику, театр, теорію музики). Завдяки введенню нових архівних матеріалів розширено обсяг композиторської творчості Вахнянина, що дає підстави для характеристики його композиторського стилю, базованого на засадах романтизму. Висвітлюється взаємодія композиторської творчості та музикознавчих зацікавлень Вахнянина. Завдяки плідній громадській, виконавській, диригентській, композиторській діяльності Вахнянина музичне життя Галичини того часу збагатилося новими ідеями, зміцніли звязки з композиторами з Великої України (М.Лисенком, П.Ніщинським). В еволюції музичної культури Галичини діяльність Вахнянина сприяла переходу від аматорського етапу композиторської творчості до подальшого її розвитку на професійній основі.
Ключові слова: автодидактизм,музичний професіоналізм, музичні товариства,язичницькі вірування, набожні пісні, Вахнянин.
Горак Я. Р. Анатоль Вахнянын и становление музыкального профессионализма в Галичине (вторая половина ХІХ начало ХХ века). На правах рукописи. Диссертация на соискание научной степени кандидата искусствоведения. .00.03. Музыкальное искусство. Институт искусствоведения, фольклора и этнологии им. М. Рыльского. Киев, 2003.
Работа впервые представляет целостную характеристику многогранной деятельности Анатоля Вахнянына композитора, дирижёра, певца, литератора, общественного деятеля. Введение в исследование нового архивного материала способствует систематизации взглядов Вахнянына на разные сферы музыкального искусства (музыкальной эстетики, фольклора, духовной музыки, театра, теории музыки) и более полному рассмотрению его композиторского творчества, в основе которого лежит стиль романтизма. В этом заключается новизна диссертации.
Диссертация объёмом 169 страниц состоит из вступления, двух разделов, выводов, списка литературы (158 позиций) и дополнений (15 нотных примеров и хронологии жизни и творчества Вахнянына). Во вступлении обосновывается актуальность, объект и предмет исследования, цель, задания, научная новизна, практическое значение работы, информируется об апробации её частей и работы в целом. Первый раздел „Значение Анатоля Вахнянына в истории украинской культуры” посвящён его общественной деятельности, ведь именно как политик, как член и основатель многих украинских культурно-общественных („Просвіта”, „Січ” в Вене, „Руська Бесіда”, НТШ) и музыкальных обществ („Львівський Боян”, „Теорбан”, „Лютня”, „Союз співацьких і музичних товариств у Львові” (позже „Музичне товариство ім. М. Лисенка”)) Вахнянын вошёл в историю украинской культуры. Венцом его музыкально-общественной деятельности стало в 1903 году основание во Львове „ Вищого музичного інституту” первого музыкального заведения, где множество галицких музыкантов имели возможность получить музыкальное образование. Именно основание этого заведения наиболее весомый вклад Вахнянына в процесс становления музыкального профессионализма в Галичине. Специальное внимание в этом разделе диссертации уделено литературному творчеству (рассматриваются его художественные произведения, работы по истории литературы и литературной критики) и историческим научным исследованиям.
В семи подразделах второй части „Музыкально-эстетические взгляды и композиторское наследие Анатоля Вахнянына” раскрывается систематизация его взглядов на разные сферы музыкального искусства, а также детально анализируется композиторское творчество Вахнянына хоровые произведения и романсы, обработки народных песен и центральное произведение в его творчестве опера „Купало”. Весомым для характеристики музыкального облика Вахнянына есть его взаимосвязи, личная дружба с композиторами Восточной Украины Николаем Лысенко (с которым Вахнянын познакомился первым из галицких композиторов и факты их дружбы рассматриваются в отдельной главе этой части работы) и Петром Нищинским.
В выводах на основе рассмотреного материала определён композиторский стиль Вахнянына и охарактеризированы черты его музыкального языка.
Ключевые слова:Вахнянын, автодидактизм, музыкальный профессионализм, музыкальные общества, языческие верования, духовные песни.
Horak Y. R. Anatol Vakhnyanyn and formation of musical professionalism in Halychyna (late XIX early XX century). A dissertation for the degree of candidate of Arts. On the rights of manuscript. 17.00.03. Musical art. M. Rylsky Institute of Arts, Folklore and Ethnology Studies of National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, 2003.
The dissertation is the first attempt to give integral characteristic of Anatol Vakhnyanyns versatile activities as a composer, conductor, singer, social figure and writer, a great deal of new materials extracted from archives being introduced. Based on this material, Vakhnyanyns views of varies fields of musical art (musical aesthetics, folklore, spiritual music, theatre, musical theory) have been systematized. Due to the newly found archive materials, the scope of Vakhnyanyns activies as composer has been expanded, which enables us to characterize his composer style as based on the principles of romanticism. A special emphasis is made on the the relationship between Vakhnyanyns musical composing and musical research. In the evolution of musical culture of Halychyna, Vakhnyanyns activities contributed to the transition from the amateur stage of composer activities to its further advancement on professional basis.
Key words: Vakhnyanyn, autodidactism, musical professionalism, musical societes, pagan beliefs, spiritual (religious) songs.