Поможем написать учебную работу
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
Если у вас возникли сложности с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой - мы готовы помочь.
! 1 Соціальна філософія як соціогуманітарна дисципліна
№ 1, 0, 1, 1, 1, 60
«Сучасна соціальна філософія орієнтована на особистість ще й тому, що вона включає її в «умови гри», розраховує на неї як на силу, яка…»
-«помножує» якість діяльності і обслуговуючих її речей.
-змінює зв'язок і орієнтацію своїх культурних, наукових та інших зацікавлень.
+забезпечує збереження і розвиток суспільства .
-активізується для використання культурних ресурсів.
! 2 Історія становлення соціальної філософії ХІХ - поч.ХХ ст.
№ 2, 0, 2, 1, 1, 60
Для соціально-філософських вчень Нового часу характерними є такі принципи:
+механіцизм;
-обєктивізм;
-фундаменталізм;
-фіналізм;
№ 3,0, 2, 1, 1, 60
Соціально-політичний ідеал М.Драгоманова традиційно характеризують як:
+Анархістський
-Монархістський
-Демократичний
-Тоталітарний
№ 4, 0, 2, 1, 1, 60
Філософським фундаментом світогляду Д.Донцова став:
-Прагматизм
-Неотомізм
+Волюнтаризм
-Класицизм
№ 5, 0, 2, 1, 1, 60
Структура суспільства за теорією В.Липинського:
-Поділ суспільства на касти
+Поділ на "національну аристократію" і народ
-Поділ суспільства на класи
-Поділ суспільства на керуючих та керованих
! 3 Розвиток соціальної філософії в ХХ ст.
№ 6,0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть, що П. Тейяр де Шарден проголосив центральним методологічним принципом сучасного мислення ?
- культура
+еволюція
- закон
- розум
№ 7,0, 3, 1, 1, 60
Джерелом суверенітету держави , за Жаком Марітеном , має бути :
+Бог
-Воля народу
-Сама людина
-Природне право
№ 8,0, 3, 1, 1, 60
Які з трьох світів Карла Поппера названі правильно ?
- внутрішній і зовнішній
+ обєктивний і субєктивний;
- природний і політичний
- обєктивний та індивідуальний
№ 9,0, 3, 1, 1, 60
Кому належить дане твердження «Аби зрозуміти, що суспільство розуміє під нормальністю, слід подивитися, як воно озна?чує божевілля. А смисл закону, слід шукати у сфері беззаконня».
+М. Фуко
-К. Поппер
-Г. Маркузе
-Ж. Марітен
№ 10,0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть, ким з нижчеперерахованих авторів був запропонований принцип фальсифікації:
+Карл Поппер
-Мішель Фуко
-П.Тейяр де Шарден
-Жак Марітен
№ 11,0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть , в якому році була надрукована праця К.Поппера
«Відкрите суспільство та його вороги»:
+1945
-1955
-1947
-1964
№ 12,0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть , кому належить праця «Злиденність історицизму»:
-Мішель Фуко
-Юрген Габермас
+Карл Поппер
-Макс Горкгаймер
№ 13,0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть , хто є автором праці «Негативна діалектика»
-Карл Поппер
+Теодор Адорно
-Мішель Фуко
-Макс Горкгаймер
№ 14,0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть, завдяки кому було окреслено філософські засади критичної теорії:
+Макс Горкгаймер
-Еріх Фромм
-Юрген Габермас
-Жак Марітен
№ 15,0, 3, 1, 1, 60
Назвіть автора праці «Діалектика просвітництва»:
-Герберт Маркузе
-Мішель Фуко
-Юрген Габермас
+Макс Горкгаймер
№ 16,0, 3, 1, 1, 60
Назвіть одного із засновників фройдо марксизму :
+Герберт Маркузе
-Теодор Адорно
-Мішель Фуко
-Карл Поппер
№ 17,0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть, яка з названих праць належить Герберту Маркузе:
-«Присмерок цивілізації »
-«Археологія знання»
+«Ерос і цивілізація»
-«Відкрите суспільство та його вороги»
№ 18,0, 3, 1, 1, 60
До "франкфуртської школи" належить:
-Х.Ортега-і-Гассет
+Г.Маркузе
-К.Поппер
-П. Тейяр де Шарден
№ 19,0, 3, 1, 1, 60
На думку К. Поппера, "закритість суспільства" характеризується вірою в існування:
+Магічних табу
-Класової свідомості
-Суспільної думки
-Соціальних пророцтв
№ 20, 0, 3, 1, 1, 60
Завдяки своїм чисельним виступам у студентських демонстраціях Маркузе охрестили:
-"батьком нових правих"
+"батьком нових лівих"
-"батьком нових центристів"
-"батьком нової еліти"
№ 21,0, 3, 1, 1, 60
Франкфуртська школа це критична теорія сучасного (індустріального) суспільства, різновид…:
-Марксизму
+Неомарксизму
-Неопозитивізму
-Прагматизму
№ 22, 0, 3, 1, 1, 60
Генеалогія знання, дискурсивні і недискурсивні практики, безумство це все поняття які розробляв:
+М.Фуко
-Ж.Бодріяр
-Ф.Ліотар
-Г.Маркузе
№ 23, 0, 3, 1, 1, 60
У 60-ті роки 20ст. Фуко розробляє концепцію європейської науки на засадах "археології знання", у серцевині якої:
-"Знання-насилля"
+"Знання-мова"
-"знання-влада"
-"знання-свобода"
№ 24, 0, 3, 1, 1, 60
Важливим постулатом структурної антропології К.Леві-Строса стало тлумачення:
-Легенди
-Колективної свідомості
-Метафоричного сприйняття
+Міфу
№ 25, 0, 3, 1, 1, 60
К. Леві-Строс дійшов до висновку, що на поведінку людини найбільше мають вплив:
+Символічні форми, традиції і ритуали
-Взаємини між людьми
-Взаємини між людиною і природою
-Соціальний статус
№ 26, 0, 3, 1, 1, 60
Центральної ідеєю філософії М.Бубера є:
+Співіснування "Я" з іншою особистістю
-Вартість духовного життя сучасного суспільства
-Співіснування людини з природою
-Пізнання людиною світу
№ 27, 0, 3, 1, 1, 60
Автором праць "Громадянство і національна ідентичність", "Навіщо Європі Конституція?", "Філософський дискурс модерну" є такий представник франкфуртської школи:
-К.Поппер
+Ю.Габермас
-М.Фуко
-М.Шелер
№ 28, 0, 3, 1, 1, 60
Хто трактував людину як істоту, що складається з кількох “зрізів”, основними серед яких є “життєва сфера”, “особистісна сфера” та “індивідуальна сфера”?
-Карл Поппер
-Герберт Маркузе
+Хосе Ортега-і-Гассет
-Тейяр де Шарден
№ 29, 0, 3, 1, 1, 60
Принцип відокремлення наукового знання від ненаукового:
1. Інтроекція
2. Проекція
3. Фальсифікація
4. Верифікація
№ 30, 0, 3, 1, 1, 60
Кому належить цитата: «Дисципліна є вираженням генералізації різного роду соціальних технік, тобто схем, які виробило людство в процесах покарання, стимулювання, заохочення поведінки індивідів тощо.»?
+Мішель Фуко
-Хосе Ортега-і-Гассет
-Тейяр де Шарден
-Герберт Маркузе
№ 31, 0, 3, 1, 1, 60
Суттю якого підходу у філософії є те, що суспільство є продовженням природних і космічних явищ?
-Ідеалістична концепція
+Натуралістичний підхід
-Діалектико-матеріалістична позиція
-Системний підхід
№ 32, 0, 3, 1, 1, 60
Хто стверджував, що хід історії залежить від росту наукового знання?
-Макс Горкхаймер
-Вільгельм Дільтей
+Карл Поппер
-Мішель Фуко
№ 33, 0, 3, 1, 1, 60
Кому належить наступне висловлювання: «Масове мислення це мислення тих, у кого на будь-яке питання заздалегідь готова відповідь, що не складає жодних труднощів і завжди влаштовує.»?
-Теодор Адорно
+Хосе Ортега-і-Гассет
-Мішель Фуко
-Жак Марітен
№ 34, 0, 3, 1, 1, 60
Світи знання за К. Поппером:
+Субєктивний, обєктивний, колективний
-Емпіричний, теоретичний, інтуіція
-Розумовий, чуттєвий
-Розумовий, інтуїція
№ 35, 0, 3, 1, 1, 60
На якій стадії еволюції за Т. де Шарденом має відбутися злиття свідомостей всіх людей з космічним Христом, який є скритою силою розвитку і фінальна ціль універсуму?
-Переджиття
-Життя
-Думка
+Наджиття
№ 36, 0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть, представником якого напрямку/школи був Х.Ортега-і-Гассет.
-пост позитивізм
-лібералізм
+раціо-віталізм
-фалібалізм
№ 37, 0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть, хто був автором поняття/терміну "превентивна контрреволюція".
-М. Хоркгхаймер
-Т. Адорно
+ Г. Маркузе
-М. Фуко
№ 38, 0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть, хто був автором наступного висловлювання: "Чим слабша економічно країна, тим більше в ній культури".
-Тейяр де Шарден
-Ж. Марітен
+Х. Ортега-і-Гассет
- К. Поппер
№ 39, 0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть, яке з положень є принципом інтегрального гуманізму.
-соціальна орієнтованість
-культурна гомогенність суспільства
+плюралізм
-комунікативність
№ 40, 0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть, хто з наведених мислителів був директором Інституту соціальних досліджень при університеті в Франкфурті-на-Майні на поч. 30-х рр.1
+ М. Горкгаймер
-Т. Адорно
- Г.Маркузе
- Ю.Габермас
№ 41, 0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть, на перелік прізвищ, що відповідає нижче вказаним творам:
«Робітник. Панування і ґештальт.""Лексус і оливкове дерево.""Незадоволеність культурою.""Умови свободи: Громадянське суспільство і його історичні суперники."
-Е. Юнґер,Л. Мемфорд,Ж. Еллюль,Е. Ґелнер;
-К. Ґрюнберґ,Т. Фрідмен,З. Фройд,Л. Іонін;
+Е. Юнґер,Т. Фрідмен,З. Фройд,Е. Ґелнер;
-С. Улам, Ж. Еллюль, Е. Ґелнер, К. Ґрюнберґ.
№ 42, 0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть, хто був автором поняття "Велика відмова".
-Т. Адорно
-Е. Фромм
+Г. Маркузе
-Ф. Поллок
№ 43, 0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть, хто з наведених філософів хотів поєднати креаціоністську і еволюціоністську теорії походження людини.
-Е. Жільсон
- М. Бубер
+П.Тейяр де Шарден
-Ж. Мартен
№ 44, 0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть, хто з наведених філософів користувався поняттям "тангенціальна енергія".
-К. Ясперс
-М. Бубер
+П.Тейяр де Шарден
-М. Шелер
№ 45, 0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть, на перелік прізвищ, що відповідає нижче вказаним творам:
"Археологія знання.""Божественне середовище.""Два образи віри.""Система речей."
-М. БуберЕ. Жільсон,Ж.-Ф. Ліотар,М. Шелер;
-М. Фуко,Г. Маркузе,Ж. Мартен,Ж. Бодрійяр;
+М. Фуко,П.Тейяр де Шарден,М. Бубер,Ж. Бодрійяр;
-М. Шелер,М. Хоркгхаймер,П.Тейяр де Шарден,М. Бубер.
№ 46, 0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть на найбільш повний перелік представників Франкфуртської школи.
-Е. Фромм, Л. Левінталь, Ф. Поллок, К. Ясперс, Г. Маркузе;
-О. Неґт, Е. Юнґер, М. Хоркгхаймер, Ф. Непман;
+Ю. Ґабермас, Е. Фромм, Т. Адорно, В. Беньямін;
-Е. Гелнер, К. Віттфоґель, З. Кракауер, А. Шмідт.
№ 47, 0, 3, 1, 1, 60
Виберіть з наведеного списку понять риси, що характеризують постмодернізм :
-реалізм;
-загальність;
-традиціоналізм;
+метафоричність;
№ 48, 0, 3, 1, 1, 60
За М. Фуко, до раніше існуючих в суспільстві влади Закону, Слова і Тексту, Традиції через появу дисципліни додається ще і влада:
-Знання ;
-Тіла;
+Норми;
-Духу.
№ 49, 0, 3, 1, 1, 60
Хто з вчених, крім П.Тейяра де Шардена , займався вивченням «ноосфери»:
-А. Печчеї;
-І. Пригожин;
+В Вернадський;
-це поняття вивчав лише П.Тейяра де Шарден.
№ 50, 0, 3, 1, 1, 60
Хто з перелічених належить до Мадридської школи?
-К. Поппер;
+Х.Ортега-і-Гассет;
-Г. Маркузе;
-Т. Адорно.
№ 51, 0, 3, 1, 1, 60
П. Тейяр де Шарден у своїй філософській концепції хотів діалектично поєднати :
+релігію й науку;
-ноосферу й точку Омегу;
-тангенціальну енергію з радіальною;
-філософію й науку.
№ 52, 0, 3, 1, 1, 60
Архів це…
-Багатовимірний, гетерогенний, багатопроцедурний текст;
-Взаємовідношення різноманітних теорій, при якому окремі частини-відростки не розрізняються, але постійно перебувають в стані обміну з навколишнім середовищем;
-Синхронна фіксація будь-якої діахронної змінної системи, трактується як інваріант системи;
+Поняття, за допомогою якого описуються правила народження «нових дискурсивних обєктів», формалізується процес, який веде до зміни одної наукової формації іншою.
№ 53, 0, 3, 1, 1, 60
В чому полягає закон ускладнення свідомості?(П.Тейяр де Шарден)
-чим більше крупинок свідомості знаходиться в точці омега, тим більше вони стають «самими собою».
+кожен наступний представник свого виду апріорно вважається носієм більш складної свідомості ніж попередні.
-ускладнення свідомості індивіда залежить від росту його релігійності.
Світ рухается від складних психічних істот до простих утворень.
№ 54, 0, 3, 1, 1, 60
Назвіть усі принципи інтегрального гуманізму: ( Ж. Марітен)
-персональна орієнтованість, плюралізм, гуманність, християнська скерованість.
+плюралізм,комунітарність,персональна орієнтованість,теїстична християнська скерованість перетворень в природі.
-плюральність, комунікативність, теїзм.
-комунікативність, історизм, колективізм, гумнітаризм.
№ 55, 0, 3, 1, 1, 60
Вкажіть у чому полягає парадокс суспільства ХVIIст.(М. Фуко)
-воно, будучи насильницьким за відношенням до індивіда, не сприймається останнім таким, оскільки діє через опосередкований примус.
-воно не продукує критичного мислення, але дозволяє індивіду чинити опір існуючим стереотипам.
+воно маскує різноманіття технологій придушення волі індивіда, і при цьому цілком сумісне з розширенням прав людини.
-воно стає більш гомогенним та справедливим
№ 56, 0, 3, 1, 1, 60
Хто був автором ідеальної вязниці, що звалась «Паноптикум»:
-Мішель Фуко
-Стенфордські учені
+Джеремія Бентам
-Свята інквізиція
№ 57, 0, 3, 1, 1, 60
Яка енергія згідно з теорією П. Тейяра де Шардена обумовлює еволюцію універсаму:
-Інтегральна
-Імпульсивна
+Радіальна
-Пранічна
№ 58, 0, 3, 1, 1, 60
Хто з названих мислителів наголошував,що між людьми існує специфічна
«міжособово-безособова» взаємодія:
+Мартін Бубер
-Анрі Бергсон
-Макс Шелер
-Пєр Тейяр де Шарден
№ 59, 0, 3, 1, 1, 60
Поняття «дискурсивна формація» вперше було вжито таким мислителем:
-К.Маркс
-Ж.Дерріда
+М.Фуко
-У.Еко
№ 60, 0, 3, 1, 1, 60
Яка робота належить М.Фуко
-«Злиденність історицизму»
+«Турбота про себе»
-«Людина і люди»
-«Ерос і цивілізація»
№ 61, 0, 3, 1, 1, 60
Які два аспекти діяльності філософа виділяє Ж. Марітен у своїй праці «Філософ в світі»:
-традиції та досвід;
+істина і свобода;
-традиції і свобода;
-істина і досвід.
№ 62, 0, 3, 1, 1, 60
«Ми живемо в тотально-адміністративному суспільстві, і природне покарання невідємне від соціального прогресу». З якого твору ця цитата і хто її автор?
-М. Фуко «Наглядати і карати. Народження вязниці»;
+Т.Адорно, М. Горкгаймер «Діалектика Просвітництва. Філософські фрагменти»;
-Г. Маркузе «Одновимірна людина»;
-К. Поппер «Відкрите суспільство і його вороги».
№ 63, 0, 3, 1, 1, 60
Поєднайте школу(напрямок) з їх представником: Постмодерн, Школи : Мадридська, «Критичного раціоналізму», Католицька, Франкфуртська
-Х. Ортега-Гассет, М. Фуко, М.Горкгаймер, К.Поппер, П. Тейяр де Шарден;
-М. Фуко, М.Горкгаймер, Х. Ортега-Гассет, П. Тейяр де Шарден, К.Поппер;
-К.Поппер, П. Тейяр де Шарден, Х. Ортега-Гассет, М.Горкгаймер, М. Фуко;
+М. Фуко, Х. Ортега-Гассет, К.Поппер, П. Тейяр де Шарден, М.Горкгаймер.
№ 64, 0, 3, 1, 1, 60
Продовжіть логічний ряд:хаотичне, неупорядковане, децентроване, неоднорідне...
-гомогенне
-каузальне
-прямонаправленне
+гетерогенне
№ 65, 0, 3, 1, 1, 60
Гомогенність це…
-Класичне уявлення про спільність,співіснування та солідарність;
-Культурна універсалія, яка виражає собою те, що є однорідним, піддається асиміляції, приборкуванню та уніфікації;
+Культурна універсалія, яка виражає собою те, що є багатовимірним, неприборканим,ірраціональним, хаосоподібним;
-Характеристика класичної культурної традиції, настанови якої критично оцінюються в якості імпліковано фундаментальних ідей все проникного Логосу.
!4 Філософіська антропологія
№ 66,0, 4, 1, 1, 60
Назвіть кого вважають засновником філософської антропології :
-Мартін Бубер
-Карл Поппер
+Макс Шелер
-Герберт Маркузе
№ 67,0, 4, 1, 1, 60
Кому належить дане висловлювання «В нашу епоху вперше у майже десятитисячолітній історії людина повною мірою стала для себе «проблемою»: вона вже не знає, що вона є, і разом з тим знає, що вона цього не знає»:
+Макс Шелер
-Теодор Адорно
-Макс Горкгаймер
-Мішель Фуко
№ 68, 0, 4, 1, 1, 60
Назвіть хто з нижченаведених філософів займався проблемами аксіології:
-Гельмут Плеснер
+Макс Шелер
-Герберт Маркузе
-Жак Марітен
№ 69, 0, 4, 1, 1, 60
Назвіть філософа якому належить праця «Я і Ти»:
-Макс Шелер
-П.Тейяр де Шарден
+Мартін Бубер
-Мішель Фуко
№ 70,0, 4, 1, 1, 60
Вкажіть, яка з названих праць належить Мартіну Буберу :
-«Злиденність історицизму»
+«Два образи віри»
-«Діалектика просвітництва»
-«Слова і речі»
№ 71, 0, 4, 1, 1, 60
Вкажіть, хто є автором висловлювання " Особа це перш за все буття яке любить, а не буття яке має розум і волю".
-М. Бубер
-П.Тейяр де Шарден
+ М. Шелер
-Ж. Мартен
№ 72, 0, 4, 1, 1, 60
Встановіть відповідність у світобаченні людини, яке вважається характерним для доби Середньовіччя.
-космоцентризм
+ теоцентризм
- антропоцентризм
-соціоцентризм
№ 73, 0, 4, 1, 1, 60
Вкажіть, хто з наведених філософів позиціонував себе як неокантіанця.
-М. Бубер
-П.Тейяр де Шарден
+М. Шелер
-Ж. Мартен
№ 74, 0, 4, 1, 1, 60
Вкажіть, хто з наведених філософів заснував філософську антропологію, як окрему філософську течію.
- М. Бубер
- Тейяр де Шарден
+ М. Шелер
-Ж. Мартен
№ 75, 0, 4, 1, 1, 60
Антропологічний принцип полягає в тому, що :
-природні закони є ідентичними до людських;
-в сутності людини переважає пріоритет соціуму, культури ;
+людина це вихідний пункт і кінцева мета філософії;
-людина є образом Бога.
№ 76, 0, 4, 1, 1, 60
Мартін Бубер виділяє три сфери життя, утворені світом відносин. Це:
-фізична, психічна, раціональна;
-субєктна, обєктна, суспільна;
-індивідуальна, загальна, божественна;
+фізична, психічна, поетична.
№ 77, 0, 4, 1, 1, 60
Вкажіть, засновником якої організації був Ауреліо Печчеї.
+ Римський клуб
-Віденський гурток
-Франкфуртська школа
- Єнська школа
!5 Суспільство і природа
№ 78, 0, 5, 1, 1, 60
Томас Мальтус в 1798 році сформулював закон, сутність якого полягала в тому, що:
-коефіцієнт смертності людей дуже високий, а тому потрібно проводити заходи для його зменшення, зокрема підвищувати народжуваність населення;
-зростання дискримінації людей за віковим показником «ейджизм» (в основному це люди похилого віку);
+ріст населення випереджає виробництво засобів для підтримання належної життєдіяльності;
-потрібно зменшити інтенсивність забруднення атмосфери, щоб запобігти екологічній кризі.
№ 79, 0, 5, 1, 1, 60
Римський клуб це:
-напрям античної філософії;
+європейська неполітична організація, яка займається глобальними проблемами людства;
-обєднання вчених, які працюють над воєнними дослідженнями;
-організація в США, створена за ініціативою мігрантів з Європи.
№ 80, 0, 5, 1, 1, 60
І. Стенгерс й І. Пригожин у своїй праці «Порядок з хаосу» стверджують, що:
-матерія це пасивна субстанція, що описується в рамках механічної картини світу;
-з хаосу не може виникнути структура;
-опис поведінки елементарних компонентів достатньо для розуміння систем як цілого;
+в світі діє і детермінізм, і випадковість (вони погоджуються, доповнюючи одна одну ).
№ 81, 0, 5, 1, 1, 60 Співвіднесіть філософські твори з їхніми авторами: «Божественне середовище», «Наглядати і карати», «Інтегральний гуманізм», «Злиденність історицизму» .
-Ж. Марітен, П.Тейяр де Шарден, М. Фуко, К. Поппер;
-П. Тейяр де Шарден М. Фуко, К. Поппер, , Ж. Марітен;
+П. Тейяр де Шарден, М. Фуко, Ж. Марітен, К. Поппер;
-К. Поппер, Ж. Марітен, П. Тейяр де Шарден, М. Фуко.
№ 82, 0, 1, 1, 1, 60
Які основна ціль Римського клубу?:
-Перевлаштування економіки у слаборозвинутих країнах
-Зміцнення духу миру і злагоди у всьому світі
+Сприяння пізнанню труднощів розвитку людства та формування нових відносин для виправлення ситуації
-Проголошення антиглобалізаційних настроїв та популяризація ідеї про територіальну привязаність народу
! 6 Духовне життя суспільства
№ 83, 0, 6, 1, 1, 60
Інстинкт це
+ природжений акт поведінки, властивий тваринам певного виду і виникає як реакція на зовнішній чи внутрішній подразник
- інтелектуальний затність тварин певного виду реагувати на зовнішні та внутрішні подразники
- природжений акт поведінки людини, що виникає як реакція на зовнішній чи внутрішній подразник
- природжений акт поведінки, що виникає як реакція на зовнішній подразник
№ 84, 0, 6, 1, 1, 60
Продовжіть речення: Людська свідомість сформувалась у процесі...
- онтогенезу
- соціогенезу
- антропогенезу
+ антропосоціогенезу
№ 85, 0, 6, 1, 1, 60
Дух як функцію вищої нервовї діяльності головного мозку людини, трактують (продовжіть речення):
- феноменологи
- біологи
+ марксисти
- ідеалісти
№ 86, 0, 6, 1, 1, 60
Свідомість нерозривно повязана із:
+ абстракним (понятійним) мисленням і мовою
- вірою
- суспільством
- мисленням і рефлексуванням
№ 87, 0, 6, 1, 1, 60
Три основні сфери свідомості:
- політика, релігія, мистецтво
- когнітивна, емпірична, теоретична
+ пізнавальна (когнітивна), емоційна, мотиваційно-вольова
- пізнавальна (когнітивна), емоційна, орієнтаційна
№ 88, 0, 6, 1, 1, 60
Душа це:
+ сфера психічного життя людини, субєктивний внутрішній світ, який складає інтимно-особистісну сторону людського життя
- сфера психічного життя людини, субєктивний внутрішній світ, який представляє інтимно-тілесну сторону людського життя
- сфера релігійного життя людини
- астральне тіло, яке кожен індивід отримує при народженні
№ 89, 0, 6, 1, 1, 60
Дух це ідеальна, обєктивна реальність, в основі якої лежать:
- матеріальні цінності
- абсолютні цінності добра
+ абсолютні цінності істини, добра, краси, справедливості, віри
- конституційні закони
№ 90, 0, 6, 1, 1, 60
Духовне життя це
+ освоєння особистістю людської культури
- освоєння особистістю технологічних надбань людства
- освоєнная особистістю артефактів культури
- засвоєння великих уроків історії
№ 91, 0, 6, 1, 1, 60
Формами суспільної свідомості є:
- політика, мораль, релігія
- мистецтво, наука, філософія
- міфологія, релігія, наука
+ міфологія, наука, мистецтво, політика, мораль, філософія, релігія
№ 92, 0, 6, 1, 1, 60
Виділяють наступні рівні суспільної свідомості:
+ емпіричний (буденна свідомість, здоровий глузд) та теоретичний (теоретично-обгрунтоване знання)
- раціональний і чуттєвий
- емпіричний і раціональний
- теоертичний та песимістичний
№ 93, 0, 6, 1, 1, 60
Із чим, майже усі соціальні філософи, (від Платона і до Маркса) повязували виникнення свідомості у первісної людини?
- із поділом власності
+ з поділом праці
- з поділом сфер суспільного впливу
- із кліматичними змінами
№ 94, 0, 6, 1, 1, 60
Марксизм теоретично обгрунтував релігію як:
- фдеалістичні вигадки
- опіум для вибраних
- джерело духовного збагачення
+ опіум для народу
№ 95, 0, 6, 1, 1, 60
Думку про те, що духовінсть є вплетена у життєву практичну діяльність людей висловив:
- л. Фоєрьах
- М. Вебер
- Г. Гегель
+ К. Маркс
№ 96, 0, 6, 1, 1, 60
Духовність як самодіяльність абсолютної ідеї трактував:
+ Г. Гегель
- Б. Спіноза
- Е. Гуссерль
- І. Кант
№ 97, 0, 6, 1, 1, 60
Субєктами духовного життя є:
- окремі геніальні особистості
- економічні та політичні фактори
+ індивіди та соціальні спільноти (класи, народи, нації)
- індивіди та дивіди
№ 98, 0, 6, 1, 1, 60
Сферами суспільної свідомості є:
+ суспільна психологія та ідеологія
- політика та релігія
- суспільна солідарність та регулювання
- релігія та мораль
№ 99, 0, 6, 1, 1, 60
Представниками субєктивно-ідеалістичного пояснення свідомості людини є:
+ Р. Декарт, Дж. Берклі, Д. Юм, Е. Гуссерль
- Платон, Августин, І. Кант, Ф. Ніцше
- Р. Декарт, Дж. Берклі, Д. Юм, К. Маркс
- представники Франфурдської школи
№ 100, 0, 6, 1, 1, 60
З. Фрейд у людській психіці виділяв три наступні елементи:
- свідоме, несвідоме, пісвідоме
+ Я, Его, Над-Я
- Я, Над Я, Супер-Его
- Его, Супер-Его, Гіпер-Его
№ 101, 0, 6, 1, 1, 60
Яка із перелічених нижче форм суспільної свідомості прагне до отримання теоретичного, ситематизованого, обєктивного знання:
- філософія
+ наука
- політологія
- гносеологія
№ 102, 0, 6, 1, 1, 60
Яка із форм суспільної свідомості сьогодні трансформувалась у форми соціального та політичного міфу?
- політика
- філософія
- релігія
+ міфологія
№ 103, 0, 6, 1, 1, 60
Нонконформісти це…
-Люди,поглинуті у споживацьке життя, відчуженні від суспільства та не здатні до радикальної опозиції;
Сукупність особливо виділених людей;
+Обєднання людей, які обєднанні своєю незгодою з суспільством;
-Сукупність людей, які відчувають себе «такими як всі» і при цьому задоволенні власною «нерозрізненістю».
!7 Філософія науки та техніки
№ 104, 0, 7, 1, 1, 60
Науки у суспільному житті постає у єдності трьох своїх виявів:
+ як сукупність знань, як спеціальна пізнавальна діяльність, як сукупність соціальних організацій та інститутів
- як сукупність знань, як спеціальна пізнавальна діяльність, як сукупність соціальних урядових інститутів
- як інститути, коледжі, університети та як НАН України
- як сукупність теоретично обгрунтованого знання
№ 105, 0, 7, 1, 1, 60
Технологічна революція це
+ перехід до якісно нових способів технологічної та виробничої діяльності
- перехід від кількісних змін до якісних
- перехід від екстенстивного способу виробництва до інтенсивного
- перехід від друкарської машинки до ПК
№ 106, 0, 7, 1, 1, 60
Суспільство, яке базує свою життєдіяльність на засадах машинного виробництва називається:
- матеріальним
- геніальним
+ індустріальним
- техногенним
№ 107, 0, 7, 1, 1, 60
Суттєвий внесок у розвиток філософії науки і техніки зробили:
+ Е. Дюркгайм, М. Вебер, А. Бергсон, М. Гайдеггер, К. Ясперс, А. Тоффлер
- Платон, Августин, Папа Іван-Павло ІІ
- М. Вебер, Майстер Екхард, Т.де Шарден
- М. Фаррадей, А. Енштейн, Гейзінберг
№ 108, 0, 7, 1, 1, 60
Техніка це:
+ сукупність технологічних пристроїв та засобів, які сприяють збільшенню ефективності людської діяльності
- знаряддя та засоби праці
- матеріалізовані інтелектуальні здібності людини
- сукупність технологічних пристроїв та засобів, які сприяють збільшенню екстенсивності людської діяльності
№ 109, 0, 7, 1, 1, 60
Кому належить фраза: «Техніка є «оречевленим» знанням»:
- Ж. Еллюль
- Х. Бек
- А. Бергсон
+ Б. Франклін
№ 110, 0, 7, 1, 1, 60
Цитата про те, що : «Техніка це прояв того, що людина завжди перебуває виштовхнутою на зовнішню межу буття» взята із твору якого автора?
+ М. Гайдеггера
- Ж.-П. Сартра
- К. Ясперса
- К. Маркса
№ 111, 0, 7, 1, 1, 60
За предметом і методами пізнання науки поділяються на:
- математичні та гуманітарні
- технічні та гуманітарні
- соціальні, природничі, математичні
+ природничо-математичні, технічні, соціально-гуманітарні
№ 112, 0, 7, 1, 1, 60
В залежності від мети розрізняють науки:
+ фундаментальні і прикладні
- фундаментальні і технічні
- спеціалізовані та прикладні
- спеціалізовані та фундаментальні
№ 113, 0, 7, 1, 1, 60
В залеженості від рівня абстрагування розрізняють науки:
+ теоретичні та емпіричні
- теоретичні та прикладні
- технічні, прикладні, гуманітарні
- фундаментальні і прикладні
№ 114, 0, 7, 1, 1, 60
Наука як соціальний інститут являється сукупністю:
- знань, які орієнтовані на досягнення певних цілей
+ соціальних груп, співтовариств, яким притаманні свої норми, цінності та правила
- навчальних закладів
- дослідницьких лабраторій при вищих навчальних закладах
№ 115, 0, 7, 1, 1, 60
Філософською дисципліною, яка вивчає проблеми наукового пізнання є:
- гносеологія
- філософія науки
+ епістемологія
- феноменологія
№ 116, 0, 7, 1, 1, 60
Період ХХ поч. ХХІ століття називають періодом:
+ постнекласичної науки
- класичної науки
- некласичної науки
- постнеокласичної науки
№ 117, 0, 7, 1, 1, 60
За класифікацією К. Ясперса у другій половині ХХ ст. Сформувалися три позиції щодо оцінки техніки:
+ оптимістична, песимістична, нейтральна
- оптимістична, песимістична, реалістична
- оптимістична, песимістична, райіоналістична
- нейтральна, ліберальна, радикальна
№ 118, 0, 7, 1, 1, 60
Оцінюючи влив техніки на розвиток суспільства Т. Веблен, засновник концепції технократизму, висловив наступну думку:
+ техніка сама здатна подолати та нейтралізувати ті негативні наслідки, які несе людству її розвиток та поширення
- техніка сама не здатна подолати та нейтралізувати ті негативні наслідки, які несе людству її розвиток та поширення
- технічні ситеми невзмозі створити передумови гармонізації процесів у суспільтстві
- загроза техніки кожного дня зростає, але це нічог
№ 119, 0, 7, 1, 1, 60
Амбівалентніцсть техніки полягає у :
+ наявності протилежних векторів впливу розвитку техніки на людство
- двоїстій природі техніки
- неоднозначності її використання
- неоднозначності її висновків
№ 120, 0, 7, 1, 1, 60
Технократизм це:
+ концепція в основі якої лежить ідея про те, що влада у суспільстві повинна належати технократам як носіям технічного прогресу
- техніка має необмежене джерело влади
- концепція в основі якої лежить ідея про те, що наслідки розвитку техніки повинні супроводжуватись інтелектуальним та психорлогічним забехпеченням
- концепція усунення негативного чинника із техніки
№ 121, 0, 7, 1, 1, 60
Виділяють наступні етапи у розуитку науки і техніки:
- промилова, наукова, науково-технічна
- неолітична, паралітична, наукова і науково-практична
- промислова, наукова, індустріальна
+ неолітична революція, промислова революція, наукова і науково-технічна революція
№ 122, 0, 7, 1, 1, 60
Період (17-18 ст) виникнення сучасної експериментальної науки називають:
- науково-технічна революція
+ наукова революція
- промислова
- кібернетична
№ 123, 0, 7, 1, 1, 60
Етап винайдення кібернитично-обчислювального пристврою відносять до періоду:
- промислової революції
- наукової революції
+ науково-технічної революції
- кібернетичної революції
! 8 Філософія історії
№ 124, 0, 8, 1, 1, 60
Історицизм це…
-Перетворення розуму в універсальний інструмент, що служить здійсненню владарювання над природою;
-Науковий підхід, який не передбачає існування універсальних законів розвитку соціальних процесів;
+Підхід до соціальних наук, який вважає історичне передрікання своєю найважливішою метою;
-Теорія про існування групової свідомості як носія певних групових тенденцій
№ 125, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто одним із перших починає використовувати поняття «філософія історії»?
-Д.Віко
+Вольтер
-М.-Ж.Кондорсе
-Ж.-Ж.Руссо
№ 126, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть вірне твердження. Автором роботи «Ідея про всезагальну історію у всесвітньо-громадянському плані» є:
-Гердер
+Кант
-Фіхте
-Гегель
№ 127, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто з представників німецької класичної філософії є автором цього тексту: «Досвід та історія вчать, що народи та уряди ніколи нічому не навчилися із історії та не діяли у відповідності із тими повчаннями, що їх можна було отримати із історії».
-І.Кант
-Ф.Шеллінг
-Г.Фіхте
+Г.Гегель
№ 128, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть вірне твердження. Автором роботи «Ідеї до філософії історії людства» є:
+Гердер
-Кант
-Фіхте
-Гегель
№ 129, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, яка позиція німецького філософа О. Шпенглера в питанні про співвідношення культури і цивілізації?
-поняття цивілізація застосовується для визначення міської культури;
-цивілізація - синонім культури;
+цивілізація - занепад культури;
-цивілізація - вершина розвитку культури.
№ 130, 0, 8, 1, 1, 60
Назвіть, який тип культури не представлений в концепції О.Шпенглера?
-єгипетська,
-вавілонська
+шумерська
-китайська
№ 131, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть, яку культуру треба додати в перелік типів культур в концепції О.Шпенглера: єгипетська, індійська, вавілонська, китайська, аполонівська, магічна, фаустівська.
-інків
+майя
-астеків
-ірокезів
№ 132, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, які автори не розробляли теорію культурно-історичниї типів?
-О.Шпенглер
-П.Сорокін
-А.Тойнбі
+К.Ясперс
№ 133, 0, 8, 1, 1, 60
Виберіть варіант послідовності творів, що відповідає наведеній послідовності авторів: К.Поппер, Р.Колінгвуд, Б.Кроче К.Ясперс.
-Ідея історії, Злиденність історицизму, Джерела історії та її мета, Історія Європи в ХІХ ст.
+Злиденність історицизму, Ідея історії Історія, Європи в ХІХ ст., Джерела історії та її мета.
-Ідея історії, Джерела історії та її мета, Історія Європи в ХІХ ст., Злиденність історицизму.
-Джерела історії та її мета, Ідея історії, Злиденність історицизму, Історія Європи в ХІХ ст.,
№ 134, 0, 8, 1, 1, 60
Назвіть автора в українській історіософії, який виділяв в історії наступні стадії: початковий стан “дитинство”, кульмінація “культурний стан”, занепад “стан цивілізації”?
-Д.Чижевський
-В.Липинський
-М.Грушевський
+М.Хвильовий
№ 135, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто з українських дослідників вважав, що предметом історичного дослідження мають стати не видатні особи, не держава, а «народна маса», «нарід» як «національна індивідуальність»?
-Д.Донцов
-В.Липинський
+М.Грушевський
-В.Винниченко
№ 136, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто з українських мислителів є автором цього тексту: "Поступ не тримається одного місця, а йде, мов буря, з одного краю до іншого, лишаючи по часах оживленого духу пустоту та занепад... В історії людства бачимо два великі факти, що дивують нас як... надзвичайно важливі для поступу, як. мабуть, жодні інші. Цими фактами є: винайдення письма і винайдення друку. Обидва ті факти стоять, як велетенські верстові стовпи на межах великих епох... Людство споконвіку прагне до однієї мети - до щастя. Того щастя вона досягне аж тоді, коли наука і праця зіллються для неї воєдино, коли всяка наука її буде корисною працею для суспільства, а всяка праця буде виявом її розвинутої думки, розуму, науки".
-М.Грушевський
+І.Франко
-В.Липинський
-Д.Чижевський
№ 137, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто є автором наведеного висловлювання:
"Природа є сукупністю всього того, що виникло саме собою і віддане власному зростанню. Протилежністю природі в цьому сенсі постає культура, як те, що або безпосередньо створене людиною, що діє відповідно до своїх цілей, яким вона надає цінності, або, якщо воно вже існувало раніше, ... свідомо виплекане нею заради цінності, яка з тим пов'язується... Природнича позиція є скоріше підпорядкованою історичній та культурологічній, оскільки остання постає значно ширшою за першу. Не лише природознавство постає продуктом культурного людства, але й сама "природа " в логічному смислі є ніщо інше, як теоретичне культурне благо, тобто значуще, цінне розуміння дійсності людським інтелектом... ".
-Г.Гегель
-К.Маркс
+Г.Ріккерт
-Р.Колінгвуд
№ 138, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, який етап не присутній в періодизації історії К.Ясперса?
-Прометеєва епоха
-Високих культур Сходу
-Друга прометеєва епоха
+Великих культур Європи
№ 139, 0, 8, 1, 1, 60
Визначить, яка ознака, на думку А.Тойнбі, є основною для класифікації цивілізацій?
-мораль
+церква
-культура
-освіта
№ 120, 0, 8, 1, 1, 60
Визначить, яка цивілізація відсутня в концепції А.Тойнбі?
-індуїстська
-елінська
-мінойська
+критська
№ 121, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто з авторів не займався проблемою «кінця історії»?
-Г.Гегель
-О.Кожев
+С.Гантінгтон
-Ф.Фукуяма
№ 122, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто є автором наведеного висловлювання:
«У відповідності з матеріалістичним детермінізмом, ліберальна економіка породжує і ліберальну політику. Я ж, навпаки, вважаю, що і економіка і політика передбачають автономний стан свідомості, який передує їм, завдяки якому вони тільки і можливі. Стан свідомості, який сприяє лібералізму, у кінці історії стабілізується, якщо він забезпечується достатком».
-Г.Гегель
-О.Кожев
+Ф.Фукуяма
-С.Гантінгтон
№ 123, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть вірне твердження. Автором роботи «Історія та Царство Боже» є:
-Досон
+Тілліх
-Тойнбі
-Ясперс
№ 124, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть вірне твердження. Автором роботи «Соціально-виховуюче значення вивчення історії» є:
-Драгоманов
+Грушевський
-Франко
-Донцов
№ 125, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть вірне твердження. Автором роботи «Історія та Царство Боже» є:
-Досон
+Тілліх
-Тойнбі
-Ясперс
№ 126, 0, 1, 1, 1, 60
Знайдіть помилкове судження: в роботі «Діалектика Просвіти» Горгаймерта Адорно виділяють наступні етапи всесвітньої історії:
-панування сліпих природних сил над людиною
+високих культур
-західна цивілізація
-маніпульоване суспільство
№ 127, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть помилкове твердження твердження. Ю.Габермас пише про існування таких періодів всесвітньої історії:
-традиційний
-високих культур
+феодальний
-капіталістичниф
№ 128, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть вірне твердження. Автором роботи «Ідея історії» є:
-Кроче
+Колінгвуд
-Ріккерт
-Ясперс
№ 129, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть вірне твердження. Ясперс виділяе наступний період, як «осьовий час» :
-200-100 до н.е.
-500-200 до н.е.
+800-200 до н.е.
-1000-100 до н.е.
№ 130, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть вірне твердження. На думку К.Ясперс для «осьового часу» характерним є:
-виникає писемність
-віднаходження вогню
-виникнення язичницьких вірувань
+філософськи системи заміняють міфологію
№ 131, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть вірне твердження. Автором роботи «Ідея Італії» є:
-Джентіле
+Кроче
-Дільтей
-Ріккерт
№ 132, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть вірне твердження. До «школи Анналів» належали:
-Анкерсміт
+Блок
-Московічі
-Арон
№ 133, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть вірне твердження. Автором роботи «Християнське розуміння історії» є:
-Ясперс
+Тойнбі
-Тілліх
-Досон
№ 134, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть вірне твердження. Неотомістське тлумачення історії характерне для робіт таких авторів:
-Тілліх
-Досон
+Жільсон
-Ясперс
№ 135, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, чому історія, як "вчителька життя" втратила свої позиції у Середньовічну добу?
- суспільство не відчувало в цьому потреби;
- люди розчарувалися в історії;
+ її місце зайняла релігія;
- її місце зайняла філософія.
№ 136, 0, 8, 1, 1, 60
Хто був автором цитати: "Ми чекаємо від історії трьох вигод: передусім насолоди пізнавати незвичайні речі; далі корисних для життя настанов і, врешті, - оповіді про те, як теперішнє походить від минулого, коли все досконало виводиться з своїх причин."?
- Б. Кроче;
- Августин Блаженний;
+ Г. Лейбниць;
- Г. Гегель.
№ 137, 0, 8, 1, 1, 60
Оберіть правильне судження. В своїй роботі «Методологія історії» Л.Зашкільняк наголошує:
- між поняттями "філософія історії" та "історіософія" немає ніякої різниці;
- "філософія історії" та "історіософія" це позначення одного і того ж самого феномену в різних філософських традиціях;
+ історіософія пошук провідної ідеї розвитку певного суспільства,
філософія історії розумове конструювання гіпотетичної моделі розвитку власне історії
- історіософія розумове конструювання гіпотетичної моделі розвитку власне історії,
філософія історії пошук провідної моделі розвитку певного суспільства.
№ 138, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, в чому на думку М.Еліаде полягає суттєва відмінність, в контексті філософії історії, античної людини та історичної людини?
- в тому, що античні ще не мали розуміння поняття "історії";
- в тому, що антична розуміла історію як історію полісу;
+ в тому, що історична здатна вловлювати ціннісний смисл в минулих подіях;
- в тому, що історична була включена у всесвітній потік історії.
№ 139, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, яким є на думку А.Лосєва на найбільш повний перелік категорій, які необхідні для того, щоб розглядати історію.
- становлення, розвиток, занепад, процвітання;
- рух, цикл, історичний розвиток, історичний детермінізм;
+ становлення, рух, суспільний розвиток, становлення;
- прогрес, суспільні формації, історизм, прозвиток.
№ 140, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, в чому, на думку А.Лосєва, полягає головна складність вивчення філософії історії античності?
- античні мислителі надзвичайно суперечливі в своїх роздумах стосовно історичного розвитку;
- розуміння історії античними мислителями було дуже відмінним від розуміння сучасного;
+ античні мислителі надзвичайно скупі в своїх роздумах стосовно історичного розвитку;
- античні мислителі досліджували поняття історії крізь призму натурфілософії.
№ 141, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто в античності змалював першу зафіксовану історичну теорію регресу?
- Гомер;
- Плутарх;
+ Гесіод;
- Геродот.
№ 142, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто в античності змалював першу зафіксовану історичну теорію прогресу?
- Гесіод;
- Плутарх;
+ Гомер;
- Геродот.
№ 143, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто і в якому творі вперше в Середньовічну добу розділяє історію на періоди?
- Боецій. "Проти Євтихія і Несторія";
- Августин Блаженний "Сповідь";
+Августин Блаженний "Град божий";
- Тома Аквінський "Сума Теології".
№ 144, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, що, на думку А.Тойнбі, є основою християнського розуміння історії?
- віра в те, що історія підпорядковується законам божим;
- віра у судний день і можливість спастися за посередністю історії;
+віра в божественне втілення в земній історії;
- віра в безсмертність в людини в обліку божественного духу.
№ 145, 0, 8, 1, 1, 60
У чому полягає відмінність християнства від інших юдейських релігій (за А. Тойнбі)?
- Бог є могутність, він всесильний вирішити, будь-які людські проблеми;
- християнство зобовязане своїм існуванням певним засновникам;
+ у відношенні до страждання, де Бог страждає так само як і людина і через людину;
- християнство повязане з відношенням людини до "вічних сторін життя", які не можливо спіймати в тенета історії.
№ 146, 0, 8, 1, 1, 60
Який символ дає відповідь на питання про невизначеність історії (за П. Тілліхом)?
- Божий Дух;
- Вічне Життя;
+ Царство Боже;
- Біблія.
№ 147, 0, 8, 1, 1, 60
Які три форми неісторичного трактування історії можна виділити (за П. Тілліхом)?
- детерміністська, довільна, телеологічна;
- аполонівська, магічна, фаустівська;
+ трагічна, містична, механістична;
- антична, арабська, західно-європейська.
№ 148, 0, 8, 1, 1, 60
Трагічну форму трактування неісторичної історії можна охарактеризувати як (за П. Тілліхом):
- в історії потрібно чинити, і чинити розумно, але сама історія не може створити чогось нового, ні бути істинно реальною;
- серія подій в історичному часі; ці події цікаві і достойні того, щоб бути занесеними в аннали історії, але зовсім безкорисні для існування часу як такого;
+ історія рухається по колу, повертаючись в свою вихідну точку;
- історія, як ланцюг доцільних і детермінованих подій, керованих Богом.
№ 149, 0, 8, 1, 1, 60
Містичну форму трактування неісторичної історії можна охарактеризувати як (за П. Тілліхом):
- історія рухається по колу, повертаючись в свою вихідну точку;
- серія подій в історичному часі; ці події цікаві і достойні того, щоб бути занесеними в аннали історії, але зовсім безкорисні для існування часу як такого;
+ в історії потрібно чинити, і чинити розумно, але сама історія не може створити чогось нового, ні бути істинно реальною;
- історія, як ланцюг доцільних і детермінованих подій, керованих Богом.
№ 150, 0, 8, 1, 1, 60
Механістичну форму трактування неісторичної історії можна охарактеризувати як (за П. Тілліхом):
- в історії потрібно чинити, і чинити розумно, але сама історія не може створити чогось нового, ні бути істинно реальною;
- історія рухається по колу, повертаючись в свою вихідну точку;
+ серія подій в історичному часі; ці події цікаві і достойні того, щоб бути занесеними в аннали історії, але зовсім безкорисні для існування часу як такого;
- історія, як ланцюг доцільних і детермінованих подій, керованих Богом.
№ 151, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть на найбільш повний перелік характерних рис Царства Божого (за П. Тілліхом):
- політична, соціальна, релігійна, наукова;
- духовна, суспільна, особистісна, політична;
+ політична, соціальна, особистісна, універсальна;
- соціальна, особистісна, релігійна, моральна.
№ 152, 0, 8, 1, 1, 60
Для того, щоб позитивно і адекватно відповісти на питання про сенс історії, символ Царства Божого повинен бути одночасно (за П. Тілліхом):
- історичним і трансісторичним;
- ідеальним і реальним;
+ іманентним і трансцендентним;
- одиничним і загальним.
№ 153, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто бів автором твору «Роботи та дні», в якому розвивалась теорія історичного регресу:
-Софокл
+Гесіод
-Арістотель
-платон
№ 154, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, як розумівся в античності історичний:
-лінійний
-циклічний
+статичний, вічний
-дугоподібний
№ 155, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, які два джерела християнства досліджує в своїй роботі «Смисл історії»М. Бердяєв:
-римське та грецьке
+єврейська та грецька
-мусульманська та римська
-єврейська та мусульманська
№ 156, 0, 8, 1, 1, 60
Християнська епоха наголошує на дуалізмі:
-духа та Бога
+духовного та природного
-Христа та Бога
-історичного та неісторичного
№ 157, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, яким є історичний час в добу християнства:
-циклічний
-статичний
+лінійний
-спіральний
№ 158, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть назву праці М.Бердяєва з філософії історії є:
- «Природа історії»
+ «Смисл історії»
- «ідея історії»
- «Філософія історії»
№ 159, 0, 8, 1, 1, 60
Кант був прибічником розуміння історії як прцесу:
+прогресивного
-регресивного
-статичного
-циклічного
№ 160, 0, 8, 1, 1, 60
Основним субєктом історичного розвитку за Кантом є:
-природа
+людський розум
-понять фпріорі
-бога
№ 161, 0, 8, 1, 1, 60
Хто з нижченаведених авторів був прихильником неокантіанського розуміння історїї:
-Коллінгвуд
+Ріккерт
-Кожев
-Кроче
№ 162, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, як називалась філософська школа, до якої належав філософ історії Г.Ріккерт:
+Баденська
-Віденська
-Парижська
-Лондонська
№ 163, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто з нижченаведених авторів запропонував вчення про «символічні форми» культури як основу розуміння історії:
-Коген
-Рікерт
-зімелль
+Кассирер
№ 164, 0, 8, 1, 1, 60
Рікерт у своїй класифікації наук,на відмінну від Конта ,ставив історію на :
-перше місце
-не згадував
+на останнє
-по середині
№ 165, 0, 8, 1, 1, 60
Інноваційною ідеєю Зіммеля є :
-історія-має засновуватись на документах
-опис історії обєктиви процес
+писання історії є субєктивним прцесом історика
-історія має смисл
№ 166, 0, 8, 1, 1, 60
Продовжіть фразу Гегеля: «Історія є історія…»
-економічних відносин
-воєнних подій
-переможців
+людської думки
№ 167, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто одним з перших вводить поняття «кінець історії» є:
-Ріккерт
+Гегель
-Кассирер
-Кант
№ 168, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто з нижченаведених авторів був прихильником неогегеліанського розуміння історії:
-Рікерт
-Зіммель
+Кожев
-Кассирер
№ 169, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, з якої наукової дисципліни О.Шпенглер запозичив поняття «псевдоморфози»:
-фізики
-біології
+геологій
-математики
№ 170, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, коли культура досягає етапу цивілізації це за Шпенглером є ознакою її:
- зачаття
+ точки з якого почнеться занепад
- росту,успішного прогресу
- народження
№ 171, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, що, на думку О.Шпенглера є суттю кожної культури:
-людина
+душа
-діалектичні переходи на кожному етапі розвитку
-сенс відсутній
№ 172, 0, 8, 1, 1, 60
Філософія історії це…
-Наукова дисципліна, що стосується історії людства взагалі (чи окремого народу), де простежується співвідносність індивіда з загальним смислом за моделлю «загальне одиничне»
-Теоретична дисципліна, яка обґрунтовувала науковість історії та її місце серед інших наук
+Розумове конструювання моделі змісту і способу розгортання людського буття
-Наукова дисципліна, що вивчає стан історичної науки та історію історичного знання
№ 173, 0, 8, 1, 1, 60
Історіософія це…
+Пошук провідної ідеї розвитку певного суспільства
-Простеження кола інтересів певного науковця (групи), коли в центрі уваги дослідника особисте життя, карєра і т. п.
-Докладний обєктивний і неупереджений опис минулих подій
-Сукупність праць з тих чи інших ділянок історії
№ 174, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, на які сфери поділяється, на думку Анкерсміта, філософія історії:
-Лінійна, циклічна, спіралевидна
-Онтологічна, епістемологічна, аксіологічна
+Історіографія, критична і спекулятивна філософія історії
-Практична, метафізична, фізіологічна
№ 175, 0, 8, 1, 1, 60
Античне осягнення історії характеризується:
+Обмеженим найближчим видноколом, відсутністю питань про сенс того, що відбувається
-Осмисленням процесу розвитку індивіда та його методів пізнання
-Претензійністю на значущість у світових масштабах
-Зосередженням на єднанні духовності та хронічки
№ 176, 0, 8, 1, 1, 60
Чому, на думку Кроче, полемізувати з історією марна справа?
- бо вона має особливий онтологічний статус;
- історичне знання не потребує верифікації;
+ історія переслідує суто практичну мету;
- бо детермінізм в історії неможливий.
№ 177, 0, 8, 1, 1, 60
Християнське осягнення історії характеризується:
-Обєктивізацією субєктивного переживання, за якої образи людської фантазії приймаються за реальність
-Статичністю та розглядом відношення « людина-світ історії» у чистому вигляді
+Динамічністю та перевагою духу над природою
-Особливою надісторичною свідомістю про Бога та людину як субстанцію емпіричного історичного процесу
№ 178, 0, 8, 1, 1, 60
Від жаху історії у християнстві людина здатна захиститися лише через:
-Власне усвідомлення самої себе
+Віру
-Відкидання страшних погроз
-Розуміння власної свободи
№ 179, 0, 8, 1, 1, 60
Необхідним критерієм для визначення істинності історичного знання для арабського середньовіччя виступали:
+Здоровий глузд і досвід
-Думка авторитету чи конвенція
-Посилання на нього в багатьох достовірних документах
-Божественні істини
№ 180, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, до чого приводить, на думку Ібн-Хальдуна, перехід суспільства від примітивності до цивілізації:
-Нового якісного рівня буття суспільства
-Появи нових псевдоморфоз
+Переходу від відношень рівності до відношення держави і підкорення
-Єдності світового духу і розуму
№ 181, 0, 8, 1, 1, 60
За Р. Колінгвудом, людина може відповідати на питання про природу і її значення, будучи наділеною:
+Власним досвідом історичного мислення, який є предметом її рефлексій
-Здатністю до самопізнання
-Узагальненими історичними знаннями у цій галузі
-Міфічним способом сприйняття історичної реальності
№ 182, 0, 8, 1, 1, 60
Всесвітня історія за Г.Гегелем це
-Сукупність історичних подій, які відбувалися в минулому і спричинили сучасний стан речей
+Прояв духу в часі
-Думка про думку
-Розвиток людського суспільства як історичного процесу
№ 183, 0, 8, 1, 1, 60
За Г. Рікертом філософія історії постає можливою при умові:
-Наявності ідеї про нерозривний зв'язок природи і людини
-Уявлення про історію як індивідуалізоване знання
+Віднаходження надісторичних цінностей
-Наявності соціально-психологічної детермінанти історії
№ 184, 0, 8, 1, 1, 60
Істиною історією за Б.Кроче є:
+Єдність духу і документів, як інструментів, сформованих його внутрішньою роботою
-Пошук смислу попередніх моральних актів
-Архівна документація
-Узагальнене колективне минуле
№ 185, 0, 8, 1, 1, 60
Кінцем історії для Б.Кроче є:
-Буття в собі і для себе
-Співпадіння субєктивного духу з обєктом ё
+Історія немає кінця
-Утворення перших держав
№ 186, 0, 8, 1, 1, 60
Псевдоморфози (у О.Шпенглер- це
+Форма взаємодії культур, при якій нова культура поглинається вже розвиненою
-Взаємодія цивілізацій, при якій відбувається взаємообмін культурними нормами
-Результат розгалуження певної культури
-Підстроювання потрібних результатів під власну теорію
№ 187, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто є автором наведеного висловлювання:
«Колективне безсвідоме, яким ми знаємо його сьогодні, раніше ніколи не було психологічним. До християнської церкви існували античні містерії, а вони беруть початок у сивій давнині неоліту».
-З.Фройд
+К.Г.Юнг
-А.Адлер
-Е.Фромм
№ 188, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто є авором твору «Антична філософія історії»?
-В.Соловєв
-М.Бердяєв
+А.Лосєв
-С.Аверінцев
№ 189, 0, 8, 1, 1, 60
Від чого залежить хід людської історії за Поппером (виберіть одну правильну відповідь):
-від зміни політичних режимів у світі;
+від росту людських знань;
-ні від чого не залежить;
-від того, яким є суспільство: «відкритим» чи «закритим».
№ 190, 0, 8, 1, 1, 60
Яка з дисциплін, що досліджують історію, займається виявленням постійних та змінних елементів соціальних структур?
-філософія історії
+історична соціологія
-методологія історії
-історіографія
№ 191, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть вірне судження. Філософія історії це:
-докладний опис минулих подій
-становлення історичної науки
+конструювання гіпотетичної моделі змісту і способу розгортання людського буття
-дослідження методів дослідницької діяльності у процесі створення історичних знань.
№ 192, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто є автором роботи «Ніцше та християнство»?
-Г.Ріккерт
-М.Вебер
+К.Ясперс
-М.Фуко
№ 193, 0, 8, 1, 1, 60
Знайдіть правильне твердження. А.Тойнбі є автором твору:
+Християнське розуміння історії
-Християнський погляд на історію
-Історія та царство Боже
-Смисл історії
№ 194, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто є автором твору «Історія та царство Боже»:
-К.Ясперс
-А.Тойнбі
-К.Досон
+П.Тілліх
№ 195, 0,8, 1, 1, 60
Визнвчте, хто автором даного висловлювання: «Німецький дух є дух нового світу, мета якого полягає у здійсненні абсолютної істини як нескінченного самовизначення свободи, тієї свободи, змістом якої є сама її абсолютна форма. Призначення німецьких народів полягає в тому, щоб бути носіями християнського принципу.»
-Й.Гердер
+Г.Гегель
-К.Маркс
-К.Ясперс
№ 196, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, хто є автором роботи «Історія як мислення і вчинок» (1938 р.)
-Д.Колінгвуд
+Б.Кроче
-А.Кожев
-К.Ясперс
№ 197, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть хто з названих філософів займався проблемами міфології та історії?
-А.Тойнбі
+М.Еліаде
-П.Тілліх
-Г.Ріккерт
№ 198, 0, 8, 1, 1, 60
Назвіть, хто з сучасних західних філософів досліджував проблему визначення субєкту історії в роботі «Про субєкт історії. Короткі зауваження з приводу хибних альтернатив»:
-А.Шафф
+Ю.Габермас
-К.Ясперс
-К.Досон
№ 199, 0, 8, 1, 1, 60
Вкажіть, яке функцію в античній добі виконувала історія?
- хронологічно висвітлювала події і факти;
- розуміння поняття "історії" в античній добі не було;
+ виконувала функцію "вчительки життя" (magistra vitae);
- була різновидом літературного стилю.
№ 200, 0, 8, 1, 1, 60
Виберіть варіант послідовності творів, що відповідає наведеній послідовності авторів: К.Поппер, Х.Ортега-і-Гасет, Ж.-П.Сартр, Г. Маркузе.
-Злиденність історицизму; Екзистенціалізм це гуманізм; Одновимірна людина; Бунт мас.
+Злиденність історицизму; Бунт мас; Екзистенціалізм це гуманізм; Одновимірна людина.
-Одновимірна людина; Бунт мас;Злиденність історицизму; Екзистенціалізм це гуманізм.
-Екзистенціалізм це гуманізм; Бунт мас; Злиденність історицизму; Одновимірна людина
№ 201, 0, 8, 1, 1, 60
Циклічна модель розвитку суспільства була ідеєю:
-Геродота
-Полібія
+Фукідіда
-Геракліта
№ 202, 0, 8, 1, 1, 60
Св. Августин завершальною епохою історичного процесу бачить:
+Страшний суд
-Вічність
-Вихід євреїв з Єгипту
-Явлення Христа на горі Сіон
№ 203, 0, 8, 1, 1, 60
Міфологічне усвідомлення часу на думку А.Лосєва полягає в:
+замкнутості часово-просторового континууму;
неоднорідності; відсутності причинно-наслідкових звязків.
-розімкнутості часово-просторового континууму;
неоднорідності; відсутності причинно-наслідкових звязків.
-замкнутості часово-просторового континууму;
однорідності; відсутності причинно-наслідкових звязків.
-замкнутості часово-просторового континууму;
однорідності; наявності великої кількості причинно-наслідкових звязків.
№ 204, 0, 8, 1, 1, 60
В філософії історії Гегеля мета історії полягає в:
-повному пізнанні Абсолютного Духа самим собою;
+повному пізнанні Абсолютного Духа субєктом;
-безмежному розгортуванні Абсолютного Духа;
-ототожненні Національного Духу з Абсолютним.
№ 205, 0, 8, 1, 1, 60
Історичні особистості розглядались Гегелем як:
-еманація Абсолютного Духу;
+втілення Національного Духу;
-субєкти, що наблизились до пізнання Абсолютного Духу;
-втілення синтезу між людським та Абсолютним Духом.
№ 206, 0, 8, 1, 1, 60
Ціль історичного прогресу людства за Гердером полягає у:
-розквіті та реалізації ідеалів просвітництва;
+розквіті та реалізації гуманістичних ідеалів;
-розвиткові Національного Духу та поглинанні більш розвинутими народами менш розвинутих;
-припиненні війн.
№ 207, 0, 8, 1, 1, 60
Фундаментальним елементом у вивченні історії за Шпенглером є:
-історія світових цивілізацій;
+морфологія культури;
-виявлення запозичень між культурами;
-археологія та вивчення памяток матеріальної культури.
№ 208, 0, 8, 1, 1, 60
Неокантіанство в основу історії як науки покладає:
-гносеологічний підхід;
-матеріалістичний підхід;
+аксіологічний підхід;
-структурно-фунціональний підхід.
№ 209, 0, 8, 1, 1, 60
За колінвудом, при вивченні історії нуковець має застосовувати метод:
+метод апріорної уяви;
-метод апостеріорного судження;
-метод підміни понять;
-метод контент-аналізу.
№ 210, 0, 8, 1, 1, 60
Сила, що стає поштовхом до історичного розвитку - "історичний виклик" - за Тойнбі є:
+проблеми, що виникають в середовищі суспільства;
-важкі природні умови;
-проблеми, що виникають при зустрічі цивілізацій;
-проблеми, що виникають між суспільством та природою.
№ 211, 0, 8, 1, 1, 60
Б. Кроче розглядає історію у тісному звязку з:
+мистецтвом;
-псевдонауковим мисленням;
-релігійним світоглядом;
-ціннісними орієнтаціями.
№ 212, 0, 8, 1, 1, 60
Одним з перших висунув ідею історичного прогресу:
-Арістотель;
+Кондорсе;
-Кант;
-Дільтай.
№ 213, 0, 8, 1, 1, 60
Якому елементу діалектичної тріади Г. Гегель уподібнює війни:
-теза
+антитеза
-синтез
-основа
№ 214, 0, 8, 1, 1, 60
Рушійною силою історичного прогресу за К. Марксом є:
+класова боротьба;
-поділ праці;
-виробничі відносини;
-соціальний антагонізм.
№ 215, 0, 8, 1, 1, 60
"Плато" - це зона тимчасової стійкості у:
-органіцистській моделі історії;
+ризомній моделі історії;
-прогресистській моделі історії;
-неокантіанській моделі історії.
№ 216, 0, 8, 1, 1, 60
Субєктом історіі, згідно концепції Тойнбі є:
-народ;
-клас;
+суспільство в цілому;
-особистість.